انا لله و انا الیه راجعون
آقای خادمی از آن گلهای کمنظیر روزگار بود.
اهل تأمل و دغدغهمند و اهل شنیدن. علیرغم همه بدقولیها، بطور جدی پیگیر دغدغهها بود.
حیف که از میان ما رفت.
بعد از مصطفی مدرس مصلی عزیز، دومین دوست و رفیقی بود که در حوزه فلسفه تاریخ با هم گپوگفت میکردیم و در جوانی ما را تنها گذاشت؛ دغدغهاش معطوف به نسبت انقلاب اسلامی و آینده آن بود.
به خانواده و دوستانش تسلیت میگویم.
مقام معظم رهبری:
بیستودوّم بهمن، عید حقیقى براى ملّت ما است؛ بیستودوّم بهمن براى ملّت ما در حکم عید فطرى است که ملّت در آن از یک دوران روزهی سخت خارج شد، دورانى که محرومیّت از تغذیهی معنوى و مادّى را بر ملّت ما تحمیل کرده بودند؛ بیستودوّم بهمن در حکم عید قربان است زیرا در آن روز و به آن مناسبت بود که ملّت ما اسماعیلهاى خودش را قربانى کرد؛ بیستودوّم بهمن در حکم عید غدیر است [زیرا] در آن روز بود که نعمت ولایت -اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهى- براى ملّت ایران صورت عملى و تحقّق خارجى گرفت؛ در حکم نوروز واقعى براى ملّت ما است زیرا که حقیقتاً از دوران سخت و سیاه یک زمستان تلخ، ملّت ما خارج شد؛ عید واقعى است.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ١٣۶٨/١١/٠۴
📚تازههای نشر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
📙 کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی»
🖊️*به کوشش: گروه نویسندگان*
🔸از خصایص عموم انقلابها و به ویژه «انقلابهای کبیر» است که از پی خود موجی از تأملات نظری و مباحثات فکری را برمیانگیزند. اهالی نظر در فضای حاصل از رویداد بزرگ نهتنها میکوشند پاسخی برای پرسش از علل و عوامل انقلاب فراهم آورند، بلکه فراتر از آن به تأملاتی در باب سرشت جامعه و تاریخ، ملت و دولت، انسان و هستی و امثال آنها میاندیشند. بدین ترتیب، بار دیگر آشفتگی حاصل از دگرگونی جای خود را به ثبات و استقراری تازه میدهد و روح انقلاب در قالب مفاهیم و ایدههای نوآیین انتظام مییابد.
🔸در این کتاب تلاش شده تا تأملات نظری شماری از متفکران مهم دوره پساانقلابی در قالب فصولی جداگانه به بحث گذاشته شود تا از خلال آن خطوط اصلی نظریه تاریخی انقلاب اسلامی برای مخاطب روشن گردد.
🔸حوزه مطالعات نظری انقلاب اسلامی از جمله قلمروهای پژوهشی و مطالعاتی است که در سالهای اخیر در دستور کار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی قرار داشته و آثار ارزشمند و قابل استفادهای در رابطه با آن از سوی این مجموعه منتشر گردیده است. کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» در امتداد این رویکرد در دهه فجر انقلاب اسلامی منتشر شده است.
🔗 برای تهیه کتاب میتوانید از طریق سایتهای زیر اقدام کنید:
www.shop.rcica.ir
www.bookroom.ir
www.sooremehr.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir
مجتمعنا
تلقی حکمتبنیاد از تمدن و تاریخ
یا
عنوانی که من بیشتر میپسندیدم،
"امتداد اجتماعی_تاریخی حکمت اسلامی تا انقلاب"
محصول متنی حدودا ۱۷۰ صفحهای است که بعدا خلاصه شد و بعنوان بخشی از این کتاب در تقریر دیدگاه استاد معزز، حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا به سرانجام رسید.
مبنای اصلی این تقریر، همان حدیث پیمانه مشهور است که مقام معظم رهبری آنرا نمونه خوبی از امتداد اجتماعی حکمت اسلامی دانستند، هرچند دیگر آثار منتشر شده یا حتی منتشرنشده استاد (مثل جزوه فقه حکومتی موسسه معنا) را هم دیدم.
در تقریر اثر، علاوه بر راهنمایی استاد، از نکات دکتر مهدی سلطانی و دکتر لبخندق هم بسیار استفاده کردم و از ایشان بسیار سپاسگزارم. از دوستانی که متن را خواهند خواند، تقاضای نقد این وجیزه را دارم.
از دکتر قاسم زائری که ایده اصلی کار را مطرح کردند و از دکتر سجاد صفارهرندی که صبورانه کار را به سرانجام رساندند، ممنونم.
در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پنجمین سال صدور بیانیه گام دوم خطاب به ملت ایران، کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» با مقدمه حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا و به کوشش دکتر محسن لبخندق و دکتر محمدرضا خادمی توسط انتشارات سمت منتشر شد.
این اثر دو جلدی در شانزده فصل و به قلم اساتید ذیل به نگارش در آمده است:
«دکتر محسن لبخندق، دکتر محمدحسین رجبی دوانی، دکتر فرزاد جهانبین، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم، حجتالاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دکتر میثم لطیفی، دکتر نعمت الله کرمالهی، دکتر سهیلا صادقی فسایی، دکتر محمدرضا قائمینیک، حجتالاسلام والمسلمین سید یدالله یزدانپناه، دکتر رسول بخشی دستجردی، دکتر مجتبی جاویدی، دکتر شریف لکزایی، دکتر محمد جمشیدی، دکتر محمود بابایی، دکتر میثم آقداغی».
https://samt.ac.ir/fa/news/703/کتاب-انقلاب-بی-پایان-واکاوی-پیشینه-و-افق-تمدنی-انقلاب-اسلامی-در-پرتو-بیانیۀ-گام-دوم-منتشر-شد
مجتمعنا
در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پنجمین سال صدور بیانیه گام دوم خطاب به ملت ایرا
عناوین ۱۶ فصل این کتاب عبارتند از:
فصل اول: هستیشناسی گام دوم انقلاب اسلامی در تعاطی منظومۀ فکری آیتالله خامنهای و نظریه اجتماعی حکمتبنیان
فصل دوم: الهیات شیعی و ظرفیتهای اصل امامت در تحقق گامهای انقلاب اسلامی
فصل سوم: تمدن نوین اسلامی بهمثابۀ دالّ مرکزی بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی
فصل چهارم: آرمانهای فطری و جهانی انقلاب اسلامی و آیندۀ گام دوم انقلاب
فصل پنجم: گام دوم انقلاب اسلامی و راهبردهای تقویت و توسعۀ مقاومت در جهان اسلام
فصل ششم: بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و مکتب مدیریت جهادی
فصل هفتم: نقش و جایگاه جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی
فصل هشتم: گام دوم انقلاب اسلامی و بایستههای گفتمان مرجع در موضوع زنان
فصل نهم: تحلیلی تاریخی ـ تمدنی از مناسبات علم و انقلاب اسلامی (محمدرضا قائمی نیک)
فصل دهم: معنویت و اخلاق؛ جوهرۀ گام دوم انقلاب اسلامی
فصل یازدهم: تحلیل پولی روابط نظام سرمایهداری حاکم بر جهان و بررسی نظام اقتصادی کشور
فصل دوازدهم: بنیان عدالت در گام دوم انقلاب اسلامی
فصل سیزدهم: استقلال و آزادی: تبیینی در افق گام دوم انقلاب اسلامی
فصل چهاردهم: سیاست خارجی در گام دوم انقلاب اسلامی: بازسازی مبتنی بر عقلانیت انقلابی
فصل پانزدهم: چیستی و چگونگی عزت در روابط بینالملل؛ با الهام از بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی
فصل شانزدهم: نسبتشناسی سبک زندگی و پیشرفت: تأملی در امتداد بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی
🔅بعثت تا بعثت (۴)
🔸سمینار فناوریهای فرهنگی و بازتولید انقلاب اسلامی
✅ نقش هیئت در بازتولید گفتار انقلاب اسلامی (تبار، تاریخ و آینده)
با حضور :
⏮ محمدتقی کرمی/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ره
⏮ محمدرضا قائمینیک/ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
⏮ صابر جعفری کافیآباد/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
⏮ محسن امین/ دکتری جامعهشناسی فرهنگی و پژوهشگر حوزه مناسک
⏱سهشنبه ۲۴ بهمن ؛ ساعت ۱۴ تا ۱۶
📱پخش زنده:
skyroom.online/ch/ricac/culture
📍محل برگزاری: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔗@ricac_ac_ir
جناب آقای دکتر رضا نظریان، نقدی بسیار مفید و ارزشمند دربارۀ کتاب «چارچوبی برای سیاستگذاری علم، تعامل علوم انسانی و علوم طبیعی» مرقوم فرمودند. با توجه به وزانت نقد و نکات ارزشمند ایشان و اینکه این نقد، در نشریهای منتشر نشده، لازم بود در اینجا منتشر شود.
[قسمت اول]
یک. دورکیم و وبر جزء متفکران قرن 19 آمدهاند درحالیکه شاخصترین کارهای این دو مانند اقتصاد و جامعه، صوربنیانی حیات دینی، نوشتارهای جنگ اروپایی اول، علم به مثابه حرفه، سیاست به مثابه حرفه و... اساسا مربوط به فضای قرن 20 است.
دو. یکی دو جا گفته شده که کار وبر درون فهمی بوده، درحالیکه وبر درون فهمی نکرده، تفهم (verstehen) در کار وبر غیر از درونفهمی است. وبر بر کار ویندلباند، ریکرت و دیلتای نکاتی را اضافه کرده است. در این خصوص و برخی از نکات آنها را هم حذف کرده است. جعبه ابزار کار او در این مورد هم اقتصاد و جامعه است.
سه. در مورد توضیحات کار صدرا در برخی مواقع کار به سمت توضیح فلسفه صدرا رفته است، درحالیکه باید از همان ابتدا دلالتهای کار صدرا برای سیاستگذاری رابطه بین علوم انسانی و علوم طبیعی توضیح داده بشود. بهعنوان یک خواننده به نظرم این مورد همچنان باید بیشتر توضیح داده میشد.
چهار. در برخی موارد مشخص نیست مسئله، انسان و طبیعت است یا علوم انسانی و علوم طبیعی. انسان و طبیعت یک مقوله پژوهشی است و علوم انسانی و علوم طبیعی یک مقوله پژوهشی دیگر.
جناب آقای دکتر رضا نظریان، نقدی بسیار مفید و ارزشمند دربارۀ کتاب «چارچوبی برای سیاستگذاری علم، تعامل علوم انسانی و علوم طبیعی» مرقوم فرمودند. با توجه به وزانت نقد و نکات ارزشمند ایشان و اینکه این نقد، در نشریهای منتشر نشده، لازم بود در اینجا منتشر شود.
[قسمت اول]
یک. دورکیم و وبر جزء متفکران قرن 19 آمدهاند درحالیکه شاخصترین کارهای این دو مانند اقتصاد و جامعه، صوربنیانی حیات دینی، نوشتارهای جنگ اروپایی اول، علم به مثابه حرفه، سیاست به مثابه حرفه و... اساسا مربوط به فضای قرن 20 است.
دو. یکی دو جا گفته شده که کار وبر درون فهمی بوده، درحالیکه وبر درون فهمی نکرده، تفهم (verstehen) در کار وبر غیر از درونفهمی است. وبر بر کار ویندلباند، ریکرت و دیلتای نکاتی را اضافه کرده است. در این خصوص و برخی از نکات آنها را هم حذف کرده است. جعبه ابزار کار او در این مورد هم اقتصاد و جامعه است.
سه. در مورد توضیحات کار صدرا در برخی مواقع کار به سمت توضیح فلسفه صدرا رفته است، درحالیکه باید از همان ابتدا دلالتهای کار صدرا برای سیاستگذاری رابطه بین علوم انسانی و علوم طبیعی توضیح داده بشود. بهعنوان یک خواننده به نظرم این مورد همچنان باید بیشتر توضیح داده میشد.
چهار. در برخی موارد مشخص نیست مسئله، انسان و طبیعت است یا علوم انسانی و علوم طبیعی. انسان و طبیعت یک مقوله پژوهشی است و علوم انسانی و علوم طبیعی یک مقوله پژوهشی دیگر.
https://eitaa.com/mojtamaona/366
[نقدهای دکتر رضا نظریان]
پنج. ارجاعات مداوم به کار سید حسین نصر یا کربن برای بنده بهعنوان خواننده کمی خسته کننده بود. مثلاً برای توضیح سهروردی یا قرون اولیه اسلامی. کربن و نصر نوعی نگاه تحلیلی به سنت فرهنگی ایران و اسلام دارند که این نگاه مورد مناقشه است و در جای خودش باید مفصل بحث بشود و ارجاع مفصل به آنها نیازمند این است که قبل از آن، این کار انجام گرفته باشد.
شش. اینکه فارابی کار ارسطو را بازسازی کرده روشن است و نویسنده هم به موارد خوبی اشاره کرده اما دلالت این کار برای سیاستگذاری باز هم خیلی منقح نشده است.
هفت. ایده روش شناسی بنیادین آنطور که در مقدمه آمده، عملا ارزش افزوده ای بر کار جامعه شناسان معرفت ندارد. آنها هم میگویند عوامل غیرمعرفتی در کار دانشمند تأثیر دارد. ارزش افزوده روش شناسی بنیادین در نسبتمندی بین جهانها است که حداقل در مقدمه صورتبندی منقحی نشده است.
هشت. تأکید نویسنده بر نقاط ابتدایی شکل گیری تفکر غرب قبل از دکارت، آموزنده و مهم بود.
https://eitaa.com/mojtamaona/367
JOUS_Volume 1_Issue 1_Pages 221-228.pdf
460.4K
آقای دکتر بیانی هم در مجلۀ مطالعات دانشگاه این نقد را مرقوم فرموده اند. اگرچه به حسب رعایت ادب، از ایشان بابت نوشتن این نقد ممنونم، اما از حیث نکاتی که بتواند به بهبود کتاب کمک کند، چندان چیزی دستگیرم نشد؛ مگر اشارات مفید ایشان دربارۀ اغلاط ویرایشی و املائی کتاب.
https://eitaa.com/mojtamaona/368
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#من_یک_پدرم
توضیحات حجت الاسلام شاندیزی (مسوول گروه فرهنگی شهیدالقدس ) در مورد پویش کمک به غزه
@shahideqods
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
انسان اقتصادی یا انسان فرهنگی؟
حجت الاسلام دکتر مهدی سلطانی
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سی سال که هیچ، اگر سیصدسال هم با ادبیات جامعه شناسی و علوم اجتماعی، تنها برای گرفتن پروژه مانوس باشید، هیچ گاه حتی با عقبۀ فلسفیِ علوم اجتماعی در غرب هم ارتباط نخواهید گرفت.
اینکه ما دربارۀ هوش مصنوعی حرفی نداریم، ناشی از آن است که حوزه و دانشگاه ما، اساساً عقبۀ بسیار گستردۀ آن را درست نشناخته اند، اما اگر قرار باشد حرفی هم داشته باشیم، بدون آشنایی با عقبۀ فلسفیِ آن و دوری از رویکرد تکنسین پروری که آقای فاضلی از آن برخاسته، نمی توانیم حرف جدیدی بزنیم.
راه مواجهۀ فلسفی و عمیق با هوش مصنوعی را شاید حوزۀ علمیه با پایان نامه ها و کتابهایش که آقای فاضلی یحتمل از آنها اطلاع هم ندارد، کورمال کورمال طی کند و طبیعتاً با خطاهای زیادی همراه باشد (از جمله ضرورتِ آشنایی با جهان ریاضیاتی جدید)، اما قطعاً مسیر تکنسین محوری آقای فاضلی، فرسنگ ها ما را از مواجهۀ جدی با آن دور می کند.
قید تنها را باید با این دیدگاه فهمید؛ نه خطاها و اشتباهاتی که حوزوی ها در این مسیر دارند.
رییس ستاد امر به معروف کردستان:
🔹 آیا اگر همه با حجاب شوند و چادر سر کنند دیگر هیچ آسیبی در این مملکت وجود نخواهد داشت؟
🔹 وجدان خود را قاضی کنیم و به این فکر کنیم که جامعه از کسی که به هر دلیلی اقدام به بی حجابی میکند بیشتر آسیب می بیند یا از کسی که رانت خواری، پارتی بازی و فساد اداری میکند؟
🔹 در جامعه همه که بدحجاب و بی حجاب نیستند
مجتمعنا
رییس ستاد امر به معروف کردستان: 🔹 آیا اگر همه با حجاب شوند و چادر سر کنند دیگر هیچ آسیبی در این ممل
متاسفانه هنوز هم افرادی در این سطح متوجه نیستند که بیحجابیهای اخیر با الگو و مدلهای گذشته بیحجابی از جمله فقر_فحشا یا رفع نیاز جنسی با ازدواج و نظایر قابل تحلیل نیست.
همه آمارها نشان میدهد که این نوع بیحجابی، ارتباط وثیقی با طبقه مرفه و متوسط به بالای جامعه دارد و شامل زنان متاهل هم میشود. این نوع بیحجابی، ارتباط عمیقی با سرمایهداری جهانی دارد و باید آنرا بهمثابه یک صنعت فهمید نه یک انحراف فردی. اساسا بیحجابی مدرن، حتی از دوره پهلوی اول و بعد از آن در دوره پهلوی دوم، نماد ترقی و توسعهیافتگی است و لذا بخش مهمی از سیاستهای توسعه فرهنگی پهلوی دوم بوده است. در این شکل از بی حجابی، همانطور که مرلوپونتی و فوکو متذکر شده اند، چون «بدن» واسطۀ ارتباط با جهان است، ایده این است: بدن، هر چه آشکارتر، مترقی تر؛
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌸رهبر انقلاب: شعار سال بخشی از راهبرد اساسی کشور است/ شعار سال گذشته، مهار تورم و رشد تولید، همچنان جزو مطالبات ماست/ در مورد شعار سال ۱۴۰۳، یک بسیج مردمی در امر اقتصاد میتواند جهش تولید را محقق کند
🔹️رهبر انقلاب عصر امروز در سخنرانی نوروزی در اولین روز از سال ۱۴۰۳:
✏️شعار سال معمولاً بخشی از راهبرد اساسی کشور است برای اینکه توجه مسئولین، همت مسئولین، تلاش مسئولین متوجه این بخش بشود از یک طرف؛ و افکار عمومی مردم و معرفت عمومی مردم مطالبه کند این معنا را از طرف دیگر.
✏️در سال گذشته ما شعار مهار تورم و رشد تولید را مطرح کردیم. گزارشهای رسمی که مورد تأیید هم هست به ما میگوید که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده. البته با فاصلهی نسبتاً زیادی با آنچه که مطلوب ماست. باز هم باید تلاش بشود. لذا من همین جا عرض میکنم شعار سال ۱۴۰۲ امسال هم جزو مطالبات ماست. همه بایستی دنبالش باشیم.
✏️اما شعار امسال البته برجستهتر است. امسال شعار جهش تولید است. جهش تولید به نظر کار بزرگ و شاید در نظر بعضی نشدنی بیاید. لکن بنده معتقدم با توجه به بخش دوم این شعار یعنی مشارکت مردم این شدنی است.
✏️اگر ما این توفیق را پیدا کنیم که همت مردم، سرمایهی مردم، ابتکار مردم، حضور جدی آحاد مردم را در عرصهی اقتصادی وارد کنیم درواقع یک بسیج مردمی در امر اقتصاد بکنیم میتواند تولید هم به جهش برسد. ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
🖼 #بسته_خبری | 💐 #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
💻 Farsi.Khamenei.ir
مجتمعنا
🌸رهبر انقلاب: شعار سال بخشی از راهبرد اساسی کشور است/ شعار سال گذشته، مهار تورم و رشد تولید، همچنان
اگر فرمایشات رهبری درباره مفهوم بسیج و نه لزوما سازمان بسیج را در سالهای گذشته دنبال کرده باشید، متوجه خواهیم شد که مهمترین نیروی بسیجکننده مردم در ایران، دین است.
در این میان باید امیدوار بود که اقتصاددانان کشور متوجه این مساله باشند که تولید اقتصادی در جامعه ایران تابع نظام ارزشی مردم است نه تحریک نیازهای مادی. مادامی که اقتصاد کشور را با محرکهای مادی به پیش برانند، تحولی در تولید رقم نمیخورد.
واژهها را خطّ به خط خوش خط و خوانا مینویسد
زخمی است و درد دارد باز امّا مینویسد
صبح حتماً آفرین میگیرد از آموزگارش
آخرین مشق شبش را بس که زیبا مینویسد
او کلاس چندم است اینقدر آرام است و محکم
او وصیّتنامه نه، انگار انشاء مینویسد
کفشها و پیراهنها و عروسکهای خود را
یک به یک میبخشد و از رسم دنیا مینویسد
دوربینهای جهانی باز هم کورند و خاموش
آه گویا نامهی خود را به فردا مینویسد
گرچه موجی کوچک است امّا به آیات شگفتش
از عصای حضرت موسی و دریا مینویسد
سامری را خوار کوچک میکند با چند جمله
از طلوع صبح دم در طور سینا مینویسد
خوب میداند شهادت تازه آغاز حیات است
خوب میداند شهادت تازه آغاز حیات است
آخر نامه الیه راجعون را مینویسد
سالهای بعد پیروزی معلّم روی تخته
نام او را در میان بهترینها مینویسد.
طیبه عباسی. رمضان ۱۴۴۵
https://khl.ink/f/55794
به زعم خویش تا پایان دنیا زنده میماند
ولی این شب فقط تا صبح فردا زنده میماند
برای قدس خوابی دیدهاند ابلیسها امّا
به رغم این همه کابوس، رؤیا زنده میماند
میان باد و باران، سیل و طوفان، ترکش و موشک
دلم قرص است این سروِ شکیبا زنده میماند
تمام کودکان را هم اگر کشتند باکی نیست
برای کشتن فرعون، موسی زنده میماند
اگر مکر خدا مکر است، خواهی دید ای شیطان!
یهودا میشود مصلوب و عیسی زنده میماند
فرو میپاشد آری هیبت پوشالی صهیون
کماکان غیرت طوفانالاقصی زنده میماند
شهادت را نمیفهمند، کورند و نمیبینند
فلسطین دم به دم میمیرد امّا زنده میماند
به قعر گور خواهد برد ابلیس آرزویش را
بر اوج قلّهها «اِنّا فَتَحنا» زنده میماند
علی سلیمیان. رمضان ۱۴۴۵