eitaa logo
مروج توحید
7.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
442 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
☘مروری بر درسهای توحیدی حضرت استاد ☘ چکیده مطالب مطرح شده در جلسه چهارم علم حقیقی 1.اموری، ارکان عالم آفرینش هستند.،مانند توحید، معاد، نبوت که قابل شک نیستند. تنها رکن رکین وقیوم مطلق جهان خداوند است، وخداوند برای فعلش غایتی قرار داده که آن را می‌گویم قیامت یا معاد . 2.برای اینکه انسان بتواند سیر از توحید تا معاد را انجام دهد انبیا را قرار داده است. 3.اینکه عده‌ای به خداوند شک می‌کنند بخاطر شدت ظهور است. چون‌ما قبل از اینکه موجودی را ببینیم اول خدا را می‌بینیم  نور خداوند نوری است که اینها را روشن کرده است. 4.معاد هم قابل شک نیست . خداوند در قرآن می‌فرماید: سوره عنکبوت آیه ۵۴ :( و یستعجلونک بالعذاب و ان جهنم لمحیطه بالکافرین )  «از تو به تعجیل عذاب می طلبند در صورتی که عذاب جهنم به کافران احاطه نموده است.» 5.پس نه شک به نور قابل قبول است  . نه جهل به نور قابل قبول است همه نسبت به خدا ومعادیقین دارند . اما عده‌ای به این یقین خودشان علم ندارند. 6.ما اگر بخواهیم خود را درک کنیم اول باید اورا درک کنیم  اودر محدوده ادراکی ماهست.(اما خداوند با آن مراتب عمیق روحی و قلبی ادراک می شود.) 7.اما خدایی که عبارتست از وجود مطلقی که همه جا را گرفته‌است .درون ما، بیرون ما، نمی‌شود او را درک نکنیم این از غفلت ناشی می‌شود، حواس من به چیز دیگری رفته است .این غفلت از وهم، ناشی می‌شود. 8.منتهی این خدایی که درکش می کنم و این قدر واضح است، با کدام مرتبه از مراتب ادراکی انسان درک می شود؟ با عقل و با روح درک می شود. یعنی همین الان قلب من دارد خدا را مشاهده می کند. روح من دارد خدا را مشاهده می کند. منتهی من در ادراک خودم به مرتبه ادراک قلب نرسیده ام. 🔸قرآن  در سوره المطففین در آیه ۱۴ می فرماید : ( کلابل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون ) چیزی که هست روی قلب من را زنگار گرفته است. 9.اتصال بین ماو قلبمان قطع است. فرق ما با حضرت علی ( ع) در همین است .ازحضرت پرسید ند؟ آیا خدا را دیده ای؟ فرمود :بله، با قلبم دیدم. خدایی که نبینم عبادتش نمی کنم. 🔸قلب ما آن مرتبه ای است که همین الان خدا را دارد می بیند و این اختصاص به حضرت علی (ع) و انبیا ندارد. همه ما با قلب خودمان داریم خدا را می بینیم. منتهی روی قلب علی (ع) حجابی نیست. 🔸(ما کذب الفواد ما رأی) قلب پیامبر در آنچه که در معراج دید خطا نکرد. 10.خداوند،قابل شک نیست به خاطر اینکه، خدا معلوم اول است وموجودات معلوم ثانی، وقتی به درخت نگاه می کنم اول خدا را درک می‌کنم سپس درخت را می‌بینم. ولی چرا ما خدا را درک نمی کنیم و می گوییم :درخت آنجا هست. چون ما ، در مرتبه وهم هستیم ( وهم آن مرتبه‌ای است که انسان فعالیت‌های دفعی و جذبی خودش را در بعد حیوانی، تنظیم می‌کند. ) وهم شیطان درونی است .وشیطان بیرونی هم از بیرون این دو تا دست به دست هم می دهند. حتی با هم ضمیمه می شوند. انسان وهمش متورم می شود و به دنبال دنیا می رود. وهر انسانی مادام که در مرتبه وهم است یک شیطانی با او قرین هست. 11.قلب در مرتبه ملکوت و عالی است و وهم در مرتبه اسفل وپایین است . عالم ملکوت عالم قداست محض است . وتکبر وحسد در این مقام راه ندارد. شیطان در مرتبه وهم است وملائکه در مرتبه عقل هستند . شیطان کثرت بین است ولذا در عالم ملکوت جایی ندارد . اما عالم ملائکه عالم قداست وعقل است. همچنین انسانی که در مرتبه وهم مانده راه ندارد به عالم ملکوت چون این انسان ( حسد دارد ،تکبر دارد، طمع دارد، حریص است ......) وبه دنیال دنیا طلبی است وهم با این خصوصیات در عالم ملکوت راه ندارد. این انسان از دیدن خدا محروم است از یقین محروم است واز شهود قیامت محروم است. یعنی در مرتبه قلبش وروحش، راه ندارد. 12. دلیل بر اینکه انسانها در مرتبه وهم خودشان مانده اند، از مشاهده خدا محرومند. مطلب دیگر اینکه انسان تا در مرتبه وهمش مانده است در کثرت است . دوبین است یعنی دو تا می‌بیند(خدا .من ) وهم خدا را قبول دارد . با تقلید قبول دارد . قلب است که خدا را با مشاهده قبول می‌کند. قلب در انسان‌ها مختلف است ۱_ در بعضی ها، قلب مرده است که این قلب صاف به جهنم می رود ۲_اما بعضی قلب نمرده است .از بس بی اعتنایی کرده‌اند، در زیر وجود حجابها نفس ندارد باید عذاب بکشد .تا حجاب ها کنار برود .تا بتواند خدا را ببیند . 🔸حضرت علی ( ع) می‌فرماید از زمانی که حق را به من نشان دادند. شک نکردم علی ( ع) درمرتبه قلب است. قلب شک نمی کند .وحدت حاکم است . قلب خدا را می‌بیند جز خدا چیزی را نمی بیند . https://eitaa.com/moravej_tohid/3290🆔 @moravej_tohid
سلام علی آل یس
002.mp3
25.58M
🎙 جلسه دوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
در محضر (س) همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
مقام قلب عارف ایــن است که فیلسوف می خواهــد از راه توجه دادن انــسان، به خــصوصــیات مـوجــودات خارجی ، او را از غــفلت در بــیاورد و به خــدا متوجــه کند اما عــارف می خواهد از راه سیــر دادن انــسان در مراتــب وجــودی خودش و رساندن او به مــقام قــلب، انــسان را از غفلت در بیــــاورد، اگر دیگران می گویند خدا کو؟ عارف وقتی به مقام قلبش می رسد می گوید: غــیر خــدا کــو؟ مثــل آن عــارف بزرگ (علامه حسن زاده آملی)که فــرمود: خدایــا همــه می گویند کــو کــو حــسن می گوید: هــو هــو 🌷حضرت علامه مروجی سبزواری ☘جلسه ۵ ، علم حقیقی @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
حدیث معراج جلسه ۵.mp3
18.5M
🎙 جلسه پنجم در محضر 🔸دقیقه 2 بررسی حدیث امام صادق علیه السلام امام (ع) می خواهد بفرماید که اگر انسان به خدا توکل داشته باشد غنا و عزت هم پیدا می کند. 🔸دقیقه 4 انسان همه ی تلاش های خودش را در جهت روح خودش تنظیم کند. یعنی مرتب به دنبال این باشد که کمالات روحانی را بیشتر به دست بیاورد. 🔸دقیقه 8 چیزی که مردم روزگار ما را واقعاً مستأصل و پریشان کرده، این است که صفت غنا نیست، صفت قناعت نیست. 🔸دقیقه 14 مردم خودشان را درون آداب و رسوم کاذب واقعا اسیر کرده اند. 🔸دقیقه 16 پیامبر اکرم (ص) سیره شان این بود که، شب که می خواستند بخوابند. هر چه که در خانه اضافه داشتند، انفاق می کردند. 🔸دقیقه 19 روحیه توحیدی در بین مردم نیست. روزی فردای خودم را به خدا واگذار کنم. 🔸دقیقه 22 ما یک روایت نداریم که ائمه فرموده باشند که مردم پس انداز کنید. 🔸دقیقه 23 سیره امامان ما این بود که وقتی قحطی و امثال قحطی مثل تحریم های الان می شد، هر چه داشتند به دیگران می دادند. ما بر عکس جمع می کنیم. 🔸دقیقه 25 چه خوب است انسان قلبش به خدا مطمئن باشد نه به آن پس اندازش در بانک. 🔸دقیقه 28 حضـــــرت علی (ع) به ابن عباس می فرمود : به خدا قسم این خلافت در نزد من ارزشش از این کفش وصله زده پست تر است. 🔸دقیقه 34 اگر در مغازه ات بتوانی خدا را خشنود کنی، مغازه ات مسجد می‌شود و از همان مغازه به معراج می روی. این کار است که می گویند، کار، عبادت است. والا کاری که برای جذب روزی باشد آن عبادت نیست. کاری که برای رضای خدا باشد آن عبادت است. 🆔@moravej_tohid
حدیث معراج جلسه ۶.mp3
19.89M
🎙 جلسه ششم در محضر 🔸دقیقه 3 هدیه ی جبرئیل به پیامبر اکرم (ص) 🔸دقیقه 5 رسول خدا (ص) پرسید : توکل چیست؟ جبرئیل گفت : اینکه بدانی و یقین داشته باشی که خلق خدا نه می توانند به تو ضرر برسانند و نه می توانند به تو منفعت برسانند. 🔸دقیقه 11 اگر بدانم و یقین کنم که خدا نخواست این مقام به من برسد، خدا خواست به او برسد، به من نرسد. اگر یقین داشته باشم، دیگه ناراحت نمی شوم. همین که ناراحت می شوم، معلوم می شود که به خدا اعتمادی ندارم. به خدا توکل ندارم، به مردم توکل دارم. (اینها، شرک و دوری از توحید می شود.) 🔸دقیقه 13 من چه وقت از مردم می ترسم؟ زمانی که بدانم به من ضرر می زنند. چه وقت به مردم امید دارم؟ زمانی که بدانم به من نفع برسانند. اما اگر بدانم هر نفع و هر ضرری که برسد از خداست، دیگر نه از مردم می ترسم و نه به مردم امید دارم. 🔸دقیقه 18 علامت های توکل چیست؟ مخلوق نه ضرر می زند و نه نفع می رساند........ انسان به کلی از خلق مأیوس باشد. 🔸دقیقه 27 اینها را باور کنیم که «روزی بین شما قسمت شده، ضمانت شده که می رسد.» اگر انسان همین را یقین داشته باشد، دیگر این همه خودش را به خاطر دنیا به آسمان و زمین نمی زند. 🔸دقیقه 28 بی توکلی و بی اعتمادی به خدا، زندگی مردم را سخت کرده است. 🔸دقیقه 30 این را نگوییم : از تو حرکت، از خدا برکت، اینها شرک است. (ما خودمان را شریک خدا نکنیم) 🔸نیت مان را از مغازه رفتن، از اداره رفتن تغییر دهیم. 🔸دقیقه 35 چرا این همه بیماری ها در دنیا زیاد شده؟ چون مردم به علم خودشان مغرورند. 🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
007.mp3
26.74M
🎙 جلسه هفتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
در محضر (س) همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽