🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه چهلم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
جهل و حماقت در زبان شریعت فرق می کند، یعنی چه بسا معنای دیگری برای آنها می کند.
✨ علامت های جهل و حماقت
عالمی که به علمش عمل نکند،جاهل است.
✨ کسی بر خدا جرأت نمی کند،مگر آدم جاهل
بالاخره انسانی که گناه می کند،این یک جرأت است.
✨ همين که جرأت می کند، کاری را که خدا نهی کرده،انجام دهد، به این آدم جاهل می گویند.
✨ آدم جاهل یا افراط می کند،يا تفریط می کند. یعنی حد میانه ندارد.
🔸 دقیقه ۵
بزرگترین فقر حماقت است.
✨ کسی که نظر می کند در عیب های مردم،بعد بر آنها انکار می کند، که چرا شما چنین عیبی دارید؟...
ولی خودش همان عیوب را دارد،همان عیوب را برای خودش می پسندد،این یک آدم احمق است.
🔸 دقیقه ۷
آیا من هم این عیب را دارم؟ اگر این عیب را دارم ،به خودم مشغول باشم.
🔸 دقیقه ۱۴
شریعت بسیار برای آبروی مؤمنين و مسلمانان اهمیت قائل شده،که عجیب است.
✨ کسی آبروی کسی را بریزد،مثل این است که کعبه را ویران کرده است.
✨ اینکه می گوید: آبروی یک مؤمن، نه حتما سلمان فارسی، همين مردم عادی ،بالاخره مسلمان است و ايمان به خدا دارد،کسی آبروی کسی را ببرد،این در قيامت با یزید محشور می شود.
✨ آبروی مؤمن مثل خونش است.
🔸 دقیقه ۱۸
اسلام نمی خواهد که راحت آبروی مردم ریخته شود.
✨ این را دقت کنید،در جایی حرفی از کسی پیش می آید،آبروی او را آبروی خودتان بدانید.
✨ من به حریم اعتبار و آبروی مردم نمی توانم وارد شوم،راحت نمی شود که وارد شد و هر چه دلش خواست راحت بگوید،حتی اگر حقیقت داشته باشد، بنای اسلام بر پوشیدن است.
🔸 دقیقه ۲۱
دینداری هست،اما دینی که واقعا به جان انسان وارد شده باشد نیست.
🔸 دقیقه ۲۳
از شرایط قاضی عدالت است. این عدالت لازمهاش این است که این آقا حداقل ده سال در خلوت خانهاش عبادت کند و ریاضت بکشد،مجاهدت کند،آن نفس را بکُشد،بعد با یک قلب صاف و پاک برای قضاوت برود.
🔸 دقیقه ۲۹
رسول اکرم(ص):ملعون است، ملعون است، کسی که بداند دیگری برای این پستی که من دارم ،او از من لایق تر هست و او کنار نرود.
از آن طرف هم می فرمايد: خدا رحمت کند، کسی را که بداند برای آن کاری که دارد،کسی شایسته تر هست و کنار رود.
🔸 دقیقه ۳۱
اوضاع جامعه آشفته هست، می گوییم از کجاست؟ از خودمان هست. قاضی عدالت ندارد،آن آقای رئیس عدالت ندارد و....عدالت چیز آسانی که نیست.
✨ اصلا چیزی که اهمیت ندارد، مسئلهی عدالت است.
🔸 دقیقه ۳۳
امانت شرط است.
✨ اينها یک ملاک هایی است که انجام نمی شود، بزرگترین سِرش هم اين است که دینداری باور قلب ما نشده و به قلب ما نرسیده، بکوشیم قلب ما يک بویی از دین ببرد.
#نکات_اخلاقی
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4144
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
📖 باب دیدار برادران دینی
✨ امام باقر(ع) فرمود: خدای بزرگ بهشتی دارد که جز سه کس وارد آن نشود: مردی که بر زبان خود به حق داوری کند. مردی که برادر مؤمنش را در راه خدا زيارت کند،و مردی که برادر مؤمنش را در راه خدا بر خود مقدم بدارد.
✨ امام صادق(ع) می فرمود: هر کس برادرش را در حال بیماری یا سلامتی برای خدا زيارت کند و برای فریب او یا دریافت عوضی به دیدار او نرود، خداوند هفتاد هزار فرشته بر او می گمارد که پشت سر او ندا می کنند: "خوش باشی و بهشت گوارایت باد؛شما زائران خدایید و شما میهمانان خدای مهربانید". تا به منزلش برگردد.
یسیر گفت: فدایت شوم،اگر چه آن مکان دور باشد؟ فرمود: آری،ای یسیر اگر چه تا آن مکان یک سال راه باشد،زیرا خداوند بخشنده است و فرشتگان فراوان اند؛ او را بدرقه می کنند تا به منزلش برگردد. ص۳۷۴
📚 اصول کافی، جلد چهارم
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه بیست و نهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
نماز غفیله
کتابی که می خوانیم،کتاب عروة الوثقی از سید محمد کاظم یزدی هست.
خود ایشان معتقد به استحباب نماز غفیله است.
✨ رسول خدا(ص): نماز نافله در ساعت غفلت بخوانید،هر چند دو رکعت خفيف باشد، این دو رکعت به ارث می گذارند، دارالکرامه را که همان بهشت است.
🔸 دقیقه ۳
منظور از ساعت غفلت چيست؟
در زمان رسول اکرم(ص)اینگونه بود، نماز مغرب را که می خواندند، به منزل می رفتند و شام می خوردند،دوباره باز برمی گشتند....
نماز عشاء را می خواندند و بعد می رفتند،می خوابیدند.
این لحظه ای که بین مغرب و عشاء فاصله شد،این را ساعت غفلت می گفتند.
✨ این اصل روايتی هست که از حضرت وارد شده،اما کیفیت خواندنش نیامده
✨ شيخ طوسی در مصباح(مصباح کتاب دعا هست و مال شيخ طوسی است) روايتی از هشام بن سالم از امام صادق(ع) می آورد، که کیفیت نماز را در آنجا بیان می کند.
🔸 دقیقه ۶
پس دو تا روایت هست،یکی از رسول خدا(ص) و یکی از امام صادق(ع)
✨ در روایت امام صادق(ع) مشخص نشده که این همان دو رکعتی است که رسول خدا(ص)فرموده بخوانند،چون امام صادق(ع) فقط فرموده که دو رکعت به این شکل بخوانند.
✨ سند روایت شيخ طوسی خیلی مشخص نیست.
✨ فقهایی که(مثل صاحب عروة، مرحوم یزدی) گفتهاند: نماز غفیله مستحب است، به خاطر این است که سند شيخ طوسی را به هشام بن سالم، سند قابل قبولی دانسته اند،و حال آنکه یک اشکالی در اينجا هست،و آن اینکه شيخ طوسی روایت هايی را که در دو کتاب تهذیب و استبصار نقل می کند.
کتاب تهذیب و استبصار که مال شيخ طوسی هست، کتاب های روایی هستند، کهدر آنجا کلا روایت نقل کرده.چهار تا کتاب روایی داریم(کافی،تهذیب، استبصار،من لایحضره الفقیه)
شيخ طوسی در تهذیب و استبصار،روایت هایی را که از هشام بن سالم نقل کرده، صحیح است و سند، سند درستی است.
🔸 دقیقه ۸
خود اين هشام بن سالم دو تا کتاب دارد،یکی را می گویند: کتاب هشام بن سالم
و یکی را می گویند: اصل هشام بن سالم
✨ تقریبا چهارصد تا کتاب در زمان خود ائمه بوده که اينها به اصول اربعمائه معروف بوده،که اصحاب ائمه نوشته اند....
مثلا اصل هشام بن سالم،اصل زراره و ....
✨ سند شيخ طوسی به هشام بن سالم صحیح است، منتهی روایت هایی که شيخ طوسی از اصل هشام بن سالم نقل کرده ،این روایت ها همه درست هستند.
✨ روايتی که شيخ طوسی در مصباح از هشام بن سالم نقل کرده،این معلوم نیست که شيخ از اصل هشام بن سالم نقل کرده،ممکن است از جای دیگری نقل کرده،چون تصریح نکرده است.
✨ این است که نماز غفیله سندش کلا ضعیف
است و قابل عمل نیست.
🔸 دقیقه ۱۴
یک مطلب دیگر: در سیرهی ائمه اطهار(ع) ما هیچ روايتی نداریم که مثلا بگويد: ائمه بعد از چهار رکعت نافله، دو رکعت هم غفیله می خواندند، یا قبل از چهار رکعت، دو رکعت غفیله می خواندند.
مضافا بر اینکه اصلا خواندن نماز مستحبی در وقت نماز واجب درست نیست، مگر اینکه دلیل خاص داشته باشد. مثلأ نافله مغرب را می شود،خواند.
🔸 دقیقه ۱۶
احتیاط در همان ترک نماز غفیله است، و بهتر است دو نماز نافله خواتده شود.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4151
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه سی و چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۴
خیلی از حب ها و علاقه هایی که ما داریم،برای خدا نیست.
✨ انسان یک موجود ناقص است، دوست دارد خودش را پُر کند.
اما با چه چیزی پر کند؟
نه اینکه ما خيال می کنیم،دنيايی هستیم،می خواهیم با دنیا خودمان را پر کنیم،لذا دنیا را صمد و کامل می دانیم و دنیا را مکمل خودمان می دانیم.
🔸 دقیقه ۸
وقتی فرش می سوزد،چرا می گوییم، دلم سوخت؟چرا فرش همسایه که می سوزد، نمی گویم: دلم سوخت.
✨ همين محبت هاست که ما را در دنیا نگه داشته، همين محبت هاست که باعث شده ما از مرگ بیزار باشیم....
همين محبت هاست که در قيامت به صورت های وحشتناکی ظاهر می شود و انسان بايد در باطن محبت های خودش بسوزد.
🔸 دقیقه ۱۰
جهنم در واقع باطن محبت های مابه دنیا هست،مگر دنيايی باشد که انسان آن دنيا را به خاطر خدا دوست داشته باشد.
✨ بهشت آن جهت الی الهی دنیا است.
🔸 دقیقه ۱۲
اصل در این راه گذشتن از نفس است،ما در این راه باید از نفس بگذریم تا به روحمان برسیم.روح ما همان نفخه ی خداست.ما اگر به روح خودمان برسیم،به خدا رسیدیم.منتهی انسان بايد از نفس بگذرد. تنها کاری که در عرفان به دنبالش هستيم، همين است که انسان از نفس بگذرد.
✨ نفس چيست؟ نفس مجموعهی تعلقات انسان به این دنیا است. مجموعهی محبت های انسان به این دنیا و مجموعهی لذتهای انسان از این دنیا است.
مجموعهی منفعت طلبی های انسان است.
🔸 دقیقه ۲۰
هر کسی در زندگی خودش یک ناراحتی هایی دارد،چرا مثلأ ازدواج این همه سفارش شده؟به خاطر این که ازدواج سازندهی انسان است.
✨ میدان قوی کردن روح همان محیط خانواده است،محیط کار انسان و ...همین که انسان کوتاه بیاید،نرمش نشان دهد. بالاخره خیلی از دعواهایی که در خانواده هاست، به خاطر نفس است.
✨ صبر جمیل
✨ شما اگر در قیامت بخواهی مقام صبر را کسب کنی،چگونه می خواهی به دست آوری؟
🔸 دقیقه ۲۴
" ان الله یحب الصابرین "
"ان الله یحب المتوکلین "و....
اینهایی را که در قرآن می فرمايد:یحب، خداوند صالحین را دوست دارد،خداوند صابرین را دوست دارد. این رابطهی حبی معلوم می شود، یک مقامی فوق مقام بهشت است،یک مقام روحانی است که از مقام های قرب است.
🔸 دقیقه ۲۶
ما تحت قدرت و امر و ارادهی خدا هستیم،اينها را قوی در زندگی خودتان ببینید،هیچ کاری بدون ارادهی خدا انجام نمی شود، همه در تحت قدرت و مالکیت خدا هستیم،لذا انسان راضی باشد.
✨ مشکل را به خدا واگذار کن
🔸 دقیقه ۲۷
رنجیدن درست نیست
🔸 دقیقه ۲۹
تابع امر خدا باشیم
✨ انسان مزد طلب نباشد،انسان عبد است.
عبد بايد اوامر و نواهی خدای خودش را انجام دهد.
✨ کمال انسان به عبد بودن است.
🔸 دقیقه ۳۱
اگر انسان واقعأ به مرحلهی عبد بودنش برسد، رب می شود.
🔸 دقیقه ۳۴
شهوت و غضب برای خدا باشد.
✨ داستان ناسزا گفتن یک مرد شامی به امام حسن(ع)
✨ ماجرای مروان و پناه گرفتنش در باغ امام سجاد(ع)
زن مروان: خوشترین روزهای عمرم ،آن روزهایی بود که در باغ علی بن حسین(ع) زندگی کردم.
🔸 دقیقه ۳۹
باید از شهوت و غضب بگذری، از لذت بگذری...
منتهی یک همت مردانه ای می خواهد که انسان پا در راه بگذارد و تمرین کند، لذا اگر می بینید در محیط خانواده تان اضطراب ها و نابه سامانی هایی هست، همين ها را قدر بدانید، با همین ها از نفستان بگذرید.
🔸 دقیقه ۴۱
شریعت که فقط نماز خواندن و حج رفتن نیست....
شما حتما اصول کافی خواندید،یا دارید می خوانید.
✨ هر کس بتواند، یک دور اصول کافی را روی خودش پیاده کند، این شریعت می شود. واقعا بتواند دروغ گفتن و حسد را از خودش دور کند.
شریعت مجموعه همهی اینها هست. یکی افعال است، که افعالش را تحت امر خدا تطبیق دهد.
اخلاقش را تحت امر خدا ،کدام خُلق را ظهور دهد،کدام خلق را ظهور ندهد.
اعتقاداتش (اعتقادات توحیدی، معاد...)اعتقادات درستی بکند.
همهی اینها را به پای هم درست انجام دهید یک شخص شریعتی می شوید.
✨ شریعت مراتب دارد
🔸 دقیقه ۴۳
مردم شریعتی نیستند،به دنبال دنیا هستند.
✨ امام حسین(ع):مردم بندهی دنیا هستند، و دین هم یک مزهای روی زبانشان هست.
🔸 دقیقه ۴۶
عبادات ما به اضافهی توسل امید هست،که عنایات را از آن طرف جذب کند.
✨ توسل به امام زمان(ع) و به خصوص امام حسین(ع)
این را گفتم و باز هم میگم در روضه های امام حسین(ع)زیاد شرکت کنید،به این نیت که امام حسین(ع) یک توجهی کند و یک فتحی شود.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4154
🎙#خلقت_آدم جلسه ششم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔹 دقیقه ۱
از خصوصیات دیگر شیطان که از قرآن قابل استنباط هست،این است که شیطان دارای اعوان و انصاری است، و توسط آنها بیشتر انسان ها را گمراه می کند.
💦 در قرآن خداوند يک فعلی را هم به غیر خودش نسبت می دهد و هم به خودش نسبت می دهد. یکجا می فرمايد: جبرئیل قرآن را به پیامبر(ص)تعلیم داد و در جایی دیگر می فرمايد: خدا خودش تعلیم داد.
🔹 دقیقه ۴
در عالم وحدت فاعل هست،یعنی ما در عالم فاعل متکثر نداریم، یک فاعل داریم که خداست و بقیه اينها مراتب فعل خدا هستند، شئون فعل خدا هستند. درست مثل خودمان که اگر دقت کنید ،می بینید که اگر چشم من می بیند، من دو جور تعبیر می کنم. یک وقت می گویم: چشم دید. یک وقت می گویم: من دیدم.
🔹 دقیقه ۸
در وجود من ده تا فاعل نیست، چشم یک فاعل مستقل، گوش یک فاعل مستقل این جوری نیست. یک فاعل هست و آن هم (من) منتهی من خودم را به اطوار مختلف ظهور دادم.
🔹 دقیقه ۱۲
چون یک فاعل واحد در عالم هست،پس يک ارادهی واحد در عالم هست.
💦 جبرئیل یک مرتبه ای از فاعلیت خداست.
عزرائیل یک مرتبه ای از فاعلیت خداست.
ما هم همین طور یک مرتبهای از فاعلیت خدا هستيم.
💦 بحث جبر و تفويض اینجا اصلا نمی آید،موضوعا قابل بحث نیست.
بحث جبر وتفویض در جایی هست که دو تا فاعل باشد.
💦 منتهی چه نسبتی بین ارادهی خدا و ارادهی من هست؟آیا من را به حال خود رها کرده و گفته: هر کاری که دلت می خواهد انجام بده؟...
تفويض معتزلی همین است که می گفتند: اصلا خداوند ما را به حال خودمان رها کرده
💦 اشاعره می گفتند: نه، خدا ارادهی ما را باطل کرده است.
در مذهب اشعری یا معتزله معتقد به تعدد اراده بودند.
🔹 دقیقه ۱۶
اما در مذهب امر بین الامرین این طوری نیست.
💦 امر بین الامرین خودش دو مرتبه دارد.یک مرتبهی نازل و یک مرتبهی عالی، مرتبهی نازلش آن هم بر مبنای تعدد اراده است که خواجه نصیر می گوید: خدا هست،ما هم هستیم. خدا هم یک فاعل ما هم یک فاعل، خدا هم اراده دارد،ما هم اراده داریم. منتهی چیزی که هست، خدا اراده کرده است که ما افعالمان را با ارادهی خودمان انجام دهیم.
🔹 دقیقه ۱۸
امر بین الامرین یک مرتبهی اعلی دارد،که در عرفان هست.
💦 اما در عرفان می گویند: یک فاعل واحد در عالم هست و یک ارادهی واحد در عالم هست. اگر تو فاعل هستی، فاعلیت تو شأنی از همان فاعل کل است.
🔹 دقیقه ۲۳
مسئلهی امر بین الامرین را مولوی در دفتر پنجم ثابت می کند.و خیلی اصرار دارد که انسان از خودش اختیار دارد.
دقیقا طبق شیعه بحث میکند
🔹 دقیقه ۲۴
عارف دو جور نظر می کند،یک وقت هست که به ما انسان ها نظر می کند...
یک وقت به اصل منبع نظر می گند و می گوید: اوست که این کارها را انجام میدهد.
🔹 دقیقه ۲۶
قرآن یکجا گمراه کردن را به شیطان(۶۲،یس)نسبت می دهد و یک جا به خدا (۲۳،جاثیه)نسبت می دهد.
🔹 دقیقه ۲۸
عالم آفرينش مرتبه مرتبه است.
💦 در مورد شیطان آمده که اصل اغواء ازخود شیطان است که اغواء می کند....
اما از طرف دیگر خود او اعوان و انصاری دارد، که اينها گمراه می کنند. مثلا "افتتخذونه و ذریته اولیاء"۵۰،کهف
شما شیطان و ذریه اش را اولیاء می گیرید.
🔹 دقیقه ۳۵
عبد کيست؟ عبدالله کسی است که در او ذرهای استقلال نیست.
تمام وجودش را از خدا می بیند.
🔹 دقیقه ۳۶
هیچ گاه به خوابهایی که می بینید، اعتماد نکنید.
💦 شیطان به ما دسترسی دارد،لذا در خواب می آید،یک صورتی را به ما نشان می دهد و به ما القاء می کند، که این امام زمان(ع) است، این فاطمه زهرا(س)است.
🔹 دقیقه ۳۸
ذریه اش، قبیله اش یا جن و انسی که نه قبیلهی او هستند،نه ذریه ی او هستند،اما اینها همانسان را گمراه می کنند.
💦 البته اعوان و انصار شیطان از حیث قدرت با هم فرق می کند.
🔹 دقیقه ۴۱
در مورد کفار قرآن می فرمايد: هر کافری یک شیطانی همراه او هست.
💦 بعضی اختراعات دانشمندان واقعا برای بشر خطرناک است(و به الهامات همین شیطان هاست)
🔹 دقیقه ۴۵
به طور کلی هر انسانی که متولد می شود، به همراه او از اجنه هم متولد می شوند و لذا با هر انسانی از اجنه هم وجود دارند،منتهی چیزی که هست، اگر این انسان مسلمان باشد،آنها هم مسلمان هستند و کمکش می کنند،ولی اگر این انسان کافر باشد،به قول قرآن یک جن شیطانی همراه او هست.
🔹 دقیقه ۴۷
ملائکه ای هم موکل بر انسان هستند، که امر به خوبی می کنند.
💦 ملائکه ای هستند که به او الهام می کنند.
ملائکه ای هستند که از بلا نگهش می دارند.
ملائکه ای هستند که به او علم می آموزند.
🔹 دقیقه ۵۲
تحول روحانی حافظ
🔹 دقیقه ۵۶
انسان یا عالم ربانی باشد،یا متعلم علی سبیل النجاه، متعلمی باشد، که به دنبال علم برود،از عالم ربانی علم یاد بگیرد.
و خودش را به وسيلهی این علم نجات دهد.
#شیطان_شناسی
🆔
https://eitaa.com/moravej_tohid/4156
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 دعوت کردن مردم به آن حضرت(ع)
💥 امام صادق(ع)فرمود: علمای شیعیان ما سد کننده راه نفوذ ابلیس و هم دستانش هستند،که آنها را از خروج بر ضعفای شیعیان ما باز می دارند،و از اینکه ابلیس و پیروان ناصبی او بر اینان مسلط شوند مانع می گردند،توجه کنید که هر کس از شیعیان ما بر این کار به پا ایستد یک میلیون بار بهتر است از کسی که با رومیان و تُرک و خزر (دشمنان عمدهی مسلمین در آن روز) به جهاد برخیزد،زیرا که این از دین دوستان ما دفاع می کند و او از بدن های ایشان.
📚 مکیال المکارم، جلد دوم، ص۳۵۴
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 " بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ " هود،۸۶
آنچه خداوند برای شما باقی گذارده، برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید.
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨ "وابتغوا الیه الوسیله" ۳۵،مائده
برای رسیدن به خدا وسیلهای پی جویی کنید.
این وسیله چیزی نیست،جز ذوات مطهر همین اولیاء بزرگ خدا
✨ هر کس که اراده دارد به سوی خدا حرکت کند،باید از شما شروع کند.
✨ انسان که نمی تواند مستقیم با ذات خدا اتصال پیدا کند،باید با طی مراتب مقید به آن مرتبهی مطلق برسد
زانک هفصد پرده دارد نور حق
پردههای نور دان چندین طبق
✨ مولانا: امام آن کسی است که عالی ترین مرتبهی وجود را برخوردار هست و هفتصد درجه و هفتصد مرتبه مادون وجود امام هست، که هر انسانی متناسب با وجود خودش با این مراتب هفتصد گانه اتصال پیدا می کند و وقتی که در آن مسیر قرار گرفت، مرتب ارتقاء وجودی پیدا می کند.
✨ ما نمی توانیم نور خدا را یا نور امام را که در اعلی مرتبهی وجود هست،مستقیم دریافت کنیم،می سوزیم. باید از طريق مراتب مادون وجود امام که همان اولیایی هستند که خداوند برای انسانها مقرر فرموده، با امام اتصال برقرار کنیم،که اينها نور امام را ضعیف می کنند و می رسانند به نفسی که مستعد سلوک هست.
✨ خود حضرت موسی(ع) خداوند از حجاب درخت با او صحبت کرد.
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4159
🌸🌸🌸🌸🌸
🌴 آداب زندگی پیامبر(ص)
📖 باب هفتم، آداب خوابیدن
💥 در مکارم اخلاق آمده است که: پیامبر(ص) بر روی چیزی جز حصیر نمی خوابید.
💥 امام باقر (ع)فرمود: پیامبر(ص) که از خواب بیدار می شد برای خدای متعال سجده می کرد.
💥 امیرالمؤمنین (ع)فرمود: شب زنده داری، باعث تندرستی و رضایت خداوند-عزوجل- و قرار گرفتن در معرض رحمت خدای متعال و تمسّک به اخلاق پیامبران است.
📚 سنن النبی (ص)علامه طباطبایی (ره) ص۱۹۲
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 @moravej_tohid
🌸مژده ای دل که مسیحا پسری آمده است
🌸بهر ارباب، چه قرص قَمری آمده است
🌸وإن یَکادست به لبهای ملائک، به فَلک
🌸العجب، ماهتر از مَه، بشری آمده است...
✨ میلاد با سعادت شبه نبی مکرم اسلام، اذان گوی دشت کربلا، حضرت علی اکبر علیه السلام مبارک
🆔 @moravej_tohid
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه شانزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
خداوند در زمان و در مکان نیست.
✨ ما هر زمانی را که حساب کنیم،خداوند در آن زمان بوده و هست و خواهد بود، بنابراین می فرمايد: پیشی نگرفته است بر خداوند نه وقتی نه زمانی، هیچ کدام بر خداوند سبقت نگرفته است. اینگونه نبوده که در قدیم الایام یک زمانی بوده که خالی از وجود خداوند باشد.
🔸 دقیقه ۳
زمان از خواص ماده است، بنابراین موجودات مادی در زمان هستند.اگر موجودی مادی نبود،در زمان نیست.
مثلأ ملائکه را نمی شود گفت در زمان هستند،نمی شود گفت که جبرئیل در چه زمانی به وجود آمده؟
✨ ائمه اطهار(ع)هر کلمهای که بیان می کنند، خودش حکمت است.
چرا حضرت دو تا (زمان) فرموده،یکی پیشی نگرفته بر خدا وقت
دوم، پیشی نگرفته بر خدا زمان
وقت و زمان آوردند، این اشاره به این مطلب دارد که: ما یکبار موجودات زمانی هستیم،یعنی در زمان هستيم و یکی اینکه، شخصیتی از ناحیهی زمان پیدا کرديم.
هر موجود زمانی این دو خصوصیت را دارد.یکی این که، در زمان است، مثل این که الآن ما در سال ۱۳۸۸ هستيم....
و یک خصوصیت دیگر اینکه، موجودات زمانی از این که در زمان هستند، وقتی ما اينها را یک نسبتی با زمان می دهیم ،یک شخصیتی پیدا می کنند.
🔸 دقیقه ۷
هر انسانی بالاخره یک نسبتی با زمان دارد،می گوییم: انسان امروزی،انسان دیروزی
✨ ما شخصیتی که در چهل سال پیش داشتیم و شخصیتی که الآن دادیم،وقتی که با هم مقایسه می کنیم، می بینیم یک شخصیت متفاوتی است.
🔸 دقیقه ۱۱
خداوند نه موجودی است که در وقت است و نه موجودی است که از ناحیهی نسبت دادن به زمان یک شخصیتی پیدا می کند.
✨ ما نمی توانیم بگوییم: خدای هزار سال پیش این طوری بوده،خدای امسال این طوری است.
خداوند يک حقیقت واحد و ثابت است.
🔸 دقیقه ۲۲
در مورد مکان هم دو خصوصیت داریم،یکی اینکه در مکان هستيم و یکی اینکه یک شخصیتی از ناحیهی نسبت یافتن به مکان داریم.
🔸 دقیقه ۲۶
خداوند شخصیتی از ناحیهی نسبت یافتن با مکان پیدا نمی کند، چرا؟ چون خدا در مکان نیست.
🔸 دقیقه ۳۰
یکی دیگر از خصوصیاتی که حضرت برای خداوند بیان می فرمايد: آن خدایی که از خفیات امور باطن است.
اینجا باطن است،یعنی پنهان است، از خفیات امور یعنی از امور باطنی و مخفی
✨ انسان یک بُعد وجودش حواس ظاهری است، اما انسان یک دستگاه های ادراک باطنی همدارد،مثلأ قوهی خيال اینگونه است،..
یا مثلأ انسان دارای عقل هست که یک قوهی ادراکی و باطنی هست.
🔸 دقیقه ۳۴
قاعدهی عقلی: حکم کل تابع حکم جزء است.
✨ از عقل بالاتر، قلب هست که قلب هم دارای ادراک باطنی است...
منتهی ادراک عقل با ادراک قلب فرق می کند.
🔸 دقیقه ۳۹
قلب باید خدا را ببیند،منتهی چطوری خدا را ببیند؟ آن احتیاج به تزکیه و تصفیه و جهاد با نفس دارد.
🔸 دقیقه ۴۳
عقل و قلب انسان مراتب باطنی ادراک انسان هستند و می توانند،باطن را تشخیص دهند..
ولی در عین حال تشخیصشان نسبت به خدا یک تشخیص ضعیف است، یک تشخیص در حد خودش است.
✨ هر فیلسوفی که با عقل خود خدا را دریافت کرد، باید بداند که این خدایی را که دريافته، آن خدای واقعی نیست،هر عارفی که با قلب خودش خدا را دریافت باید بداند که این خدایی که دريافته آن خدای واقعی نیست، این خدایی است که به اندازهی گنجایش عقل خودم یا قلب خودم به آن دست پیدا کردم....
والا خداوند برتر از همهی اینهاست.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4163
ششمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
مکانیزم وحی چیست؟
بیان مراتب فهم (فهم مادی – فهم قلبی)
منظور از شهود عرفانی چیست؟
منظور از علم عرفان چیست؟
منظور از علم توحید چیست؟
وسعت و گشایش قلب چگونه ایجاد می گردد؟
چه علمی توانایی دارد وارد قلب شود؟
ملاک صحت و درست بودن مشاهده چیست؟
عصمت در خیال چه زمانی ایجاد می شود؟
شرط نبوت چیست؟
منظوراز احادیث قدسی چیست؟
آیا در زمان وحی، تاریخ و جامعه در تبدیل معنا به لفظ دخالتی دارند؟
تفاوت مراتب قرب فرائض و نوافل در دریافت وحی و مکاشفات
اشعار مولانا در تعارض عقل بشری با عقل انبیاء
نهایت پرواز اندیشه غرب تا کجاست؟
دلیل تحریف نشدن قرآن تا کنون چیست؟
بیان تاریخچه کتاب های آسمانی در ادیان مختلف و از بین رفتن آنها
مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند .
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید .
@moravej_tohid
جهت مشاهده و دانلود از آپارات:
https://aparat.com/v/6np5e
پرسش و پاسخ ج 6.mp3
38.4M
ششمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
مکانیزم وحی چیست؟
بیان مراتب فهم (فهم مادی – فهم قلبی)
منظور از شهود عرفانی چیست؟
منظور از علم عرفان چیست؟
منظور از علم توحید چیست؟
وسعت و گشایش قلب چگونه ایجاد می گردد؟
چه علمی توانایی دارد وارد قلب شود؟
ملاک صحت و درست بودن مشاهده چیست؟
عصمت در خیال چه زمانی ایجاد می شود؟
شرط نبوت چیست؟
منظوراز احادیث قدسی چیست؟
آیا در زمان وحی، تاریخ و جامعه در تبدیل معنا به لفظ دخالتی دارند؟
تفاوت مراتب قرب فرائض و نوافل در دریافت وحی و مکاشفات
اشعار مولانا در تعارض عقل بشری با عقل انبیاء
نهایت پرواز اندیشه غرب تا کجاست؟
دلیل تحریف نشدن قرآن تا کنون چیست؟
بیان تاریخچه کتاب های آسمانی در ادیان مختلف و از بین رفتن آنها
مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند .
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید .
@moravej_tohid
جهت مشاهده و دانلود از آپارات:
https://aparat.com/v/6np5e
#علامه_مروجی_سبزواری
#پرسش_و_پاسخ
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽