eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
825 دنبال‌کننده
407 عکس
22 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
1- کتاب «کلان داده و آینده علوم انسانی- اجتماعی» از یحیی شعبانی (دانشجوی دکترای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 2- کتاب «جاودانگی مجازی» از سید علی حسینی (دانشجوی دکتری حکمت متعالیه-دانشگاه فردوسی مشهد) 3- کتاب «درآمدی بر فلسفه هوش مصنوعی» از دکتر مهدی همازاده (پژوهشگر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔺پردازش فلسفی که در این کتاب‌ها صورت می‌گیرد، محل نقد دارد، اما مهم‌تر از نقد، معرفی کتاب‌ها و کوشش‌های عزیزان است که، دیده شود و مورد مطالعه قرار بگیرد. . @monir_ol_din
🔸هر چقدر که، بیشتر درباره مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی با موضوع فضای مجازی تحقیق و جستجو میکنیم، به نتایج نامطلوبتری می رسیم. و نامطلوبی نتیجه آن جایی، اسف انگیز می شود که، جای خالی مطالعات بنیادین و فلسفی پیرامون فضای مجازی مشهود می گردد. و واقعاً برای بنده هنوز این سؤال مطرح است که؛ ❓ آیا فلاسفه مسلمان نمی خواهند درباره مهمترین موضوع جامعه جهانی اندیشه ورزی فلسفی نمایند؟ 🔸فقط در راستای ارائه اطلاعاتی محضر دوستان گرامی، آدرس اینترنتی برخی از مراکز را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنم؛ 1⃣ پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی https://www.sbu.ac.ir/Res/CRC/Pages/default.aspx 2⃣ مرکز پژوهش سیاستهای فضای مجازی دانشگاه تهران http://crpc.ut.ac.ir/rtl/Default2.aspx 3⃣مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی http://iict.ac.ir/fazayemajazi/ 🔸به نظر میرسد وقت آن رسیده باشد که، گزارشی از تحقیقات فلسفی غربی پیرامون فضای مجازی ارائه شود. چنانچه دوستان گرامی، اطلاعاتی داشتند که در کانال منعکس نشده است، برایم ارسال نمایند تا در اختیار سایر دوستان هم قرار دهم. 🌹 @monir_ol_din
🔺بعد از گزارشی که پیرامون فلسفه فضای مجازی از منظر فلسفه اسلامی صورت گرفت، نوبت به گزارش فلسفه فضای مجازی از منظر اندیشمندان غربی رسیده است. 🔺روشن است که، مقصود از فلسفه فضای مجازی، هر آن تحلیل درجه دویی است که، از ماهیت و ذاتیات و ارکان و آثار فضای مجازی سخن می‌گوید و سعی در شکافتن مفاهیم روبنایی و دستیابی به اعماق فضای مجازی را دارد. و ضرورت ندارد که، حتماً برخاسته از یک دستگاه فلسفی یا مکتب فلسفی مشخصی باشد. 🔺ابتدائاً گزارشی از آنچه که موجود است ارائه می‌شود، و سپس برخی از کتبی را که مطالعه کرده ام معرفی خواهم نمود. بعونه تبارک و تعالی. @monir_ol_din
🔺در سایت ، طی یک گزارش علمی، 16 کتاب با رویکرد فلسفی به فضای مجازی معرفی می‌شود: http://iusnews.ir/fa/news-details/147657/ ۱- دربارۀ اینترنت (هیوبرت دریفوس) ۲-افسون‌زدگی جدید (داریوش شایگان) ۳- متافیزیک واقعیت مجازی (مایکل هایم) ۴- پست‌مدرنیسم و مجازی‌شدن در نگاه مارشال مک‌لوهان (کریستوفر هوراکس) ۵- هایدگر، هابرماس، و تلفن همراه (جورج میرسون) ۶- افلاطون و اینترنت (کیرُن اُهارا) ۷- جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت (گوردن گرام) ۸- فلسفۀ اطلاعات در نظر لوچیانو فلوریدی و رافائل کاپورو (محمد خندان) ۹- سیری فلسفی در سپهر اطلاعات (محمد خندان) ۱۰- رهایی یا انقیاد: فلسفۀ سیاسی تکنولوژی اطلاعات در قرن بیستم (روح الله اسلامی) ۱۱- آیین اینترنت: تهدیدی برای پیوند اجتماعی؟ (فیلیپ برتون) ۱۲ – از کتاب رهایی نداریم (اومبرتو اکو و ژان کلود کریر) ۱۳- امپریالیسم سایبر ( بوسا ابو) ۱۴- مانیفست سایبرگ: فمینیسم در روابط اجتماعی علم و فن‌آوری (دانا هاراوی) ۱۵- جستارهایی در رسانه ۱۶- زیبایی‌شناسی و فلسفۀ رسانه 🔺برخی از کتابهای دیگر هم است که در این فهرست موجود نیست. این فهرست جهت آشنایی ابتدایی با چنین تحقیقاتی در غرب، ارائه می.شود. به زودی معرفی مختصری از برخی از این کتابها که مطالعه شده است، ارائه خواهد شد. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ریحانه
🌺 طرح | بفدای محمد(ص) 🏴 به مناسبت دهم رمضان سال دهم بعثت، سالروز وفات حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها 🌷 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: قبل از فتح مدینه، یعنى قبل از آنکه مدینه‌اى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگى‌اى، راحتى، حکومتى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، حضرت خدیجه انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. اینها مغفولٌ‌عنه مانده؛ حضرت، مظلومه است. ۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ❣ @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺نویسنده کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت» آقای ، استاد فلسفه اخلاق در دانشگاه ابردین بریتانیا است. 🔸فصل‌های کتاب؛ فصل اول؛ لادهای جدید در مقابل شیفتگان تکنولوژی فصل دوم؛ اساساً نوین و صرفاً نوظهور فصل سوم؛ معامله به سبک فاست فصل چهارم؛ اینترنت به عنوان دمکراسی فصل پنجم؛ اینترنت به عنوان هرج و مرج فصل ششم؛ نظارت بر اینترنت فصل هفتم؛ جوامع جدید فصل هشتم؛ واقعیت مجازی 🔸نویسنده در مقدمه چنین می‌گوید: «انگیزه انجام چنین کاری و حصول پیشرفت‌هائی در این زمینه برمی‌گردد به سال 1996، سالی که مسئولیت مرکز فلسفه، تکنولوژی و جامعه در دانشگاه ابردین را پذیرفتم. این مرکز در سال 1990 با اقدام و دوراندیشی بعضی از همکارانم به ویژه دکتر نایگل داور(اولین مدیر مرکز) پایه‌گذاری شد. زمینه‌های تحقیقاتی این مرکز دایره وسیعی از نوآوریهای تکنولوژی مدرن، پزشکی و زیست محیطی تا الکترونیک را دربرمی گیرد، اما به لطف کمک مالی سخاوتمندانه کلوب فلسفی اسکاتز، ما توانستیم مطالعاتی را در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشیم. این امر باعث شد تا بتوانیم یک گروه تحقیقاتی بین رشته‌ای و بین دانشگاهی در زمینه «پیامدهای اخلاقی فناوری اطلاعات» دائر کنیم. این گروه از زمان شکل گیری‌اش منظماً تشکیل جلسه داده، با سرعت خوبی بر روی اینترنت متمرکز شد، و با همان سرعت نشان داد که نتایج به دست آمده پهنه وسیعتری از مفهوم را دربرمی‌گیرد.» @monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
#پرونده_علمی_6 #فلسفه‌فضای‌مجازی #مُعرفی‌ِکتاب_3 🔺نویسنده کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت» آقای
🔸گزارش کتابی که حدود 20 سال پیش نگاشته شده است، حتماً جای نقد دارد که، چرا این گزارش به روز نیست. لیکن عطف توجه به این تحقیقات برای ما مهم است. برای کسانی که پژوهشگر فلسفه هستند و دغدغه دارند مهم است. 🔸این گزارش می خواهد بگوید، آنها در لحظه هایی که درگیر موضوع بودند پیرامون آن اندیشه‌ورزی فلسفی کردند، دپارتمان و گروه علمی طراحی کردند و پروژه‌های پژوهشی ر اه انداخته‌اند. نویسنده کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت» استاد فلسفه اخلاق است که با دغدغه اخلاق، پروژه ای فلسفی در ماهیت اینترنت طراحی می کند. باید در لحظه ها، موضوعات را دریابیم و برای آن مطالعه و تفکر نماییم. . @monir_ol_din
✅ مقدمه مترجم: 🔺نویسنده کتاب «متافیزیک واقعیت اجتماعی»، آقای استاد آمریکایی است که او را به عنوان می‌شناسند. هایم دارای سه اثر دانشگاهی است که عبارتند از: زبان الکتریکی: مطالعه فلسفی واژه پردازی، متافیزیک واقعیت اجتماعی، واقع گرایی مجازی. 🔺از آنجایی که هایم، مترجم کتاب بنیادهای متافیزیکی منطق، اثر است، و با توجه به کتاب حاضر و تأکید او در این کتاب بر فلسفه ، چنین به نظر می رسد که، نگاه او به ، نگاهی انتقادی و پیرو اندیشه هایدگر از تکنولوژی است. یعنی این اندیشه که چگونه با تفسیری اُنتیک به جای اُنتولوژیک از تکنولوژی، و تنها با در نظر گرفتن جنبه ابزارگون آن، فهم ما از هستی تغییر می‌کند. @monir_ol_din
🔺در لابلای اخبار ، خبری را دیدم که به نظرم نقل آن مناسب آمد. 🔸پیروز مجتهدزاده درباره كتاب بعدي خود با عنوان » كه تاليف آن هم نيز به نوعي پاسخي به خلا بزرگي كه به تازگي در مباحث جغرافياي سياسي ايجاد شده است گفت: در دوراني كه انديشمندان سياسي و فلاسفه نام زندگی بشر تاکنون را که جنبه تکنولوژی ارتباطات دارد، «فضاي مجازي» يعني عصر اينترنت، ارتباطات و تكنولوژي اطلاع‌رساني گسترده گذاشته‌اند. ما با وضعيت جديدي در زندگی بسیار حساس و سرنوشت‌ساز ارتباطات عمومی خود روبه‌رو شده‌ايم كه انسان‌ها قادرند فارغ از فضاي حقيقي ارتباطاتي سرنوشت‌ساز را برقرار كنند. به عبارتي، امروز در فضاي مجازي وضعیتی مهیا شده كه مي‌توانیم ارتباطاتي سريع‌تر و رساتر داشته باشیم بدون اين‌كه درگير فضاي حقيقي و محدوديت‌هاي ناشي از آن شد. 🔸پیروز مجتهدزاده، (متولد سال ۱۳۲۴ در شهرستان نور) دارای دکترای جغرافیای سیاسی و ژئوپلوتیک از دانشگاه هاروارد، محقق و کارشنا س ارشدمسايل سیاسی ایران است. وي استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک دانشگاه تربیت مدرس تهران، مشاور پژوهشی دانشگاه سازمان ملل متحد و مدیر عامل بنیاد پژوهشی یوروسویک لندن نیز هست. https://www.ir-psri.com/print.php?Page=ViewNews&NewsID=2838 @monir_ol_din