#برایتامل
چند سوال درباره کرونا؛
آیا اگر نظام سلامت و بهداشت ایرانی_اسلامی داشتیم، ویروس کرونا تاثیرگذار بود؟
همچنین سبک زندگی ایرانی_اسلامی؟
آیا کرونا #بیماریمدرن است و محصول همین نظام بهداشتی مدرن؟
آیا راه مقابله #اساسی با این بیماریها استفاده از داروهای نظام بهداشت مدرن است یا بازگشت به نظام بهداشت ایرانی_اسلامی؟
.....
▫️من پاسخ قطعی ندارم، اما احتمالاتی است که ارزش تامل و تحقیق دارد.
#استقلالِنظامِسلامت
@monir_ol_din
#برایتأمل
💥این یادداشت وبلاگی را در جستجوهایم پیدا کردم که مرتبط با پست قبلی است؛
✔ «استیوارد پاتریک» یکی از اعضای ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مقالهای با عنوان «شیوع کرونا و شکل چیزهای آینده» «The Coronavirus Outbreak Is the Shape of Things to Come»
نوشت:
the Wuhan coronavirus outbreak is the shape of things to come as development and
globalization are driving a new era of infectious disease
«شیوع #کروناویروس ووهان به "شکل چیزهای آینده" است که از رهاورد توسعه و جهانیسازی، دوره جدیدی از بیماری عفونی را به دنبال دارد.»
https://www.cfr.org/blog/coronavirus-outbreak-shape-things-come
#کرونارهاوردتوسعهوجهانیسازی
@monir_ol_din
➖تاریخ انسان، تاریخ غمها و اضطرابها و شادیها است. انسان در میانه غم و شادی، شُدَن دارد، اما؛
➖#انسانِمدرن، غمی طاقتفرسا از درون بر خود تحمیل میکند، برپای خود زنجیز میزند و زجر میکشد. غم او، غم فقدان #تکیهگاه است، غم از دستدادن نقطه اتکاء.
➖انسان ضعیف است پس باید تکیه کند، اما انسانِمدرن، خود را میفریبد، تکیه نمیکند، پس در رنجها میشکند، خُرد میشود و #پوچ میمیرد.
🔅آیا وقت آن نرسیده است که، روی به سوی #او آوریم و به او تکیه کنیم و از #اَصنامِمُدِرن اِعراض کنیم؟
#اِضطِرابِکُرونا
@monir_ol_din
#برایِتامل
▫️جهان مدرن، بیماریزاست. تولید بیماری و تکثیر آن در گستره #دهکدهجهانی، رهاورد مدرنیته است.
▫️مهمترین بیماری مدرنیته که در شیوع ویروس کرونا بسیار مشهود است، بیماری #اضطراب است.
#اضطراببیماریمدرنیته
@monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
💥چرا در جهان اسلام، #فیلسوفآزادی نداریم؟ چرا در فلسفهاسلامی، مقوله #آزادی پرداخته نمیشود؟ 🔸یکی ا
#تذکر
🔸پیرو مطلبی که درباره فقدان #فیلسوفآزادی در جهان اسلام گذاشته شد، برخی از دوستان تذکری دادند که، لازم به اعمال آن نکته وجود دارد. ضمن اینکه، از همراهی ایشان با مطالب کانال بسیار سپاسگذارم.🌹
🔹آنچه که، درباره فلاسفه جهان اسلام عرض شد، وجه غالب فلسفهاسلامی و فلاسفهمسلمان بود، نه آنکه مواردی استثنایی که در دوران معاصر وجود دارند، نادیده گرفته شود.
🔹یکی از فلاسفه دوران معاصر که حق استادی بر گردن این طلبه حقیر نیز دارند، جناب استاد#غلامرضافیاضی(دامعزه) است. ایشان با وجود پذیرش قاعدهعلیت، هرگونه ضرورت علیتی را انکار میکنند و ادله فلاسفه برای اثبات رابطه ضروری میان علت و معلول را ناقص میدانند. فلذا ایشان جانب #اختیار را گرفته و بر رابطه علیتی ترجیح میدهند.
حقیر این بحث را در محضر ایشان تتلمذ کردهام اما گزارش دیگری نیز از #علامهجعفری(ره) وجود دارد که، آن را برخی از دوستان اهل تحقیق یادآوری کردند و بنده بنفسه مطالعهای درباره آراء فلسفی ایشان ندارم. گویا ایشان هم، چنین رأیی دارند و ضرورت علیتی را نمیپذیرند.
@monir_ol_din
🔅آیتالله غلامرضافیاضی(دام عزه) از فلاسفه معاصر، از شاگردان مشاهیر فلسفهاسلامی، حضرات آیات؛ مصباحیزدی، جوادی آملی و حسن زادهآملی هستند.
ایشان هم اکنون، ریاست دو مرکز بزرگ حکمی را بر عهده دارند؛
➖مجمع عالی حکمت اسلامی
➖مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم
👌مطالعه آثار و نظریات ایشان، برای اهل تحقیق و تدقیق در فلسفهاسلامی بسیار ذیقیمت است.
@monir_ol_din
#معرفیِکتاب
🔅 «جبر فلسفی از دیگاه استاد فیاضی»
هدف اصلی این کتاب ارائه نظریه استاد فیاضی در مسئله «ضرورت علّی و معلولی» است. برای تبیین نظریه استاد فیاضی ابتدا نظریه فلاسفه، متکلمین و اصولیون در این مسئله بیان می شود و سپس دیدگاه استاد فیاضی ارائه می شود.
@monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
اختیار و ضرورت- علامه جعفری.pdf
1.32M
#معرفیمقاله
▫ «اختیار و ضرورت از دیدگاه حکمت متعالیه، مکتب نائینی و علامه جعفری»
🔺جناب آقای #عبداللهنصری، یکی از پژوهشگران عرصه #فلسفهدین که محضر علامه جعفری(ره) نیز تتلمذ نمودهاند، و در جمعآوری کتاب دیدگاه ایشان بسیار کوشیدهاند، مقالهای را برای شرح نظریه استاد علامه در نسبت میان اختیار و ضرورت علی تدوین کردهاند که، مطالعه آن برای علاقمندان بسیار مفید خواهد بود.
@monir_ol_din