حدیث معراج جلسه ۱.mp3
20.58M
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه اول
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶ماه مبارک رمضان
🔸دقیقه 4
عبادت یک شستشو است.
🔸دقیقه 11
عبادت های ما فقط ظاهر وجود ما را روشن می کند، لذا این است که ماه رمضان تمام می شود اما اخلاق مردم همان بوده که هست و هیچ فرقی نکرده است.
🔸دقیقه 16
ولادت حضرت مریم (س) و اسرار آن
🔸دقیقه 19
اینکه می بینیم فساد در جامعه دارد بیشتر میشود، ماه رمضان هم که می آید، بعد از ماه می بینید فساد بیشتر شده، علتش این است که نماز خوانها، نمازشان نمازی نیست که به درد بخور باشد. روزه گیرها، روزه شان آن طور که باید به درد نمی خورد.
🔸دقیقه 20
عبادت قلبی
🔸دقیقه 24
چه وقت این قلب می تواند مجذوب خدا شود؟ زمانی که انسان بتواند جاذبه های دنیا را از قلبش کم کند.
🔸دقیقه 28
به خدا قسم، اگر یک نفر در این شهر عبادت قلبی کند، شهر آرام می شود. مردم رحیم می شوند.
🔸دقیقه 29
وقلیل من عبادی الشکور
🔸دقیقه 33
عرفات جایی است که همه ی اولیاء خدا و امام زمان در آنجا حضور دارند. حضرت عیسی، حضرت خضر، حضرت ادریس، در آنجا حضور دارند. 360 نفر اوتاد، ابدال اینها حضور دارند. اصلاً جای عجیبی هست.
🔸دقیقه 37
تو بهشتی شو، این مهم است. مهم این نیست که بهشت بدهند، تو باید بهشتی شوی.
🔸دقیقه 38
اخلاق جهنمی چه جوری هست؟ این است که : «ان هذا لحق تخاصم اهل النار» جهنمی ها، با همدیگر دعوا دارند، خصومت دارند.
همین که دیدید یک آدمی بد اخلاقی کرده، یک جهنمی در درونش هست، این مسلم است. دعوا کار آدم جهنمی است....
بهشتی کیست؟ «لا لغو و لا تاثیما الا قیلا سلاما سلاما»
@moravej_tohid
حدیث معراج جلسه ۲.mp3
18.21M
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 3
خداوند (در جواب سؤال پیامبر که کدام عمل بهتر است؟) فرمود :هیچ چیزی در نزد من بهتر از توکل بر من و رضایت به آنچه که قسمت کرده ام نیست.
🔸دقیقه 4
عمل دو قسم است : 1) عمل جوارحی «که با بدنمان انجام می دهیم»
2)عمل جوانحی «انسان با قلب خودش انجام می دهد»
🔸دقیقه 5
توکل و رضا عمل جوانحی هستند. (عمل قلبی)
🔸دقیقه 6
انسان نماز بخواند و به قسمت خدا راضی نباشد یا توکلش بر مردم باشد فایده ای ندارد، این است که اعمال بدنی زمانی ارزش پیدا می کنند که با اعمال قلبی همراه باشد.
🔸دقیقه 7
اصل توکل واگذاری است.
🔸دقیقه 9
ما راههای روزی را بلد نیستیم... راههای شفا را بلد نیستیم. خیال می کنیم که راه روزی مغازه است. راه شفا گرفتن، پزشک است.
(اما) راههای دیگری هست. در واقع پزشک و مغازه، بهانه است. اصل روزی نزد خداست، اصل شفا نزد خداست.
🔸دقیقه 15
ماجرای مخالفت ابوذر با عثمان
🔸دقیقه 16
غنا یعنی بی نیازی..... خیلی از مردم ثروت دارند، خیلی هم ثروت دارند اما غنی نیستند، نیازمندند.
🔸دقیقه 20
اکثر مردم دارند و به اندازه نیازشان هم دارند. اما، چشمشان گرسنه است. زیاده طلب هستند. این خاصیت جهنم است.
قرآن میفرماید : «یوم نقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزید»
🔸دقیقه 23
انسان تا نفسش بهشتی نشود، فایده ای ندارد. آن نفس بهشتی است که «لا لغوا و لا تاثیما الا قیلا سلاما سلاما»...
این دشمنی اهل جهنم با همدیگر حق است... هر وقت دیدید که یک زن و شوهر در خانه دعوا کردند، از جهنم در درون اینها اثری هست.
@moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
حدیث معراج جلسه ۳.mp3
21.03M
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه سوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 3
در خیلی از مردم امراض قلبی هست، یعنی حسد دارند، کینه دارند، تکبر دارند، منتهی بروز نمی دهند،.......... این خوب است، اما کامل نیست.
🔸دقیقه 6
خیلی از ما روی اعمال و افعال مان کار می کنیم، یعنی روی بدن کار می کنیم...... اما باطن چی؟
🔸دقیقه 8
مردم در صدد رفع صفات رذیله نفسانی نیستند.
🔸دقیقه 9
انسان در قیامت، جهنم و بهشتش از روی صفات نفسانیش درست می شود.
🔸دقیقه 11
حیوانات مظهر صفات ما هستند.
🔸دقیقه 15
عمل خیلی، برای انسان کارساز نیست. صفات خیلی برای انسان کارساز هست.
🔸دقیقه 18
فقط در ظاهر، دین دارد مطرح می شود، خیلی کم مطرح می شود که آقا، دین خودت را به باطن خودت به قلب خودت برسان.
🔸دقیقه 22
توکل دو رکن دارد : 1)واگذار کردن کار به یک آدم خبره
2)دخالت نکردن
🔸دقیقه 25
توکل واقعی، توکل بچه ی چهار، پنج ساله است، که کاملا خودش را به پدر و مادر واگذار کرده است.
🔸دقیقه 36
چرا مردم، اهل توکل نیستند؟ چرا باز می خواهند خود را به صد راه بزنند تا به روزیشان برسند، به مقام برسند. برای چیست؟ (چون) اطمینان قلبی نیست.
@moravej_tohid
حدیث معراج جلسه ۴.mp3
17.49M
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 4
توکل مراتب دارد.
🔸دقیقه 9
ما نمی خواهیم بگوییم، انسان بیکار در خانه، بنشیند و روزیش می رسد. (بلکه) انسان کار که می کند به این نیت کار کند که خدایا! اداره می روم، که حاجات خلق تو را برآورده کنم. قصد رضای خدا کند.
عمل هم باید مطابق با نیت باشد،با مشتری آسان بگیرد.
این را یقین داشته باشد که این مغازه محل روزی نیست.
🔸دقیقه 12
روزی در جای دیگری دارد برای انسان ها تقسیم می شود. اگر انسان واقعا این مسئله ی توکل را در قلب خودش بتواند فرو ببرد که سبب روزی فقط خداست، هم آرام می شود و هم خودش را به این طرف و آن طرف نمی زند.
🔸دقیقه 18
علامت توکل این است که در بحبوحه ی مصائبی که بر سر انسان می ریزد، این آدم خیلی آرام است.
اینکه می بینید، انسان ها در مصیبت ها مضطرب می شوند ودغدغه پیدا می کنند، همه به خاطر این است که خیال می کنند خودشان همه کاره هستند
🔸دقیقه 20
«ما اصاب من مصیبت فی الارض و لا فی انفسکم الا فی کتاب من قبل ان نبراها..» «22،حدید»
هر مصیبتی که در آسمان و زمین و در نفس شما به وجود آمد، همه از قبل مقدر شده (یعنی اندازه شده)
🔸دقیقه 23
کمال انسان یعنی، صبر، توکل، رضا، تفویض
🔸دقیقه 24
ماجرای به دنیا آمدن حنظله غسیل الملایکه
🔸دقیقه 28
زندگی مردم که سخت است به این علت است که مردم توکل به خدا ندارند و به آنچه که خدا قسمت شان کرده راضی نیستند.
🔸دقیقه 31
قدیم به اطباء می گفتند : حکیم
حکیم یعنی انسانی که کارش سنجیده است.
🔸دقیقه 34
به خدا اعتقاد داریم، اعتماد نداریم.
@moravej_tohid
☘مروری بر درسهای توحیدی حضرت استاد ☘
چکیده مطالب مطرح شده در جلسه چهارم علم حقیقی
1.اموری، ارکان عالم آفرینش هستند.،مانند توحید، معاد، نبوت که قابل شک نیستند.
تنها رکن رکین وقیوم مطلق جهان خداوند است، وخداوند برای فعلش غایتی قرار داده که آن را میگویم قیامت یا معاد .
2.برای اینکه انسان بتواند سیر از توحید تا معاد را انجام دهد انبیا را قرار داده است.
3.اینکه عدهای به خداوند شک میکنند بخاطر شدت ظهور است.
چونما قبل از اینکه موجودی را ببینیم اول خدا را میبینیم نور خداوند نوری است که اینها را روشن کرده است.
4.معاد هم قابل شک نیست . خداوند در قرآن میفرماید:
سوره عنکبوت آیه ۵۴ :( و یستعجلونک بالعذاب و ان جهنم لمحیطه بالکافرین ) «از تو به تعجیل عذاب می طلبند در صورتی که عذاب جهنم به کافران احاطه نموده است.»
5.پس نه شک به نور قابل قبول است . نه جهل به نور قابل قبول است
همه نسبت به خدا ومعادیقین دارند .
اما عدهای به این یقین خودشان علم ندارند.
6.ما اگر بخواهیم خود را درک کنیم اول باید اورا درک کنیم اودر محدوده ادراکی ماهست.(اما خداوند با آن مراتب عمیق روحی و قلبی ادراک می شود.)
7.اما خدایی که عبارتست از وجود مطلقی که همه جا را گرفتهاست .درون ما، بیرون ما، نمیشود او را درک نکنیم
این از غفلت ناشی میشود، حواس من به چیز دیگری رفته است .این غفلت از وهم، ناشی میشود.
8.منتهی این خدایی که درکش می کنم و این قدر واضح است، با کدام مرتبه از مراتب ادراکی انسان درک می شود؟ با عقل و با روح درک می شود. یعنی همین الان قلب من دارد خدا را مشاهده می کند. روح من دارد خدا را مشاهده می کند. منتهی من در ادراک خودم به مرتبه ادراک قلب نرسیده ام.
🔸قرآن در سوره المطففین در آیه ۱۴ می فرماید :
( کلابل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون )
چیزی که هست روی قلب من را زنگار گرفته است.
9.اتصال بین ماو قلبمان قطع است.
فرق ما با حضرت علی ( ع) در همین است .ازحضرت پرسید ند؟ آیا خدا را دیده ای؟ فرمود :بله، با قلبم دیدم. خدایی که نبینم عبادتش نمی کنم.
🔸قلب ما آن مرتبه ای است که همین الان خدا را دارد می بیند و این اختصاص به حضرت علی (ع) و انبیا ندارد. همه ما با قلب خودمان داریم خدا را می بینیم. منتهی روی قلب علی (ع) حجابی نیست.
🔸(ما کذب الفواد ما رأی) قلب پیامبر در آنچه که در معراج دید خطا نکرد.
10.خداوند،قابل شک نیست به خاطر اینکه، خدا معلوم اول است وموجودات معلوم ثانی، وقتی به درخت نگاه می کنم اول خدا را درک میکنم سپس درخت را میبینم. ولی چرا ما خدا را درک نمی کنیم و می گوییم :درخت آنجا هست. چون ما
، در مرتبه وهم هستیم ( وهم آن مرتبهای است که انسان فعالیتهای دفعی و جذبی خودش را در بعد حیوانی، تنظیم میکند. )
وهم شیطان درونی است .وشیطان بیرونی هم از بیرون این دو تا دست به دست هم می دهند. حتی با هم ضمیمه می شوند. انسان وهمش متورم می شود و به دنبال دنیا می رود. وهر انسانی مادام که در مرتبه وهم است یک شیطانی با او قرین هست.
11.قلب در مرتبه ملکوت و عالی است و وهم در مرتبه اسفل وپایین است .
عالم ملکوت عالم قداست محض است . وتکبر وحسد در این مقام راه ندارد.
شیطان در مرتبه وهم است وملائکه در مرتبه عقل هستند . شیطان کثرت بین است ولذا در عالم ملکوت جایی ندارد .
اما عالم ملائکه عالم قداست وعقل است.
همچنین انسانی که در مرتبه وهم مانده راه ندارد به عالم ملکوت چون این انسان ( حسد دارد ،تکبر دارد، طمع دارد، حریص است ......) وبه دنیال دنیا طلبی است وهم با این خصوصیات در عالم ملکوت راه ندارد.
این انسان از دیدن خدا محروم است از یقین محروم است واز شهود قیامت محروم است.
یعنی در مرتبه قلبش وروحش، راه ندارد.
12. دلیل بر اینکه انسانها در مرتبه وهم خودشان مانده اند، از مشاهده خدا محرومند.
مطلب دیگر اینکه انسان تا در مرتبه وهمش مانده است در کثرت است . دوبین است یعنی دو تا میبیند(خدا .من ) وهم خدا را قبول دارد . با تقلید قبول دارد .
قلب است که خدا را با مشاهده قبول میکند.
قلب در انسانها مختلف است
۱_ در بعضی ها، قلب مرده است که این قلب صاف به جهنم می رود ۲_اما بعضی قلب نمرده است .از بس بی اعتنایی کردهاند، در زیر وجود حجابها نفس ندارد باید عذاب بکشد .تا حجاب ها کنار برود .تا بتواند خدا را ببیند .
🔸حضرت علی ( ع) میفرماید از زمانی که حق را به من نشان دادند. شک نکردم علی ( ع) درمرتبه قلب است.
قلب شک نمی کند .وحدت حاکم است .
قلب خدا را میبیند جز خدا چیزی را نمی بیند .
#علم_حقیقی
https://eitaa.com/moravej_tohid/3290🆔 @moravej_tohid
002.mp3
25.58M
🎙#معاد جلسه دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد.
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
#مقامات_حضرت_زهرا(س)
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
♡مقام قلب عارف
ایــن است که فیلسوف می خواهــد از راه توجه دادن انــسان، به خــصوصــیات مـوجــودات خارجی ، او را از غــفلت در بــیاورد و به خــدا متوجــه کند اما عــارف می خواهد از راه سیــر دادن انــسان در مراتــب وجــودی خودش و
رساندن او به مــقام قــلب، انــسان را از غفلت در بیــــاورد، اگر دیگران می گویند خدا کو؟
عارف وقتی به مقام قلبش می رسد می گوید:
غــیر خــدا کــو؟
مثــل آن عــارف بزرگ (علامه حسن زاده آملی)که فــرمود: خدایــا همــه می گویند کــو کــو
حــسن می گوید: هــو هــو
🌷حضرت علامه مروجی سبزواری
☘جلسه ۵ ، علم حقیقی
#عکس_نوشته
@moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
حدیث معراج جلسه ۵.mp3
18.5M
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 2
بررسی حدیث امام صادق علیه السلام
امام (ع) می خواهد بفرماید که اگر انسان به خدا توکل داشته باشد غنا و عزت هم پیدا می کند.
🔸دقیقه 4
انسان همه ی تلاش های خودش را در جهت روح خودش تنظیم کند. یعنی مرتب به دنبال این باشد که کمالات روحانی را بیشتر به دست بیاورد.
🔸دقیقه 8
چیزی که مردم روزگار ما را واقعاً مستأصل و پریشان کرده، این است که صفت غنا نیست، صفت قناعت نیست.
🔸دقیقه 14
مردم خودشان را درون آداب و رسوم کاذب واقعا اسیر کرده اند.
🔸دقیقه 16
پیامبر اکرم (ص) سیره شان این بود که، شب که می خواستند بخوابند. هر چه که در خانه اضافه داشتند، انفاق می کردند.
🔸دقیقه 19
روحیه توحیدی در بین مردم نیست.
روزی فردای خودم را به خدا واگذار کنم.
🔸دقیقه 22
ما یک روایت نداریم که ائمه فرموده باشند که مردم پس انداز کنید.
🔸دقیقه 23
سیره امامان ما این بود که وقتی قحطی و امثال قحطی مثل تحریم های الان می شد، هر چه داشتند به دیگران می دادند. ما بر عکس جمع می کنیم.
🔸دقیقه 25
چه خوب است انسان قلبش به خدا مطمئن باشد نه به آن پس اندازش در بانک.
🔸دقیقه 28
حضـــــرت علی (ع) به ابن عباس می فرمود : به خدا قسم این خلافت در نزد من ارزشش از این کفش وصله زده پست تر است.
🔸دقیقه 34
اگر در مغازه ات بتوانی خدا را خشنود کنی، مغازه ات مسجد میشود و از همان مغازه به معراج می روی.
این کار است که می گویند، کار، عبادت است. والا کاری که برای جذب روزی باشد آن عبادت نیست. کاری که برای رضای خدا باشد آن عبادت است.
🆔@moravej_tohid
حدیث معراج جلسه ۶.mp3
19.89M
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه ششم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 3
هدیه ی جبرئیل به پیامبر اکرم (ص)
🔸دقیقه 5
رسول خدا (ص) پرسید : توکل چیست؟
جبرئیل گفت : اینکه بدانی و یقین داشته باشی که خلق خدا نه می توانند به تو ضرر برسانند و نه می توانند به تو منفعت برسانند.
🔸دقیقه 11
اگر بدانم و یقین کنم که خدا نخواست این مقام به من برسد، خدا خواست به او برسد، به من نرسد. اگر یقین داشته باشم، دیگه ناراحت نمی شوم. همین که ناراحت می شوم، معلوم می شود که به خدا اعتمادی ندارم. به خدا توکل ندارم، به مردم توکل دارم. (اینها، شرک و دوری از توحید می شود.)
🔸دقیقه 13
من چه وقت از مردم می ترسم؟ زمانی که بدانم به من ضرر می زنند.
چه وقت به مردم امید دارم؟ زمانی که بدانم به من نفع برسانند.
اما اگر بدانم هر نفع و هر ضرری که برسد از خداست، دیگر نه از مردم می ترسم و نه به مردم امید دارم.
🔸دقیقه 18
علامت های توکل چیست؟ مخلوق نه ضرر می زند و نه نفع می رساند........ انسان به کلی از خلق مأیوس باشد.
🔸دقیقه 27
اینها را باور کنیم که «روزی بین شما قسمت شده، ضمانت شده که می رسد.»
اگر انسان همین را یقین داشته باشد، دیگر این همه خودش را به خاطر دنیا به آسمان و زمین نمی زند.
🔸دقیقه 28
بی توکلی و بی اعتمادی به خدا، زندگی مردم را سخت کرده است.
🔸دقیقه 30
این را نگوییم : از تو حرکت، از خدا برکت، اینها شرک است. (ما خودمان را شریک خدا نکنیم)
🔸نیت مان را از مغازه رفتن، از اداره رفتن تغییر دهیم.
🔸دقیقه 35
چرا این همه بیماری ها در دنیا زیاد شده؟ چون مردم به علم خودشان مغرورند.
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽