eitaa logo
مروج توحید
7.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
447 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبر کردن بر اذیت و تکذيب و سایر محنتها 💥 و از جمله آن محنت ها و ابتلائات، اینکه می بینی، بسیاری از اهل باطل‌ در وسعت و ثروت زندگی می‌کنند و دارای شوکت و قدرت می باشند، و بسیاری از اهل حق را می بینی که در سختی و تنگدستی زندگی می‌کنند، و به آنان اعتنا نمی شود، و گفته‌ی آنها پذيرفته نیست، و اهل باطل آنان را با دست و زبان اذیت و مسخره می‌کنند، و ایشان را از جهت اعتقاداتشان در امر امامشان و غیبت و ظهور دولت آن حضرت(عج)تکذیب می نمایند، در اينجا نفس‌ و عقل‌ با هم نزاع می‌کنند، که نفس‌ به پیروی اهل باطل امر می کند تا در وسعت و رفاه زندگی کنی،عقل فرمان می دهد که بر آزارشان صبر کنی و تکذيب کردنشان را تحمل نمایی، پس شخص پاک سرشت هوشمند کسی است که عاقبت نیک را اختیار نماید و بر تکذيب و اذيت صبر کند.ص۳۶۸ 💥 رسول خدا (ص)فرمود: پس از شما قومی خواهند آمد که یک تن از آنها اجر پنجاه تن از شما را خواهند داشت، عرض کردند: ای رسول خدا! ما در بدر و اُحد و حُنین با تو بودیم و قرآن در میان ما فرود آمد. فرمود:آنچه بر آنها فرود آيد، شما تحمل‌ نمی کنید و مانند آنها صبر ندارید. این اشاره به حال مؤمنين صبور در زمان غیبت امام عصر(عج) است،چنان که سایر اخبار شاهد بر آن است. ص۳۷۰ 📚 مکیال المکارم،جلد دوم 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3946
6.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من‌دعایِ‌عهد‌می‌خوانم‌بیا.. -برسراین‌وعده‌می‌مانم‌بیا..🌹 🆔 @moravej_tohid
4_5911188387410218135.mp3
8.4M
أشهد أن فاطمة بنت رسول الله عصمة الله الكبري و حجة الله علي الحجج @hamidmirzaaaaa
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_یکم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... از میان شاگردان مرحوم قاضی علامه طباطبایی به ایران آمد و عاقبت در قم ساکن گردید و حوزه‌ی درسی حکمت و عرفان نظری را با مخالفت‌های بسیاری که با ایشان شد پایه‌گذاری نمود، اگرچه ایشان هم از این ناحیه بسیار در شدت و تعب قرار گرفت. یک نمونه این‌که مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای بروجردی رئیس شیعه و مرجع علی‌الاطلاق عالم اسلام بعد از آقا سید ابوالحسن اصفهانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیهما به مرحوم طباطبایی اخطار می‌کند که یا حوزه‌ی درس فلسفه را تعطیل کن و یا شهریه‌ی خودت و شاگردانت را قطع می‌نمایم. سید دفع‌الوقت می‌کند، و عاقبت یک شب زمستان، حضرت آیت‌الله خادمش را به منزل علامه می‌فرستد که: بالاخره می‌خواهی چه کنی؟ علامه می‌گوید: «حافظ روی کرسی بود و گفتم تفألى به حافظ می‌زنم و هرچه آمد به همان عمل می‌کنم». چون نیت کرده و کتاب را می‌گشاید مطلع این غزل برایش آشکار می‌شود که: من نه آن رندم که ترک شاهد و ساغر کنم مدعی داند که من این کارها کمتر کنم علامه به خادم می‌گوید برو و به حضرت آقا بگو که درس را تعطیل نمی‌کنم. او درس را تعطیل نکرد ولی شهریه‌ی خودش و طلابی که مقاومت کردند و حوزه‌ی درسش را ترک نگفتند قطع، و روزگار عسرت و شدت علامه آغاز گردید. از حوزه‌ی درس فلسفی ایشان بزرگانی برخاستند که ازشاخص‌ترین آن‌ها حضرات آیات حسن‌زاده آملی و جوادی آملی بودند، و اما در عرفان عملی در ابتدا دو نفر در نزد ایشان بودند که یکی از آن‌ها مرحوم سید محمدحسین حسینی تهرانی، و دیگری مرحوم آقا شیخ‌علی پهلوانی طهرانی بود. اما مرحوم سید محمدحسین حسینی از نزد علامه خارج شده و به نزد مرحوم سید هاشم حداد (رحمةالله ‌علیه) رفت و شاگردی او را نمود، و در نتیجه تنها شاگرد علامه طباطبایی در سلوک عملی حضرت شیخ بزرگوار آقا شیخ علی پهلوانی بود... » ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3949 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_دوم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... اما در این‌که آیا این سلسله‌ی جلیله‌ی شوشتریه به امام معصوم می‌رسد یا نه؟ و ملاقلی جولا که بود و شاگرد که بود؟ بحث بسیار است. بسیاری از شاگردان مرحوم پهلوانی از جمله آقای تحریری و دیگران می‌گویند ملاقلی جولا از امام زمان (عج الله تعالی فرجه) اجازه داشته و مأمور بوده که به سوی سید شوشتری برود و طرح چنین روشی عرفانی را در حوزه‌ی نجف بیندازد. ولی این سخن بسیار نادرست می‌نماید زیرا اگر کسی بگوید من مجتهدی هستم جامع ‌الشرایط و از امام زمان اجازه‌ی اجتهاد دارم، آیا می‌شود از او قبول کرد و در مسائل شرعی از او تقلید نمود؟ اگر کسی بگوید در خواب یا بیداری به خدمت امام عصر (عج) رسیده‌ام و ایشان به من فرموده‌اند که تو سید هستی، آیا می‌شود او را به‌عنوان سید شناخت و مثلاً سهم سادات به او داد؟ خیر، نه می‌شود از آن شخصی که ادعای اجتهاد کرده تقلید نمود و نه می‌شود سهم سادات به این شخصی که ادعای سیادت نموده داد. بلکه در مورد اول، باید کسی که ادعای اجتهاد می‌کند حتماً اجازه‌ی اجتهاد از مجتهد قبل از خودش داشته باشد و او از مجتهد قبل از خودش تا به زمان غیبت صغری رسیده و به نواب اربعه و فقهایی که در زمان غیبت صغری می‌زیسته‌اند، و از ایشان به امام زمان (عج) برسد. و کسی که ادعای سیادت کرده نیز باید شجره‌نامه داشته باشد و از طریق شجره‌نامه به یکی از ائمه (علیهم السلام) متصل گردد. در سلاسل و طرق عرفانی نیز چنین است که باید حتما مشایخ هر طریقی از شیخ قبل از خود اجازه‌ی ارشاد و دستگیری داشته باشند تا به یکی از ائمه برسند این مطالب را به تفصیل در همان رساله‌ای که به عرض رساندم آورده‌ام ولی در این‌جا به‌طور مختصر این مطالب را تحریر نمودم ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3950 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸 🌿 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب دوم،آداب معاشرت پیامبر(ص)معذرت افراد را قبول می کرد،بیشترین تبسم را نسبت به ديگران به لب داشت، مگر وقتی که قرآن نازل می شد و یا هنگامی که مردم را موعظه می کرد،گاهی اوقات خنده‌ی بدون قهقهه می کرد،در خوراکی ها و پوشیدنی ها بر غلام ها و کنیزان خود برتری نمی گرفت،به کسی ناسزا نمی گفت،زن یا خادمی را لعن نفرمود و اگر کسی سرزنش می شد،می فرمود: به او کاری نداشته باشید. ✨ هر فردی که برای کاری نزد ایشان می آمد،برده،آزاد و یا کنيز که بود،برای انجام کار او برمی خاست،خشن و بداخلاق نبود،در بازار صدایش را بلند نمی کرد و جواب بدی را به‌ بدی نمی داد و می بخشید و در می گذشت،اول از همه سلام می کرد. ✨ اگر فردی برای خواسته‌ای نزد ایشان می آمد با او همکاری می کرد تا که مشکلش رفع شود و هنگامی که دست می داد، دست خود را زودتر از ديگران نمی کشید و اول از همه مصافحه می نمود.جز به یاد خدا در جايی نمی نشست و برنمی خاست و اگر در جایی نماز می‌خواند و کسی برای کاری نزد ایشان بود،نماز خود را کمتر و سبک‌تر می کرد و به او توجه می نمود و می فرمود: آيا حاجتی داری؟ ص۱۲۸ 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3951
🎙 جلسه دهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ امام رضا(ع): خداوند فرموده، "لا اله الا الله "حصن و دژ من‌ است و هرکس که داخل این حصن شود، داخل در این "لا اله الا الله "شود، از عذاب من ایمن است. اصل حدیث همین است، یعنی آنچه که رسول خدا(ص)از خداوند بیان فرموده همین است، منتهی یک قسمتی را خود امام رضا(ع)اضافه می کنند و آن این است که: بشرطها و شروطها و انا من شروطها. 🔸 دقیقه ۶ جهنم آخرتی محصول کدام نداری و فقر است؟ ✨ من وقتی که سلامتی ندارم، خود نداشتن سلامتی در درون من یک عذابی برای خودم درست می کند.بنابراین همیشه عذاب در درون خود انسان است،همچنین وقتی که انسان توحید ندارد، خودش یک عذابی در درون خود انسان است. 🔸 دقیقه ۹ "لا اله الا الله "همان کلمه ی توحید است، این توحید حصن من است،دژ من است...هر کس داخل این دژ شود، از عذاب من ايمن است. 🔸 دقیقه ۱۱ گفتن "لا اله الا الله "حصن نیست، دژ نیست. خود "لا اله الا الله "ذات توحید این دژ است که انسان وارد این دژ شود.حالا چه جوری می تواند انسان وارد این دژ شود؟ ✨اينجا باید انسان عملی را انجام دهد که وارد شود، منتهی‌ آن عمل چيست؟ 🔸 دقیقه ۱۴ وجود این دو خاصیت را دارد. وجود خودش برای خودش وجود است، هستی است، مسلّم است، همچنین باعث می‌شود اگر وجود به این منبر تعلق گرفت، موجود شود. اگر به میز تعلق گرفت، موجود شود. 🔸 دقیقه ۱۶ من و شما ظهور خدا هستيم. ✨ اگر انسان بتواند از ظاهر خودش به باطن خودش یک سفری بکند، به‌ چه کسی می رسد؟ به خدا می رسد. 🔸 دقیقه ۱۹ موجودات عالم از لحاظ ظاهر با هم اختلاف دارند. 🔸 دقیقه ۲۱ متضاد توحید، کثرت است. توحید یعنی یگانگی، کثرت یعنی چندگانگی ✨ انسان ها چرا با هم اختلاف دارند؟ 🔸 دقیقه ۲۳ ذره‌ای اگر انسان خودش را نسبت به ديگران غیر ببیند و بگوید:من غیر او هستم،این توحید نیست، توحید جایی است که اگر انسان به آن برسد،همه را اصلا یکی می بیند. ✨ بايد به توحید رسید نه اینکه توحید را بر زبان جاری کرد. ✨ اصلا آدم اگر در دادگاه با کسی پرونده دارد،اين در توحید نیست، آدمی که در منزل با همسرش دعوا دارد، این در توحید نیست، آدمی که در محل کار با همکارش دعوا دارد،این توحید نیست، چون غیر می بیند. اختلاف پیدا کردن علامت اين است که من خودم‌ را غیر تو می بینم. 🔸 دقیقه ۲۶ برگشت از ظاهر به باطن خیلی سخت است، اصلا اِشکال همین است. ✨ اگر انسان بتواند با این وجود کاذب دربیفتد...با خودش در بیفتد، و وارد جهاد اکبر شود و به باطن خودش برگردد، این انسان خدا را در درون خودش می بیند. 🔸 دقیقه ۳۵ در این روایت فرموده "لا اله الا الله "حصنی در یک روایت دیگر می فرمايد:"ولایت علی بن ابی طالب، حصنی"،از این چه می فهمیم؟ ✨ نکته: انسان اگرخودش بخواهد،به‌ خودی خود به توحید برسد،این نمی‌تواند،چون‌ توحید دو مرتبه دارد. 🔸 دقیقه ۳۶ وجود خدا دو جور در من تجلی دارد. یکی همان مقدار وجودی که الآن من دارم،که اين وجود، وجود خداست. این محدود است.اگر به آن وجود،برگردم.به خدا می رسم،اما به خدای محدود می رسم..... اما خدا یک مرتبه ای هم دارد که آن‌ مرتبه چنان لایتناهی است و چنان آن خدا بی نهایت است که اصلا هیچ کدام از این امواج نیست. 🔸 دقیقه ۳۸ اگر بخواهم، به آن مرتبه‌ی قوی از ذات خدا دست پيدا کنم،چگونه می توانم؟آن را دیگر بدون وسیله و بدون واسطه نمی توانم؟لذا می فرمايد: "وابتغوا الیه الوسیله " برای سفر به سوی خدا، وابتغوا الیه، این ه را دقت‌ کنيد به سوی او، برای سفر به سوی او، یعنی خودش،ذاتش ،برای رسیدن به سوی آن خدای لایتناهی حقیقی وسیله می خواهیم. در اينجا واسطه کيست؟واسطه آن انسان هایی هستند که روحشان به‌ قدری وسیع است که با همان اصل لایتناهای ذات خدا رفته، اتصال برقرار کرده ،یعنی خداوند با همه‌ی عظمتش، با همه‌ی بی نهایت بودنش ،در درون وجود این انسان آمده تجلی کرده ✨ ما وجودمان ضعیف است، ما باید خودمان را در حیطه‌ی وجودی علی بن ابی طالب(ع) قرار بدهیم، تا او ما را در این سفر یاری بدهد،یعنی او را شفیع خودم کنم. 🔸 دقیقه ۴۱ شفاعت‌ یعنی چی؟شفاعت‌ یعنی جفت ✨انسان برای رسیدن به خدا، شفیع می خواهد، جفت می خواهد، ضمیمه می خواهد آن شفبع کيست؟آن علی بن ابی طالب(ع) است، علی بن موسی الرضا(ع) است....روح خودم را با روح علی بن ابی طالب(ع)اتصال بدهم والا بدون او امکان ندارد. 🔸 دقیقه ۴۵ فرق بین عرفای شیعه و سنی در همین جاست، عرفای سنی معمولا به خدای محدود و مقید دست پيدا می کنند. ✨ عرفای شیعه تا همان اصل توحید می روند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3953
🎙 جلسه سی و چهارم در محضر 🔸 دقیقه ۱ ای احمد! بر تو باد به سکوت،پس به درستی که آبادترین قلب ها ،قلب صالحین و صامتین(آدم های ساکت)است،و همانا خراب ترین قلب ها، قلب آدم هایی است که به چیز های بی فایده حرف می زنند. ✨ از امام صادق(ع)درباره ی اين آيه سؤال کردم، روزی که نه مال به درد انسان می خورد نه فرزند، مگر اینکه اینکه انسان با قلب سالم پيش خدا بيايد. اين آيه یعنی چی؟امام فرمودند:قلب سالم آن قلبی است که وقتی خدایش را ملاقات می کند، هیچ چیزی غیر خدا در آن قلب نباشد. ✨ تعلقات دنیا قلب را خراب می کند. ✨ بعد امام(ع)می فرمايند: هر قلبی که در آن شرک یا شک باشد، این قلب سقوط کرده ✨ این شرک منظور شرک در خدا نیست، این شرک بیشتر شرک در ربوبیت است. 🔸 دقیقه ۴ زهد در دنیا برای این است که قلب برای آخرت آماده شود. ✨ زهد عن الدنیا، زهد فی الدنیا زهد عن الدنیا غایت مطلب نیست....چون چه بسا آدم در خلوتی می رود،اما در قلبش محبت دنيا دارد. این خوب است، اما نمی شود گفت که این قلب،قلب سلیم است. 🔸 دقیقه ۷ زهد فی الدنیا:قلب را از دنیا بيرون می کشد،یعنی انسان با جسمش در دنیاست،اما قلبش بيرون از دنياست. 🔸 دقیقه ۱۱ اين زهد فی الدنیا بدون زهد عن الدنیا نمی شود، یعنی نمی شود، اطرافمان را از دنیا پر کنیم، هر مقامی دادند بگیریم،هر پولی دادند بگیریم،هر چه برای ما پيش آمد بگیریم و بعد هم... نه مشکل است که آدم دنيا در زندگیش بیاید و بعد قلبش را از دنیا دور کند. 🔸 دقیقه ۱۲ انسان چه وقت درجامعه بیاید؟ علامه طباطبایی می فرمودند:خلوت به‌عنوان یک امر همیشگی نه،ولی باید هر انسانی یک مدتی خلوت داشته باشد که در آن خلوت خودش را از دنیا کنار بکشد و با نفس خودش بجنگد، بعد دید که دنيا برايش علی السویه است.... وقتی که انسان به اینجا رسيد،بعد داخل دنیا برود. 🔸 دقیقه ۱۴ وقتی که نفس‌ را کشت،دیگر "من"نیست،.....هرچه هست، خداست. 🔸 دقیقه ۱۶ "رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکرالله " آيه ۳۷،نور ✨ یاد خدا یعنی اولا هيچ محبتی از غیر در دلش نیست و ثانیا خيرش به خلق خدا همیشه می رسد. 🔸 دقیقه ۱۷ از دنیا به حداقل اکتفا کند. ✨ زهد فی الدنیا را تمرین کند،با انفاق های سنگین کاری کند که محبت دنيا از قلبش بيرون رود. 🔸 دقیقه ۲۰ یکی از راه‌هایی که قلب سالم باشد، سکوت است. ✨ حرف زدن قلب را سياه می کند، می میراند. ✨ رسول‌ اکرم(ص):ايمان عبد مستقیم نمی شود(یعنی ايمانش استقامت پيدانمی کند)مگر اینکه قلبش مستقیم شود و قلب مستقیم نمی شود مگر اینکه زبان مستقیم شود. 🔸 دقیقه ۲۲ وقتی که می خواهی حرف بزنی، ببین اگر واقعا برای رضای خداست، بگو. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3957