eitaa logo
مروج توحید
7.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
439 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5870715673629427811.mp3
1.96M
... همه آسمان و زمین دهان باز کنند ، هفت میلیارد آدم بر روی زمین بگویند آقا جان تو گمراهی ، تو بی دینی ... آدم قلبش ذرّه ای تکان نخورد " ذرّه ای " ... ... لذا این مقام اطمینان قلب هست که اگر همه عالَم و آدم بیایند بگویند تو گمراهی ، انسان در دین خودش چنان اطمینان قلبی داشته باشد که ... البته این هم از شهود برمیخیزد ... که وقتی انسان به درون خودش نگاه می کند آن گوهر ایمان را در درون خودش ببیند ، آن نور خدا را در آینه قلبش ببیند ، بگوید اگر دین ندارم این نور چه می کند در قلب من ؟ ... ... اینست که انسان کوشش کند به این مرتبه برسد ، یک راهی از درون به خدا باز کند ، با آن حقیقت الهی باز کند ، که اگر آن راه باز شد ، آن کانال باز شد بین من خدا ، حجابها شکست ، مجاری تصفیه شدند و نور الهی تابید در همه وجود من ، آنجاست که انسان به مرتبه زهد قلبی هم می رسد ، به مرتبه عشق هم می رسد ، به مرتبه حرّیت هم می رسد ، به مرتبه طمأنیه و اطمینان قلب هم می رسد ، برکات فراوانی این شهود دارد و آنهایی که در حجابند ، از همه اینها در حجابند و اینها را درک نمی کنند . برگرفته از جلسه ۱۱۴ مثنوی @moravej_tohid
... بالاخره آدم ها در منطقه ظاهر وجودشان زندگی میکنند ... اگر آقای قاضی میگوید ۴۰ سال باز نشد برای من ، نه اینکه قلبش کار نمیکند ، قلب دارد کار میکند ، منتها چیزی که هست ... حالا همین ها را در نوشته ام ... بالاخره دارد کار می کند ، از درون در قلب دارند کار می کنند ، حالا یا میبینی که حجابها خیلی غلیظ هست کار دارد ، یا هم میبینی که قلب خیلی قوت دارد .‌.. به خاطر اینکه به مرتبه ای برسد که کاملاً باز بشود ، خیلی باید رویش کار بکنند . کار میکرده اند ، نمیشود گفت که آقای قاضی ۴۰ سال قلبش هیچی نبوده ، بعد یکمرتبه باز کرده اند ، خیر ۴۰ سال داشته اند کار میکرده اند ، مگر پیغمبر که در ۴۰ سالگی به نبوت رسید ، ۴۰ سال داشته اند بر قلبش کار می کرده اند و در ۴۰ سالگی باز شد ، اینست که نمیشود قضاوت کنیم که حالا که اینطور نشد قلب من بسته هست ، خیر قضاوت نمیشود کرد ، یا عرض کردم قلب حجابهایش سنگین هست ، یا قلب خودش قوت دارد ، قلبی که قوت دارد به این آسانی ها ... این را مرحوم آقای پهلوانی میگفتند که هر چه دیرتر باز بشود برایتان بهتر هست ، حتی میگفت در آنطرف باز بشود باز بهتر هست ، اینست که آدم کارش را بکند ، قضاوت هم نکند در مورد خودش ، استاد را برای چه قرار داده اند ؟ برای همین که نگاه میکند ، چه کسی راه میاید ، چه کسی نمیاید ، چه کسی تند هست ، چه کسی کند هست ، چه کسی قلبش چطوری هست . بالاخره استاد هیچ وقت ضایع نمیگذارد استعداد کسی را ، مسئول است دیگر ، مسئول است در مقابل کسی که او را گرفته است و آورده است در این راه " مسئول است دیگر " ، او دارد کار می کند ، اینست که آدم برود جلو ... @moravej_tohid
¤ بیا یک سیر در درون آغاز کن ¤ ...یک فکری برای خودمان بکنیم و بالاخره یک سیری در باطن خودمان... متأسفانه ما همه حواسمان به بیرون هست (همه اش) و مشکل اینست که حتی عالِمان دین هم نظر مردم را به بیرون ..‌. یعنی خدا را در بیرون برای انسان تصویر میکنند ، معراج پیغمبر را در بیرون ... که پیغمبر با همین جسمش رفت به آسمانها ، بهشت و جهنم را در بیرون از انسان برای انسان تصویر میکنند ، اصلاً همه چیز را در بیرون برای انسان تصویر میکنند (این نیست) همه خبرها در درون انسان است ، بهشت و جهنم در درون انسان است ، بهشت و جهنم در درون انسان است ، خدا در درون انسان است ، همه اش در درون انسان است. آن عالِمی که توجه انسان را به بیرون از خودش جلب میکند ، او دارد مردم را از خدا دور میکند ، خدا در درون انسان است . بیدلی در همه احوال خدا با او بود او نمیدش و از دور خدایا میکرد این همه قرآن فرمود (هو معکم) این معیت را بفهمیم یعنی چه... چند شب پیش در همان بحث فصوص خدمتتان عرض کردم که اقسام معیت ۲ طور هست ، یا انضمامی هست ، یا اتحادی است ، معیت انضمامی مثل معیت این برگه های کاغذ با یکدیگر که هر کدام غیر از دیگری است ، معیت انضمامی به این ترتیب است که ۲ چیز در کنار یکدیگر قرار میگیرند ، مثل این فرش و آن فرش ، این فرش و این منبر ، جسم من و جسم شما... (اینها معیت انضمامی اند ، یعنی ۲ جسم در کنار هم قرار میگیرند ، ولی این غیر از آن است و آن غیر از این است) این در بیرون از اوست ، او در بیرون از این است ، اما یک معیتی هست که در واقع وحدت است که به ۴ قسم تقسیم کردیم ، معیت نَفْس و قوا... و یکی اش معیت حقیقت و رقیقت و یکی هم معیت خدا با موجودات عالَم یا معیت خدا با اسماء و صفاتش (جدایی نیست در اینجا ، وحدت است) بنابراین وقتی میگوید " هو معکم " این مع را به این معنا نگوییم که این فرش مع با آن فرش هست (مع یعنی با)... این معیت ، معیت این فرش با فرش که نیست ، معیت صفحه های این کتاب که نیست ، وقتی که میگوید خدا با شماست ، خدا که نمی تواند معیت انضمامی با من داشته باشد ، یعنی جدای از من باشد ، منتها چسبیده به من باشد و یا مثلاً نشسته باشد (این نیست) اگر میگوید او با شماست ، او را در درون بجو ، او را مرتبه اعلای خودت ببین " منظور از معیت این هست " او حقیقت توست و تو رقیقت او هستی ، او حقیقت توست ، تو رقیق شده او هستی ، سایه او هستی. هر عالِمی که شما را به بیرون از خودت توجه بدهد ، او دارد خدا را از شما دور میکند ، خدا در درون شماست... فرق بین عالِم باطن و عالِم ظاهر در همین هست که عالِم ظاهر انسان را به بیرون از... عالِم باطن خیر ، میگوید همه خبرها در درون توست منتها یک شرط دارد ، اینکه توجه ات را از بیرون بِکَنی ، توجه ات را از دنیا بِکَن ، بیا یک سیر در درون آغاز کن. ما اگر بخواهیم به بیرون برویم ، باید درونمان را رها کنیم ، خدا را ، معراج را ، قیامت را ، همه را که در درون ماست رها کنیم و به بیرون برویم ، اما کسی که میخواهد به درون سفر کند ، باید بیرون را رها کند ، باید دنیایش را رها کند ، اما شما میبینید که خیلی میترسند که دنیایشان از آنها گرفته شود ، میگویند هم دینت را داشته باش هم دنیا را ، چطور میشود هم دین را داشته باشیم ، هم دنیا را ؟ خیلی مواظبند که دین را یکطوری مطرح کنند که به دنیا آسیبی نزند (اینها جفاست در حق انسان ، جفاست در حق مؤمنین ، خیانت است در حق انسانهای مستعد) چرا داری به بیرون توجهش میدهی که برو حواست به مغازه ات باشد ، به کارت ، به تجارتت و همه اینها باشد ، منتها حالا یک نمازی هم بخوان . از نماز چه فهمیده ای ؟ اینها خیال میکنند که خداوند یک حاکمی است که همانطور که در قوانین کشوری که میگوید به چراغ قرمز که رسیدی بایست ، این هم مثلاً قانون وضع کرده است که به شراب که رسیدی بایست ، نخور ، همانطور که چراغ سبز شد برو ، همین هم که اذان گفته شد برو و نماز بخوان ، یعنی رفع تکلیف ، مثل بچه ای که شب مشق هایش را بنویسد ... اینطور دارند دین اینطور دارند دین را تصویر میکنند که برو کارت را بکن ، کسبت را بکن ، نمازت را هم بخوان ، روزه ات را هم بگیر ، نمی فهمند که این نماز باید در تو سیر ایجاد کند ، این نماز باید اثرش..‌. چرا شرع آمده است اعمالی را برای ما قرار داده است؟ به خاطر اینکه ظاهر انسان با باطن انسان در تعامل است ، یعنی هر عملی که در ظاهر انجام میدهیم ، این عمل بر روی روح ما تأثیر میگذارد (الْعمل الصّالح یرفعه)عمل صالح روح را رفعش میدهد ، میبرد بالا سیرش میدهد ، برای اینکه نماز انسان در او سیر ایجاد کند ، می تواند از صبح تا شب حواسش به مغازه اش باشد ، به تجارت خانه اش باشد ، بعد هم که بایستد بگوید الله اکبر و این نماز در او سیر هم ایجاد کند؟... برگرفته از جلسه ۸۲ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5868497219941828439.mp3
8.31M
... اینست که بنای آن وجود واحد بر توحید نهاده شده است ، بر وحدت نهاده شده است ، میفرماید که وقتی عبد بگوید " لااله الاالله " اینجا یکمرتبه همه عرش که آن نقطه بالایی ستون وجود هست و خود این وجود ( یعنی همه مراتب وجود ) و پایین ترینش که همان مرتبه ماده باشد ، همه اینها به حرکت درمیایند ، یعنی " لا اله الا الله " یک کلمه ای است که چون قوام این وجود واحد " این ستون واحد " بر توحید است ، اگر یک نفر بتواند خودش را ... البته ماها در مرتبه توحید نیستیم ، ماها فاصله گرفته ایم از توحید ، بالاخره شرک قاطی مان هست ، از این صراط مستقیم که وجود واحد است ، از این فاصله گرفته ایم ، حالا یا کسی اصلاً مشرکِ مشرک هست ، اعتقاد به توحید ندارد ، اعتقاد به خدا ندارد و یا نه مثل ماها که بالاخره موحد هستیم ، منتها بالاخره یک رگه هایی هم از شرک در ماها هست ، بالاخره به مغازمان اصالت می دهیم ، به اداره مان اصالت می دهیم ... می گوئیم اینها هستند که ما را روزی می دهند ... اگر کسی بتواند به آن توحید خالص برسد ... " لا اله الا الله " ما زبانی هست ، این تأثیری نمیگزارد ... برگرفته از جلسه ۹ توحید_صدوق @moravej_tohid
4_5866071512607360700.mp3
3.17M
... ما هم داریم دور کعبه میگردیم ، کعبه که خشت و گِل بیشتر نیست ... اگر واقعاً عبادت بر جماد جایز نیست ، چرا به دور کعبه می گردیم ، بالاخره طواف کردن فقط مال خداست ... دو امر فقط مال خداست ، یکی سجده کردن و یکی طواف کردن ، بنابراین چطور به ما اجازه داده شده است که بر گرد کعبه بچرخیم ؟ سِرَّش اینست که فرق ما با بت پرست اینست که ... ... اینها اگر در قیامت عذاب میشوند ، نه به خاطر اینکه خدا را نپرستیده اند ... به خاطر اینکه در مظاهر گیر کرده اند ، در ظاهر توقف کرده اند ... ... بنابراین اگر خداوند به ملائکه فرمود آدم را سجده اش کنید ، یعنی آن باطن را سجده کنید ، یعنی در واقع خداوند آنها را به سجده باطن امر کرد ، نه خود آدم ، منتها نه ملائکه این حقیقت را فهمیدند و نه شیطان فهمید ، هر دوئشان هم اعتراض کردند ‌... برگرفته از جلسه ۱۱۳ مثنوی @moravej_tohid
4_5859711357531719842.mp3
14.24M
🎙 جلسه صد و سیزدهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477887.mp3
36.75M
🎙 جلسه صد و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5859711357531719845.mp3
12.08M
🎙 جلسه صد و چهاردهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5859711357531719853.mp3
29.8M
🎙 جلسه بیست و هشتم بقره ۳۴:‌ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5879839442591549752.pdf
525.6K
سلوک عاشقانه - نگارش سوم بسیاری از عزیزانی که فایلهای صوتی و تصویری جلسات استاد را دنبال می‌کنند در خصوص برنامه عملی استاد و روش سیر و سلوک ایشان سوالاتی مطرح می‌کنند. چگونه می‌توان یک برنامه عملی برای سلوک را شروع نمود و دستورات عملی حضرت استاد برای شروع حرکت و قرار گرفتن در راه خدا چیست؟ با کدام ذکر و کدام اعمال عبادی می‌توان سلوک را شروع کرد؟ در این سند صحبتهای حضرت استاد «شیخ حمید رضا مروجی سبزواری» در خصوص برنامه سلوک عملی ایشان و دستورات عملی ایشان در جلسات مختلف جمع آوری شده است. محتویات این سند از روی سخنرانیهای استاد در جلسات مختلف و یا صحبتهای ایشان در جلسات خصوصی با برخی دوستان و نزدیکان جمع آوری شده است. امید است با مطالعه کامل و دقیق این سند بتوانید روش عملی ایشان در سیر و سلوک را بشناسید. 🆔 @moravej_tohid
4_5859711357531719847.mp3
13.05M
🎙 جلسه صد و پانزدهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477901.mp3
25.14M
🎙 جلسه هشتاد و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5884196884481837132.m4a
22.11M
تکان دهنده است این صحبتها !!!
4_5891083301900257259.mp3
6.56M
🎙 جلسه صد و‌ پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5882022716202027072.mp3
718.3K
... ما در اختیار خودمان نیستیم ، دلیلش هم اینست که بسیاری وقت ها نذر میکنیم " پیمان می بندیم ، عهدی می بندیم " ، بعدش هم نمی توانیم عمل کنیم ، چه بسیار هستند کسانی که فرض کنید که اعتیاد به سیگار دارند ، هِی عهد میکنند سیگار را کنار بگذارند ، باز نمی توانند ، نذر میکنند ، باز نمی توانند ، هِی با خودش ... باز نمی تواند ... چقدر انسان وابسته میشود ... خیلی ضعف انسان هست ، ضعف خیلی عجیب هست ، یعنی مثلاً انسان به همان مادّه وابسته می شود ، چند نفر پیدا بشوند که یک روح قوی داشته باشند که اینها اسیر او نشوند ، همه عالَم اسیر او باشند ( هر وقت خواست ... هر وقت هم که نخواست هیچی ) ، ملاک او باشد ، منفعل نباشد ، فاعل باشد ( خیلی کمند اینطور انسان ها ) ، لذا میبینی خیلی وقت ها انسان به یک فیلم وابسته می شود ، به فوتبال معتاد می شود ، همین که فوتبال میاید همه کارها را تعطیل می کند و می رود ( ببینید چقدر انسان ضعیف هست ) ، اینها بیچارگی انسان را می رساند ، آیا انسانیت همین هست که در مقابل یک فیلم منفعل باشد ؟ در مقابل یک ماده منفعل باشد ؟ ... برگرفته از جلسه ۱۱۷ مثنوی @moravej_tohid
4_5884274516015712798.mp3
4.27M
... خیال نکنید آنهایی که میلیاردها میلیارد ثروت دارند با او فرق می کنند ، وابستگی همان است ، حالا آن بنده خدا در حدّ خودش ( همان قوطی حلبی ها و همان پارچه کهنه ها و آشغال ها ) به همان ها قلب اتصال پیدا کرده است ، یکی هم است که کاخ دارد ، میلیاردها تومان ثروت دارد ، مقام چطوری دارد ، به اینها ، بالاخره ... نگوئیم که وابستگی قلب من به یک کاخ است و این بابا به یک قوطی حلبی است ( خیر اینطور نیست ) در وابستگی اش فرقی نمی کند ، چنان که از آن طرف هم همینطوری است ، یکی است مثل رسول خدا قلب متعلّق به اصل ذات خداست و یک بیچاره ای ، مثلاً یک عاشقی ، دست و پاشکسته بنده خدا ، ضعیف ، یک عشقی ، یک نوری از خدا در قلبش تابیده است ، او در دل های شب یک یا اللّهی می گوید ، یک یا حقّی می گوید ، یک یا هویی می گوید ( از عشق ) ، این هم با همان فرقی نمی کند ، درست است پیغمبر است ، قلبش تعلق گرفته است به آن مقام اَحدیّت ... این بیچاره هم یک نوری " وَلُو ضعیف " در قلبش تابیده است ، یک عشقی هم همراه خودش آورده است دیگر ، حالا درست است که مثل سیمرغ نیست که پرواز کند و ... برگرفته از جلسه ۱۱۷ مثنوی @moravej_tohid
... برای اینکه انسان بتواند به دست بیاورد که معبود من و ربّ من کیست ؟! ببیند صبح ها که از خواب برمی خیزد اولیّن فکری که به ذهنش میاید چیست ؟ میبینی یکی اولیّن فکری که به ذهنش میاید اینست که مثلاً مغازه ام امروز این اجناس را کم دارد ، بروم این اجناس را جور کنم و یا در اداره ام ... یا انسان ببیند در قلب خودش به چه کسی عشق دارد ، علاقه دارد ، محبت دارد ... اینها ارباب انسان هستند ، اینها معبود های انسان هستند ، هر کسی یک عشقی دارد ، یک علاقه ای دارد ، هر کسی یک بتی دارد ... خُب بت ها فرق می کند با همدیگر ... برگرفته از جلسه ۱۱۷ مثنوی @moravej_tohid
4_5879620317655074950.mp3
15.05M
... باید نُخبگان جامعه وارد مجلس بشوند ، قانوگذاری چیزی هست که از همه چیز بالاتر هست ... ... علمش را می رود یاد میگیرد ، عدالتش را کجا یاد می گیرد ؟ هیچی همینطوری می رود قضاوت می کند ، معلوم هست چنین آدمی ... قیمت ها فرق می کند ، یکی با ۱۰۰ هزار تومان قلم را کج می کند ، یکی ۱۰۰ میلیون تومان ... در هر پُستی ، چه وکیل ، چه وزیر ... از آن طرف عِلمش هست ، اما تزکیه نَفْسش ... ... و اِلا دکترا باشد ، فوق دکترا باشد ، تخصص داشته باشد ، فوق تخصص داشته باشد ، آیت الله باشد " فرقی نمی کند " با اینها درست نمی شود ( با علم که کار درست نمی شود ) ... ... یک مرد خدا ، با یک حرکت ( روح آزادی اش الان هست ) ... درست هست که بعد از ۱۸ سال از زندان آزاد شد ، اما این انسان با اینکه آزاد شده بود در بند بود ( در بند نَفْس اماره اش بود ) آن روح پاک الهی اش در بند نَفْس اماره اش بود " این در واقع زندان هست " یعنی انسانها در بند نَفْس اماره خودشان ... ...اینها مرده زنده می کنند ، اینها آزاد می کنند ، اما روح را آزاد می کنند ، ارواح مرده را آزاد می کنند... برگرفته از جلسه ۱۱۶ مثنوی @moravej_tohid
4_5890877079045540344.mp3
5.3M
من به درون خودم توجه کنم یک مقداری از وجود الهی را در درون خودم می بینم ، اما این که کافی نیست ، این که حقیقت خدا نیست ، برای رسیدن به آن حقیقت خدا من نمی توانم ، امکان ندارد ، واسطه می خواهد در اینجا ، واسطه کیست ؟ واسطه ، آن انسان هایی هستند که آنها روحشان به قدری وسیع است ، آن امواجی هستند که این موج به قدری وسیع است که این موج " این وجود " با همان اصل لایتناهای ذات خدا رفته اتصال ... یعنی خداوند با همه عظمتش ، با لاینتاها بودنش ، با همه بی نهایت بودنش ، در درون وجود این انسان آمده است تجلی کرده است ، یعنی... ...بنابراین من نمی توانم با خدای بی نهایت تماس پیدا کنم " اتصال پیدا کنم " جزء از راه این وسیله ، جزء از راه اینکه خودم را با وجود علی بن ابی طالب اتصال بدهم ، اگر با وجود او اتصال پیدا کردم ، حالا به حقیقت توحید میرسم ، نه به توحید کوچولویی که در درون خودم است ... اگر با وجود امام رضا توانستم خودم را اتصال بدهم ، اینجاست که... اینست که می فرماید: " لا اله الا الله حصنی ، در جای دیگر می فرماید : ولایت علی بن ابی طالب حصنی... برگرفته از جلسه ۱۰ شرح_توحید_صدوق @moravej_tohid
4_5769603875669546342.mp3
1.47M
در محضر 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیست و ششم منطق الطیر
4_5778167976033256845.mp3
1.96M
در محضر امام علی (ع): الهی إن اَخَذْتَنی بِجُرمی اَخذْتُکَ بِعَفْوِکْ و إن اَخَذْتَنی بِذُنُوبی اَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ @moravej_tohid
4_5825851677911025105.mp3
26.42M
🎙 جلسه اول در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5825851677911025107.mp3
24.76M
🎙 جلسه دوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid