eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
819 دنبال‌کننده
407 عکس
24 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 استادسیدمنیرالدین حسینی هاشمی (ره): ✳تحلیل ابعاد مدرنیته در سه لایه تولید، توزیع و مصرف 1⃣ کل مفاهیم حسی موجود، دستگاه در نظام مدرنیته است؛ ساختارها و نظامات اجتماعی، دستگاه اختیار و وظیفه برای به کارگیری مفاهیم حسی است و محصولاتی که متکفل نیاز و ارضاء است، دستگاه مدرنیته است؛ یعنی محصولات مدرنیته، هم مصرف سازی می‌کند و هم ارضای مصرف را ایجاد می‌کند. 2⃣ سپس همه این امور، ادبیات را - که مجاری ذهن و حس را به دست دارد- به گونه‌ای درست می‌کند که تحقیر و تجلیل را به دست می‌گیرند و عواطف انسان، یعنی ، مثل منابع طبیعی برای توسعه مادی مصرف می‌شود؛ هنر و منطق و رسانه‌های جمعی ابزار مدرنیته است و عالم ماده، محور و معبد و معبود مدرنیته است. 3⃣ به عبارت دیگر، انسان، «تبدیل» می‌شود و در مدرنیته، مصرف می‌گردد. چنین نگرشی را به مدرنیته ما باطناً قبول داریم، ولی پذیرش آن برای مردم دنیا سخت است؛ چون کارآمدی علمیشان به این امور گره خورده است و هویات اجتماعی برخی از آنها به این است که، آرزو کنند مهندس و دکتر شوند. ر.ک. مدرنیته و تنزل انسان، ص 26 @monir_ol_din
📝استادسیدمنیرالدین حسینی هاشمی (ره): ✳ تکامل‌گرایی الهی در برابر تکامل‌گرایی مادی 1⃣ مدرنیته تکامل‌گراست که وحدت و کثرت جدید، موضوعات و روابط جدید و در پایان، حالات، ادبیات و آثار جدید را می‌طلبد، ولی نکته اساسی و مهم این است که، یا نسبیت‌گرایی مادی بر مدرنیته حاکم است یا نسبیت‌گرایی الهی. نسبیت‌گرایی مادی، ماده را حاکم مطلق بر هر حرکتی معرفی می‌کند؛ یعنی هرچند حرکت در تنوع و تکثرش نسبیت دارد و همیشه مدرن می‌شود، لیکن پایگاهش است؛ به اصطلاح، اصل بقای ماده و انرژی بر حرکت حکومت می‌کند. 2⃣ با این توصیف دستگاه نسبیت‌گرایی مادی، همان دستگاه است که با کافر بودن یک فرد بسیار متفاوت است. توقف در برابر تکامل، نه مطلوب است و نه ممکن. اما مطلوب نیست؛ چون به واسطه عُجب و دلخوش بودن به وضعیت موجود و وابسته شدن به یک حالت، رشد مؤمنان متوقف می‌شود. ممکن هم نیست؛ چون ادبیات اجتماعی، حساسیت جدید، گمانه جدید و رفتار جدید را در پی دارد. 3⃣ حال سرنوشت اخلاق در این میان چیست؟ در نسبیت‌گرایی مادی، تعریف از شرافت، تابع یا شهوت است. انسان مادی اساساً معنویتی زائد بر این نمی‌تواند قائل شود. آنها به اخلاق و معنویت اینگونه می‌نگرند که شما لازم دارید تا مطلق‌سازی‌هایی را برای آرامش انجام دهید. به عبارت دیگر، اخلاق و معنویت و شرافت برای نظام «ماده محور» ابزار می‌شود. ر.ک. مدرنیته و تنزل انسان، ص 20 @monir_ol_din
• | دستگاه اقامه کفر | • ➖استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی: مدرنیته، دستگاه است، محور و معبد و معبود آن است. در مدرنیته، انسان می‌شود و مصرف می‌گردد. با این توصیف، دستگاه نسبیت‌گرای‌مادی، همان دستگاه است که با کافر بودن یک فرد بسیار متفاوت است. @monir_ol_din
🔸 در مواجهه با چه باید کرد؟ فضای مجازی یکی از محصولات دنیای غرب است، چه رویکردی در مواجهه با باید اتخاذ گردد؟ 🔸پاسخ به این پرسش را از محضر (زیدعزه) استفاده می‌کنیم. @monir_ol_din
📝استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه) ✳ رویکردهای مواجهه با مدرنیته با این جهان و این مدنیت مدرن که پیش روی ما است چه باید کرد؟ جواب‌های متفاوتی داده‌اند؛ 1⃣ رویکرد اول (برائت از تمدن غرب): یک جواب این است که ما باید به‌طورکلی ازاین تمدن بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلوده به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمی‌تواند نسخه اجتماعی باشد و نسخه مقابله با این دستگاه هم نیست یعنی آدم منزوی بشود و به‌صورت همان زندگی کاملاً سنتی قدیم زندگی کند، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه هم نیست. 2⃣ رویکرد دوم (پذیرش مطلق تمدن غرب): مدل دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیده خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن دهیم، حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخ روشنفکرهای سکولار است که تمامیت اندیشه غربی را قبول کرده‌اند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایه‌های آن هستند. یعنی از لایه‌های ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایه‌های علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعی آن را به رسمیت می‌شناسند. 3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر می‌کنم، می‌گویند لایه‌ای از مدرنیته باید تغییر کند که آن لایه مثلاً اخلاق است و یا لایه معنویت و اخلاق باید احیاء بشود و به مناسبات دنیای مدرن ضمیمه بشود تا جامعه اسلامی درست بشود. ↩ هر کدام از این رویکردها را که انتخاب کنید، جواب شما در این که ما با فضای مجازی و این بُعد جدیدی که در دوران اخیر در دنیای مدرن بیشتر مورد توجه قرار گرفته و توسعه پیدا کرده، چه مواجهه‌ای باید داشته باشیم متفاوت می‌شود. ادامه دارد... @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶ 📝استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_2 ✳ مقابله تمدنی مقام معظم رهبری با تمدن غرب 1⃣ رویکرد حضرت آقا هیچ‌کدام از این رویکردها نیست، بلکه رویکرد است؛ یعنی می‌گویند ما باید به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنیم. تمدّن اسلامی را اگر من بخواهم ترجمه کنم، بر اساس ادبیات سند الگوی پیشرفتی که نوشتند می‌گویند مثلاً اسلام یک مبانی و یک جامعه آرمانی دارد که جامعه آرمانی آن عصر ظهور است. آقا می‌فرمایند من افقی که تعریف می‌کنم که افق قابل دستیابی قبل از ظهور است افق تمدّن است. 2⃣ آیا تمدّن اسلامی، لیبرال دموکراسی اسلامی شده است؟ خیر، تمدّن اسلامی است در مقابل تمدّن لیبرال دموکراسی؛ که صریحاً هم آقا دارند آنرا شفاف می‌کنند و در این می‌دمند و سعی می‌کنند این دوگانه را به نفع تمدّن اسلامی در سطح جهان تغییر دهند. 3⃣ آقا هم این است که می‌فرمایند باید در جهان انقلابی بر علیه مدرنیته اتفاق بیفتد؛ یعنی از منظر آقا انقلاب اسلامی انقلابی به سمت تمدّن اسلامی است، در مقابل رنسانس که انقلابی به سمت آرمان‌شهر مدرن است. اول می‌گویند آغاز حرکت برای رسیدن به تمدّن اسلامی در این جهان اسلامی است، انزوا نیست یک حرکت بزرگ است. این حرکت بزرگ باید به یک نظام تبدیل بشود. 4⃣ این انقلابی که می‌کنید چون مبتنی بر یک ارزش‌ها و دنبال تحقق یک ارزش‌هایی است حتماً با جامعه جهانی خواهد شد. این درگیری هم درگیری همه‌جانبه است در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید، باید انقلاب کنید، نظام بسازید، که می‌گویند این دو تا را انجام دادیم؛ بعد دولت بسازید، بعد جامعه بسازید بعد تمدّن بسازید، این پنج مرحله‌ای است که باید طی کنیم. 5⃣به نظر من آقا تمدّن اسلامی با لیبرال دموکراسی و تمدّن مدرن را مسیر عبور به‌سمت تمدّن اسلامی می‌دانند. این غیر از انزوا یا انفعال است یا اسلامیزه کردن است؛ غیر از مدرنیزاسیون و تغییر سنّت‌های ما است، تمدّن اسلامی است و مسیرش هم این است. بر همین اساس من می‌گویم آقا می‌گویند این که پیدا شده ما باید وارد میدان درگیری با آن بشویم، تسخیرش کنیم، تغییرش دهیم و آن را به‌سمتی ببریم که ابزاری در خدمت تمدّن اسلام باشد. پس همین را بیاوریم به اقتضائاتش تن بدهیم؟ نه، منزوی بشویم برویم یک گوشه‌ای اصلاً استفاده نکنیم و خودمان را به‌اصطلاح منزوی بکنیم؟ این هم نیست. آن رابپذیریم و اسلامیزه کنیم و مثلاً در انتهای خروجی این مجموعه یک فقه موضوعات بگذاریم بگوییم اینجایش حلال است اینجایش حرام است؟ به نظر من این هم نظر آقا نیست. اینکه را درست می‌کنند و بالاترین و توانمندترین نیروهایی که در این عرصه کار کردند را به‌اصطلاح بالای کار قرار می‌دهند معلوم است که نظر دیگری دارند. @monir_ol_din
• | استحاله تمدنی | • ➖استاد سیدمحمدمهدی میرباقری(دام‌ظله): براساس دیدگاه ، باید وارد میدان درگیری در فضای‌مجازی بشویم، تسخیرش کنیم، تغییرش دهیم و آن را به سمتی ببریم که ابزاری در خدمت تمدن اسلام باشد. @monir_ol_din
📝 استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_۳ ✳ استحاله تمدنی چیست؟ 1⃣ می‌توانیم در چهارچوب ارزش‌های خودمان، پدیده‌های نو را کنیم. منتها استحاله سطوحی دارد، از مراحل ساده تا مراحل پیچیده. ما اگر یک شیء را با نقطه‌مختصاتش آوردیم، کل آن سیستم را آورده‌ایم. ما اگر سیستم برق‌رسانیِ یک اتومبیل را قبول کردیم، کل دستگاه آن را قبول کرده‌ایم؛ مگر این‌که نقطه‌مختصاتش را عوض کنیم. تا وقتی که در نقطه‌مختصاتش تغییری ندهیم، باید کل موتور را متناسب و سازگار با همان بسازیم. حتی اگر ما چرخ یک اتومبیل را با همۀ نقطه‌مختصات قبول کنیم، کل اتومبیل را قبول کرده‌ایم. آیا می‌توانیم چرخ تراکتور (با شدّت نیرویی که تولید می‌کند) را به ماشین بنز وصل کنیم؟ آیا چرخ پیکان را می‌شود به بنز ببندیم؟ آیا می‌توانیم سیستم اتومبیلی را که با سوخت فسیلی کار می‌کند ـ مثلاً ـ به قطار برقی تبدیل کنیم؟ آیا می‌توانیم همان سیستم برق‌رسانی آن را به این‌جا بیاوریم؟ قطعاً خیر. پس همۀ اجزا را باید عوض کنید. 2⃣ طبیعتاً و روابط اجتماعی، بسیار پیچیده‌تر و ارگانیزه‌تر از یک سیستم سادۀ مکانیکی است؛ لذا باید پدیده‌های نو را هوشیارانه بیاوریم و در آن تصرف کنیم و استحاله‌اش کنیم و الّا آن پدیده، خواهد شد. ما در مقابلِ پدیده‌های جدید مجبور نیستیم؛ ولی اگر آن‌ها را با همۀ لوازم و اقتضائاتش قبول کردیم، می‌شویم؛ مثلاً اگر رسانه را با همۀ اقتضائاتش قبول کردیم، در مقابلِ آن منفعل می‌شویم. رسانه را باید بیاوریم و در مقاصد خودمان در سطوح مختلفی استحاله کنیم. خودِ غربی‌ها هم همین کار را می‌کنند. مثلاً یک‌موقعی با چکش و میخ روی سنگ می‌نوشتند، اما الآن با قلم نوری می‌نویسند؛ آن ابزار قدیمی استحاله شده و به ابزار دیگری تبدیل شده است. رسانه‌های دیجیتال امروزی هم تفاوت زیادی با رسانه‌های قدیمی دارد؛ رسانه‌های قدیمی در یک فرایندی استحاله شده و به‌صورتِ مجموعۀ دیگری درآمده است. سؤال این است که چرا همیشه آن‌ها این کار را انجام دهند؟ ما هم باید این پدیده‌ها را در فرایند دیگری به نفع خودمان استحاله کنیم. البته تمامِ کار ما هم این نیست که فقط تمدّن رقیب را استحاله کنیم، بلکه خودمان هم باید تولید کنیم؛ ولی چون در مواجهۀ با آن تمدّن هستیم، ناچاریم موضع و استراتژی روشنی در مقابلِ آن داشته باشیم.» (منبع: ) @monir_ol_din
💥مطالعه کتاب از حضرت را خدمت عزیزان پیشنهاد می‌کنم. 🔸 موضوع محوری این کتاب، شرح مضامینِ بیانیۀ گام دوم و تبیین استراتژیِ انقلاب اسلامی به عنوان آغازگرِ عصر جدید در برابرِ عصر مدرن است. @monir_ol_din
۸ 📝 استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_4 ✳ ماهیت فضای مجازی_1 1⃣ وقتی انسان می‌خواهد آگاه بشود ارتباط و موضع‌گیری‌اش نسبت به حضرت حق (که خشوع کند یا استکبار)، در سازمان‌دهی اطلاعات و آگاهی او حضور دارد، یعنی او است. این تواضع و استکبار در نحوه تعامل انسان با عالم تأثیر دارد؛ حالا اگر بخواهیم مسامحه کنیم می‌گوییم دو جهان موازی است و ما بین این دو جهان موازی قرار گرفتیم جهان نور و ظلمت، جهان حق و باطل. 2⃣ وقتی در مسیر یکی از این دو دستگاه قرار می‌گیریم در واقع ما هم شکل می‌گیرد؛ آیا در تعامل با عالم ملائکه و ملکوت و عالم انوار و انبیاء، کسب اطلاع می‌کنیم یا در تعامل با عالم شیاطین؟ اینکه چه داده‌هایی به سمت من می‌آید این من هم هست. این داده‌ها از جهان نور یا از جهان ظلمت است. 3⃣ این آگاهی ما نسبتی به دارد؛ واقع‌نما است؛ نمی‌خواهیم بگوییم واقع‌نمایی درونش نیست، واقع را می‌فهمیم، اما در می‌فهمیم؛ نسبتی با حضرت حق برقرار می‌کنند نسبتی با عالم انبیاء برقرار می‌کنند نسبتی با جامعه برقرار می‌کنند. کسی که در جامعه مؤمنین می‌اندیشد یک طور می‌اندیشد کسی که در جامعه کفّار می‌اندیشد طور دیگر. شاگرد علامه طباطبایی غیر از شاگرد پوپر است؛ دو فیلسوف هم‌زمان هم هستند. شاگرد ملاصدرا غیر از شاگرد دکارت است؛ تقریباً هم‌زمان هم هستند اما دو نوع می‌اندیشند. 4⃣ آدم‌ها اگر جزیره‌ای زندگی کنند به جای پنج میلیارد یا شش میلیارد، پنجاه میلیارد باشند هیچ‌وقت تکنولوژی این‌طوری درست نمی‌شود؛ هیچ‌وقت دانش به این صورت تولید نمی‌شود. این دانش و نظام علوم تابع با همدیگر است. هم جامعه‌شناسی هم روانشناسی هم اقتصاد هم فیزیک هم علوم انسانی هم علوم طبیعی هم علوم پایه، هر طور می‌خواهید دسته‌بندی کنید این‌ها حاصل هستند. منتهی این دانش اجتماعی هم که رشد می‌کند مکانیزم دارد، مکانیزمش پیچیده‌تر از مکانیزم دانش فردی است؛ آنجا هم حضور دارد، آنجا هم اختیارات اجتماعی وقتی می‌خواهند در فضای دانش حضور پیدا کنند تحت تأثیر هستند؛ تحت تأثیر ولایت تاریخی هستند. ادامه دارد.... @monir_ol_din