eitaa logo
روح الله کلباسی
107 دنبال‌کننده
4 عکس
3 ویدیو
1 فایل
کارشناس مسائل مذهبی پاسخگویی به شبهات اعتقادی پاسخگویی به سوالات اعتقادی و امامتی پاسخگویی به مسائل تربیتی و مشاوره لینک زیر برای ارسال نظرات و سوالات دوستان است @yaalimadad1359
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ اَلْقُمِّیُّ فِی کِتَابِ اَلْغَایَاتِ ، عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: مَا نَحَلَ وَالِدٌ وَلَداً نُحْلاً أَفْضَلَ مِنْ أَدَبٍ حَسَنٍ. ▪️حضرت أمیر المؤمنین علیه السلام فرمودند: هیچ پدری نسبت به فرزندش، بخشش و تفضلی بهتر از أدب نیک نبخشیده است. 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ٫ ج 15 ٫ ص 164 @monazere1359
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَيْفٍ عَنْ أَخِيهِ عَلِيٍّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: لَا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَكُونَ فِيهِ خِصَالٌ ثَلَاثٌ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ حُسْنُ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزَايَا. امام باقر علیه السلام فرمود: حقیقت ایمان بنده کامل نمی شود مگر در او سه ویژگی باشد : فهم دین ، اندازه گیری درست در زندگی و شکیبایی بر سختیها و گرفتاریها. 📚 المحاسن، ج‏1، ص 5 @monazere1359
أَبِي عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ قَالَ: نَحْنُ وَ اللَّهِ الَّذِينَ أَمَرَ اللَّهُ الْعِبَادَ بِطَاعَتِهِمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيَأْخُذْ هُنَا وَ مَنْ شَاءَ فَلْيَأْخُذْ هُنَا وَ لَا يَجِدُونَ عَنَّا وَ اللَّهِ مَحِيصاً ثُمَّ قَالَ نَحْنُ وَ اللَّهِ السَّبِيلُ الَّذِي أَمَرَكُمُ اللَّهُ بِاتِّبَاعِهِ وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيم‏ ابن رئاب گفت: امام صادق علیه السـلام فرمود: به خـدا قسم ماییم که خداونـد مردم را به اطاعت ما ملزم نموده، هر کس میخواهـد از هر طرف برود، چـاره اي جز در خانه ما نـدارد. به خـدا قسم ما همان راهی هستیم که خـدا شما را امر کرده که از آن پیروي کنید. سوگند به خدا ما صراط مستقیم هستیم. 📚بحار الأنوار ، ج‏24، ص 14 @monazere1359
بشير نبال از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده که ایشان فرمود: ▪️«هَلْ تَدْرِي أَوَّلَ مَا يَبْدَأُ بِهِ الْقَائِمُ عليه السلام ؟ قُلْتُ: لَا. قَالَ: يُخْرِجُ هَذَيْنِ رَطْبَيْنِ غَضَّيْنِ فَيُحْرِقُهُمَا ...» ♦️آيا ميدانى كه اولين كارى كه قائم انجام مى دهد چيست؟ بشير گفت: خير. حضرت فرمود: آن دو نفر را در حالى كه تر و تازه هستند خارج كرده و هر دو را آتش خواهد زد ... . 📚 بحار الأنوار، مجلسى، ج ‏52، ص 386 ‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌ @monazere1359
🔸 کار و مالت برکت نداشت، مومنین را به صرف غذایی مهمان کن! عَنْ حَفْصِ بْنِ عُمَرَ الْبَجَلِيِّ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع حَالِي وَ انْتِشَارَ أَمْرِي عَلَيَّ قَالَ فَقَالَ لِي إِذَا قَدِمْتَ الْكُوفَةَ فَبِعْ وِسَادَةً مِنْ بَيْتِكَ بِعَشَرَةِ دَرَاهِمَ وَ ادْعُ إِخْوَانَكَ وَ أَعِدَّ لَهُمْ طَعَاماً وَ سَلْهُمْ يَدْعُونَ اللَّهَ لَكَ قَالَ فَفَعَلْتُ وَ مَا أَمْكَنَنِي ذَلِكَ حَتَّى بِعْتُ وِسَادَةً وَ اتَّخَذْتُ طَعَاماً كَمَا أَمَرَنِي وَ سَأَلْتُهُمْ أَنْ يَدْعُوا اللَّهَ لِي قَالَ فَوَ اللَّهِ مَا مَكَثْتُ إِلَّا قَلِيلًا حَتَّى أَتَانِي غَرِيمٌ لِي فَدَقَّ الْبَابَ عَلَيَّ وَ صَالَحَنِي مِنْ مَالٍ لِي كَثِيرٍ كُنْتُ أَحْسُبُهُ نَحْواً مِنْ عَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ قَالَ ثُمَّ أَقْبَلَتِ الْأَشْيَاءُ عَلَيَّ حفص بن عمر بجلى گويد: از وضعيّت بد و درهم‌ريختگى كارم به امام صادق علیه السلام شكايت كردم. حضرت فرمودند: هنگامى كه به كوفه رسيدى، متکایی (بالشى که به آن تکیه می‌دادند) را از خانه‌ات بردار و به قيمت ده درهم بفروش، و برادرانت (شيعيان) را دعوت كن و براى آن‌ها غذايى آماده كن و از آنان درخواست كن كه براى تو، به درگاه الهى دعا كنند. من اين‌كار را كردم؛ و كار ديگرى نكردم جز آن‌كه بالشى را از خانه برداشته و به ده درهم فروختم و غذايى گرفتم (همان‌گونه كه آن حضرت به من دستور فرموده بود) و آنان را دعوت كردم و درخواست كردم كه به درگاه الهى برايم دعا كنند. به خدا سوگند! هنوز زمان اندكى نگذشته بود، كه يكى از بدهكاران من آمد و در زد و مال بسيارى را -كه فكر مى‌كردم در حدود ده هزار درهم است- را به طور مصالحه، به من بازگرداند. پس از اين جريان، همه‌چيز به من رو آورد (ثروتمند شدم و امورم نيز اصلاح شد). 📚 الكافي، جلد ۵، صفحۀ ۳۱۴ @monazere1359
🔻مولا امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: اين روز، ✅ روز استراحت است ( كه مومنان از شر آن فاسق امان يافتند) ✅ روز زائل شدن كرب و غم است ✅ روز غدير دوم است ✅ روز تخفيف گناهان شيعيان است ✅ روز بخشش است ✅ روز برداشتن قلم از شيعيان است ✅ روز در  هم شكستن بناى كفر و عداوت است  ✅ روز عافیت است ✅ روز بركت است ✅ روز طلب  خونهاى مؤمنان است  ✅ روز عيد بزرگ خدا است ✅ روز مستجاب شدن دعاها است ✅ روز موقف اعظم است ✅ روز وفای به عهد است  ✅ روز شرط است ✅ روز كندن لباس سياه است ✅ روز ندامت و پشيمانى ظالم است  ✅ روز شكسته شدن شوكت است ✅ روز نفى هموم و غمها است ✅ روز فتح و پیروزی است ✅ روز ظهور قدرت خدا است  ✅ روز روز تامل و دقت است  ✅ روز فرح و شادى شيعيان  است ✅ روز توبه انابت و بازگشت به سوى حق تعالى است  ✅ روز زكات بزرگ است ✅ روز فطردوم است ✅ روز سیراب کردن است ✅ روز گره خوردن آب دهان در گلوى مخالفان است  ✅ روز رضایت مؤمنان است ✅ روز عيد اهل بيت عليهم السلام است  ✅ روز پیروزی يافتن بنى اسرائيل بر فرعون است  ✅ روزی است که خداوند اعمال شیعیان را می پذیرد  ✅ روز پيش فرستادن صدقات است ✅ روز زیارت است ✅ روز قتل منافق است ✅ روز وقت معلوم است ✅ روز شادی اهل بیت است ✅ روز شاهد و روز مشهود است  ✅ روزى است كه ظالم انگشت حسرت و ندامت به دندان مى گزد ✅ روز چیره شدن بر دشمن است ✅ روز خراب شدن بنيان ضلالت است  ✅ روز آگاه ساختن است ✅ روز خنک شدن دل است  ✅ روز شهادت دادن است ✅ روز درگذشتن از گناهان مومنین است ✅ روز شکوفایی است ✅ روز گوارایی است ✅ روز شیرین و طیب شدن به واسطه آن است ✅ روز رفتن و نابودشدن سلطان منافق است ✅ روز غرامت است ✅ روز رهائى و استراحت مومن است ✅ روز مباهله و لعنت کردن است ✅ روز مفاخره و به خود باليدن است ✅ روز قبول شدن اعمال است ✅ روز بزرگداشت است ✅ روز  برملا شدن سرّ است ✅ روز يارى مظلومان است  ✅ روز زيارت است ✅ روز دوستى نمودن با مؤمنان است  ✅ روز دوست داشتن مومنان است ✅ روز رسيدن است ✅ روز پاك گردانيدن اعمال است  ✅ روز برطرف شدن بدعتها است  ✅ روز ترك گناهان كبيره است ✅ روز دید و بازدید مومنان است  ✅ روز موعظه و نصيحت است ✅ روز عبادت است؛ ✅ روز تسلیم شدن در برابر پيشوايان دين است. 📚بحار الانوار ج ۳۱، ص ۱۲۷ @monazere1359
أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ جَابِرٍ الْمَكْفُوفِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْ‏ءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا. ابن ابى يعفور گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: بخاطر حفظ دينتان تقيه كنيد، و آن را با تقيه زير پرده داريد، زيرا هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان‏ پرندگانيد، اگر پرندگان بدانند، در درون زنبور عسل چيست، همه آنها را بخورند، و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند، خدا بيامرزد آن بنده‏ئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد. 📚الكافي، ج‏2، ص: 218 @monazere1359
عمرو بن ابى المقدام ميگويد: شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه ميفرمود: من و پدرم از خانه بيرون رفتيم تا (در مسجد مدينه) بميان قبر و منبر رسيديم در آنجا به گروهى از شيعه برخورديم پدرم به آنها سلام كرد سپس فرمود: بخدا سوگند من بوى شما و جانهاى شما را دوست دارم، پس شما كمكم كنيد بر اين دوستى بپارسائى و كوشش، و بدانيد كه بولايت (و دوستى) ما نتوان رسيد جز به ورع و كوشش، و هر كس از شما كه (بنده‏اى از بندگان خدا) را امام و پيشواى خود قرار دهد بايد بر طبق رفتار و كردار او عمل كند، شمائيد پيروان خدا، و شمائيد ياران خدا، و شمائيد پيشى گرفتگان اولين و پيشى گرفتگان آخرين و پيشى گرفتگان در دنيا و پيشى گرفتگان در آخرت بسوى بهشت، و ما از روى ضمانتى كه خدا كرده و ضمانت رسول خدا (ص) براى شما ضمانت بهشت را كرده‏ايم، بخدا كه در درجات بهشت كسى بيشتر از شما نباشد، پس براى درك فضائل درجات بهشت با يك ديگر رقابت كنيد، شمائيد پاكان و زنانتان نيز زنانى پاك هستند، هر زن باايمانى حوريه‏اى است خوش چشم، و هر مرد باايمانى يك صديقى است، امير مؤمنان به قنبر (غلامش) فرمود: اى قنبر مژده گير، و مژده ده، و خوشحال باش كه به خدا سوگند رسول خدا (ص) از اين جهان رفت و جز بر شيعه بر ساير امت خود خشمگين بود. 📚الكافي ، ج‏8، ص 212 @monazere1359
تفسير فرات بن إبراهيم الْفَزَارِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ خَيْثَمَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي يَا خَيْثَمَةُ إِنَّ شِيعَتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ يُقْذَفُ فِي قُلُوبِهِمُ الْحُبُّ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُلْهَمُونَ حُبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّنَا وَ يَحْتَمِلُ مَا يَأْتِيهِ مِنْ فَضْلِنَا وَ لَمْ يَرَنَا وَ لَمْ يَسْمَعْ كَلَامَنَا لِمَا يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ مِنَ الْخَيْرِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ يَعْنِي مَنْ لَقِيَنَا وَ سَمِعَ كَلَامَنَا زَادَهُ اللَّهُ هُدًى عَلَى هُدَاه‏ محمّد بن فضيل از خثيمه نقل كرده، گفت خدمت حضرت باقر عليه السّلام رسيدم فرمود خثيمه! شيعيان ما اهل بيت دلهايشان جايگاه محبت ما خانواده مى‏شود و الهام می شوند به محبت ما شخص به ما علاقه و محبت دارد و آنچه در فضل ما می شنود مى‏پذيرد با اينكه ما را نديده و سخن ما را نشنيده چون خدا براى او خير و خوبى را خواسته و اين آيه اشاره به آن است: وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ يعنى هر كس ما را ببيند و كلام ما را بشنود خداوند بر هدايت او مي افزايد. 📚بحار الأنوار ، ج‏24، ص: 151 @monazere1359
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: وَ اَللَّهِ لَوْ أَنَّ هَذِهِ اَلْأُمَّةَ قَامَتْ عَلَى أَرْجُلِهَا عَلَى اَلتُّرَابِ وَ اَلرَّمَادَ وَاضِعَةٌ عَلَى رُءُوسِهَا وَ تَضَرَّعَتْ وَ دَعَتْ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ، عَلَى مَنْ أَضَلَّهُمْ وَ صَدَّهُمْ عَنْ سَبِيلِ اَللَّهِ وَ دَعَاهُمْ إِلَى اَلنَّارِ وَ عَرَضَهُمْ، لِسَخَطِ رَبِّهِمْ وَ أَوْجَبَ عَلَيْهِمْ عَذَابَهُ بِمَا أَجْرَمُوا إِلَيْهِمْ لَكَانُوا مُقَصِّرِينَ فِي ذَلِكَ. به خدا سوگند! اگر اين امت، پا برهنه و خاكستر بر سر تا روز قيامت به درگاه خدا بنالد و بر كسى كه گمراه‌شان ساخته و از راه خدا بازشان داشته و آنان را به دوزخ خوانده و در معرض خشم پروردگارشان قرار داده و عذاب خداوند را بر آنان به خاطر گناهانى كه مرتكب شدند واجب ساخته، نفرين كنند باز هم كم است و كوتاهى كرده‌اند. 📙کتاب سلیم بن قیس، ص ۲۵۰ @monazere1359
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ شَجَرَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي بِلَادِهِ خَمْسُ حُرَمٍ حُرْمَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ حُرْمَةِ آلِ الرَّسُولِ ص وَ حُرْمَةِ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُرْمَةِ كَعْبَةِ اللَّهِ وَ حُرْمَةِ الْمُؤْمِن‏. علي بن شجره از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرد خدا را در زمين پنج حرمت است: حرمت پيامبر و حرمت آل او و حرمت كتاب خدا و حرمت كعبه و حرمت مؤمن. 📚الكافي، ج‏8، ص107 @monazere1359
فِي حَدِيثِ عُمَرَ إِنَّ رَجُلًا كَانَ يَنْظُرُ فِي الطَّوَافِ إِلَى حَرَمِ الْمُسْلِمِينَ فَلَطَمَهُ عَلِيٌّ ع فَاسْتَعْدَى عَلَيْهِ فَقَالَ ضَرَبَكَ بِحَقٍّ أَصَابَتْهُ عَيْنٌ مِنْ عُيُونِ اللَّهِ، أراد خاصة من خواص الله و وليا من أولياء الله‏ جزري در حدیث عمر بن الخطاب نقـل می کنـد : که مردي در طواف به تماشاي زنان مسـلمان مشـغول بود، علی علیه الّسـلام به او یک سـیلی زد. آن مرد از علی به عمر شـکایت نمود. عمر گفت، حق داشـته تو را زده، یکی از عیون خدا تو را مشاهده کرده، یکی از خواص پروردگار و یک ولی از اولیاي خدا. 📚بحار الأنوار ، ج‏39، ص: 340 @monazere1359
عثمان مردم را بر قرائت زيد بن ثابت جمع كرد ، براى آنكه دوست عثمان و دشمن امير المؤمنين عليه السّلام بود و چون خواست مناقب اهل بيت و مثالب اعداى ايشان را از قرآن بيندازد او را براى جمع قرآن اختيار كرد و به اين سبب قرآنى كه حضرت امير عليه السّلام بعد از وفات حضرت رسول جمع كرد با آنكه اعلم خلق بود به كتاب و سنت رسول قبول نكردند و چون عمر خليفه شد از حضرت امير عليه السّلام آن قرآن را طلبيد كه آنچه را او نخواهد باطل كند حضرت نداد و فرمود : مس نميكند آن مصحف را مگر مطهرون از فرزندان من و ظاهر نمى ‏شود آن تا قائم از اهل بيت من ظاهر شود و مردم را بر خواندن و عمل نمودن به آن بدارد و عثمان چون خواست كه قرآن را جمع كند زيد بن ثابت را امر كرد به جمع كردن او و مصحفهاى ديگر را كه عبد اللّه بن مسعود و ديگران داشتند به زور گرفت و سوزانيد و بعضى گفته ‏اند جوشانيد در ديگ و بعد از آن سوخت تا كسى بر آنها اطلاع پیدا نکند و يك سبب زدن ابن مسعود و اهانت او اين بود كه راضى نمي شد كه مصحف خود را به ايشان بدهد به آن خفت و اهانت از او گرفتند و سوزاندند و مصحفى كه الحال در ميان است و مشهور به صحف عثمان است آن نسخه‏ايی است كه از آن برداشته ‏اند و چون اين خبر به عايشه رسيد گفت اقتلوا حراق المصاحف يعنى بكشيد بسيار سوزاننده مصحفها را. 📚حق اليقين، ص: 266 @monazere1359
در کربلای معلی نائب الزیارة اعضای کانال بودم
🔴 اشتیاق امام نسبت به محبین و منتظرین خود و آرامش دل ایشان با دیدن یکی از شیعیان... ✍ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ وَ أَرْوَاحَكُمْ وَ رُؤْيَتَكُمْ وَ زِيَارَتَكُمْ وَ إِنِّي لَعَلَى دِينِ اللَّهِ وَ دِينِ مَلَائِكَتِهِ فَأَعِينُوا عَلَى ذَلِكَ بِوَرَعٍ وَ أَنَا فِي الْمَدِينَةِ بِمَنْزِلَةِ الشَّعْرَةِ أَتَقَلْقَلُ حَتَّى أَرَى الرَّجُلَ مِنْكُمْ فَأَسْتَرِيحَ إِلَيْهِ» 🌸«سوگند به خدا كه من بوى شما را دوست دارم و ارواح شما را دوست دارم و زيارت و ديدار شما را دوست دارم و حقا كه من بر دين خدا و دين فرشتگان خدا هستم . 🙏اى شيعيان ، شما با ورع مرا بر اين دين يارى كنيد ؛ من در تمام مدينه مانند يک دانه جو تک و تنها هستم ، در تمام مدينه حركت مى‏ كنم تا يكى از شما را ببينم و با ملاقات و ديدار او، استراحت ‏خاطر برايم حاصل شود.» 📗بحارالانوار،ج ۶۵، ص۲۸ 📗الدعوات (راوندی) ج ۱ ص ۲۷۴ 📗المحاسن ج۱، ص ۱۶۳ 🙏فدای مهربانی و مظلومیت شما خاندان 🌎آیا ما جزء یاری کنندگان امام زمانمان هستیم @monazere1359
كنز جامع الفوائد و تأويل الآيات الظاهرة عَنِ الصَّدُوقِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ لِأَبِي بَصِيرٍ لَقَدْ ذَكَرَكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ إِذْ حَكَى قَوْلَ أَعْدَائِكُمْ وَ هُمْ فِي النَّارِ وَ قالُوا ما لَنا لا نَرى‏ رِجالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ وَ اللَّهِ مَا عَنَوْا وَ لَا أَرَادُوا بِهَا غَيْرَكُمْ إِذْ صَبَرْتُمْ فِي الْعَالَمِ عَلَى شِرَارِ النَّاسِ وَ أَنْتُمْ خِيَارُ النَّاسِ وَ أَنْتُمْ وَ اللَّهِ فِي النَّارِ تُطْلَبُونَ وَ أَنْتُمْ وَ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ تُحْبَرُون‏ سليمان ديلمى گفت حضرت صادق عليه السّلام به ابو بصير گفت خداوند در قرآن شما را ياد نموده زيرا حكايت از سخن دشمنانتان كه در آتشند مى‏كند: وَ قالُوا ما لَنا لا نَرى‏ رِجالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ. بخدا قسم در اين آيه جز شما را در نظر نگرفته زيرا شكيبائى و تحمل كرديد كه در دنيا شما را از شرار و بدترين مردم مى‏شمردند با اينكه بهترين مردم بوديد دشمنان شما را در آتش جستجو مى‏كنند با اينكه در بهشت مشمول نعمت‏هاى خدائيد. 📚بحار الأنوار، ج‏24، ص 259 @monazere1359
كنز جامع الفوائد و تأويل الآيات الظاهرة مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هَوْذَةَ عَنِ النَّهَاوَنْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عَلِيّاً ع أَنْ يَمْضُوا إِلَى الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ فَيُسْبِغَ أَبُو بَكْرٍ الْوُضُوءَ وَ يَصُفَّ قَدَمَيْهِ وَ يُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ وَ يُنَادِيَ ثَلَاثاً فَإِنْ أَجَابُوهُ وَ إِلَّا فَلْيَقُلْ مِثْلَ ذَلِكَ عُمَرُ فَإِنْ أَجَابُوهُ وَ إِلَّا فَلْيَقُلْ مِثْلَ ذَلِكَ عَلِيٌّ ع فَمَضَوْا وَ فَعَلُوا مَا أَمَرَهُمْ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص فَلَمْ يُجِيبُوا أَبَا بَكْرٍ وَ لَا عُمَرَ فَقَامَ عَلِيٌّ ع وَ فَعَلَ ذَلِكَ فَأَجَابُوهُ وَ قَالُوا لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ ثَلَاثاً فَقَالَ لَهُمْ مَا لَكُمْ لَمْ تُجِيبُوا الصَّوْتَ الْأَوَّلَ وَ الثَّانِيَ وَ أَجَبْتُمُ الثَّالِثَ فَقَالُوا إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ لَا نُجِيبَ إِلَّا نَبِيّاً أَوْ وَصِيّاً ثُمَّ انْصَرَفُوا إِلَى النَّبِيِّ ص فَسَأَلَهُمْ مَا فَعَلُوا فَأَخْبَرُوهُ فَأَخْرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص صَحِيفَةً حَمْرَاءَ فَقَالَ لَهُمُ اكْتُبُوا شَهَادَتَكُمْ بِخُطُوطِكُمْ فِيهَا بِمَا رَأَيْتُمْ وَ سَمِعْتُمْ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَتُكْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ يُسْئَلُونَ يَوْمَ الْقِيَامَة عمرو بن شمر گفت حضرت صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر اكرم به ابابكر و عمر و علي عليه السّلام فرمود بروند به جانب غار اصحاب كهف. ابتدا ابابكر وضو بگيرد و بپا ايستد و دو ركعت نماز بخواند سپس سه مرتبه صدا بزند اگر جواب ندادند عمر اين كار را بكند اگر جواب ندادند علي بن ابى طالب عليه السّلام اين كار را بكند به جانب غار رفتند و آنچه پيامبر دستور داده بود انجام دادند اما جواب ابا بكر و عمر را ندادند. علي عليه السّلام از جاى حركت نموده دستور را انجام داد جواب آن جناب را دادند و صداى لبيك لبيك را تا سه مرتبه شنيدند فرمود چرا به صداى اولى و دومى جواب نداديد و جواب شخص سوم را داديد گفتند بما دستور داده‏اند كه فقط جواب پيامبران و اوصياى آنها را بدهيم. هر سه بجانب پيامبر اكرم بازگشتند و جريان را عرض كردند پيامبر اكرم صفحه‏اى قرمز بيرون آورد و فرمود گواهى خود را با خط خويش بنويسيد راجع به آنچه مشاهده كرديد و شنيديد خداوند اين آيه را فرستاد: سَتُكْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ يُسْئَلُونَ يوم القيامة. 📚بحار الأنوار، ج‏24، ص 319 @monazere1359
كنز جامع الفوائد و تأويل الآيات الظاهرة مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ الرَّبِيعِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْمُحَمَّدِيِّ عَنْ كَثِيرِ بْنِ عَيَّاشٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع لَيْسَ عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ اللَّهِ مِمَّنِ امْتُحِنَ قَلْبُهُ لِلْإِيمَانِ إِلَّا وَ هُوَ يَجِدُ مَوَدَّتَنَا عَلَى قَلْبِهِ فَهُوَ يَوَدُّنَا وَ مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِ اللَّهِ مِمَّنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِ إِلَّا وَ هُوَ يَجِدُ بُغْضَنَا عَلَى قَلْبِهِ فَهُوَ يُبْغِضُنَا فَأَصْبَحْنَا نَفْرَحُ بِحُبِّ الْمُحِبِّ وَ نَعْرِفُ بُغْضَ الْمُبْغِضِ وَ أَصْبَحَ مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ رَحْمَةَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ فَكَأَنَّ أَبْوَابَ الرَّحْمَةِ قَدْ فُتِحَت‏ لَهُ وَ أَصْبَحَ مُبْغِضُنَا عَلَى شَفَا جُرُفٍ مِنَ النَّارِ فَكَأَنَّ ذَلِكَ الشَّفَا قَدِ انْهَارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ فَهَنِيئاً لِأَهْلِ الرَّحْمَةِ رَحْمَتُهُمْ وَ تَعْساً لِأَهْلِ النَّارِ مَثْوَاهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ وَ إِنَّهُ لَيْسَ عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ اللَّهِ يُقَصِّرُ فِي حُبِّنَا لِخَيْرٍ جَعَلَهُ اللَّهُ عِنْدَهُ إِذْ لَا يَسْتَوِي مَنْ يُحِبُّنَا وَ مَنْ يُبْغِضُنَا وَ لَا يَجْتَمِعَانِ فِي قَلْبِ رَجُلٍ أَبَداً إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ يُحِبُّ بِهَذَا وَ يُبْغِضُ بِهَذَا أَمَّا مُحِبُّنَا فَيُخْلِصُ الْحُبَّ لَنَا كَمَا يَخْلُصُ الذَّهَبُ بِالنَّارِ لَا كَدَرَ فِيهِ وَ مُبْغِضُنَا عَلَى تِلْكَ الْمَنْزِلَةِ نَحْنُ النُّجَبَاءُ وَ أَفْرَاطُنَا أَفْرَاطُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَا وَصِيُّ الْأَوْصِيَاءِ وَ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ مِنْ حِزْبِ الشَّيْطَانِ وَ الشَّيْطَانُ مِنْهُمْ فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ حُبَّنَا فَلْيَمْتَحِنْ قَلْبَهُ فَإِنْ شَارَكَ فِي حُبِّنَا عَدُوَّنَا فَلَيْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ وَ اللَّهُ عَدُوُّهُ وَ جَبْرَئِيلُ وَ مِيكَائِيلُ وَ اللَّهُ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ. ابو الجارود از حضرت صادق عليه السّلام در باره آيه: و ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ خدا دو قلب در نهاد يك فرد قرار نداده از علي بن ابى طالب عليه السّلام نقل كرد كه فرمود هر بنده‏اى را كه خدا آزمايش كند قلبش را براى ايمان محبت ما را در قلب خود مى‏يابد ما را دوست مي دارد و هر بنده‏اى را كه مورد خشم خدا باشد دشمنى با ما را در قلب خود مى‏يابد و با ما دشمنى مي ورزد ما بدوستى دوستان شاديم و دشمنى دشمنان را متوجه هستيم دوست ما به رحمت خدا مى‏نگرد درهاى رحمت خدا بروى او باز است و دشمن ما در پرتگاهى از آتش قرار گرفته كه در حال سقوط در آتش جهنم است گوارا باد اهل رحمت را رحمت پروردگار مرگ بر جهنميان جايگاه آنان جهنم است خداوند ميفرمايد: فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ. و هرگز كسى كوتاهى در راه محبت ما ندارد بواسطه خير و خوبى كه خدا در او قرار داده باشد زيرا دوست و دشمن ما با يك ديگر مساوى نيستند و هر محبت و دشمنى ما در قلب يكنفر جاى نمي گيرد زيرا براى يك فرد خدا دو قلب قرار نداده كه با يكى دوست بدارد و با ديگرى دشمن دوست ما محبتش خالص است همان طور كه طلا را آتش پاك و خالص مي كند و دشمن ما نيز همان طور است مائيم نجبا و فرزندان ما فرزندان پيامبرند و من وصى اوصيايم و گروه ستم پيشه از طرفداران شيطانند و شيطان از آنها است هر كه مي خواهد بداند ما را دوست دارد يا نه‏ به قلب خود نگاه كند اگر در محبت ما دشمن ما را شريك قرار مي دهد از ما نيست و ما نيز با او ارتباطى نداريم. خداوند، جبرئيل و ميكائيل با او دشمنند خدا دشمن كافران است. 📚بحار الأنوار ، ج‏24، ص: 317 @monazere1359
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَا مِنْ عَبْدٍ أُرِيدُ أَنْ أُدْخِلَهُ اَلْجَنَّةَ إِلاَّ اِبْتَلَيْتُهُ فِي جَسَدِهِ فَإِنْ كَانَ ذَلِكَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِهِ وَ إِلاَّ شَدَّدْتُ عَلَيْهِ عِنْدَ مَوْتِهِ حَتَّى يَأْتِيَنِي وَ لاَ ذَنْبَ لَهُ ثُمَّ أُدْخِلُهُ اَلْجَنَّةَ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أُرِيدُ أَنْ أُدْخِلَهُ اَلنَّارَ إِلاَّ صَحَّحْتُ لَهُ جِسْمَهُ فَإِنْ كَانَ ذَلِكَ تَمَاماً لِطَلِبَتِهِ عِنْدِي وَ إِلاَّ آمَنْتُ خَوْفَهُ مِنْ سُلْطَانِهِ فَإِنْ كَانَ ذَلِكَ تَمَاماً لِطَلِبَتِهِ عِنْدِي وَ إِلاَّ وَسَّعْتُ عَلَيْهِ فِي رِزْقِهِ فَإِنْ كَانَ ذَلِكَ تَمَاماً لِطَلِبَتِهِ عِنْدِي وَ إِلاَّ هَوَّنْتُ عَلَيْهِ مَوْتَهُ حَتَّى يَأْتِيَنِي وَ لاَ حَسَنَةَ لَهُ عِنْدِي ثُمَّ أُدْخِلُهُ اَلنَّارَ . رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرموده است: خداى عز و جل فرمايد: هيچ بنده‌يى نباشد كه بخواهم او را به بهشت برم جز آنكه در تنش گرفتارى به وجود آورم و اگر كفارۀ گناهانش شود(او را بس است)وگرنه مرگ را بر او سخت‌گيرم تا نزد من آيد و گناهى نداشته باشد،سپس او را به بهشت برم و هيچ بنده‌اى نباشد كه بخواهم او را به دوزخ برم جز آنكه تنش را سالم سازم و اگر هرچه از من بخواهد به پايان رسد(او را بس باشد)وگرنه روزيش را فراوان سازم در صورتى كه طلبش از من تمام شود وگرنه مرگش را آسان سازم تا نزد من آيد و از من حسنه‌اى بستانكار نباشد سپس او را به دوزخ برم. 📚اصول کافی، ج 2، ص 446 @monazere1359
كنز جامع الفوائد و تأويل الآيات الظاهرة رَوَى الْحَسَنُ بْنُ أَبِي الْحَسَنِ الدَّيْلَمِيُّ بِإِسْنَادِهِ عَنْ فَرَجِ بْنِ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ وَ قَدْ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ يَعْنِي رَسُولَ اللَّهِ ص وَ لَتَنْصُرُنَّهُ يَعْنِي وَصِيَّهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ لَمْ يَبْعَثِ اللَّهُ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا إِلَّا وَ أَخَذَ عَلَيْهِ الْمِيثَاقَ لِمُحَمَّدٍ ص بِالنُّبُوَّةِ وَ لِعَلِيٍّ بِالْإِمَامَة فرج بن ابى شيبه گفت شنيدم از حضرت صادق پس از تلاوت اين آيه وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ يعنى ايمان به پيامبر اكرم بياوريد وَ لَتَنْصُرُنَّهُ يعنى وصى و جانشينش امير المؤمنين را يارى كنيد فرمود خداوند هيچ پيامبر و رسولى را مبعوث نكرد مگر اينكه از او پيمان گرفت به رسالت حضرت محمّد و امامت حضرت علي عليه السّلام. 📚بحار الأنوار ، ج‏24، ص: 352 @monazere1359
▪️امام باقر علیه‌السلام : 🔸هیزم‌هایی که آن دو نفر برای آتش زدن امیرالمومنین و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام جمع کرده بودند الان نزد ما اهل بیت است و ما آن را از یکدیگر ارث می‌بریم (و دست به دست می‌شود تا برسد به قائم ما). و حضرت مهدی علیه‌السلام (در روزگار ظهور) آن دو نفر را با همان هیزم‌ها خواهد سوزاند 📚دلائل الامامة، ص ۴۵۵ @monazere1359
📣 لمَ سُمِّيَ اَلْقَائِمَ؟ قَال:َ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ اِرْتِدَادِ أَكْثَرِ اَلْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِه. ¹ ⁉️ از امام جواد علیه‌السلام پرسیدند: چرا او قائم نامیده می شود؟ فرمودند: چون قیام می‌کند، بعد از آنکه یاد و ذکرش در بین مردمان از بین رفته باشد، و مرتد شوند، بیشتر آن ها که روزگاری به امامت او مومن بودند. 🔸 اللَّهُمَّ وَ لا تُنْسِنَا ذِکْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ وَ الْإِیمَانَ بِهِ وَ قُوَّةَ الْیَقِینِ فِی ظُهُورِهِ.² 🔹 خدایا از یاد ما مَبر یاد مولایمان را و انتظارش را و ایمان به او را و قوّت یقین در ظهورش را. 📚 ۱.کمال الدین، ج۲ ص۳۷۸ ۲.فرازی از دعای شریف عصر غیبت @monazere1359
https://www.tkalam.ir/article_718973.html لینک دانلود مستقیم مقاله واکاوی مرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام در بصائر الدرجات 👆👆👆 @monazere1359
قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فُضِّلْتُ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ وَ شُرِّفْتُ عَلَى جَمِيعِ النَّبِيِّينَ وَ اخْتُصِصْتُ بِالْقُرْآنِ الْعَظِيمِ وَ أُكْرِمْتُ بِعَلِيٍّ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ وَ عُظِّمْتُ بِشِيعَتِهِ خَيْرِ شِيعَةِ النَّبِيِّينَ وَ الْوَصِيِّينَ وَ قِيلَ لِي يَا مُحَمَّدُ قَابِلْ نَعْمَائِي عَلَيْكَ بِشُكْرِ الْمُمْتَرِي لِلْمَزِيدِ فَقُلْتُ يَا رَبِّي «3» وَ مَا أَفْضَلُ مَا أَشْكُرُكَ بِهِ فَقَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ أَفْضَلُ ذَلِكَ بَثُّكَ فَضْلَ أَخِيكَ عَلِيٍّ وَ بَعْثُكَ سَائِرَ عِبَادِي عَلَى تَعْظِيمِهِ وَ تَعْظِيمِ شِيعَتِهِ وَ أَمْرُكَ إِيَّاهُمْ أَنْ لَا يَتَوَادُّوا إِلَّا فِيَّ وَ لَا يَتَبَاغَضُوا إِلَّا فِيَّ وَ لَا يُوَالُوا وَ لَا يُعَادُوا إِلَّا فِيَّ وَ أَنْ يَنْصِبُوا الْحَرْبَ لِإِبْلِيسَ وَ عُتَاةِ مَرَدَتِهِ الدَّاعِينَ إِلَى مُخَالَفَتِي‏ وَ أَنْ يَجْعَلُوا جُنَّتَهُمْ «1» مِنْهُمُ الْعَدَاوَةَ لِأَعْدَاءِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ أَنْ يَجْعَلُوا أَفْضَلَ سِلَاحِهِمْ عَلَى إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ تَفْضِيلَ مُحَمَّدٍ عَلَى جَمِيعِ النَّبِيِّينَ وَ تَفْضِيلَ عَلِيٍّ عَلَى سَائِرِ أُمَّتِهِ أَجْمَعِينَ وَ اعْتِقَادَهُمْ بِأَنَّهُ الصَّادِقُ لَا يَكْذِبُ وَ الْعلِيمُ لَا يَجْهَلُ وَ الْمُصِيبُ لَا يَغْفُلُ وَ الَّذِي بِمَحَبَّتِهِ تَثْقُلُ مَوَازِينُ الْمُؤْمِنِينَ وَ بِمُخَالَفَتِهِ تَخِفُّ مَوَازِينُ النَّاصِبِينَ فَإِذَا هُمْ فَعَلُوا ذَلِكَ كَانَ إِبْلِيسُ وَ جُنُودُهُ الْمَرَدَةُ أَخْسَأَ الْمَهْزُومِينَ وَ أَضْعَفَ الضَّعِيفِين‏ حضرت علي بن الحسين نقل كرد كه پيامبر اكرم فرمود : من از تمام مردم ممتازترم و بر تمام انبيا برترى دارم و قرآن را به من اختصاص داده‏اند و مرا گرامى داشته‏اند بولايت و جانشينى علي بهترين اوصياء و مرا مفتخر نموده‏اند به بهترين پيروان كه از پيروان تمام پيامبران و اوصياء بهترند به من گفت يا محمّد! در مقابل اين نعمتهاى من شكر و سپاسى بگزار كه موجب افزايش نعمت شود عرض كردم خدايا چه شكرى بهترين شكر تو است. فرمود يا محمّد! بهترين شكر انتشار فضل علي است و وادار نمودن پيروانت را به احترام او و شيعيانش، و دستور دهى كه محبت و علاقه به يكديگر را فقط در راه خدا قرار دهند همچنين بغض و دشمنى را نه دوست بدارند و نه دشمن بدارند مگر در راه من و آماده جنگ با شيطان و پيروان او كه دعوت به مخالفت با من مي نمايند باشند و سپر خويش را در اين مبارزه دشمنى با دشمنان محمّد و على قرار دهند و بهترين اسلحه در راه مبارزه با شيطان و سپاهش برترى دادن محمّد است بر تمام پيامبران و برترى دادن علي را بر ساير امت و اعتقاد به اينكه پيامبر هرگز دروغ نمي گويد و عالمی است كه نادانى او را فرا نمى‏گيرد و پيوسته كارهاى او تمام صحيح است و غفلت ندارد و او كسى است كه محبتش موجب سنگينى ترازوى مؤمنين مى‏شود و مخالفتش باعث سبكى ترازوى دشمنان ميگردد وقتى چنين كارى را ميكنند شيطان و پيروان او از همه خوارتر و ذليل‏تر مي شوند. 📚بحار الأنوار ، ج‏24،ص379 @monazere1359
❇️ پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: ▪️مِن ذُُرَّیتی اَلمهدی اِذا خَرجَ نَزَل عیسَی بنُ مریمَ(علیه‌السلام) لِنُصرتِهِ فَقَدَّمَهُ وَ صلّی خَلفَهُ. ♦️ از فرزندان من است مهدی عجل الله، زمانی که قیام می‌کند عیسی بن مریم علیه‌السلام جهت نصرت و یاری او (از آسمان) فرود می‌آید و حضرتش را برای نماز مقدّم می‌دارد و به او اقتدا می‌نماید. 📚امالی صدوق، ص ١٨١ @monazere1359
حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ بْنُ عَبْدِ الصَّمَدِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي عُثْمَانَ قَالَ حَدَّثَنَا الْعُبَّادُ بْنُ عَبْدِ الْخَالِقِ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَيْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ كُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَكْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِينَ مَا تَرَى عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَيْرَهُمْ وَ أَنَا الْحُجَّةُ عَلَيْهِمْ. امام ششم ع فرمود دوازده هزار عالم است كه هر يك از آنها از هفت آسمان و هفت زمين خداى بزرگتر است هيچ يك از آن عالمها نمي دانند كه خداى عز و جل جز عالم آنها عالمى دارد و من حجت بر همه آنها هستم‏. 📚الخصال، ج‏2، ص: 639 @monazere1359
كنز جامع الفوائد و تأويل الآيات الظاهرة مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ عَنْ حَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ عُمَرَ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشاءُ فِي رَحْمَتِهِ قَالَ الرَّحْمَةُ وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام. عمر بن جبير از جعفر بن محمّد عليه السّلام در باره آيه: وَ لكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشاءُ فِي رَحْمَتِهِ هر كه را بخواهد خدا در رحمت خويش داخل ميكند. نقل كرد كه امام عليه السلام فرمود رحمت ولايت على بن ابى طالب است. 📚بحار الأنوار، ج‏24، ص: 66 @monazere1359
َ قَالَ امیرالمومنین علیه السلام: لَا تُضِيعَنَّ حَقَّ أَخِيكَ اتِّكَالًا عَلَى مَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَكَ بِأَخٍ مَنْ ضَيَّعْتَ حَقَّهُ وَ لَا يَكُنْ أَهْلُكَ أَشْقَى النَّاسِ بِكَ اقْبَلْ عُذْرَ أَخِيكَ وَ إِنْ لَم‏ يَكُنْ لَهُ عُذْرٌ فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً لَا يُكَلِّفُ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ الطَّلَبَ إِذَا عَرَفَ حَاجَتَهُ لَا تَرْغَبَنَّ فِيمَنْ زَهِدَ فِيكَ وَ لَا تَزْهَدَنَّ فِيمَنْ رَغِبَ فِيكَ إِذَا كَانَ لِلْمُحَافَظَةِ مَوْضِعاً لَا تُكْثِرَنَّ الْعِتَابَ فَإِنَّهُ يُورِثُ الضَّغِينَةَ وَ يَجُرُّ إِلَى الْبِغْضَةِ وَ كَثْرَتُهُ مِنْ سُوءِ الْأَدَبِ. فرمـود: برادرت بر تو همـان حقی را دارد که تو بر او داري. و فرمود: حق برادرت را به اتکـاي رابطه دوسـتی که بین شـما اسـت، نادیـده مگیر؛ زیرا کسـی که حقش را نادیـده بگیري برادرت نیست؛ و خانـدانت در پیش تـو بـدبخت تر از دیگر مردم نیستند؛ که به آنها کمتر از دیگران بپردازي و عذر دوستت را بپذیر، و اگر عذري ندارد، عذري برایش بتراش، چون یکی از شمـا حاجت دوسـتش را می دانـد و او را به زحمت درخواست کردن وا نمی دارد؛ رو نکن به کسـی که تو را رها کرده، و رها نکن کسـی را که به تو رو کرده؛ تـا حفـظ ظاهر جا دارد، خیلی عتاب مکن، زیرا کینه می آورد، و کار به دشـمنی می کشـد، و زیادي اش از بی ادبی است. 📚بحار الأنوار ، ج‏71، ص: 166 @monazere1359