"دوم: دلیل نقل: در امالی شیخ صدوق از امام صادق (علیه السلام) از پدرانش از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) آمده که به اصحاب خود فرمود: آیا خبر دهم شما را به چیزی که اگر آن را انجام دهید شیطان از شما دور می شود، (همچون) دوری مشرق از مغرب؟ گفتند: آری. فرمود: روزه، رویش را سیاه می کند وصدقه کمرش را می شکند، ودوستی کردن در راه خدا، وهمکاری در کار نیک دنباله اش را قطع می نماید، واستغفار رگ حیاتش را می برد وهر چیزی زکاتی دارد، وزکات بدن ها هم روزه است(۷۲۹).
می گویم: وجه دلالت این حدیث شریف، بر این معنی متوقف بر بیان مقدمه ای است که: محبت دارای درجات ومراتبی است وهر مرتبه آن اثر وفایده خاصی دارد، نخستین درجه محبت، محبت قلبی است که به فارسی به دوست داشتن از آن تعبیر می کنند. ایمان، بر این مرتبه از محبت متوقف است وبرای رستگاری به رحمت پروردگار ودخول به بهشت این درجه لازم است. پس اگر بنده ای نتواند محبت ودوستی را که نسبت به خدا واولیای او دارد آشکار نماید، همین مقدار کافی است به نص قرآن که می گوید: ﴿الا من أکره وقلبه مطمئن بالایمان﴾ (سوره نحل: ۱۰۶)؛ مگر کسی که تحت فشار واقع شود، در حالی که دلش به ایمان محکم باشد. وآثار مختلفی از این مرتبه بر می آید که افراد مرتبه دوم می باشند.
مرتبه دوم به فارسی، دوستی کردن وبه عربی تحابب ومواده نام دارد، وگاهی به آن (حب فی الله) گفته می شود."
"مختلف آثار ارزنده ای به بار می آورد.
۷ - نجات از فتنه های آخر الزمان وایمنی از دام های شیطان:
دلیل بر این معنی - اضافه بر آنچه خواهد آمد که این دعا مایه کمال ایمان است، وآنچه گذشته که سبب دوری شیطان می باشد - روایتی است که رئیس المحدثین شیخ صدوق در کتاب کمال الدین از علی بن عبد الله وراق آورده که سعد بن عبد الله از احمد بن اسحاق بن سعد اشعری نقل کرد که گفت: بر حضرت ابومحمد حسین بن علی امام عسکری (علیه السلام) وارد شدم، می خواستم از جانشین بعد از وفات آن حضرت سؤال کنم، آن جناب خود آغاز سخن کرد وفرمود: ای احمد بن اسحاق خداوند تبارک وتعالی هنگامی که آدم (علیه السلام) را آفرید، زمین را از حجت الهی خالی نگذاشته وتا قیام قیامت هم آن را خالی نخواهد گذاشت، به سبب او خداوند بلا را از اهل زمین برطرف می کند وبه او باران می بارد وبه او برکت های زمین را بیرون می آورد."
"حق ششم: این گونه اگر خدمتگزاری داشتی وبرادرت نداشت، واجب است خادمت را بفرستی که لباس هایش را بشویید، وغذا برایش فراهم سازد، وجایش را آماده سازد.
حق هفتم: این که سوگندش را باور کنی، ودعوتش را اجابت نمایی، ودر بیماری اش به عیادتش روی، ودر تشییع جنازه اش حاضر شوی، واگر بدانی که حاجتی دارد به انجام آن مبادرت ورزی ونگذاری ناچار شود که از تو درخواست کند، بلکه پیش از آن که به تو اظهار نماید به انجامش سرعت کنی. اگر این کارها را انجام دهی ولایتت به ولایت او، ونیز ولای او به ولایت تو متصل گردیده است(۷۳۴).
می گویم: ظاهرا منظور از واجب در این حدیث معنای لغوی آن است که شامل واجب ومستحب شرعی - هر دو - می شود شاهد بر این معنی چند روایت است که آوردن آن ها مایه طولانی شدن مطلب است.
علامه مجلسی رحمة الله در بحار فرموده است: ممکن است کلمه وجوب را اعم از معنی اصطلاحی شرعی ومستحب مؤکد دانست، چون گمان نمی کنم که احدی (از علما) بیشتر این امور را واجب دانسته باشد، اضافه بر این که بسیار دشوار هم هست(۷۳۵).
و در مرآة العقول گفته است: ظاهرا این حقوق نسبت به مؤمنین کامل است یا برادری که در راه خدا با او قرار برادری گذاشته، وگرنه رعایت تمام این امور نسبت به همه شیعه بسیار مشکل بلکه ممتنع است. مگر این که گفته شود: مقید به توانایی یا آسان بودن انجام آن ها است به طوری که صدمه ای به حالش نرساند."
"احمد بن اسحاق می گوید: عرض کردم: ای فرزند پیغمبر! پس امام وخلیفه بعد از تو کیست؟ به سرعت برخاست وبه اندرون خانه رفت، سپس بیرون آمد در حالی که کودکی که صورتش مانند ماه شب چهارده می درخشید وسه ساله بود بر شانه داشت، فرمود: ای احمد بن اسحاق! اگر نزد خداوند (عزّ وجلّ) وحجت های او گرامی نبودی این فرزندم را به تو نشان نمی دادم، این همنام وهم کنیه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) است که زمین را پر از قسط وعدل نماید چنان که از ستم وظلم پر شده باشد. ای احمد بن اسحاق! او در این امت بسان خضر وبسان ذوالقرنین است، به خدا قسم غایب می شود غایب شدنی که در آن زمان از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسی که خداوند (عزّ وجلّ) او را بر اعتقاد وامامتش ثابت بدارد ودر دعا کردن برای تعجیل فرجش توفیق دهد. تمام این حدیث در بحث غیبت آن حضرت در حرف غ گذشت.
۸ - ادا کردن بعضی از حقوق آن حضرت (علیه السلام):
سخن در این زمینه در چند قسمت بیان می شود:
اول: به حکم عقل ادای حقوق کسانی که حق برگردن انسان دارند از مهم ترین امور است واین واضح است.
دم: به حکم شرع نیز ادای حقوق از مهم ترین امور می باشد، چند روایت بر این معنی دلالت دارد، از جمله:"
"و روایتی است که ثقة الاسلام کلینی از معلی بن خنیس از حضرت ابی عبد الله صادق (علیه السلام) آورده که گفت: به آن حضرت عرض کردم: حق مسلمان بر مسلمان چیست؟ فرمود: هفت حق واجب دارد هیچ کدام غیر واجب نیست. اگر از این حقوق چیزی را ضایع کند از ولایت وطاعت خداوند خارج شده است، وخدای را در او قسمتی نخواهد بود. گوید: عرض کردم: فدایت شوم! این حقوق چیست؟ فرمود: ای معلی! من به تو مهربان هستم، می ترسم آن ها را تضییع نموده ورعایت نکنی، وبدانی وعمل ننمایی. عرض کردم: لا قوة الا بالله! به خواست وقوه الهی عمل خواهم کرد.
فرمود: آسان ترین حق آن است آنچه برای خودت دوست می داری برای برادرت دوست بداری وآنچه برای خودت بد می دانی برای او هم نپسندی.
حق دوم: این که از خشمگین ساختن او اجتناب ورزی وموجبات خرسندی اش را فراهم آوری وامرش را اطاعت نمایی.
حق سوم: این که او را با جان ومال وزبان ودست وپایت کمک نمایی.
حق چهارم: این که چشم او وراهنما وآینه او باشی.
حق پنجم: این که سیر نشوی در حالی که او گرسنه بماند وسیراب نگردی در حالی که او تشنه باشد ونپوشی در حالی که او برهنه ونپوشیده باشد."
"ثقله الاسلام کلینی رحمة الله در اصول کافی به سند صحیحی از حضرت ابی عبد الله جعفر بن محمد صادق (علیه السلام) آورده که فرمود: خداوند به چیزی بهتر از ادای حق مؤمن عبادت نشده است(۷۳۰).
و در بحار از امیر المؤمنین (علیه السلام) روایت شده که فرمود: ادای حقوق برادران دینی بهترین اعمال متقین است.
سوم: این که آن حضرت حقوق بسیار بزرگی بر عهده ما دارد که در بخش سوم کتاب قسمت اندکی از آن ها گذشت. در این جا سخن را به درازا نمی کشیم چون شمارش حقوق آن بزرگوار از ما بر نمی آید، خدا می داند که حقوق آن حضرت چقدر است. دلیل بر این، روایتی است در بحار از امام جعفر صادق (علیه السلام) که فرمود: هیچ کس نمی تواند خداوند را توصیف کند وبه کنه قدرت وعظمتش پی ببرد وهمین طور که کسی نمی تواند به کنه ووصف خداوند برسد ونهایت قدرت وعظمتش را درک کند، هم چنان احدی نمی تواند به وصف رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) وفضیلت ما دست یابد.
کسی نمی تواند دریابد که خداوند چه به ما داده وچه حقوقی از ما را واجب کرده، وهمان گونه که هیچ کس نمی تواند فضیلت ما وآنچه خداوند از حقوق ما واجب نموده را دریابد، همچنین کسی نمی تواند حق مؤمن را توصیف کند وآن را انجام دهد...(۷۳۱)."
حال که این مطلب را دانستی، می گویم: بدون تردید این حقوق برای مولای ما حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) بر تمام اهل ایمان ثابت است. به هر تقدیر این حقوق برای امام (علیه السلام) مسلم می باشد، زیرا که ایمان اما از هر مسلمانی کامل تر است، ودعای در حق او اطاعت امر وکمک کردن او به زبان است، چنان که توضیح خواهیم داد.
۹- تعظیم خدا ودین خدا ورسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم):
"می گویم: پوشیده نماند که تمام حقوق مؤمن از شاخه های حقوق وفضیلت ائمه (علیهم السلام) است.
چهارم: اهتمام وکوشش برای ادای حقوق، مایه رفعت وبزرگی در الهی است، وهرکس در این راه کوشش واهتمامش بیشتر وتمام تر باشد در پیشگاه خداوند عزیزتر وگرامی تر خواهد بود. دلیل بر این معنی روایتی است که در احتجاج از امام یازدهم حضرت ابو محمد حسن عسکری (علیه السلام) آمده که فرمود: آن که بیشتر حقوق برادرانش را می شناسد وبیشتر در ادای آن ها کوشش می کند در پیشگاه خداوند منزلتش بالاتر است(۷۳۲).
پنجم: از جمله حقوق مؤمن دیگر دعا کردن برای او است. دلیل بر آن - اظافه بر آنچه در اول بخش چهارم آوردیم ودر بحث قبولی اعمال خواهد آمد که از راه های حاصل شدن وادای حق واسطه نعمت، دعا کردن برای او است - روایتی است که علامه مجلسی در بحار از فقه الرضا (علیه السلام) آورده که فرمود: بدان که، خداوند تو را رحمت کند، حق برادران واجب وفرض است - تا این که فرمود: - وتوجه به سوی خدا به وسیله دعا کردن برای آن ها...(۷۳۳)."
قسمت
8⃣7⃣
برکات یلدا.mp3
11.01M
#پادکست_روز
برکات یلدا کمتر از برگزاری یک مجلس روضه نیست!
چه برای اعضای خانواده،
چه برای یک جامعه !
به آن ضریب بینهایت بدهید!
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_قرائتی
http://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌸🍃🌸🍃
#قضاوت_گنهکار
در زمان های قدیم مرد جوانی در قبیله ای مرتکب اشتباهی شد .به همین دلیل بزرگان قبیله گرد هم آمدند تا در مورد اشتباه جوان تصمیم بگیرند در نهایت تصمیم گرفتند که در این مورد با پیر قبیله که تجربه بسیاری داشت مشورت کنند و هر چه که او بگوید عملی کنند.
پیر قبیله از انجام این کار امتناع کرد .بزرگان قبیله دوباره فردی را به دنبال او فرستادند و پیام دادند که شما باید تصمیم نهایی را در مورد اشتباه این جوان بگیرید .
پیر قبیله کوزه ای سوراخ را پر از آب کرد سپس آن را از پشت خود آویخت و به سمت بزرگان قبیله حرکت کرد .
بزرگان قبیله بادیدن او پرسیدند : قصه این کوزه چیست؟
پیر قبیله پاسخ داد : گناهانم از پشت سرم به بیرون رخنه می کنند بی آنکه به چشم آیند و امروز آمده ام که درباره گناه دیگری قضاوت کنم. بزرگان قبیله با شنیدن این سخن چیزی بر زبان نیاوردند و گناه مرد جوان را بخشیدند.
عیب مردم فاش کردن بدترین عیب هاست
عیب گو اول کند بی پرده عیب خویش را
http://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
شکر در سختی ها 08.mp3
5.18M
#شکر_در_سختی_ها 8
نگران مصائبِ دنیا نباش❗️
هر مشکل،
هر مصیبـت،
و هرآنچه که تحت فشار، قرارت میده؛
💢سهم فشارِ روحت
در آخرت رو کم میکنه!
بشرطی که
یادبگیری چجوری ازش استفاده کنی
http://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اثر فوقالعادهی تشکر کردن در بهبود روابط همسران
🎙دکتر سعید عزیزی
•┈┈••✾❀💓✿💓❀✾••┈┈•
🌸🍃🌸🍃
#اعمالی_که_در_قیامت_مورد_قبول_هستند
نبی مکرم اسلام (ص) در نصیحتی به ابوذر میفرمایند:
۞ان الله لا ینظر الی صورکم و لا الی اعمالکم و لکن ینظر الی قلوبکم و نیاتکم.۞
خداوند به ظاهر شما و اعمالتان اهمیتی نمیدهد بلکه به قلب و نیتی که این اعمال را کردید نگاه کرده و ارزش میدهد.
به عبارت بهتر شرط قبولی عمل در روز قیامت ظاهر انسان نیست که سجدهگاهش پینه مهر بسته باشد یا نبسته باشد. یا محاسن زیبا داشته یا عالم دینی باشد یا نباشد یا یک کارگر باشد و... بلکه ملاک قلب و نیتی است که انسان این عمل را انجام داده است.
جالب است بدانیم گاهی دو عمل ضد هم برای خدا مورد قبول است و هردو در بهشت میروند.
مثال: در زمان قدیم در کاروانسراهای بینراهی برخی میخی بر درختان میزدند تا افسار حیوانات را بر آن ببندند و برخی این میخ را در میآوردند که شبانه بر عابری نخورد و زخمی شود. این دو نفر دو کار کاملا متضاد میکردند ولی بر اساس نیت و قلب خود ثواب میگرفتند هر چند ظاهر اعمال آنها کاملا ضد هم بود.
یا برخی در یک عمل شبیه هم دو مزد متفاوت میگیرند یکی ثواب میگیرد و یکی گناه میافزاید.
مثال: فردی از خیابان رد میشود و سنگی در خیابان میبیند و به این نیت که زیر خودرویی خرد نشود و کسی آسیبی نبیند آن را به جوی آب میاندازد اما فرد دیگری همین کار را میکند به این نیت که کارگر شهرداری که حقوق میگیرد با خالی کردن جوب حقوقش حلال شود. و به نیت پر کردن جوب این سنگ را به جوب میاندازد.
دقت کنیم در یک عمل کاملا کپی و عین هم، یکی ثواب میگیرد و دیگری معصیت میافزاید
http://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
انسان شناسی ۱۵۷.mp3
11.18M
#انسان_شناسی ۱۵۷
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
▪️در تعالیم امیرالمؤمنین علیهالسلام؛
ریشهی تمام ناامنیها، تلاطمها، حسادتها، تکبرها، ناامیدیها و ... یک علّت است: #ترس
یعنی:
- ترس علّت حسادت است؟
- ترس علّت تکبر است؟
- ترس علّت کینه و .... است؟
چگونه اثبات میکنید؟
چگونه این #ترس درمان میشود؟
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
#معارف_مهدوی
♦️به فدای آقای مهربانی که در ابتدای ظهورش، شیعیانش را از هر دِیْنی، «بریءُالذِمّه» میکند...
در روایتی إمام صادق علیهالسّلام فرمودند:
اولین کاری که حضرت مهدی «عجّل الله تعالی فرَجه الشریف» انجام میدهد، این است که در تمام عالم ندا سر میدهد:
📋 أَلَا مَنْ لَهُ عِنْدَ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا دَیْنٌ فَلْیَذْکُرْهُ حَتَّی یَرُدَّ الثُّومَةَ وَ الْخَرْدَلَة
🔹 هر آن کس که طلبی از شیعیان ما دارد، بیاید و طلب خود را بستاند و لو به قدر یک دانه سیر و یا یک خردل (کنایه از یک شیء ناچیز) باشد.
📋 فَضْلًا عَنِ الْقَناطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْأَمْلَاکِ فَیُوَفِّیَهُ إِیَّاهُ
🔹تا چه رسد به شیعیانی که هزاران هزار درهم و دینار طلا و نقره و املاک، بدهکار باشند؛در آن زمان هر مقدار دِیْن بر گردن شیعیان باشد، آن حضرت تمام آنها از کرَم خودش میپردازد.
📚بحارالأنوار،ج۵۳ ص۳۴
✍کرامت پیشهای بیمثل و بیمانند میآید
که باران تا ابد پشت سرش یک بند میآید
کسی که نسل او را میشناسد، خوب میداند
که او تنها نه با شمشیر، با لبخند میآید
همان تیغی که برقش میشکافد قلب ظلمت را
همان دستی که ما را میدهد پیوند میآید
برای یک سلام ساده تمرین کردهام عمری
ولی میدانم آخر هم زبانم بند میآید
بخوان شاعر! نگو این شعربافی درخور او نیست
کلاف ما به چشم یوسف، ارزشمند میآید
به در میگویم این را تا که شاید بشنود دیوار
به پهلوی کبود مادرم سوگند میآید...
اللهم عجل لولیک الفرج
آثارو برکات ۴ آیه پایانی سوره حشر :
۱) به نکیر و منکر به زبان حق پاسخ داده می شود
۲) گناهان گذشته و آینده بخشیده می شود.
۳) مورد محافظت فرشته نگهبان واقع می شود
۴) با گذاشتن دست برسرو تلاوت آیات: شفای همه بیماری هاست جز مرگ.
۵) از انواع بلاها درامان می ماند
۶) با وقوع مرگ ، بهشت واجب می شود
۷) تلاوت آیات فوق هم در شب و هم درصبح دارای اجرو اثر می باشد.
منابع : نور الثقلین، ثواب الاعمال ، مجمع البیان .
🌸🍃🌸🍃
#سرنوشت_شهبانو_و_غلام
#قسمت_اول
یکی از خلفای ظالم عباسی، همسری داشت به نام سعدیه که به او علاقه زیادی داشت. چون هم ،سی سال از خلیفه جوانتر بود و هم زیبا، اما بسیار متکبر بود. روزی سعدیه در دوش 4 غلام در تخت روان، در شهر میگشت. یکی از غلامها که جوان بود،آن روز مریض بود و زیر مرکب را کمی زود خالی کرد و مرکب را وقتی زمین گذاشت، اندکی مرکب بالا پایین پرید. سعدیه حس کرد در شهر مورد تمسخر واقع شد. با گوشه کفش بر سر غلام کوبید و دستور داد در شهر، همان لحظه بر کمرش تازیانه زدند. غلام آه سردی کشید و نگاه خشمی به سعدیه انداخت. و با کمری که از آن خون میچکید ،در زیر آفتاب سوزان دوباره تخت روان، سعدیه را دوش کشید و حرکت داد.
مدتی گذشت و شبی خلیفه، در حرمسرا رفت و ندیمه حرمسرا را گفت: برو و امشب از زنان حرم سعدیه را صدا کن. سعدیه به ندیمه پیام داد، به خلیفه سلام من برسان و بگو امشب مرا احتمال است عذری پدید آید ، لذا مرا از خدمت سلطان معاف دارد.
خلیفه از این سخن برآشفت و صبر کرد. صبح شد و ندیمه را سراغ سعدیه فرستاد تا تحقیق کند. و ندیمه که از سعدیه به علت تکبرش دل خوشی نداشت، سعایت کرد و بهتان زد و گفت: که دروغ گفته است و آن شب، عذری سعدیه نداشت و دلیل نیامدنش ،میل در کنار بودن با خلیفه را نداشته است.
خلیفه برآشفت و همه دربار را جمع کرد و خود خطبه طلاق را خواند و سعدیه را به زور به عقد یکی از غلامان تصمیم گرفت، در بیاورد. چون آن غلامی که سعدیه شلاقش زده بود، خشن بود و هیکلی چندین برابر سعدیه داشت، برای زهر چشم گرفتن از زنان دربار، او را به عقد همان غلام درآورد. و از کاخ شاهی به دهلیز غلامان که در گوشه دیگر دربار بود ، دستور داد او را نقل اثاث و مکان نمایند.
خلیفه سختترین خفت را برای زن متکبر و نازپرورده دربار رقم زد. دست همسرش را در دست غلام خود گذاشت و برای تنبیه بیشتر سعدیه امر کرد زنان دربار، عروسی گرفته و رقص و شادی کنند.
سعدیه که اصلا انتظار چنین سرنوشت شومی را نداشت، در حالی که آرزوی مرگ خود می کرد،در شب عروسی با غلام دیروز و شوهر امروزش ، برای ادامه زندگی ، وارد دهلیز غلامان شد....
#ادامه_دارد
http://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c