#حدیث
✍امام حسن مجتبی (ع): قلب زنگار می گیرد و با صلوات این زنگار کنار می رود و دل صیقلی می شود ..
📚وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۲۱۶
شهادت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد.
@moravej_tohid
...راه را درست حرکت کنیم، بدانیم از کجا شروع میشود و به کجا ختم میشود، طرب مولانا، طرب در نهایت است، نه طرب در بدایت، خود سعدی میگوید، شیخ من در اول کار مرا منع از سماع فرمود (نرو به مجلس سماع، برایت ضرر دارد) قوه خیال گسترده میشود، نه اینکه ساز و آواز و طرب و این حرفها هست، قوه خیال گسترده میشود، قوه خیال که گسترده شد اجنه و شیاطین قوی وارد وجود انسان میشوند (ضررش بیشتر است) بگذار در یک زمانی وارد آن مرتبه شو که دیگر نفست آنقدر نورانی شده است که شیاطین از تو فرار میکنند...
این دستوراتی که در اسلام داده است، اینها بر روی همین قضیه است، الان موسیقی لهوی حرام شده است، موسیقی تند و این چیزها حرام شده است، به خاطر همین است که قوه خیال را تحریک میکند، گسترده میشود و اجنه قویتری وارد وجود انسان میشود، البته با هر انسانی اجنه ای هست، اما زیاد نمی توانند به انسان آسیب بزنند، اما وقتی که در این مجالس قرار میگیرد، موسیقی های تند و لهوی و اینها هست، خیال گسترده میشود و اجنه قویتری وارد وجود انسان میشوند و بعد آسیب های بدی به انسان میزنند....
...بگذار به یک مرحله ای برسی که امنیت پیدا بکنی...
بعضی ها ایراد میگرفتند که فلان عارف سیگار زیاد میکشیده...
او عارف در نهایت است، او آنقدر وجودش قوت پیدا کرده است، اینقدر نورانیت قوی شده است که دیگر هر چه هم خیال گسترده بشود، دیگر اجنه و شیاطین دور و بر این انسان نمی توانند بروند، انسان اول خودش را بیمه بکند، به نورانیتی دست پیدا بکند...
...اگر مولوی به آنجا رسید در بدایت در کجا بود؟!
مولوی در مرتبه در نهایت را نگاه نکنید، مولوی در نهایت مال ما نیست، او یک انسانی که رفته است:
نه شـرقیم نه غـربیم نه بـریم نه بـحریم
نه ارکـان طبـیعیم نه از افـلاک گـردانم
نه از خاکم نه از بادم نه از آبم نه از آتش
نه از عرشم نه از فرشم نه از کونم نه از کانم
نه ازهندم نه از چینم نه از بلغار و سقسینم
نه از مـلک عراقـینم نه از خـاک خراسانم
رفته است و به "بی جایی" رسیده است، به "بی سویی" رسیده است، این مولانایِ "در نهایت" است، مولانای "در بدایت" که این نبوده است...
...انشالله از مولوی در بدایت آغاز کنید تا انشاالله برسید به آن مولوی در نهایت، چشممان به قله نباشد، دوستانی که به کوه نوردی میروند، اینها تجربه کرده اند، قله را که نگاه میکنی، میبینی که قله چقدر نزدیک است، اما وقتی میروی میبینی چقدر مشکل هست، تا بخواهی برسی به قله...
قله ها آسان به نظر میایند، اما چه بسا باید دو روز راه بروی تا برسی، مولوی را هم در قله نبینیم، او خیلی راه طی کرد تا به آنجا رسید...
#علامه_مروجی_سبزواری
@hamidmirzaaaaa
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه هجدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 2
به طور کلی هر جا که دیدید بین دو نفر دعوا هست، بین دو نفر دشمنی هست، بدانید که آنجا شیطان وجود دارد. چون خداوند میفرماید : شیطان بین شما بغض و کینه را ایجاد می کند.
آنچه که مورد رضای خداست این است که انسان ها همدیگر را دوست داشته باشند.
بنابراین اگر کسی مردم را دوست داشته باشد به این نیت که بگوید : خدایا! چون رضای تو در این است که من مردم را دوستشان داشته باشم، (پس) دوستشان دارم. ازشون کینه و نفرتی در دل ندارم.
این جزو آن کسانی است که از آن طرف مورد محبت خدا هم قرار می گیرد.
✨دقیقه 3
محبت خدا چیست؟
مادامی که انسان ناخالصی داشته باشد، آن وجود الهی این را جذبش نمی کند، وقتی خالص میشود، جذبش می کند. انسان مادامی که در قلبش کینه هست، دشمنی هست، این ناخالص است، بنابراین مورد جذب قرار نمی گیرد.
✨دقیقه 4
قاعده کلی :همیشه هر وجود قوی، وجود ضعیف را جذب می کند، این را در فیزیک هم می گویند : همیشه جسمی که جرم بیشتری دارد، جسمی که جرم کمتری دارد جذب می کند. (قانون اول نیوتون همین است.)
✨دقیقه 6
جذب خدا را محبت می گویند...
اگر انسان بتواند روح خودش را خالص کند، این روح از طرف خدا جذب می شود و این را محبت خدا می گویند. عشق همین است.
✨دقیقه 10
و دوست دارم، کسانی را که به خاطر خشنودی من با یکدیگر مهر میورزند.
✨دقیقه 12
داستان مالک اشتر و شخصی که به او توهین کرد. (مالک اشتر چون نفس را کشته بود، ناراحت نشد.)
✨دقیقه 15
این مقام که کسی بدی را با خوبی جواب بدهد، به این مقام نمی رسند مگر کسانی که یک بهره ی عظیمی از ایمان داشته باشند.
✨دقیقه 17
داستان پیره زنی که بر سر راه پیغمبر خار می ریخت.
✨دقیقه 21
بزرگان اینگونه بودند که اگر کسی به آنها بدی می کرد، اینها در مقابل بدی نمی کردند، خوبی می کردند، غیر از این که خوبی می کردند، مسئله مهم تر این است که در قلبشان کینه ای از او را به دل نمی گرفتند، اینش مهم تر است.
✨دقیقه 22
طهارت قلب
✨دقیقه 23
با مردم در صلح باشیم، خیلی مراعات کنیم، قلب یک گوهری است که خدا به ما داده، ذره ای در دلت، در قلبت از این مردم کینه داشته باشی، این سیاه میشود. حیف است سیاهش کنی، سیاهش نکن، این عداوتها را، این بغض ها را، این معامله ی به مثل را کنار بگذار.
اینکه او نیامد به دیدنم، من هم نمی روم. او به من پول قرض نداد، من هم نمی دهم. اینها بد است، اینها مقام انسان نیست.
✨دقیقه 25
کینه، نفرت، اثر شیطان است، نگذاریم شیطان وارد قلب شود.
#محبت_عشق_جذب
https://eitaa.com/moravej_tohid/3553
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#فقه_استدلالی جلسه هفتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 1
بررسی سند روایت امام باقر (ع)
✨دقیقه 7
یکی از وظایف فقیه، وقتی که فتوایی را از آیه یا روایت می خواهد استنباط کند، ببیند اطلاق چقدر قدرت دارد. (اطلاق در مقام بیان هست یا نیست.)
✨دقیقه 10
اشکال : امام (در این روایت) خواسته، فقط تعداد نمازها را بگویند، دیگر در صدد بیان این نبوده که بگویند در عصر غیبت هم واجب است. نه دیگر، حضور امام، در وجوبش شرط نیست. اینها را نمی شود استنباط کرد. چنین اشکالی شده، (کسانی که اشکال وارد کردند) این اشکالشان وارد نیست.
چرا؟ به خاطر اینکه لحن روایت، خیلی لحن محکمی هست.
✨دقیقه 12
شک ما در اصل وجوب نماز (جمعه) است. ما در اصل وجوب نماز جمعه در زمان غیبت شک داریم که آیا واجب هست یا واجب نیست؟خب روایت هم مطلق است. (به این اطلاق میتوانیم تمسک کنیم.)
✨دقیقه 14
ما شک می کنیم که آیا حضور امام واجب است در وجوب نماز جمعه یا حضور امام واجب نیست؟
میگوییم : روایت مطلق است.
حضور، قیدیت ندارد. حضور، شرطیت ندارد.
✨دقیقه 19
مرسل یعنی چه؟ یعنی روات را می اندازد.
(روایاتی که بدون ذکر سند نقل کرده)
مسند : روایتی هست که همه سلسله ی روات ذکر شدند.
✨دقیقه 20
روایت مرفوع هم داریم، روایتی است که (سلسله ی روات) هست، فقط بین راوی و امام افتاده، مثلاً، زراره رفعه عن الصادق، همین که می گوید «رفعه» می فهمیم که یک نفر اینجا افتاده، یک نفر بوده، حالا مثلاً یادش رفته است.
✨دقیقه 22
اگر کسی در شهر نیست، در محلی که نماز جمعه بر پا می شود، نیست. (بیرون هست) اگر نماز صبح را در همان روستای خودش، قبیله ی خودش خواند، به طوری که می تواند خودش را به شهر (به نماز) برساند. می فرماید : نماز جمعه بر چنین شخصی واجب میشود.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3558🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه چهاردهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 2
ما رقیق شده اسماء خدا هستیم و هر انسانی، یک ربی دارد که ربش، اسمی
از اسماء الله است، پس ما چیزی جز خدا نیستیم، منتهی از ذات خدا و از اسماء الله نازل شدیم.
✨دقیقه 5
با خدا یک نسبت خیلی نزدیک داریم. خدا اصل ماست و ما فرع او هستیم.
✨دقیقه 6
هر کدام از ما یک بعد مقید داریم و یک بعد مطلق داریم. یعنی یک بعد مقید داریم که مثلا می گوییم : من این جوری هستم، من اون جوری هستم.
یک اختلاف هایی با هم داریم، یکی نجار است، یکی آهنگر است، یکی زن است، یکی مرد است و..... اما در واقع همه ی اینها عبارت هستند از : وجود، همین «وجود» به طور مطلق خداست.
خدا کیست؟ خدا را جدای از خودمان ندانیم.....
هر کدام از ما یک باطن داریم و یک ظاهر داریم، باطن ما آن «وجود» است. ظاهر ما، ظهوری است از آن «وجود» که «وجود» خودش را با این قید ظهور داده، پس خدا اصل وجود ماست.
✨دقیقه 8
نکته ی مهمی که عطار بیان می کند، همین است، وقتی که سالک از عالم کثرت به عالم وحدت حرکت می کند، وقتی که به آخر می رسد، می بیند که آن کس که دنبالش می گشت، خودش هست.
سیر الی اللّه : سیر از خود ظاهری به خود باطنیت هست.
قیود ما هستند و تعینات ماست که ما را از همدیگر جدا کردند.
✨دقیقه 10
سالک به دنبال خود حقیقیش بوده، ما در خود مجازیمان زندگی می کنیم، در خود کاذبمان زندگی می کنیم.
✨دقیقه 12
واقعش انسان ها در یک خدای کاذب و در یک دین کاذب زندگی می کنند......
مردم از شراب دنیا مست هستند و آن خود حقیقیشان را فراموش کردند. (غافل هستند)
اینکه به حضرت علی (ع) می گویند : ساقی کوثر، برای همین است.
فرمود : «سقاهم ربهم شرابا طهورا» «21،انسان»
خداوند ساقی گری می کند، یعنی خدا این شراب را به آنها می نوشاند. که مظهر تامش حضرت علی (ع) و همچنین اولیاء علویون هستند. (اینجا انسان برعکس میشود و خود مجازیش را فراموش می کند و می فهمد که یک حقیقت دیگر بوده است.)
✨دقیقه 24
«علی ممسوس فی ذات الله»
علی (ع) در ذات خدا، اصلاً حل شده، وقتی به او نگاه می کنی، اصلاً خود او عبادت است. به خاطر اینکه مظهر قوی خداست.....
منتهی یک نگاه کردن از روی معرفت، این مهم است. (ابوجهل در همه ی عمرش پیامبر را می دید، ابوبکر و عمر در همه عمرشان حضرت علی (ع) را دیدند.)
✨دقیقه 27
«قلب المومن، عرش الرحمن»
یعنی در قلب خودت، خدا را ببین. (اینها حقیقت است.) قلب انسان مؤمن، عرش خداست و خدا هم در عرش است.
شرط اول برای این که خدا در خانه ی قلب فرود بیاید، باید خانه را از غیر پاک کنی.
✨دقیقه 30
انسان هایی که موحدند، از توحید بالا رفتند و به وحدت رسیدند، آنها می گویند : به دریا بنگرم، دریات بینم
به صحرا بنگرم، صحرات بینم
(آنها دیگر ظلمت نمی بینند) آنها همه را خدا می بینند و همه را نور می بینند.
✨دقیقه 33
سالک در سیر خودش به سوی خدا، زحمت ها، مجاهدت ها تا زمانی است که جذب را در خودش احساس کند، آن عشق را در خودش احساس کند، همین که این جذب را در خودش احساس کرد، دیگر از اینجا به بعد کار راحت است.
(این سفر زین پس همه جذب خداست)
✨دقیقه 44
قرائت حکایتی از جامی
https://eitaa.com/moravej_tohid/3562
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه نوزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 2
امام باقر (ع) : اگر خواستی ببینی در تو خیری هست یا نه؟ به قلبت نظر کن، اگر دیدی در قلبت اهل طاعت خدا را دوست داری و اهل معصیت را دشمن داری، در تو خیر هست، خدا هم تو را دوست دارد و اگر برعکس است، اهل طاعت خدا را خوشت نمی آید و اهل معصیت را خوشت می آید، خیری در تو نیست و خدا هم تو را دشمن می دارد.
✨دقیقه 4
«المرء مع من احب» «پیامبر اکرم، ص»
انسان با کسی است که دوستش دارد.....
این معیت، معیت روحانی است. یعنی اصلاً اینها با هم یک چیز هستند.
✨دقیقه 6
در قیامت برای اینکه انسان ببیند، آیا بهشتی یا جهنمی هست ببیند چه کسانی را دوست دارد؟
از خصوصیات اصحاب پیامبر (ص) : «رحماء بینهم، اشداء علی الکفار» «29،فتح»
✨دقیقه 12
غمگین شدن علامت اتحاد وجودی است، عبارت «المرء مع من احب» خیلی حرف ها را نشان آدم می دهد، بالاخره کدام یک از ما هست که خانه اش را دوست نداشته باشد، کدام یک از ما هست که مغازه مان را دوست نداشته باشیم؟
کدام خانمی هست که طلاهایش را دوست نداشته باشد، این است که وقتی انسان فکرش را می کند، می بیند ما با همین ها یک حقیقت شده ایم.
✨دقیقه 18
همه عذاب مرگ، سکرات مرگ همین قطع تعلقات است، اینکه چیزهایی که بهش چسبیدند، عزرائیل می آید و با آن قیچی، با آن چاقو اینها را قطعش می کند، خیلی سخت است.
✨دقیقه 29
انسان محبتش را در قلبش برای خدا تنظیم کند. این «من» را از قلب خودش دور کند، قلب را صاف نگه دارد، پاک نگه دارد.
✨دقیقه 30
طهارت قلب
توکل به خدا، راضی به قضای خدا، تفویض و واگذاری کار به خدا، محبت برای خدا
✨دقیقه 32
ادب مع الله، این است که در کار خدا دخالت نکند.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3565
🆔 @moravej_tohid
اسم الرحیم با باطنش ارواحی را که آزاد باشند و استعداد صعود تا اللّه و جنّت رضوان را داشته باشند جذب می کند .
...جذب از ناحیه "اسم الرحیم" بر قلب آنهایی که مستعدند وارد میشود، این جذب رحیمی را عشق میگویند.
این عشق بیاید، این جذبات رحیمی بیاید، بعد میبینید که چه تغییراتی در شما ایجاد میشود...
♡علامه مروجی سبزواری
#عکس_نوشته
https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 1
اگر امر دایر شود بین تعیین و تخییر، اصل با تعیین است. (اینها یک اصولی است که در علم اصول خوانده می شود.....)
یک قاعده ای هست که می گویند : اگر امر دایر شد بین یک واجبی که واجب تعیینی است یا تخییری، اصل بر تعیین است.
✨دقیقه 4
یک موانعی وجود دارد از تعیینی بودن که این موانع نمی گذارد به وجوب تعیینی فتوا بدهند و به وجوب تخییری فتوا می دهند.
✨دقیقه 6
خود شیخ طوسی که در تهذیبش همین روایت های وجوب را نقل می کند، فتوای به وجوب تعیینی نداده است.
✨دقیقه 8
فقهاء اجماع متقدمین را خیلی ارزش قائل هستند.
✨دقیقه 15
زراره، بزرگترین اصحاب امام صادق (ع) در فقه بود و به طور کلی خاندان اعین، اینها چند تا برادر بودند که از اصحاب خاص امام صادق (ع) در فقه بودند.
این روایت را زراره نقل می کند : امام صادق (ع) ما را خیلی بر نماز جمعه ترغیب کرد، که نماز جمعه را بخوانید تا اینکه من گمان کردم منظور ایشان این است که فردا که جمعه هست، پیش امام بیاییم و با امام نماز را بخوانیم، گفتم : آقا! یعنی فردا بیاییم خدمت شما، فرمودند : نه، منظورم این است که، شما خودتان بخوانید.
✨دقیقه 20
آیا تقیه بوده که در زمان ائمه، نماز جمعه نمی خواندند؟ تقیه نمی شود گفت، به خاطر اینکه در نماز جمعه، پنج نفر کفایت می کند که یکی شان امام باشد.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3568
🆔 @moravej_tohid
🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان
فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (علیهالسلام) تسلیت باد.
@moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه پانزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 2
سالک باید هر جور شده خودش را وارد جذب کند.....
وجود ما تشکیل شده از یک رشته نوری که از خدا تا همین جا، کشیده شده.
✨دقیقه 8
«فهی کالحجاره او اشد قسوه» «74،بقره»
اینها مثل سنگ هستند بلکه سخت تر،
یکجا می فرماید : «اولئک کالانعام بل هم اضل» «179،اعراف»
مثل حیوان هستند، بلکه از حیوان پست تر....
اینها در مرحله مغضوب علیهم هستند. (امید به رها شدن نیست.)
✨دقیقه 10
خداوند یک محیط جذبی دارد، جذبش در همان صراط مستقیم است.
✨دقیقه 12
قلب را که می گویند قلب، چون همیشه در انقلاب است. گاهی اوقات منقلب میشود و روی آن به دنیاست. اگر در حوزه جاذبه دنیا قرار بگیرد.
اگر در حوزه جاذبه خدا قرار بگیرد، روی آن منقلب به طرف خدا می شود. اینجا انسان یک محبتی را نسبت به خدا در قلبش احساس می کند....
✨دقیقه 15
ما بیشتر در مرحله وهم و عقل جزئی هستیم، عقل جزئی همان بعد دنیایی انسان را می بیند.
✨دقیقه 17
انسان یک خلاء مطلقی در خودش همیشه احساس می کند، نه اینکه ما از نزد، یک خدای مطلق آمدیم. همه یک خلاء یی را در خودمان به اندازه بی نهایت احساس می کنیم......
انسان مطلق طلب است، نه اینکه از پیش یک خدایی آمده که مطلق طلب است و چون از خودش یک شناخت غلط دارد، می گوید : من جسم هستم، می خواهد همه ی دنیا را به سوی خودش بکشد.
✨دقیقه 19
اما اگر برعکس شد و انسان خودش را روح دید نه جسم، اینجا روح را یک خلاء مطلق می بیند، بعد که نگاه می کند، می بیند فقط خدا او را پر میکند. اینجاست که خدا را دوست دارد...
✨دقیقه 26
اصل این است که قلب انسان باید از همه چیز خالی باشد تا خدا وارد این قلب شود، چون قلب با محبت پر می شود....
تا وقتی که انسان در قلبش ذرهای محبت دنیایی یا بغض دنیایی داشته باشد، خدا وارد این قلب نمی شود. قلب باید، قلب فقیر باشد.
✨دقیقه 28
فقر، یک دولتی است.
✨دقیقه 30
سالک وقتی که سفر دوم را رفت، فنای فی الله شد و شخصیت خودش را از دست داد، بشریتش را از دست داد و یکپارچه حق شد. حالا به این دنیا برمی گردد. در اینجا، نه اینکه از وجود بشری اش هیچی نمانده و همه اش حق شده، اینجا اگر این انسان، مثل حضرت سلیمان که پادشاه هم شد، یک ثروت عظیمی داشت. این درست است، (چون) در قلبش جز خدا هیچی نیست.
✨دقیقه 32
انسان در این راه برای اینکه به زهد قلبی برسد، باید از زهد جسمانی شروع کند.
✨دقیقه 38
داستان حضرت زکریا و قومش
✨دقیقه 42
ملائکه در همان مقامی که هستند خوش هستند. «و ما منا الا له مقام معلوم» «164،صافات»
جبرئیل همان مقام خودش خوش است، نه می خواهد بالاتر برود، نه پایین تر بیایید. میکائیل همین طور، اسرافیل همین طور، هر ملکی یک مرتبه ای دارد که از آن مرتبه بالاتر نمیتواند برود و به همان مرتبهای هم که دارد راضی هست.
انسان است که وجود لایتناهی دارد، یعنی وقتی که وارد محدوده جذب الهی میشود، بیشترش را می خواهد، به هر مقامی که می رسد بیشترش را می خواهد.سر اینکه عشق انسان با درد همراه است، همین است. عشق ملائکه با درد همراه نیست. حواسشان به خداست.
✨دقیقه 44
سالک باید به جایی برسد که آرام شود، نه دردی، نه گریه ای،..... چه وقت هست؟
وقتی که به فنا رسیده و از فنا برگشته (صحو)
✨دقیقه 49
عشق در اول کار همه چیز را از انسان می گیرد.
✨دقیقه 53
«و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب» «2و3،طلاق»
https://eitaa.com/moravej_tohid/3578
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽