📖 باب برادری مؤمنان با یکدیگر
💥 جابر جُعفی گوید: با دلی گرفته خدمت امام باقر(ع)بودم و گفتم:فدایت شوم،بسا هست بدون آن که مصيبتی به من برسد یا امر ناگواری برايم پيش آيد غمگین می شوم ،به حدی که خانواده و دوستم نیز آن را در چهره ام می بینند.
فرمود:آری ای جابر!خدای بزرگ مؤمنان را از گِل بهشت آفرید و از نسیم روح خود در آنان روان ساخت، از این رو مؤمن برادر پدر و مادری مؤمن است، پس هرگاه در شهری اندوهی به یکی از آن روح ها رسد،آن روح دیگر اندوهگین می شود، زیرا از جنس آن است.
💥 امام صادق (ع)فرمود:مسلمان برادر مسلمان است، چشم و آینه و رهنمای اوست،به او خيانت نمی ورزد و او را فريب نمی دهد و به او ستم نمی کند و او را دروغگو نمی شمارد و غیبت او را نمی کند.
📚 اصول کافی، جلد چهارم
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه بیست و سوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
تصحیح یک نکته:اصول چهار تا هستند.احتیاط، برائت، تخییر، استصحاب
منتهی اشتغال اصل نیست.
قاعدهی اشتغال ،اينها فرق می کند. قاعده، اصل و....
✨ اشتغال قاعده است و ما از قاعدهی اشتغال استفاده کردیم.
🔸 دقیقه ۲
اشتغال يقين، فراغت يقينی می خواهد.
✨ وقتی ذمه ی ما مشغول می شود، باید کاری کنم که فارغ شود.
🔸 دقیقه ۴
اگر من سوره را نخوانم، معلوم نیست که فراغت ذمه پيدا شده باشد، یعنی اگر شک کردم که سوره واجب است یا نه، قاعدهی اشتغال می گوید:سوره را بخوان.
اگر شک کردم که صلوات در تشهد واجب است يا نه،می گوید:صلوات را بخوان.
✨ در اينجا هم از قاعدهی اشتغال استفاده می کنیم. یعنی اگر نماز نافله را یک رکعت بخوانم،شک می کنم که آيا ذمه ی من فارغ شد يا نه...
✨ استحباب هم خودش یک نوع اشتغال ذمه است.
✨ (در اينجا) قاعدهی اشتغال می گوید:نه، معلوم نیست فارغ شده باشد.
🔸 دقیقه ۵
بعضی ها برائت جاری کردند.(اصل برائت )
✨ برائت اصل نیست، قاعده است.
✨ برائت یعنی کناره گرفتن
🔸 دقیقه ۹
اصلا آيا اصل برائت در اينجا جاری می شود یا نه؟
✨ یکی از خدمات بزرگی که مرحوم شيخ انصاری به فقه کرد،همين بود که مجاری اصول را تنقیح
کرد،که برائت کجا جاری می شود؟استصحاب کجا جاری می شود؟....
✨ دو تا برائت داریم،یک برائت عقلی داريم، یک برائت شرعی داريم. برائت عقلی یعنی برائتی که مدرکش عقل است.....
🔸 دقیقه ۱۱
اگر بیان قطعی از طرف شارع بیان نشده، حالا بخواهد تو را در قيامت عذابت کند،این بر شارع قبیح است، چون شارع عاقل است، پیامبر(ص)عاقل است.
🔸 دقیقه ۱۲
برائت شرعی، برائتی است که ما دليلش را از شرع می گيريم.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3965
🍀بسم الله الرحمن الرحیم 🍀
«گفتاری درباره شیطان و عمل او»
موضوع ابلیس نزد ما امری مبتذل و پیش پا افتاده شده که اعتنایی به آن نداریم، جز اینکه روزی چند بار او را لعنت کرده و از شرش به خدا پناه می بریم و بعضی افکار پریشان خود را به این جهت که از ناحیه او است تقبیح می کنیم.
ولیکن باید دانست که این موضوع، موضوعی است بسیار قابل تامل و شایان دقت و بحث، متاسفانه تا کنون در صدد بر نیامده ایم که ببینیم قرآن کریم درباره حقیقت این موجود عجیب که در عین اینکه از حواس ما غایب است و تصرفات عجیبی در عالم انسانیت دارد چه می گوید، و چرا نباید در صدد بر آییم؟
چرا در شناختن این دشمن خانگی و درونی خود بی اعتناییم؟
دشمنی که از روز پیدایش بشر تا روزی که بساط زندگیش برچیده می شود «بلکه حتی پس از مردنش» هم دست از گریبان او بر نمی دارد و تا در عذاب جاودانه دوزخش نیندازد آرام نمی گیرد.
آیا نباید فهمید این چه موجود عجیبی است که در عین اینکه همه حواسش جمع گمراه کردن یکی از ماها است و در همان ساعتی که مشغول گمراه کردن او است عینا به همان صورت و در همان وقت سرگرم گمراه ساختن همه بنی نوع بشر است؟
در عین اینکه از آشکار همه با خبر است از نهان آنان نیز اطلاع دارد، حتی از نهفته ترین و پوشیده ترین افکاری که در زوایای ذهن و فکر آدمی جا دارد با خبر است. و علاوه بر این که با خبر است مشغول دسیسه ی در آن و گمراه ساختن صاحب آن نیز هست.
📚 جلد هشتم تفسیر المیزان علامه طباطبایی ،ص۴۱
#فلسفه_عرفان ۱۱
#شیطان_شناسی
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3966
https://moravejtohid.com/app/
دانلود نرم افزار مروج توحید نسخه اندروید و ios از لینک بالا در سایت مروج توحید
4_5933570741889927884.mp3
7.79M
…ابولهب هم میگفت پیغمبر خواب ما را بر هم زده، سلمان هم میگفت پیغمبر خواب ما را بر هم زده، از این تا آن خیلی فرق است…
…او دیگر امتحان نمیکند، شق القمر کن، سنگریزه برایمان حرف بزند، اصلا آدمهایی که با معجزه ایمان اوردند اینها خیلی هم پایدار نماندند…
…این نهایت بی شرمی است که یک انسانی از طرف خدا آمده است… میگوئید امتحانت کنم، برایم یک معجزه کن…
…اینطور انسانها خیلی لطیفند، خیلی نازک خویند، یک ذره بی ادبی…
تو قلبت را صاف کن با قلبت پیغمبر را ببین، چکار داری با چشمت میبینی، یا برو پیش همان بتی که داری برو زاری کن (بالاخره در همان بت هم یکجوری ربوبیت خدا در او اثر گذاشته است) همان هم یک نوع رب است. تو برو خالصانه پیش همان بت خودت زاری کن بگو حقیقت این آدم را به من نشان بده، اگر نشانت نداد…
برگرفته از جلسه ۱۸۷ #مثنوی
@shams_sabzevari
#فایل_صوتی_کوتاه
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه بیست و نهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
سیر،سیر حبی و عاشقانه است، این است که انسان بايد فقط یک عشق را در دل داشته باشد. عشق همان جذب است و جذب در اثر اتحاد وجودی پيش می آيد.
✨ این نکته را دقت کنیم، که هر چیزی را دوست داريم، او با ما یکی شده(اتحاد وجودی)
🔸 از کجا بفهمد که چه چیزهایی را دوست دارد؟از این که وقتی نباشد، یک خلأیی در خودش ببيند، محبت از اینجا معلوم می شود. یعنی از همین که اگر این فرش بسوزد، من ناراحت می شوم. این معلوم می شود، بین من و این فرش وحدت بوده،چون باطن فرش، ملکوت فرش با ملکوت من یکی شده
🔸 دقیقه ۵
همیشه غم از نقص است، شادی از وجدان است، از این که انسان یک چیزی را پیدا می کند.
✨ دنیا باطنش جهنم است ظلمت است. یعنی انسان ها با جهنم یک وحدتی ایجاد کردند،همين جهنم را با خودشان به آن عالم می برند.
🔸 دقیقه ۸
تفاوت عرفان با ظاهر شریعت
🔸 دقیقه ۱۱
وقتی که انسان می میرد،این جهنم ها آشکار میشود.
✨ سلمان فارسی هفت قلم جنس داشت. استاندار مدائن بود....
ناراحت بود که حساب اینها را چه جوری در قيامت بدهم؟
✨ فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب
🔸 دقیقه ۱۲
اصل حرکت های عرفانی بر نفی تعلقات است.یعنی آدم به جایی برسد که
"لکیلا تاسوا علی ما فاتاکم ولا تفرحوا بما آتاکم "۲۳،حدید
انسان غمگین نشود نسبت به آنچه که از دست داده و شاد نشود نسبت به آنچه که به دست میآید.
✨ خوشحالی چيست؟خوشحالی از ناحیه ی افزایش وجودی است. اینکه می فرمايند:خوشحال نشوند. یعنی اجازه ندهند که دنيا وارد وجودشان شود....
🔸 دقیقه ۱۶
این عشق ها(عشق های دنيايی) عشق های خيالی است، عشق بر جسم است، طبیعی است وقتی که این جسم از بين برود،این عشق هم از بین می رود.
🔸 دقیقه ۱۸
عشق های دنيايی عشق به آب و رنگ است.
🔸 دقیقه ۲۲
حیوانیت انسان غیر از حیوان های دیگر است، ما گرگ را که می بینیم، بدمان نمی آید.....
الآن پلنگ،شیر اينها بد که نیستند، زیبا هستند....
اما گرگ بودن انسان خیلی وحشتناک است، انسان گرگ خیلی وحشتناک است.
🔸 دقیقه ۲۶
معشوق نباید کاهش داشته باشد، نباید نقصان داشته باشد، هر عشقی هر معشوقی که این نقصان را داشته باشد، این قابل عشق نیست. حالا فرقی نمی کند، عاشق بر جماد یا عاشق بر انسان، یک وقت هست می بینی طرف عاشق مقامش هست، خیلی مقامش را دوست دارد، اما مقام در نقصان است،بالاخره یک روز از او می گیرند.
🔸 دقیقه ۲۸
هر جمالی که مصون است و نقصان در آن نیست، این عشق بر ارواح است، عشق بر ملکوت است،عشق بر نور است، ملکوت قابل زوال نیست، نور الهی قابل زوال نیست. باید این نور را پیدا کرد،عاشق این نور شد و لذا انسان ارزش دارد که عمرش را بگذارد،برای اینکه جستجو کند، در انسان ها یک جایی این نور را پیدا کند.
🔸 دقیقه ۳۶
انسان در این راه باید با خودش درافتد.
✨ همهی ما خودمان را که یک گوسالهی سامری هست، می پرستیم،این گوساله باید شکسته شود....
این گوساله هم مرتب دارد،بزرگ و حجیم می شود. چرا؟چون هر روز دارد تعلقات ما بزرگ تر می شود، هر روز تشخصات ما بیشتر میشود.
✨ همين که جلو چشمت را گرفت، این بت می شود،همين گوسالهی سامری میشود.
✨ مبادا عبادت راهزن شما شود،مبادا عبادت شخصيت شما شود.
🔸 دقیقه ۳۹
مگر ما روايت نداریم، کسی که نماز شب میخواند ،خداوند بعضی شب ها به خوابش می برد که او را عُجب نگیرد.
✨ فقط کار شیطان همين است که ما را از خدا غافل کند و به خودمان توجه کنیم، حالا این توجه به خود گاهی وقت ها با مقام است،گاهی وقت ها با پول است، گاهی وقت ها با عبادت و نماز شب است.
🔸 دقیقه ۴۲
خیلی وقتها مردم گناه نمی کنند،چون از اعتبارشون می ترسند،می گویند: مردم در جامعه به چشم دیگری نگاه می کنند...
یعنی مواظب است که از چشم مردم نیفتد.
🔸 دقیقه ۴۵
"المرء مع من احب "خیلی روانشناسی دقیقی است که رسول خدا(ص)فرمودند. انسان با کسی است که او را دوست دارد،یعنی وحدت دارد.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3971
بسم الله الرحمن الرحیم
💥 گزیدهای از بیانات علامه حمیدرضا مروجی سبزواری در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۵ در خصوص عرفان های کاذب، انواع مدیتیشن و عرفان های غربی و شیاطین و اجنه
قسمت اول
🔴 دقیقه ۵
عرفان یک مذهبی و یک طریقی است که انسان را می خواهد از ظلمت به نور برساند.
☄ "یا ايها الرسول بلغ ما انزل الیک " ۶۷،مائده ،تبلیغ به همین معناست،یک انسانی که در نور هست، انسان هايی را که در ظلمت مانده اند، از این ظلمت خارج کند و به نور برساند.
☄ این قابل مزد نیست، همهی انبیاء، شعار همگیشان همين بود که: "لا اسئلکم علیه اجرا" ۲۳،شوری
ما هیچ اجری برای این کار از شما نمی خواهيم.
☄ همین که مسئلهی مزد و دنیا به ميان آید،اصلا ارزش اين کار به کلی از بین می رود.
☄ اجر اين کار را فقط خداوند می تواند به انسان بدهد، نه یک انسان دیگر با پرداخت پول و وام و....
🔴 دقیقه ۷
مسئله بسیار مهم:بدانیم، عرفان یک چیزی است ،چه عرفان حقی که در اسلام و در تحت نظر ولایت مطرح میشود و چه عرفان های دیگر
اينها یک محیط بسیار مناسبی هستند، برای اینکه شیطان، مواجههی مستقیم با انسان داشته باشد.
☄ شیطان نمی خواهد کسی این راه را طی کند،این جور نیست که شیطان نخواهد آدم ها حج نروند،روزه نگیرند و،،،،نه، اصلا می خواهد، این کارها انجام شود، یعنی آنچه که برای شیطان مهم است مسئلهی غفلت است...
چه بسا انسان نماز می خواند، غافل هم هست.
🔴 دقیقه ۱۰
شیطان چه طمعی در نمار معاویه داشته که او را برای نماز بیدارش می کند؟این مسئله خیلی مهم است.
☄ خیلی وقتها شیطان در عبادت های ما طمع دارد،یعنی می داند که این انسان را می تواند از طریق همین عبادت ها غافلش کند.
☄ در عرفان که لایهی باطنی دین هست، می خواهند که انسان اصلا از ظلمت کّنده شود و به نور برسد.
اینجاست که شیطان می آید و با انسان مقابل میشود. شیطان با سیر عبودی به این معنا مخالفت می کند والا اینکه عبادت بر جسم ما جاری شود،برايش مهم نیست.
☄ بودن در ظلمت برای شیطان کفایت میکند.
🔴 دقیقه ۱۳
اگر یک انسان موفق شود،از این عالم ظلمت به عالم نور برود و یک انسان نورانی شود،اينجا محدودهی عملکرد شیطان ضعيف میشود.
☄ خیلی اوقات شیطان این مجموعه ها را به انحراف می کشاند و می خواهد کاری کند،که اگر افرادی در یک مجموعهای می خواهند وارد سیر انفسی شوند،اينها را در خیالشان سیر می دهد.
این یک کار بسیار مهمی است که نباید از نظر دور کنیم.
☄ مکاشفاتی برایشان پيش می آورد، خواب هایی می بینند،یاقدرت هايی در اينها ایجاد میکند(مثل طی الارض)
☄ شیطان هم طی الأرض دارد،این چیز مهمی نیست.
🔴 دقیقه ۱۶
انحراف در کجاست؟
انحراف در اينجاست که خيال می کند با این طی الأرض به مقامات معنوی و روحانی ونورانی دست پيدا کرده
🔴 دقیقه ۲۰
یک نکتهی بسیار مهمی که در عرفان اسلامی داریم وبسیارمسئله ی مهمی است، مسئلهی استاد است.
☄ در زمان ما شیاطین یک گسترش فوقالعادهای پیدا کردند.
☄ قبض و بسط قدرت شیطان
🔴 دقیقه ۲۱
اصل عالم آفرينش بر اساس قبض و بسط دارد حرکت میکند و پيش می رود.
☄ دو اسم قابض و باسط در همهی اجزای عالم حضور دارند، از مادیات گرفته تا روحانیات و معنويات، درياها جزر و مد دارند،قلب انسان قبض و بسط دارد. پرنده که بال می زند، بالّش را می بندد و باز می کند. به طور کلی همين
مسئلهی انبساط کهکشان ها که الان مطرح است، حالا منشأ آن را بیگ بنگ می دانند، ولی می شود برایش منشأ دیگری هم گفت،مسئلهی قبض و بسط کیهانی را می شود اینجا مطرح کرد،چون بنا بر بیگ بنگ این اجزای عالم و کهکشان ها دارند از همدیگر فاصله می گیرند و دور می شوند، اگر ما مسئلهی بیگ بنگ را قبول کنیم، لازمهاش این است که کهکشان ها این قدر از هم دور شوند که دیگر جاذبه ی آنها بر همدیگر بی اثر شود و از هم بپاشند.
اما بنا بر مسئلهی قبض و بسط نه،یعنی به این معنا که الان کهکشان ها از همدیگر دارند دور می شوند، ولی این دوری تا جایی است که اگر از آن دورتر شوند، جاذبهی اينها روی همدیگر بی اثر می شود ،از آنجا باز دوباره برمیگردند، برمیگردند تا جایی که اگر از آن نزدیک تر باشند، همه در یکدیگر فرو میروند، باز دوباره بر می گردند."ذلک تقدیر العزیز العلیم "۳۸،یس
"الله یقبض و یبسط والیه ترجعون "۲۴۵،بقره
خداوند قبض می دهد،بسط می دهد و به سوی او رجوع میکنید. یعنی عالم در تحت قبض و بسط دارد انجام می شود.
☄ "وهو علی جمعهم اذا یشاء قدیر "۲۹،شوری
دوباره خداوند اينها را جمعشان می کند.
از ازل بوده و تا ابد هم خواهد بود، روزی نخواهد آمد که بساط این عالم از هم بپاشد و در هم بریزد.
☄ آن مسئلهی قيامت که مطرح شده، درست تصویر نشده
ادامه دارد.
#علامه_مروجی_سبزواری
#فلسفه_عرفان ۱۲
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/3972
4_5859234629046767497.mp3
6.63M
...اعتقاد به خدا وقتی که وارد قلب میشود ایجاد محبت میکند یعنی به قلبت نگاه کن ببین چقدر محبت خدا را داری، هر اندازه که محبت خدا را داری به همان اندازه ایمان...
...البته دوستی خدا خودش یک خصوصیاتی دارد، یکی اینکه مثلاً خواب را از انسان میگیرد، انسان در هوای معشوقش...
...مشکل ما همین است که ما در همین نهی های عملی مانده ایم، نهی های جوارحی مانده ایم، یعنی خدا فرموده که دروغ نگو (که میگوییم) منتها همّمان بر این است که نگوییم، میفرماید غیبت نکن (که میکنیم) حالا مثلاً مقدارکی دغدغه داریم که یک کاری کنم که غیبت نکنم... اما نهی های قلبی را... مگر خدا همانطور که فرموده غیبت نکن، دروغ نگو، فرموده است که:
آیه ۲۰۵، سوره اعراف
و لا تكن من الغافلين
از غافلین مباش، حالا آن خانمی که می ایستد پشت شیشه جواهرات و نگاه میکند، لوازم خانگی نگاه میکند... غفلت است دیگر، آن تاجری که همه اش سرش در حساب و کتاب است غفلت است دیگر، آن مغازه داری که سرش در حساب مغازه اش... شما یک نفر ذاکر پیدا کنید که متذکر خدا باشد، نماز هم میخواند از غفلت《کِی حضور خدا》...
برگرفته از جلسه ۱۷ #مقامات_حضرت_زهرا
@shams_sabzevari
#نکات_اخلاقی
#فایل_صوتی_کوتاه
قبض و بسط در عالَم.mp3
3.37M
☄ بیگ بنگ یا قبض و بسط کیهانی؟
✨#علامه_مروجی_سبزواری
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3974
🎙#خلقت_آدم جلسه اول
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔹 دقیقه ۴
انسان هایی که رفتند و به منازل اعلی رسيدند، می بینند هر نَفَسی را که بدون یاد خدا می کشند،این گناه است. یعنی غفلت بزرگترین گناه انسان است.
🔹 دقیقه ۱۱
قرآن یک ریشه اش در عالم واحدیت و اسماءو صفات خداست، یک ریشه اش در مقام احدیت است.
🔹 دقیقه ۱۲
در قيامت بُعد مادی قرآن از بين می رود،ابعاد عقلی قرآن ظهور می کند و از آنها هم ما در حجاب هستيم.
🔹 دقیقه ۱۷
يک سری روایات هست که قبل از خلقت آدم بر روی زمین دو طایفه زندگی میکردند. طایفهی جن،طایفهی نسناس
طایفهی نسناس چه کسانی هستند؟احتمالا همان حیوانات انسان نما هستند.
🔹 دقیقه ۲۰
شیطان جن است، شیطان از آتش است، پس جن از آتش است. ..
بنابراین، خلقت جن از آتش است. خلقت، خلقت مادی است،اما چه نوع مادی، ما اين را نمی توانیم بفهميم.
💦 شیطان و جن دارای ذُریه و اولاد هستند، دارای ازدواج هستند.
" افتتخذونه و ذریته اولیاء من دونی"۵۰،کهف
🔹 دقیقه ۲۲
اگر کسی بخواهد بگويد: جن وجود ندارد، باید برهان عقلی بر نفی وجود جن بیاورد و کسی نمیتواند برهان بیاورد،بله عقل بخواهد اثبات کند،نمیتواند اثبات کند یا مثلا تجربهی علمی نمیتواند اثبات کند. این چیزی است که فقط وحی، برای ما از آن خبر داده
💦 قرآن می فرمايد: قبیله قبیله هستند، همان طور که ما هستیم،شیطان و قبیله اش شما را می بینند، به جوری که شما خودتان متوجه نشوید.
💦 شیطان جزو ملائکه نیست، اما در مقام ملائکه وارد شد.
🔹 دقیقه ۲۵
وقتی که شیطان سجده نمی کند، خداوند به شیطان می فرمايد:"فاهبط منها"از آن هبوط کن،..
اینجایی که تو هستی، جا برای تکبر نیست. یعنی جای رذائل اخلاقی نیست.
این ضمیر منها، به کجا برمیگردد.
این ضمیر منها و فیها به مقام و مرتبه برمیگردد.
یعنی تو در مرتبهی ملائکه هستی.
💦 حالا ملائکه در چه مرتبه ای هستند؟مقام ملائکه، مقام تسبیح و تقدیس است.
تسبیح و تقديس چه فرقی دارند؟اصل هردو به معنای تنزیه است، به معنای پیراسته کردن از عیب است.
💦 تقدیس،پیراسته کردن اسماء و صفات خداست از نقص
🔹 دقیقه ۲۸
تسبیح به معنی تطهیر اصل ذات است،یعنی ذات از نقص خالی شود.
🔹 دقیقه ۳۰
اینکه ملائکه گفتند:"نحن نسبح بحمدک و نقدس لک"۳۰،بقره
از اینجا برمیآید که بعضی از ملائکه در مقام واحدیت هستند، بعضی در مقام احدیت هستند.
مقام واحدیت، اسماء و صفات خداست. اينها به شهود می بينند که در صفات خدا هیچ نقصی نیست.
🔹 دقیقه ۳۶
آيا شیطان تا مقام ملائکه بالا رفت؟معلوم نیست،اما اجمالا بخواهیم عرض کنیم، خداوند شیطان را از لحاظ معنوی و روحانی بالا برد،البته بالا آمدن از لحاظ مکانی نیست.ترفیع معنوی است. یعنی خداوند شیطان را از لحاظ روحانی صعود داد(تا حد ملائکه )
🔹 دقیقه ۴۱
شیطان در زمین بود، به جایی نرفت.همین اشتباه در مورد حضرت عيسی(ع)هم هست که میگویند:حضرت عيسی(ع)به آسمان چهارم رفته، نه حضرت عيسی(ع)روی کرهٔ زمین است....حضرت عیسی از لحاظ روحانی، تا فلک چهارم عروج کرد.
💦 ما به این عالم دنیا آمدیم، برای همین که ذاتمان را مشخص کنیم، آيا نورانی هستيم یا ظلمانی؟
هدف از خلقت همین است، اما خداوند چگونه باطن انسان ها را ظهور می دهد که آيا اينها نورانی هستند یا ظلمانی؟ با سنت ابتلاء و امتحان
💦 دقیقه ۴۸
امر سجده به آدم، امری امتحانی بود،برای اینکه گوهر ذات شیطان را مشخص کند،ملائکه را هم مشخص کرد.
💦 دقیقه ۵۰
آدم مِلاک جدا شدن خیر از شر است، انسان ملاک است،یعنی همهی موجودات عالم به آدم امتحان می شوند.
🔹 دقیقه ۵۳
ملاک سعادت و شقاوت انسان چيست؟ولایت است،انسان کامل است. امام ملاک است.
💦 علت نزول قرآن، همين جداسازی است. دين برای همین آمده
💦 این است که پیامبر خدا می شود یک امتحان، ائمه اطهار می شوند یک امتحان، انسان های کامل می شوند یک امتحان، چه کسی اقرار می کند و چه کسی انکار می کند؟
🔹 دقیقه ۵۵
آیا انسان های کامل همان چهارده نفر هستند؟نه، پس به هر دوری ولیی قائم است
💦 اینها چه کسانی هستند که مايهی امتحان انسان ها هستند؟اینها میزان هستند.
💦 ميزان فقط همان چهارده نفر نیستند، بعضی از شاگردان مکتب اينها هم هستند....
اینها چه کسانی هستند؟حضرت علی(ع)می فرمايند:اینها خیلی کم هستند.
🔹دقیقه ۶۱
شیطان خودش گفت:قسم به عزتت همهی آنها را گمراه می کنم، مگر بندگان تو را که مخلَص باشند.مخلَص یعنی کسی که ذاتش خالص است.
🔹 دقیقه ۶۸
اگر توانستی از منطقهی ظلمات خودت عبور کنی و به نور برسی،آنجاست که تو با امام آشتی کردی، آنجاست که تو با امام بیعت کردی
🔹 دقیقه ۷۱
در حج اگر توانستی به این نور برسی، خیلی کار کردی اينجا حج تو قبول می شود.
#شیطان_شناسی
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3976
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 هدیه کردن ثواب نماز به آن حضرت(ع)
💥 دلیل بر این روایتی است که سید بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع آورده، وی گوید: ابو محمد صمیری حدیث آورد، گفت:حدیث کرد ما را ابو عبدالله احمد بن عبدالله بجلی به سندی که به امامان(ع)بالا برده که فرمودند: هر کس ثواب نماز خود را برای رسول خدا و امیرالمؤمنین و اوصیای بعد از آن حضرت(ع)قرار دهد،خداوند ثواب نمازش را آن قدر افزایش می دهد که از شمارش آن نَفَس قطع می گردد و پیش از آن که روحش از بدنش برآید به او گفته می شود: ای فلان!هدیه تو به ما رسید،پس امروز روز پاداش و تلافی کردن (نیکی های)تو است، دلت خوش و چشمت روشن باد به آنچه خداوند برایت مهيا فرموده،و گوارایت باد آنچه را به آن رسیدی.
📚 مکیال المکارم، جلد دوم ص۳۳۸
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 سوخت از دردِ جدایی دل به امّیدِ وصال...
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_بیست_سوم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«... یک علت مهم که باعث شده است این سلسلهی جلیلهی شوشتریه در میان سلاسل عرفانی گمنام بماند و فاقد شناسنامهی طریقتی باشد، این است که اگر در نجف اشرف (علی المدفون به الاف التّحیّة و الثَّنا) مىفهمیدند که این عده، یعنی از آقا سیدعلی شوشتری به بعد، دنبالهی سلسلهای هستند که یکی از سلاسل صوفیه است، حتما با آنها مقابله نموده و کاری میکردند که خود این بزرگان و سلسلهشان از لابهلای صفحات تاریخ محو گردند و امروز ما نه از قاضی خبری داشته باشیم، نه از سید احمد کربلایی، نه ملاحسینقلی همدانی، و نه سیّدِ شوشتری. این بود که اینها به شدت مسئلهی سلسلهی خود را پنهان میکردند. نقل است از مرحوم شیخ محمدجواد انصاری همدانی که کسی از او میپرسد: آقای حداد شاگرد کیست؟ میگوید: «آقای قاضی». میپرسد: آقای قاضی شاگرد کیست؟ میگوید: «شاگرد سید احمد کربلایی». میپرسد: کربلایی شاگرد کیست؟ در اینجا مرحوم همدانی برافروخته شده و میگوید: «میخواهی برایت سلسله درست کنم»؟
لذا بهخاطر همین تقیّهی شدیدی که این بزرگان از زمان مرحوم شوشتری تا زمان مرحوم پهلوانی میکردند در هیچجا برای این بزرگان، سلسلهای ثبت نشده است، و البته بعضیها احتمالاتی دادهاند که نسبت اینها به مرحوم بیدآبادی میرسد و از بیدآبادی به بعد هم معروف است. ولی این بنده در همان رساله، عدم صحّت این مطلب را آوردهام. حتّی شخصیّت بزرگی مثل نایبالصّدر شیرازی در کتابِ بسیار باارزش خود، «طرائق الحقائق»، که کتاب بسیار جامعی است در شرح سلاسل بیستوپنج گانهی عرفانی، در شرح حال مرحوم شوشتری، فقط ملاقلی جولا را ذکر کرده که آمد و سید شوشتری را دستگیری نمود و در رابطه با اینکه این ملاقلی کیست و استادش که بوده، هیچ مطلبی نمیگوید.
ولی طبق تحقیقاتی که این بندهی حقیر نمودهام چنین بهدست آوردهام که ملاقلی جولا شاگرد سیّد کاشف دزفولی است و حتی وقتی جناب شیخ مرتضی انصاری (اَعلَی الله مَقامه الشَّریف) میخواهد برای تحصیل از شهر خودش دزفول، به نجف اشرف برود، ابتدا در دزفول به نزد سیّد کاشف که عالِمی برجسته و عارفی وارسته بوده و مردم دزفول بسیار به او معتقد بودهاند میرود تا با او هم خداحافظی کند و هم نصیحتی از او بشنود. سیّد او را دعا کرده و میگوید: «چون به نجف رفتی، به نزد سیدعلی شوشتری برو که او از ماست»، و علت اینکه مرحوم شیخ انصاری هر چهارشنبه بعد از اتمام درس، عبایش را بر سرش میکشیده و به منزل سیدعلی شوشتری میرود تا شاید کسی نفهمد که فقیه بزرگ شهر و بزرگترین فقیه جهان تشیّع به منزل عارفی آمدوشد دارد. همین، نصیحت سید کاشف دزفولی بوده است ...»
◀️ ادامه دارد...
🆔️ @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3979
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_بیست_چهارم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«... چون معلوم شد که ملاقلی جولا شاگرد سید کاشف دزفولی بوده است، از سید کاشف به بعد وضعیت سلسله مشخص میشود. بنابراین ما میتوانیم این سلسلهی جلیله را بدین ترتیب تصویر نماییم:
شیخ علی پهلوانی شاگرد و خلیفهی سید محمدحسین طباطبایی است و از او اجازهی دستگیری نفوس مستعده را داشت، و سید محمدحسین طباطبایی از سید علی قاضی ، و او از سید احمد کربلایی تهرانی ، و او از ملاحسینقلی همدانی ، و او از سید علی شوشتری ، و او از ملاقلی جولا ، و او از سید کاشف دزفولی ، و او از سید قطبالدین نیریزی فارسی ، و او از شیخ علینقی اصطهباناتی ، و او از شیخ نجیبالدین رضا تبریزی ، و او از شیخ محمدعلی مؤذن سبزواری ، و او از شیخ حاتم زراوندی ، و او از شیخ درویش مُذهّبکار ، و او از شیخ تاجالدین حسین ، و او از شیخ غلامعلی نیشابوری ، و او از شیخ محمد خبوشانی (قوچانی) ، و او از شیخ شاهعلی اسفراینی ، و او از شیخ رشیدالدین محمد بیدوازی و او از سید عبدالله مشهدی ، و او از شیخ خواجه اسحاق ختلانی ، و او از سید علی همدانی ، و او از محمود مزدقانی ، و او از علاءالدوله سمنانی ، و او از شیخ عبدالرحمن کسرقی ، و او از شیخ احمد ذاکر ، و او از شیخ رضیالدین علی لالا ، و او از شیخ نجمالدین کبری ، و او از شیخ عمار بدلیسی ، و او از شیخ ابونجیب سهروردی ، و او از شیخ احمد غزّالی ، و او از شیخ ابوبکر نسّاج ، و او از شیخ ابوالقاسم کُرّگانی ، و او از ابوعثمان مغربی ، و او از شیخ ابوعلی کاتب ، و او از شیخ ابوعلی رودباری ، و او از شیخ جنید بغدادی ، و او از شیخ سریّ سقطی ، و او از شیخ معروف کرخی ، و او از مولایمان و اماممان حضرت امام ثامن علی ابن موسی الرضا (علیه الاف التحيّة و الثّنا)، و ایشان از آباء طاهرینشان تا حضرت قطب العارفین حضرت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب و بالاخره رسول مکرم اسلام حضرت محمد ابن عبدالله (علیهم صلوات الله و صلوات المصلّین الی یوم لقاء رب العالمین) ...»
◀️ ادامه دارد...
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3980
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸
🌿 آداب زندگی پیامبر (ص)
📖 باب دوم، آداب معاشرت
💦 پیامبر(ص)اکثر اوقات رو به قبله می نشست،هرگاه فردی نزد ایشان شرفیاب می شد،به او احترام می گذاشت و حتی گاهی اوقات لباس خود را زیر او پهن می کرد و يا اين که او را بر روی تشک خود می نشاند. حالت ايشان در خشنودی و خشم یکسان بود و چیزی به جز حق نمی گفت.
💦 خیار را با خرما و نمک میل می نمود و در میان میوههای تازه خربزه و انگور را دوست می داشت و بیشترین غذايش آب و خرما بود.شیر را با خرما میل می نمود و آنها را دو غذای پاک اسم گذارده بود.
💦 پیامبر(ص)در دعایی فرمود:بارالها!زندگی ام را با تهی دستی اداره کن و مرا تهی دست بمیران و جزو تهی دستان محشور بفرما.
📚 سنن النبی (ص)،علامه طباطبایی (ره)ص۱۲۹
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3981
«بسم الله الرحمن الرحیم»
✨ تفاوت ذکر حی با ذکر میت
مردم خیلی ذکر می گویند. ذکر می گوید و شراب هم می خورد. دروغ هم می گوید. ربا هم می خورد. این ذکر، در درون وجود این انسان ذکر میت و مرده است. چرا؟
چون ذکر را به تلقین از یک ولی نگرفته است.
گفتم ولایت روح نبوت است. این نمازی که مردم می خوانند. این روزه ای که می گیرند این ذکری که می گویند. اینها همه اش در واقع مرده است. فقط همین اندازه است که خدا اگر در قیامت به انسان بگوید :نماز خواندی. بگوید :بله، به همین اندازه تا خدا او را به جهنم نبرد.
اما مقام به او نمی دهد.
ذکر میت به درد نمی خورد. اگر شما دیدید انسانی نماز می خواند و ربا هم می خورد. بدانید که این نمازش نماز میت است.
در درونش یک نماز بی جان است.
اگر می بینید با تسبیح داره ذکر می گوید و از آن طرف هم غیبت مردم را می کند. این را بدانید ذکری که می گوید ذکر بی جان و مرده است.
«این است که حتما باید انسان جان خودش را با جان یک ولی بپیوندد تا نمازش بشود نماز حی، حجش بشود حج حی، ذکرش بشود ذکر حی.»
#علامه_مروجی_سبزواری
#فلسفه_عرفان ۱۳
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3982
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه یازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
مناسبت شهادت امام کاظم(ع)و وفات حضرت ابوطالب(ع)
امام صادق(ع):اگر ايمان ابوطالب در یک کفه ی ترازو گذاشته شود و ايمان همهی خلق عالم تا قیامت در کفه ی دیگر ترازو گذاشته شود، باز ايمان ابوطالب غلبه دارد.
🔸 دقیقه ۳
ما برای اسلام چه کار کردیم؟برای تشيع چه کار کردیم؟برای اینکه دین خدا پرورش پیدا کند چه کار کردیم؟
🔸 دقیقه ۵
شکنجههای مسلمانان صدر اسلام
🔸 دقیقه ۹
امام صادق(ع):هر کس در یک روز بگويد:"اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له الها واحدا احدا صمدا،لم یتخذ صاحبه و لا ولدا"
یعنی هر روز یک بار این جمله را بگويد.
خداوند برايش ۴۵ میلیون حسنه می نویسد، ۴۵ میلیون گناه را از او دفع می کند،مقام او را در بهشت ۴۵ میلیون درجه بالا می برد و مثل کسی می ماند که دوازده دور قرآن را خوانده و خداوند خانه ای در بهشت برای این آدم می سازد.
🔸 دقیقه ۱۱
عدد ۴۵ از لحاظ حروف ابجد، عدد آدم هست.
کاملترین حروف ۴۵ است.
🔸 دقیقه ۱۲
به آدم همهی اسماء را آموخت، آموخت نه اینکه این فرش هست، این منبر هست و....
این نه،چون بعد که خداوند به ملائکه گفت:شما اسماء را بگویید، آنها نتوانستند. مگر ملائکه نمی دانند، این فرش هست، این منبر هست و....
🔸 دقیقه ۱۳
اسماء آن صفاتی هستند که در ذات خدا مستقر هستند، مثلأ خداوند دارای صفت علم است، خداوند را وقتی که با صفت علم در نظر بگیرید، یک اسم می شود، یعنی عالم...
لذا اسماء آن کمالات خدا هستند.
✨ اینکه خداوند می فرماید:همهی اسماء را آموخت، یعنی خداوند در آدم تجلی کرد.
🔸 دقیقه ۱۴
خداوند با همهی اسماء در آدم تجلی کرد،یعنی آدم مظهر تام خدا شد،اگر خدا عالم است، آدم عالم هست، خدا قادر است، آدم قادر هست....
🔸 دقیقه ۱۶
آدم چنان بی رنگ بود،چنان بی نقش بود که همهی اسماء خداوند در او تابید و مظهر اسم اعظم وخلیفه الله شد.
🔸 دقیقه ۱۷
این که می فرمايد:خداوند ۴۵ میلیون ثواب به انسان می دهد، ۴۵ میلیون گناه از انسان دفع می کند. کنايه از این است که اگر کسی این جمله را بگويد، به مقام کمال می رسد. هر کس لا اله الا الله را بگويد، به کمال حوا می رسد.
✨ حالا این جمله چه جمله ای هست؟ این جمله جمله ای است که توحید را به تمام و کمال نشان میدهد.
🔸 دقیقه ۱۹
ما آثار را از اشیاء می گیریم و کامل می شویم.
🔸 دقیقه ۲۱
شریک ندارد یعنی چی؟ یعنی یک شیء دیگری که در کنار خدا باشد و او هم رب باشد،اله باشد و آثارش را از خودش بروز بدهد نیست.
🔸 دقیقه ۲۵
همهی موجودات عالم را که نگاه کنید، می بینید که در بطن خودشان یک فقری نسبت به خدا دارند،در عمق وجودشان نسبت به خدا نیاز دارند.
🔸 دقیقه ۲۶
گناه یعنی همين چون اصل گناه به معنی نقص است، اصلا من، وجودم نقص است، وجودم حاجت است، وجودم فقر است، من وجودم گناه است. وقتی این جوری هستم، چگونه می توانم بگویم، من وجودم مستقل مال خودم هست؟! اصلا نمی توانم بگویم....
✨ هر موجود محدودی این جوری هست، مگر یک موجود نا محدود پیدا شود، اگر یک موجود نامحدود پیدا شد،هم وجودش از خودش هست، هم صفاتش از خودش هست. ما چند تا وجود نامحدود در عالم داریم؟یکی،یعنی اصلا در عالم یک نامحدود بیشتر تصور نمی شود...
✨ نا محدود یعنی چی؟یعنی شما هر جا که بروید خدا هست،پايان ندارد،نهایت ندارد.
پس این خدا جا برای موجود نا محدود دیگر نگذاشته است، وقتی که موجود نا محدود دیگری نبود، پس موجود دیگری نیست که صفاتش را از خودش داشته باشد، این می شود، خدا، لا شریک له
🔸 دقیقه ۲۸
فرق بین واحد بودن من و واحد بودن خدا چيست؟من واحدی هستم که در کنار من یک واحد دیگر هم می شود تصور شود.
🔸 دقیقه ۳۰
واحد عددی واحدی است که جا برای یک واحد دیگر می گذارد، دلیلش هم این است که این واحد عددی یک واحد محدود است.
✨ خدا وحدتش، وحدت حقیقی است.
🔸 دقیقه ۳۴
خداوند آن واحد و آن یگانه و آن بی نظیری است که نظیرش، مثلش، اصلا محال است که بیاید،باز هم علت چيست؟علت نامحدودی خداست.
🔸 دقیقه ۳۶
الف و لام الصمد را دقت کنید، یعنی خداوند قبله گاه تمامی موجودات عالم است.
🔸 دقیقه ۳۹
خداوند همسر برای خودش نگرفته،چه کسی همسر می گیرد؟کسی که ناقص است.
✨برهنگی خودش یک نقص است و لذا این است که انسان ها دوست ندارند،برهنه باشند.
✨ چرا خداوند نقص ندارد؟چون نامحدود است، موجود محدود نقص دارد،کم و کمبود دارد.
🔸 دقیقه ۴۱
فرزند هم ندارد....
✨ مادر یک موجود مرکب است، می تواند بچه را که جزئی از خودش هست، جدا کند،اما خدا مرکب نیست، بسیط است، بسیط یعنی اصلا جزء ندارد.
🔸 دقیقه ۴۶
اگر کسی به مقام شهود این حقایق در مورد خدا برسد،حالا به مقام کمال رسیده است.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3984
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه سی و پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
ای احمد! اول عبادت سکوت است و روزه
اول عبادت یعنی اولین چیزی که برای سیر عبودی لازم داریم.
🔸 دقیقه ۳
سکوت موجب میشود که حکمت در قلب انسان ایجاد میشود.
✨ صحبت کردن یک حجاب خیلی غلیظی بر روی قلب ایجاد میکند.
✨ حکمت همان قوهی باطن بینی است.
✨ اگر به کسی حکمت داده شود،خیر کثیر به او داده شده...
چه نعمتی بالاتر از این که انسان قوهی باطن بینی داشته باشد.
✨ سکوت، حکمت را به جا می اورد،و حکمت برای انسان معرفت می آورد. یعنی انسان یک معرفت توحیدی پیدا می کند. اين حکمت، نور است. این نور از کجا تابیده؟از خدا تابیده، وقتی که این نور وارد قلب انسان میشود، انسان خودش را نور می بیند و این نور در واقع نورِ الله است. انسان یک معرفت شهودی و حضوری نسبت به خدا در خودش می بیند.
🔸 دقیقه ۶
وقتی که انسان یک معرفت حضوری نسبت به خدا پيدا کرد،یقین هم پيدا می کند. اين معرفت حضوری همان نوری است که انسان در خودش می یابد، در خودش می بیند.این نور ،نور الله است و لذا وقتی که در قلب من حاضر می شود، من الله را در خودم حاضر می بینم و این معرفت یقین می آورد.
✨ هیچ وقت در معرفت حضوری شک وجود ندارد،معرفت حضوری با یقین همراه است. مثل غم و شادی، تشنگی، گرسنگی اينها چیز هايی هست که ما به علم حضوری در خودمان پيدا می کنیم، تشنگی در وجود من حاضر است. گرسنگی غم،شادی در وجود من اصلا حاضر هستند، این معرفت حضوری میشود، همين معرفت حضوری یقین هم می آورد.
🔸 دقیقه ۱۰
یقین لشگریانی دارد،لشگریان یقین چيست؟
از امام رضا(ع)سؤال کردند که ايمان چيست؟فرمودند:ايمان در مرتبهی اول اسلام است، انسان تسلیم شود....
بالاتر از آن ايمان است، یعنی قلب ايمان می آورد.
بالاتر از ايمان، تقواست، یقین بالاتر از تقوا هست.
از اسلام و ايمان و تقوا،یقین بالاتر است و
هیچ چیزی کمتر از یقین بین مردم پخش نشده.
🔸 دقیقه ۱۱
از کجا بدانم که یقین دارم؟فرمود:علامتش این است که انسان توکل بر خدا می کند.
✨ اسلام اکبر: فنای ارادهی انسان در ارادهی خدا،که اصلا انسان در مقابل خدا اراده و خواست نداشته باشد.
🔸 دقیقه ۱۵
رضا یعنی خشنودی، خوشحالی
✨ رضا عبارت است از بهجت و خوشحالی به آنچه که خدا داده، یعنی انسان در فقر به همان اندازه خوشحال باشد که در غنا خوشحال است.
✨ فرق توکل و تفويض: در توکل من خودم را می بينم و در کارهایی که مطابق میل من است، اینها را به خدا واگذار می کنم....
اما در تفويض انسان دیگر نمی بیند که آيا اين خوب است یا بد؟
کلا همهی امورش را به خدا واگذار کرده
✨ این قدر مقام تفويض بالاست که فرمود:"اول الدین معرفة الجبار و آخره تفويض الامر الیه"
اول دين معرفت خداست و آخرش این است که واگذار کنی.
منتهی چه معرفتی باعث میشود که انسان به مقام توکل، تسلیم و رضا و تفويض برسد؟آن معرفتی که از حکمت قلب ناشی می شود و آن حکمتی که از سکوت و روزه داری حاصل میشود.
🔸 دقیقه ۱۸
حضرت علی(ع): انسان طعم ايمان را نمی چشد، مگر اینکه به این یقین برسد که، هر چه برای من آمده، این مقدر بوده که بیاید. هر چه هم برای من نیامده، مقدر نبوده که بيايد.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3987