eitaa logo
مروج توحید
7.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
443 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه ششم در محضر ✨دقیقه 1 قائلین به وجوب خودشان دو گروه هستند. یک گروه معتقد به وجوب تخییری هستند که اکثر فقها اینگونه هستند و یک گروه معتقد به وجوب تعیینی هستند. ✨دقیقه 3 استدلال به روایات روایات در مورد وجوب نماز جمعه خیلی زیاد هست، تا جایی که می فرمایند : حتی 200 حدیث در این زمینه آمده ✨دقیقه 6 حدیث متواتر یعنی حدیثی که این قدر این حدیث نقل شده، حالا از یک امام یا از امامان متعدد و راویان متعدد، آن قدر نقل شده که جایی برای احتمال خلافش نیست و این حدیث قابل قبول است. ✨دقیقه 8 حدیث صحیح، حدیثی است که راوی او امامی است، یعنی شیعه اثنا عشری است. زراره از امام باقر (ع) روایت می کند :خداوند عزوجل واجب فرموده است بر مردم از یک جمعه تا جمعه دیگر سی و پنج تا نماز، یک نماز هست از میان این سی و پنج تا نماز که باید به صورت جماعت خوانده شود. ✨دقیقه 13 یک بحثی هست در بین فقها که می گویند : بعضی از روایات مطلقند، روایتی که مطلق است ما می‌توانیم اگر شک کردیم در قید، به اطلاقش تمسک کنیم، این بحث اصولی است. خیلی وقت ها هست که فقها از اطلاق روایات می آیند استفاده می‌کنند. وقتی که شک در تقیید می کنند از اطلاق روایت استفاده می کنند. ✨دقیقه 15 اطلاق باید در مقام بیان باشد. ✨دقیقه 16 مطلقات قرآنی در مقام بیان نیستند. (قرآن بعدا در نزد ائمه (ع) جزئیاتش بیان شد.) ✨دقیقه 18 یکی از اختلافات بزرگی که معمولا فقها (اختلافات فتوایی) دارند، روی همین مسئله هست که آیا به فلان اطلاق می شود تمسک کرد یا نمی شود تمسک کرد؟ بعضی ها می گویند می‌شود به اطلاق تمسک کرد، بعضی می گویند، نمی شود تمسک کرد. ✨دقیقه 20 اگر شک کردیم که آیا قیدی هست یا نه، آیا می توانیم به اطلاق تمسک کنیم یا نه؟ می گویند : به اطلاقی می توانی تمسک کنی که در مقام بیان باشد. ✨دقیقه 22 مطلقات دو جور هستند، بعضی مطلقات هستند که در مقام بیان همه جزئیات و جوانب مسئله نیستند مثل اطلاقات قرآنی «کتب علیکم الصیام» «183،بقره» روزه بر شما واجب شد، حالا از کی تا کی؟ مهلتش تا چه وقت هست؟ چه کسانی باید روزه بگیرند یا نگیرند؟ (در صدد بیان نیست) بعضی هاشون (مطلقات) در مقام بیان هستند. https://eitaa.com/moravej_tohid/3543🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حالا اومدی؛ حالا که دیگه رقیه افتاده از پا اومدی 🏴 شهادت حضرت رقیه‎(س) تسلیت @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه سیزدهم در محضر ✨دقیقه 3 کسی که طالب عنقا (سیمرغ) هست، نه تنها باید از دنیا دست بردارد، بلکه باید از جان هم دست بردارد. ✨دقیقه 6 در علم اخلاق، ما یک منفعت داریم و یک لذت داریم، منفعت آن چیزی است که در انسان نقصی را از بین می برد. لذت، نه، نقص را از بین نمی برد. فقط یک سازگاری با یکی از حواس پنجگانه دارد. ✨دقیقه 9 ما به منفعت عقلانی اکتفا نمی کنیم، به لذت هم می خواهیم دست پیدا کنیم. می خواهیم این پرده ی (پنجره) غیر از این که جلو نور آفتاب را می گیرد، وقتی چشم ما به آن می افتد چشم ما هم یک لذتی از آن ببرد. ✨دقیقه 14 خیال قوه ای هست که تند، تند احکامش عوض می شود، برای همین می بینی بعد یک سال، پرده، دلشان را می زند و می خواهند عوضش کنند، دکور خانه شان را عوض می کنند. عقل می گوید :همین خوب است. (اما) خیال می گوید : نه، دلم را می زند. خیال غیر از عقل است. عقل، احکامش ثابت است، ماندگار است. خیال است که احکامش مرتب عوض می شود. ✨دقیقه 23 در خیابان وقتی دارید راه می روید با خودتان فکر کنید که آدم ها دنبال چی هستند؟ ✨دقیقه 26 شیطان نمی خواهد بگذارد بفهمد که هدف اصلی آمدن انسان به این دنیا چی بوده؟ ✨دقیقه 26 خداوند فرموده، بروید به آنجا (دنیا) و آن اسماء من که در درون شماست اینها را به فعلیت برسانید. من علیم هستم، شما هم علیم شوید من قدیرم، شما هم قدیر شوید..... «علم آدم الاسماءکلها» کمالات خودم را در شما قرار دادم، اینها را به فعلیت برسانید و بعد پیش من برگردید، وقتی که پیش من برگشتید، مثل خود من بشید، الان مثل من نیستید، بروید پایین در دنیا و عمل صالح انجام دهید. ✨دقیقه 29 توشه ی انسان ها یا نار است یا نور ✨دقیقه 30 دنیا، باطنش جهنم است، هر چه که به دنیا بیشتر توجه می کنی، انسان خودش را بیشتر جهنمی می کند. انسان خودش را آتشی می کند، خودش را تبدیل به آتش می کند. بعد می فرماید : «فاتقوا النار التی وقود ها الناس و الحجاره» «24،بقره» بپرهیزید از آتشی که هیزمش خود انسان است. (نه اینکه ما را در آتش بیاندازند، ما خودمان هیزمهای آن آتش هستیم.) اگر هم می توانی خودت را نور کن. ✨دقیقه 33 از همه بالاتر جانبازی است، اصلاً روحش را از این دنیا بالا ببرد. ✨دقیقه 36 سؤال مرغان، آیا اصلاً سیمرغ با ما نسبتی دارد یا غریبه است؟ هدهد گفت :دلتان را بد نکنید که در راه عشق بد دلی و دل بد کردن و اینکه او با ما نسبت ندارد و او با ما غریبه است و ما نمی توانیم به او برسیم و.... اینها را از خودتان دور کنید. ✨دقیقه 38 انسان با یک چشم باز حرکت کند. این است که می گویند : یقظه همین است..... آنهایی که عشق را با شهود آغاز کردند آنها خوب است. ✨دقیقه 39 حداقل انسان در قلب خودش یک چیزی را احساس کرده باشد. بالاخره بی هیچی نباشد و در قلب خودش که نگاه می کند، یک عشقی، یک دردی، یک سوزی احساس بکند، همین جوری قلبش خالی خالی نباشد...... وقتی به قلبش نگاه می کند، می بیند در قلبش یک خواسته ای هست که آن چیزی را که می خواهد در این دنیا نیست. ✨دقیقه 41 در اینجا هدهد می خواهد نسبت سیمرغ را با مرغ ها بیان کند و می خواهد بگوید همچین نیست که با او بیگانه باشید. ✨دقیقه 42 ما همه تنزلات اسماء خدا هستیم. هر موجودی در این عالم سایه ی یکی از اسماء هست، پس بنابراین ما همه با الله نسبت داریم. ما همه پرتوهای وجودی خدا هستیم، با خدا غریبه نیستیم، اگر به درون خودمان رجوع کنیم، الله را در درون خودمان می یابیم. (یک نسبتی داریم خیلی نزدیک، خیلی نزدیک) ✨دقیقه 45 ما نمی توانیم ذات خدا را بی قید ببینیم، آمد آیینه ساخت، آیینه چه کسی هست؟ آیینه همین موجودات عالم هستند. ما در آیینه موجودات می توانیم ذات خدا را ببینیم. وقتی که دیدیم از ذات خدا لذت می بریم. ✨دقیقه 46 سلوک الی الله یعنی سیر به سوی آن مرتبه نورانیت خودمان ✨دقیقه 48 فقر حقیقی، فقر وجودی ماست. که همه ی وجودم مال خداست و هیچی از خودم ندارم. این را فقر محمدی می گویند، «الفقر فخری» https://eitaa.com/moravej_tohid/3547🆔 @moravej_tohid
✍امام حسن مجتبی (ع): قلب زنگار می گیرد و با صلوات این زنگار کنار می رود و دل صیقلی می شود .. 📚وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۲۱۶ شهادت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد. @moravej_tohid
...راه را درست حرکت کنیم، بدانیم از کجا شروع میشود و به کجا ختم میشود، طرب مولانا، طرب در نهایت است، نه طرب در بدایت، خود سعدی میگوید، شیخ من در اول کار مرا منع از سماع فرمود (نرو به مجلس سماع، برایت ضرر دارد) قوه خیال گسترده میشود، نه اینکه ساز و آواز و طرب و این حرفها هست، قوه خیال گسترده میشود، قوه خیال که گسترده شد اجنه و شیاطین قوی وارد وجود انسان میشوند (ضررش بیشتر است) بگذار در یک زمانی وارد آن مرتبه شو که دیگر نفست آنقدر نورانی شده است که شیاطین از تو فرار میکنند... این دستوراتی که در اسلام داده است، اینها بر روی همین قضیه است، الان موسیقی لهوی حرام شده است، موسیقی تند و این چیزها حرام شده است، به خاطر همین است که قوه خیال را تحریک میکند، گسترده میشود و اجنه قویتری وارد وجود انسان میشود، البته با هر انسانی اجنه ای هست، اما زیاد نمی توانند به انسان آسیب بزنند، اما وقتی که در این مجالس قرار میگیرد، موسیقی های تند و لهوی و اینها هست، خیال گسترده میشود و اجنه قویتری وارد وجود انسان میشوند و بعد آسیب های بدی به انسان میزنند.... ...بگذار به یک مرحله ای برسی که امنیت پیدا بکنی... بعضی ها ایراد میگرفتند که فلان عارف سیگار زیاد میکشیده... او عارف در نهایت است، او آنقدر وجودش قوت پیدا کرده است، اینقدر نورانیت قوی شده است که دیگر هر چه هم خیال گسترده بشود، دیگر اجنه و شیاطین دور و بر این انسان نمی توانند بروند، انسان اول خودش را بیمه بکند، به نورانیتی دست پیدا بکند... ...اگر مولوی به آنجا رسید در بدایت در کجا بود؟! مولوی در مرتبه در نهایت را نگاه نکنید، مولوی در نهایت مال ما نیست، او یک انسانی که رفته است: نه شـرقیم نه غـربیم نه بـریم نه بـحریم نه ارکـان طبـیعیم نه از افـلاک گـردانم نه از خاکم نه از بادم نه از آبم نه از آتش نه از عرشم نه از فرشم نه از کونم نه از کانم نه ازهندم نه از چینم نه از بلغار و سقسینم نه از مـلک عراقـینم نه از خـاک خراسانم رفته است و به "بی جایی" رسیده است، به "بی سویی" رسیده است، این مولانایِ "در نهایت" است، مولانای "در بدایت" که این نبوده است... ...انشالله از مولوی در بدایت آغاز کنید تا انشاالله برسید به آن مولوی در نهایت، چشممان به قله نباشد، دوستانی که به کوه نوردی میروند، اینها تجربه کرده اند، قله را که نگاه میکنی، میبینی که قله چقدر نزدیک است، اما وقتی میروی میبینی چقدر مشکل هست، تا بخواهی برسی به قله... قله ها آسان به نظر میایند، اما چه بسا باید دو روز راه بروی تا برسی، مولوی را هم در قله نبینیم، او خیلی راه طی کرد تا به آنجا رسید... @hamidmirzaaaaa
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه هجدهم در محضر ✨دقیقه 2 به طور کلی هر جا که دیدید بین دو نفر دعوا هست، بین دو نفر دشمنی هست، بدانید که آنجا شیطان وجود دارد. چون خداوند می‌فرماید : شیطان بین شما بغض و کینه را ایجاد می کند. آنچه که مورد رضای خداست این است که انسان ها همدیگر را دوست داشته باشند. بنابراین اگر کسی مردم را دوست داشته باشد به این نیت که بگوید : خدایا! چون رضای تو در این است که من مردم را دوستشان داشته باشم، (پس) دوستشان دارم. ازشون کینه و نفرتی در دل ندارم. این جزو آن کسانی است که از آن طرف مورد محبت خدا هم قرار می گیرد. ✨دقیقه 3 محبت خدا چیست؟ مادامی که انسان ناخالصی داشته باشد، آن وجود الهی این را جذبش نمی کند، وقتی خالص می‌شود، جذبش می کند. انسان مادامی که در قلبش کینه هست، دشمنی هست، این ناخالص است، بنابراین مورد جذب قرار نمی گیرد. ✨دقیقه 4 قاعده کلی :همیشه هر وجود قوی، وجود ضعیف را جذب می کند، این را در فیزیک هم می گویند : همیشه جسمی که جرم بیشتری دارد، جسمی که جرم کمتری دارد جذب می کند. (قانون اول نیوتون همین است.) ✨دقیقه 6 جذب خدا را محبت می گویند... اگر انسان بتواند روح خودش را خالص کند، این روح از طرف خدا جذب می شود و این را محبت خدا می گویند. عشق همین است. ✨دقیقه 10 و دوست دارم، کسانی را که به خاطر خشنودی من با یکدیگر مهر می‌ورزند. ✨دقیقه 12 داستان مالک اشتر و شخصی که به او توهین کرد. (مالک اشتر چون نفس را کشته بود، ناراحت نشد.) ✨دقیقه 15 این مقام که کسی بدی را با خوبی جواب بدهد، به این مقام نمی رسند مگر کسانی که یک بهره ی عظیمی از ایمان داشته باشند. ✨دقیقه 17 داستان پیره زنی که بر سر راه پیغمبر خار می ریخت. ✨دقیقه 21 بزرگان اینگونه بودند که اگر کسی به آنها بدی می کرد، اینها در مقابل بدی نمی کردند، خوبی می کردند، غیر از این که خوبی می کردند، مسئله مهم تر این است که در قلبشان کینه ای از او را به دل نمی گرفتند، اینش مهم تر است. ✨دقیقه 22 طهارت قلب ✨دقیقه 23 با مردم در صلح باشیم، خیلی مراعات کنیم، قلب یک گوهری است که خدا به ما داده، ذره ای در دلت، در قلبت از این مردم کینه داشته باشی، این سیاه می‌شود. حیف است سیاهش کنی، سیاهش نکن، این عداوتها را، این بغض ها را، این معامله ی به مثل را کنار بگذار. اینکه او نیامد به دیدنم، من هم نمی روم. او به من پول قرض نداد، من هم نمی دهم. اینها بد است، اینها مقام انسان نیست. ✨دقیقه 25 کینه، نفرت، اثر شیطان است، نگذاریم شیطان وارد قلب شود. https://eitaa.com/moravej_tohid/3553 🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه هفتم در محضر ✨دقیقه 1 بررسی سند روایت امام باقر (ع) ✨دقیقه 7 یکی از وظایف فقیه، وقتی که فتوایی را از آیه یا روایت می خواهد استنباط کند، ببیند اطلاق چقدر قدرت دارد. (اطلاق در مقام بیان هست یا نیست.) ✨دقیقه 10 اشکال : امام (در این روایت) خواسته، فقط تعداد نمازها را بگویند، دیگر در صدد بیان این نبوده که بگویند در عصر غیبت هم واجب است. نه دیگر، حضور امام، در وجوبش شرط نیست. اینها را نمی شود استنباط کرد. چنین اشکالی شده، (کسانی که اشکال وارد کردند) این اشکالشان وارد نیست. چرا؟ به خاطر اینکه لحن روایت، خیلی لحن محکمی هست. ✨دقیقه 12 شک ما در اصل وجوب نماز (جمعه) است. ما در اصل وجوب نماز جمعه در زمان غیبت شک داریم که آیا واجب هست یا واجب نیست؟خب روایت هم مطلق است. (به این اطلاق می‌توانیم تمسک کنیم.) ✨دقیقه 14 ما شک می کنیم که آیا حضور امام واجب است در وجوب نماز جمعه یا حضور امام واجب نیست؟ می‌گوییم : روایت مطلق است. حضور، قیدیت ندارد. حضور، شرطیت ندارد. ✨دقیقه 19 مرسل یعنی چه؟ یعنی روات را می اندازد. (روایاتی که بدون ذکر سند نقل کرده) مسند : روایتی هست که همه سلسله ی روات ذکر شدند. ✨دقیقه 20 روایت مرفوع هم داریم، روایتی است که (سلسله ی روات) هست، فقط بین راوی و امام افتاده، مثلاً، زراره رفعه عن الصادق، همین که می گوید «رفعه» می فهمیم که یک نفر اینجا افتاده، یک نفر بوده، حالا مثلاً یادش رفته است. ✨دقیقه 22 اگر کسی در شهر نیست، در محلی که نماز جمعه بر پا می شود، نیست. (بیرون هست) اگر نماز صبح را در همان روستای خودش، قبیله ی خودش خواند، به طوری که می تواند خودش را به شهر (به نماز) برساند. می فرماید : نماز جمعه بر چنین شخصی واجب می‌شود. https://eitaa.com/moravej_tohid/3558🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه چهاردهم در محضر ✨دقیقه 2 ما رقیق شده اسماء خدا هستیم و هر انسانی، یک ربی دارد که ربش، اسمی از اسماء الله است، پس ما چیزی جز خدا نیستیم، منتهی از ذات خدا و از اسماء الله نازل شدیم. ✨دقیقه 5 با خدا یک نسبت خیلی نزدیک داریم. خدا اصل ماست و ما فرع او هستیم. ✨دقیقه 6 هر کدام از ما یک بعد مقید داریم و یک بعد مطلق داریم. یعنی یک بعد مقید داریم که مثلا می گوییم : من این جوری هستم، من اون جوری هستم. یک اختلاف هایی با هم داریم، یکی نجار است، یکی آهنگر است، یکی زن است، یکی مرد است و..... اما در واقع همه ی اینها عبارت هستند از : وجود، همین «وجود» به طور مطلق خداست. خدا کیست؟ خدا را جدای از خودمان ندانیم..... هر کدام از ما یک باطن داریم و یک ظاهر داریم، باطن ما آن «وجود» است. ظاهر ما، ظهوری است از آن «وجود» که «وجود» خودش را با این قید ظهور داده، پس خدا اصل وجود ماست. ✨دقیقه 8 نکته ی مهمی که عطار بیان می کند، همین است، وقتی که سالک از عالم کثرت به عالم وحدت حرکت می کند، وقتی که به آخر می رسد، می بیند که آن کس که دنبالش می گشت، خودش هست. سیر الی اللّه : سیر از خود ظاهری به خود باطنیت هست. قیود ما هستند و تعینات ماست که ما را از همدیگر جدا کردند. ✨دقیقه 10 سالک به دنبال خود حقیقیش بوده، ما در خود مجازیمان زندگی می کنیم، در خود کاذبمان زندگی می کنیم. ✨دقیقه 12 واقعش انسان ها در یک خدای کاذب و در یک دین کاذب زندگی می کنند...... مردم از شراب دنیا مست هستند و آن خود حقیقیشان را فراموش کردند. (غافل هستند) اینکه به حضرت علی (ع) می گویند : ساقی کوثر، برای همین است. فرمود : «سقاهم ربهم شرابا طهورا» «21،انسان» خداوند ساقی گری می کند، یعنی خدا این شراب را به آنها می نوشاند. که مظهر تامش حضرت علی (ع) و همچنین اولیاء علویون هستند. (اینجا انسان برعکس می‌شود و خود مجازیش را فراموش می کند و می فهمد که یک حقیقت دیگر بوده است.) ✨دقیقه 24 «علی ممسوس فی ذات الله» علی (ع) در ذات خدا، اصلاً حل شده، وقتی به او نگاه می کنی، اصلاً خود او عبادت است. به خاطر اینکه مظهر قوی خداست..... منتهی یک نگاه کردن از روی معرفت، این مهم است. (ابوجهل در همه ی عمرش پیامبر را می دید، ابوبکر و عمر در همه عمرشان حضرت علی (ع) را دیدند.) ✨دقیقه 27 «قلب المومن، عرش الرحمن» یعنی در قلب خودت، خدا را ببین. (اینها حقیقت است.) قلب انسان مؤمن، عرش خداست و خدا هم در عرش است. شرط اول برای این که خدا در خانه ی قلب فرود بیاید، باید خانه را از غیر پاک کنی. ✨دقیقه 30 انسان هایی که موحدند، از توحید بالا رفتند و به وحدت رسیدند، آنها می گویند : به دریا بنگرم، دریات بینم به صحرا بنگرم، صحرات بینم (آنها دیگر ظلمت نمی بینند) آنها همه را خدا می بینند و همه را نور می بینند. ✨دقیقه 33 سالک در سیر خودش به سوی خدا، زحمت ها، مجاهدت ها تا زمانی است که جذب را در خودش احساس کند، آن عشق را در خودش احساس کند، همین که این جذب را در خودش احساس کرد، دیگر از اینجا به بعد کار راحت است. (این سفر زین پس همه جذب خداست) ✨دقیقه 44 قرائت حکایتی از جامی https://eitaa.com/moravej_tohid/3562 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه نوزدهم در محضر ✨دقیقه 2 امام باقر (ع) : اگر خواستی ببینی در تو خیری هست یا نه؟ به قلبت نظر کن، اگر دیدی در قلبت اهل طاعت خدا را دوست داری و اهل معصیت را دشمن داری، در تو خیر هست، خدا هم تو را دوست دارد و اگر برعکس است، اهل طاعت خدا را خوشت نمی آید و اهل معصیت را خوشت می آید، خیری در تو نیست و خدا هم تو را دشمن می دارد. ✨دقیقه 4 «المرء مع من احب» «پیامبر اکرم، ص» انسان با کسی است که دوستش دارد..... این معیت، معیت روحانی است. یعنی اصلاً اینها با هم یک چیز هستند. ✨دقیقه 6 در قیامت برای اینکه انسان ببیند، آیا بهشتی یا جهنمی هست ببیند چه کسانی را دوست دارد؟ از خصوصیات اصحاب پیامبر (ص) : «رحماء بینهم، اشداء علی الکفار» «29،فتح» ✨دقیقه 12 غمگین شدن علامت اتحاد وجودی است، عبارت «المرء مع من احب» خیلی حرف ها را نشان آدم می دهد، بالاخره کدام یک از ما هست که خانه اش را دوست نداشته باشد، کدام یک از ما هست که مغازه مان را دوست نداشته باشیم؟ کدام خانمی هست که طلاهایش را دوست نداشته باشد، این است که وقتی انسان فکرش را می کند، می بیند ما با همین ها یک حقیقت شده ایم. ✨دقیقه 18 همه عذاب مرگ، سکرات مرگ همین قطع تعلقات است، اینکه چیزهایی که بهش چسبیدند، عزرائیل می آید و با آن قیچی، با آن چاقو اینها را قطعش می کند، خیلی سخت است. ✨دقیقه 29 انسان محبتش را در قلبش برای خدا تنظیم کند. این «من» را از قلب خودش دور کند، قلب را صاف نگه دارد، پاک نگه دارد. ✨دقیقه 30 طهارت قلب توکل به خدا، راضی به قضای خدا، تفویض و واگذاری کار به خدا، محبت برای خدا ✨دقیقه 32 ادب مع الله، این است که در کار خدا دخالت نکند. https://eitaa.com/moravej_tohid/3565 🆔 @moravej_tohid
اسم الرحیم با باطنش ارواحی را که آزاد باشند و استعداد صعود تا اللّه و جنّت رضوان را داشته باشند جذب می کند . ...جذب از ناحیه "اسم الرحیم" بر قلب آنهایی که مستعدند وارد میشود، این جذب رحیمی را عشق می‌گویند. این عشق بیاید، این جذبات رحیمی بیاید، بعد می‌بینید که چه تغییراتی در شما ایجاد می‌شود.‌.. ♡علامه مروجی سبزواری https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه هشتم در محضر ✨دقیقه 1 اگر امر دایر شود بین تعیین و تخییر، اصل با تعیین است. (اینها یک اصولی است که در علم اصول خوانده می شود.....) یک قاعده ای هست که می گویند : اگر امر دایر شد بین یک واجبی که واجب تعیینی است یا تخییری، اصل بر تعیین است. ✨دقیقه 4 یک موانعی وجود دارد از تعیینی بودن که این موانع نمی گذارد به وجوب تعیینی فتوا بدهند و به وجوب تخییری فتوا می دهند. ✨دقیقه 6 خود شیخ طوسی که در تهذیبش همین روایت های وجوب را نقل می کند، فتوای به وجوب تعیینی نداده است. ✨دقیقه 8 فقهاء اجماع متقدمین را خیلی ارزش قائل هستند. ✨دقیقه 15 زراره، بزرگترین اصحاب امام صادق (ع) در فقه بود و به طور کلی خاندان اعین، اینها چند تا برادر بودند که از اصحاب خاص امام صادق (ع) در فقه بودند. این روایت را زراره نقل می کند : امام صادق (ع) ما را خیلی بر نماز جمعه ترغیب کرد، که نماز جمعه را بخوانید تا اینکه من گمان کردم منظور ایشان این است که فردا که جمعه هست، پیش امام بیاییم و با امام نماز را بخوانیم، گفتم : آقا! یعنی فردا بیاییم خدمت شما، فرمودند : نه، منظورم این است که، شما خودتان بخوانید. ✨دقیقه 20 آیا تقیه بوده که در زمان ائمه، نماز جمعه نمی خواندند؟ تقیه نمی شود گفت، به خاطر اینکه در نماز جمعه، پنج نفر کفایت می کند که یکی شان امام باشد. https://eitaa.com/moravej_tohid/3568 🆔 @moravej_tohid