eitaa logo
مروج توحید
7.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
449 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه بیست و هشتم در محضر 🔸 دقیقه 1 ثمرات جوع وگرسنگی، یکی حکمت است،یکی حفظ قلب و تقرب به سوی خدا است، یکی حزن دائم (غمش همیشگی است) باری بر روی دوش مردم ندارد، زحمتش روی دوش مردم نیست. فرقی هم نمی کند که زندگی سخت یا آسان بگذرد، خیلی برایش مهم نیست. ✨ خیر کثیر در قرآن به حکمت معنی شده است. «یوتی الحکمه من یشاء و من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا» «269،بقره» خداوند به هرکس بخواهد، حکمت می دهد.... به هر کس هم حکمت بدهد، خیر کثیر داده است. ✨ البته اینکه به حضرت فاطمه (س) کوثر گفته می شود، از باب تطبیق است نه از باب تفسیر، اینها را با همدیگر قاطی نکنیم. تفسیر «کوثر» خیر کثیر می شود. تفسیر آیه به آیه کنیم، قرآن را به قرآن تفسیر کنیم.... لذا تفسیر کوثر، خیر کثیر می شود، حکمت می شود. اما بر حضرت فاطمه (س) تطبیق می شود، چون ایشان خیر کثیر است، از دامن ایشان یازده امام به وجود آمدند و منشاء خیر و برکت کثیری شدند. 🔸 دقیقه 4 اصل حکمت به معنی آن قوه‌ای است در باطن انسان که انسان به واسطه ی آن می تواند، حق را از باطل تشخیص دهد، نور را از ظلمت تشخیص دهد. (این در قلب انسان است نه در عقل انسان) 🔸 دقیقه 5 ما میل به گناه می کنیم، اما اراده به گناه نمی کنیم.... آن میل اولیه اش در درون هست، دنیا را دوست داریم، پول را دوست داریم، اما چیزی که هست اراده نمی کنیم. انسانی که دارای حکمت است، اصلاً آن میل در درونش ایجاد نمی شود. 🔸 دقیقه 7 پیامبر (ص) به ابوذر فرمود : ای ابوذر!نتیجه ی زهد در دنیا چیست؟ (زهد، بی علاقگی به دنیا، نرفتن به سوی دنیاو...) نتیجه ی این زهد این است که، خداوند حکمت را در قلب انسان می رویاند..... و بعد از قلب بر زبان جاری می کند، زبان این انسان گویای به حکمت می شود. عیب های دنیا را به انسان نشان می دهد، یعنی انسان باطن بین می شود، دردهای دنیا را می ببیند، دوای دنیا را می ببیند، وانسان را از این دنیا به سوی بهشت، سالم بیرونش می برد. 🔸 دقیقه 9 حکایتی از عبد الرحمن جامی که در «نفحات الانس» نقل کرده است. 🔸 دقیقه 14 نمی شود که هر کسی را امتحان کرد... شیخ را نمی شود امتحان کرد، ولیّ خداست، اولیاء خدا هستند؟ چه جوری می خواهد امتحان کند؟ 🔸 دقیقه 19 خوارج نزد حضرت علی (ع) می آمدند و می گفتند : توبه کن ✨ حضرت در جنگ صفین، از معاویه شکست نخورد، از یارانش شکست خورد. 🔸 دقیقه 24 داستان هارون الرشید و شاعری که در حضورش مدح علی (ع) گفت. ✨ نبی ما فرمود : در شب معراج وقتی صعود کردم و بالا به پیش خدا رفتم، خداوند دستش را روی شانه ی من گذاشت، قلب من خنکای او را احساس کرد و علی پای خودش را در جایی گذاشت که خدا دستش را در آنجا گذاشت. خدا دستش را روی کتف پیامبر (ص) گذاشت و علی (ع) پایش را آنجا گذاشت. می گویند : هارون‌الرشید و همه ی مردم خیلی تحت تأثیر قرار گرفته بودند که مرتب کف می زدند و این (بیت از) شعر را تکرار می کردند و می خواندند. 🔸 دقیقه 29 خدایا! مصیبت ما را در دین ما قرار مده. ✨ خیلی آدم های بی سوادی هستند که اینها قلبشان باز است.... وقتی در مقابل یک انسانی (یک ولیّ) قرار می گیرد، خاضع می‌شود و انکار نمی کند. ✨ منظور از عوام کسانی هستند که حتی ممکن است تحصیلکرده باشند، اما قلب بسته است. قلب، حکمت ندارد.... قلب نور ندارد و سیاه است. عوام الناس اینها هستند، و انسان های حق در طول تاریخ از همین انسان های عوام چه ضربه ها خوردند! 🔸 دقیقه 31 «فوجدا عبدا من عبادنا آتیناه رحمت من عندنا و علمناه من لدنا علما» «65،کهف» ✨ در احوال شیخ عبد القاهر جرجانی 🔸 دقیقه 33 «غوث» به چه کسی گفته می شود؟ https://eitaa.com/moravej_tohid/3776 🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
📖 «باب جدال و ستیزه» ✨ امیر مؤمنان فرمود : از جدال و ستیزه بپرهیزید، که دل ها را نسبت به برادران دینی بیمار می کند و بر روی این دو چیز نفاق می روید. ✨ پیامبر اکرم (ص) فرمود : سه خصلت است که هر کس خدای بزرگ را با آنها دیدار کند، از هر دری که بخواهد وارد بهشت می شود؛ کسی که اخلاقش نیکو باشد، و در حضور و غیاب دیگران از خدا بترسد، و بحث و جدل را ترک کند اگر چه حق با او باشد. ✨ امام صادق (ع) فرمود : از خصومت و جدال بپرهیزید، که دل را مشغول می کند و موجب نفاق می گردد و کینه و دشمنی فراهم می آورد. ✨ رسول خدا (ص) فرمود : هيچ گاه جبرئیل نزد من نیامد، مگر آن که مرا موعظه کرد و آخرین سخنش به من این بود که از جدال و درگیری با اشخاص بپرهیز، که عیب های نهان را آشکار می سازد و عزت و احترام را از میان می برد. 📚 اصول کافی، جلد چهارم https://eitaa.com/moravej_tohid/3780 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه هفدهم در محضر 🔸 دقیقه 2 ✨نافله ها نمازهای نافله، اهمیتشان خیلی زیاد است و به ازای هر یک رکعت نماز واجب، دو رکعت نماز نافله تشریع شده، این برای این است که اگر انسان در نمازش نقصی هست، آن نقص را از بین ببرد و کاملش کند. 🔸 دقیقه 4 مؤکد ترین نمازهای نافله، همین نمازهای نافله یومیه هستند. 🔸 دقیقه 5 ضروری دین به آن چیزی می گویند که تمام مذاهب بر آن اتفاق دارند. ✨ فرق دین و مذهب، دین آن قانون کلی است و مذهب آن شعبه هایش را می گویند. مثلاً شیعه یک مذهب است، سنی شافعی یک مذهب است. یک ضروری دین داریم، یک ضروری مذهب، ضروری دین آن عملی را می گویند که همه ی مذاهب بر آن متفق هستند. مثل حرمت شراب، حرمت گوشت خوک، مثلاً هیچ مذهبی را در مذاهب اسلام نداریم که بگوید، شراب حلال است یا گوشت خوک حلال است. این را می گویند : ضروری دین..... ضروری دین چیزی است که اگر کسی انکار کند، مرتد می‌شود. 🔸 دقیقه 6 معنی ارتداد 🔸 دقیقه 7 ضروری مذهب، آن چیزی است که در یک مذهب خاص، مسلّم است، جزو مسلّمات است. مثلاً عصمت امام جزو ضروریات مذهب شیعه است. 🔸 دقیقه 8 اما در نافله ها یک اختلافی هست، البته اختلاف در ظاهر امر هست، در باطن نیست. ✨ در روایات داریم که نوافل دو برابر فرائض هستند، یعنی اگر فرائض ١٧ رکعت هستند، نوافل ٣۴ رکعت می‌شوند. 🔸 دقیقه 9 بعضی روایات فرمودند که مجموع فرائض و نوافل ۵٠ رکعت هستند، بعضی روایات فرمودند، مجموع نوافل و فرائض ۵١ رکعت هستند، این اختلاف در روایات هست. ✨ اصل نافله ها به این ترتیب هست که نماز صبح دو رکعت نافله دارد که قبلش خوانده می شود، نماز ظهر ٨ رکعت نافله دارد که آن هم قبلش خوانده می شود. نماز عصر ٨ رکعت، آن هم قبل خوانده می شود، نماز مغرب ۴ رکعت که بعدش خوانده می شود. نماز عشاء در واقع نافله ندارد، یعنی نافله ی بالذات ندارد، بنابراین مجموع نوافل ٣٣ رکعت می شود. ظهر و عصر ١۶ رکعت می‌شود، مغرب هم ۴ رکعت، ٢٠ رکعت می شود. صبح ٢ رکعت، ٢٢ رکعت، ١١ رکعت هم نوافل شب (به اصطلاح نماز شب می گویند) روی هم رفته، ٣٣ رکعت می شود. 🔸 دقیقه 16 آنهایی که می گویند : (مجموع فرائض و نوافل) ۵٠ رکعت هست، بدون احتساب آن یک رکعت عشاء است. آنهایی که می گویند، ۵١ رکعت است، با احتساب آن یک رکعت نماز عشاء است و لذا تناقض بین این دو دسته روایت نیست. https://eitaa.com/moravej_tohid/3782 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐نام زینب خاک را زر می کند 🎊دخت حیدر کار حیدر می کند 💐نام زینب دلنشین و دلرباست 🎊دختر مشکل گشا، مشکل گشاست 💐میلاد 🎊حضرت زینب کبری 💐سلام الله علیها و 🎊روز پرستـار مبارک 🎉💐 @moravej_tohid
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 مشکل امر فرج با دست او وا می شود بر خود مهدی قسم این کار، کار زینب است اللهم عجل لولیک الفرج 🤲 @moravej_tohid
«بسم الله الرحمن الرحیم» 📖 «برگی از کتاب حکمت ابراهیمی» «علامه مروجی سبزواری» 🖌 به گفته دیگر مفسـّر در واقع معبّر است یعنی عبور دهنده، زیرا مفسر دست انسان را می گیرد و او را از ظاهر عبور داده و به باطن می رساند. در حج نیز چون حقایق الهی و ملکوتی در لباس ظواهر مادی معرفی شده‌اند پس باید یک مفسر یا معبّر همراه انسان باشد که اعمال ظاهری را برای او تفسیر کند، یعنی این ظاهر را که پرده ای است بر روی حقیقت کنار بزند و حقیقت را برای حاجی بنمایاند. یا دست او را بگیرد و از ظاهر او را عبور داده تا به حقیقت برساند. بنابراین همچنان که در مورد قرآن، انسان دو معلّم نیاز دارد، یکی آنکه ظاهر قرآن و الفاظ آن و قرائت و تجوید آن را به او بیاموزد، و دیگری کسی که او را از ظاهر به باطن هدایت کند و حقایق او را برایش منکشف سازد، در حج نیز انسان محتاج دو راهنما است. یکی آنکه مناسک و اعمال ظاهری را به او یاد دهد که این معلم و راهنما همان فقهای عظام هستند که با نوشتن مناسک حج اعمال ظاهری آن را به مردم یاد می دهند، و یکی آنکه مناسک و حقایقی را که در پشت این ظواهر پنهانند به مردم یاد دهد. 📝 فصل اول، ص ٢٠ ۷ https://eitaa.com/moravej_tohid/3785 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛅️ قال مولانا المهدی علیه السّلام : لا یُنازِعُنا مَوْضِعَهُ إلاّ ظالِمٌ آثِمٌ، وَ لا یَدَّعیهِ إلاّ جاحِدٌ کافِرٌ. امام مهدی ع : کسی با ما، در رابطه با مقام ولایت و امامت مشاجره و منازعه نمی کند مگر آن که ستمگر و معصیت کار باشد، همچنین کسی مدّعی ولایت و خلافت نمی شود مگر کسی که منکر و کافر باشد. 📖 بحار الانوار: ج 53، ص 179 ‎‎‌‌‎‎‎‌ https://eitaa.com/moravej_tohid/3786 🆔 @moravej_tohid