اولین منزل حب.mp3
2.07M
🕯 اولین منزل حب
❓چگونه حب وعشق به خدا ایجاد می، شود؟
🌷 #علامه_مروجی_سبزواری
زمر ۱۴: قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِينِ
#فایل_صوتی_کوتاه
برگرفته از جلسه چهل و یکم مقامات انسان
🆔 @moravej_tohid
AUD-20220509-WA0019.mp3
5.72M
🥀آتش عشــق
#دردفراق #علومقلبی
#مثنویدرانسانسیرایجادمیکند
برگرفته از جلسات
#مثنوی_معنوی
#فایل_صوتی_کوتاه
@moravej_tohid
وادیعشق او.mp3
33.57M
💔 #وادیعشقاو
#علمعشق #شخصیتحاجیسبزواری
#مجذوب #سیلیعشق #مستمزخمرمنلدن
هزار جهد بکردم که یار من باشی
قرار بخش دل بی قرار من باشی....
من این مراد ببینم به خود که نیمه شبی
به جای اشک روان در کنار من باشی...
#علامهمروجیسبزواری
#فایل_صوتی_کوتاه
@moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
📖 باب انصاف و عدل
✨ امام صادق(ع)فرمود: کيست که برای من چهار چیز را در برابر چهار خانه در بهشت ضمانت کند؟ انفاق کن و از تهیدستی مترس. و سلام را در عالم منتشر کن. وبحث و جدل را ترک کن، اگرچه حق با تو باشد. ودرباره ی خودت به مردم انصاف ده.
✨ رسول خدا(ص)در پایان خطبه اش می فرمود: خوشا به حال کسی که اخلاقش پاک،طبعش پاکیزه، باطنش شایسته و ظاهرش نیکو باشد. زیادی مالش را انفاق کند و زیادی سخنش را نگه دارد، و درباره ی خود به مردم انصاف دهد.
✨ حسن بزّاز گوید:امام صادق(ع) به من فرمود:آيا تو را از سخت ترین چیزی که خداوند بر آفريدگانش واجب ساخته و آن سه چیز است، خبر ندهم؟گفتم: چرا، فرمود: انصاف دادن به مردم درباره ی خود، و مواسات کردن (یعنی شريک کردن دیگری در مال خود ) با برادر دينی ات، و یاد خدا در همه جاست. آگاه باش که نمی گویم، ياد خدا گفتن سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله والله اکبر است، اگرچه این هم از یاد خداست، ولی منظورم یاد خدای بزرگ در هر جایی است که بخواهی طاعت یا معصيتی انجام دهی.
📚 اصول کافی، جلد چهارم ،ص ۳۱۱
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3858
🎙#فقه_استدلالی جلسه بیستم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
در بعضی روايات آمده که نافله ی جمعه ۲۲ رکعت است.
✨ روايت از امام رضا(ع): در روز جمعه یک تعداد از نافله ها قبل از زوال خوانده می شود. (یعنی از صبح تا ظهر ) امام می فرمايد: صبح که شد، شش رکعت یعنی سه تا دو رکعت خوانده می شود و شش رکعت هم بعد از آن(یعنی با يک فاصله ای ) خوانده میشود. اين ۱۲ رکعت می شود، و شش رکعت دیگر با يک فاصله ای خوانده می شود. اين ۱۸ رکعت همه قبل از زوال است.
دو رکعت هم بعد از زوال خوانده میشود. یعنی بعد از اذان ظهر اين ۲۰ رکعت شد، دو رکعت هم بعد از عصر خوانده می شود که ۲۲ رکعت می شود. پس بنابراین روايت، اينها برای نافله ی ظهر است، هشت رکعت نافله ی عصر به جای خودش هست.
اين نافله ی ظهر است که ۲۲ رکعت نماز ظهر در روز جمعه نافله دارد.
🔸دقیقه ۶
سِرّ مطلب اين است که چون روز جمعه مهم است، در ميان روزهای هفته سيد الایام و از همه مهم تر است، بنابراین نمازهای نافله اش هم بالاخره بیشتر است،که انسان در این روز بیشتر با خداوند در ارتباط و اتصال باشد.
🔸 دقیقه ۷
نافله در سفر
معروف است که نماز ظهر و عصر، نافله اش در سفر ساقط میشود.
🔸 دقیقه ۸
در دو چیز بين فقها حرفی نیست، اینکه نماز صبح و مغرب نافله اش باید خوانده شود،نماز ظهر و عصر نافله اش لازم نیست خوانده شود، یعنی اصلا نباید خوانده شود، اختلاف در نافله ی عشاء هست که آيا نافله ی عشاء خوانده شود يا خوانده نشود؟.....
✨ روايت از امام صادق(ع) یا امام باقر(ع)،تعبیر روايت اين است که نماز نخوان قبل از دو رکعت ،یعنی نماز ظهر(درسفر)، چون نماز ظهر دو رکعتی هست.
نه قبل از دو رکعت ظهر، نه بعد از دو رکعت ظهر هیچی نخوان. یعنی نمازی که در روز می خوانی، (صحبت از نماز روز است، یعنی نماز های یومیه، نمازهایی که در روز خوانده می شود. ) دو تا نماز است، بقیه اش در شب خوانده می شود. صبح و مغرب و عشاء در شب خوانده می شود.
بنابراین حرف امام اين است که، در روز که می خواهی نماز بخوانی، اين دو رکعت نماز ظهر چیزی قبلش و بعدش نخوان، یعنی نماز نافله نخوان، این مربوط به نمازهای ظهر و عصر هست.
اما در مورد نمازهای عشاء اينجا يک اختلافی هست که بعضی ها گفتند، نافله اش ساقط میشود و بعضی ها گفتند که سافط نمی شود.....
🔸 دقیقه ۱۱
روايت هایی داريم که نماز نافله ی عشاء خوانده میشود. مثلأ اين روايت: نماز عشاء بايد شکسته خوانده شود، اما دو رکعت آن ترک نشود. یعنی نماز نافله ی عشاء در سفر ترک نشود.
✨ چرا نافله ی عشاء نبايد ترک شود؟سِرّش اين است که اصلا نافله ی عشاء، نافله نیست.
🔸 دقیقه ۱۵
پس آن دو تعبیر که داريم، هر دو درست است، چه بگوییم، نافله ی نماز های یومیه ساقط است، چه بگوییم، نافله ی نمازهایی که شکسته میشود ساقط است، هر دو درست است.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3860
...غرض از نماز تطهیر روح است.
"اقم الصلاة لذکری" نماز را برای ذکر من بر پا دارید. انسان در برابر خداوند دارای دو حالت است: یکی ذکر ( بیاد خدا بودن ) و دیگری غفلت از یاد خدا. البته ذکر با ورد زبانی فرق می کند. ورد زبانی،اورادی است که سالک تحت دستور یک استاد باید در مدت یا زمان مشخص بگوید.مثلاً لا اله الا لله.
اما ذکر قلبی، همان است که انسان به یاد خدا و همیشه حواسش پیش خداست. خدا از قلبش دور نمی شود و این انسان همیشه در ذکر است و مشغولیات دنیایی همچون غذاخوردن و اداره رفتن و کسب و کار و... او را لحظه ای از یاد خداوند غافل نمی کند و حواسش پرت نمی شود و این باعث نورانیت قلب می شود. اما غفلت (از یاد خدا) نجاست روح و ظلمت قلب می آورد. قرآن کریم درباره ی از بین بردن این نجاست می فرماید "اقم الصلاة لذکری" یعنی با نماز خودتان را تطهیر کنید. از لحاظ عرفانی اگر غفلت حاصل شد انسان باید نماز بخواند.
چرا نماز در روز باید تکرار شود؟ برای اینکه آثار غفلت در روح از بین برود. مثلا خواب،غفلت ازخدا ایجاد می کند و روح...
برگرفته از جلسات #اسرار_نماز
#علامه_مروجی_سبزواری
🆔️ @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه بیست و پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
یکی آمد و گفت: شیطان دشمن من است. چی کار کنم؟....
گفت: شیطان نیست که در راه توست، تا وقتی که همین نفست بر تو حاکم و غالب است، شیطان می خواهد چه کار کند؟شیطان به سُراغ کسانی می رود که توانستند از نفسشان بگذرند.
🔸 دقیقه ۳
نفس هر چه که بخواهد و به آن بدهی، فربه می شود.
🔸 دقیقه ۵
شریعت، مذهب اينها همه به معنای راه است.
✨ شریعت یعنی قدم برداشتن، یعنی حرکت کردن، منتهی حرکت به سوی بهشت، طریقت یعنی حرکت به سوی صاحب بهشت یعنی به سوی خداست.
ولی بالاخره هر دوی آنها(شریعت و طریقت)حرکت است.
🔸 دقیقه ۷
اگر کسی واقعأ اهل شریعت باشد، یعنی گناهان را ترک کند، حرام ها را ترک کند و واجباتش را به جا آورد، چون شریعت یعنی ترک حرام و به جا آوردن واجب، آيا شیطان از اينها دست برمیدارد؟ نه، اينها باز از طریق میل به حلال نفسشان پرورش پیدا می کند.
✨ بايد کلاً میل به دنیا از انسان کّنده شود، چه حرامش، چه حلالش
🔸 دقیقه ۹
هوای نفس یعنی فرود آمدن نفس
🔸 دقیقه ۱۴
انسان در مقام "لاحول " قرار بگیرد، یعنی در مقامی قرار بگیرد که شیطان از این انسان دوری کند و این زمانی است که اين انسان در مرتبه ی عقل قرار بگیرد.
✨ شهاب ها همان نیروهای عقلی هستند و شیطان در مرتبه ی وهم است، اینکه وقتی در معرض عالم عقل قرار میگیرد، آن نیروهای عقلی این را اجازه نمیدهند نزدیک بيايد. دورش می کنند.
✨ مرتبه ی وهم، مرتبه ی همسانی با شیطان است، ما همسان با شیطان هستيم.
🔸 دقیقه ۱۹
قوم حضرت شعیب چرا حرف های پیامبرشان را نمی فهمیدند؟ حرف های حضرت شعيب به قلبشان نمی رسید،ولذا نمی فهميدند.
🔸 دقیقه ۲۳
یک نوری در درون تو هست، طریقت و عرفان اين هست که آن نور را کشف کن،بر خلاف ظاهر شریعت است که ظاهر شریعت می گوید، همين نمازت را بخوان تا به بهشت بروی، در باطن از ما خواسته اند که آن نور را کشف کن.
🔸 دقیقه ۲۴
ما قرآن می خوانیم برامون لذت ندارد. نماز می خوانیم، لذت ندارد. روزه می گيريم، همه با ناراحتی است. لذت ندارد.....
اينها همه اش به خاطر این است که در سطح جسم مانده و اينها به قلب نمی رسد و لذا تحولی و حرکتی هم ایجاد نمیکند.
✨ "استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم " آيه ۲۴،سوره انفال
استجابت کنيد خدا و رسول را وقتی که شما را به سوی حیات می خوانند.
ببینید مگر ما الآن حیات نداريم؟!
مگر ما زندگی نداريم؟!
حالا جالب است که به مؤمنين می گوید، می فرمايد: "یا ايها الذين آمنوا "ای کسانی که ايمان آوردید، اجابت کنيد خدا و رسول را
یعنی با اینکه الآن ايمان آوردید، ولی هنوز مرده هستید،به سوی يک حیات برتر بیایید.
🔸 دقیقه ۲۶
می دانی چرا نمی توانی حرکت کنی و مانده ای؟
🔸 دقیقه ۲۷
وقتی که قرار است، جهنم ما، بهشت ما قوهی خيال خودمان باشد، الآن چه خبر است آنجا؟
✨ بهشت درست کردن کاری ندارد، نگه داشتنش مهم است.
🔸 دقیقه ۲۹
صراطی که در قيامت هست، تمثل صراط همین جاست.
🔸 دقیقه ۳۴
سالها خلوت می خواهد، مجاهدت می خواهد که حجاب های روی قلب کنار رود و ايمان وارد قلب شود. خیلی مجاهدت می خواهد، خیلی ریاضت می خواهد، توسل و گریه هاو سجده ها می خواهد ،این قدر باید انسان بگرید و زار بزند تا بلکه عنایتی شد و از آن طرف راهی را باز کردند.
🔸 دقیقه ۳۵
دین چه وقت با دنیا تضاد ندارد؟سالک وقتی که در سفر سوم برگشت، دیگر تضاد ندارد، اما اول کار تضاد دارد.
لذا حضرت علی(ع)فرمود:دنیا و آخرت مثل دو کفه ی ترازو می مانند.
این را سبک کنی، آن یکی سنگین می شود. نمی شود که دو کفّه را همیشه در یک حال نگهش داری.
🔸 دقیقه ۳۷
خلوت، مجاهدت، توسل
✨ دنیا ارث انبیاء نیست، ما هر مقدار که از دنیا داريم، از قارون و فرعون و شدّاد به ارث بردیم.
🔸 دقیقه ۴۱
لذت واقعی همین است. اینکه شما می بینید، عارف در گوشه ی خلوت خودش لذّت می برد. از چی لذت می برد؟ درد عشقی کشیده ام که مپرس. عشق همان ایمان است.
✨ امام صادق(ع)فرمودند: "هل الدين الا الحب و البغض"
یعنی می خواهد بفرماید ،تا زمانی که در درون قلب خودت، عشق خدا و بغض دنیا را پیدا نکرده ای، دیندار نیستی.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3866
موانع سلوک.mp3
1.9M
🍃موانع سلوک
💥 روی قلبتان کار کنید.
💥 ببینید چه چیزی مانع سلوک شما شده؟چی شما را در راه نگه داشته؟چی قدم های شما را سنگین کرده؟
💥 حقوق را ادا کنید، رساله ی حقوق امام سجاد(ع) را بخوانيد.
💥 تسلیم شیطان نشویم که می گوید: نمی توانی راه بروی.
💥 به هیچ وجه با کسی درگیری پیدا نکنيد.
💥 کسی از زبان شما نرنجد و کسی به طور کلی از شما نرنجد.
🌷#علامه_مروجی_سبزواری
💿 جلسه بیست و دوم منطق الطیر
#دستورالعملها
#نکات_اخلاقی
#فایل_صوتی_کوتاه
https://eitaa.com/moravej_tohid/3388
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨حضرت مهدی علیه السلام میفرمایند:
وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...
✨ همانا دختر رسول خدا صلیالله علیه وآله برای من سرمشقی نیکوست.
📚 غیبت شیخ طوسی، ص286.
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3868
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀آفتاب شب یلدای همه
گریه ی پشت تمنای همه
هیچکس یاد غریبی تو نیست
گریه کن جای خودت، جای همه
همهی شهر به چاه افتادند 😭
مددی یوسف زهرای همه
چله ی اشک گرفتيم برات
به امیدی که سحر برگردی 😭
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3869
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 خستگان عشق را ایام درمان خواهد آمد
🌻خیلی امام زمان را غایبش کردیم.
🔸امام زمان غایب نیست، امام زمان حاضر هست، ظهور نکرده اما حضور که دارد. بین این دو فرق است.
#علامه_مروجی_سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3871
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_پانزدهم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«... دو سه سال قبل از سال ۶۱، چند روزی با عدهای از دوستان در تهران بودیم، و یکی از آنها گفت شخصی صاحبدل و وارسته، ولی منزوی و تارک دنیا را میشناسم، آیا حاضرید نزد او برویم؟ من قبل از همه اعلام آمادگی کردم و ما را به خانهی او برد. پیرمردی بود در کسوت روحانیت و حدود یک ساعتی پیش او نشستیم، آرام و مهربان برایمان سخن گفت. او سخن میگفت ولی من در صدد بودم که ببینم استادش کیست و آیا سلسلهوار از امامی معصوم پیش آمده و به او رسیده یا اینکه از همان افرادی است که در اثر قلبهای پاک و مصفا، خداوند عنایتی به آنها نموده و صاحب بعضی از خلقیات احمدی شدهاند. آنچه را من به دنبالش بودم عارفی بود که به تعبیر حضرت استاد آیتالله حسنزاده آملی (أدام الله ظلّه الشریف)، کتل پیموده باشد و مقامات طریقت را یکی پس از دیگری زیر نظر استادی پیموده و اسفار اربعه را طی کرده باشد، و اینها البته بسیار نایاب هستند و به آسانی به کسی رخ نمینمایند، و به آسانی هم کسی را نمیپذیرند. و الّا کم نیستند افرادی که بهخاطر صفای قلبشان، از سوی حضرت خلیفة الله الأعظم امام زمان (عج) عنایتی به آنها شده و صاحب قلبی سلیم و پاک و نورانی شده و حتی صاحب کراماتی شدهاند. ولی نه استادی داشتهاند و نه سلسلهای که آنها را به امام معصوم برساند و روحانیت و نورانیت امام معصوم (ع) از طریق اولیاء آن سلسله به او رسیده باشد. آری صاحب قلب سلیم بودن مطلبی است، و قدرت دستگیری داشتن و شخص را از ظلمات طبیعت خویش خارج کردن و به نور رساندن مطلبی دیگر. ولی در همان جلسه فهمیدم که او از این قسم دوم است و استادی نداشته و صرفاً فردی روشنضمیر و با اخلاص است. از آن واقعه دو سه سالی گذشت و سال ۶۱ که در تهران بودم خیلی دلم هوای او را میکرد که او را بیابم و اگر اجازه دهد گهگاهی نزدش بروم و بالاخره نشستن نزد این افراد، حتی اگر برای آدم حرفی هم نزنند ولی نفْسشان بهطور ناخودآگاه بر روی نفْس انسان تأثیر میگذارد. مگر مولای ما حضرت امام صادق (ع) به زراره نمیفرمود که تو همینطور که در مجلس ما نشستهای، ولو اینکه هیچ سخنی بین من و تو رد و بدل نشود اما از من بر تو علومی افاضه میشود؟ عصرهای زیادی میشد که من به دنبال خانهی او از مدرسه بیرون میشدم. منزلش را دقیق نمیدانستم کجاست. چون من فقط یکبار رفته بودم آن هم شب هنگام، و علاوه بر اینکه من در حفظ آدرس بسیار ضعیف هستم و هماکنون آن قسمت از سبزوار را که از سالهای ۶۰ به بعد گسترش پیدا کرده درست بلد نیستم. آن قسمتی از سبزوار را خوب بلدم که در قدیم الایام بر گرد آن دیوار بوده و بسیار به دوستان گفتهام که زندگی من در دنیا یک زندگی سیاهوسفید است و رنگی نیست. یعنی پایان زندگی من در دنیا حدود سال ۶۲ است که بزرگترین اتفاق زندگی من برایم افتاد و تا آن زمان اگرچه فیلمها رنگی شده بودند و تلویزیون رنگی به بازار آمده بود، ولی فیلمهای سیاهوسفید و تلویزیونهای سیاهوسفید نیز بودند و با پایان یافتن عمر فیلمهای سیاهوسفید، زندگی دنیای من هم تمام شد و این است که میگویم دنیای من یک دنیای سیاهوسفید است. دنیای من همان دنیایی است که هنوز کوچهها و خیابانهایش سنگفرش بودند و در خیابانها درشکهها حرکت میکردند، خانهها وسیع و خشتفرش بودند و در میان حیاط هر منزلی حوض آب و باغچه و درختانی بودند. همین الان که از مقابل آخرین بازماندههای این خانهها عبور میکنم که دارند آنها را خراب میکنند تا برج بسازند در مقابل این خانهها میایستم و مثل مادری که برای آخرین بار به فرزندش که میخواهد به سفری برود که هرگز بازگشتنی در آن نیست نگاه میکند، و چه در قلب این مادر میگذرد، به همانسان به آن خانهها نگاه میکنم... بگذریم.
حدود خانهاش را میدانستم که در ابتدای خیابان ولیعصر است، در یکی از کوچههای سمت چپ، اما کدام کوچه؟ به هر کوچهای سر میکشیدم تا بلکه نشانهای آشنا از آن منزل پیدا کنم، ولی نشد و نشد...»
◀️ ادامه دارد...
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3872
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_شانزدهم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد:
«... عاقبت مهرماه سال ۶۲ از تهران عازم قم شدم و در مدرسهای سکنی گرفتم و درس و بحثهایم را شروع کردم. اما دو تن از دوستان بودند که ما باهم در سال ۶۱ از سبزوار خارج شدیم و آنها همان سال به قم رفتند و من به تهران. آنها نیز به دنبال استادی در سلوک بودند و لذا ما هر سه در این جهت یک انگیزهی واحد داشتیم. به آنها گفتم شما در قم به دنبال باشید تا کسی را پیدا کنید ولی مواظب این باشید کسی را که مییابید از همهی جهات خاطرتان نسبت به او جمع باشد. بالاخره انسان میخواهد روحش را به او بسپارد انسان میخواهد زندگی دنیا و آخرتش را به او بسپارد و جسم و عقل و روح و همهی وجودش را به او بسپارد. سعادت و شقاوتش را در اختیار او نهد، و این راه هم راهی است که مدّعیان کاذب، در آن بسیارند و در عرفان مشایخ مدعی و صحبت از چنین مشایخی فراوان است. مخصوصاً که در این راه تسلیم و متابعت بیقیدوشرط، شرط است و همینکه رای و عقیده و نظر خودت را بخواهی درمیان آوری و بگویی به عقیدهی من چنین و به نظر من چنان، طرد میشوی، و چه بسا که شیخ از لحاظ جسمی تو را طرد نکند و به تو نگوید از پیش من برو، اما همینکه از قلبش بیرون رفتی و محبت تو را از قلبش بیرون برد دیگر کار تمام است و چه بسا که شیخ تا آخر کار این مطلب را هم ابراز نکند که تو از قلب من طرد شده هستی و از چشم من افتادهای، و لذا همیشه با تو به خوبی و خوشی رفتار کند، و بزرگترین مشکل، و جانکاهترین رنج برای سالک همین است که اگرچه شیخ با من بسیار با مهربانی و عطوفت رفتار میکند اما در قلبش نسبت به من چه میگذرد؟! ...»
◀️ ادامه دارد ...
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3873
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸
🌿 آداب زندگی پیامبر(ص)
باب دوم، آداب معاشرت
✨ امام صادق(ع)به اصحاب خود فرمود:با طعنه زدن، کسی که به شما اظهار دوستی می نماید، عیبهایش را به او نشان ندهید، و گناهش را به رخش مکشید، چراکه این عمل نه از اخلاق پیامبر(ص)و نه از اخلاق اولیاء است. ص۱۲۰
✨ در احياء العلوم آمده است که:مشایعت نمودن مهمان تا دم درب از سنت است. ص۱۲۰
✨ پیامبر(ص)فرمود:از چیزهایی که خداوند- عزوجلّ- اول از همه، مرا از آن نهی فرمود، منازعه کردن با مردم بود. ص۱۲۲
📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره)
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3874
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۲
یک وقت هست که انسان اعتقاد به توحید دارد و يک وقت ندارد،فرق است بين دارد و ندارد.
🔸 دقیقه ۹
نکته: اينجا می فرمايد: " احسن او اساء"
انسان اگر اعتقاد به توحید داشته باشد، این انسان بهشت می رود، می خواهد کار خوب انجام دهد يا کار بد انجام دهد، اين فرقی نمی کند.
✨ جهنم اخروی دارای سه مرتبه است.
جهنم افعال، جهنم صفات، جهنم اعتقادات
جهنم افعال، آن جایی است که انسان عمل صالح ندارد، عملش خراب است، گناه کرده، اين انسان وقتی که عمل صالح نداشته باشد، جهنم می رود....
از این بالاتر جهنم صفات است، جهنم صفات جایی است که انسان صفات خوب را ندارد....
خود اين نداری باز برايش جهنم ایجاد میکند، البته اين عذابش باز سخت تر است، خیلی سخت تر است.
يک جهنم، جهنم اعتقادات است، جهنم اعتقادات آن جایی است که انسان عقیده ی توحید ندارد، اعتقاداتش اعتقادات شرک آلودی هست......
✨ داغ ترین جهنم، جهنم اعتقادات است.
🔸 دقیقه ۱۴
بهشت افعال ،بهشت صفات، بهشت اعتقادات
🔸 دقیقه ۱۶
بهشت صفات و بهشت اعتقادات اصلا قابل توصیف برای ما نبوده، یعنی لفظی وجود نداشته که پیامبر(ص)برای ما توصیف کند.
✨ حتی بهشت افعال یک توصیف درستی برای ما نشده، یعنی همهی این توصیفاتی که شده، خیلی ضعیف است. لذا قرآن می فرمايد:"مثل الجنه التی وعد المتقون "۱۵،سوره محمد(ص)
مَثَل بهشت این است که اشجار دارد، انهار دارد، جوی شیر دارد، جوی عسل دارد. مَثَلش این است، خودش را پیامبر(ص)نتوانسته برای ما توصیف کند.
✨ يک چيز شبه مانند، برای ما توصیف شده، لذا خود قرآن می فرمايد: "وننشئکم فیما لا تعملون "۶۱،سوره واقعه
شما را در جایی محشور می کنيم که اصلا خبر ندارید، نسبت به آنجا علم ندارید، نمی دانید چی هست؟ این است که ما نه از جهنم واقعی خبر داریم و نه از بهشت واقعی خبر داریم.
🔸 دقیقه ۱۹
عالم قيامت ماهیتا با این عالم فرق می کند.
🔸 دقیقه ۲۵
اگر کسی ذرهای در قلبش شرک نباشد، یعنی قلبش یک توحید کامل، یک توحید تام داشته باشد، این انسان بهشت می رود و خداوند به اعمالش نگاه نمی کند.
🔸 دقیقه ۳۳
امام صادق(ع): خداوند تبارک و تعالی اجسام موحدین را بر آتش حرام فرموده است.
✨ حضرت علی(ع): هیچ عبدِ مسلمانی نیست که بگويد:"لا اله الا الله"، الا اینکه، این کلمه "لا اله الا الله "صعود می کند و بالا می رود، هر سقفی را که به آن رسید،ویران می کند، به هر گناهی که برسد، آن را محو می کند. اين قدر اين "لا اله الا الله "سقف ها را خراب می کند، گناهان را از بين می برد و بالا می رود تا به مثل خودش می رسد. "لا اله الا الله "نور است، یعنی به عالم نور برسد، آنجا که رسید، توقف می کند.
✨ این کلمات باید بر حقیقت خودش حمل شود، عبد کيست؟مسلمان کيست؟
🔸 دقیقه ۴۰
عبدالله واقعأ کيست؟عبدالله آن کسی است که الله را به عنوان کمال واقعی خودش تشخیص داده و مسیر وجودی خودش را به سوی خدا تنظیم کرده، بعد این انسان قدم برمیدارد، نماز می خواند، حج می رود، روزه می گیرد و....
حالا این انسان خدا را عبادت می کند.
✨ مسلم باشد، یعنی تسلیم محض خدا باشد. به زبان می گوید:"لا اله الا الله "این اسلام که نیست، این اسلام زبانی است...
حضرت ابراهیم(ع)در آخر عمرش گفت:"ربنا واجعلنا مسلمین لک "۱۲۸،بقره
خدایا!من و پسرم اسماعیل را مسلمان قرار بده....
سالهاست از نبوتش می گذرد، پیامبر است، حالا تازه در آخر عمرش می گوید:من را مسلمان قرار بده، یعنی چی؟یعنی اسلامی که انسان تسلیم محض در مقابل خدا باشد. قلب تسلیم باشد.
🔸 دقیقه ۴۳
عشق خاصیتش همین است که نسبت به امور دیگر، سرد می شود.
✨ قلب زمانی مسلمان می شود که عشق خدا در قلب انسان بیاید. اگر عشق آمد، عاشق در مقابل معشوق تسلیم است و نظرش هم به غیر از آن معشوق هیچ چیز دیگر نیست.
🔸 دقیقه ۴۵
سقف چيست؟سقف هايی که بر روی وجود انسان زده شده گناهان انسان هستند که قرآن می فرمايد:"کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون "۱۴،سوره مطففین
🔸 دقیقه ۵۰
توحیدی که محصول عبودیت و اسلام باشد، اين توحید چنان قدرت دارد که همهی گناهان را از بين می برد، ویران می کند و این توحید می تواند انسان را از جهنم نجات دهد.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3876
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽