┄═•✺🔹﷽🔹✺•═┄
امام علی علیه السلام:
اقْبَلْ عُذْرَ أَخِيكَ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ عُذْرٌ فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً.
عذر برادرت را بپذیر و اگر برای او عذری نبود برایش عذری بتراش.
📚 تحفالعقول، ص ۱۱۲
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
حَسْبِ حالی نَنِوِشتی و شد ایّامی چند
مَحرمی کو که فرستم به تو پیغامی چند؟
ما بدان مقصدِ عالی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نَهَد لطفِ شما گامی چند
#حــــافـــظ
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
#مقامات_حضرت_زهرا(س)
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
┄═•✺🔹﷽🔹✺•═┄
✨صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی المُتَوَحَّدِ بِالهِمَّة العُلیا،المُتَوَسَّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا،مَرکَزِ عالَمِ الوُجود،سِرِّ الواجِدِ و المَوجود،شَخصِ العرفان،عَینِ العیان،نورِ الله و سِرِّه الأتَمِّ،المُتَحقَّقِ بالکَمالِ الأعظَمِ،نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَد،المُتَشَخَّصِ بألْفِ الأحَدِ،فاتِحة کِتابِ الشهادة،والی وِلایةِ السِیادة،الاَحَدیَّةِ الجَمعِ الوُجودی،الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی،کَهفِ الإمامةِ،صاحِبِ العَلامةِ،کَفیلِ الدّینِ،الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ،الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ،إنسانِ العَینِ،لُغَزِ الإنشاء،مَضْمونِ الإبداعِ،مُذَوِّقِ الأذواق و مُشَوِّقِ الأشْواق،مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق،المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین،أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه
✨ولادت فرخنده و باسعادت خورشید شفاعت امام حسین(ع)بر وجود قطب عالم امکان،حضرت مهدی(عج)،اولیاء اللّه و شما عاشقان ولایت تبریک و تهنیت باد
🆔@moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
#زندگینامه
#علامه_شیخ_حمیدرضا_مروجی_سبزواری
(دامت برکاته)
#قسمت_دوازدهم
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
👇👇👇👇👇👇👇
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#هوالحکیم
#زندگینامه
#قسمت_دوازدهم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد:
«... مادام که در سبزوار بودم این ملاقاتها بین من و آن پیر در جریان بود و هر دو به یکدیگر وابستگی عجیبی پیدا کرده بودیم. من آنجا به غربت مولایمان امیرالمومنین (سلام الله علیه و علی اولاده) پی بردم که دست برسینه میگذاشت و میفرمود: در اینجا علم فراوانی جمع شده است ولی افسوس کسی را نمییابم که این علوم را به او منتقل نمایم.
آری این دردی بس طاقت فرساست که چشمهای، آب خوشگوار و حیاتبخش دارد ولی کسی نیست که از آب این چشمه بنوشد. یکی از علائم جاهلیت همین است که خود مولا در ترسیم جامعهای که در جاهلیت به سر میبرد چنین میفرماید: «... عالِمُها مُلجَم و جاهِلُها مُکلَم». عالِم در آنجا لجام بر دهانش خورده و امکان گفتن و نشر حکمتهای قرآنی و حقایق برهانی و معارف عرفانی را ندارد. حتّی زمانی که میفرمود: «سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی»، از او میپرسیدند که تعداد موهای سر من چند تاست.
ای عزیز، گمان نکنی که اگر مولا امروز در میان ما میبود و ندای سلونی را در میانداخت، در دنیای ما، امروزه مردم متمدن شده و از او چنین سؤالهای مضحکی را نمی پرسند. خیر، سنخ سؤالها همین است ولی بجای پرسش از تعداد موهای سر، از راز و رمزهای مولکولهای ژنتیکی از او میپرسیدند و از این قسم سوالها.
اما مولا میگوید قبل از اینکه از میان شما بروم، از من بپرسید، که من به راههای آسمان از راههای زمین آگاهترم. یعنی من کیفیت سیر اَنفسی و قلبی تو را بلدم و میتوانم قلب تو را از زمین وجود تو که طبیعت توست، عروج دهم و آن را در آسمانهای وجود تو به سیر وادارم، و قلبت را وارد آسمان عقل قدسی تو، سپس آسمان روح قدسی تو، و سپس سرّ تو، و خفیّ تو و اخفای تو نمایم، و پله پله تا ملاقات خدا تو را بالا برم. این است که مولا مردم را بر سه دسته تقسیم مینماید: عالم ربّانی، متعلّم علی سبیل النجاة، و همج الرعاع. مردم یا عالمی هستند که می توانند با سیر دادن قلب دیگران آنان را به ربّشان برسانند، یا متعلّمانی هستند که در فراق از ربّشان میسوزند و مشتاق ملاقات او هستند و تنها آرزویشان در زندگی این است که خود را از ظلمات طبیعت و وحشتکدهی حیوانیت، که مردم بدان خو گرفتهاند و از آن لذت میبرند، نجات داده و این عالَم را ترک گفته و به سوی ربّشان و ملاقات ربّشان در آسمانهای نور رهسپار شوند. این است که روز و شب ندارند و مدام در سوز و گدازند و دربهدر به دنبال عالم ربّانی.
این دو گروه بسیار اقلّ و قلیلاند و بسیار گمنام و ناپیدا، و این که امام علی (ع) فرمود: «المؤمن کالکبریت الاحمر»، مؤمن مانند کبریت احمر است، آیا تو هرگز کبریت احمر را دیده ای؟
همینها هستند که از شدت کمیابی و نایابی مثل کبریت احمر میباشند. بقیهی مردم از این دو گروه گذشته همج الرعاع هستند. (برای فهمیدن معنی همج الرعاع به حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه مراجعه کنید). و اگر سیّد این همه مشتاق من بود که علیرغم اختلاف سنّی زیاد نه تنها باب منزلش را بر رویم میگشود، بلکه ابواب اسرار قلبش را نیز بر من گشوده بود، شاید به همین دلیل بود که میدید در میان سیصد هزار مردم سبزوار یک نفر به طلب اسرار و گدایی معرفت به در خانهی او میآید، و هنوز معلوم میشود که این شهر، اگر چه در ظاهر مرده به نظر میآید و هیچ علائم حیاتی در او نیست امّا نبض این شهر هر چندگاه یک بار به طور بسیارضعیف میزند، و قلب این دارالمؤمنین در فواصلی طولانی تپشی خفیف دارد...
(دوستان برای ملاحظهی اصل خطبه، به نهج البلاغهی فیض الاسلام، حکمت ۱۳۹ مراجعه فرمایند).
بله منابر فراوانی وجود دارد و جلسات درسی بسیاری در حوزهها و دانشگاهها برگزار میشود که در آنها معرفت، به مردم میآموزند اما چند نفر از این گویندگان و اساتید عالم ربّانی هستند و خودشان در پناه یک ولیّ خدا، قلبشان را که جوهر سیّال وجودشان است، در مراتب جواهر ثابت وجودشان به حرکت درآورده و از چاه طبیعت و ظلمتکدهی حیوانیت خارج ساخته و آن را در مراتب جواهر ثابت وجودشان، یعنی در مراتب عقل قدسی، روح قدسی، سرّ، خفی و اخفای خود سیر داده تا به ملاقات ربّشان رسیده و مصداق آیهی «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلي رَبِّکَ کَدْحاً فَملاقیه.» شده و فنای در ربّ شدهاند و از دریای بیپایان وجود ربّ، چه بسیار دراری حکمت و لئالی معرفت صید کردهاند، و سپس با فرمان الهی دوباره به میان خلق برگشته و ندا در انداختهاند که: چه کسی طالب ربّ است؟ چه کسی طالب ملاقات ربّ است؟ اگر کسی هست، من معارفی را با خود آوردهام که اگر در جان کسی بنشیند همین معارف اولاً عشق به ربّ را در قلب او ایجاد کرده، و ثانیاً همین عشق، بُراقی میشود که او را تا ملاقات ربّش پیش میبرد. این معارف از جنس معارفی که در زمین پیدا میکنی نیستند.
معارفی که به طور رایج و عمومی عرضه میشوند بوی خاک میدهند. آغشته به عنصر ظلمت هستند، و به هیچ وجه تو را اندک تکانی هم نمیدهند. اما من این معارف را از دریای وجود اطلاقی آوردهام. خودم با هزاران زحمت و رنج شهرها و دیارها را پشتسر گذاشته و بیابانها را طی کرده و از تپهها و کوهها عبور کرده و به بلندترین قلهی عالم که قلهی قاف باشد رسیدهام و حضرت عنقاء مُغرب را دیدهام و از خود او این معارف را گرفتهام و سپس خودِ او، مرا سفیر خود ساخته و به میان شما فرستاده و از من عهد گرفته، معارفی را که از اینجا و از خود من آموختهای و به میان مردم میبری، به نااهلان نسپاری. به کسانی که این گوهرهای معرفت را از تو بگیرند و بخواهند آنها را دست مایهی تجارت خود سازند و منبرها یا کلاس درسها را تجارتخانهی خود قرار دهند و با این گوهرها به تجارت ،پردازند عرضه نکنی. بلکه متعلّمین علی سبیل النجاة را بیابی. آنها که از زندگی در گندزار دنیا به ستوه آمدهاند و همواره به دنبال راهی هستند برای خروج از این گندزار، و در عشقشان میسوزند و کار شبانهروز آنها اشک است و آه. قلبهای آنها پر از آتش اشتیاق است و چشمهایشان پر از اشک، و دهانهاشان پر آه. آنها را پیدا کن و این معارف را به آنها بسپار تا این معارف در قلب آنها رسوخ کرده و بُراقی برایشان باشد و آنها را در سیر به سوی من یاری رساند، *چه شوقی به ملاقات آنها دارم...!*
«آه ... آه شوقاً الی رؤیتهم!»
◀️ ادامه دارد ...
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
4_5807693947752945541.mp3
3.83M
✨«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَٰوَٰاتِ وَالْاَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الإِنْسَانُ»
(احزاب ۷۲)
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری
(دامت برکاته)
🔽 برگرفته از
#جلسات محبت ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
┄═•✺🔹﷽🔹✺•═┄
✨اَلسّلامُ عَلیک یا أبَاالْفَضْلِ الْعَبّاسَ بْنَ أمِیرِالمُؤمِنِینَ اَلسّلامُ عَلیک یابْنَ سَید الْوَصِیینَ اَلسّلامُ عَلیک یابْنَ أوَّلِ الْقَومِ إسْلاماً وَأقْدَمِهِمْ إیمَاناً وَأقْوَمِهِمْ بِدِینِ اللّه وَأحْوَطِهِمْ عَلَی الاِسْلامِ أشْهَدُ لَقَدْ نَصَحْتَ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِخِیک فَنِعْمَ الاَخُ الْمُواسِی ،اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ وَمَغْفِرَتُهُ وَرِضْوَانُهُ وَعَلی رُوحِک وَبَدَنِک
✨ولادت باسعادت قمرمنیر بنی هاشم، باب الحوائج، #حضرت_ابوالفضل_العباس (ع) را محضر مبارک قطب عالم امکان، حضرت مهدی موعود(عج)، اولیاء اللّه و شما عاشقان ولایت تبریک و تهنیت عرض مینماییم.
🆔@moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
4_5845743672913564066.mp3
28M
🎙#معاد جلسهٔ چهل و سوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری(زیدعزّه )
🗓 ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
🔻 عناوین:
(02:00) ادراک و مُدرِک ، مجرد هستند
(06:00) درک ، کار نفس است
ماهیت درد
↩️(09:00) درد ، ادراک نقص و نداری است
↩️(13:00) اصل درد انسان از چیست
↩️(17:00) تعریف جامع درد (درد ، ادراک نقص است بعد از ادراک کمال)
↩️(21:00) دو نوع فقر (فقر روحانی، فقر جسمانی)
↩️(24:00) علت عدم درک درد روحانی
↩️(26:00) تفاوت درد عارف با مردم عادی
↩️(29:00) روح، مدرک درد جسمانی و روحانی
↩️(34:00) نمونههایی برای اثبات درک درد توسط روح
↩️(42:00) درد روحانی و درد جسمانی
↩️ (43:00) عذاب جهنم ، صورتهای درک نقص اعمال و اخلاق و اعتقادات
↩️(47:00) علت غفلت ما از صورتهای نقص در قوه خیالمان
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•