eitaa logo
مروج توحید
6.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
432 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5954240984966497781.mp3
2.29M
در محضر در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم حدیث روضه نگویم گل بهشت نبویم جمال حور نجویم دوان به سوی تو باشم می بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه هشتم تفسیر منطق الطیر
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشکل مردم دنیای امروز ما این است که مولا ندارند، آزاد کننده روح ندارند، این مشکل است. لذا این است که اگر بر فاطمه زهرا (س) مصیبتی وارد شد و ما داریم گریه می کنیم به خاطر این است که مردم دنیا را از مولا بی بهره کردند. @moravej_tohid
در محضر تفسیر جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5875414969146673578.mp3
33.52M
🎙 جلسه دویست و پنجم پس طبیبان از سایمان زان گیا عالم و دانا شدندی مقتدی در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5956428635148649974.mp3
1.6M
در محضر ما ز دوست غیر از دوست، مقصدی نمی‌خواهیم حور و جنت ای زاهد! بر تو باد ارزانی زاهدی به میخانه، سرخ رو ز می‌ دیدم گفتمش: مبارک باد بر تو این مسلمانی خانهٔ دل ما را از کرم، عمارت کن! پیش از آنکه این خانه رو نهد به ویرانی 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه هشتم تفسیر منطق الطیر
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5960992106620127123.mp3
1.77M
در محضر دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند باده از جام تجلی صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه هشتم تفسیر منطق الطیر
☘مروری بر درسهای توحیدی حضرت استاد ☘ 🔶چکیده مطالب مطرح شده در جلسه دوم شرح توحید صدوق 🔶 1.نمک و آتش اثر ندارند، اگر اثری دارند از الله است. پس نمک و آتش و... اینها چه کاره هستند. اینها مثل آیینه می مانند و آیینه فقط منعکس کننده اثر موجودات است. 2.معجزاتی که انبیاء می آوردند یک مقداریش برای همین بود که به ما بفهمانند اثر مال اینها نیست. یعنی وقتی که آتش بر حضرت ابراهیم سرد می شود، اگر این گرما و سوزندگی ذات خود این آتش بود نباید از خودش جدا می شد. 3.این «لا اله الا الله» معادل فلسفی اش همان است که فلاسفه می گویند :لا موثر فی الوجود الا الله 4. توحید ربوبیت دو بعد دارد :بعد علمی، بعد عینی بعد علمی، یک وقت هست توحید ربوبیت را می داند و علم دارد که هیچ کس غیر از خدا اثری در این عالم ندارد. 5.اما عارفان الهی از راه شهود وارد می شوند، جانشان را قوت می‌دهند، تزکیه نفس می کنند، روحشان پرواز می کند و خدا را می بینند. وقتی که دید اصلا می بیند که یک رب در عالم هست. فقط اوست. 6.همان طور که تنها اثر بخش خداست تنها وجود بخش هم خداست. (یعنی همان طور که اثرشان را از خدا دارند وجودشان را هم از خدا دارند.) 7.حضرت علی (ع) :ما رایت شیئاً الا و رایت الله قبله و بعده و معه و فیه یعنی وقتی به درخت نگاه می کنم قبل از درخت خدا را می بینم. بعد از درخت خدا را می بینم. با درخت خدا را می بینم. پس خود درخت اینجا چه هست؟ 8.آن چیزی که قبل از وجود (درخت) است. چی هست؟ علتش هست. یعنی علتش را خدا دیدم. نه اینکه بگوید :علتش یک درخت قبلی بود. نه، یعنی حضرت وقتی نگاه می کند. فوری خدا را می بیند و می گوید :علت خداست. 9.و بعده، بعد از شیء چه چیز هست؟ آثار شیء هست. یعنی اول باید نمک باشد که در درجه بعد شوریش باشد. یعنی آثار و صفات این درخت، همه را از خدا دیدم. حتی می گوید :خدا دیدم، نمی گوید :از خدا دیدم. (فتدبر) 10.فیه، در یک شیء چی هست؟ وجود شیء هست. بنابراین می گوید :وجودش را هم خدا دیدم. 11.ومعه، این معیت را فلاسفه معیت قیومیه می گویند. یعنی چه؟ الان مادر همراه با فرزندش است. اگر مادر یک بچه بمیرد. بچه هست. اگر بچه بمیرد، مادر هست. اینها از لحاظ وجودی با هم ربطی ندارند. اما آیا شما با درختی که در ذهن تان ساخته اید اینگونه هستید؟ یعنی اگر بمیرید، آیا آن درخت هست؟ خیر، نیست. من، این درخت را وجود می دهم. این معیت قیومیه است. 12.خداوند آن به آن به ما عنایت دارد. 13.توحید وجود یعنی یک وجود واحد است که همه موجودات عالم در واقع وجود آنها و هستی آنها از آن وجود واحد دارد تامین می شود. 14. «الله نور السماوات و الارض» این آیه به لسان عرفانی وارد شده، اگر به لسان فلسفی وارد می شد باید می گفت : «الله وجود السماوات و الارض» 15.یک وجود است که وجود الله است. البته نه اینکه بخواهیم بگوییم الله (خدا) خورشید است. فرق خداوند با خورشید این است که خداوند بی نهایت و لایتناهی است اما خورشید محدود است. (به قول فلاسفه فرق در اطلاق و تقیید است.) 16.عارف در مرحله اول وقتی که وجودش در عالم نفوذ می کند، می بیند که باطن همه موجودات یکی است. یک وجود در همه موجودات ساری و جاری است و آن وجود الله است. 17.شرح و بیان آیه شریفه : «کسراب بقیعه یحسبه الظمان ماء حتی اذا جاءه لم یجده شیئاً» «نور، آیه 39» 🔸موجودات عالم مثل سراب می مانند. خیال می کنیم که این دریاست، خیال می کنیم که این ماه است، خیال می کنیم که این خورشید است، این منبر است. خیال می کنیم که موجودات مستقل هستند. 18.بیدلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دیدش و از دور خدایا می کرد. 🔸عارف یک جهتش که عاشق بر عالم است به این خاطر است که در باطن این عالم محبوب و معشوقش را می بیند. 19.شرح و بیان آیه 14،سوره رعد : «والذین یدعون من دونه لا یستجیبون لهم بشیء الا کبسط کفیه الی الماء لیبلغ فاه و ما هو ببلغه و ما دعاء الکافرین الا فی ضلال،» 🔸کسانی که ملائکه را رب می دانند یا مثلا ما دکتر را رب می دانیم و وقتی مریض می‌شویم، می گوییم :ای دکتر! به دادم برس. اگر دکتر نباشه، من بیچاره هستم. «لا یستجیبون لهم بشیء» اینها هیچ جوابی نمی یابند. 🔸وقتی من می گویم :اگر من نباشم شما از کجا می خواهید زندگی کنید؟ در واقع من خودم را رب قرار داده‌ام. در حالی که آن کسی که رزق دهنده هست خداست. 2 https://eitaa.com/moravej_tohid/3235🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5960992106620127127.mp3
1.32M
در محضر بقره ۳۱: وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه هشتم تفسیر منطق الطیر
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5960992106620127129.mp3
1.02M
در محضر هر ساعت از نو قبله‌ای با بت پرستی می‌رود توحید بر ما عرضه کن تا بشکنیم اصنام را 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه هشتم تفسیر منطق الطیر