#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#تحقیقاتفلسفیغربی_1
🔺در سایت #خبرنامهدانشجویانایران، طی یک گزارش علمی، 16 کتاب با رویکرد فلسفی به فضای مجازی معرفی میشود:
http://iusnews.ir/fa/news-details/147657/
۱- دربارۀ اینترنت (هیوبرت دریفوس)
۲-افسونزدگی جدید (داریوش شایگان)
۳- متافیزیک واقعیت مجازی (مایکل هایم)
۴- پستمدرنیسم و مجازیشدن در نگاه مارشال مکلوهان (کریستوفر هوراکس)
۵- هایدگر، هابرماس، و تلفن همراه (جورج میرسون)
۶- افلاطون و اینترنت (کیرُن اُهارا)
۷- جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت (گوردن گرام)
۸- فلسفۀ اطلاعات در نظر لوچیانو فلوریدی و رافائل کاپورو (محمد خندان)
۹- سیری فلسفی در سپهر اطلاعات (محمد خندان)
۱۰- رهایی یا انقیاد: فلسفۀ سیاسی تکنولوژی اطلاعات در قرن بیستم (روح الله اسلامی)
۱۱- آیین اینترنت: تهدیدی برای پیوند اجتماعی؟ (فیلیپ برتون)
۱۲ – از کتاب رهایی نداریم (اومبرتو اکو و ژان کلود کریر)
۱۳- امپریالیسم سایبر ( بوسا ابو)
۱۴- مانیفست سایبرگ: فمینیسم در روابط اجتماعی علم و فنآوری (دانا هاراوی)
۱۵- جستارهایی در رسانه
۱۶- زیباییشناسی و فلسفۀ رسانه
🔺برخی از کتابهای دیگر هم است که در این فهرست موجود نیست. این فهرست جهت آشنایی ابتدایی با چنین تحقیقاتی در غرب، ارائه می.شود. به زودی معرفی مختصری از برخی از این کتابها که مطالعه شده است، ارائه خواهد شد.
@monir_ol_din
هدایت شده از ریحانه
🌺 طرح | بفدای محمد(ص)
🏴 به مناسبت دهم رمضان سال دهم بعثت، سالروز وفات حضرت خدیجه سلاماللهعلیها
🌷 حضرت آیتالله خامنهای: قبل از فتح مدینه، یعنى قبل از آنکه مدینهاى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگىاى، راحتى، حکومتى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، حضرت خدیجه انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. اینها مغفولٌعنه مانده؛ حضرت، مظلومه است. ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
❣ @Khamenei_Reyhaneh
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#مُعرفیِکتاب_3
🔺نویسنده کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت» آقای #گوردنگرام، استاد فلسفه اخلاق در دانشگاه ابردین بریتانیا است.
🔸فصلهای کتاب؛
فصل اول؛ لادهای جدید در مقابل شیفتگان تکنولوژی
فصل دوم؛ اساساً نوین و صرفاً نوظهور
فصل سوم؛ معامله به سبک فاست
فصل چهارم؛ اینترنت به عنوان دمکراسی
فصل پنجم؛ اینترنت به عنوان هرج و مرج
فصل ششم؛ نظارت بر اینترنت
فصل هفتم؛ جوامع جدید
فصل هشتم؛ واقعیت مجازی
🔸نویسنده در مقدمه چنین میگوید:
«انگیزه انجام چنین کاری و حصول پیشرفتهائی در این زمینه برمیگردد به سال 1996، سالی که مسئولیت مرکز فلسفه، تکنولوژی و جامعه در دانشگاه ابردین را پذیرفتم. این مرکز در سال 1990 با اقدام و دوراندیشی بعضی از همکارانم به ویژه دکتر نایگل داور(اولین مدیر مرکز) پایهگذاری شد. زمینههای تحقیقاتی این مرکز دایره وسیعی از نوآوریهای تکنولوژی مدرن، پزشکی و زیست محیطی تا الکترونیک را دربرمی گیرد، اما به لطف کمک مالی سخاوتمندانه کلوب فلسفی اسکاتز، ما توانستیم مطالعاتی را در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشیم. این امر باعث شد تا بتوانیم یک گروه تحقیقاتی بین رشتهای و بین دانشگاهی در زمینه «پیامدهای اخلاقی فناوری اطلاعات» دائر کنیم. این گروه از زمان شکل گیریاش منظماً تشکیل جلسه داده، با سرعت خوبی بر روی اینترنت متمرکز شد، و با همان سرعت نشان داد که نتایج به دست آمده پهنه وسیعتری از مفهوم #اخلاق را دربرمیگیرد.»
@monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
#پرونده_علمی_6 #فلسفهفضایمجازی #مُعرفیِکتاب_3 🔺نویسنده کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت» آقای
🔸گزارش کتابی که حدود 20 سال پیش نگاشته شده است، حتماً جای نقد دارد که، چرا این گزارش به روز نیست. لیکن عطف توجه به این تحقیقات برای ما مهم است. برای کسانی که پژوهشگر فلسفه هستند و دغدغه #امتدادحکمت دارند مهم است.
🔸این گزارش می خواهد بگوید، آنها در لحظه هایی که درگیر موضوع بودند پیرامون آن اندیشهورزی فلسفی کردند، دپارتمان و گروه علمی طراحی کردند و پروژههای پژوهشی ر اه انداختهاند. نویسنده کتاب «جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت» استاد فلسفه اخلاق است که با دغدغه اخلاق، پروژه ای فلسفی در ماهیت اینترنت طراحی می کند. باید در لحظه ها، موضوعات را دریابیم و برای آن مطالعه و تفکر نماییم.
#بایدفلسفهفضایمجازیراجدیبگیریم.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#مُعرفیِکتاب_4
✅ مقدمه مترجم:
🔺نویسنده کتاب «متافیزیک واقعیت اجتماعی»، آقای #مایکلهایم استاد آمریکایی است که او را به عنوان #فیلسوففضایسایبر میشناسند. هایم دارای سه اثر دانشگاهی است که عبارتند از: زبان الکتریکی: مطالعه فلسفی واژه پردازی، متافیزیک واقعیت اجتماعی، واقع گرایی مجازی.
🔺از آنجایی که هایم، مترجم کتاب بنیادهای متافیزیکی منطق، اثر #مارتینهایدگر است، و با توجه به کتاب حاضر و تأکید او در این کتاب بر فلسفه #تائوئیستی، چنین به نظر می رسد که، نگاه او به #تکنولوژی، نگاهی انتقادی و پیرو اندیشه هایدگر از تکنولوژی است. یعنی این اندیشه که چگونه با تفسیری اُنتیک به جای اُنتولوژیک از تکنولوژی، و تنها با در نظر گرفتن جنبه ابزارگون آن، فهم ما از هستی تغییر میکند.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#مُعرفیِکتاب_5
🔺در لابلای اخبار #فضایمجازی، خبری را دیدم که به نظرم نقل آن مناسب آمد.
🔸پیروز مجتهدزاده درباره كتاب بعدي خود با عنوان #ژئوپولیتيكفضايمجازي» كه تاليف آن هم نيز به نوعي پاسخي به خلا بزرگي كه به تازگي در مباحث جغرافياي سياسي ايجاد شده است گفت: در دوراني كه انديشمندان سياسي و فلاسفه نام #آخرینمرحله زندگی بشر تاکنون را که جنبه تکنولوژی ارتباطات دارد، «فضاي مجازي» يعني عصر اينترنت، ارتباطات و تكنولوژي اطلاعرساني گسترده گذاشتهاند. ما با وضعيت جديدي در زندگی بسیار حساس و سرنوشتساز ارتباطات عمومی خود روبهرو شدهايم كه انسانها قادرند فارغ از فضاي حقيقي ارتباطاتي سرنوشتساز را برقرار كنند. به عبارتي، امروز در فضاي مجازي وضعیتی مهیا شده كه ميتوانیم ارتباطاتي سريعتر و رساتر داشته باشیم بدون اينكه درگير فضاي حقيقي و محدوديتهاي ناشي از آن شد.
🔸پیروز مجتهدزاده، (متولد سال ۱۳۲۴ در شهرستان نور) دارای دکترای جغرافیای سیاسی و ژئوپلوتیک از دانشگاه هاروارد، محقق و کارشنا س ارشدمسايل سیاسی ایران است. وي استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک دانشگاه تربیت مدرس تهران، مشاور پژوهشی دانشگاه سازمان ملل متحد و مدیر عامل بنیاد پژوهشی یوروسویک لندن نیز هست.
https://www.ir-psri.com/print.php?Page=ViewNews&NewsID=2838
@monir_ol_din
🔸 قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی:
متأسفانه رویکرد ما در فهم فضای مجازی نگاه خرد جامعه شناسانه است و #فهمفلسفی از آن نداریم.
https://www.mehrnews.com/news/4128427/
@monir_ol_din
هدایت شده از الفقه و الاصول
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸اسعدالله ایامکم🌸
✨✨السلامعلیکایهاالمجتبییابن رسول الله✨✨
مولودی زیبا از #مداحانقلابی حاج محمود کریمی (زادالله توفیقاته)
@alfigh_alosul
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامیقم
🔸مسیری که تا بدینجا طی کردیم، ابتدائاً با گزارشی از ظرفیت تحقیقاتی فلسفه اسلامی پیرامون فضای مجازی آغاز شد. و دیدیم که متاسفانه آنچنان که باید و شاید این موضوع پرداخت فلسفی پیدا نکرده است.
🔸 در مرحله بعد گزارشی از برخی تحقیقات دانشمندان غربی صورت گرفت. این مرحله نیاز به شرح و بسط بیشتری داشت و منابع بسیار مهم و درخوری وجود داشت که نیاز به نقل و گزارش آنها بود، مانند دیدگاه #هایدگر پیرامون تکنولوژی که پایه و اساس تفسیر تابعین او از فضای مجازی قرار گرفته است. از آنجا که در فرصتی دیگر به #فلسفهتکنولوژی خواهیم پرداخت، این مباحث را به زمان خود موکول میکنیم.
🔸همینک در #مرحلهنهایی بحث قرار داریم. البته پرواضح است که، این مقدار از بحث پیرامون فلسفه فضای مجازی، نمی از دریاست، لیکن هم به قدر تشنگی باید چشید. آنچه که مدنظر بود، تذکر چندباره این نکته بود که، فضای مجازی بسیار مهم است و فلسفه آن هم مهمتر. در این مرحله، دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی، با عطف نظر به دیدگاه استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) و استاد سیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه) گزارش خواهد شد.
🔸روشن است که، قبل از ورود به ارائه تفصیلی دیدگاه فرهنگستان، جمعبندی نقد گونهای از تحقیقات فلسفی صورت گرفته پیرامون فضای مجازی باید انجام شود و سپس این مباحث ادامه یابد.
@monir_ol_din