eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
837 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
با عنوان: " نقد کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی" 🔻ارائه کننده: حجت الاسلام استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مولف کتاب 🔻ناقد: حجت الاسلام استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 🔻دبیر علمی: حجت الاسلام استاد و محقق گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم 🗓زمان: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ | ساعت ۱۰ 📍مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه دوم|سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔗 حضور مجازی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
🔰 مرکز آموزش فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار می کند: ✅ دوره آموزشی فلسفه نظام ولایت، مبتنی بر کتاب "درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی" 👤 استاد دوره: حجت الاسلام ▪️استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ▪️نویسنده کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی 🗞 پذیرش سطح ۲ حوزوی ▫️شروع دوره: چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🗓زمان کلاسها: ساعت:۱۰:۳۰ تا ۱۲ 📍بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۱ 🔗 برای ثبت نام لطفا نام و نام خانوادگی و سطح حوزه خود را به آی دی @hemat65 در ایتا ارسال نمایید. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
بسته محتوایی ▪️اولین پیرامون نقد و ارزیابی کتاب «درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی»، نوشته حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی در روز چهارشنبه مورخ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ در سالن جلسات دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم با حضور جمعی از اساتید و فضلا برگزار گردید. ▪️ناقد این اثر حجت‌الاسلام عباس حیدری پور؛ از اساتید و محققین حوزه علیمه قم بودند که نقدها و نکات محتوایی و شکلی خود را نسبت به این محصول بیان داشتند. ▪️در ادامه، محتوای این نشست خدمت‌تان ارائه می گردد. 📥 بسته محتوایی شامل: فیلم|صوت|گزارش تصویری|گزارش متنی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
کرسی نقد کتاب فلسفه چگونگی. متقیان تبریزی (Trimmed) (Trimmed).mp3
12.94M
📚معرفی کتاب «فلسفه چگونگی اسلامی»نگاشته: حجة الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔹موضوعات: 1⃣ نسبت میان نظریه «فلسفه چگونگی اسلامی» و مکاتب فلسفی اسلامی. 2⃣غرض و روش تدوین کتاب «فلسفه چگونگی اسلامی» https://eitaa.com/monir_ol_din
با عنوان: " نقد کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی" 🔻ارائه کننده: حجت الاسلام استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مولف کتاب 🔻ناقد: حجت الاسلام استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 🔻دبیر علمی: حجت الاسلام استاد و محقق گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم 🗓زمان: ۷ آذر ۱۴۰۳ | ساعت ۱۰ 📍مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه دوم|سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔗 حضور مجازی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
📥 کرسی علمی ترویجی "نقد کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی" 👤 ارائه کننده: حجت السلام محمد متقیان تبریزی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مولف کتاب 👤 ناقد: استاد ارجمند حجت الاسلام امین اسدپور استاد فلسفه و حکمت حوزه علمیه قم 🗓 چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳| فرهنگستان علوم اسلامی قم بسته محتوایی🔻 🎧 صوت 📄 متن گزارش 📷 گزارش تصویری 📽 فیلم (بزودی) 📚 معرفی و تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |@Foeq_IR
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ فقها نظر دیگری دارند. 🖋مرتضی صادقی ⛔️اخیرا از آقای صادق شیرازی کلیپی منتشر شده که در آن ادعا میکند مشروعیت الزام حاکمیت به احکام شرعی منحصر در مواردی است که دلیل خاص دارند. ✅برای پاسخ به این ادعا ادله متعددی وجود دارد که در این نوشته به دو دلیل آن اشاره میکنیم(خوانندگان محترم میتوانند برای اطلاع از سایر ادله به فایل مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی مراجعه کنند) 1️⃣ نهی از منکر در بین مراتب نهی از منکر یک مرتبه، اعمال قدرت است که از نظر فقها قدر متیقن مشروعیت این مرتبه انجام آن به دست امام و نائب امام است؛ لذا طبق نظر فقها اعمال قدرت در نهی از منکر توسط حاکم شرع، مشروع خواهد بود. این بحث در کتاب‌های فقهی به شکل مستوفی بحث شده و ادله آن آمده؛ ما دراینجا صرفاً به نقل بعضی از کلمات فقها بسنده می‌کنیم.مرحوم صاحب جواهر در ضمن بیان مراتب نهی از منکر می‌گوید که در این مسئله مخالفی بین فقها نیافته است: 🔸مراتب انکار منکر سه مرحله است، بدون اینکه اختلافی در این مسئله بین فقها یافته باشم: مرحله اول انکار با قلب... مرحله دوم و سوم انکار با زبان و با دست که اختلافی نیست که به اموری که قبلاً شنیدی مشروط است و اختلافی نیست که این دو مرحله نیز واجب است.(جواهر الکلام ج1 ص374/377) در ادامه، عبارت بعضی از فتاوای فقهای معاصر را نیز در این زمینه می‌آوریم: 🔸مرتبۀ سوم توسل به زور و جبر است، پس اگر بداند يا اطمينان داشته باشد كه ترك منكر نمى‌كند يا واجب را بجا نمى‌آورد مگر با اعمال زور و جبر، واجب است؛ لكن بايد تجاوز از قدر لازم نكند.(توضیح المسائل محشی امام خمینی ج2 ص761) 🔸مرحله سوم (از مراحل امر به معروف و نهی از منکر) اعمال قدرت در جلوگیری از ارتکاب گناه است از طریق گوشمالی یا زدن یا حبس کردن و یا شبیه اینها و اینکه این مرتبه بدون اذن امام یا نائب امام جایز باشد، مشکل است. (منهاج الصالحین آیت الله سیستانی ج1 ص420) 🔸برای امر به معروف و نهی از منکر مراتبی است و بعضی از این مراتب نیاز به اذن حاکم شرعی ندارد و بعضی نیاز دارد. اگر برای امر به معروف و نهی از منکر مجبور به به کار گیری زدن یا جراحت وارد کردن یا از بین بردن اموال و امثال آنها باشد در این صورت هر شخصی نمیتواند بدون اذن حاکم شرعی این کارها را انجام دهد... .(توضیح المسائل آیت الله مکارم ص475) 2️⃣ تعزیر مرتکبین فعل حرام در کلمات بسیاری از فقها آمده است: امام می‌تواند کسی را که مرتکب محرمات می‌شود، تعزیر کند. در اینجا به برخی از آن کلمات اشاره می‌کنیم: 🔸هر کسی که حرامی انجام دهد یا واجبی را ترک کند، امام می‌تواند او را به کمتر از حد، تعزیر کند.(محقق حلی شرایع الاسلام ج4 ص155) 🔸هر کسی که کار حرامی انجام دهد و یا واجبی را ترک کند به میزان کمتر از حد تعزیر می‌شود.(فاضل آبی کشف الرموز ج2 ص568) 🔸هرکسی که حرامی مرتکب شود یا واجبی را ترک کند امام او را به میزانی که صلاح ببیند تعزیر می‌کند.(علامه حلی ارشاد الاذهان ج2 ص179 🔸هرکسی که حرامی مرتکب شود یا واجبی را ترک کند امام او را به میزانی که صلاح ببیند تعزیر می‌کند.(شهید اول غایه المراد ج4 ص233) 🔹برخی دیگر از فقها نیز این مسئله را در گناهان کبیره قبول دارند و از آنجا که اصرار بر صغیره نیز جزو گناهان کبیره است، می‌توان عدم رعایت حجاب را حتی طبق نظر این بزرگان مشمول جواز تعزیر از جانب امام دانست؛ چنان‌که مرحوم صاحب جواهر این مطلب را بعید ندانسته است؛(ج41 ص448و449) اما اگر مراد این دسته از فقها را صرفاً شامل گناهانی بدانیم که فی نفسه کبیره هستند این دلیل بر مشروعیت الزام به حجاب از نظر آنان ثابت نخواهد بود. ♨️مسأله جالب توجه اینکه موارد تعزیر در روایات اختصاص به اموری که مستقیما اجتماعی هستند یا به تضییع حق دیگران مربوط میشوند، ندارد و مواردی از قبیل تعزیر کسی که استمناء کرده، تعزیر کسی که در حال حیض همسر با او همبستر می‌شود و تعزیر کسی که در حال روزه با همسرش همبستر می‌شود نیز در روایات وجود دارد. @Tanbiholomah