در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#فقه_استدلالی جلسه چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 2
نماز جمعه آیا واجب است یا خیر؟
اگر امام (ع) نباشد، آیا نماز جمعه مشروع نیست؟ یا اینکه نه مشروع هست. معین نیست. (این اختلاف بین فقها در اینجاست.)
🔸دقیقه 6
واجب تعیینی در مقابل واجب تخییری است. واجب تخییری ، مثل کفاره روزه اگر کسی عمدا روزه اش را بخورد. می گویند : 60 روز، روزه بگیرد یا به 60 فقیر طعام دهد و یا بنده ای را آزاد کند.
اما واجب تعیینی، واجبی است که می گوید : الان ظهر است و انسان باید معینا همین نماز ظهر را بخواند.
🔸دقیقه 11
امر، برای انجام فعل انگیزه می شود.
تشریع همیشه هست چه در غیبت، چه در حضور. فقط امام که هست (چه پیامبر و چه دوازده امام، اینها که حضور داشته باشند) نماز جمعه معینا واجب می شود.
حضور نداشته باشند، تعیین برداشته می شود، ولی تشریع می ماند وتخییر ثابت میشود، نماز می شود واجب تخییری
🔸دقیقه 13
کسانی که می گویند : ظهر را نباید بخوانیم، اینها باز یک قسم دیگر هستند.
قسم سوم، آنها یی که می گویند :نماز جمعه، نماز تعیینی است. آنها می خواهند بگویند در زمان غیبت، ظهر امر ندارد. اینها قسم سوم هستند که می خواهند بگویند : اصلا امری که به نماز جمعه وارد شده مطلق است، منوط به زمان حاضر نیست. چه امام معصوم باشد چه نباشد. باید معینا جمعه خوانده شود.
🔸دقیقه 15
کسانی که قائل به وجوب تعیینی هستند، استدلال اول اینها به این آیه است:
«یا ایها الذین امنوا إذا نودی للصلوت
من یوم الجمعه، فاسعوا الی ذکر الله.....»
«9،جمعه»
#نماز_چمعه
#واجب
#مستحب
https://eitaa.com/moravej_tohid/3517🆔 @moravej_tohid
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
" سلام علی آل یس "
#مهدی_بیا
@moravej_tohid
4_6048582561553189991.mp3
1.86M
...اگر عاشقی بود که اهل شجاعت بود (هر کسی این شجاعت را ندارد) در مقابل حرف مردم بایستد، در مقابل وسوسه های شیطان بایستد، در مقابل نفسش بایستد، بالاخره پا گذاشت مقابل همه اینها و دوباره برگشت و رفت...
...وقتی که سالک برمیگردد به سوی خدا، وقتی که به خدا رسید آنجا دیگر بیهوش میشود، فنا میشود، "فنای فی الله" همین میشود، دیگر هیچی متوجه نمیشود، یک جذبه قوی می آید او را از خودش بیرون میبرد...
...خدا که می آید عاشق دیگر فنا میشود، فانی میشود، لا میشود، هیچی میشود، دیگر هیچ خبری از خودش ندارد، اگر از او بپرسی تو کیستی؟ میگوید نمیدانم، چه بسا ممکن است خانه اش را گم کند، اینها حالت های فنا و جذب است، منتها چیزی که هست در فنا نمی ماند، دوباره خداوند او را برش میگرداند...
...عرفا برای مسئله سوز و گداز و اشک و اینها خیلی اهمیت قائلند، اما این را هم ضمناً بدانید که سوز و گداز و اشک و آه کمال مطلق انسان نیست، چون سوز و گداز، اشک، زاری، ناله، اینها مال کسانی هست که هنوز نرسیدند، وقتی که سالک میرسد به خدا و شخصیتش فانی میشود در او و حالا برمیگردد به...
برگرفته از جلسه ۱۸۰ #مثنوی
#فایل_صوتی_کوتاه
@moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه دوازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 3
حکایت حال بوتیمار
خیلی ها هستند که فقط دوست دارند جمع کنند. دوست دارند که داشته باشند. (همین)
خب حالا ازش استفاده کن. نه، می ترسم کم شود. انفاق کن، نه.
✨دقیقه 4
«انمایرید الله ان یعذبهم بها فی الحیاة الدنیا» «55،توبه»
خداوند می خواهد با همان مالشان عذاب کند. (یعنی همین عذاب است.)
✨دقیقه 6
سخن امام محمد غزالی در مورد مرگ و سکرات آن
✨دقیقه 9
راهش این است که انسان در این دنیا کاری کند که این تعلقات را در این دنیا از خودش ببرد. (مثلا فرض کند که این فرش نباشد هیچ فرقی برایش نکند، اینها را تمرین کنید.)
✨دقیقه 10
حدیث امام صادق (ع) در مصباح الشریعه : هر وقت که می خواهی از خانه ات بیرون بیایی، چنین فرض کن که دیگر به خانه ات بر نمی گردی.
✨دقیقه 12
صدق با خلق داشته باشید. اخلاص برای خدا، صدق با خلق
✨دقیقه 14
آیا خنده بر هر درد بی درمان دواست؟ چرا وقتی که انسان غم دارد، گریه می کند؟ علتش چیست؟
✨دقیقه 16
برای ابدیت خودتان کار کنید، نه برای این دنیای چند روزه که بالاخره می گذرد و هیچ کدام از ما یقین نداریم که فردا صبح را بتوانیم ببینیم.
✨دقیقه 19
حضرت علی (ع) فرمودند : تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل
خدا رحمت کند شما را، آماده باشید که ندا داده شما را به رحیل (الرحیل، یعنی آماده شوید)
✨دقیقه 21
خدا حضرت آقای حسن زاده آملی را حفظ شون کند، همیشه این را تأکید می کردند و می گفتند : ابد، به ابدیت بیندیشید.
✨دقیقه 22
«ولا تکن من الغافلین» «205،اعراف»
شیطان می خواهد از خود حقیقی ات (یعنی خدا) غافلت کند. همین که غافل شدی، دیگر کافی هست.
برای خودم، چه خدمتی کردم.
برای آن خود ثابتم، ببینید، یک خود داریم که خود گذراست، خود موقتی است. من برایش لباس بدوزم، کفش بخرم. طلا بخرم. خانه خوب بخرم. خب وقتی این خود جسمانی رفت، همه ی اینها هم با او می رود. برای خود ابدیت چه کار کردی؟ برای خود جاودانیت چه کردی؟
✨دقیقه 24
پاسخ هدهد به بوتیمار
✨دقیقه 27
عذر جغد
✨دقیقه 31
اگر توانستید، یک شب بیدار شدید و به درگاه خدا اشکی ریختید و سوزی داشتید، این معلوم است که نور جذب کردید، چون وقتی که انسان توفیق راز و نیاز از آن طرف پیدا می کند، اول آنها دعوتش کردند، بعد خودش، همچین نیست که آدم خودش برود.
✨دقیقه 35
مالکیت خدا علی الاطلاق است. «لمن الملک الیوم» «16،غافر»
مالک کی هست؟ یعنی پس من هم مالک خودم نیستم، او مالک من است.
یکی از راه های رسیدن به توحید، توکل و تفویض است. واگذار کردن کار است به مالک، واگذار کردن کار است به رب
✨دقیقه 41
دعا هم بکنید، اما نه به عنوان فضولی، به عنوان اینکه نظر خدا را یک جوری به خودت متوجه کنی. این جوری دعا کنید.
اگر می گوییم عبد هستیم، راست بگوییم که عبدیم، لطافت ها و ظرافت های عبودیت را در خودمان پیاده کنیم.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3522🆔 @moravej_tohid
💚✨﷽ ✨💚
دینی انسان را به خدا می رساند که👇👇
همه ابعادش رعایت بشود، فقهش رعایت بشود، محرمات و واجباتش رعایت بشود،حلال ها رعایت بشود، مستحبات رعایت بشود، یک فرق عارف و عامی در همین است که مردمان عامی فقط واجب و حرام را، رعایت میکنند اما عارف باید مستحبات و مکروهات را هم رعایت کند، هر چه که انسان بالاتر میرود، بیشتر از او انتظار دارند، بنابراین اگر انسان بگوید ولش کن هر چه شد... نماز را فارسی خواندی هم خواندی، عربی هم خواندی خواندی، رو به قبله خواندی، پشت به قبله خواندی (این نمیشود) این نماز نمازی نیست که انسان را به معراج برساند، این عمل عملی نیست که روح انسان را به خدا برساند. هر کسی هم اینجوری خواست تو را پیش ببرد که، هر کاری کردی مهم نیست، دلت درست باشد، اینجوری خواست راهنمایی ات کند که هر جوری که دلت خواست، نماز بخوان عیبی ندارد، روزه را هر جوری خواستی بگیر، اگر کسی اینجوری گفت، نرو پشت سرش
او خودش به جهنم میرود ،تو را هم به جهنم میبرد..
🌷در محضر علامهمروجیسبزواری
#عکس_نوشته
https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3