eitaa logo
روح الله کلباسی
108 دنبال‌کننده
4 عکس
3 ویدیو
1 فایل
کارشناس مسائل مذهبی پاسخگویی به شبهات اعتقادی پاسخگویی به سوالات اعتقادی و امامتی پاسخگویی به مسائل تربیتی و مشاوره لینک زیر برای ارسال نظرات و سوالات دوستان است @yaalimadad1359
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حضرت خدیجه سلام الله علیها و یاری حجت زمان 🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله در مدح حضرت ام المؤمنین خدیجه کبری سلام الله علیها فرمود: خديجه! و كجاست شخصی مانند خديجه؟! او مرا تصديق كرد آنگاه كه مردم مرا تكذيب نمودند! و در دین خدا از من پشتیبانی نمود! و با مال خود مرا بر پیاده کردن دين خدا كمك و ياری نمود!» رسول خدا صلی الله علیه و آله حضرت ام المؤمنین خدیجه ی کبری سلام الله علیها را به صورت ویژه ای مدح نموده و به ایشان مباهات می‌کنند! به چه دلیل؟ چنین به نظر می رسد که یکی از جهات آن، سبقت ایشان در تصدیق و یاری حجت زمانشان می باشد! آری! هنر آن است که آن زمانی که اغلب مردم، با نحوه ی رفتارشان حجت خدا را در گفتار یا کردار تکذیب می کنند، او را تصدیق کنی! پشتیبان او باشی و با سرمایه هایی که در اختیار داری، او را یاری کنی! در دوره ای که بسیاری از افراد آمدن حجت خدا را تکذیب می‌کنند، آمدنش را تصدیق کنی! در زمانه ای که بسیاری از مردم، ظهورش را دور می‌پندارند، فرجش را نزدیک بدانی! بلی! هنر این است اکنون که بسیاری از افراد، از معرفت، توجه و دعا نسبت به مولایمان امام زمان علیه السلام غفلت می ورزند و در یاری او سستی می‌کنند؛ در این فضای غربت، بیاییم و او را یاری کنیم! در زمان ظهور که ممکن است کثیری از مسیحیان، از بسیاری از ما مدعیان، امام زمانی تر شوند! اکنون که عده ای به ولی حی دوران و امام مظلوم و غریب زمان حتی سلام هم نمی‌کنند، ما بیاییم و به او سلام کنیم و به میزان طاقت خویش او را از غربت خارج کنیم! هنر این است! و گرنه در زمان ظهور، امام زمان علیه السلام، در پاسخ سلام خود شاید ملیون ها جوابِ سلام بشنوند! این بالاترین هنر یعنی سبقت در معرفت، توجه، دعا و یاری حجت زمان در اوج غربت را از حضرت خدیجه سلام الله علیها بیاموزیم! نقل است که در ابتدای دعوت رسول خدا صلی الله علیه، روزی مشرکان مکه پیامبر را سنگ زدند و حضرت را طرد کردند. رسول خدا صلی الله علیه و آله از برای نجات جان خود به بیابان پناه برد. خبر به امیرالمومنین علیه السلام رسید، آن حضرت نزد جناب خدیجه سلام الله علیها آمد و ایشان را با خبر کرد و با هم برای پیدا کردن رسول خدا صلی الله علیه و آله راهی بیابان شدند. حضرت خدیجه سلام الله علیها با نگرانی در بیابان به دنبال حجت زمان خویش می گشت و با اشک روان ندا می داد: چه کسی برای من از پیامبر مصطفی خبری می آورد؟ چه کسی برای من از بهار برگزیده ی خدا نشانی می آورد؟ چه کسی برای من از آن رانده شده ی در راه خدا اثری می آورد؟ چه کسی برای من از ابالقاسم خبری می آورد؟ این گونه می گفت و در جستجوی آن جناب حرکت می کرد، تا اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله را دید در حالی‌که خون از سر و صورت حضرت جاری بود. اشک از دیدگان حضرت خدیجه سلام الله علیها جاری شد و شروع به مداوای آن حضرت نمود. حجت زمان ما نیز سال ها نه، بلکه قرن هاست از خانه و کاشانه اش طرد شده! از خوف جان، شرید و آواره و بیابان نشین گردیده! او خود به ابن مهزیار فرمود: پدرم امام عسکری از من پیمان گرفته که در دورترین بیابان ها و سخت ترین نقطه ی کوه ها ساکن شوم! @monazere1359
در ۱۲ رمضان در سال اول هجرت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بین اصحاب خود عقد اخوت بستند و امیرالمؤمنین علیه‌السلام را برادر خود گردانیدند. رسول الله صلی‌الله علیه و آله به حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی جایگاه تو نسبت به من، مانند جایگاه هارون نسبت به موسی است، جز آنکه پس از من، پیامبری نخواهد بود. قرآن کریم حضرت هارون را برادر، وزیر و جانشین و شریک در دعوت حضرت موسی علیه‌السلام معرفی میفرماید . آن هنگام که رسول الله از جانب خدای متعال فرمان یافتند که برای نخستین بار نبوت خود را در جمع خویشاوندان خویش اعلام نمایند؛ همان زمان که دربارهٔ توحید، معاد و رسالت خویش سخن گفتند، از سه مقام برادری، وصایت و جانشینی امیرالمؤمنین علیه‌السلام حاضران را آگاه نمودند؛ این روز در تاریخ به «یوم الدّار» شهرت یافت. در سال دوم هجرت، هنگامی که آیه { إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ } نازل شد، رسول خدا بین مسلمانان پیمان برادری بستند. ابوبکر را با عمر، عثمان را با عبدالرحمن بن عوف، سعد وقاص را با سعید بن زید، طلحه را با زبیر، مصعب بن عمیر را با ابو ایوب انصاری برادر اعلام نمودند، میان سایر مسلمانان نیز عقد برادری برقرار شد.  چون نوبت به علی علیه‌السلام رسید، رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: «ای علی تو برادر من و من برادر تو هستم! سپس دست علی علیه‌السلام را گرفته و فرمودند: تو در دنیا و آخرت برادر من هستی!» @monazere1359
فریادهای عایشه بر پیامبر صلی الله علیه و اله ؛ تو علی را بیشتر از پدرم دوست داری نعمان بن بشیر نقل کرده است که در یکی از روزها، «ابوبکر» برای تشرّف به حضور رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) اجازه می‌خواست که همزمان صدای «عایشه» را شنید که فریاد می‌زند! به خدا سوگند! اینک متوجه شدم که علی (علیه‌السّلام) از پدر من و از خود من در نزد تو محبوب‌تر است. ابوبکر، به دخترش عایشه حمله برد تا سیلی به رخسارش بزند و به او گفت: ‌ای دختر فلانه! می‌بینم که تو برسر رسول خدا فریاد می‌زنی! رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در این حالت جلوی ابوبکر را گرفت. ابوبکر، خشمگین شد و از منزل بیرون رفت. اخبرنی عبدة بن عبد الرحیم المروزی قال اخبرنا عمرو بن محمد قال اخبرنا یونس بن ابی اسحاق عن العیزار بن حریث عن النعمان بن بشیر قال استاذن ابو بکر علی النبی صلی الله علیه وسلم فسمع صوت عائشة عالیا وهی تقول والله لقد علمت ان علیا احب الیک من ابی فاهوی الیها ابو بکر لیلطمها وقال یا ابنة فلانة اراک ترفعین صوتک علی رسول الله صلی الله علیه وسلم فامسکه رسول الله صلی الله علیه وسلم وخرج ابو بکر مغضبا 📖 النسائی، ابوعبد الرحمن احمد بن شعیب بن علی (متوفای۳۰۳ ه)، خصائص امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب، ج۱، ص۱۲۶، تحقیق:احمد میرین البلوشی، ناشر:مکتبة المعلا - الکویت الطبعة:الاولی، ۱۴۰۶ ه. @monazere1359
َعَنْ جَعْفَرِ بْنِ رِزْقِ اللَّهِ قَال‏ سَأَلَ يَحْيَى بْنُ أَكْثَمَ أَبَا الْحَسَنِ الْعَالِمَ ع عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ مَا هِيَ؟ فَقَالَ هِيَ عَيْنُ الْكِبْرِيتِ وَ عَيْنُ الْيَمَنِ وَ عَيْنُ الْبَرَهُوتِ وَ عَيْنُ الطَّبَرِيَّةِ وَ جَمَّةُ ماسيدان [مَاسَبَذَانَ‏] و جَمَّةُ إِفْرِيقَا وَ عَيْنُ ماجروان [بَاجَرْوَانَ‏] وَ نَحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا وَ لَا تُسْتَقْصَى. يحيى بن أكثم از عالم أهل بيت امام هادى عليه السّلام پرسيد: در اين آيه كريمه: « [و اگر هر چه درخت در زمين است قلم، و دريا مركّب گردد] و هفت درياى ديگر پس از آن بيفزايندش، كلمات خدا پايان نيابد ، لقمان: 27» نام آن هفت دريا چيست؟ حضرت فرمود: آنها عبارتند از: «چشمه كبريت» و «چشمه يمن» و «چشمه برهوت» و «چشمه طبريّه» و «چشمه آب گرم ماسيدان» و «چشمه آب گرم افريقا» و «چشمه باحروان»، و مائيم آن كلمات خدا كه [پايان نپذيريم و] فضائلمان درك نگردد. 📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏2، ص: 454 @monazere1359
قَالِ الْعَالِمِ علیه السلام: لَا يَقْبَلُ اللَّهُ الصَّدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاج‏. حضرت عالم (هادى) عليه السّلام فرمود: «خداوند در حالى كه فاميل و نزديك محتاجى باشد صدقه را نمى ‏پذيرد» 📚وسائل الشيعة، ج‏9، ص: 413 @monazere1359
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْعَقِيلِيِّ يَرْفَعُهُ قَالَ قَالَ: لَمَّا ضَرَبَ ابْنُ مُلْجَمٍ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لِلْحَسَنِ يَا بُنَيَّ إِذَا أَنَا مِتُّ فَاقْتُلِ ابْنَ مُلْجَمٍ وَ احْفِرْ لَهُ فِي الْكُنَاسَةِ وَ وَصَفَ الْعَقِيلِيُّ الْمَوْضِعَ عَلَى بَابِ طَاقِ الْمَحَامِلِ مَوْضِعُ الشُّوَّاءِ وَ الرُّؤَّاسِ ثُمَّ ارْمِ بِهِ فِيهِ فَإِنَّهُ وَادٍ مِنْ أَوْدِيَةِ جَهَنَّمَ. عقيلى گويد: چون ابن ملجم به امير المؤمنين عليه السلام ضربت زد، آن حضرت به امام حسن فرمود: پسر جانم! چون من مُردم، ابن ملجم را بكش و براى او در كُناسه گودال گورى بكن و او را در آنجا انداز كه آنجا يكى از واديهاى دوزخ است ، عقيلى گويد كناسه موضعى است در باب طاق محامل در محل كبابی ‏ها و كله ‏پزها 📚الكافي ج‏1، ص: 300 @monazere1359
حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى الْعَبْسِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَقْعُدُ أَنَا وَ أَنْتَ وَ جَبْرَئِيلُ عَلَى الصِّرَاطِ فَلَمْ يَجُزْ أَحَدٌ إِلَّا مَنْ كَانَ مَعَهُ كِتَابٌ فِيهِ بَرَاءَةٌ بِوَلَايَتِكَ. سعد بن طريف از حضرت ابو جعفر عليه السّلام نقل كرد كه پيامبر اكرم فرمود يا علي روز قيامت من و تو و جبرئيل بر صراط مي نشينيم هيچ كس از آن عبور نخواهد كرد مگر کسی که نوشته ‏اى داشته باشد كه در او برات ولايت تو باشد. 📚معاني الأخبار، النص، ص: 36 @monazere1359
امیرالمومنین علیه السلام: لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْعَقْلِ احْتِمَالُ الْجُهَّالِ براى هر چيز زكاتي است و زكات عقل، تحمّل كردن جاهلان است. 📚غرر الحكم و درر الكلم، ص: 542 @monazere1359
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ الْفُضَيْلِ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً قَالَ نَعَمْ قُلْتُ جَاهِلِيَّةً جَهْلَاءَ أَوْ جَاهِلِيَّةً لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ قَالَ جَاهِلِيَّةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلَالٍ. حارث بن مغيره گويد: بامام صادق عليه السلام عرضكردم: پيغمبر فرموده است: هر كه بميرد و پيشوايش را نشناسد بمرگ جاهليت مرده است؟ فرمود: آرى. عرضكردم: جاهليت كامل يا جاهليتى كه امامش را نشناسد؟ فرمود: جاهليت كفر و نفاق و گمراهى. 📖الكافي ، ج‏1، ص: 377 @monazere1359
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ فَقَالَ تِلْكَ النَّكْرَاءُ ، تِلْكَ الشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْل‏ شخصى از امام ششم عليه السلام پرسيد عقل چيست؟ فرمود چيزي است كه بوسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد آن شخص گويد: گفتم پس آنچه معاويه داشت چه بود؟ فرمود: آن نيرنگ است، آن شيطنت است، آن شباهت به عقل دارد ولى عقل نيست. 📚الكافي، ج‏1، ص: 11 @monazere1359
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي عَقِيلَةَ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا كَرَّامٌ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكَ وَ اَلرِّئَاسَةَ وَ إِيَّاكَ أَنْ تَطَأَ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَمَّا اَلرِّئَاسَةُ فَقَدْ عَرَفْتُهَا وَ أَمَّا أَنْ أَطَأَ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ فَمَا ثُلُثَا مَا فِي يَدِي إِلاَّ مِمَّا وَطِئْتُ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ فَقَالَ لِي لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِيَّاكَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلاً دُونَ اَلْحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فِي كُلِّ مَا قَالَ . ابو حمزه ثمالى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: بپرهيز از رياست و بپرهيز از اينكه دنبال مردم روى، عرضكردم: قربانت گردم رياست را فهميدم و اما اينكه دنبال مردم روم، كه من دو سوم آنچه دارم از دنبال مردم رفتنم بدست آمده‌؟؟ فرمود: چنان كه تو فهميدى نيست مقصود اينست كه بپرهيز از اينكه مردى را بدون دليل [در برابر امام عليه السّلام] به پيشوائى برگزينى و هر چه گويد تصديقش كنى. 📚الکافي ج ۲، ص ۲۹۸ @monazere1359
مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ شَاذَانَ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ حَمْزَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ صَالِحٍ يَرْفَعُ الْحَدِيثَ بِأَسْمَاءِ رُوَاتِهِ وَ تَرَكْتُ ذَلِكَ اخْتِصَاراً قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص فَاطِمَةُ بَهْجَةُ قَلْبِي وَ ابْنَاهَا ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ بَعْلُهَا نُورُ بَصَرِي وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهَا أُمَنَاءُ رَبِّي وَ حَبْلٌ مَمْدُودٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ مَنِ اعْتَصَمَ بِهِمْ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ هَوَى هَذَا لَفْظُ الْحَدِيثِ الْمَذْكُورِ. محّمد بن احمد بن علی بن شاذان نقل می کند که پیامبر اکرم صلی االله علیه و آله فرمود: فاطمه مایه آرامش دل من است و دو فرزنـدش میوه دلم و شوهرش نور چشـمم و پیشوایان از فرزندان او امناي پروردگار و ریسـمان متصل بین خدا و خلقند. هر که به آنها چنگ زند نجات می یابد و هر که تخلف ورزد، بیچاره است. این لفظ حدیث مذکور است. 📚بحار الأنوار ج‏23، ص: 110 @monazere1359