#شرح_دعای_روز_اول_ماه_مبارک_رمضان ( #آیت_الله_محمد_علی_گرامی )
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ
خدایا روزه مرا در این روز، مانند روزه روزه داران حقیقى قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعى مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز و هم در این روز، جرم و گناهم را ببخش، اى خداى عالمیان زشتیهایم را عفو فرما، اى عفو کننده از گناهکاران عالم.
دعاهایی که برای هر روز ماه رمضان ذکر شده دارای معناهای عمیقی هستند و مفاد این ادعیه و کلماتی که در این دعاها میباشد متناسب با قواعد کلیه دعا و نیز کلماتی که در دعاهای معتبر دیگر آمده است، می باشد.
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ
خدایا روزه مرا در این ماه روزه روزه داران قرار ده، این سئوال به ذهن می آید که شما اگر روزه هستی ؛ چگونه از خدا می خواهی که تو را از روزه داران قرار دهد ، این مفاد در اینجا می تواند دو معنا داشته باشد، یکی مسئله اخلاص در عبادت است و به تعبیر نهج البلاغه « وَ بِالْإِخْلَاصِ یَکُونُ الْخَلَاصُ» و در بعض روایات آمده است که « لن أقبله- إلا ما کان لی خالصا؛ تفسیر العیاشی، ج2، ص: 353» خداوند میفرماید: من نمی پذیرم مگر عمل خالص را ؛ اگر اخلاص در عمل نباشد روزه ما صرف تعب و زحمت است ، دوم اینکه ممکن است اخلاص باشد اما رعایت آداب روزه که مهم است، به درستی انجام نشده باشد.
روزه مضاد با قوای شهوانی و غضبیه است، کسانی که روزه دار هستند و خوردن، آشامیدن و ابتلاء به مسائل جنسی و امثال آن ندارند، اما در اموری که مربوط به انسانیت و کوبیدن قوای شهویه و غضبیه هست عاجز هستند ، مثلا ممکن است کسی در کنترل شهوات زبانی عاجز باشد و در جلسهای که شرکت میکند، بدون غیبت از آن مجلس بلند نشود، یا ممکن است، کسی عادت به شنیدن امور غیر جائز دارد، اما پرهیز از خوردن و آشامیدن هم دارد.
پس روزه روزهداران مربوط به کسانی است که به تمام معنا، روزهدار هستند و تنها به رعایت مفطرات در رساله اکتفاء نمیکنند، روزهدار باید در تمام شئون روزهدار باشد و اینکه انسان با تمام وجود، روزهدار باشد؛ مسئله بسیار مهمی است.
وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ
و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعى مقرر فرما، مرا از کسانی قرار ده که ذاتا قائم در مقابل تو هستند و مطیع و تسلیم تو می باشند.
اینکه در آیه شریفه سوره حمد می گوییم "ایاک نعبد و ایاک نستعین" بسیار مطلب مهم و سنگینی هست ؛ ایاک نعبد نه تنها در زبان، بلکه به تمام وجود باید گفته شود و نه تنها در قوای ظاهریه، بلکه حتی در قوای باطنیه نیز باید این گونه باشد، یعنی قوه واهمه و متخیله انسان هم باید اینگونه باشد.
چگونه می شود که کسی قوه خیالش در اختیار خودش باشد؟ مکرر شده که افرادی از من سئوال کردهاند که ما در صحبت با برخی از افراد خیالهای ناجور به ذهنمان میآید که مناسب نیست ! اما کسانی هستند که قوه خیالشان هم در دست خودشان است، از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: « مَا مِنْکُمْ أَحَدٌ إِلَّا وَ لَهُ شَیْطَانٌ فَقِیلَ لَهُ وَ أَنْتَ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ وَ أَنَا وَ لَکِنْ أَعَانَنِی اللَّهُ عَلَیْهِ فَأَسْلَم؛عوالی اللئالی، ج4، ص: 97 » هر کسی شیطانی دارد، اما شیطان من به دست من تسلیم شده است لذا میگوییم خدا روزه مرا روزه راستین و قیام مرا قیام قائمین و کسانی که با تمام وجود در مقابل تو آماده به خدمت هستند قرار ده.
جمله اول مربوط به اجتناب از منهیات است که از منهیات و اموری که نهی شده است مراقبت میکنند، جمله دوم نیز به مثبتات مربوط میگردد، یعنی در برابر تو آماده به خدمت باشم.
و نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ
و خدایا مرا در این ماه از خواب غالفین بیدار کن، خواب غافلین یعنی وقتی که می خوابد گویا هیچ فکری نمی کند ؛ اما انسانی که اهل ایمان است فکر میکند که فلان ساعت میخواهم قرآن بخوانم، نماز شب بخوانم و مانند اینها. اما انسان غافل اینگونه نیست ، در روایت آمده است که « إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ الْفَارِغَ؛ وسائل الشیعة، ج17، ص: 58» خدا بنده خواب آلوده، فارغ و بی خیال که اهل غفلت است را دشمن دارد، کسانی هستند که در شبانه روز، بیشتر اوقات خواب هستند و کسانی هم هستند که همیشه خواب هستند ، در روایت است که «النّاس نیام اذا ماتوا انتهبوا؛ مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج8، ص: 293» مردم خوابند و زمانى که از دنیا بروند بیدار مىشوند. طبق روایت، در حقیقت اکنون که بیداریم، خوابیم و وقتى چشم از این عالم ظاهر فرو بستیم، در
عالم دیگرى باز مىشود. ارتباط با آن عالم و فهم این نوع ارتباط، روحى لطیف و زلال مىخواهد. پس هر درجه عالم نسبت به عالم بعدی خواب است و وقتی مردیم می فهمیم که خواب بودیم.
وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ
" فیه" متعلق به "جرم" است یا "هب" ؟ آیا این طور ترجمه کنیم که خدایا جرم و گناهی که در این ماه مرتکب شدهام را ببخش؟ یا نه، این طور ترجمعه شود که: خدایا در این ماه همه جرمهای مرا ببخش، که این معنای دوم بیشتر به ذهن می آید، پس این گونه معنی می شود که خدایا در این ماه همه جرم های مرا از نخستین روزهای عمرم تا کنون، ببخش؛ ای کسی که همه جهانیان متحیر و متوجه تو هستند.
(سبحان من تحیّر فی ذاته سواه
فهم خرد بکنه کمالش نبرده راه
از ما قیاس ساحت قدسش بود چنانک مورى کند مساحت گردون ز قعر چاه)
وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ
خدایا از من درگذر، ای کسی که از همه مجرمین در میگذری، در روایات آمده است که رحمت خدا جلوتر ازغضبش است که این نیز معانی مختلفی دارد، یک معنایش این است که انسانی که هم کار خوب و هم کار بد می کند؛ خداوند؛ به خاطر کار خیرش، بیشتر نظر رحمت به او دارد ؛ یک معنی هم این است که در بدو خلقت عالم، رحمت پیش از غضب بوده است و رحمت باعث شد که عالم ایجاد شود، اما بعد از خلقت، معصیت شد و غضب مطرح می گردد ، معنای دیگرش هم این است که در ختم عالم نیز رحمت جلوتر است، یعنی جهنم تمام میگردد، اما بهشت هست ؛ جهنمیها هم جز کسانی که مزاج ایشان آتشی شده است و منکر توحید میباشد، مخلد در آتش هستند و اگر ذرهای از توحید در ایشان رخنه کرده باشد نجات می یابند.
این جمله آخر بسیار مهم است، در روایت آمده که اگر انسانهای گناه کار استغفار نمیکردند، خدا خلق دیگری را میآفرید که آنها گناه کنند و استغفار نمایند، معنای این حدیث دعوت به گناه نیست بلکه دعوت به استغفار است و خدا دوست دارد که ناله مجرمین و استفغار ایشان را بشنود و انشا الله ماه رمضان وقت مناسبی برای ناله زدن درب خانه خداوند است و کمال انسان، ناله زدن درب خانه خداست.
#متن_روضه_و_سخنرانی
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha
#شرح_دعای_روز_اول_ماه_مبارک_رمضان ( #حجت_الاسلام_جواد_محدثی )
أَللّهُمَّ اجْعَلْ صِيامى فيهِ صِيامَ الصّآئِمينَ وَقِـيامى فـيهِ قـيامَ الْقـآئِمـينَ وَنَبِّـهْنى فيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِـلينَ وَهَبْ لى جُرْمى فيهِ يا اِلهَ الْعالَمينَ وَاعْفُ عَنّى يا عـافِياً عَنْ الْمجْـرِمينَ.
فرازهاى اين دعا، عبارت است از:
نماز و روزه واقعى
هشيارى از غفلت
بخشايش گناه و عفو خدا...
نماز و روزه راستين:
چه بسيارند روزه دارانى كه از روزه، جز «گرسنگى و عطش»، دستاوردى ندارند... اين سخن پيشوايان دين است.[1]
پس، ممكن است كه روزه هم، پوك و بى مغز باشد،
ممكن است روزه دار هم، به «ثواب» نرسد،
ممكن است كه روزه انسان، آنچه كه «بايد باشد» نباشد،
ممكن است روزه اى بگيريم كه پذيرفته درگاه حق نباشد،
پس... از همين روز اوّل، حتى پيش از رسيدن ماه مبارك، تكليفمان را روشن كنيم، روزه اى بگيريم كه «مقبول» باشد، درست باشد، كامل باشد، «خداپسند» باشد.
روزه اى كه ما را از گناه و شهوت و خودخواهى باز داد،
روزه اى كه از آن، فقط رنج و درد تشنگى، عايدمان نشود،
روزه اى كه همراه عطش و گرسنگى، چشم و گوشمان از گناه، دست و پايمان از معصيت، نيّت و اراده مان از آلودگى و شرّ و بدى و قلبمان از بدخواهى و حسد و كينه مصون باشد،
زبانمان، به گفتن ناروا نچرخد، چشممان، به گناه و حرام ننگرد،
قدرتمان، در راه باطل، به كار گرفته نشود.[2]
از خدا بخواهيم كه «روزه» ما را در اين ماه، روزه «روزه داران واقعى» قرار دهد،
همچنين نماز و قياممان را، تا نمازمان هم، تنها خم و راست شدن نباشد، و صلاة ما، فقط گفتن ذكر و خواندن ورد نباشد، بلكه احساس «حضور» در پيشگاه خدا باشد، راز و نياز با «مبدأ هستى» و مناجات با خالق باشد،
حضور، در خلوتگه يار و بار يافتن به محضر حقيقت جاودانه و كمال مطلق باشد،
تا نماز، سكوى پروازمان و نردبان عروجمان به سوى خدا وتقرّب به او گردد، چراكه: «الصَّلاةُ قُربانُ كُلّ تَقىٍّ».[3]
نماز، وسيله قرب هر تقواپيشه است.
بيدارى از غفلت:
غفلت، نوعى خواب است، و خواب... برادر مرگ.
بايد از خدا خواست كه توفيق بيدارى و هشيارى دهد، توفيق رسيدن به بصيرت و آگاهى، و نيل به اهداف والاى خلقت انسان و رسالت انبيا بدهد.
حضرت موسى و عيسى و ابراهيم و نوح و محمّد صلى الله عليه و آلهو تمام پيامبران ديگر، آمده اند تا انسان را از «ظلمات» به «نور»، از «خواب» به «بيدارى»، از «چاه خود» به «لقاء خدا» برسانند.
آمده اند تا فطرت الهى را ياد آرند، تا گنجينه هاى مدفون عقل و انديشه را استخراج كنند و انسان را به «يقين» و آگاهى برسانند.
على بن ابى طالب عليه السلام فرموده است:
«خداوند، عبد و بنده اش محمد صلى الله عليه و آله را با «حق» و دين هدايت فرستاد، تا بيمارى هاى (قلبى و فكرى) شما را درمان كند و شما را از غفلت، «بيدار» كند».[4]
اين فلسفه بزرگ رسالت است، دميدن روح حياتبخش آگاهى و بصيرت در انسان. تمام گناهان در سايه غفلت و جهالت است و انبيا براى غفلت زدايى و هدايت به خير و حق آمده اند.
راه رسيدن به حق و نيكى و دور شدن از معصيت و غفلتهاى تباهى زا، داشتن بصيرت و آگاهى است و اين بيدار شدن از خواب غفلت، چيزى است كه از خداوند خواسته ايم.
بخشايش جرم:
اگر بنا باشد كه خداوند با «عدل» با بندگانش رفتار كند، كمتر كسى است كه بتواند از عذاب و دوزخ نجات يابد.
انسان ها گرفتار نافرمانى ها و خطاهايند، به اندازه ريگ بيابانها، و موج درياها و برگ درختان و قطرات باران، امّا آنچه بيش از اينهاست، كرم و بخشش خداست.
خطاپوشى از صفات خداست، چرا كه او «ستّارالعيوب» است، و بخشايش گناه، از ويژگيهاى اوست، چرا كه خداوند، «غفّار الذّنوب» است.
اوست كه مى بخشد و عذاب مى كند، اوست كه مى پذيريد و ردّ مى كند، اوست كه از «جرم»، در مى گذرد، پاداش و كيفر مى دهد.
پس، همه چيز در دست اوست: «بِيَدِهِ مَلكوتُ كُلِّ شَيى ءٍ».[5]
و اگر قصورى از بندگان است، بايد پيش او دست به دعا بردارند و از او طلب عفو كنند، كه او عفو كننده مجرمين است.
بنده همان به كه زتقصير خويش
عذر به درگاه خدا آورد
ورنه سزاوار خداونديش
كس نتواند كه به جا آورد[6]
اگر خدا نبخشايد، پس كه ببخشايد؟! و اگر او عفو نكند، پيش كه بايد رفت؟
آرى، هيچ مفرّى از خدا نيست، مگر بازهم به سوى خدا.
اگر خداوند ببخشايد، بار سنگين گناهان از دوشمان برداشته خواهد شد، و آنگاه پرواز، آسان است.
------------
[1] ـ از جمله سخن پيامبر خدا: ما اَقَلَّ الصُوّام و اكثَرَ الجُوّاعُ چه اندكند روزه داران و چه بسيارند گرسنگان! من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 109.
[2] ـ امام صادق عليه السلام: اِذا صُمتم فَاحفَظوا اَلسِنَتَكم عَنِ الكِذبِ و غُضّوا أبصارَكم، ولاتنازَعوا ولاتَحاسَدوا ولاتَغتابُوا ولاتَماروا، ولاتَكذِبوا ولاتُباشِرُوا ولاتَخالفوا ولاتَغاضَبُوا ولاتَسابّوا ولاتَشاتَموا...ولاتَغْفُلوا عَن ذِكرِاللّه ...بحارالانوار، ج 96، ص 292.
[3] ـ خصال، ص 620.
[4] ـ نهج البلاغه، صبحى صالح، خطبه 198.
[5] ـ يس، آيه 83.
[6] ـ سعدى، در ديباچه گلستان.
منبع : سيناي نياز ؛ جواد محدثي
#متن_روضه_و_سخنرانی
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha
#شرح_دعای_روز_اول_ماه_مبارک_رمضان ( #حجت_الاسلام_داود_نوروزی )
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ.
خدایا قرار بده روزه مرا در آن روزه داران واقعى وقیام وعبادتم در آن قیام شب زنده داران وبیدارم نما در آن از خواب بى خبران وببخش به من جنایتم را در این روز اى معبود جهانیان ودر گذر از من اى بخشنده جنایات کاران.
دعا ها زبان آموزش ما هم هستند علاوه بر اینکه به وسیله همین دعاها حوائج را از خداوند طلب می کنیم ؛ و معصومین ع با ادعیه ما را با حقایق بیشماری آشنا کرده اند ...
پیامبر اکرم ص هم در دعاهای روزانه ماه مبارک درس هایی برای ما دارند
درس اول:
از خدا می خواهیم که روزه ی ما و نماز ما را مثل نماز و روزه ی حقیقی قرار دهد
یعنی ما فکر نکیم که همین نماز و روزه ما همون نماز و روزه ای یست که روزه داران واقعی و نماز گزاران حقیقی انجام می دهند ؛
روزه داران به اعتبار اعمال سه گروهند:
یک: روزه عوام؛ پرهیز دارند از مبطلات روزه ، یعنی روزه را فقط احکام فقهی و رساله ای می دانند.
دو: روزه خواص ؛ علاوه بر احکام فقهی، پرهیز دارند از گناهان دیگر که روزه را باطل نمی کنند اما محرمات هستند.
نگهداری چشم و گوش و زبان و اعضا و جوارح دیگر از افتادن به گناه
امام صادق ع می فرماید: اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و جلدک و ... و قال: لا یکون یوم صومک کیوم فطرک.
یعنی: هنگامی که روزه هستی باید شنوایی و بینایی و پوستت هم روزه باشند و ... و فرمودند: روزی که روزه داری نباید مثل روز افطارت باشد یعنی روزی که روزه نیستی.
سه: روزه خواص خواص(خاص الخاص) ؛ علاوه بر احکام فقی و رساله ای و نگهداری اعضا و جوارح از افتادن به گناه؛ پرهیز دارد از هر چیزی که او را از یاد خدا غافل سازد حتی اگر مباح و حلال باشد.
روزه دل و ذهن و قلب و ضمیر و یاد ...
انشاءالله خداوند ما از خواب غفلت بیدار کند و ما در دفتر آگاهان و بیداران ثبت کند.
التماس دعا .. .. طاعات و عبادات قبول
#متن_روضه_و_سخنرانی
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha
#شرح_دعای_روز_دوم_ماه_مبارک_رمضان ( #آیت_الله_مجتهدی_تهرانی )
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ قَرِّبْنی فیهِ اِلی مَرْضاتِکَ
خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خوشنودیت
وَ جَنِّبْنی فیهِ مَنْ سَخَطِکَ و نَقْماتِکَ
و بر کنارم دار در آن از خشم و انتقامت
وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِراءَةِ آیاتِکَ
و توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن
بِرحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمین
به رحمت خودت، ای مهربانترین مهربانان
اولین تقاضای روزه داران روز دوم رمضان:
اولین تقاضای روزه دار باتقوا (پرهیزگار) رضایت پروردگار است. آن گونه که از قرآن استفاده میشود، نعمتهای جاودان بهشت برای مؤمنان آماده شده، ولی بالاترین نعمت برای این مؤمنان، رضایت خداوند است.
وعد الله المومنین والمومنات جنات تجری من تحتها الانهارخالدین فیها ومساکن طیبة فی جنات عدن و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم(توبه ، 72)
آری بزرگترین سعادت برای هر عاشقی جلب رضایت معشوق است و به همین دلیل روزه دار مؤمن و عاشق خدا تقاضای رسیدن به این خشنودی را دارد.
اما روزه دار عاشق پروردگار، قبل از رسیدن به رضایت محبوبش، باید مؤمن باشد (همان) و مؤمن بودن نیز خصلتهایی را لازم دارد :
1-خشوع در نماز،
2-دوری از سخن بیهوده،
3-وفای به عهد،
4- مواظبت بر نماز،
5-ادای امانت
بر اساس آیه 72سوره مبارکه احزاب، سایر موجودات و آسمانها و زمین از پذیرش امانت سرباز زدند، ولی انسان این امانت را پذیرفت. این امانت، عقل، آزادی، اختیار و مسئول بودن در برابر آن است. اگر آدمی، امانت را در مسیر رسیدن به رضایت پروردگار به کار گرفت، به دیدار الهی میرسد ولی اگر نافرمانی کرده و راه شیطان را در پیش گرفت، از حیوانات نیز پست ترمی گردد.(اعراف ، 179).به همین دلیل انسانی که از امانت درست استفاده نکند، نادان و ستمگر نامیده شده (احزاب ، 72)
چگونه بدانیم خدا از ما راضی است؟!
در دعای امروز از خداوند میخواهیم در ماه رمضان کاری کند که به رضایت و خشنودی او نزدیک بشویم؛ در روایت وارد شده، اگر میخواهی بدانی خدا از تو راضی است، ببین که تو از خدا راضی هستی یا نه ؟!
بعضیها از خدا راضی نیستند و به درگاه الهی گله میکنند که خدایا چرا همه دارند و من ندارم؟! یا چرا همه سالمند و من مریضم ؟! نباید اینطور حالتی داشت بلکه باید در هر حالتی که هستی از خدا راضی باشی.
پس اگر میخواهی بدانی خدا از تو راضی است یا نه ؛ به دلت مراجعه کن، ببین در زندگی از خدا راضی هستی ؟ اگر راضی هستی بدان که خدا هم از تو راضی است و اگر در گوشه دلت از خدا ناراضی هستی ؛ متوجه باش که خدا هم از تو ناراضی است.
اینک به بیان مختصر چند نمونه، از مصادیق رضا و سخط الهی در روایات میپردازیم:
امام باقر علیهالسلام فرمودند: «خشنودی خداوند بلندمرتبه در اطاعت از امام، پس از کسب معرفت اوست». [الکافی، ج 1، 185]
در حدیث دیگری نیز امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: «نشانه رضایت خداوند از بنده، رضایت بنده به تمام مقدرات خداوند است ـ چه آن مقدرات خوش آیند، و چه ناخوشایند باشند ـ». [غررالحکم، ص 104]
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «رضایت خدا در رضایت پدر و مادر و خشم خداوند در خشم آنهاست» [مستدرکالوسائل، ج 14، ص 286]
خداوند از سه گروه تعجب میکند:
در روایت آمده است که خدای تبارک و تعالی از سه گروه تعجب میکند !
1- کسی که نماز میخواند و میداند مقابل چه خدایی ایستاده است، ولی در نماز حضور قلب ندارد و حواسش به نماز نیست.
بزرگی میگفت : ما باید از نماز خواندنمان هم استغفار کنیم.
عاصیان از گناه توبه کنند
عارفان از عبادت استغفار
[سعدی]
2- کسی که عمری است روزی خدا را میخورد و غصه روزی فردا را دارد
3- کسی که میخندد در حالی که نمیداند خدا از او راضی هست یا نه !
«وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ»
خدایا یک کاری کن که از غضب تو اجتناب کنم ؛ و کاری نکنم که در ماه رمضان از من ناراضی باشی
«وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین»
خدایا مرا موفق به خواندن قرآن کن ؛
در قرآن کریم و روایات مأثوره و سیره اهلبیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مطالب فراوانی در آثار، فواید و ثواب تلاوت قرآن و آداب آن ذکر شده است که به نمونههایی از آن میپردازیم:
قرآن میفرماید: فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ [سوره مزمل ـ آیه 20] هر چه میتوانید قرآن تلاوت کنید.
وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا [سوره مزمل ـ آیه 4] قرآن را آرام و شمرده و با دقت و تأمل بخوان.
فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ [سوره نحل ـ آیه 98] هر گاه قرآن تلاوت کردی، پس از شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر.
ماه رمضان ماه قرآن است و باید قرآن خواند ؛ اگر کسی میخواهد زنگار دلش پاک بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.
پاک کردن زنگار دل از چند راه:
دل ما با گناه زنگ میزند برای پاک شدن زنگ دل چند کار را باید انجام داد
یکی اینکه در سحرها قرآن بخوانیم [ارشاد القلوب-ترجمه رضایی ج 1 ص 191. رسول خدا فرمود که همانا این دلها زنگار میگیرد همان طوری که آهن زنگار میگیرد و همانا جلای دلها به خواندن قرآنست.] ؛ دوم اینکه استغفار کنیم و دیگر اینکه دست بر سر یتیم بکشیم و کمک و مددی به ایتام داشته باشیم . [«نصایح ص 219» ؛ آیت الله مشکینی ؛ ترجمه احمد جنتی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: پنج چیز دل را صفا دهد و سختی قلب را برطرف کند: همنشینی علما، دست به سر یتیم کشیدن، نیمه شب استغفار کردن، و کم خوابیدن شب و روزه].
#متن_روضه_و_سخنرانی
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥 @membariha