eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
252 دنبال‌کننده
467 عکس
348 ویدیو
14 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درماه مبارک رمضان،توزیع نذریهای مختلفی ازجمله حلوا، شیربرنج وشله زردازاقلامی می باشندکه درحمام قلعه،رواج بیشتری دارد بافرارسیدن فصل بهاروفراوان شدن شیر،توزیع شیربرنج نسبت به دیگرنذورات پیشی می گیردزیرا،هم غذایی کامل است،هم طرفداربیشتری دارد،هم پخت آن آسان وزمان کمتری لازم دارد پس از آن شله زردوحلوا،طرفداران خاص خودرادارند. پخت هرکدام ازآنها،مهارت وفوت فن خاص خودرا،می طلبدبادیدن کلیپ بالا،با فوت وفن پخت شله زردآشنا خواهیدشد.امیدواریم که موردپسندتان واقع شده ودرپخت نذریهایتان به کارتان بیاید.التماس دعا🤲 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاروان درناها، در آسمان کلات زیبا ÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷                    دونیا دونیا  کرواندو  کئچر،   چوءل  قالادو آت مینیب،  آتلی  چاپار،  یول  قالادو دورنا  دنگیزدا  یاشار،    قاطار  قاطار کوءچ کوءچار،دورنا اوچار،کوءل قالادو یاز گلر،   بولوت  یاغار،    گول  آچیلار نه   شقایق    لاله،     سونبول    قالادو آپارار      یئل      آغاجین،     یارپاقونو نه  گولوستاندا،    قیزیل گول   قالادو شمع  و  پروانه  و  گول، کول اولادو نه     غزلخوانی         بولبول     قالادو بیراوءلوم، بیرآیریلیق، بیر یوخسیلیق اولماسا   بو  دونیا،     مقبول    قالادو سئودانین،شیرین دیلی،شیرین سوءزی بال تکین،   دیل اوجوندا،  بول قالادو علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ " ای کاروان " آشیق محمدفرزانگان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
عکس یادگاری از شادروان حسینعلی لشکری، به همراه کربلایی جعفر کوهستانی آشیقی که به دیگران شادی و بر دل همگان روشنایی هدیه می کرد در همان حالی که غم و غصه های خود را،در دل پنهان می ساخت. در آستانه سال نو هستیم برایش از خداوند بزرگ طلب آمرزش نموده و جهت شادی روحش فاتحه ای نثار،می نماییم روانش شاد و یادش گرامی باد! ارسالی خانم عاطفه کوهستانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
آن روزهایی را فراموش مکن که برای چیزهایی دعا می‌کردی که الان داری!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش آسان پخت حلوا طاعات و عباداتتان قبول درگاه حق باد! موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
،ائل بیلیمی،دانش عامه درحمام قلعه نوروزیکی ازاعیادباستانی ایرانیان است که همهءاقوام ایرانی آن را گرامی میدارندبنابربرخی نظریه هاپیشینه آن به هزاران سال پیش ازمیلادمیرسددرباره پیدایش آن نیزنظرهای مختلفی وجود دارددراین میان آنچه که اهمیت دارد آن است که تمام اقوام ایرانی,این عید ملی را,جشن میگیرندآیینی که درمناطق مختلف کشوربه سبک وسیاقهای متفاوتی اجرامیگردددرحمام قلعه نیز,ازدیربازآن راجشن میگرفتند. مقدمات برگزاری عیددرحمام قلعه معمولاًازده روزمانده به باخانه تکانی ورویاندن گندم (بوقدی گؤیارتماق)آغازمی شد وبامراسمات اخیرچرشنبئ وقارابایرام تا"نوروز"ادامه مییافت وسرانجام باسیزده بدربه پایان میرسید. هرساله,قبل ازفرارسیدن"نوروز" مقداری ازجوانه های گندم را کوبیده آب آن راصاف میکردندوبا آرد گندم,به"سمنو"که به زبان ترکی "سومنی"گفته میشدتبدیل می نمودندخانه تکانی وپختن سمنو نیز آدابی داشت:درخانه تکانی معتقدبودندکه گرد وغباروآلودگی را,اززندگی وکینه وکدورت را,ازدل باید زدود ودرسال نو,زندگی نوی را,بایدشروع کردلذا,تمام دردیوارهای خانه ولوازم منزل را,گردگیری مینمودند وفرشهارا می تکاندندوپرده ها را,با لاجوردمی شستند همچنین کسانی که به هردلیلی بایکدیگر, قهربودندآشتی کرده ودرسال نو به دیدو بازدیدمی پرداختند. درپختن سمنوابتداکسی که قصد بارکردن دیگ سمنوراداشت دوستان وبستگان خودراباخبرمیکردآنان نیزجهت کوبیدن وصاف کردن جوانه ها به کمک صاحب دیگ می آمدندقبل ازآنکه دیگ رابارکنند مقداری ازآب سمنورادرظرفی جدا میکردند وبقیه رابارگذاشته پخت مینمودندازآنجا که معتقدبودند سمنوازبرکات است ومیمنت دارد لذا درداخل ظرفی که آب سمنو ریخته بودند اشیایی مانند انگشتر,سکه,سنجاق و...می انداختند آنگاه دختران دم بخت یاخانمهای بارداروهرکس دیگری که آرزویانیتی داشت دست خودرابه داخل ظرف برده اولین شیئی راکه به دستش میرسیدبرمیداشت آنگاه آرزویش راباآن می سنجید مثلا ًاگر به دست دخترخانمی انگشتر می آمد اعتقاد داشت که درسال نوعروس خواهدشدویاسکه ای به دست خانمی باردار میرسید معتقدبودکه فرزندش پسر واگر سنجاقی می آمدفرزندش دخترخواهدبودسمنورانیزمانندنذورات دیگر,بین بستگان وهمسایگان تقسیم میکردند ازدیگر رسومات گستردن وچیدن سفره ی هفت سین بودمعمولاًدراین سفره کسی دنبال هفت چیزی که حرف اول نامش"سین"باشدنبوداین نوع هفت سین جورکردن دردهه های اخیردرحمام قلعه رایج شده است درصورتی که قبلا به جهت مقدس دانستن عددهفت,هفت قلم ازبرکات خداوندرا که سمنونماد یکی از این برکات بوددرسفره می گذاشتندبه لحاظ زبانی هم هفت سین فارسی قطعاًدرزبان ترکی هفت سین نخواهد بود.بنابراین,هفت برکت رابه شرح ذیل در سفره قرار میدادند: ۱-برکت آسمانی مانند:قرآن وآینه,که قرآن نماددین باوری وخداجویی وآینه نمادخلقت وصداقت بود ۲-برکت زمین,مانند:قورقاوسمنو که گندم,نمادبرکت درزندگی وسمنو نمادخیروبرکت وزایش وباروری بود ۳-برکت آب مانند:آب وماهی,آب نشانه بیرنگی ورمزبقاوروشنی ماهی نشان تازگی شادابی,تکاپو وسرزندگی بود ۴-برکت رویاندن مانند:سبزی که نمادطراوت وخرمی وسرسبزی نوزیستی ونوزایی,باروری وسادگی وایثاروخیرو برکت بود ۵-برکت درخت مانند:سیب وسنجد سیب نماد عشق ومهرورزی ودلدادگی وزایندگی وسنجدسمبل عشق ودلباختگی بود ۶-برکت حیوان مانند:تخم مرغ که نمادآفرینش,زایش وباروری بود ۷-برکت دادوستدمانند:سکه که نشانه ثروت ودارندگی ودرآمدبود ازاین برکات مانندقرآن،آینه نان, تخم مرغ, سیب, انار, قند,درمراسم "نارآتماق" درعروسیهانیزدیده می شود. سفره عیدرادراتاقی می گستردند علاوه برهفت برکت,موادپذیرایی رانیز,باتوجه به وسعشان برآن می چیدندتاکسانی که به دیدارمی آیند درکنارسفره نشسته وازآنها استفاده کنندموادپذیرایی ساده وعمدتاًتولیدخودشان بودازقبیل: قورقا,نخود,کشمش,تخمه,توت خشک,برگه,شکلات بیسکویت,میوه و... در"نوروز"لباس نوبرتن کرده,برای هم دعانموده,به دیدوبازدید آماده می شدندابتداکوچکترها,به دیداربزرگترهامی رفتند,سپس بزرگترها,بازدید,پس میدادندبرای کودکان نیز,مبلغی عیدی هدیه کرده ونخود کشمش درجیبشان میریختند. اگرخانواده ای عروس دوران عقد داشت هدایایی را,آماده کرده به محض آمدن عروس برای دیدار انعام می دادندعلاوه برآن درایام نوروزجمعی ازبانوان,هدایایی رااز طرف خانواده دامادطی مراسمی که بانواختن ساز وشادی همراه بودبه خانواده عروس می بردند. ازدیگرمراسمهاکه درسال نوانجام می شد پختن آش نذری بلغور (یارمه لی آش)درایام سیزده بدر,بود,آش رابه صورت شراکتی می پختندوباحضوردسته جمعی درپای درختان نظرکرده مانند:درخت چناراسیق سو ودرخت بیدخواجه درقوتورسویی, مصرف کرده ونحوست سیزده رانیز, باگشتن درطبیعت,بدرمی کردند.آنگاه زندگی جدیددرسال نو آغاز می گردید. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درگذشته حمام قلعه سفره ای به نام وجود نداشت زیرا اقلام آن، با واژگان فارسی جور می شودکه،قطعاً درزبان ترکی غیرازآن خواهد بودبنابراین سفره عیدرابا اقلامی از برکات الهی که ذیلاً شرح آن می رودمی چیدند. برخی ازباستانشناسان معتقدند این سفره رادردوره هخامنشیان ودردوره اشکانیان وساسانیان می نامیدنداما پس ازاسلام آوردن ایرانیان به جهت حرام بودن برخی ازاقلام هفت شین،آن رابه هفت سین بدل ساختند. درمیان اقوام مختلف ایران وملتهای حوزه این سفره رابانامهای دیگری مانند هفت شین،هفت میم،هفت میوه،یئدی برکت،برکت سفره سی و...نیزمی چینند. اقلام سفره هفت برکت عبارتند از: (بوغدا، نان، قورقا، عدس، سومنی) رمزبرکت و شیرینی زندگی (آلما،ایده)نماد سلامتی (قرآن،آینه)نماد دین باوری،صداقت (گوءی)رمز طراوت وسرسبزی (سیککه)نشان ثروت ودارندگی (یومورتا)نماد زایش وآفرینش (سو،بالیق)رمززندگی،روشنی جورکردن اقلام هفت سین در دهه های اخیر،درحمام قلعه رایج شده است. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ https://t.me/hammamghaleh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ طنز ترکی "گلمه آماندی بایرام" خواننده: سجاد رسولی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ نوستالوژی "گل اومد،بهاراومد،میرم به صحرا" خواننده:محسن علی پناه موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با آرزوی بهترین ها برای همه شما گرامیان، سال نوتان مبارک باد! موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سالِ «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند @Farsna
♦️سفره هفت سین، نماد ماندگار‌ ایران زمین/سین‌های در سفره هفت سین نماد چه هستند؟ 🔹سیب: سیب نماد سلامتی و تندرستی بوده و وجود آن در میان هفت سین به منظور تندرستی اعضای خانواده در سال جدید است تا آن ها را از گزند آسیب و بیماری حفظ نماید. 🔹سبزه: زیباترین نماد سفره هفت سین، سبزه است که نماد حیات و شادابی می باشد. اغلب ایرانیان از این نماد به منظور داشتن سالی شاد و با طراوت استفاده می کنند. سبزه همچنین نماد فرشته اردیبهشت است. 🔹سمنو: سمنو سَمبل خیر و برکت است. ایرانیان چند روز پیش از شروع سال جدید این ماده را از پخت جوانه های گندم تهیه می کنند و معتقدند که قرار گیری آن بر روی سفره هفت سین، سبب افزونی نعمت و برکت در زندگی آن ها خواهد شد. 🔹سرکه: سرکه نماد جاودانگی است. در گذشته از سرکه برای باطل کردن سحر و جادو استفاده می شده است. قرار گرفتن این نماد بر روی سفره هفت سین سبب خواهد شد تا ناملایمات سال نو از بین برود. 🔹سیر: سیر سَمبل اهورا مزدا و نمادی از تندرستی و سلامت است. اغلب پیشینیان از خواص دارویی سیر به منظور درمان برخی از بیماری ها استفاده می نمودند؛ از این رو می توان از این ماده برای داشتن سالی بدون بیماری بر روی سفره هفت سین استفاده نمود. 🔹سکه: سکه یکی از نمادهای رزق و روزی است. افراد سکه را در میان سفره خود جای داده اند تا در سال جدید از درآمد مناسبی برخوردار گردند و روزی آن ها از سوی خداوند افزایش یابد. 🔹سماق: نماد و چاشنی شادی و صبر و استقامت سماق است. وجود این ماده بر روی سفره هفت سین به این منظور بوده است که سال پیش رو را با نهایت شادی و استقامت در برابر سختی ها دنبال نماییم. 🔹سنجد: سنجد با دو نماد در میان افراد شناخته می شود. اغلب مردم سنجد را نماد عشق و دلباختگی می دانند و آن را به منظور افزایش علاقه در بین اعضای خانواده، بر روی سفره هفت سین قرار می دهند. اما برخی دیگر از افراد معتقدند که سنجد نماد گرایش به عقلانیت است؛ از این رو قرار دادن آن بر روی سفره می تواند سبب شود تا تمام تصمیمات فرد در سال جدید بر اساس عقلانیت صورت پذیرد. 🔹تخم مرغ: تخم مرغ نماد زایش و تولد است. 🔹قرآن: قرار دادن قرآن بر روی سفره هفت سین مختص به مسلمانان است. این امر نشان دهنده وجود نام و یاد خدا در آغاز سال و در تمام اوقات است. 🔹آینه: آینه نماد شفافیت و پاکی بوده قرار دادن آینه بر روی سفره هفت سین به این معنا است که باید سال پیش روی را بدون دروغ به پایان رساند. اغلب افراد آینه را در بالای سفره قرار می دهند. 🔹شمع: شمع نماد روشنایی و فروغ است. 🔹ماهی: ماهی نماد تازگی و تکاپو است. اغلب افراد ماهی را در تنگ آب شفافی قرار می دهند تا سالی پر از انرژی و سرزندگی را پیش روی خود داشته باشند. 🔹نان: یکی دیگر از مواردی که بر روی سفره هفت سین ایرانیان قرار دارد، نان است. نان نماد برکت و روزی الهی است که بر روی هر سفره دیگری نظیر سفره غذا و همچنین سفره عقد یافت می شود. 🔹دیوان حافظ: حافظ یکی از موثرترین شاعران ایرانی است که اغلب افراد سال نو خود را با تفالی به دیوان او آغاز کرده و باقی ایام سال را با آن پیش بینی می کنند. 🔹نبات و شیرینی: نبات سَمبل شیرین کامی است. افراد با قرار دادن این نماد بر روی سفره سالی پر از خاطرات شیرین را آرزو می کنند @AkhbareFori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب: استادعزیز! اولاًدر کلماتی که پیشنهاد داده اید همه تکواژ نیستند مثلاً سبزه یا سبزی از سبز+ ی،ه تشکیل شده است. ثانیاً کلمات تکواژ دیگری مانند: سریش، سبوس، سماروغ، سلمه، وجود دارند ثالثاً اگر سبزی را،تکواژه به حساب بیاوریم کلماتی مانند سوسنی،سنگک و ... را هم شامل می شود که: ۱- با سین شروع می شوند ۲- فارسی اند ۳-تک واژه به حساب می آیند ۴- خوردنی اند ۵- ماده گیاهی دارند. ضمناًاصل کلمه "سماق" عربی و ریشه آن "سریانی"است اگر با تغییر یک حرف آن، فارسی می شودکلمات دیگری از این قبیل نیز،وجود دارد که فارسی به حساب خواهند آمد مثلاً کلمه "سقّز" ترکی است چنانچه"سکّز" بگوییم فارسی خواهدشد تمام شرایطی را هم که فرمودید داراست. بنابراین نیاز به جایزه دادن نیست فقط این سفره را،مختص یک قوم خاص نفرمایید. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سال نو مبارک! ارسالی جناب آقای حاج اسماعیل ایزدی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت دوم موزه ها تاریخ مجسم هرملتی اند از اعماق تاریخ باماحرف میزنندوگزاره ای واقعی ازآنچه که درطی قرون و اعصاراتفاق افتاده است را در اختیارآیندگان قرارمیدهندلذااولاً برآحاد هرجامعه ای فرض است که ازچنین مکانهایی دیدن نمایندتااز گذشته وهویت ملی خود،آگاهی یابندثانیاًاگرهرگونه سندومدرک یاشیئی که از،روزگاران،گذشته در اختیار دارند،برای غنابخشیدن به فرهنگ تاریخی وتمدنی خودبه موزه هااهدانمایند. زحماتی راکه ایشان،درارتباط با تاسیس وجمع آوری مستندات موزه شهرکلات کشیده انددرخورتحسین وقدردانی است.موزه ای که،درمحل حمام قدیمی کوچه تامین اجتماعی واقع شده است. این موزه،باهزینه شخصی وصرف زمان وانرژی زیاد،به مرحله ای قابل اعتنا ودیدن رسیده است آن هم درشهرستانی مانندکلات،باعقبه تاریخی باشکوه وپرفراز ونشیب که قطعاًتاریخش روایات زیادی برای گفتن داردوحقش ادانشده است چه درتاریخ نوشتاری وچه تاریخ مجسم آن مانندفیلمها وسریالهایاموزه که نوعی ازآن است جای کاربسیاردارد. ایام نوروز،فرصتی مناسب،برای دیدن موزه هاست. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تازه باهار گلدی ایل تزه‌لندی. نوروز بایرامیز مبارک اولسون! موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍥🥠 قُووت/qovut یکی از تنقلات و شیرینی‌های مردم تورک در نقاط مختلف جهان است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن گندم، آب، شکر، دوشاب انگور و یا شیر است. هنگامی که تورکان اوغوز در دوره سلجوقیان کرمان/قاوردیان وارد این منطقه شدند این خوراکی را با خود به ناحیه کرمان بردند که در آن منطقه قووتو شناخته می‌شود. در این ویدیو طرز تهیه این خوراکی توسط بانوی اهل جمهوری آذربایجان را می‌بینیم. 🆔 👉 @qazvinturklari
،ائل بیلیمی،دانش عامه ،شیره(قوّتو)درحمام قلعه همان گونه که قبلاً یادآور شده ایم در آن زمانی که از هله هوله های تولیدی کارخانه جات چیپس و پفک خبری نبود مردم حمام قلعه تنقلات و شیرینی جات مصرفیشان را،خود تولید می کردند یکی از این موارد تهیه ی ،بود. برای تهیه ی تالخان،ابتدا دانه های گندم یا ذرت را،تف می دادند که در اصطلاح گفته می شد قورقاهارا، از هر نوع آن که بود در (دست آس)، سابیده نرم می کردند سپس از آن به عنوان مواد اولیه ی قوّتو استفاده می کردند. تالخان را گاهی به صورت معمولی با قاشق بر دهان نهاده می خوردند اما عمدتاً آن را،بامواد دیگری مانند شیره انگور،شیره توت و شکر می آغشتند تا هم مقوی وهم خوشمزه گردد. وقتی که به شیره می آغشتند تالخان حالت آردی خود را،از دست داده و به حالت خمیر در می آمد منتها مقدار آن را چنان می افزودند که ملات شل نگردد آنگاه ملات تالخان وشیره را،در داخل مشت می فشردند تا به حالت گلوله ای بیضی شکل در آید این گلوله های قوّتو را،اصطلاحاً می گفتند موززئ هارا،درظرفی دیگر،کنارهم می چیدند سپس برای استفاده به جمع خانواده می آوردند.نوعی شیرینی که پیر و جوان بخصوص کودکان طرفداران سرسخت آن بودند. گاهی نیز در نبود شیره انگور یا توت، ابتدا تالخان را با شکردرحالت خشک با نصاب مناسب دائقه مخلوط می کردند سپس با آب یا شیر، قدری نمناک می ساختند آنگاه به شرحی که بیان شد با فشردن در داخل مشت به حالت موززئ در می آوردند که البته در همه موارد برای غنی ساختن قوّتو، از کنجد یامغز گردوی کوبیده نیز،کمک می گرفتند. یادش بخیر! علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz