#مطاعن_عایشه
فریادهای عایشه بر پیامبر صلی الله علیه و اله ؛ تو علی را بیشتر از پدرم دوست داری
نعمان بن بشیر نقل کرده است که در یکی از روزها، «ابوبکر» برای تشرّف به حضور رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) اجازه میخواست که همزمان صدای «عایشه» را شنید که فریاد میزند!
به خدا سوگند! اینک متوجه شدم که علی (علیهالسّلام) از پدر من و از خود من در نزد تو محبوبتر است.
ابوبکر، به دخترش عایشه حمله برد تا سیلی به رخسارش بزند و به او گفت: ای دختر فلانه! میبینم که تو برسر رسول خدا فریاد میزنی!
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در این حالت جلوی ابوبکر را گرفت. ابوبکر، خشمگین شد و از منزل بیرون رفت.
اخبرنی عبدة بن عبد الرحیم المروزی قال اخبرنا عمرو بن محمد قال اخبرنا یونس بن ابی اسحاق عن العیزار بن حریث عن النعمان بن بشیر قال
استاذن ابو بکر علی النبی صلی الله علیه وسلم فسمع صوت عائشة عالیا وهی تقول
والله لقد علمت ان علیا احب الیک من ابی
فاهوی الیها ابو بکر لیلطمها وقال
یا ابنة فلانة اراک ترفعین صوتک علی رسول الله صلی الله علیه وسلم
فامسکه رسول الله صلی الله علیه وسلم وخرج ابو بکر مغضبا
📖 النسائی، ابوعبد الرحمن احمد بن شعیب بن علی (متوفای۳۰۳ ه)، خصائص امیرمؤمنان علی بن ابیطالب، ج۱، ص۱۲۶، تحقیق:احمد میرین البلوشی، ناشر:مکتبة المعلا - الکویت الطبعة:الاولی، ۱۴۰۶ ه.
@monazere1359
#فضائل_امام
َعَنْ جَعْفَرِ بْنِ رِزْقِ اللَّهِ قَال سَأَلَ يَحْيَى بْنُ أَكْثَمَ أَبَا الْحَسَنِ الْعَالِمَ ع عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ مَا هِيَ؟ فَقَالَ هِيَ عَيْنُ الْكِبْرِيتِ وَ عَيْنُ الْيَمَنِ وَ عَيْنُ الْبَرَهُوتِ وَ عَيْنُ الطَّبَرِيَّةِ وَ جَمَّةُ ماسيدان [مَاسَبَذَانَ] و جَمَّةُ إِفْرِيقَا وَ عَيْنُ ماجروان [بَاجَرْوَانَ] وَ نَحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا وَ لَا تُسْتَقْصَى.
يحيى بن أكثم از عالم أهل بيت امام هادى عليه السّلام پرسيد: در اين آيه كريمه:
« [و اگر هر چه درخت در زمين است قلم، و دريا مركّب گردد] و هفت درياى ديگر پس از آن بيفزايندش، كلمات خدا پايان نيابد ، لقمان: 27» نام آن هفت دريا چيست؟
حضرت فرمود: آنها عبارتند از: «چشمه كبريت» و «چشمه يمن» و «چشمه برهوت» و «چشمه طبريّه» و «چشمه آب گرم ماسيدان» و «چشمه آب گرم افريقا» و «چشمه باحروان»، و مائيم آن كلمات خدا كه [پايان نپذيريم و] فضائلمان درك نگردد.
📚الإحتجاج على أهل اللجاج
(للطبرسي)، ج2، ص: 454
@monazere1359
#صدقه
قَالِ الْعَالِمِ علیه السلام: لَا يَقْبَلُ اللَّهُ الصَّدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاج.
حضرت عالم (هادى) عليه السّلام فرمود: «خداوند در حالى كه فاميل و نزديك محتاجى باشد صدقه را نمى پذيرد»
📚وسائل الشيعة، ج9، ص: 413
@monazere1359
#ابن_ملجم
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْعَقِيلِيِّ يَرْفَعُهُ قَالَ قَالَ: لَمَّا ضَرَبَ ابْنُ مُلْجَمٍ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لِلْحَسَنِ يَا بُنَيَّ إِذَا أَنَا مِتُّ فَاقْتُلِ ابْنَ مُلْجَمٍ وَ احْفِرْ لَهُ فِي الْكُنَاسَةِ وَ وَصَفَ الْعَقِيلِيُّ الْمَوْضِعَ عَلَى بَابِ طَاقِ الْمَحَامِلِ مَوْضِعُ الشُّوَّاءِ وَ الرُّؤَّاسِ ثُمَّ ارْمِ بِهِ فِيهِ فَإِنَّهُ وَادٍ مِنْ أَوْدِيَةِ جَهَنَّمَ.
عقيلى گويد: چون ابن ملجم به امير المؤمنين عليه السلام ضربت زد، آن حضرت به امام حسن فرمود: پسر جانم! چون من مُردم، ابن ملجم را بكش و براى او در كُناسه گودال گورى بكن و او را در آنجا انداز كه آنجا يكى از واديهاى دوزخ است ، عقيلى گويد كناسه موضعى است در باب طاق محامل در محل كبابی ها و كله پزها
📚الكافي ج1، ص: 300
@monazere1359
#فضائل_امام
حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى الْعَبْسِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَقْعُدُ أَنَا وَ أَنْتَ وَ جَبْرَئِيلُ عَلَى الصِّرَاطِ فَلَمْ يَجُزْ أَحَدٌ إِلَّا مَنْ كَانَ مَعَهُ كِتَابٌ فِيهِ بَرَاءَةٌ بِوَلَايَتِكَ.
سعد بن طريف از حضرت ابو جعفر عليه السّلام نقل كرد كه پيامبر اكرم فرمود يا علي روز قيامت من و تو و جبرئيل بر صراط مي نشينيم هيچ كس از آن عبور نخواهد كرد مگر کسی که نوشته اى داشته باشد كه در او برات ولايت تو باشد.
📚معاني الأخبار، النص، ص: 36
@monazere1359
#تربیتی
امیرالمومنین علیه السلام:
لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْعَقْلِ احْتِمَالُ الْجُهَّالِ
براى هر چيز زكاتي است و زكات عقل، تحمّل كردن جاهلان است.
📚غرر الحكم و درر الكلم، ص: 542
@monazere1359
#شناخت_امام
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ الْفُضَيْلِ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً
قَالَ نَعَمْ قُلْتُ جَاهِلِيَّةً جَهْلَاءَ أَوْ جَاهِلِيَّةً لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ
قَالَ جَاهِلِيَّةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلَالٍ.
حارث بن مغيره گويد: بامام صادق عليه السلام عرضكردم:
پيغمبر فرموده است: هر كه بميرد و پيشوايش را نشناسد بمرگ جاهليت مرده است؟
فرمود: آرى.
عرضكردم: جاهليت كامل يا جاهليتى كه امامش را نشناسد؟ فرمود: جاهليت كفر و نفاق و گمراهى.
📖الكافي ، ج1، ص: 377
@monazere1359
#عقل
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ فَقَالَ تِلْكَ النَّكْرَاءُ ، تِلْكَ الشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْل
شخصى از امام ششم عليه السلام پرسيد عقل چيست؟
فرمود چيزي است كه بوسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد آن شخص گويد: گفتم پس آنچه معاويه داشت چه بود؟ فرمود: آن نيرنگ است، آن شيطنت است، آن شباهت به عقل دارد ولى عقل نيست.
📚الكافي، ج1، ص: 11
@monazere1359
#شناخت_امام
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي عَقِيلَةَ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا كَرَّامٌ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكَ وَ اَلرِّئَاسَةَ وَ إِيَّاكَ أَنْ تَطَأَ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَمَّا اَلرِّئَاسَةُ فَقَدْ عَرَفْتُهَا وَ أَمَّا أَنْ أَطَأَ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ فَمَا ثُلُثَا مَا فِي يَدِي إِلاَّ مِمَّا وَطِئْتُ أَعْقَابَ اَلرِّجَالِ فَقَالَ لِي لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِيَّاكَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلاً دُونَ اَلْحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فِي كُلِّ مَا قَالَ .
ابو حمزه ثمالى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: بپرهيز از رياست و بپرهيز از اينكه دنبال مردم روى، عرضكردم: قربانت گردم رياست را فهميدم و اما اينكه دنبال مردم روم، كه من دو سوم آنچه دارم از دنبال مردم رفتنم بدست آمده؟؟ فرمود: چنان كه تو فهميدى نيست مقصود اينست كه بپرهيز از اينكه مردى را بدون دليل [در برابر امام عليه السّلام] به پيشوائى برگزينى و هر چه گويد تصديقش كنى.
📚الکافي ج ۲، ص ۲۹۸
@monazere1359
#فضائل_امام
مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ شَاذَانَ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ حَمْزَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ صَالِحٍ يَرْفَعُ الْحَدِيثَ بِأَسْمَاءِ رُوَاتِهِ وَ تَرَكْتُ ذَلِكَ اخْتِصَاراً قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص فَاطِمَةُ بَهْجَةُ قَلْبِي وَ ابْنَاهَا ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ بَعْلُهَا نُورُ بَصَرِي وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهَا أُمَنَاءُ رَبِّي وَ حَبْلٌ مَمْدُودٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ مَنِ اعْتَصَمَ بِهِمْ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ هَوَى هَذَا لَفْظُ الْحَدِيثِ الْمَذْكُورِ.
محّمد بن احمد بن علی بن شاذان نقل می کند که پیامبر اکرم صلی االله علیه و آله فرمود: فاطمه مایه آرامش دل من است
و دو فرزنـدش میوه دلم و شوهرش نور چشـمم و پیشوایان از فرزندان او امناي پروردگار و ریسـمان متصل بین خدا و خلقند.
هر که به آنها چنگ زند نجات می یابد و هر که تخلف ورزد، بیچاره است. این لفظ حدیث مذکور است.
📚بحار الأنوار ج23، ص: 110
@monazere1359
#ترک_گناه
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَارِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع حَدِيثٌ رُوِيَ لَنَا أَنَّكَ قُلْتَ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَقَالَ قَدْ قُلْتُ ذَلِكَ
قَالَ قُلْتُ وَ إِنْ زَنَوْا أَوْ سَرَقُوا أَوْ شَرِبُوا الْخَمْرَ
فَقَالَ لِي إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ وَ اللَّهِ مَا أَنْصَفُونَا أَنْ نَكُونَ أُخِذْنَا بِالْعَمَلِ وَ وُضِعَ عَنْهُمْ إِنَّمَا قُلْتُ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ مِنْ قَلِيلِ الْخَيْرِ وَ كَثِيرِهِ فَإِنَّهُ يُقْبَلُ مِنْكَ.
محمد بن مارد گويد: به حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم: براى ما حديثى روايت شده كه شما فرمودهايد: چون معرفت (به امامت ما) پيدا كردى پس هر چه خواهى بكن؟
فرمود: آرى، من اين را گفتهام،
گويد: عرض كردم: اگر چه زنا كنند، يا دزدى كنند يا شراب بنوشند؟
به من فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» بخدا سوگند با ما به انصاف رفتار نكردند كه خود ما به كردارمان مؤاخذه شويم ولى تكليف از آنها برداشته شده باشد؟
همانا من گفتم: چون معرفت (بامام خود) پيدا كردى هر چه خواهى كم يا بيش كار خير انجام ده كه از تو پذيرفته شود.
📚الكافي ج2،ص464
@monazere1359
#ترک_گناه
▪️[الكافی] عَنِ الْعِدَّةِ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَذَكَرْنَا الْأَعْمَالَ فَقُلْتُ أَنَا مَا أَضْعَفَ عَمَلِی فَقَالَ مَهْ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ لِی إِنَّ قَلِیلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوَی خَیْرٌ مِنْ كَثِیرٍ بِلَا تَقْوَی قُلْتُ كَیْفَ یَكُونُ كَثِیرٌ بِلَا تَقْوَی قَالَ نَعَمْ مِثْلُ الرَّجُلِ یُطْعِمُ طَعَامَهُ وَ یَرْفُقُ جِیرَانَهُ وَ یُوَطِّئُ رَحْلَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ دَخَلَ فِیهِ فَهَذَا الْعَمَلُ بِلَا تَقْوَی وَ یَكُونُ الْآخَرُ لَیْسَ عِنْدَهُ فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ لَمْ یَدْخُلْ فِیهِ.
▪️مفضل بن عمر گوید: خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم که صحبت أعمال شد.
من گفتم: چقدر أعمال من اندک است.
حضرت فرمودند: ساکت باش و إستغفار کن!.
سپس فرمودند: برای من عمل اندکی که توام با تقوا و پرهیز باشد، بهتر از اعمال زیادی است که همراه با تقوا نباشد.
عرضه داشتم: یعنی چه ؟! چطور ممکن است؟ مگر میشود شخصی اعمال زیاد را بدون تقوا انجام دهد ؟!
فرمودند: بلی ممکن است. مثلا شخصی سفره میدهد و از مستمندان دستگیری میکند، با همسایگان کاملا مهربانی میورزد و حاجت مندان به خانه اش رفت و آمد دارند، ولی در عین حال اگر هم إحیانان با عمل حرام و نامشروعی مواجه شود، اقدام نموده و آن کار را هم انجام میدهد.
این گونه اعمال خیر، عمل بدون تقوا است،
و ممکن است شخص دیگری باشد که توفیق این گونه کارها را نداشته باشد، ولی به طوری در دینش محکم است که اگر طرق و راههای نامشروع در پیش پا و دسترسش باشد، کاملا إمتناع و خودداری میکند.
📚 بحارالأنوار ج 67 ص 104
@monazere1359