eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
919 عکس
392 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
...اگر عاشقی بود که اهل شجاعت بود (هر کسی این شجاعت را ندارد) در مقابل حرف مردم بایستد، در مقابل وسوسه های شیطان بایستد، در مقابل نفسش بایستد، بالاخره پا گذاشت مقابل همه اینها و دوباره برگشت و رفت... ...وقتی که سالک برمیگردد به سوی خدا، وقتی که به خدا رسید آنجا دیگر بیهوش میشود، فنا میشود، "فنای فی الله" همین میشود، دیگر هیچی متوجه نمیشود، یک جذبه قوی می آید او را از خودش بیرون میبرد... ...خدا که می آید عاشق دیگر فنا میشود، فانی میشود، لا میشود، هیچی میشود، دیگر هیچ خبری از خودش ندارد، اگر از او بپرسی تو کیستی؟ میگوید نمیدانم، چه بسا ممکن است خانه اش را گم کند، اینها حالت های فنا و جذب است، منتها چیزی که هست در فنا نمی ماند، دوباره خداوند او را برش میگرداند... ...عرفا برای مسئله سوز و گداز و اشک و اینها خیلی اهمیت قائلند، اما این را هم ضمناً بدانید که سوز و گداز و اشک و آه کمال مطلق انسان نیست، چون سوز و گداز، اشک، زاری، ناله، اینها مال کسانی هست که هنوز نرسیدند، وقتی که سالک میرسد به خدا و شخصیتش فانی میشود در او و حالا برمیگردد به... برگرفته از جلسه ۱۸۰ @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه دوازدهم در محضر ✨دقیقه 3 حکایت حال بوتیمار خیلی ها هستند که فقط دوست دارند جمع کنند. دوست دارند که داشته باشند. (همین) خب حالا ازش استفاده کن. نه، می ترسم کم شود. انفاق کن، نه. ✨دقیقه 4 «انمایرید الله ان یعذبهم بها فی الحیاة الدنیا» «55،توبه» خداوند می خواهد با همان مالشان عذاب کند. (یعنی همین عذاب است.) ✨دقیقه 6 سخن امام محمد غزالی در مورد مرگ و سکرات آن ✨دقیقه 9 راهش این است که انسان در این دنیا کاری کند که این تعلقات را در این دنیا از خودش ببرد. (مثلا فرض کند که این فرش نباشد هیچ فرقی برایش نکند، اینها را تمرین کنید.) ✨دقیقه 10 حدیث امام صادق (ع) در مصباح الشریعه : هر وقت که می خواهی از خانه ات بیرون بیایی، چنین فرض کن که دیگر به خانه ات بر نمی گردی. ✨دقیقه 12 صدق با خلق داشته باشید. اخلاص برای خدا، صدق با خلق ✨دقیقه 14 آیا خنده بر هر درد بی درمان دواست؟ چرا وقتی که انسان غم دارد، گریه می کند؟ علتش چیست؟ ✨دقیقه 16 برای ابدیت خودتان کار کنید، نه برای این دنیای چند روزه که بالاخره می گذرد و هیچ کدام از ما یقین نداریم که فردا صبح را بتوانیم ببینیم. ✨دقیقه 19 حضرت علی (ع) فرمودند : تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل خدا رحمت کند شما را، آماده باشید که ندا داده شما را به رحیل (الرحیل، یعنی آماده شوید) ✨دقیقه 21 خدا حضرت آقای حسن زاده آملی را حفظ شون کند، همیشه این را تأکید می کردند و می گفتند : ابد، به ابدیت بیندیشید. ✨دقیقه 22 «ولا تکن من الغافلین» «205،اعراف» شیطان می خواهد از خود حقیقی ات (یعنی خدا) غافلت کند. همین که غافل شدی، دیگر کافی هست. برای خودم، چه خدمتی کردم. برای آن خود ثابتم، ببینید، یک خود داریم که خود گذراست، خود موقتی است. من برایش لباس بدوزم، کفش بخرم. طلا بخرم. خانه خوب بخرم. خب وقتی این خود جسمانی رفت، همه ی اینها هم با او می رود. برای خود ابدیت چه کار کردی؟ برای خود جاودانیت چه کردی؟ ✨دقیقه 24 پاسخ هدهد به بوتیمار ✨دقیقه 27 عذر جغد ✨دقیقه 31 اگر توانستید، یک شب بیدار شدید و به درگاه خدا اشکی ریختید و سوزی داشتید، این معلوم است که نور جذب کردید، چون وقتی که انسان توفیق راز و نیاز از آن طرف پیدا می کند، اول آنها دعوتش کردند، بعد خودش، همچین نیست که آدم خودش برود. ✨دقیقه 35 مالکیت خدا علی الاطلاق است. «لمن الملک الیوم» «16،غافر» مالک کی هست؟ یعنی پس من هم مالک خودم نیستم، او مالک من است. یکی از راه های رسیدن به توحید، توکل و تفویض است. واگذار کردن کار است به مالک، واگذار کردن کار است به رب ✨دقیقه 41 دعا هم بکنید، اما نه به عنوان فضولی، به عنوان اینکه نظر خدا را یک جوری به خودت متوجه کنی. این جوری دعا کنید. اگر می گوییم عبد هستیم، راست بگوییم که عبدیم، لطافت ها و ظرافت های عبودیت را در خودمان پیاده کنیم. https://eitaa.com/moravej_tohid/3522🆔 @moravej_tohid
💚✨﷽ ✨💚 دینی انسان را به خدا می‌ رساند که👇👇 همه ابعادش رعایت بشود، فقهش رعایت بشود، محرمات و واجباتش رعایت بشود،حلال ها رعایت بشود، مستحبات رعایت بشود، یک فرق عارف و عامی در همین است که مردمان عامی فقط واجب و حرام را، رعایت می‌کنند اما عارف باید مستحبات و مکروهات را هم رعایت کند، هر چه که انسان بالاتر می‌رود، بیشتر از او انتظار دارند، بنابراین اگر انسان بگوید ولش کن هر چه شد... نماز را فارسی خواندی هم خواندی، عربی هم خواندی خواندی، رو به قبله خواندی، پشت به قبله خواندی (این نمیشود) این نماز نمازی نیست که انسان را به معراج برساند، این عمل عملی نیست که روح انسان را به خدا برساند. هر کسی هم اینجوری خواست تو را پیش ببرد که، هر کاری کردی مهم نیست، دلت درست باشد، اینجوری خواست راهنمایی ات کند که هر جوری که دلت خواست، نماز بخوان‌ عیبی ندارد، روزه را هر جوری خواستی بگیر، اگر کسی اینجوری گفت، نرو پشت سرش او خودش به جهنم می‌رود ‌،تو را هم به جهنم می‌برد.. 🌷در محضر علامه‌مروجی‌سبزواری https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و هفتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و هشتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
⬛️امام سجاد «ع»: ‌ پسر زیاد! آیا ما را به قتل تهدید مى کنى؟ مگر نمى دانى که کشته شدن [در راه خدا]، عادت [دیرین] ما و شهادت، مایه کرامت و افتخار ماست؟! ‌ لهوف، ص ۲۰۲ @moravej_tohid
شهادت امام زین العابدین تسلیت باد🏴🏴🏴🏴 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه پنجم در محضر ✨دقیقه 1 آیا اصل اقامه نماز جمعه واجب است یا نه؟ سرعت، متفرع بر اقامه است. اگر اقامه شد، شما هم بشتابید. اقامه اش چی؟ آیا اقامه آن هم واجب است یا نه؟ این دیگر از آیه در نمی آید. ✨دقیقه 2 «اسعو» اینجا، دلالت بر وجوب نمی کند. (در آیه مذکور) دلالت بر استحباب می کند. ✨دقیقه 3 «اذا نودی فاسعوا» هرگاه ندا داده شد، شما سرعت کنید. ما می دانیم، به محض اینکه ندا داده شد و به محض اینکه اذان گفته شد، واجب نیست. چون چنانکه عرض کردیم، بعد از اذان خطبه ها هست و در خطبه، حضور واجب نیست. سعی واجب نیست. (سعی به معنی حرکت با سرعت را می گویند.) پس سرعت، هم مستحب است. ✨دقیقه 7 یک مؤید هم اینجا داریم، «ذلکم خیر لکم» آیه «یا ایها الذین امنوا، إذا نودی للصلاه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع، ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون» «9،جمعه» این بهتر است برای شما (یعنی این سرعت کردن برای شما بهتر است.) ✨دقیقه 9 در قرآن خیر، به هردو معنا استعمال شده، هم به معنی مقابل شر، هم به معنی افضلیت ✨دقیقه 14 «واذا راوا تجاره او لهوا انفضوا الیها و ترکوک قائما قل ما عند الله خیر من اللهو و من التجاره والله خیر الرازقین» «11،جمعه» در آخر آیه، یک مطلبی دارد که می فرماید : بگو، آنچه نزد خداست بهتر است از این تجارت https://eitaa.com/moravej_tohid/3531🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه هفدهم در محضر ✨دقیقه 1 اعمال دو جور هستند : یا جسمی هستند، مثل همین نماز، روزه، حج، انفاق، اینها جسمانی هستند. اما یک سری اعمال قلبی هستند. مثل توکل، رضا، صبر و.... خداوند اینها را می فرماید، بهترین اعمال است. ✨دقیقه 6 کلام خداوند نسبت به پیامبر (ص) : (خداوند در اینجا می خواهد بفرماید، من چه کسانی را دوست دارم؟) می فرماید : ای پیغمبر! واجب شد محبت من (واجب شد یعنی حتمی است) محبت من درباره کسانی که یکدیگر را به خاطر من دوست دارند. ✨دقیقه 10 انسان، دوستی خودش را تنظیم کند. ما خودمان را رها کردیم. به چه نیتی غذا می خوریم؟ شما امشب افطار می کنی، به چه نیتی افطار می کنی؟ به چه نیتی می خوابی؟ به مغازه می روی، به چه نیتی می روی؟ ✨دقیقه 18 مردم دنیا در خیال زندگی می کنند، در عالم عقل زندگی نمی کنند. ✨دقیقه 22 جسم خیلی حاجت ندارد، حاجت های جسم خیلی راحت برآورده می شود. این جسم در روز، چهار یا پنج لیوان آب بهش بدهی و یا دو تا نان، یا گرسنه می شوی یک دانه سیب زمینی بدهی یا یک مقدار برنج، سیر می شود. جسم خیلی حاجت ندارد. حیوانات بیرونی، خدا یک حدی براشون تعیین کرده و از همان حدشان تجاوز نمی کنند. ✨دقیقه 25 انسان است که می بینی با اینکه حاجات جسمش خیلی آسان برآورده می شود ولی دنبال زیادی می رود. (زیادی، زیادی) حتی دیگران را می خواهد از حق خودشان محروم کند، اینها برای چیست؟ ✨دقیقه 26 «یوم نقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزید» «30،ق» این حیوان نفس طبیعتش جهنمی است. این است که شما خانه را هر چه که بزرگتر می کنی، باز می گوید : بزرگتر می خواهم...... هر چه بیشتر به دست می آوری، باز می گوید بیشتر می خواهم، یعنی یک چیزی هست که سیر نمی شود. در درون هر کدام از ما یک جهنم وجود دارد. ✨دقیقه 29 اگر غذا درست می کنیم، نه برای جسم است. نه برای خدا، برای چه کسی هست؟ برای آن جهنم نفس است که هی می بلعد و می گوید : بیشتر می خواهم، بیشتر می خواهم، مگر اینکه خداوند یک عنایتی کند و سر این جهنم بسته شود، انسان وجودش بهشتی شود. ✨دقیقه 31 اگر کسی را دوست دارم برای خدا دوست بدارم نه برای خودم. https://eitaa.com/moravej_tohid/3535🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای چشمه آگاهی شاگرد نمی خواهی؟... 📝 @moravej_tohid
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌کلیپ کوتاه واقعا انسان چیست ؟ چرا در عصر جدید ما هنوز قادر نیستیم تعریف ساده ، منطقی و درستی از انسان داشته باشیم ؟ https://t.me/APPMT آدرس نصب اپ دانلود اپلیکیشن مروج توحید http://moravejtohid.com/app
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
... پادشاه همه لذتش در حکومتش است، در مُلکش است، خوشش میاید، اقتداری دارد، قدرتی دارد، عزتی دارد، همه را تحت فرمان خودش در آورده است... اما اگر براستی بتوانند یک ذره آن ذوقی را که عاشقان (عاشقان بی سر و پا) در مجلس خودشان دارند... ...این است که وقتی انسان تا به آنجا نرسد، تا از آن باده در کامش نریخته باشند، نمی تواند بفهمد (واقعاً نمی تواند بفهمد) آن زنان مصر که ملامت می کردند زلیخا را که تو چرا... آنها نمی دانستند که از باده محبت یوسف چقدر سرمست است، او از آن باده چشیده بود، از آن باده محبت چشیده بود... هر چه میگفت زیباست، میگفتند خُب زیبا باشد، تو باید با این موقعیتت، اینطور خودت را... کاری که کرد زلیخا خواست از آن باده محبت یوسف در کام آنها هم بچکاند، به شهود برساندشان... حالا درست است که در ظاهر ترنجی به دست آنها داد اما در باطن از آن شراب عشق در کام آنها چکاند، این بود که بیخود شدند... ...از همان شراب به تو هم بدهند بعد اگر مست نشدی، مغازه و منصب و مقام و همه را رها نکردی بعد ملامت کن، بعد بگو چرا... 💿برگرفته از جلسه ۳ شرح مثنوی 🔰 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و نهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه چهلم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه ششم در محضر ✨دقیقه 1 قائلین به وجوب خودشان دو گروه هستند. یک گروه معتقد به وجوب تخییری هستند که اکثر فقها اینگونه هستند و یک گروه معتقد به وجوب تعیینی هستند. ✨دقیقه 3 استدلال به روایات روایات در مورد وجوب نماز جمعه خیلی زیاد هست، تا جایی که می فرمایند : حتی 200 حدیث در این زمینه آمده ✨دقیقه 6 حدیث متواتر یعنی حدیثی که این قدر این حدیث نقل شده، حالا از یک امام یا از امامان متعدد و راویان متعدد، آن قدر نقل شده که جایی برای احتمال خلافش نیست و این حدیث قابل قبول است. ✨دقیقه 8 حدیث صحیح، حدیثی است که راوی او امامی است، یعنی شیعه اثنا عشری است. زراره از امام باقر (ع) روایت می کند :خداوند عزوجل واجب فرموده است بر مردم از یک جمعه تا جمعه دیگر سی و پنج تا نماز، یک نماز هست از میان این سی و پنج تا نماز که باید به صورت جماعت خوانده شود. ✨دقیقه 13 یک بحثی هست در بین فقها که می گویند : بعضی از روایات مطلقند، روایتی که مطلق است ما می‌توانیم اگر شک کردیم در قید، به اطلاقش تمسک کنیم، این بحث اصولی است. خیلی وقت ها هست که فقها از اطلاق روایات می آیند استفاده می‌کنند. وقتی که شک در تقیید می کنند از اطلاق روایت استفاده می کنند. ✨دقیقه 15 اطلاق باید در مقام بیان باشد. ✨دقیقه 16 مطلقات قرآنی در مقام بیان نیستند. (قرآن بعدا در نزد ائمه (ع) جزئیاتش بیان شد.) ✨دقیقه 18 یکی از اختلافات بزرگی که معمولا فقها (اختلافات فتوایی) دارند، روی همین مسئله هست که آیا به فلان اطلاق می شود تمسک کرد یا نمی شود تمسک کرد؟ بعضی ها می گویند می‌شود به اطلاق تمسک کرد، بعضی می گویند، نمی شود تمسک کرد. ✨دقیقه 20 اگر شک کردیم که آیا قیدی هست یا نه، آیا می توانیم به اطلاق تمسک کنیم یا نه؟ می گویند : به اطلاقی می توانی تمسک کنی که در مقام بیان باشد. ✨دقیقه 22 مطلقات دو جور هستند، بعضی مطلقات هستند که در مقام بیان همه جزئیات و جوانب مسئله نیستند مثل اطلاقات قرآنی «کتب علیکم الصیام» «183،بقره» روزه بر شما واجب شد، حالا از کی تا کی؟ مهلتش تا چه وقت هست؟ چه کسانی باید روزه بگیرند یا نگیرند؟ (در صدد بیان نیست) بعضی هاشون (مطلقات) در مقام بیان هستند. https://eitaa.com/moravej_tohid/3543🆔 @moravej_tohid
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حالا اومدی؛ حالا که دیگه رقیه افتاده از پا اومدی 🏴 شهادت حضرت رقیه‎(س) تسلیت @moravej_tohid