eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
437 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_یازدهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد استاد در ادامه‌ی بحث آشنایی با آن پیر می‌نویسد: "چه بسیار روزها که طرف بعدازظهر مدام در میان کوچه‌ی آن‌ها پرسه می‌زدم تا وضعیت مساعدی پیش آید و من به نزد او بروم حتی یک بار زمستان بود و یک ساعت از مغرب گذشته بود که همسرش از منزل بیرون رفت و متوجه شدم که منزل آن‌ها خالی است سراسیمه به سوی منزلش رفتم و دق‌الباب نمودم. خودش در را گشود و تا چشمش به من افتاد مرا به داخل دعوت کرد و در اتاق کرسی زده بودند و مرا تعارف کرد که بنشینم و خودش هم چای آورد و نشست و در آن شب طولانی زمستان برایم سخن گفت و گویی از دهانش لئالی حکمت و دراری معرفت می‌ریخت و باز هم تمام اعضای من شده بود یک عضو واحد و آن عضو واحد گوش بود. وقتی خارج شدم آنقدر مشعوف و خوشحال بودم که گویی بر روی ابرها راه می‌رفتم. برای اولین بار بود که داشتم لذت معرفت را می‌چشیدم و از زمان آشنایی با او بود که فهمیدم معارف توحیدی چقدر لذت‌بخش هستند. در همان حال خوشحال بودم که هم‌اکنون خداوند در این شهر به من این توفیق را داد که این باب حکمت و معرفت بر روی من باز شود و چنین معارف نابی نصیب من گردد، و الان سایر جوان‌های بیست ساله در این شهر چه می‌کنند و حتی همان‌هایی که مذهبی هستند، اگر در مساجد هستند در کدام مسجد چنین معارفی برای آن‌ها تبیین می‌شود، و اینجاست که به سخن استادم حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌رسم که می‌فرمود: "نود درصد منبرهای کشور ما باید تعطیل شوند". و البته ایشان بسیار خوش‌بینانه به منابر جامعه‌ی ما نظر کرده است". ..................................... لئالی: جمع لؤلؤ دَراری: جمع دُر ◀️ ادامه دارد... 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌿https://eitaa.com/moravej_tohid/3808
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_دوازدهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد: "... مادام که در سبزوار بودم این ملاقات‌ها بین من و آن پیر در جریان بود و هر دو به یکدیگر وابستگی عجیبی پیدا کرده بودیم. من آنجا به غربت مولایمان امیرالمومنین (سلام الله علیه و علی اولاده) پی بردم که دست برسینه می‌گذاشت و می‌فرمود: در اینجا علم فراوانی جمع شده است ولی افسوس کسی را نمی‌یابم که این علوم را به او منتقل نمایم. آری این دردی بس طاقت فرساست که چشمه‌ای، آب خوش‌گوار و حیات‌بخش دارد ولی کسی نیست که از آب این چشمه بنوشد. یکی از علائم جاهلیت همین است که خود مولا در ترسیم جامعه‌ای که در جاهلیت به سر می‌برد چنین می‌فرماید: "... عالِمُها مُلجَم و جاهِلُها مُکلَم". عالِم در آنجا لجام بر دهانش خورده و امکان گفتن و نشر حکمت‌های قرآنی و حقایق برهانی و معارف عرفانی را ندارد. حتّی زمانی که می‌فرمود:" سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی"، از او می‌پرسیدند که تعداد موهای سر من چند تاست. ای عزیز، گمان نکنی که اگر مولا امروز در میان ما می‌بود و ندای سلونی را در می‌انداخت، در دنیای ما، امروزه مردم متمدن شده و از او چنین سؤال‌های مضحکی را نمی پرسند. خیر، سنخ سؤال‌ها همین است ولی بجای پرسش از تعداد موهای سر، از راز و رمزهای مولکول‌های ژنتیکی از او می‌پرسیدند و از این قسم سوال‌ها. اما مولا می‌گوید قبل از اینکه از میان شما بروم، از من بپرسید، که من به راه‌های آسمان از راه‌های زمین آگاه‌ترم. یعنی من کیفیت سیر اَنفسی و قلبی تو را بلدم و می‌توانم قلب تو را از زمین وجود تو که طبیعت توست، عروج دهم و آن را در آسمان‌های وجود تو به سیر وادارم، و قلبت را وارد آسمان عقل قدسی تو، سپس آسمان روح قدسی تو، و سپس سرّ تو، و خفیّ تو و اخفای تو نمایم، و پله پله تا ملاقات خدا تو را بالا برم. این است که مولا مردم را بر سه دسته تقسیم می‌نماید: عالم ربّانی، متعلّم علی سبیل النجاة، و همج الرعاع. مردم یا عالمی هستند که می توانند با سیر دادن قلب دیگران آنان را به ربّشان برسانند، یا متعلّمانی هستند که در فراق از ربّشان می سوزند و مشتاق ملاقات او هستند و تنها آرزویشان در زندگی این است که خود را از ظلمات طبیعت و وحشتکده‌ی حیوانیت، که مردم بدان خو گرفته اند و از آن لذت می‌برند، نجات داده و این عالَم را ترک گفته و به سوی ربّشان و ملاقات ربّشان در آسمان‌های نور رهسپار شوند. این است که روز و شب ندارند و مدام در سوز و گدازند و دربه‌در به دنبال عالم ربّانی. این دو گروه بسیار اقلّ و قلیل اند و بسیار گمنام و ناپیدا، و این که امام علی (ع) فرمود: "المومن کالکبریت الاحمر"، مؤمن مانند کبریت احمر است، آیا تو هرگز کبریت احمر را دیده ای؟ همین‌ها هستند که از شدت کمیابی و نایابی مثل کبریت احمر می‌باشند. بقیه‌ی مردم از این دو گروه گذشته همج الرعاع هستند. (برای فهمیدن معنی همج الرعاع به حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه مراجعه کنید). و اگر سیّد این همه مشتاق من بود که علی‌رغم اختلاف سنّی زیاد نه تنها باب منزلش را بر رویم می گشود، بلکه ابواب اسرار قلبش را نیز بر من گشوده بود، شاید به همین دلیل بود که می‌دید در میان سیصد هزار مردم سبزوار یک نفر به طلب اسرار و گدایی معرفت به در خانه‌ی او می‌آید، و هنوز معلوم می‌شود که این شهر، اگر چه در ظاهر مرده به نظر می‌آید و هیچ علائم حیاتی در او نیست امّا نبض این شهر هر چندگاه یک بار به طور بسیارضعیف می‌زند، و قلب این دارالمومنین در فواصلی طولانی تپشی خفیف دارد... (دوستان برای ملاحظه‌ی اصل خطبه، به نهج البلاغه‌ی فیض الاسلام، حکمت ۱۳۹ مراجعه فرمایند). ادامه👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
... بله منابر فراوانی وجود دارد و جلسات درسی بسیاری در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که در آن‌ها معرفت، به مردم می‌آموزند اما چند نفر از این گویندگان و اساتید عالم ربّانی هستند و خودشان در پناه یک ولیّ خدا، قلبشان را که جوهر سیّال وجودشان است، در مراتب جواهر ثابت وجودشان به حرکت درآورده و از چاه طبیعت و ظلمت‌کده‌ی حیوانیت خارج ساخته و آن را در مراتب جواهر ثابت وجودشان، یعنی در مراتب عقل قدسی، روح قدسی، سرّ، خفی و اخفای خود سیر داده تا به ملاقات ربّشان رسیده و مصداق آیه‌ی " يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلي رَبِّکَ کَدْحاً فَملاقیه." شده و فنای در ربّ شده اند و از دریای بی پایان وجود ربّ، چه بسیار دراری حکمت و لئالی معرفت صید کرده اند، و سپس با فرمان الهی دوباره به میان خلق برگشته و ندا در انداخته‌اند که: چه کسی طالب ربّ است؟ چه کسی طالب ملاقات ربّ است؟ اگر کسی هست، من معارفی را با خود آورده‌ام که اگر در جان کسی بنشیند همین معارف اولاً عشق به ربّ را در قلب او ایجاد کرده، و ثانیاً همین عشق، بُراقی می‌شود که او را تا ملاقات ربّش پیش می‌برد. این معارف از جنس معارفی که در زمین پیدا می‌کنی نیستند. معارفی که به طور رایج و عمومی عرضه می‌شوند بوی خاک می‌‌دهند. آغشته به عنصر ظلمت هستند، و به هیچ وجه تو را اندک تکانی هم نمی‌دهند. اما من این معارف را از دریای وجود اطلاقی آورده‌ام. خودم با هزاران زحمت و رنج شهرها و دیارها را پشت سر گذاشته و بیابان‌ها را طی کرده و از تپه‌ها و کوه‌ها عبور کرده و به بلندترین قله‌ی عالم که قله‌ی قاف باشد رسیده‌ام و حضرت عنقاء مُغرب را دیده‌ام و از خود او این معارف را گرفته‌ام و سپس خودِ او، مرا سفیر خود ساخته و به میان شما فرستاده و از من عهد گرفته، معارفی را که از اینجا و از خود من آموخته‌ای و به میان مردم می‌بری، به نااهلان نسپاری. به کسانی که این گوهرهای معرفت را از تو بگیرند ‌و بخواهند آن‌ها را دست مایه‌ی تجارت خود سازند و منبرها یا کلاس درس‌ها را تجارت خانه‌ی خود قرار دهند و با این گوهرها به تجارت ،پردازند عرضه نکنی. بلکه متعلّمین علی سبیل النجاة را بیابی. آن‌ها که از زندگی در گندزار دنیا به ستوه آمده‌اند و همواره به دنبال راهی هستند برای خروج از این گندزار، و در عشقشان می‌سوزند و کار شبانه‌روز آن‌ها اشک است و آه. قلب‌های آن‌ها پر از آتش اشتیاق است و چشم‌هایشان پر از اشک، و دهان‌هاشان پر آه. آن‌ها را پیدا کن و این معارف را به آن‌ها بسپار تا این معارف در قلب آن‌ها رسوخ کرده و بُراقی برایشان باشد و آن‌ها را در سیر به سوی من یاری رساند، *چه شوقی به ملاقات آن‌ها دارم...!*‌‌‌ "آه ... آه شوقاً الی رؤیتهم!" ◀️ ادامه دارد ... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3810
بزرگترین قدم در سلوک، وفاکردن و تحمل‌ جفای مردم است، باید دهان بسته باشد، زبان بسته‌ باشد، هر کس هر جور جفایی کرد، انسان حرف نزند و ساکت باشد. برای‌ خدا سکوت‌ کند، نفس‌ را خوب بتواند سرکوبش کند. دقت کنید اساتيد سلوک می گویند، حتی در خيال خودتان‌، خودتان‌ را بر دشمنتان غالب نکنيد، همین هم مضر است. آدم آن‌جا نمی تواند یا مناسب نیست چیزی بگوید، بعداً که به خلوت می آید، با خودش فکر می کند که اين جوری می کردم‌، آن جوری جواب‌ می دادم، یعنی در خيال، خودش را پيروز می کند، به هیچ وجه این کار را نکند. بگذارید نفس‌ سرکوب شود. کاری کنيد که آن‌ عقل‌ زاییده شود که آن هم با همین هاست، با خلوت و مناجات و گريه است، با مخالفت با نفس است. 🌷علامه مروجی سبزواری 🌷منطق الطیر ۲۳ 🌿 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3811
🌸🌸🌸🌸🌸 🎋 آداب‌ زندگی پیامبر(ص) باب دوم، آداب‌ معاشرت ✨ پیامبر (ص)فرمود: مبعوث شدم‌ برای این که معدن بردباری، مخزن علم و جایگاه صبر باشم. ✨ امام صادق(ع)فرمود: خداوند-عزوجل-پیامبری را مبعوث ننمود، مگر به راستگویی در صحبت و برگشت دادن امانت، چه به نیکوکار و چه به ستمکار. ✨ امام صادق(ع)فرمود:امانت را برگردانید، چراکه پیامبر نخ و سوزن امانتی را هم برمی‌گردانيد. 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی (ره) ،ص۱۱۷ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3812
اوامر و نواهی شرعی (عمل صالح) باعث می شود که انسان بر جاذبه ی عالم ماده غلبه کند، از جاذبه ی ماده کنده شود و بالا رود تا اینکه به خدا برسد. 🌷علامه مروجی سبزواری 🌷شرح توحید صدوق ۶ 🌿 @moravej_tohid
4_5769322963333548521.mp3
1.87M
🕸محبت‌دنیا 🌷 انبیا زان زین خوشی بیرون شدند که سرشته در خوشی حق بدند زانک جانشان آن خوشی را دیده بود این خوشیها پیششان بازی نمود با بت زنده کسی چون گشت یار مرده را چون در کشد اندر کنار برگرفته از جلسه ششم مبحث محبت 🆔 @moravej_tohid
4_5782969594851363166.mp3
1.39M
🍃شکایت‌قلب 🌷 حدید ۲۳: لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ برگرفته از جلسه هفتم مبحث محبت 🆔 @moravej_tohid
4_5780522631723747047.mp3
1.71M
🌘محرومیت‌قلب 🌷 مطففین ۱۴: كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ برگرفته از جلسه هفتم مبحث محبت 🆔 @moravej_tohid
4_5787285659026721224.mp3
2.22M
🌵مصیبت‌غرور 🌷 برگرفته از جلسه چهل و دوم منطق الطیر 🆔 @moravej_tohid
توصیه های اخلاقی.mp3
6.78M
‏🔶توصیه های اخلاقی 🔸تا می توانی نسبت به مردم با رفق و مدارا رفتار کن. 🔸ایثار داشته باش (آخرین مقام در اخلاق، ایثار است.) 🔸گرفتاری مردم را بر گرفتاری خودم ترجیح دهم. 🔸انتقام نگیر. 🔸از مردم رنجش نداشته باش. 🔸شرک جلی همین است که انسان به خودش متکی باشد. در محضر https://eitaa.com/moravej_tohid/3388 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه بیست و نهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ ای احمد! واجب شد، محبت‌ من برای کسانی که به خاطر من همدیگر را دوست دارند ✨ خداوند افرادی را دوست دارد یعنی چه؟ 🔸 دقیقه ۳ انسان هایی که سعی می کنند، همه‌ی اعمالشان، همه‌ی رفتارشان "قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین " همه نماز من، ساير اعمال من .... همه اش برای خداست. 🔸 دقیقه ۴ تحابب لله يا تحابب فی الله تحابب لله یعنی اینکه من کسی را برای خدادوست بدارم. یعنی برای اینکه در قيامت ثوابی ببرم، این برای‌ خدا نیست، برای خودم هست...... اين خوب است اما درجه ی پایین تحابب است، چون‌ در نهایت برای خودم دوستش دارم، یعنی اینکه دوستش دارم که من خودم از راه دوستی او به بهشت برسم، اين را می گوییم: تحابب لله اما یک تحابب فی الله است. تحابب فی الله یعنی او را فقط برای رضای خدا دوست دارم، یعنی چون‌ می دانم، خدا دوستش دارد، من هم دوستش دارم. 🔸 دقیقه ۷ صبر خیلی ارزش دارد، صبر مقام عجيبی هست. اما دو نوع صبر داريم، يکی صبر جمیل حضرت ايوب(ع)فرمود: "فصبر جمیل والله المستعان صبر جمیل داريم که سالک بايد صبر جمیل داشته باشد، در مقام صبر انسان نارضایتی دارد، یعنی از بلایی که آمده‌ راضی نیست، مثلأ حضرت یعقوب(ع)اینگونه بود، حضرت یوسف(ع)رفته بود، خیلی ناراحت بود، گریه می کرد. در مقام صبر، نارضایتی دارد اما نارضایتیش را به خدا می گوید. صبر جمیل این است..... ✨ يک وقت هست که می بیند، از این بلایی که بر سرش آمده‌ خوشحال است. در احوال آقای قاضی همین را می گویند، این مقام رضا است. 🔸 دقیقه ۱۲ امام صادق(ع):اگر می خواهی امتحان کنی که ببینی، آیا در قلب تو خیری هست. نگاه کن که به اهل طاعت خدا بیشتر تمایل دارد و با آنهایی که اهل معصيت خدا هستند، نه خیلی تمایل همنشینی با آنها ندارد. در تو خیر هست و خدا هم تو را دوست دارد، اما اگر برعکس بود، با آدم هایی که اهل معصيت هستند، بیشتر دلش‌ می خواهد که همنشینی کند، اما از اهل طاعت می گوید: خوشم نمی آید.... اگر اینگونه است، خیری در تو نیست و خدا هم تو را مغبوض می دارد. ✨ " المرء مع من احب " خیلی حرف عجيبی هست. 🔸 دقیقه ۱۴ خداوند، بنده‌ای از بندگانش را در قيامت سرزنش می کند که چرا من مریض شدم‌ و تو به عیادت من نیامدی؟ 🔸 دقیقه ۱۵ انسان ديگران را برای خدا دوست بدارد، يکی همين است که وقتی مریض شد به عیادتش برود، همسایه اش هست، رفیقش هست، قوم و خويش هست. می فرمايد: چنان است که اگر به عیادتش نروی، گویی من مریض شدم‌ و به عیادت من نیامدی..... خدا دارد می فرمايد، این قدر مسئله مهم است. ✨ انسان اگر به عیادت مریض برود، منتهی‌ فقط برای رضای خدا برود نه به خاطر ثواب اخروی و...... اگر برود، آنجا خدا را زيارت کرده است. 🔸 دقیقه ۱۶ روایت: هرکس که برادرش را در سلامتی يا بیماری، برای رضای خدا زيارت کند(حالا نه حتما در مریضی، بلکه يا در مریضی يا سلامتی ) ✨ اگر انسان به زيارت يک مؤمن رفت، می فرمايد: خداوند هفتاد هزار ملک را موکل می کند که در پشت سرش ندا می دهند. " بهشت بر تو گوارا باد ،شما به زيارت خدا می روی، شما مهمان خدا هستی تا زمانی که به منزلت برمی‌گردی." بعد سئوال شد،هرچند که مکان خیلی دور باشد. فرمود: بله، حتی اگر يک سال در راه باشد..... ارزش دارد، ببينيد چه قدر مهم است. 🔸 دقیقه ۱۹ اگر کسی يک حاجت برادر مؤمنش را برآورده کند، پس حاجت خدا را برآورده کرده است. چون‌ آدم ها ظهورات مختلف ذات خدا هستند، غیر از ذات خدا که نیست..... واقعا اینگونه است، این کنايه نیست که اگر کسی به زيارت برادر مؤمنش رفت، مثل این است که خدا را زيارت کرده، نه واقعأ خدا را زيارت کرده، چون‌ همه ظهورات ذات خداییم، يک وجود واحد در عالم هست، ظهوراتش شما هستی، من هستم‌. لذا اگر کسی واقعأ برای‌ خدا به ديدن رفیقش، فامیلش و... برود، نیتش فقط خدا باشد، این واقعأ به ديدن خدا رفته است. 🔸 دقیقه ۲۲ مخصوصا در مورد برآوردن حاجت‌ يک مؤمن، خیلی سفارش شده‌ است. ✨ روايت، امام صادق(ع): برآورده کردن حاجت مؤمن، ثوابش از طواف با امام زمانت بالاتر است. 🔸 دقیقه ۲۳ اينها اگر در جامعه واقعأ، پياده شود،نه گرفتاری در جامعه می ماند، نه فقیری می ماند. ✨ متأسفانه باب خیر بسته‌ شده‌ ✨ برو با خدا معامله کن، مگر نفرموده: بر سر در بهشت نوشته شده که اگر صدقه بدهی، ده برابر به تو بر می گرداند، قرض بدهی (قرض‌الحسنه)، هیجده برابر بر می گردد. 🔸 دقیقه ۲۴ مزد طلبی و کاسب کاری را اصلا در خودش انسان بکشد. 🔸 دقیقه ۲۹ اگر شما يک نفر را برای خدا دوست داشته باشی،از این که در هر روز صد هزار رکعت نماز بخوانی، ارزشش بیشتر است، همیشه ارزش کارهای قلبی از کارهای جسمی خیلی بیشتر است. "قلبت را آباد کن " 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3821
بهشتی شدن.mp3
4.89M
🎧 بهشتی شو 🔸عرفات جایی است که همه ی اولیاء خدا و امام زمان (ع) در آنجا حضور دارند. حضرت عیسی (ع) در آنجا حضور دارد، حضرت خضر، حضرت ادریس در آنجا حضور دارد. 360 نفر اوتاد، ابدال حضور دارند. 🔸مهم این نیست که بهشت بدهند. بله، بهشت می دهند، بحثی نیست. ثوابت می دهند، بحثی نیست، تو باید بهشتی شوی. در این جهنم وجود باید گذاشته شود. 🔸آدمی که دعوا می کند، این آدم حتماً در درونش یک جهنمی هست. 🔸انسانی که می بینید همه اش لطف و رحمت است، همه اش مهربانی و آرامی است. این انسان بهشتی است. 🔸اگر عبادات ما واقعا توانست در این ماه (مبارک رمضان) انسان را از جهنمی بودن به بهشتی بودن تبدیلش کند، خوشحال باش. که عبادتت قبول حق شده و مسلما عبادت تو بر روی جامعه تاثیر گذار است. «برگرفته از جلسه اول» https://eitaa.com/moravej_tohid/3400 🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
📖" باب عفو و گذشت " ✨ رسول‌ خدا(ص) در خطبه اش فرمود: آيا شما را از بهترین خلق و خوی دنيا و آخرت خبر ندهم؟آنها عبارتند از: گذشت از کسی که به تو ستم کرده، و پیوند با کسی که از تو بريده و نيکی به کسی که با تو بدی کرده‌ و بخشش به کسی که تو را محروم‌ داشته است. ✨ حضرت رضا(ع) می فرمود: دو گروه با هم درگیر نشوند مگر آن‌که گروه با گذشت تر پيروز گردد. ✨ امام باقر(ع)فرمود: سه چیز است که خداوند به سبب آنها جز بر عزت‌ مرد مسلمان نیفزاید: گذشت از کسی که به او ستم کرده، بخشش به کسی که او را محروم‌ داشته و پیوند با کسی که از او بريده است. 📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۲۴۲ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3827
حدیث معراج جلسه ۲.mp3
6.67M
🔸 «ان ذلک لحق تخاصم اهل النار» «64،ص» این مطلب، دشمنی اهل جهنم با همدیگر حق است. (جهنمی ها با هم دعوا دارند.) 🔸در این دنیا هم، وقتی که می بینید آدم ها با هم دعوا دارند، یعنی طبیعت جهنمی دارند. 🔸هر وقت دیدید یک زن و شوهر در خانه دعوا کردند، از جهنم در درون اینها اثری هست. اگر واقعاً یکی از این دو طرف بهشتی باشد، دیگر دعوا نمی شود. 🔸فحش دادن، حرف بد زدن کار انسان نیست. زبان انسان اشرف از این است که بخواهد حرف زشت بزند. زبان انسان، مخصوص ذکر گفتن خداست. 🔸کسی که طبیعت بهشتی دارد نرم و راحت است. 🔸زیاده طلبی مال جهنم است. https://eitaa.com/moravej_tohid/3444🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه نوزدهم در محضر 🔸 دقیقه ۲ روايت ها دلالت بر اهمیت زیاد نافله ی عشاء دارد، اما چرا رسول خدا(ص) وُتیره را نمی خواند..... ✨ سرّش هم اين است که نماز وُتیره، بدل از نماز وََتر است. یعنی به این معنا که اگر کسی نماز وترش را فراموش کرد (که جزء نمازهای شب است )، نماز وتیره بدل از آن (نماز )حساب می شود. ✨ رسول خدا(ص)به همان علم نبوتش می دانسته که من امشب را موفق می شوم که نماز شب را بخوانم. 🔸 دقیقه ۶ بعضی از فقها خيال کردند، که نماز وُتیره مثل نماز های دیگر است، نمازهای نافله دیگر را هم می شود نشسته خواند و هم ایستاده خواند. منتهی‌ اگر کسی خواست، مثلأ نافله صبح را نشسته بخواند، بايد چهار رکعت بخواند، چون‌ هر رکعت ایستاده، دو رکعت نشسته حساب می شود..... 🔸 دقیقه ۸ امام صادق(ع): دو رکعت بعد از نماز عشاء خوانده می‌شود که در آن صد آيه می خوانند. حالا می خواهد ایستاده يا نشسته باشد، ایستاده اش بهتر است. 🔸 دقیقه ۹ امام باقر(ع) نشسته می خواند، امام صادق(ع) می فرمود، من ایستاده می خوانم. دليلش هم اين است که امام باقر(ع) هم سنّش بالا بود و هم وزن‌شان خیلی زیاد بود، به‌ این‌ خاطر ایشان نماز نافله ی عشاء را نشسته می خواند، اما امام صادق(ع) می‌فرماید: من اين مشکل را ندارم، ایستاده می خوانم. بنابراین هر دو (ایستاده و نشسته )می شود. اما، این طوری نیست، به‌ خاطر اینکه روايت های زیادی هست، تأکید می‌کنند که نماز نافله ی عشاء بايد حتما نشسته خوانده شود، اين وقت ها انسان بین ایستاده و نشسته مخیر نیست،حالا چرا در این روایات فرمودند که پدرم نشسته می خواند، من ایستاده می خوانم؟ ( اینها بين دو سنخ روایات اشتباه کردند.) ببینید بعد از نماز عشاء دو تا نماز مستحب است (نه دو رکعت ) يکی همين نافله است که این را باید نشسته خواند، بحثی نیست. اما، يک نماز دیگر هم هست که آن‌ نماز اين جوری هست. 🔸 دقیقه ۱۱ يک نماز دیگر هم هست ،که اين اصلا جزء نوافل نیست، جزء ۵۰ رکعت نماز، اصلا نیست. نه جزء فرائض هست، نه جزء نوافل هست. این مستحب است که بعد از نماز عشاء خوانده شود که در رکعت اول و دوم بعد از سوره حمد، صد آيه از قرآن بايد خوانده شود. این يک نماز جداگانه است، این غیر از نافله ی عشاء است، این را هم می شود نشسته خواند و هم می شود ایستاده خواند، فرقی نمی کند، البته قیام افضل است، این را با نماز نافله ی عشاء اشتباه کردند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3830
🎙 جلسه بیست و چهارم در محضر 🔸 دقیقه ۲ گناهش اين بود که صدق در عشق نداشت. 🔸 دقیقه ۴ عاشق همیشه راضی است. عاشق اصلا خواست ندارد، خواست او خواست معشوق است. ✨ همين که‌ ناراحت است، یعنی که فنا نیست. ✨ يک ذره انسان در درونش احساس کند، غیر از آنچه که برایش پیش آمده، می خواهد، یعنی من در باطن از این اتقاق خوشم نمی آید، ولی می گويم: چون‌ خدا خواسته، به خاطر خواست او قبول می کنم‌، نه، اين نه، اصلا انسان بايد در درون خودش کوچکترین کدورتی نداشته باشد، اصلا خواست نداشته باشد. 🔸 دقیقه ۷ فقيه می خواهد، با عمل به خدا برسد. ( عمل صالح ) زاهد می خواهد با عبادت به‌ خدا برسد. فیلسوف می خواهد با استدلال و عقل‌ به‌ خدا برسد، اما عارف می خواهد با عشق به خدا برسد. 🔸 دقیقه ۹ وجودش را از خود دروغین و مجازی خالی کند تا آن خود الهی در درونش بیاید. 🔸 دقیقه ۱۰ هنوز توجه به خودت داری، میل به خودت داری، این که نمی شود، خدا غيور است، معشوق غيور است. 🔸 دقیقه ۱۶ عاشق کسی است که می گوید: می خواهم وجود را خالص ببينم، وجود را بدون قیود و اسماء و اعیان ببينم. ✨ لذا روی این مسئله هست که اگر يک ذره انسان صدق نداشته باشد، يک ذره اخلاص نداشته باشد، بعد خدا به‌ شدت‌ مجازاتش می کند، لذا این را دقت‌ بفرماييد: صدق در عشق، اخلاص در عشق، نمی شود که آدم علاقه‌ی به‌ دنيا هم داشته باشد، محبت دنيا هم داشته باشد، محبت‌ خودش را هم داشته باشد، بعد بگويد: خدایا!می خواهم، محبت تو را هم داشته باشم. آن هم محبت آن مرتبه ی اطلاقی وجود، آنجا می خواهم خدا را ببينم. 🔸 دقیقه ۱۹ صدق و اخلاص عاشق صادق کسی است که به کم کردن تعلقات و میل ها شروع کند. 🔸 دقیقه ۲۰ اشکال مرغی ديگر: نَفسم دشمن من است. 🔸 دقیقه ۲۲ ما خودمان‌ را دوست داريم، یعنی می خواهیم خودمان را در نظر مردم جلوه‌ دهيم. ✨ علامت‌ زهد را قرآن معرفی کرده که " لکیلا تاسوا علی ما فاتاکم ولا تفرحوا بما آتاکم " (آيه ۲۳،حدید) که اگر دنيا به سوی آنها آمد، خوشحال نشوند و اگر دنیا از دستشان رفت، غمگین نشوند، این علامت‌ زهد قلبي است. 🔸 دقیقه ۲۴ يک علامت‌ ديگر زهد قلبي این است که انسان از مدح و ذم مردم‌ تأثیر نمی پذیرد . 🔸 دقیقه ۲۶ این نفس‌ بتی است که می خواهد او را بپرستند. انسان چه کسانی را می پرستد؟موجود کامل را، موجود صمد را می پرستد. یعنی موجودی که کمال دارد، بنابراین می خواهد مرتب کمالاتش را به مردم نشان دهد که او را بپرستند. ✨ علمای ما دقت داشتند، بزرگان ما دقت داشتند ،طوری نباشد که‌ در معرض تعریف مردم‌ قرار گیرند. 🔸 دقیقه ۲۹ فرقه ی ملامتیه 🔸 دقیقه ۳۲ بايد برسيد به جايي که اگر همه شما را فحش دادند، اصلا تغییر در شما ایجاد نشود. ✨ غذای نفس‌ دنياست، از دنیا هر چه به نفس من برسد، پرورده می‌شود، می خواهد پول باشد، مقام باشد، منصب باشد، نفس‌ پرورده می شود، یکی هم مدح است،که غذای نفس‌ است. 🔸 دقیقه ۴۰ کفر یعنی پوشیدن، اين حق را پوشانده، خدا را پوشانده، خودش را جلوه‌ داده، خودش را در معرض قرار داده‌، ما الان از صبح تا شب‌ به دنبال اطاعت خدا هستيم يا اطاعت نفسمان؟! اين نفس هم خودپرست است و خدا را نمی بیند. 🔸 دقیقه ۴۱ این نفس‌ از راه شهوت و غضب، قوت می گیرد. ✨ اگر هیچی نگویی سکوت‌ کنی، اين نفس‌ ضعيف می‌شود، اما نمی‌تواند و می گوید: هر جوری که هست، باید اين غضبی که‌ در من جمع شده خالی کنم، در آن کسی که اين ناروایی را در حق من داشته است. يکی هم شهوت، (میل، اشتها) یعنی هرچه که‌ میل دارد به آن بدهند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3832
اهمیت واجبات و مستحبات.mp3
3.23M
اهمیت واجبات و مستحبات فقه ما ، در واقع یک سری اوامر و نواهی حبی هستند. ✨ اصلا فقه ما يک دوره عشق است. يک وقت این مسائل راهزن نشود که فقه ظاهر شریعت است. 🌷 💿 جلسه بیست و یک منطق الطیر https://eitaa.com/moravej_tohid/3388 🆔 @moravej_tohid