علامه حسن زاده آملی رضوان الله علیه
🔰تعلق به امور جسمانى و توبه
🔵تـعـلق بـه امـور جـسـمـانى ؛ موجب دورى نفس از معقولات و اشتغالش به مجردات است ، چه شـدت تـعـلق و غـرق گـشـتـن در عـالم طـبـيـعـت، نـفـس انـسـان را از نيل به كمال باز مى دارد.
🔵 از امام صادق عليه السلام نقل است: پـدرم هـمـواره مـى فـرمـود:
هـيـچ چـيز چون گناه ، قلب را تباه نكند.قلب همچنان بر گناه اصرار ورزد تا اين كه گناه بر آن غالب آيد و آن را وارونه كند.
👈🏻فيض كاشانى در كتاب وافى در توضيح اين حديث مى گويد:
🔵مـراد آن اسـت كـه گـنـاه ، هـمـواره بـر قـلب تـاثـيـر نـهـاده ، حـلاوت و صـفـاى آن را زايـل مـى كـنـد تـا ايـن كـه آن رويـش را كـه بـه سـوى حـق و آخـرت اسـت ، بـه سـوى بـاطـل و دنيا مايل گرداند.
#تعلق
"ممهدین"
علامه حسن زاده آملی رضوان الله علیه 🔰تعلق به امور جسمانى و توبه 🔵تـعـلق بـه امـور جـسـمـانى ؛ موج
🔵 بنابراين ، حقيقت توبه ، عبارت است از بريدن نفس از تعلق بـه مـاده و نـفـى عـلاقـه و گـرايـش بـه عـالم اجـسـام ، بـه طـورى كـه ايـن عـمـل بـرايـش مـلكـه گـردد، و بـه سـراى تـطـهـيـر و هـمـراهـى بـا قـدسـيـان وصـول يـابـد.
🔵و بـدين سان ، ورطه حجاب و بعد، به سبب التفات به معقولات و تعلق به مجردات ، به كنار رود، چه دورى از يكى از اين دو روى ، موجب نزديكى به روى ديگر اسـت ، و از ايـن رو، حـضـرت صـلى الله عـليـه و آله فـرمود:
🔵دنيا و آخرت چون دو كفه تـرازويـنـد كـه هـر كـدام سـنـگـيـنـى يـابـد، ديـگـرى سـبـك شـود.
🔵 و كـسـى از اهـل حـكـمـت گـفـتـه اسـت : آنـهـا چون دو هوويند كه انس يافتن با هر كدام ، موجب بيزارى از ديگرى است ، و بالجمله ، امور دنيوى و تعلق بدان ، موجب حرمان و مانع از تعلق به امور اخـروى اسـت و بـه قـدرى كه از هر يك دورى حاصل شود، ديگرى نزديك گردد و حضرت صـلى الله عـليـه و آله از ايـن جـمـله تـعـبـيـر فـرمـود كـه : دنـيـا راس هر گناهى است .
👈🏻پـس تـوبـه مـعـتـبـر نـزد اهـل الله درسـت نـيـايـد جـز بـه اعـراض كـامـل از احـوال دنـيـوى ، بـه حـيـثـى كـه بـدانـها التفات نيابد و از نظر خويش دورشان گـردانـد؛ چـنـانـكـه در حـديـث آمـده اسـت:
دنـيـا بـر اهـل آخـرت ، و آخـرت بر اهل دنيا، و هر دو بر اهل الله حرام گشته است
👈🏻و از اين رو گـفـتـه انـد: تـوبه بر سه قسم باشد: يكى توبه بندگان كه آن توبه از ترك طـاعـت و فـعـل قـبـيح است ؛ و ديگر توبه خاص اهل ورع كه توبه از ترك مندوب است ؛ و سـه ديـگـر توبه اخص من الخاص كه توبه است از التفات به غير خدا. و اين توبه ، مـخصوص اهل ولايت باشد كه غالبا در مرتبه حضورند، و
🔵توبه پيامبر اكرم صلى الله عـليـه و آله و اوليـاى خـدا از ايـن قبيل بوده است كه او صلى الله عليه و آله خود فرمود: گـاه دلم را كـدورتـى عارض مى شود، و من به راستى كه از خداى ، هر روز هفتاد بار آمرزش مى طلبم .
📘علامه حسن زاده آملی – ترجمه ی کتاب التوبه من الاوبه-فصل اول
#تعلق #توبه #ذکر
پیامبر اسلام صلیالله علیه وآله وسلم:
موتوا قبل ان تموتوا
🔵بمیرید پیش از آن که به مرگ طبیعی بمیرید
حضرت عیسی (ع) نقل شده فرمود:
«لم یلج ملکوت السموات من لم یولد مرتین;
🔵 کسی که دو بار زاییده نشود، به ملکوت آسمان ها راه نیابد.»
مولانا
چون دوم بار آدمیزاده بزاد
پای خود بر فرق علت ها نهاد
📘بحارالانوار، ج 72، ص 59
📘مثنوی، دفتر سوم
#ذکر_موت #مرگ
حضرت آیت الله العظمی سید محمدهادی میلانی:
🔵اگر چیزی مانع از عذاب شود و باعث نجات از آتش جهنم و دخول در جنت باشد اشک بر سیدالشهدا (صلوات الله علیه) است.
📷 مرحومان حضرات آیات اعظام مهدوی دامغانی و میلانی
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
🔵کسی که در این نشئه به وسیله هوی و هوس، استعداد انسانی و بینایی خود را نابود کند، در آن نشئه هم برای ابد نابینا خواهد بود؛
👈🏻لذا انسان در اینجا باید با علوم و معارف و حقایق، چشم سر و دلش را باز کند، تا به کار خود آگاه شده و قوه را به فعلیت برساند.
🗒مصاحبه با علامه حسن زاده آملی قدس الله سره در تاریخ ۷۴/۲/۳۱
🔰 خواب یک حقیقت فطرتی
🔵خواب از آن فطریاتی است که انسان را خیلی سریع می تواند به حقایق معاد و توحید و ذلت خودش برساند.
#سخن_نگاشت
19.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ذکر معارف
🔵 وقتی وجود مبارك #امام_جواد به دنیا آمده است، وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیهما) خیلی به این نوزاد علاقمند بود «كَانَ طُولُ لَیلَتِهِ ینَاغِیهِ فِی مَهْدِهِ»؛ در بسیاری از شب ها تا سحر كنار این گهواره #ذكر_خواب می گفت... .
#شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔰
تکیه بر خدا🔵 در بیان بلند حضرت جواد الائمه (علیه السلام) آمده است: #تکیه_بر_خدا بهای هر متاع گران قیمت و نردبان هر مقام متعالی و متکاملی است: «الثّقة بالله ثمنٌ لکلّ غالٍ وسُلّمٌ إلی کلّ عالٍ». 🔵 #توکل به معنای اعتماد و تکیه بر خداست و اینکه انسان بر خود و نیروها و توانمندی های خود یا دیگران اعتمادی نداشته باشد. هر کس در کاری که خُبره نیست یا برای آن توان ندارد، وکیل می گیرد. انسان در امور و شئون خود، نه خُبره است و نه در انجام دادن آن توانایی دارد، چنان که دیگران نیز مانند او هستند و وضعیتی بهتر ندارند، ازاین رو باید به یک #مبدأ_خبیر_و_قادر تکیه کند و این همان توکّل بر خداست: ﴿و مَن یتَـوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُه﴾؛ هر کس بر خدا توکّل کند، خدا مهمات و مشکلات او را کفایت می کند: ﴿حَسبُنَا اللهُ و نِعمَ الوَکیل﴾؛ خدا مشکلات ما را کفایت می کند و او #بهترین_وکیل_و_تکیه_گاه است و تکیه کنندگان باید فقط بر خدا تکیه کنند: ﴿و عَلَی اللهِ فَلیتَـوَکَّلِ المُتَـوَکِّلون﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 📚 دانش و روش بندگی، ص324.