eitaa logo
مروج توحید
7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
432 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5987848086150448310.mp3
2.82M
📒 کتاب‌فاطمه (سلام الله علیها) صافات ۱۶۴: وَ مَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ 🌷 💿 برگرفته از جلسات مقامات حضرت زهرا (س) 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه سی ام در محضر 🔸 دقیقه ۱ يک گروهی که خداوند می فرماید، اينها را هم مشمول محبت خودم کردم، کسانی هستند که حوائجشان را به مخلوقین عرضه نمی کنند، توکلشان قوی است و فقط به خدا عرضه می کنند. 🔸 دقیقه ۳ کسی که امیدش یه مردم نباشد و در جمیع امور، امرش را به خداوند واگذار کند، خداوند هم در همه چیز حاجت‌ های او را مستجاب می کند. البته این یک بينش توحیدی قوی می خواهد. 🔸 دقیقه ۶ اولین نشانه ی انسان‌ الهی‌، پاکبازی است، یعنی باختن بدون انتظار بُرد، بخشيدن بدون انتظار گرفتن، فقط انسان‌ ببخشد، بدون اینکه ذره‌ای انتظار داشته باشد. ✨ آدم با خداوند از درِ مزدوری (کارگری ) وارد نشود، از در بندگی وارد شود. 🔸 دقیقه ۸ انسان در صراط توحید بايد بنده باشد نه مزدور ✨ حضرت علی(ع): تو باید در قلب خودت هم محتاج به مردم‌ باشی، هم بی نیاز از مردم باشی. بعد معنی می کنند، می فرمايد: احتیاجت به‌ مردم، در نرمی کلام و در حُسن وجه تو باشد، یعنی با مردم با به ملايمت صحبت کن،...صورتت و وجهه ات با مردم، یک صورت زیبایی باشد، آدم اخمو و بد اخلاق نباشد. 🔸 دقیقه ۱۲ دنبال پول زیاد نباش، دنبال پول با برکت باش. 🔸 دقیقه ۱۵ يک وقت هست انسان مصيبت به‌ سرش می آید، گرفتاری می آيد، یک وقت می بینی کارهايش به‌ گره می افتد، مصيبت خوب است. مثلأ آدم مریض می شود يا يک گرفتاری دیگر برايش پيش می آيد، مصيبت هدیه خداست. انسان در مصيبت صبر کند، توکل کند، راضی به قضای الهی‌ و تسلیم باشد. اينها خیلی خوب است. مصيبت ها و ناراحتی هایی که در زندگی پيش می آيد، کم نگيريد..... یک وقت هست می بینی، مصيبت نیست، سردرگمی است، گره‌ در کار می افتد. 🔸 دقیقه ۱۷ مشکلات بیشتر مردم‌ زمان ما اين است که گره در کارشان می افتد... ✨ گره در کار افتادن علامت‌ غفلت است، علامت‌ این است که نیت، نیت خالص برای خدا نیست. 🔸 دقیقه ۱۹ الآن مردم‌ به هم می رسند، می گویند:خسته نباشید.(دیگه خسته نباشید، جای سلام را گرفته )قدیم می گفتند:خدا قوت، چه قدر بین خدا قوت و خسته نباشید، فرق است. اولا کلمه ی خسته ،خودش خسته ات می کند، تأثیر دارند. ثانيا جمله‌، جمله‌ ی نفی است. می گوید:خسته‌ نباشید، اين جمله ی نفی هم در انسان باز خسته ترت می کند. هم کلمه ی خسته‌ و هم آن‌ جمله منفی آدم را بدتر می کند، اينها اثر روانی دارد. قدیم می گفتند: خدا، اولا کلمه ی خدا را می آوردند. ثانيا می گفتند: قوّت و ثالثا جمله اثباتی است، خدا قوتت بدهد...... اينها خيلی تأثيرات روانی دارد. 🔸 دقیقه ۲۳ الآن تا کوچکترین اختلاف بین زن و شوهر پیش می آید، طلاق می گيرند.... مشکلات اينهاست که‌ مردم‌ از روحیات توحيدی خودشان‌ خیلی دور افتادند. مصيبت را بد می دانند، مشکلات را بد می دانند. در حالی که بايد بدانند مشکل و مصيبت چیزی است که می آید تا انسان خودش را بسازد. پول اگر می خواهی با برکت باشد، شرطش همین است که اولا نیتت، نیت خدا باشد. نیتت اين نباشد که درِمغازه بروم، پول در بیاورم، اگر پول در نیاورم از گرسنگی می میرم. ثانيا با طرف حسابت، با حُسن وجه روبه‌رو شوی. 🔸 دقیقه ۲۶ مردم‌ عالم غیب را دست اندر کار نمی دانند، مگر نفرمود: "ومن یتق الله یجعل له‌ مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب "آيه ۲و۳،سوره‌ طلاق کسی که تقوا پیشه کند، خدا راه خروج از گرفتاری ها را به او نشان می‌دهد. ✨ از جایی که خودت حسابش را نمی کنی، روزی ات می دهد. پس معلوم می‌شود برای روزی یک راه های دیگری هم هست،راه هايی هست که ما حسابش را نمی کنیم. مردم‌ عالم غیب را کنار گذاشته اند. 🔸 دقیقه ۲۸ بعد شما می بینی در سوره‌ بقره، در همان اول کتاب می فرمايد: اين قرآن برای‌ چه کسی هدایت است؟ "الذین یومنون بالغیب " ایمان به غیب دارند. قرآن برای اينها کارساز است. 🔸دقیقه ۲۹ "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم "آيه ۱۱،سوره رعد یعنی رئیس جمهورت، اوضاع تو را تغییر نمی دهد، بودن يا نبودن تحریم اوضاع ما را، گرفتاری های ما را تغییر نمی دهد. مگر خودشان، خودشان‌ را تغییر دهند. یعنی چی؟یعنی روحيه ی توحیدی را در خودشان ایجاد کنند. این مفاهیم صبر ،توکل رضا و اینکه دنبال پول با برکت باشند... اينها را اگر در خودشان‌ و زندگی خودشان ایجاد کنند.نفس‌ انسان که‌ عوض شد، عالم عوض می شود. 🔸 دقیقه ۳۱ الآن روزگار جوری شده، اگر دروغ نگی، نمی توانی کاسبی کنی،این را من از چندین نفر شنیدم ،خب وقتی زندگی بر مبنای دروغ باشد! می گوید،تقوا داشته باش تا روزی ات بدهم، نمی گوید،دروغ بگو تا روزی ات بدهم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3850
اولین منزل حب.mp3
2.07M
🕯 اولین منزل حب ❓چگونه حب وعشق به خدا ایجاد می، شود؟ 🌷 زمر ۱۴: قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِينِ برگرفته از جلسه چهل و یکم مقامات انسان 🆔 @moravej_tohid
وادی‌عشق او.mp3
33.57M
💔 هزار جهد بکردم که یار من باشی قرار بخش دل بی قرار من باشی.... من این مراد ببینم به خود که نیمه شبی به جای اشک روان در کنار من باشی... @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
MAAD-AUDIO-67.mp3
26.79M
🎙 جلسه شصت و هفتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
📖 باب انصاف و عدل ✨ امام صادق(ع)فرمود: کيست که برای من چهار چیز را در برابر چهار خانه در بهشت ضمانت کند؟ انفاق کن و از تهیدستی مترس. و سلام را در عالم منتشر کن. وبحث و جدل را ترک کن، اگرچه حق با تو باشد. ودرباره ی خودت به مردم‌ انصاف ده. ✨ رسول خدا(ص)در پایان خطبه اش می فرمود: خوشا به حال کسی که اخلاقش پاک،طبعش پاکیزه، باطنش شایسته و ظاهرش نیکو باشد. زیادی مالش را انفاق کند و زیادی سخنش را نگه دارد، و درباره ی خود به‌ مردم‌ انصاف دهد. ✨ حسن بزّاز گوید:امام صادق(ع) به من فرمود:آيا تو را از سخت ترین چیزی که خداوند بر آفريدگانش واجب ساخته و آن سه چیز است، خبر ندهم؟گفتم: چرا، فرمود: انصاف دادن به مردم‌ درباره ی خود، و مواسات کردن (یعنی شريک کردن دیگری در مال خود ) با برادر دينی ات، و یاد خدا در همه جاست. آگاه باش که نمی گویم، ياد خدا گفتن سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله والله اکبر است، اگرچه این هم از یاد خداست، ولی منظورم یاد خدای بزرگ در هر جایی است که بخواهی طاعت یا معصيتی انجام‌ دهی. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ،ص ۳۱۱ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3858
🎙 جلسه بیستم در محضر 🔸 دقیقه ۱ در بعضی روايات آمده که نافله ی جمعه‌ ۲۲ رکعت است. ✨ روايت از امام رضا(ع): در روز جمعه یک تعداد از نافله ها قبل از زوال خوانده‌ می شود. (یعنی از صبح تا ظهر ) امام می فرمايد: صبح که شد، شش رکعت یعنی سه تا دو رکعت خوانده‌ می شود و شش رکعت هم بعد از آن(یعنی با يک فاصله ای ) خوانده می‌شود. اين ۱۲ رکعت می شود، و شش رکعت دیگر با يک فاصله ای خوانده‌ می شود. اين ۱۸ رکعت همه قبل از زوال است. دو رکعت هم بعد از زوال خوانده می‌شود. یعنی بعد از اذان ظهر اين ۲۰ رکعت شد، دو رکعت هم بعد از عصر خوانده‌ می شود که ۲۲ رکعت می شود. پس بنابراین روايت، اينها برای‌ نافله ی ظهر است، هشت رکعت نافله ی عصر به‌ جای خودش هست. اين نافله ی ظهر است که‌ ۲۲ رکعت نماز ظهر در روز جمعه نافله دارد. 🔸دقیقه ۶ سِرّ مطلب اين است که چون‌ روز جمعه مهم است، در ميان روزهای هفته سيد الایام و از همه مهم تر است، بنابراین نمازهای نافله اش هم بالاخره بیشتر است،که انسان در این روز بیشتر با خداوند در ارتباط و اتصال باشد. 🔸 دقیقه ۷ نافله در سفر معروف است که نماز ظهر و عصر، نافله اش در سفر ساقط می‌شود. 🔸 دقیقه ۸ در دو چیز بين فقها حرفی نیست، اینکه نماز صبح و مغرب نافله اش باید خوانده‌ شود،نماز ظهر و عصر نافله اش لازم نیست خوانده‌ شود، یعنی اصلا نباید خوانده‌ شود، اختلاف در نافله ی عشاء هست که آيا نافله ی عشاء خوانده‌ شود يا خوانده‌ نشود؟..... ✨ روايت از امام صادق(ع) یا امام باقر(ع)،تعبیر روايت اين است که نماز نخوان قبل از دو رکعت ،یعنی نماز ظهر(درسفر)، چون‌ نماز ظهر دو رکعتی هست. نه قبل از دو رکعت ظهر، نه بعد از دو رکعت ظهر هیچی نخوان. یعنی نمازی که در روز می خوانی، (صحبت از نماز روز است، یعنی نماز های یومیه، نمازهایی که‌ در روز خوانده‌ می شود. ) دو تا نماز است، بقیه اش در شب خوانده‌ می شود. صبح و مغرب و عشاء در شب خوانده‌ می شود. بنابراین حرف امام اين است که، در روز که‌ می خواهی نماز بخوانی، اين دو رکعت نماز ظهر چیزی قبلش و بعدش نخوان، یعنی نماز نافله نخوان، این مربوط به نمازهای ظهر و عصر هست. اما در مورد نمازهای عشاء اينجا يک اختلافی هست که بعضی ها گفتند، نافله اش ساقط می‌شود و بعضی ها گفتند که سافط نمی شود..... 🔸 دقیقه ۱۱ روايت هایی داريم که نماز نافله ی عشاء خوانده می‌شود. مثلأ اين روايت: نماز عشاء بايد شکسته خوانده‌ شود، اما دو رکعت آن‌ ترک نشود. یعنی نماز نافله ی عشاء در سفر ترک نشود. ✨ چرا نافله ی عشاء نبايد ترک شود؟سِرّش اين است که اصلا نافله ی عشاء، نافله نیست. 🔸 دقیقه ۱۵ پس آن‌ دو تعبیر که داريم، هر دو درست است، چه بگوییم، نافله ی نماز های یومیه ساقط است، چه بگوییم، نافله ی نمازهایی که شکسته می‌شود ساقط است، هر دو درست است. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3860
...غرض از نماز تطهیر روح است. "اقم الصلاة لذکری" نماز را برای ذکر من بر پا دارید. انسان در برابر خداوند دارای دو حالت است: یکی ذکر ( بیاد خدا بودن ) و دیگری غفلت از یاد خدا. البته ذکر با ورد زبانی فرق می کند. ورد زبانی،اورادی است که سالک تحت دستور یک استاد باید در مدت یا زمان مشخص بگوید.مثلاً لا اله الا لله. اما ذکر قلبی، همان است که انسان به یاد خدا و همیشه حواسش پیش خداست. خدا از قلبش دور نمی شود و این انسان همیشه در ذکر است و مشغولیات دنیایی همچون غذاخوردن و اداره رفتن و کسب و کار و... او را لحظه ای از یاد خداوند غافل نمی کند و حواسش پرت نمی شود و این باعث نورانیت قلب می شود. اما غفلت (از یاد خدا) نجاست روح و ظلمت قلب می آورد. قرآن کریم درباره ی از بین بردن این نجاست می فرماید "اقم الصلاة لذکری" یعنی با نماز خودتان را تطهیر کنید. از لحاظ عرفانی اگر غفلت حاصل شد انسان باید نماز بخواند. چرا نماز در روز باید تکرار شود؟ برای اینکه آثار غفلت در روح از بین برود. مثلا خواب،غفلت ازخدا ایجاد می کند و روح... برگرفته از جلسات 🆔️ @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه بیست و پنجم در محضر 🔸 دقیقه ۱ یکی آمد و گفت: شیطان دشمن من‌ است. چی کار کنم؟.... گفت: شیطان نیست که در راه توست، تا وقتی که همین نفست بر تو حاکم و غالب است، شیطان می خواهد چه کار کند؟شیطان به سُراغ کسانی می رود که توانستند از نفسشان بگذرند. 🔸 دقیقه ۳ نفس هر چه که‌ بخواهد و به آن بدهی، فربه می شود. 🔸 دقیقه ۵ شریعت، مذهب اينها همه به معنای راه است. ✨ شریعت یعنی قدم برداشتن، یعنی حرکت کردن، منتهی حرکت به سوی بهشت، طریقت یعنی حرکت به سوی صاحب بهشت یعنی به سوی خداست. ولی بالاخره هر دوی آنها(شریعت و طریقت)حرکت است. 🔸 دقیقه ۷ اگر کسی واقعأ اهل شریعت باشد، یعنی گناهان را ترک کند، حرام ها را ترک کند و واجباتش را به جا آورد، چون‌ شریعت یعنی ترک حرام‌ و به‌ جا آوردن واجب، آيا شیطان از اينها دست برمی‌دارد؟ نه، اينها باز از طریق میل به حلال نفسشان پرورش پیدا می کند. ✨ بايد کلاً میل به دنیا از انسان کّنده شود، چه حرامش، چه حلالش 🔸 دقیقه ۹ هوای نفس یعنی فرود آمدن نفس 🔸 دقیقه ۱۴ انسان در مقام "لاحول " قرار بگیرد، یعنی در مقامی قرار بگیرد که شیطان از این انسان دوری کند و این زمانی است که اين انسان در مرتبه ی عقل قرار بگیرد. ✨ شهاب ها همان نیروهای عقلی هستند و شیطان در مرتبه ی وهم است، اینکه وقتی در معرض عالم عقل قرار می‌گیرد، آن نیروهای عقلی این را اجازه نمی‌دهند نزدیک بيايد. دورش می کنند. ✨ مرتبه ی وهم، مرتبه‌ ی همسانی با شیطان است، ما همسان با شیطان هستيم. 🔸 دقیقه ۱۹ قوم حضرت شعیب چرا حرف های پیامبرشان را نمی فهمیدند؟ حرف های حضرت شعيب به قلبشان نمی رسید،ولذا نمی فهميدند. 🔸 دقیقه ۲۳ یک نوری در درون تو هست، طریقت و عرفان اين هست که آن نور را کشف کن،بر خلاف ظاهر شریعت است که ظاهر شریعت می گوید، همين نمازت را بخوان تا به بهشت بروی، در باطن از ما خواسته اند که آن نور را کشف کن. 🔸 دقیقه ۲۴ ما قرآن می خوانیم برامون لذت ندارد. نماز می خوانیم، لذت ندارد. روزه می گيريم، همه با ناراحتی است. لذت ندارد..... اينها همه اش به خاطر این است که در سطح جسم مانده و اينها به‌ قلب نمی رسد و لذا تحولی و حرکتی هم ایجاد نمی‌کند. ✨ "استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم " آيه ۲۴،سوره انفال استجابت کنيد خدا و رسول را وقتی که شما را به سوی حیات می خوانند. ببینید مگر ما الآن حیات نداريم؟! مگر ما زندگی نداريم؟! حالا جالب است که به مؤمنين می گوید، می فرمايد: "یا ايها الذين آمنوا "ای کسانی که ايمان آوردید، اجابت کنيد خدا و رسول را یعنی با اینکه الآن ايمان آوردید، ولی هنوز مرده هستید،به سوی يک حیات برتر بیایید. 🔸 دقیقه ۲۶ می دانی چرا نمی توانی حرکت کنی و مانده ای؟ 🔸 دقیقه ۲۷ وقتی که قرار است، جهنم ما، بهشت ما قوه‌ی خيال خودمان باشد، الآن چه خبر است آنجا؟ ✨ بهشت درست کردن کاری ندارد، نگه داشتنش مهم است. 🔸 دقیقه ۲۹ صراطی که در قيامت هست، تمثل صراط همین جاست. 🔸 دقیقه ۳۴ سالها خلوت می خواهد، مجاهدت می خواهد که حجاب های روی قلب کنار رود و ايمان وارد قلب شود. خیلی مجاهدت می خواهد، خیلی ریاضت می خواهد، توسل و گریه هاو سجده ها می خواهد ،این قدر باید انسان بگرید و زار بزند تا بلکه عنایتی شد و از آن طرف راهی را باز کردند. 🔸 دقیقه ۳۵ دین چه وقت با دنیا تضاد ندارد؟سالک وقتی که در سفر سوم برگشت، دیگر تضاد ندارد، اما اول کار تضاد دارد. لذا حضرت علی(ع)فرمود:دنیا و آخرت مثل دو کفه ی ترازو می مانند. این را سبک کنی، آن یکی سنگین می شود. نمی شود که دو کفّه را همیشه در یک حال نگهش داری. 🔸 دقیقه ۳۷ خلوت، مجاهدت، توسل ✨ دنیا ارث انبیاء نیست، ما هر مقدار که از دنیا داريم، از قارون و فرعون و شدّاد به ارث بردیم. 🔸 دقیقه ۴۱ لذت واقعی همین است. اینکه شما می بینید، عارف در گوشه ی خلوت خودش لذّت می برد. از چی لذت می برد؟ درد عشقی کشیده ام که مپرس. عشق همان ایمان است. ✨ امام صادق(ع)فرمودند: "هل الدين الا الحب و البغض" یعنی می خواهد بفرماید ،تا زمانی که در درون قلب خودت، عشق خدا و بغض دنیا را پیدا نکرده ای، دیندار نیستی. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3866
موانع سلوک.mp3
1.9M
🍃موانع سلوک 💥 روی قلبتان کار کنید. 💥 ببینید چه چیزی مانع سلوک شما شده؟چی شما را در راه نگه داشته؟چی قدم های شما را سنگین کرده؟ 💥 حقوق را ادا کنید، رساله ی حقوق امام سجاد(ع) را بخوانيد. 💥 تسلیم شیطان نشویم که می گوید: نمی توانی راه بروی. 💥 به هیچ وجه با کسی درگیری پیدا نکنيد. 💥 کسی از زبان شما نرنجد و کسی به طور کلی از شما نرنجد. 🌷 💿 جلسه بیست و دوم منطق الطیر https://eitaa.com/moravej_tohid/3388 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨حضرت مهدی علیه السلام می‌فرمایند: وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ... ✨ همانا دختر رسول خدا صلی‌الله علیه وآله برای من سرمشقی نیکوست. 📚 غیبت شیخ طوسی، ص286. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3868
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀آفتاب شب یلدای همه گریه ی پشت تمنای همه هیچکس یاد غریبی تو نیست گریه کن جای خودت، جای همه همه‌ی شهر به چاه افتادند 😭 مددی یوسف زهرای همه چله ی اشک گرفتيم برات به امیدی که سحر برگردی 😭 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3869
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 خستگان عشق را ایام درمان خواهد آمد 🌻خیلی امام زمان را غایبش کردیم. 🔸امام زمان غایب نیست، امام زمان حاضر هست، ظهور نکرده اما حضور که دارد. بین این دو فرق است. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3871
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_پانزدهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... دو سه سال قبل از سال ۶۱، چند روزی با عده‌ای از دوستان در تهران بودیم، و یکی از آن‌ها گفت شخصی صاحب‌دل و وارسته، ولی منزوی و تارک دنیا را می‌شناسم، آیا حاضرید نزد او برویم؟ من قبل از همه اعلام آمادگی کردم و ما را به خانه‌ی او برد. پیرمردی بود در کسوت روحانیت و حدود یک ساعتی پیش او نشستیم، آرام و مهربان برایمان سخن گفت. او سخن می‌گفت ولی من در صدد بودم که ببینم استادش کیست و آیا سلسله‌وار از امامی معصوم پیش آمده و به او رسیده یا این‌که از همان افرادی است که در اثر قلب‌های پاک و مصفا، خداوند عنایتی به آن‌ها نموده و صاحب بعضی از خلقیات احمدی شده‌اند. آن‌چه را من به دنبالش بودم عارفی بود که به تعبیر حضرت استاد آیت‌الله حسن‌زاده آملی (أدام ‌الله ظلّه الشریف)، کتل پیموده باشد و مقامات طریقت را یکی پس از دیگری زیر نظر استادی پیموده و اسفار اربعه را طی کرده باشد، و این‌ها البته بسیار نایاب هستند و به آسانی به کسی رخ نمی‌نمایند، و به آسانی هم کسی را نمی‌پذیرند. و الّا کم نیستند افرادی که به‌خاطر صفای قلبشان، از سوی حضرت خلیفة الله الأعظم امام زمان (عج) عنایتی به آن‌ها شده و صاحب قلبی سلیم و پاک و نورانی شده‌‌ و حتی صاحب کراماتی شده‌اند. ولی نه استادی داشته‌اند و نه سلسله‌ای که آن‌ها را به امام معصوم برساند و روحانیت و نورانیت امام معصوم (ع) از طریق اولیاء آن سلسله به او رسیده باشد. آری صاحب قلب سلیم بودن مطلبی است، و قدرت دستگیری داشتن و شخص را از ظلمات طبیعت خویش خارج کردن و به نور رساندن مطلبی دیگر. ولی در همان جلسه فهمیدم که او از این قسم دوم است و استادی نداشته و صرفاً فردی روشن‌ضمیر و با اخلاص است. از آن واقعه دو سه سالی گذشت و سال ۶۱ که در تهران بودم خیلی دلم هوای او را می‌کرد که او را بیابم و اگر اجازه دهد گهگاهی نزدش بروم و بالاخره نشستن نزد این افراد، حتی اگر برای آدم حرفی هم نزنند ولی نفْسشان به‌طور ناخودآگاه بر روی نفْس انسان تأثیر می‌گذارد‌. مگر مولای ما حضرت امام صادق (ع) به زراره نمی‌فرمود که تو همین‌طور که در مجلس ما نشسته‌ای، ولو این‌که هیچ سخنی بین من و تو رد و بدل نشود اما از من بر تو علومی افاضه می‌شود؟ عصرهای زیادی می‌شد که من به دنبال خانه‌ی او از مدرسه بیرون می‌شدم. منزلش را دقیق نمی‌دانستم کجاست. چون من فقط یک‌بار رفته بودم آن هم شب هنگام، و علاوه بر این‌که من در حفظ آدرس بسیار ضعیف هستم و هم‌اکنون آن قسمت از سبزوار را که از سال‌های ۶۰ به بعد گسترش پیدا کرده درست بلد نیستم. آن قسمتی از سبزوار را خوب بلدم که در قدیم الایام بر گرد آن دیوار بوده و بسیار به دوستان گفته‌ام که زندگی من در دنیا یک زندگی سیاه‌و‌سفید است و رنگی نیست. یعنی پایان زندگی من در دنیا حدود سال ۶۲ است که بزرگترین اتفاق زندگی من برایم افتاد و تا آن زمان اگرچه فیلم‌ها رنگی شده بودند و تلویزیون رنگی به بازار آمده بود، ولی فیلم‌های سیاه‌و‌سفید و تلویزیون‌های سیاه‌و‌سفید نیز بودند و با پایان یافتن عمر فیلم‌های سیاه‌و‌سفید، زندگی دنیای من هم تمام شد و این است که می‌گویم دنیای من یک دنیای سیاه‌و‌سفید است. دنیای من همان دنیایی است که هنوز کوچه‌ها و خیابان‌هایش سنگ‌فرش بودند و در خیابان‌ها درشکه‌ها حرکت می‌کردند، خانه‌ها وسیع و خشت‌فرش بودند و در میان حیاط هر منزلی حوض آب و باغچه و درختانی بودند. همین الان که از مقابل آخرین بازمانده‌های این خانه‌ها عبور می‌کنم که دارند آن‌ها را خراب می‌کنند تا برج بسازند در مقابل این خانه‌ها می‌ایستم و مثل مادری که برای آخرین بار به فرزندش که می‌خواهد به سفری برود که هرگز بازگشتنی در آن نیست نگاه می‌کند، و چه در قلب این مادر می‌گذرد، به همان‌سان به آن خانه‌ها نگاه می‌کنم... بگذریم. حدود خانه‌اش را می‌دانستم که در ابتدای خیابان ولیعصر است، در یکی از کوچه‌های سمت چپ، اما کدام کوچه؟ به هر کوچه‌ای سر می‌کشیدم تا بلکه نشانه‌ای آشنا از آن منزل پیدا کنم، ولی نشد و نشد...» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3872 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_شانزدهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد: «... عاقبت مهرماه سال ۶۲ از تهران عازم قم شدم و در مدرسه‌ای سکنی گرفتم و درس و بحث‌هایم را شروع کردم. اما دو تن از دوستان بودند که ما باهم در سال ۶۱ از سبزوار خارج شدیم و آن‌ها همان سال به قم رفتند و من به تهران. آن‌ها نیز به دنبال استادی در سلوک بودند و لذا ما هر سه در این جهت یک انگیزه‌ی واحد داشتیم. به آن‌ها گفتم شما در قم به دنبال باشید تا کسی را پیدا کنید ولی مواظب این باشید کسی را که می‌یابید از همه‌ی جهات خاطرتان نسبت به او جمع باشد. بالاخره انسان می‌خواهد روحش را به او بسپارد انسان می‌خواهد زندگی دنیا و آخرتش را به او بسپارد و جسم و عقل و روح و همه‌ی وجودش را به او بسپارد. سعادت و شقاوتش را در اختیار او نهد، و این راه هم راهی است که مدّعیان کاذب، در آن بسیارند و در عرفان مشایخ مدعی و صحبت از چنین مشایخی فراوان است. مخصوصاً که در این راه تسلیم و متابعت بی‌قیدوشرط، شرط است و همین‌که رای و عقیده و نظر خودت را بخواهی درمیان آوری و بگویی به عقیده‌ی من چنین و به نظر من چنان، طرد می‌شوی، و چه بسا که شیخ از لحاظ جسمی تو را طرد نکند و به تو نگوید از پیش من برو، اما همین‌که از قلبش بیرون رفتی و محبت تو را از قلبش بیرون برد دیگر کار تمام است و چه بسا که شیخ تا آخر کار این مطلب را هم ابراز نکند که تو از قلب من طرد شده هستی و از چشم من افتاده‌ای، و لذا همیشه با تو به خوبی و خوشی رفتار کند، و بزرگترین مشکل، و جانکاه‌ترین رنج برای سالک همین است که اگرچه شیخ با من بسیار با مهربانی و عطوفت رفتار می‌کند اما در قلبش نسبت به من چه می‌گذرد؟! ...» ◀️ ادامه دارد ... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3873 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸 🌿 آداب زندگی پیامبر(ص) باب دوم، آداب‌ معاشرت ✨ امام صادق(ع)به اصحاب خود فرمود:با طعنه زدن، کسی که به شما اظهار دوستی می نماید، عیبهایش را به او نشان ندهید، و گناهش را به رخش مکشید، چراکه این عمل نه از اخلاق پیامبر(ص)و نه از اخلاق اولیاء است. ص۱۲۰ ✨ در احياء العلوم آمده‌ است که:مشایعت نمودن مهمان تا دم درب از سنت است. ص۱۲۰ ✨ پیامبر(ص)فرمود:از چیزهایی که خداوند- عزوجلّ- اول از همه، مرا از آن نهی فرمود، منازعه کردن با مردم بود. ص۱۲۲ 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3874