eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
160 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🖤زیارت اربعین در نگاه اهل بیت علیهم السلام 🖤 ✍️ در فرهنگ شیعی، اربعین به چهلمین روز شهادت سید الشهداء سلام الله علیه اطلاق می‌شود که با بیستم صفر مصادف است. با دقت در روایات و منابع حدیثی، در میابیم که زیارت سید الشهداء سلام الله علیه مورد تأکید اهل بیت علیهم السلام بوده و از نشانه‌های یک فرد مؤمن شمرده شده است. اهمیت زیارت آن حضرت تا جائی است که حتی زیارت‌نامه مخصوصی برای آن از جانب معصومین سلام الله علیهم اجمعین وارد شده است. 🔘صفوان بن مهران از قول حضرت صادق سلام الله علیه چنین نقل می‌کند: 🔻عنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ سلام الله علیه فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَتَقُولُ: السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَحَبِیبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَنَجِیبِهِ. السَّلَامُ عَلَى صَفِی اللَّهِ وَابْنِ صَفِیه‏... . 🔻مولایم امام صادق سلام الله علیه پیرامون زیارت اربعین چنین فرموند: هنگامی که وسط روز شد، بگو: سلام بر حبیب و ولی خدا، سلام بر دوست و برگزیده خدا، سلام بر منتخب خدا و فرزند منتخب... . 📚 الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (متوفاى460هـ)، مصباح المتهجد، ص 788
⭕️حدیثی تکان دهنده از رسول خداصلوات الله علیه و آله در نحوه ی قبض روح کافر🔥 وسه دسته از مسلمین ... امام صادق علیه السلام فرمودند: چشم دردی به امیرالمومنین علیه السلام رسید .. رسول خداصلی الله علیه وآله به عیادت آنحضرت تشریف بردند. دیدند که امیرالمومنین علیه السلام از شدت درد فریاد می کشند. رسول خداص فرمود: یاعلی! جزع وفزع داری! یا آنکه شدّت درد تورا به اینصورت درآورده است؟ امام فرمودند: یا رسول الله تا بحال درمدّت عمرمن دردی بدین شدّت عارض من‌نگردیده است. رسول خداصلوات الله علیه وآله فرمودند: ای علیّ! ملک‌الموت چون برای قبضِ روح کافر حاضرگردد با او سفّودی است از آتش ( سفّود آهنی ست که با آن گوشت بریان‌می کنند) وبا ان سفّود قبض روح اورا می نماید وباندازه ای بران‌کافر دشوار است که از شدّت ِ آن جهنم بفریاد آید. امیرالمومنین علیه السلام برخاسته و نشستند وفرمودند: ای رسول خدا این حدیث را برای من تکرار کن؛ این‌گفتارت موجب شد که درد خود را فراموش کردم. وسپس عرض کرد: ❗️آیا این قِسم قبضِ روح اختصاص به کافر دارد؟❗️یا به کسی از امّت شما هم ممکنست برسد؟ رسول خدافرمودند: آری به سه دسته👇 حاکمی که جُور ورزد وستم روا دارد، وکسی که مال یتیم را از روی ستم بخورد، وشاهدی که درمحکمه ی قاضی به باطل و دروغ گواهی دهد. 📚معادشناسی جلد ۱ ص ۲۸۱ کافی جلداول ص ۷۰ الله_دخیلک @Mola_Amiralmomenin_as
▪️🌟▪️🌟▪️🌟▪️ 🌟 چهار توصیه برای عاقبت بخیری 🌟امام علی علیه‌السلام: وَ اكْظِمِ الغَيْظَ، وَ تَجَاوَزْ عِنْدَ الْمَقْدَرَةِ، وَ احْلُمْ عِنْدَ الغَضَبِ، وَ اصْفَحْ مَعَ الدَّولَةِ، تَـكُنْ لَـكَ العاقِبَةُ ◻️ خشم خود را فرو بر ◻️ و به هنگام قدرت، گذشت كن ◻️ و در هنگام عصبانيت، بردبار باش ◻️ و در وقت توانايى [بر انتقام]، ببخش، 🔹تا عاقبت به‌ خير شوى. 📓نهج‌البلاغه، نامه 69 @Mola_Amiralmomenin_as
مگذار مرا در اين هياهو آقا تنها و غريب و سر به زانو آقا اي كاش ضمانت دلم را بكني تكرار قشنگ بچه آهو آقا
💠وقتی به پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلّم سنگ میزدند می فرمود: لا تعذّبهم فإنّهم لا یعلمون. 💠او رحمت برای عالمیان بود زیرا همه را همچون خود بلکه خود می دانست. 💠دلسوز بودن، حاصل "حس اتحاد" پیامبر با سایر مردم است. همان حِسی که ما نسبت به اعضای بدن خود داریم. 🔶تو اگر ز امّت احمدی، مَلَکاتِ صدق و صفا بجو/ دَرَکاتِ خشم و غضب بنه، درجات سِلْم و رضا بجو
بِسمِ الله وبِذکرِحبیبهِ مُحمدرسول الله صلی الله علیه وآله الطاهرین امام صادق علیه السّلام فرمود: من برای فرد مسلمان خوش ندارم که بمیرد ، در حالی که هنوز برخی از آداب پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله را به جا نیاورده باشد.🌷 کف دستهایش مانند کف دست عطر فروشان معطّر بود. کف دستش گشاده، استخوانهای قلم دست و پایش بلند بود. هنگام رضا و شادی چهره اش چون آینه ای رنگارنگ درخشان و جذّاب بود. کشیده گام بر میداشت و آرام و با وقار راه می رفت. در کارهای خیر از همه پیشقدم بود. هنگام راه رفتن چنان گام میزد گویی از سراشیبی فرود میآید. در حین تبسّم دندانهایش بسان دانه های تگرگ نمایان میشد، و در هنگام خنده دندانهایش چون برق جهنده می درخشید. اندامی زیبا و خویی پسندیده داشت. خوش برخورد و خوش مجلس بود. دانه های عرق مانند مروارید بر چهره اش می غلتید و بوی عرقش خوشبوتر از مشک بود.💕 مُهر نبوت در میان شانه هایش نمایان بود. 🌺 ازعطر عرق آن حضرت پی میبردند که ایشان از آنجا گذشته است. و به هر سنگ و درختی می گذشت بر آن حضرت سجده میکردند... ...🌱🌱 همیشه لباس را از طرف راست میپوشید و چنین میخواند: الحمد للَّه الّذی کسانی ما اواری به عورتی، و اتجمّل به فی النّاس »سپاس و ستایش خدایی را که بر من جامهای پوشانید که با آن شرمگاهم را بپوشانم و آراسته در میان مردم ظاهر شوم.« و چون لباس را در میآورد از سمت چپ بیرون میآورد. چون لباس نو میپوشید، لباسهای کهنه را به فقیر میداد و میفرمود: هیچ مسلمانی نیست که لباس کهنه خود را فقط برای رضای خدا به فقیری بپوشاند مگر آنکه در پناه و خیر خداوند خواهد بود تا زمانی که آن لباس بر تن فقیر است، خواه بخشنده لباس زنده باشد یا مرده. تشکی از پوست داشت که با لیف خرما پر شده بود و طول آن حدود دو ذراع و عرض آن حدود یک ذراع و یک وجب بود. و نیز عبایی داشت که هر جا میرفت آن را دو تا کرده به زیر آن حضرت میانداختند. و نیز روی حصیر بدون آنکه چیز دیگری زیر خود بیندازد میخوابید. از اخلاق آن جناب این بود که چهارپایان و اسلحه و اثاث خود را نامگذاری مینمود. نام پرچمش عقاب، و نام شمشیرش که با آن در جنگها حاضر میشد ذو الفقار، و نام شمشیرهای دیگرش مخذم، رسوب و قضیب بود. قبضه شمشیرش به نقره آراسته بود، و کمربندی که میبست از چرم بود و سه حلقه نقره در آن بود. کمانش کتوم، و جعبه تیرش کافور نام داشت. نام شتر آن حضرت قصوی بود که به آن عضباء میگفتند. و نام استرش دلدل، و درازگوشش یعفور، و گوسفندی که از شیر آن میآشامید عینه بود. آن حضرت سبویی از سفال داشت که با آب آن وضو میگرفت و از آن مینوشید، و مردم کودکان خردسال خود را که خوب و بد را می فهمیدند میفرستادند و آنان داخل منزل آن حضرت میشدند بدون آنکه کسی مانع آنها شود، آنگاه اگر در آن سبو آبی می یافتند می آشامیدند و برای تبرّک بر صورت و بدن خود میمالیدند... .. ادامه دارد درسنن النبی...
🔘پیامبر اکرم بزرگترین و کاملترین نمونه کرامت نفس است🔘 🔸قاضی عیاض در کتاب «الشفاء» گوید: روایت شده مشرکین در جنگ احد، دندان رباعی حضرت را شکستند. پیشانی ایشان نیز شکسته شد. این مسئله خیلی بر اصحاب و یاران پیامبر گران آمد. گفتند: ای رسول خدا آنها را لعن و نفرین کنید! حضرت ختمی مرتبت پیامبر رحمت فرمودند: 🔺من برای نفرین و لعن برانگیخته نشدم بلکه برای "دعوت و رحمت" مبعوث شده ام.🔻 🔸 سپس حضرت روی به درگاه بی نیاز عرضه داشت: 🔺پروردگارا! قوم مرا هدایت کن! بدرستی که آنها جاهل و نادانند. (اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون ).🔻 🔸قاضی عیاض در ادامه توضیح می دهد: در این کلام حضرت بنگرید که چگونه همه فضایل و درجات احسان و حسن خلق و کرامت نفسانی و نهایت صبر و حلم را در خود جمع کرده است. چون حضرت به "سکوت" اکتفا نکرد بلکه آنها را "بخشید" و برای آنها دلسوزی نمود و دعایشان کرد و در حقشان "شفاعت" نمود. و به پیشگاه الهی عرضه داشت: بار پرودگارا!آنها را بیامرز یا هدایت کن! (اللهم اغفر أو اهد). سپس با عبارت : (قومی: قوم من) شفقت و دلسوزی و رحمتش را ابراز کرد . باز به این اکتفا نکرد بلکه برای آنها "عذر آورد" که آنها جاهلند و نمی دانند.(فإنهم لایعلمون). 📝. 📚. امام شناسی، ج 13، ص 93. 🔘.🔘.🔘.🔘
⁉️ در واپسین روزهای عمر رسول خدا... ⚠️ «قَدْ نَزَلَتْ بِالْإِسْلَامِ نَازِلَةٌ وَ فِتْنَةٌ عَظِيمَةٌ مِنَ الْفِتَنِ...» ✋🏾 بلال اذان گفت... 🔥 عايشه صهيب را نزد🔥 پدرش فرستاد و گفت: بيمارى صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم شدّت يافته و عليه‌السّلام سرگرم پرستارى از اوست؛ تو بر مردم نماز بگذار تا براى آينده، حجّتى داشته باشى! ⚫️ مردم در مسجد طبق معمول منتظر ورود پيامبر اکرم و احيانا على عليه‌السّلام بودند كه ابى‌بكر🔥 وارد شد و گفت: پيغمبر دستور داده با مردم نماز بگذارم. 👈🏼 يكى از اصحاب گفت: تو در لشكر اسامه بودى، گمان نمى‏‌كنم كسى تو را امر به نماز كرده باشد. مردم به بلال پيشنهاد كردند كه از پيامبر صلّى‌الله‌علیه‌وآله اجازه بگيرد... 📛 وقتى بلال جريان را به عرض پيامبر رساند، فرمود: مرا به مسجد ببريد؛ سوگند به خدا ‏‌اى براى اسلام روى داد. ❇️ سپس با همان حال بر على عليه‌السّلام و فضل تكيه داد و پاهايش روى زمين كشيده مى‏‌شد، تا به رفت... رداى ابى‌بكر را گرفت و او را كنار زد و در حال نشسته با مردم نماز خواند و بلال تكبير مى‏‌گفت... 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏۲، ص۳۳۹
بسم الله الرحمن الرحیم وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿۱۴۴﴾ سوره مبارکه آل عمران و محمد جز فرستاده‏ اى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او بميرد يا كشته شود👉 از عقيده خود برمى‏ گرديد و هر كس از عقيده خود بازگردد هرگز هيچ زيانى به خدا نمى ‏رساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى‏ دهد اين آيه شهادت را برای پیامبر صلی الله علیه و آله محتمل و ممکن دانسته است. ولي الان با توجه به توضيحاتي كه خدمت دوستان ارائه میشه ثابت میشه که اين آيه تاكيد بر شهادت هست. در ظاهر آيه مبارکه میفرماید: پیامبر يا به مرگ طبیعی از دنیا میرود يا اینکه به شهادت ميرسدند.👉 اما این طرز ترجمه آيه اشتباه هست شكي نيست.زیرا : لفظ ( أو) در جمله به معني "يا" نيست . به معني "بل (بلکه)" هست لفظ (او) در لغت عرب معاني متعددي داره كه در مواردي معني (بل ) به معناي بلكه ميدهد. براي مثال👌 وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ الصافات 147 ترجمه غلط اين است : و او را به سوي صد هزار نفر يا بيشتر فرستاديم 👈اين ترجمه غلط هست طبري مفسر مشهور اهل سنت ميگوید: الكتب » تفسير الطبري » تفسير سورة الصافات » القول في تأويل قوله تعالى " وأرسلناه إلى مائة ألف أو يزيدون " القول في تأويل قوله تعالى : وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ (يقول تعالى ذكره: فأرسلنا يونس إلى مئة ألف من الناس، أو يزيدون على مئة ألف. وذكر عن ابن عباس أنه كان يقول: معنى قوله ( أوْ ) : بل يزيدون.(1) او يزيدون به معني بل يزيدون هست. يعني بلكه بيشتر. 👈چون محال است خداوند شك كند. اين از اضراب هست. علامه مجلسي هم همين را گفته است علامه مجلسي بعد از ذكر يك روايتي وطبق قاعده خود معني روايت را بیان ميكند . 📗بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 26 صفحه : 71 ✅ ـ ﻧﻬﺞ،(ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﺔ) ﻗَﺎﻝَ ﺃَﻣِﻴﺮُ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ علیه السلام ﻭَ ﻟَﻘَﺪْ ﻗُﺒِﺾَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﺹ ﻭَ ﺇِﻥﱠﱠ ﺭَﺃْﺳَﻪُ ﻟَﻌَﻠَﻰ ﺻَﺪْﺭِﻱ ﻭَ ﻗَﺪْ ﺳَﺎﻟَﺖْ ﻧَﻔْﺴُﻪُ ﻓِﻲ ﻛَﻔﱢﱢﻲ ﻓَﺄَﻣْﺮَﺭْﺗُﻬَﺎ ﻋَﻠَﻰ ﻭَﺟْﻬِﻲ ﻭَ ﻟَﻘَﺪْ ﻭُﻟﱢﱢﻴﺖُ ﻏُﺴْﻠَﻪُ ﺹ ﻭَ ﺍﻟْﻤَﻠَﺎﺋِﻜَﺔُ ﺃَﻋْﻮَﺍﻧِﻲ ﻓَﻀَﺠﱠﱠﺖِ ﺍﻟﺪﱠﱠﺍﺭُ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﻓْﻨِﻴَﺔُ ﻣَﻠَﺄٌ ﻳَﻬْﺒِﻂُ ﻭَ ﻣَﻠَﺄٌ ﻳَﻌْﺮُﺝُ ﻭَ ﻣَﺎ ﻓَﺎﺭَﻗَﺖْ ﺳَﻤْﻌِﻲ ﻫَﻴْﻨَﻤَﺔٌ ﻳُﺼَﻠﱡﱡﻮﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺣَﺘﱠﱠﻰ ﻭَﺍﺭَﻳْﻨَﺎﻩُ ﻓِﻲ ﺿَﺮِﻳﺤِﻪِ ﻓَﻤَﻦْ ﺫَﺍ ﺃَﺣَﻖﱡﱡ ﺑِﻪِ ﻣِﻨﱢﱢﻲ ﺣَﻴّﺎً ﻭَ ﻣَﻴﱢﱢﺘﺎً ؟(1) 📗 بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 22 صفحه : 540 اين خطبه امام علي عليه السلام در نهج البلاغه هست. به اين تیکه از متن دقت کنید: 👈 و قد سالت نفسه في كفی هركس ترجمه ظاهري اش را در نظر بگیرد خيال ميكند به این معناست که: و جانش در كف من خارج شد ،سپس مررتها على وجهي ، يعني روي صورتم را با آن ماليدم.! كه این اصلا معني خاصي نميدهدو دور از فصاحت هست. نفس در لغت عربي علاوه بر "روح" به معنی "خون" نیز هست: ( اسم ): الجمع : أَنْفُسٌ ، و نُفوسٌ / النَّفْسُ : الرُّوحُ / خرجت نفسُه ، وجاد بنَفْسِه : مات النَّفْسُ : الدَّمُ (1) **بنابراین ترجمه درست اين ميشود كه: 👈 از پيامبر در بين دستان امام علي مقداري خون خارج شد و امام علي علیه السلام آن خون مقدس را به صورت مبارکشان مالیدند. خيلي از علما به اين معني اشاره كرده اند. از جمله آقاي خوئي رحمه الله در كتابشان: سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار(2)
🌺💠🌺💠🌺💠🌺💠🌺💠 🔹 اَللّهُمَّ اِنّی اَتَقَرَبُ اِلَیْكَ بِولایَةِ؛ 🔸 عَلیِّ بنِ ابیطالب علیه السلام ابن عباس(ع) مي‌گويد: وقتي كه وفات حضرت رسول اكرم(صلی الله علیه وآله وسلم) نزديك شد، من در كنار بستر آن بزرگوار نشسته بودم كه حال احتضار به آن حضرت روي داد من متوجه لبهاي آن وجود مقدّس شدم ديدم به حركت در آمد، گوشم را نزديك بردم تا بشنوم آن حضرت در حال نزع جان چه مي‌گويد: خوب كه گوش دادم شنيدم كه مي‌فرمايد: «اَللّهُمَّ اِنّي اَتَقَرَبُ اِلَيْكَ بِولايَةِ عَليِّ بنِ ابيطالب». «خدايا من به طرف تو مي‌آيم و به تو نزديك مي‌شوم با محبت و دوستي علي بن ابيطالب(علیه السلام). من در آن وقت به عظمت علي(علی السلام) توجه پيدا كردم كه آن حضرت داراي چه مقام و عظمتي است كه پيغمبر اسلام (صلی الله علیه وآله) از براي نزديكي خود به حضرت سبحان، متوسل به علي (علیه السلام) مي‌شود. *** [کرامات علویه : معجزات حضرت امیرالمومنین علی ( علیه السلام ) بعد از شهادت - دعاي هنگام وفات - صفحه۸]. @Mola_Amiralmomenin_as
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ عرش از شوق تو جان داده کمی آهسته جبرئیل از نفس افتاده کمی آهسته پشت افلاک به تعظیم شکوهت خم شد چشم تو فاتح اقلیم نمی دانم شد آنچه نادیده کسی دیدی و برگشتی باز سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز شهادت نبی رحمت، پیامبر اکرم (ص) و فرزند گرامیشان حضرت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد. @Mola_Amiralmomenin_as
▪️روز نوحۀ قرآن، در مصيبتِ طاهاست روز نالۀ فُرقان، از فراقِ ياسين‏ ست ▪️خاطرى نباشد شاد، در قلمروِ ايجاد آه و ناله و فرياد، در محيطِ تكوين‏ ست 🔹. شهادت جانسوز حبیبِ خدای جهان، رحمتِ پیدا و نهان، خورشید پر فروغ رسالت، پناهِ اهل بیت کرامت؛ حضرت ختمی مرتبت، محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) بر جمیع دردمندان حق و حقیقت تسلیت باد! صلی الله علیه و‌ آله
🔘. داشت می‌مُرد اباصَلت، که چندین دفعه دید مولاش چه بی یار و معین، خورد زمین 🔘. به زمین خوردن و خاکی شُدنَت موروثی است جدّ تشنه لبت از عرشِه‌ی زین خورد زمین 🔲. غروب جانگداز هشتمین درخشش خورشید امامت، شهَنشاهِ اقلیم کرامت، بحر موّاج هدایت، حضرت شمس الشّموس، خسروِ اقلیم طوس، علیّ بن موسی الرّضا علیه السلام بر جمیع آستان بوسانِ درگاه ولایتش تسلیت باد. علیه السلام
‍ ☀️زیارت ظاهری امام موفق شدن به رفتن به حرم آن امام است که امیدواریم خدای متعال نصیب همۀ ما بگرداند در حرم ائمه اطهار حضور پیدا کنیم. اما وقتی است که ما به آن امام ملحق می شویم و این الحاق به امام یعنی متّصف شدن به صفات امام علیه السلام، البته نه در آن بی کرانگی که امام از آن برخوردار است.. که آن در ظرف وجود کوچک ما نمی گنجد، اما در حد ظرف وجود خودمان آن خصلتی را که آن امام در آن شاخص است ما هم پیدا کنیم. ◀️ اگر این گونه شد یعنی اگر ما هم وجودمان سرشار از جود و لطافت و محبت و تقوا و پاکی و پاکدامنی شد، آن موقع از باطن ملحق شده ایم و به لقاء علیه السلام نائل گشته ایم. همان طور که اگر وجودمان سرشار از رضا شود، را در باطن ملاقات و زیارت می کنیم. ↩️ هر کدام از ائمه به صفاتی متصف اند و مستلزم متّصف شدن به آن صفات و ملحق شدن به کانون بی کرانۀ آن صفات است که وجود بی کرانۀ آن امام است.