در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#فقه_استدلالی جلسه هفتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 1
بررسی سند روایت امام باقر (ع)
✨دقیقه 7
یکی از وظایف فقیه، وقتی که فتوایی را از آیه یا روایت می خواهد استنباط کند، ببیند اطلاق چقدر قدرت دارد. (اطلاق در مقام بیان هست یا نیست.)
✨دقیقه 10
اشکال : امام (در این روایت) خواسته، فقط تعداد نمازها را بگویند، دیگر در صدد بیان این نبوده که بگویند در عصر غیبت هم واجب است. نه دیگر، حضور امام، در وجوبش شرط نیست. اینها را نمی شود استنباط کرد. چنین اشکالی شده، (کسانی که اشکال وارد کردند) این اشکالشان وارد نیست.
چرا؟ به خاطر اینکه لحن روایت، خیلی لحن محکمی هست.
✨دقیقه 12
شک ما در اصل وجوب نماز (جمعه) است. ما در اصل وجوب نماز جمعه در زمان غیبت شک داریم که آیا واجب هست یا واجب نیست؟خب روایت هم مطلق است. (به این اطلاق میتوانیم تمسک کنیم.)
✨دقیقه 14
ما شک می کنیم که آیا حضور امام واجب است در وجوب نماز جمعه یا حضور امام واجب نیست؟
میگوییم : روایت مطلق است.
حضور، قیدیت ندارد. حضور، شرطیت ندارد.
✨دقیقه 19
مرسل یعنی چه؟ یعنی روات را می اندازد.
(روایاتی که بدون ذکر سند نقل کرده)
مسند : روایتی هست که همه سلسله ی روات ذکر شدند.
✨دقیقه 20
روایت مرفوع هم داریم، روایتی است که (سلسله ی روات) هست، فقط بین راوی و امام افتاده، مثلاً، زراره رفعه عن الصادق، همین که می گوید «رفعه» می فهمیم که یک نفر اینجا افتاده، یک نفر بوده، حالا مثلاً یادش رفته است.
✨دقیقه 22
اگر کسی در شهر نیست، در محلی که نماز جمعه بر پا می شود، نیست. (بیرون هست) اگر نماز صبح را در همان روستای خودش، قبیله ی خودش خواند، به طوری که می تواند خودش را به شهر (به نماز) برساند. می فرماید : نماز جمعه بر چنین شخصی واجب میشود.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3558🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه چهاردهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 2
ما رقیق شده اسماء خدا هستیم و هر انسانی، یک ربی دارد که ربش، اسمی
از اسماء الله است، پس ما چیزی جز خدا نیستیم، منتهی از ذات خدا و از اسماء الله نازل شدیم.
✨دقیقه 5
با خدا یک نسبت خیلی نزدیک داریم. خدا اصل ماست و ما فرع او هستیم.
✨دقیقه 6
هر کدام از ما یک بعد مقید داریم و یک بعد مطلق داریم. یعنی یک بعد مقید داریم که مثلا می گوییم : من این جوری هستم، من اون جوری هستم.
یک اختلاف هایی با هم داریم، یکی نجار است، یکی آهنگر است، یکی زن است، یکی مرد است و..... اما در واقع همه ی اینها عبارت هستند از : وجود، همین «وجود» به طور مطلق خداست.
خدا کیست؟ خدا را جدای از خودمان ندانیم.....
هر کدام از ما یک باطن داریم و یک ظاهر داریم، باطن ما آن «وجود» است. ظاهر ما، ظهوری است از آن «وجود» که «وجود» خودش را با این قید ظهور داده، پس خدا اصل وجود ماست.
✨دقیقه 8
نکته ی مهمی که عطار بیان می کند، همین است، وقتی که سالک از عالم کثرت به عالم وحدت حرکت می کند، وقتی که به آخر می رسد، می بیند که آن کس که دنبالش می گشت، خودش هست.
سیر الی اللّه : سیر از خود ظاهری به خود باطنیت هست.
قیود ما هستند و تعینات ماست که ما را از همدیگر جدا کردند.
✨دقیقه 10
سالک به دنبال خود حقیقیش بوده، ما در خود مجازیمان زندگی می کنیم، در خود کاذبمان زندگی می کنیم.
✨دقیقه 12
واقعش انسان ها در یک خدای کاذب و در یک دین کاذب زندگی می کنند......
مردم از شراب دنیا مست هستند و آن خود حقیقیشان را فراموش کردند. (غافل هستند)
اینکه به حضرت علی (ع) می گویند : ساقی کوثر، برای همین است.
فرمود : «سقاهم ربهم شرابا طهورا» «21،انسان»
خداوند ساقی گری می کند، یعنی خدا این شراب را به آنها می نوشاند. که مظهر تامش حضرت علی (ع) و همچنین اولیاء علویون هستند. (اینجا انسان برعکس میشود و خود مجازیش را فراموش می کند و می فهمد که یک حقیقت دیگر بوده است.)
✨دقیقه 24
«علی ممسوس فی ذات الله»
علی (ع) در ذات خدا، اصلاً حل شده، وقتی به او نگاه می کنی، اصلاً خود او عبادت است. به خاطر اینکه مظهر قوی خداست.....
منتهی یک نگاه کردن از روی معرفت، این مهم است. (ابوجهل در همه ی عمرش پیامبر را می دید، ابوبکر و عمر در همه عمرشان حضرت علی (ع) را دیدند.)
✨دقیقه 27
«قلب المومن، عرش الرحمن»
یعنی در قلب خودت، خدا را ببین. (اینها حقیقت است.) قلب انسان مؤمن، عرش خداست و خدا هم در عرش است.
شرط اول برای این که خدا در خانه ی قلب فرود بیاید، باید خانه را از غیر پاک کنی.
✨دقیقه 30
انسان هایی که موحدند، از توحید بالا رفتند و به وحدت رسیدند، آنها می گویند : به دریا بنگرم، دریات بینم
به صحرا بنگرم، صحرات بینم
(آنها دیگر ظلمت نمی بینند) آنها همه را خدا می بینند و همه را نور می بینند.
✨دقیقه 33
سالک در سیر خودش به سوی خدا، زحمت ها، مجاهدت ها تا زمانی است که جذب را در خودش احساس کند، آن عشق را در خودش احساس کند، همین که این جذب را در خودش احساس کرد، دیگر از اینجا به بعد کار راحت است.
(این سفر زین پس همه جذب خداست)
✨دقیقه 44
قرائت حکایتی از جامی
https://eitaa.com/moravej_tohid/3562
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه نوزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 2
امام باقر (ع) : اگر خواستی ببینی در تو خیری هست یا نه؟ به قلبت نظر کن، اگر دیدی در قلبت اهل طاعت خدا را دوست داری و اهل معصیت را دشمن داری، در تو خیر هست، خدا هم تو را دوست دارد و اگر برعکس است، اهل طاعت خدا را خوشت نمی آید و اهل معصیت را خوشت می آید، خیری در تو نیست و خدا هم تو را دشمن می دارد.
✨دقیقه 4
«المرء مع من احب» «پیامبر اکرم، ص»
انسان با کسی است که دوستش دارد.....
این معیت، معیت روحانی است. یعنی اصلاً اینها با هم یک چیز هستند.
✨دقیقه 6
در قیامت برای اینکه انسان ببیند، آیا بهشتی یا جهنمی هست ببیند چه کسانی را دوست دارد؟
از خصوصیات اصحاب پیامبر (ص) : «رحماء بینهم، اشداء علی الکفار» «29،فتح»
✨دقیقه 12
غمگین شدن علامت اتحاد وجودی است، عبارت «المرء مع من احب» خیلی حرف ها را نشان آدم می دهد، بالاخره کدام یک از ما هست که خانه اش را دوست نداشته باشد، کدام یک از ما هست که مغازه مان را دوست نداشته باشیم؟
کدام خانمی هست که طلاهایش را دوست نداشته باشد، این است که وقتی انسان فکرش را می کند، می بیند ما با همین ها یک حقیقت شده ایم.
✨دقیقه 18
همه عذاب مرگ، سکرات مرگ همین قطع تعلقات است، اینکه چیزهایی که بهش چسبیدند، عزرائیل می آید و با آن قیچی، با آن چاقو اینها را قطعش می کند، خیلی سخت است.
✨دقیقه 29
انسان محبتش را در قلبش برای خدا تنظیم کند. این «من» را از قلب خودش دور کند، قلب را صاف نگه دارد، پاک نگه دارد.
✨دقیقه 30
طهارت قلب
توکل به خدا، راضی به قضای خدا، تفویض و واگذاری کار به خدا، محبت برای خدا
✨دقیقه 32
ادب مع الله، این است که در کار خدا دخالت نکند.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3565
🆔 @moravej_tohid
اسم الرحیم با باطنش ارواحی را که آزاد باشند و استعداد صعود تا اللّه و جنّت رضوان را داشته باشند جذب می کند .
...جذب از ناحیه "اسم الرحیم" بر قلب آنهایی که مستعدند وارد میشود، این جذب رحیمی را عشق میگویند.
این عشق بیاید، این جذبات رحیمی بیاید، بعد میبینید که چه تغییراتی در شما ایجاد میشود...
♡علامه مروجی سبزواری
#عکس_نوشته
https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
🆔 @moravej_tohid