eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
834 دنبال‌کننده
407 عکس
22 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺جناب آقای صدرا با هدف نظریه پردازی در حوزه فلسفه سیاست، برخی پژوهش ها و تحقیقات را عرضه کرده اند که، یکی از آنها کتاب است. در معرفی این کتاب چنین آمده است: «کتاب علم مدنی فارابی، نظریه پردازی در زمینه نقد فلسفه علم سیاست مدرنیستی، به ویژه دانش پوزیتیویستی با خاستگاه، جایگاه و نقش و آثار همچنان تأثیرگذار و بلکه تعیین کننده آن بوده و در عین حال بازآمدی فلسفه و نظریه علمی- سیاسی فاضله و متعالی فارابی تا صدرایی به عنوان رهیافت و بلکه پارادایم رقیب و مدعی است. در این اثر، وجوه گوناگون این نظریه و نظام علمی- سیاسی مورد واکاوی شالوده‌ای قرار می‌گیرند. طرح و تبیین مبسوط علم سیاست یا علم مدنی متعالی فارابی، عموماً و خصوصاً سیر و ساختار فلسفه و علم متعالی سیاسی صدرایی و تا فلسفه و علم سیاسی متعالی و راهبردی امام خمینی(ره)، خود موضوع بحث مستقلی دیگر در این کتاب می‌باشد.» 🔺علاقمندان به حوزه فلسفه سیاست، بهتر است این کتاب را مورد مطالعه و نقادی‌های مجدانه و منصفانه قرار دهند، چرا که نقد آنها در پرورش و رویش انگاره‌های نوین در راستای دستیابی به بسیار تأثیرگذار است. @monir_ol_din
• | حضرت‌آیت‌الله‌جوادی‌آملی | • «کسی نباید توقع داشته باشد که با و ، و با ، سیاست را پیدا کند؛ چون باید و نباید جایش در است، منتها مبانی فطری و ادله اولی را حکمت نظری تأمین می‌کند.» @monir_ol_din
💥 برخی از نشست‌های علمی در مجمع عالی حکمت در زمینه برگزار شده است که، به نظر می‌رسد علاقمندان به موضوع بسیار مهم امتداد حکمت، باید به آنها توجه داشته باشند. 🔺یکی از این نشست‌ها با عنوان «چیستی حکمت‌عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر» با حضور اساتید؛ و برگزار شد. استاد یزدان پناه در این جلسه پیرامون ضرورت احیای حکمت عملی چنین می‌گویند: «1- کم فروغی حکمت عملی حاصل دلایل متعددی است که دو مورد از اهم آنها چنین هستند: نخست آنکه آثار به عنوان اصلی‌ترین فردی که به این حوزه پرداخته است، به صورت کتاب درسی در مجامع علمی شناخته نشد. در حالیکه متون اصلی این حوزه باید به عنوان متن درسی معرفی شوند. دوم آنکه در طول تاریخ حاکمیت بیشتر از فقها بهره برده است و حکما سهم مناسبی در اداره جامعه و حکومت نیافته‌اند. در حالیکه فقیه و حکیم هر دو باید در یک نسبت متناسب پشتوانه فکری اداره جامعه باشند. 2- در باب ضرورت احیاء حکمت عملی به چند نکته باید توجه داشت: اول آنکه کمال حکمت در حکمت عملی است و حکمت بدون حکمت عملی ناقص است. دوم آنکه از این طریق می‌توان پایه‌های یقینی احکام فعل انسان را در فضای اصولی و اجتهادی تبیین و جایگزین بنای عقلا نمود. سوم آنکه عقل عملی تدبیری و نیز ذات‌یاب اهمیت تمدنی فراوانی دارند که باید به آنها پرداخت و چهارم آنکه این دانش می‌تواند نقش نظام‌ساز در برداشت از متون دینی ایفا کند.» @monir_ol_din
• | اِحیای حِکمت عَملی | • حکمت اسلامی دو تقسیم رئیسه دارد؛ ( فلسفه اولی یا الهیات، فلسفه وسطی یا ریاضیات، فلسفه سفلی یا طبیعیات) و ( اخلاق شخصی، تدبیرمنزل، سیاست مدن) برخی فلاسفه و اساتید فلسفه معاصر به می‌اندیشند. @monir_ol_din
نشست چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر.pdf
444.9K
🔅 نشست علمی «چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر» با حضور دکتر محسن جوادی و استادسیدیدالله یزدان پناه. 🔺مطالعه متن این جلسه بسیار مفید است. از یک ضرورت سخن گفته می‌شود، چیزی که اساتید فلسفه به آن می‌اندیشند. @monir_ol_din
▫ یکی دیگر از موضوعاتی که ذیل عنوان عام جای می‌گیرد، بررسی کیفیت امتداد علامه طباطبائی است. این نظریه بداعت خاصی دارد و آثار ویژه‌ای بر آن مترتب است. ▫برخی از اساتید فلسفه معاصر پیگیر بررسی لوازم این نظریه برای امتداد آن در صحنه عینیت اجتماعی می‌باشند. ▫مجمع عالی حکمت اسلامی نیز پیرامون موضوع مذکور نشست های علمی مفیدی را برگزار کرده است. یکی از این نشست‌ها با حضور جناب آقایان و برگزار می‌شود. ایشان از جمله کسانی هستند که به ظرفیت نظریه اعتباریات برای امتداد در ساحات اجتماعی باور دارند. http://hekmateislami.com/?p=1069 @monir_ol_din
نشست چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر.pdf
444.9K
🔅متن نشست علمی با عنوان «امتداد نظریه اعتباریات علامه طباطبائی در علوم اجتماعی» با ارائه حجة الاسلام دکتر کیاشمشکی 🔅نظریه اعتباریات یکی از ظرفیت‌های موجود فلسفه اسلامی برای پیگیری طرح امتداد حکمت اسلامی است. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨ 🌸🌸السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ🌸🌸 🔅اخبار مهدوی ▫ الغیبة للنعمانی، ص 284: أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ الْبَنْدَنِيجِيُّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى الْعَلَوِيِّ الْعَبَّاسِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عِيسَى بْنِ سُلَيْمَانَ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَدْ ذَكَرَ الْقَائِمَ ع فَقُلْتُ إِنِّي لَأَرْجُو أَنْ يَكُونَ أَمْرُهُ فِي سُهُولَةٍ فَقَالَ لَا يَكُونُ ذَلِكَ حَتَّى تَمْسَحُوا الْعَلَقَ وَ الْعَرَقَ. مفضل بن عمر نقل می‌کند؛ خدمت امام صادق(سلام لله علیه) عرض کردم: امیدوارم که امر قائم(سلام الله علیه) در سهولت و آسانی باشد، حضرت فرمودند: امر او محقق نمی‌شود تا اینکه، با سختی‌ها و شدائد روبرو شوید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔺 المراد بالعلق- بالتحريك-: الدم الغليظ، و هذا كناية عن ملاقات الشدائد التي توجب سيلان العرق و الجراحات المسيلة للدم. التصحیح؛ علی‌اکبر غفاری @monir_ol_din
✨اسعدالله ایامکم✨✨ 🌸🌸السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ🌸🌸 🔅اخبار مهدوی ▫الغیبة للنعمانی، ص 296 1- أَخْبَرَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ بْنِ عُقْدَةَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْن‏الْمُفَضَّلِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِيَّةِ قُلْتُ وَ كَيْفَ ذَاكَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَتَى النَّاسَ وَ هُمْ يَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِيدَانَ «1» وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وَ كُلُّهُمْ يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ بِهِ ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَيَدْخُلَنَّ عَلَيْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُيُوتِهِمْ كَمَا يَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقُر. ▫فضیل بن یسار می‌گوید: از امام صادق(سلام الله علیه) شنیدم که فرمودند: زمانی که قائم (سلام الله علیه) قیام نماید، با روبرو می‌شود، جهلی بسیار شدیدتر از آنچه رسول الله(صلی الله علیه و آله) با آن روبرو شدند. عرض کردم: چگونه؟ فرمودند: زمانی که رسول الله (صلی الله علیه و آله) به میان مردم آمدند، مردم سنگ و صخره و چوب تراشیده شده را می‌پرستیدند، و زمانی که قائم (سلام الله علیه) به میان مردم آید، آنها بر علیه او به کتاب الله احتجاج خواهند نمود. سپس فرمودند: قسم به خدا، او را همانگونه که سرما و گرما در خانه ها داخل می‌شود، در داخل خانه‌هایشان وارد می‌کند. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با کرونا می‌خواهند ما در دنیای مجازی و زندانی کنند و قفل دیگری بر حیات مادی بزنند. می‌خواهند با ما را مدیریت کنند. ولی موفق نخواهند شد. ☑️ @mirbaqeri_ir