eitaa logo
مروج توحید
7.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
445 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
بهشتی شدن.mp3
4.89M
🎧 بهشتی شو 🔸عرفات جایی است که همه ی اولیاء خدا و امام زمان (ع) در آنجا حضور دارند. حضرت عیسی (ع) در آنجا حضور دارد، حضرت خضر، حضرت ادریس در آنجا حضور دارد. 360 نفر اوتاد، ابدال حضور دارند. 🔸مهم این نیست که بهشت بدهند. بله، بهشت می دهند، بحثی نیست. ثوابت می دهند، بحثی نیست، تو باید بهشتی شوی. در این جهنم وجود باید گذاشته شود. 🔸آدمی که دعوا می کند، این آدم حتماً در درونش یک جهنمی هست. 🔸انسانی که می بینید همه اش لطف و رحمت است، همه اش مهربانی و آرامی است. این انسان بهشتی است. 🔸اگر عبادات ما واقعا توانست در این ماه (مبارک رمضان) انسان را از جهنمی بودن به بهشتی بودن تبدیلش کند، خوشحال باش. که عبادتت قبول حق شده و مسلما عبادت تو بر روی جامعه تاثیر گذار است. «برگرفته از جلسه اول» https://eitaa.com/moravej_tohid/3400 🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
📖" باب عفو و گذشت " ✨ رسول‌ خدا(ص) در خطبه اش فرمود: آيا شما را از بهترین خلق و خوی دنيا و آخرت خبر ندهم؟آنها عبارتند از: گذشت از کسی که به تو ستم کرده، و پیوند با کسی که از تو بريده و نيکی به کسی که با تو بدی کرده‌ و بخشش به کسی که تو را محروم‌ داشته است. ✨ حضرت رضا(ع) می فرمود: دو گروه با هم درگیر نشوند مگر آن‌که گروه با گذشت تر پيروز گردد. ✨ امام باقر(ع)فرمود: سه چیز است که خداوند به سبب آنها جز بر عزت‌ مرد مسلمان نیفزاید: گذشت از کسی که به او ستم کرده، بخشش به کسی که او را محروم‌ داشته و پیوند با کسی که از او بريده است. 📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۲۴۲ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3827
حدیث معراج جلسه ۲.mp3
6.67M
🔸 «ان ذلک لحق تخاصم اهل النار» «64،ص» این مطلب، دشمنی اهل جهنم با همدیگر حق است. (جهنمی ها با هم دعوا دارند.) 🔸در این دنیا هم، وقتی که می بینید آدم ها با هم دعوا دارند، یعنی طبیعت جهنمی دارند. 🔸هر وقت دیدید یک زن و شوهر در خانه دعوا کردند، از جهنم در درون اینها اثری هست. اگر واقعاً یکی از این دو طرف بهشتی باشد، دیگر دعوا نمی شود. 🔸فحش دادن، حرف بد زدن کار انسان نیست. زبان انسان اشرف از این است که بخواهد حرف زشت بزند. زبان انسان، مخصوص ذکر گفتن خداست. 🔸کسی که طبیعت بهشتی دارد نرم و راحت است. 🔸زیاده طلبی مال جهنم است. https://eitaa.com/moravej_tohid/3444🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه نوزدهم در محضر 🔸 دقیقه ۲ روايت ها دلالت بر اهمیت زیاد نافله ی عشاء دارد، اما چرا رسول خدا(ص) وُتیره را نمی خواند..... ✨ سرّش هم اين است که نماز وُتیره، بدل از نماز وََتر است. یعنی به این معنا که اگر کسی نماز وترش را فراموش کرد (که جزء نمازهای شب است )، نماز وتیره بدل از آن (نماز )حساب می شود. ✨ رسول خدا(ص)به همان علم نبوتش می دانسته که من امشب را موفق می شوم که نماز شب را بخوانم. 🔸 دقیقه ۶ بعضی از فقها خيال کردند، که نماز وُتیره مثل نماز های دیگر است، نمازهای نافله دیگر را هم می شود نشسته خواند و هم ایستاده خواند. منتهی‌ اگر کسی خواست، مثلأ نافله صبح را نشسته بخواند، بايد چهار رکعت بخواند، چون‌ هر رکعت ایستاده، دو رکعت نشسته حساب می شود..... 🔸 دقیقه ۸ امام صادق(ع): دو رکعت بعد از نماز عشاء خوانده می‌شود که در آن صد آيه می خوانند. حالا می خواهد ایستاده يا نشسته باشد، ایستاده اش بهتر است. 🔸 دقیقه ۹ امام باقر(ع) نشسته می خواند، امام صادق(ع) می فرمود، من ایستاده می خوانم. دليلش هم اين است که امام باقر(ع) هم سنّش بالا بود و هم وزن‌شان خیلی زیاد بود، به‌ این‌ خاطر ایشان نماز نافله ی عشاء را نشسته می خواند، اما امام صادق(ع) می‌فرماید: من اين مشکل را ندارم، ایستاده می خوانم. بنابراین هر دو (ایستاده و نشسته )می شود. اما، این طوری نیست، به‌ خاطر اینکه روايت های زیادی هست، تأکید می‌کنند که نماز نافله ی عشاء بايد حتما نشسته خوانده شود، اين وقت ها انسان بین ایستاده و نشسته مخیر نیست،حالا چرا در این روایات فرمودند که پدرم نشسته می خواند، من ایستاده می خوانم؟ ( اینها بين دو سنخ روایات اشتباه کردند.) ببینید بعد از نماز عشاء دو تا نماز مستحب است (نه دو رکعت ) يکی همين نافله است که این را باید نشسته خواند، بحثی نیست. اما، يک نماز دیگر هم هست که آن‌ نماز اين جوری هست. 🔸 دقیقه ۱۱ يک نماز دیگر هم هست ،که اين اصلا جزء نوافل نیست، جزء ۵۰ رکعت نماز، اصلا نیست. نه جزء فرائض هست، نه جزء نوافل هست. این مستحب است که بعد از نماز عشاء خوانده شود که در رکعت اول و دوم بعد از سوره حمد، صد آيه از قرآن بايد خوانده شود. این يک نماز جداگانه است، این غیر از نافله ی عشاء است، این را هم می شود نشسته خواند و هم می شود ایستاده خواند، فرقی نمی کند، البته قیام افضل است، این را با نماز نافله ی عشاء اشتباه کردند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3830
🎙 جلسه بیست و چهارم در محضر 🔸 دقیقه ۲ گناهش اين بود که صدق در عشق نداشت. 🔸 دقیقه ۴ عاشق همیشه راضی است. عاشق اصلا خواست ندارد، خواست او خواست معشوق است. ✨ همين که‌ ناراحت است، یعنی که فنا نیست. ✨ يک ذره انسان در درونش احساس کند، غیر از آنچه که برایش پیش آمده، می خواهد، یعنی من در باطن از این اتقاق خوشم نمی آید، ولی می گويم: چون‌ خدا خواسته، به خاطر خواست او قبول می کنم‌، نه، اين نه، اصلا انسان بايد در درون خودش کوچکترین کدورتی نداشته باشد، اصلا خواست نداشته باشد. 🔸 دقیقه ۷ فقيه می خواهد، با عمل به خدا برسد. ( عمل صالح ) زاهد می خواهد با عبادت به‌ خدا برسد. فیلسوف می خواهد با استدلال و عقل‌ به‌ خدا برسد، اما عارف می خواهد با عشق به خدا برسد. 🔸 دقیقه ۹ وجودش را از خود دروغین و مجازی خالی کند تا آن خود الهی در درونش بیاید. 🔸 دقیقه ۱۰ هنوز توجه به خودت داری، میل به خودت داری، این که نمی شود، خدا غيور است، معشوق غيور است. 🔸 دقیقه ۱۶ عاشق کسی است که می گوید: می خواهم وجود را خالص ببينم، وجود را بدون قیود و اسماء و اعیان ببينم. ✨ لذا روی این مسئله هست که اگر يک ذره انسان صدق نداشته باشد، يک ذره اخلاص نداشته باشد، بعد خدا به‌ شدت‌ مجازاتش می کند، لذا این را دقت‌ بفرماييد: صدق در عشق، اخلاص در عشق، نمی شود که آدم علاقه‌ی به‌ دنيا هم داشته باشد، محبت دنيا هم داشته باشد، محبت‌ خودش را هم داشته باشد، بعد بگويد: خدایا!می خواهم، محبت تو را هم داشته باشم. آن هم محبت آن مرتبه ی اطلاقی وجود، آنجا می خواهم خدا را ببينم. 🔸 دقیقه ۱۹ صدق و اخلاص عاشق صادق کسی است که به کم کردن تعلقات و میل ها شروع کند. 🔸 دقیقه ۲۰ اشکال مرغی ديگر: نَفسم دشمن من است. 🔸 دقیقه ۲۲ ما خودمان‌ را دوست داريم، یعنی می خواهیم خودمان را در نظر مردم جلوه‌ دهيم. ✨ علامت‌ زهد را قرآن معرفی کرده که " لکیلا تاسوا علی ما فاتاکم ولا تفرحوا بما آتاکم " (آيه ۲۳،حدید) که اگر دنيا به سوی آنها آمد، خوشحال نشوند و اگر دنیا از دستشان رفت، غمگین نشوند، این علامت‌ زهد قلبي است. 🔸 دقیقه ۲۴ يک علامت‌ ديگر زهد قلبي این است که انسان از مدح و ذم مردم‌ تأثیر نمی پذیرد . 🔸 دقیقه ۲۶ این نفس‌ بتی است که می خواهد او را بپرستند. انسان چه کسانی را می پرستد؟موجود کامل را، موجود صمد را می پرستد. یعنی موجودی که کمال دارد، بنابراین می خواهد مرتب کمالاتش را به مردم نشان دهد که او را بپرستند. ✨ علمای ما دقت داشتند، بزرگان ما دقت داشتند ،طوری نباشد که‌ در معرض تعریف مردم‌ قرار گیرند. 🔸 دقیقه ۲۹ فرقه ی ملامتیه 🔸 دقیقه ۳۲ بايد برسيد به جايي که اگر همه شما را فحش دادند، اصلا تغییر در شما ایجاد نشود. ✨ غذای نفس‌ دنياست، از دنیا هر چه به نفس من برسد، پرورده می‌شود، می خواهد پول باشد، مقام باشد، منصب باشد، نفس‌ پرورده می شود، یکی هم مدح است،که غذای نفس‌ است. 🔸 دقیقه ۴۰ کفر یعنی پوشیدن، اين حق را پوشانده، خدا را پوشانده، خودش را جلوه‌ داده، خودش را در معرض قرار داده‌، ما الان از صبح تا شب‌ به دنبال اطاعت خدا هستيم يا اطاعت نفسمان؟! اين نفس هم خودپرست است و خدا را نمی بیند. 🔸 دقیقه ۴۱ این نفس‌ از راه شهوت و غضب، قوت می گیرد. ✨ اگر هیچی نگویی سکوت‌ کنی، اين نفس‌ ضعيف می‌شود، اما نمی‌تواند و می گوید: هر جوری که هست، باید اين غضبی که‌ در من جمع شده خالی کنم، در آن کسی که اين ناروایی را در حق من داشته است. يکی هم شهوت، (میل، اشتها) یعنی هرچه که‌ میل دارد به آن بدهند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3832
اهمیت واجبات و مستحبات.mp3
3.23M
اهمیت واجبات و مستحبات فقه ما ، در واقع یک سری اوامر و نواهی حبی هستند. ✨ اصلا فقه ما يک دوره عشق است. يک وقت این مسائل راهزن نشود که فقه ظاهر شریعت است. 🌷 💿 جلسه بیست و یک منطق الطیر https://eitaa.com/moravej_tohid/3388 🆔 @moravej_tohid