eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
265 دنبال‌کننده
541 عکس
369 ویدیو
15 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
،ائل بیلیمی،دانش عامه درحمام قلعه نیاکان ما از گذشته های دور، با هوشمندی و شناخت پتانسیل های کشاورزی منطقه و با آگاهی کامل از مزیتهای اقلیمی آن، علاوه بر ،رعایت تناوب کشت و آیش، زراعت را،به دو صورت کشت و انجام می دادند که با توجه به موقعیت زمین، این که در منطقه ی گرمسیری یا سردسیر واقع شده باشد به دو روش و کشت می کردند. به سبب آن که زمین های زراعتی عمدتاً در مناطق مرتفع واقع شده بودند زراعت گندم و جو به صورت دیم کاشته می شد ضمن این که زمین های آبی زار اطراف رودخانه اسیق سو و حمام قلعه(ژرف رود) نیز،به زیر کشت آبی می رفت معمولاً در کشت های آبی کاشته می شد زیرا، زراعت جو زودتر می رسید لذا برای استفاده بهینه از زمین، پس از برداشت زراعت جو، کشت دوم زراعت هایی مانند ذرت و ماش صورت می گرفت. از آن جا که زمین های آبی حمام قلعه، در منطقه نسبتاً سردسیر واقع شده بودند کشت برنج، چندان متداول نبود لذا در مناطق پایین دست مانند دشت کشت ارقام سه ماهه شالی کاشته می شد اما در دهه های اخیر، این زمین ها به مرور،به باغات تبدیل شدند و کشت آبی گندم و جو به طورکلی منسوخ گردید. برای کشت و کار از نیروی گاو و دستگاهی به نام (گاوآهن) بهره می گرفتند تا زمین را شخم بزنند این دستگاه بابندی به نام که عمدتاً از پوست گاو یا روده دام تهیه می گردید به جوغ در گردن گاوها بسته می شد و با تیغی آهنی که بر توپ خیش تعبیه شده بود و آن را می نامیدند به نسق و شیار می پرداختند. کشت پاییزه را، پس از بارندگی های مهر که و آبانماه که گفته می شد در آذرماه که آن را می نامیدند انجام می دادند و از آن کشت،به نام یاد می کردند کشت های پاییزه معمولاً گندم وجو بودند و نامیده می شدند. دیگرمحصولات را، عمدتاً در فصل بهار می کاشتند که کشت بهاره گفته می شد در کشت بهاره علاوه برگندم و جو، نخود، عدس، کنجد، آفتابگردان، گرچک، خربزه و هندوانه و نظایر آن می کاشتند درگذشته های دورتر خشخاش نیز، کشت می کرده اندکه پس از ممنوعیت کشت آن، از چرخه تولید خارج شده است. درمناطق سردسیر، حداقل به دو دلیل کشت بهاره صورت می پذیرفت. اول آن که چنانچه زراعت پاییزه کشت می شد در سرمای شدید زمستان، زراعت یخ می زد و از بین می رفت دیگر آنکه رطوبت به اندازه کافی برای کشت وجود داشت تا محصول فرصت کافی برای به ثمر رسیدن داشته باشد بنابراین کشت گندم و جو و حبوبات را، از اسفند ماه شروع کرده تا پایان فروردین ماه، ادامه می دادند اما کشت دانه های روغنی و پالیز را، تا اوایل خرداد به اتمام می رساندند. درمرحله ی معمولاً بر اثر بارندگی، علفهای هرز نیز، در میان زراعت می روییدند. ازآنجاکه از سموم علف کش خبری نبود کشاورزان، علفها را، وجین می کردند که در اصطلاح گفته می شد. دربرخی از زراعت ها،مانند پالیز، علاوه بر خیشئووه، سله شکنی نموده به پای گیاه خاک می دادند که اصطلاحاً   می نامیدند. درمرحله ی نیز، به جهت نبودن تکنولوژی های نوین، درو گندم و جو با دست و به وسیله داس و منگال انجام می گرفت. سپس به صورت پشته توسط دهقانان به خرمنگاه کشیده می شد تا به وسیله و با نیروی گاو، کوبیده شود و پس از بر باد دادن خرمن،دانه را از کاه جدامی نمودند و به سیلوهای خانگی که نام داشت منتقل می کردند کاه را نیز، با تورهای کاه کشی که از موی بز بافته می شدند به کاهدان می بردند. قسمتی ازمحصول را، به عنوان (بذر) برای کشت سال بعد، کنار می گذاشتند و الباقی را، به مصرف خانوار و فروش می رساندند محصولات دیگرنیز هکذا ... ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
1_7544775986.mp3
6.33M
آهنگ خاطره انگیزگل گندم خواننده: مرتضی احمدی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توفان امروز شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ در جاده کلات ارسالی آقای محمد رشیدیان موزه مجازی حمام قلعه https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه و موسیقی مقامی ترکی 🌹🌹🌹نوایی کیست؟🌹🌹🌹 قبلاًدرباره ی شاه اسماعیل صفوی متخلص به "ختایی" مطالبی را با عنوان "شاه ختایی کیست؟" به اطلاع دوستان رسانده ایم. امروزمطالبی را، در باره یکی دیگر از سیاستمداران هنرمند ترک به آگاهی دوستان، خواهیم رساند امیدواریم که موردپسند واقع گردد. همه شماعزیزان، درکتابهای تاریخ با نام وزیر با ذکاوت و با کفایت سلطان حسین بایقرا، آخرین پادشاه تیموری، کم و بیش آشنا شده اید.هر چند که برخی ازدوستان، ممکن است این پادشاه را، باسلطان حسین صفوی آخرین پادشاه صفوی اشتباه بگیرند امایقیناً قریب به اتفاق، اطلاعاتی ازتفاوت این دوپادشاه که سرنوشتشان به انقراض سلسله خود انجامیده است دارند. امیرعلیشیرنوایی وزیر و مشاور سلطان حسین بایقرا، شاعری دو زبانه (ترکی و فارسی)، منتقداجتماعی، مترجم، تذکره نویس، عارف، سیاستمدار و بانی مراکزخیریه ی فراوان درخراسان و ماوراءالنهربود که واجد جایگاه والا در تاریخ و فرهنگ ایران است. از آنجا که باسلطان حسین میرزا همکلاس بوده است از جایگاه خاصی نیز، در نزد پادشاه برخوردار بوده است. وی پس ازمدتی از وزارت کناره گیری نمود، به عرفان روی آورد و به فرقه نقشبندیه پیوست و از مریدان و ارادتمندان شد. به گونه ای که امیر هنگام بازگشت عبدالرحمن جامی از سفر حج، رباعی دلکشی به شرح ذیل سرود: انصاف  بده،  این  فلک  مینا فام زین هر دوکدام خوبتر کرد، خرام خورشیدجهانتاب توازجانب چین یا ماه جهانگرد من از  جانب شام در همان حال نیز مورد توجه سلطان حسین بود. لذا امیرعلیشیر منشا خدمات فرهنگی زیادی در جای جای شرق ایران شد از جمله آثاری را، در مشهد و آستان قدس رضوی همچون ایوان عهدعتیق و کشیدن آب چشمه گیلاس به حرم رضوی احداث نمود. تالیفات وی نیز بسیارند از آن جمله است که به تقلیداز "خمسه نظامی"شاعر دو زبانه (ترکی و فارسی) به ترکی جغتایی سروده است. وی دراشعارترکی خود و در اشعار فارسی اش یا تخلص می کرده است "نوایی" درحقیقت بنیانگذار ادبیات ترکی ازبکی به حساب می آید هر چند که از آثار وی، در اکثر دانشگاههای کشورهای ترک زبان نیز، بهره می گیرند.رباعی ذیل نمونه ای از اشعار وی به زبان ترکی با لهجه جغتایی است. غربتده غریب، شادمان بولماس ایمیش ایل انگاشفیق ومهربان بولماس ایمیش آلتون قفس ایچره،گرقیزیل گل بوتسه بلبلغه تیکاندیک،آشیان بولماس ایمیش وی درموسیقی نیز، از مهارت بالایی برخورداربوده است از جمله مقامی را که باتوجه به صدای پرندگان تصنیف کرده بود و در خراسان به یا معروف شده است. امروزه نوازندگان دوتار درخراسان، هم در دوتار شمال، هم در دوتار جنوب، هم هنرمندان ترک و ترکمن، هم فارس، هم کرد و هم دیگر اقوام، دراین مقام می نوازند.صدالبته همه ی شما آنها را شنیده اید. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
4_5859356279700457835.mp3
26.01M
🎼قطعه ی «نوایی» 🎼دوتار و آواز:غلامعلی پورعطایی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
4_1014954248682602588.mp3
4.87M
مقام نوایی_عثمان محمد پرست موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
4_6026316652226808380.mp3
6.11M
🎼دوتار و آواز:عیسی قلی‌پور مقام موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
4_5922648829034761266.mp3
5.64M
نوایی (شمال خراسان) زنده یاد حمرا گل افروز موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
03 - Track.MP3
1.64M
🪕زنده یاد باخشی حاج 🎼قطعه ای از مقام به باید دانشمند، ادیب و سیاستمدار تورک / موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
4_5792019232677956116.mp3
21.22M
🎼 مقام «نوایی» ▫️دوتار و آواز: حاج قربان سلیمانی و علیرضا سلیمانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
آرامگاه امیرعلیشیر نوایی در هرات افغانستان https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
این تصویر،که ازمعماری داخلی منزل قدیمی پدر بزرگم شادروان حاج رمضانعلی رحمانی واقع در راسته نوغان مشهد گرفته شده است سه نکته قابل توجه وجوددارد: اول فرش های مفروش در کف خانه که قالیچه های دست بافت یک متر در سه متر با نقشه زمینه ی لنگری و نقشه حاشیه ی کربلایی الله یار بزرگ و کوچک همچنین پشتی های دست بافت و رو رختخوابی گلدوزی شده که هنردست بانوان حمام قلعه، می باشند. دوم نقاشی حاشیه ای دیوار خانه با آبرنگ، به ارتفاع یک متر با منظره و فضایی دل انگیز از چشم اندازهای طبیعی و گچبری های روی دیوار که در نوع خود، بی نظیراست. سوم تیپ، ژست و روابط دوستانه جوانان دهه ی پنجاه،از مدل و نوع لباس گرفته تا پیرایش موی سر و عکس گرفتن با دوربین های لوبیتل که همگی خاطره انگیزند. سئودا! بیزه، دئه روزگار، نئج اولدی گلدی کئجدی عجب نه تئز گئج اولدی افراد در تصویر از راست، آقایان: مهدی رحمانی،ابراهیم رشیدیان مقدم،علی کوهستانی. این عکس در تابستان سال ۱۳۵۹ گرفته شده است. 🌲 بماند به یادگار 🌲 ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقش تاریخی «دم‌پختک» در ایران 🔹سال ۱۲۹۶ خورشیدی در تاریخ ایران به سال قحطی معروف است. این سال میان مردم به «سال دم‌پختک» هم مشهور بود. اما چرا این نام بر سر زبان‌ها افتاد؟ @Farsna - HD موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه حمام قلعه *کاتا قحتلیق،کیچی قحتلیق همه ما بارها وبارها از زبان کهن سالان خود،عبارت و را که به معنی قحطی بزرگ وقحطی کوچک می باشدشنیده ایم امابرای بسیاری ازمااین سوال پیش آمده است که منطورشان کدام قحطی ها می باشد؟ آن چیزی که مسلم است درطول صد و اندی سال گذشته،دوجنگ جهانی ویرانگر به وقوع پیوسته و میلیون هاانسان را،به کام مرگ کشیده است. در سال ۱۲۹۶ خورشیدی در زمان حکومت احمدشاه قاجار و که درسال ۱۳۱۸ خورشیدی زمان حکومت رضاشاه پهلوی به وقوع پیوسته اند.جنگ هایی که درهردوی آنهاایران بی طرف بوده ودر هر دوی آنها نیز،به اشغال طرفین جنگ درآمده است. علت اصلی قحطی درایران درهردوجنگ جهانی جمع آوری آذوقه از دست مردم برای مصرف قشون اشغالگران بوده است البته درنبودجاده مواصلاتی و وسایل حمل و نقل مناسب،دربرخی مناطق مانندکلات خشکسالی نیز،مزید برعلت بوده است. اصطلاح مربوط به قحطی جنگ جهانی اول است که بنا برگفته کهنسالان مردم روستاهای کلات چنان در مضیقه قرار گرفتند که به خوردن ریشه گیاهان روی آوردند برخی از خانوارها تمام  دام های خود را ذبح کردند علاوه بر مصرف گوشت آنها در مواردی استخوان ها، حتی  استخوان شاخ دامها را،به مدت طولانی می جوشاندند سپس له کرده می خوردند. اصطلاح نیز، مربوط  به قحطی جنگ جهانی دوم می باشددر این قحطی هم،مردم به شدت درمضیقه مواد خوراکی قرار گرفتندامابه اندازه قحطی قبلی نبوده است در هر دوی این قحطی ها،مردم حمام قلعه که خود کشاورز بودند هرنوع دانه ای را که اعم از غلات یا حبوبات در اختیار داشتند آرد نموده به نان تبدیل می کرده اند تا به مصرف خانوار برسانند یا حبوبات و غلات را،در هم آمیخته پس از جوشاندن مصرف می کرده انداین ماده خوراکی را که اصطلاحآً می گویند به جهت وجود حبوبات در آن، دارای پروتئین گیاهی بوده به نوعی جایگزین گوشت محسوب می شده است که تا حدودی جبران فقرغذایی می نموده است. در آن زمان برای عبورازشرایط سخت وپدیده شوم قحطی رفتار مردم حمام قلعه ازجهاتی در مواجهه با آن حائز اهمیت وجالب توجه بوده است که حداقل به دو مورد آن می توان اشاره کرد. ۱-افراد متمکنی که دارای ذخیره غذایی مناسبی بوده اندهوای افراد نیازمندوبینوا را،داشته اند تا از گرسنگی تلف نشوند. ۲-استفاده بهینه ازمواد خوراکی مغذی درترکیب کردن بادیگرموادکه صرفاً برای سیرشدن،مورد استفاده قرارمی گرفت.ازجمله می توان به کوبیده ریشه گیاه اشاره کرد که ارزش غذایی چندانی نداشت امادر ترکیب باآردگندم،نانی رابه شرحی که ذیلاً ارائه می گردد تهیه می کرده اندتا بتوانندباگرسنگی مبارزه کنند. مسلماًدرزمان قحطی برای جلوگیری ازمرگ،هرنوع ماده غذایی راکه به آن دسترسی پیدامی کرده اند می خورده اندلیکن اساسی ترین آنهانان بوده است لذابرای تهیه نان انوع دانه هااعم ازغلات یاحبوبات را،آردکرده پخت می نموده اندازقبیل: :نانی که ازآردجو درست می کرده انداین نان عمدتادرزمان قحطی ازروی ناچاری پخته می شده است زیرابه علت نبودن تکنولوژی،جوباپوستش آردمی شد اگرچه الک می کردنداما کیفیت لازم را،برای پخت نان نداشت. :این نان که ازآرد ذرت تهیه می شددرحالت عادی صرفابرای تنوع پخت می شد امادرزمان قحطی کسانی که ذرت دراختیار داشتندنیز،پخت می کردند :نانی نازک و سفت تسمه ای که ازآردبرنج تهیه می شدبرای مصرف آن باید یک ربع ده دقیقه جلوترآن را، باآب نمناک می کردندتانرم شوداین نان نیز مصرف عام نداشت فقط برای تنوع ویا درهنگام قحطی مصرف می شده است.البته نوعی دیگر,نان هم بود که صرفا در زمان قحطی مورد استفاده قرار می گرفت وآن نان"دویی ارزن"بود نانی که از آردبرنج وارزن تهیه می شد. :این نان خاص ترین نانی است که در گذشته حمام قلعه وجودداشته وفقط درهنگام قحطی بزرگ جنگ جهانی اول از آن استفاده می شده است.نانی که ازریشه گیاهی به نام درست می شد. تاتوران،گیاهی پهن برگ،شبیه به ریواس است که ریشه ای ضخیم وعمیق دارد.ظاهر ریشه اش شبیه به ترب سفید باضخامت چغندرقند می باشد.برای تهیه نان ریشه را،شسته چند روزدرآب می گذاشتندتاتلخی آن برود سپس می کوبیدندتاپوره ای حاصل شودآنگاه باآردگندم یا جو یا هر آرد دیگری مخلوط می کردندتاخمیری حاصل گرددپس ازآن،به تنور می زدندتاپخته شود این گیاه شاید زمانی فرشته نجات کسانی بودکه بامرگ حتمی دست و پنجه نرم می کرده اند درهمان قحطیی که بنابرآمارهای قابل قبول حدود سه میلیون نفر،در ایران جان خودراازدست دادند.ازاین بابت،باید,قدردان این گیاه باشیم که جان اجداد ما را،از مرگ نجات داده است. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
Parvaz Homay - Nano Dandan (128).mp3
3.66M
آهنگ زیبای نان و دندان خواننده: پرواز همای موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦کلیپی قدیمی از اجرای رقص اصیل توسط جوانان روستای شهرستان همرا با لباس سنتی (دون) ترکان خراسان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت استاد زنده یاد بخشی امروز در شهرستان قوچان روستای علی آباد برگزار شد. 💻@turkanxorasan
45.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹مستند «زخمه های عشق» ▫️قسمت "اول" ▫️ روایتی زیبا از زندگی هنری استاد بزرگ موسیقی نواحی شمال خراسان ؛ زنده نام حاج قربان سلیمانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
41.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹مستند «زخمه های عشق» ▫️قسمت "دوم" ▫️ روایتی زیبا از زندگی هنری استاد بزرگ موسیقی نواحی شمال خراسان ؛ زنده نام حاج قربان سلیمانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
حاج قربان ( ۱۲۹۹- ۳۰دی ۱۳۸۶) حاج قربان سلیمانی از ترکان خراسان به زبان ترکی و فارسی آواز می‌خواند، موسیقی، نوازندگی، خوانندگی او با اشعار ترکی و فارسی هرگونه مرز و سد زبانی را در هم می‌نوردید و به گوش هر هنردوستی خوش می‌نشست. ویژگی بارز حاج قربان انگشت گذاری شفاف و قوت در پنجه بود. این استاد بزرگ موسیقی مقامی در کشورهای بسیار از جمله سوریه، عربستان، ترکیه، فرانسه، آلمان، سوئیس، بلژیک، کلمبیا، انگلیس، پرو، پاناما و آمریکای شمالی برنامه‌های مختلف اجرا کرده است. حاج قربان سلیمانی در سال ۱۳۸۵ با اهدای دوتارش به پسرش علیرضا سلیمانی با موسیقی وداع کرد و در ۳۰ دی ۱۳۸۶ در سن ۸۷ سالگی در منزلش در روستای علی‌آباد درگذشت روانش شاد و یادش گرامی باد! موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
روز جهانی ،پف فیل، پاپ کورن موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه درحمام قلعه قدیم امروز نوزدهم ژانویه روز جهانی پاپ کورن،پف فیل یا همان خودمان است. این مناسبت بهانه ای شد تا یادی از تنقلات گذشته و دوران کودکی نماییم و شما دوستان گرامی را نیز، در سفری خاطره انگیز به زمان گذشته همراه خود سازیم امیدواریم که موردپسندتان واقع گردد. درحمام قلعه قدیم، تنقلات متنوعی از انواع قورقا، چییت، کشته، برگه، دانه، نخود و کشمیش، مویز و ... متداول بود که خانواده ها به سبب آنکه کشاورز و باغدار بودند اکثر تنقلات مصرفیشان را خود تولید می کردند یکی از آنها بود. به سبب آن که تولید قورقا هم آسان بود و هم، مواد اولیه ی آن که عمدتاً گندم، ذرت و دانه های روغنی همچون کنجد و ... بودند به وفور در اختیار قرار داشتند اقدام به تولید آن می کردند بخصوص قورقای گندم که رایج ترین آنها برای مصرف کودکان بود اما که از ذرت تولید می شد پس از (کنجدتف داده)، محبوب ترین قورقا برای کودکان بویژه بچه دبستانی ها محسوب می شد. برای تولید جوهری قورقا یا همان پف فیل، مادران دانه های ذرت محلی را که گفته می شد قدری نمناک می کردند آنگاه مقداری از آن را، به داخل ظرفی به نام می ریختند و در روی آتش می گذاشتند و با که با پیچاندن پارچه برسر تکه چوبی ساخته بودند مرتباً دانه ها را، (حرکت) می دادند تا پخته و باز شود. برای تولید جوهری قورقا روش دیگری نیز، وجود داشت که در آن قدری از دانه های ذرت را،داخل الک با تور فلزی می ریختند و در روی شعله مستقیم آتش قرار می دادندسپس به طور مرتب الک را،تکان می دادند تا دانه ها پخته وشکوفا شوند این روش معمولاً زمانی به کار گرفته می شد که چراغی مانند والور یا علاءالدین که با سوخت های فسیلی ایجاد حرارت می کرد در اختیار داشتند وگرنه در روی آتش هیزمی چندان کاربردی نداشت به همین جهت دانه ها را، در چدن حرارت و تف می دادند. برای تف دادن دانه های روغنی مانند کنجد خشخاش قبل از ممنوعیت کشت آن، هسته زردآلو، بادام و انواع تخمه ها مانند تخم کدو،خربزه،هندوانه و ... نیز، از چدن استفاده می کردند برای تولید نخودچی هم، ظاهراً دانه های نخود را به همراه دانه های درشت شن یا قلوه سنگ، در چدن تف می داده اند منتها ما درباره نحوه کار اطلاعات دقیقی در اختیار نداریم تا به تفصیل بیان نماییم. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
Food-03.mp3
2.16M
آهنگ زیبای کودکانه غذا موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi