eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
438 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
¤ بیا یک سیر در درون آغاز کن ¤ ...یک فکری برای خودمان بکنیم و بالاخره یک سیری در باطن خودمان... متأسفانه ما همه حواسمان به بیرون هست (همه اش) و مشکل اینست که حتی عالِمان دین هم نظر مردم را به بیرون ..‌. یعنی خدا را در بیرون برای انسان تصویر میکنند ، معراج پیغمبر را در بیرون ... که پیغمبر با همین جسمش رفت به آسمانها ، بهشت و جهنم را در بیرون از انسان برای انسان تصویر میکنند ، اصلاً همه چیز را در بیرون برای انسان تصویر میکنند (این نیست) همه خبرها در درون انسان است ، بهشت و جهنم در درون انسان است ، بهشت و جهنم در درون انسان است ، خدا در درون انسان است ، همه اش در درون انسان است. آن عالِمی که توجه انسان را به بیرون از خودش جلب میکند ، او دارد مردم را از خدا دور میکند ، خدا در درون انسان است . بیدلی در همه احوال خدا با او بود او نمیدش و از دور خدایا میکرد این همه قرآن فرمود (هو معکم) این معیت را بفهمیم یعنی چه... چند شب پیش در همان بحث فصوص خدمتتان عرض کردم که اقسام معیت ۲ طور هست ، یا انضمامی هست ، یا اتحادی است ، معیت انضمامی مثل معیت این برگه های کاغذ با یکدیگر که هر کدام غیر از دیگری است ، معیت انضمامی به این ترتیب است که ۲ چیز در کنار یکدیگر قرار میگیرند ، مثل این فرش و آن فرش ، این فرش و این منبر ، جسم من و جسم شما... (اینها معیت انضمامی اند ، یعنی ۲ جسم در کنار هم قرار میگیرند ، ولی این غیر از آن است و آن غیر از این است) این در بیرون از اوست ، او در بیرون از این است ، اما یک معیتی هست که در واقع وحدت است که به ۴ قسم تقسیم کردیم ، معیت نَفْس و قوا... و یکی اش معیت حقیقت و رقیقت و یکی هم معیت خدا با موجودات عالَم یا معیت خدا با اسماء و صفاتش (جدایی نیست در اینجا ، وحدت است) بنابراین وقتی میگوید " هو معکم " این مع را به این معنا نگوییم که این فرش مع با آن فرش هست (مع یعنی با)... این معیت ، معیت این فرش با فرش که نیست ، معیت صفحه های این کتاب که نیست ، وقتی که میگوید خدا با شماست ، خدا که نمی تواند معیت انضمامی با من داشته باشد ، یعنی جدای از من باشد ، منتها چسبیده به من باشد و یا مثلاً نشسته باشد (این نیست) اگر میگوید او با شماست ، او را در درون بجو ، او را مرتبه اعلای خودت ببین " منظور از معیت این هست " او حقیقت توست و تو رقیقت او هستی ، او حقیقت توست ، تو رقیق شده او هستی ، سایه او هستی. هر عالِمی که شما را به بیرون از خودت توجه بدهد ، او دارد خدا را از شما دور میکند ، خدا در درون شماست... فرق بین عالِم باطن و عالِم ظاهر در همین هست که عالِم ظاهر انسان را به بیرون از... عالِم باطن خیر ، میگوید همه خبرها در درون توست منتها یک شرط دارد ، اینکه توجه ات را از بیرون بِکَنی ، توجه ات را از دنیا بِکَن ، بیا یک سیر در درون آغاز کن. ما اگر بخواهیم به بیرون برویم ، باید درونمان را رها کنیم ، خدا را ، معراج را ، قیامت را ، همه را که در درون ماست رها کنیم و به بیرون برویم ، اما کسی که میخواهد به درون سفر کند ، باید بیرون را رها کند ، باید دنیایش را رها کند ، اما شما میبینید که خیلی میترسند که دنیایشان از آنها گرفته شود ، میگویند هم دینت را داشته باش هم دنیا را ، چطور میشود هم دین را داشته باشیم ، هم دنیا را ؟ خیلی مواظبند که دین را یکطوری مطرح کنند که به دنیا آسیبی نزند (اینها جفاست در حق انسان ، جفاست در حق مؤمنین ، خیانت است در حق انسانهای مستعد) چرا داری به بیرون توجهش میدهی که برو حواست به مغازه ات باشد ، به کارت ، به تجارتت و همه اینها باشد ، منتها حالا یک نمازی هم بخوان . از نماز چه فهمیده ای ؟ اینها خیال میکنند که خداوند یک حاکمی است که همانطور که در قوانین کشوری که میگوید به چراغ قرمز که رسیدی بایست ، این هم مثلاً قانون وضع کرده است که به شراب که رسیدی بایست ، نخور ، همانطور که چراغ سبز شد برو ، همین هم که اذان گفته شد برو و نماز بخوان ، یعنی رفع تکلیف ، مثل بچه ای که شب مشق هایش را بنویسد ... اینطور دارند دین اینطور دارند دین را تصویر میکنند که برو کارت را بکن ، کسبت را بکن ، نمازت را هم بخوان ، روزه ات را هم بگیر ، نمی فهمند که این نماز باید در تو سیر ایجاد کند ، این نماز باید اثرش..‌. چرا شرع آمده است اعمالی را برای ما قرار داده است؟ به خاطر اینکه ظاهر انسان با باطن انسان در تعامل است ، یعنی هر عملی که در ظاهر انجام میدهیم ، این عمل بر روی روح ما تأثیر میگذارد (الْعمل الصّالح یرفعه)عمل صالح روح را رفعش میدهد ، میبرد بالا سیرش میدهد ، برای اینکه نماز انسان در او سیر ایجاد کند ، می تواند از صبح تا شب حواسش به مغازه اش باشد ، به تجارت خانه اش باشد ، بعد هم که بایستد بگوید الله اکبر و این نماز در او سیر هم ایجاد کند؟... برگرفته از جلسه ۸۲ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5868497219941828439.mp3
8.31M
... اینست که بنای آن وجود واحد بر توحید نهاده شده است ، بر وحدت نهاده شده است ، میفرماید که وقتی عبد بگوید " لااله الاالله " اینجا یکمرتبه همه عرش که آن نقطه بالایی ستون وجود هست و خود این وجود ( یعنی همه مراتب وجود ) و پایین ترینش که همان مرتبه ماده باشد ، همه اینها به حرکت درمیایند ، یعنی " لا اله الا الله " یک کلمه ای است که چون قوام این وجود واحد " این ستون واحد " بر توحید است ، اگر یک نفر بتواند خودش را ... البته ماها در مرتبه توحید نیستیم ، ماها فاصله گرفته ایم از توحید ، بالاخره شرک قاطی مان هست ، از این صراط مستقیم که وجود واحد است ، از این فاصله گرفته ایم ، حالا یا کسی اصلاً مشرکِ مشرک هست ، اعتقاد به توحید ندارد ، اعتقاد به خدا ندارد و یا نه مثل ماها که بالاخره موحد هستیم ، منتها بالاخره یک رگه هایی هم از شرک در ماها هست ، بالاخره به مغازمان اصالت می دهیم ، به اداره مان اصالت می دهیم ... می گوئیم اینها هستند که ما را روزی می دهند ... اگر کسی بتواند به آن توحید خالص برسد ... " لا اله الا الله " ما زبانی هست ، این تأثیری نمیگزارد ... برگرفته از جلسه ۹ توحید_صدوق @moravej_tohid
4_5866071512607360700.mp3
3.17M
... ما هم داریم دور کعبه میگردیم ، کعبه که خشت و گِل بیشتر نیست ... اگر واقعاً عبادت بر جماد جایز نیست ، چرا به دور کعبه می گردیم ، بالاخره طواف کردن فقط مال خداست ... دو امر فقط مال خداست ، یکی سجده کردن و یکی طواف کردن ، بنابراین چطور به ما اجازه داده شده است که بر گرد کعبه بچرخیم ؟ سِرَّش اینست که فرق ما با بت پرست اینست که ... ... اینها اگر در قیامت عذاب میشوند ، نه به خاطر اینکه خدا را نپرستیده اند ... به خاطر اینکه در مظاهر گیر کرده اند ، در ظاهر توقف کرده اند ... ... بنابراین اگر خداوند به ملائکه فرمود آدم را سجده اش کنید ، یعنی آن باطن را سجده کنید ، یعنی در واقع خداوند آنها را به سجده باطن امر کرد ، نه خود آدم ، منتها نه ملائکه این حقیقت را فهمیدند و نه شیطان فهمید ، هر دوئشان هم اعتراض کردند ‌... برگرفته از جلسه ۱۱۳ مثنوی @moravej_tohid
4_5859711357531719842.mp3
14.24M
🎙 جلسه صد و سیزدهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477887.mp3
36.75M
🎙 جلسه صد و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5859711357531719845.mp3
12.08M
🎙 جلسه صد و چهاردهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5859711357531719853.mp3
29.8M
🎙 جلسه بیست و هشتم بقره ۳۴:‌ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5879839442591549752.pdf
525.6K
سلوک عاشقانه - نگارش سوم بسیاری از عزیزانی که فایلهای صوتی و تصویری جلسات استاد را دنبال می‌کنند در خصوص برنامه عملی استاد و روش سیر و سلوک ایشان سوالاتی مطرح می‌کنند. چگونه می‌توان یک برنامه عملی برای سلوک را شروع نمود و دستورات عملی حضرت استاد برای شروع حرکت و قرار گرفتن در راه خدا چیست؟ با کدام ذکر و کدام اعمال عبادی می‌توان سلوک را شروع کرد؟ در این سند صحبتهای حضرت استاد «شیخ حمید رضا مروجی سبزواری» در خصوص برنامه سلوک عملی ایشان و دستورات عملی ایشان در جلسات مختلف جمع آوری شده است. محتویات این سند از روی سخنرانیهای استاد در جلسات مختلف و یا صحبتهای ایشان در جلسات خصوصی با برخی دوستان و نزدیکان جمع آوری شده است. امید است با مطالعه کامل و دقیق این سند بتوانید روش عملی ایشان در سیر و سلوک را بشناسید. 🆔 @moravej_tohid
4_5859711357531719847.mp3
13.05M
🎙 جلسه صد و پانزدهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477901.mp3
25.14M
🎙 جلسه هشتاد و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5884196884481837132.m4a
22.11M
تکان دهنده است این صحبتها !!!
4_5891083301900257259.mp3
6.56M
🎙 جلسه صد و‌ پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5882022716202027072.mp3
718.3K
... ما در اختیار خودمان نیستیم ، دلیلش هم اینست که بسیاری وقت ها نذر میکنیم " پیمان می بندیم ، عهدی می بندیم " ، بعدش هم نمی توانیم عمل کنیم ، چه بسیار هستند کسانی که فرض کنید که اعتیاد به سیگار دارند ، هِی عهد میکنند سیگار را کنار بگذارند ، باز نمی توانند ، نذر میکنند ، باز نمی توانند ، هِی با خودش ... باز نمی تواند ... چقدر انسان وابسته میشود ... خیلی ضعف انسان هست ، ضعف خیلی عجیب هست ، یعنی مثلاً انسان به همان مادّه وابسته می شود ، چند نفر پیدا بشوند که یک روح قوی داشته باشند که اینها اسیر او نشوند ، همه عالَم اسیر او باشند ( هر وقت خواست ... هر وقت هم که نخواست هیچی ) ، ملاک او باشد ، منفعل نباشد ، فاعل باشد ( خیلی کمند اینطور انسان ها ) ، لذا میبینی خیلی وقت ها انسان به یک فیلم وابسته می شود ، به فوتبال معتاد می شود ، همین که فوتبال میاید همه کارها را تعطیل می کند و می رود ( ببینید چقدر انسان ضعیف هست ) ، اینها بیچارگی انسان را می رساند ، آیا انسانیت همین هست که در مقابل یک فیلم منفعل باشد ؟ در مقابل یک ماده منفعل باشد ؟ ... برگرفته از جلسه ۱۱۷ مثنوی @moravej_tohid
4_5884274516015712798.mp3
4.27M
... خیال نکنید آنهایی که میلیاردها میلیارد ثروت دارند با او فرق می کنند ، وابستگی همان است ، حالا آن بنده خدا در حدّ خودش ( همان قوطی حلبی ها و همان پارچه کهنه ها و آشغال ها ) به همان ها قلب اتصال پیدا کرده است ، یکی هم است که کاخ دارد ، میلیاردها تومان ثروت دارد ، مقام چطوری دارد ، به اینها ، بالاخره ... نگوئیم که وابستگی قلب من به یک کاخ است و این بابا به یک قوطی حلبی است ( خیر اینطور نیست ) در وابستگی اش فرقی نمی کند ، چنان که از آن طرف هم همینطوری است ، یکی است مثل رسول خدا قلب متعلّق به اصل ذات خداست و یک بیچاره ای ، مثلاً یک عاشقی ، دست و پاشکسته بنده خدا ، ضعیف ، یک عشقی ، یک نوری از خدا در قلبش تابیده است ، او در دل های شب یک یا اللّهی می گوید ، یک یا حقّی می گوید ، یک یا هویی می گوید ( از عشق ) ، این هم با همان فرقی نمی کند ، درست است پیغمبر است ، قلبش تعلق گرفته است به آن مقام اَحدیّت ... این بیچاره هم یک نوری " وَلُو ضعیف " در قلبش تابیده است ، یک عشقی هم همراه خودش آورده است دیگر ، حالا درست است که مثل سیمرغ نیست که پرواز کند و ... برگرفته از جلسه ۱۱۷ مثنوی @moravej_tohid
... برای اینکه انسان بتواند به دست بیاورد که معبود من و ربّ من کیست ؟! ببیند صبح ها که از خواب برمی خیزد اولیّن فکری که به ذهنش میاید چیست ؟ میبینی یکی اولیّن فکری که به ذهنش میاید اینست که مثلاً مغازه ام امروز این اجناس را کم دارد ، بروم این اجناس را جور کنم و یا در اداره ام ... یا انسان ببیند در قلب خودش به چه کسی عشق دارد ، علاقه دارد ، محبت دارد ... اینها ارباب انسان هستند ، اینها معبود های انسان هستند ، هر کسی یک عشقی دارد ، یک علاقه ای دارد ، هر کسی یک بتی دارد ... خُب بت ها فرق می کند با همدیگر ... برگرفته از جلسه ۱۱۷ مثنوی @moravej_tohid
4_5879620317655074950.mp3
15.05M
... باید نُخبگان جامعه وارد مجلس بشوند ، قانوگذاری چیزی هست که از همه چیز بالاتر هست ... ... علمش را می رود یاد میگیرد ، عدالتش را کجا یاد می گیرد ؟ هیچی همینطوری می رود قضاوت می کند ، معلوم هست چنین آدمی ... قیمت ها فرق می کند ، یکی با ۱۰۰ هزار تومان قلم را کج می کند ، یکی ۱۰۰ میلیون تومان ... در هر پُستی ، چه وکیل ، چه وزیر ... از آن طرف عِلمش هست ، اما تزکیه نَفْسش ... ... و اِلا دکترا باشد ، فوق دکترا باشد ، تخصص داشته باشد ، فوق تخصص داشته باشد ، آیت الله باشد " فرقی نمی کند " با اینها درست نمی شود ( با علم که کار درست نمی شود ) ... ... یک مرد خدا ، با یک حرکت ( روح آزادی اش الان هست ) ... درست هست که بعد از ۱۸ سال از زندان آزاد شد ، اما این انسان با اینکه آزاد شده بود در بند بود ( در بند نَفْس اماره اش بود ) آن روح پاک الهی اش در بند نَفْس اماره اش بود " این در واقع زندان هست " یعنی انسانها در بند نَفْس اماره خودشان ... ...اینها مرده زنده می کنند ، اینها آزاد می کنند ، اما روح را آزاد می کنند ، ارواح مرده را آزاد می کنند... برگرفته از جلسه ۱۱۶ مثنوی @moravej_tohid
4_5890877079045540344.mp3
5.3M
من به درون خودم توجه کنم یک مقداری از وجود الهی را در درون خودم می بینم ، اما این که کافی نیست ، این که حقیقت خدا نیست ، برای رسیدن به آن حقیقت خدا من نمی توانم ، امکان ندارد ، واسطه می خواهد در اینجا ، واسطه کیست ؟ واسطه ، آن انسان هایی هستند که آنها روحشان به قدری وسیع است ، آن امواجی هستند که این موج به قدری وسیع است که این موج " این وجود " با همان اصل لایتناهای ذات خدا رفته اتصال ... یعنی خداوند با همه عظمتش ، با لاینتاها بودنش ، با همه بی نهایت بودنش ، در درون وجود این انسان آمده است تجلی کرده است ، یعنی... ...بنابراین من نمی توانم با خدای بی نهایت تماس پیدا کنم " اتصال پیدا کنم " جزء از راه این وسیله ، جزء از راه اینکه خودم را با وجود علی بن ابی طالب اتصال بدهم ، اگر با وجود او اتصال پیدا کردم ، حالا به حقیقت توحید میرسم ، نه به توحید کوچولویی که در درون خودم است ... اگر با وجود امام رضا توانستم خودم را اتصال بدهم ، اینجاست که... اینست که می فرماید: " لا اله الا الله حصنی ، در جای دیگر می فرماید : ولایت علی بن ابی طالب حصنی... برگرفته از جلسه ۱۰ شرح_توحید_صدوق @moravej_tohid
4_5769603875669546342.mp3
1.47M
در محضر 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیست و ششم منطق الطیر
4_5778167976033256845.mp3
1.96M
در محضر امام علی (ع): الهی إن اَخَذْتَنی بِجُرمی اَخذْتُکَ بِعَفْوِکْ و إن اَخَذْتَنی بِذُنُوبی اَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ @moravej_tohid
4_5825851677911025105.mp3
26.42M
🎙 جلسه اول در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5825851677911025107.mp3
24.76M
🎙 جلسه دوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5825851677911025109.mp3
24.16M
🎙 جلسه سوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5825851677911025110.mp3
26.66M
🎙 جلسه چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid