🌸🌸🌸🌸🌸
🌱 آداب زندگی پیامبر (ص)
✨ در مکارم اخلاق روایت شده است که : پیامبر (ص) همیشه به آیینه نگاه می کرد و موهای خود را شانه می کرد و گاهی اوقات در آب نگاه می کرد و موی خود را صاف می نمود، نه تنها برای خانواده بلکه برای اصحاب نیز خود را می آراست و می فرمود : خداوند، عزوجل دوست دارد که هرگاه بنده ای برای دیدن برادران مؤمن خود می رود، خود را آماده کند و بیاراید.
✨ یونس شبیانی گفت : امام صادق (ع) به من فرمود : چگونه با یکدیگر شوخی می کنید؟ گفتم : کم شوخی می کنیم، فرمود : چرا با هم شوخی نمی کنید؟ همانا این عمل از حسن خلق است و با آن می توانی برادر مؤمنت را مسرور سازی و پیامبر (ص) با دیگران شوخی می کرد تا دیگران را شاد کند.
📚 کتاب سنن النبی (ص)، علامه طباطبایی (ره)، صفحه ٩۶،١٠٢
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔@moravej_tohid
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 4
معجزاتی که انبیاء می آوردند، یک نکته اش همین بود که به ما بفهمانند، اثر، از اینها نیست، یعنی وقتی که آتش بر حضرت ابراهیم سرد میشود «بردا و سلاما» سلامت می شود. اگر واقعاً این گرما، این سوزانندگی، این داغی و حرارت، ذات خود این آتش بود، نباید ازش جدا شود. چیزی که ذاتی شیء هست نباید از آن جدا شود.
🔸 دقیقه 6
«لا اله الا الله» معادل فلسفی اش همان، لا مؤثر فی الوجود الا الله است.
تنها اثر بخش ذات خداست.
🔸 دقیقه 12
عارفان الهی از راه شهود وارد می شوند، یعنی آنها جانشان را قوت می دهند، تزکیه نفس می کنند، این روح پرواز می کند و اصلا خدا را می بیند، وقتی که دید، می بیند یک رب در عالم هست، فقط اوست.
🔸 دقیقه 14
همان طور که تنها اثر بخش در عالم خداست، تنها وجود بخش هم خداست.
🔸دقیقه 15
حضرت علی (ع) :
«ما رأیت شیئاً الا و رایت الله قبله و بعده و معه و فیه»
این توحید وجود است.
به هیچ چیز نگاه نکردم، الا اینکه خدا را قبل از او، بعد از او، در او، با او دیدم.
🔸 دقیقه 17
آن چیزی که قبل از موجود هست، چیست؟ علتش هست
بعد از شیء، چه چیزی هست؟ آثار شیء هست.
در او، که وجودش هست، خدا دیدم....
و با او، خدا دیدم، یعنی چی؟ معیت، همراهی
🔸 دقیقه 20
معیت یعنی چی؟
وقتی می گوییم، خدا با موجودات است یعنی چی؟
🔸 دقیقه 25
«الله نور السماوات و الارض» «35،نور»
🔸 دقیقه 27
فرق در اطلاق و تقیید است....
این «لا اله الا الله» یعنی هیچ وجود بخشی، غیر از «الله» نیست و به هر جا که شما نگاه کنید «الله» را می بینید.
🔸 دقیقه 28
عارف وقتی که در مرحله ی اول، وجودش در باطن عالم نفوذ میکند، یک مرتبه می بیند که باطن همه ی موجودات یکی است، یک وجود در همه ی موجودات ساری و جاری هست و آن «الله» است.
🔸 دقیقه 31
«کسراب بقیعه یحسبه الظمان ماء، حتی اذا جاءه لم یجده شیئاً» «39،نور»
موجودات عالم مثل سراب می مانند، آدم خیال می کند که این دریاست، اما وقتی که خوب در این دقت می کند، می بیند که خداست.
🔸 دقیقه 35
صدرالدین قونوی، سلطان توحید خیلی اینها در توحید زحمت کشیدند و به جاهایی رسیدند که هرچه ما میراث در توحید داریم، از این بزرگان است.
🔸 دقیقه 38
«والذین یدعون من دونه لا یستجیبون لهم بشیء الا کباسط کفیه الی الماء لیبلغ فاه و ما هو ببلغه» «14،رعد»
کسانی که غیر خدا را می خوانند (یعنی مشرکین) کسانی که ملائکه را می گفتند : رب هستند، این بت ها رب هستند. این یک جور و یک جور دیگر ما هستیم. «والذین یدعون من دونه» کسانی که غیر خدا را می خوانند. مثل ما، وقتی که مریض می شویم، می گوییم : ای دکتر! به دادم برس، دارم می میرم، غیر از تو هیچ کس نمی تواند برای من کار کند.
نمی خواهم بگم، انسان به اسباب تمسک نکند. نه، به اسباب استقلال می دهیم، این بد است.
🔸 دقیقه 41
کسانی که به اسباب دنیا متمسک می شوند، اینها مثل آدم هایی می مانند که تشنه هستند، کف ها را می بینند، دستشان را زیر این کف ها می برند، پر می کنند، خیال می کنند، آب است. تا جلو دهان خودش می برد از بین می رود، چون، کف است. «الا کباسط کفیه»
https://eitaa.com/moravej_tohid/3708
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه بیست و پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 3
امام حسن عسکری (ع) : چه کسی در دنیا زاهد است؟ کسی که حلال را از ترس حساب، ترک میکند و حرام را از ترس عقاب ترک میکند.
🔸 دقیقه 6
می فرماید، مال حلال، فقط به قدری است، که شکمش را شب بتواند سیر کند. (همین) یعنی مال حلال، هیچ وقت جمع نمی شود. این نکته است. هیچ وقت مال حلال انباشته نمی شود.
🔸 دقیقه 7
امام سجاد (ع) فرمودند : خدايا! پناه می برم به تو از گناهی که قبحش برداشته شود. (زشتی آن از میان مردم برداشته شود.)
🔸 دقیقه 11
به مغازه و اداره که می روی، برای روزی نرو، برو برای این که حاجت خلق را برآورده کنی و به مقام قرب برسی، رضای خدا را جلب کنی، اینها کرامت های انسانی است.
🔸 دقیقه 13
اکثر مردم چون در مسئله رزق مشرک هستند، خیال می کنند رزقشان به خودشان واگذار شده است. من باید مغازه بروم تا رزق در بیاورم، اگر نروم از کجا بخورم؟.....
اینها شرک است و این شرک ها هست که کار ما را خراب کرده، و بعد همین ها آدم را به رباخواری می اندازد.
✨ رباخواری در نتیجه ی شرک در رزاقیت، نتیجه ی شرک در ربوبیت خداست، یعنی ربوبیت خدا را نسبت به خودم تعطیل می دانم.
🔸 دقیقه 18
زهد در دنیا، این است که حلال را ترک کند، حرام را هم ترک کند. حلال را از ترس حساب ترک کند که می فرماید : فی حلالها حساب
حرام را از ترس عقاب ترک کند.
🔸 دقیقه 22
چرا انسان قدر خودش را نمی داند؟
چرا انسان، نمی فهمد که من لایق این هستم که جمال خدا را نگاه کنم، زیبایی های خدا را نگاه کنم، من باید روحم را تصفیه کنم. این قدر این روح، اوج بگیرد و به پیش خدا برود که اسماء و صفات خدا را ببیند ، زیبایی های خدا را ببیند.
🔸 دقیقه 25
«ونفخت فیه من روحی»
یعنی «من» روح خدا هستم، «من» روح الله هستم.
🔸 دقیقه 26
«انا عرضنا الامانه علی السموات و الارض»
«72،احزاب»
این امانت الهی، در دست انسان چیست؟
امانت چیزی است که مال خود انسان نیست و باید انسان این را نگهداری کند و به صاحبش برگرداند. (همان طور که بود برگرداند) پس معلوم می شود که در انسان یک منطقه ای وجود دارد که این مال خودش نیست، آن کجاست؟ فرمود : «ونفخت فیه من روحی» «72،ص»
از روح خودم در تو دمیدم، یعنی آن روح من است که روح من، مال خداست.
🔸دقیقه 28
مرگ می آید و مرگ روزی است که آن امانت را باید به «او» برگردانم.
✨ هر انسانی یک قبر است که روحش را در زیر لایه های بسیار از این رسوبات دنیا، غرق کرده است.
بعد می فرماید : «واذالقبور بعثرت» «4،انفطار»
روزی که قبرها شکافته شود، یعنی همین وجود من شکافته شود. آن روح را خداوند بیرون بکشد و بگوید : «بای ذنب قتلت» «9،تکویر»
ای روح زیبا! به کدامین گناه، این انسان تو را کشت؟...
🔸 دقیقه 33
اعمال قلبی مهم تر است.
✨ روایت، بهترین اعمال نیکی به فاطمه (س) و اولاد اوست.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3711🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
📜 باب بدزبانی
✨ امام صادق (ع) فرمود : فحش و بد زبانی و هرزه گویی از نشانه های نفاق است.
✨ سماعه گوید : بر امام صادق (ع) وارد شدم، آن حضرت بدون مقدمه به من فرمود : ای سماعه، این چه جنجالی بود که میان تو و شتر دارت رخ داد؟ بپرهیز از این که فحاش یا عربده کش یا لعن کننده باشی. گفتم : به خدا سوگند، چنین شد، زیرا او به من ستم کرده است. فرمود : اگر او به تو ستم کرده، تو هم بیش از حد او را توبیخ کردی! این از کارهای من نیست و من شیعیانم را چنین دستوری نداده ام. از پروردگارت آمرزش بخواه و دیگر تکرار مکن. گفتم : از خداوند آمرزش می خواهم و دیگر تکرار نمی کنم.
📚 اصول کافی، کتاب ایمان و کافر، جلد پنجم
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه چهاردهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 2
یک سری روایات هست که حرفشان این است، می خواهند بگویند : نماز جمعه، حکومت، اجرای حدود و.... اینها برای امام معصوم (ع) است. یعنی دیگران در این امور حقی ندارند.
✨ حضرت علی (ع) : صلاحیت ندارد حکم (حکم یعنی قضاوت) و نه حدود (اجرای حد، مثلا کسی را بخواهند تازیانه بزنند و امثال اینها) و نه جمعه، هیچ کدام صلاحیت ندارد مگر برای امام، یا کسی که او را امام اقامه کرده است. (یعنی امام به طور خاص تعیینش کرده)
🔸 دقیقه 3
روایت : نماز جمعه و حکومت (حکومت به همان معنای قضاوت) مال امام مسلمین است.
🔸 دقیقه 4
ولی همه ی روایت هایی که خواندیم و روایت های دیگر که مضمونشان همین است که می گویند : جمعه و حکومت و.... اینها مال ماست. اینها، اولاً هیچ کدامشان در آن چهار تا کتاب معتبر، (این روایت ها) نیامده، در کافی، تهذیب و استبصار و من لایحضره الفقیه، اصلاً نیامده است.....
و ثانیاً، همه ی اینها مُرسَل، هستند. یعنی رُوات انداخته شدهاند و راویانی که این روایت ها را نقل کرده اند، معلوم نیست که چه کسانی هستند؟....
✨ این روایات با چنین ضعف سندی که دارند، در مقابل آن روایت های قوی هستند که گفتیم، تا دویست روایت هست که بعضی هاشون (روایت) صریح در وجوب نماز هستند.
🔸 دقیقه 7
روایت مرفوع، روایتی است که یک راوی انداخته شده، ( آخرین راوی).....
سلسله را می آورد، همان آخری که همان حلقه ی اتصال به امام (ع) است را می اندازد، یا فراموش کرده یا هر چه که هست. می گوید : «رَفعه عن الصادق» مثلاً، روایت مرفوع چنین روایتی هست،آخرین حلقه ی اتصال به امام انداخته شده است.
اما روایت مرسَل نه، روایتی است که تمام سلسله سند انداخته شده است.
خب این روایت ها همه، مرسل هستند.
🔸 دقیقه 8
اما از لحاظ دلالت، چون ما در فقه الحدیث یک بار سندی و یک وقت دلالتی بحث می کنیم.
سندی، یعنی اینکه سندش را بررسی می کنیم....
یک وقت هست از لحاظ دلالت، که اصلاً خود روایت دلالت بر این مطلب دارد یا نه، این را بهش می گویند : بحث دلالی یا دلالتی
✨ فرمود: نماز جمعه مال ماست. یعنی ما سزاوار تر هستیم به این که نماز را بر پا کنیم، این منظور هست. اگر امر دایر شد، مثلا اگر در یک جایی نماز جمعه بر پا شد، تا دو فرسخ دیگر نمی شود نماز جمعه بر پا شود.
حالا فرض کنید، در اینجا امام معصوم (ع) هست، می خواهد نماز جمعه بخواند، یک نفر دیگر هم در همین شعاع دو فرسخی می خواهد بخواند، معلوم است، اگر امام (ع) بخواهد بخواند، آن دیگری نمی تواند بخواند، او اگر بخواند، امام نمی تواند بخواند، اینجا فرمودند : مال ماست، یعنی ما سزاوارتر هستیم....
🔸 دقیقه 12
خود ائمه (ع) آمدند، شرایطی را برای قاضی مشخص کردند و فرمودند : که اگر شما تخاصمی با همدیگر داشتید، به پیش این قضات بروید. خود ائمه (ع) اجازه دادند. بله، اگر امر بین امام و دیگر ی دایر شد، اینجا امام (ع) به قضاوت سزاوارتر است.
ُ
🔸دقیقه 14
پس این روایات، اختصاص را نمی رساند. اولویت را می رساند.
🔸 دقیقه 15
یک مطلب دیگر هم هست که، همان روایت ها به زبان های مختلف نقل شده است.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3717🆔 @moravej_tohid