🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_سی_چهارم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«... بههرحال گفتیم که فقط یک راه وجود دارد برای رهایی از دردها و آلام روحی و اضطرابهای روانی و آن هم اینکه قلب از مرتبۀ طبیعت، که مرتبۀ حیوانیت و ظلمت و دوزخ وجود انسان است خارج شده و وارد عوالم قدس و نور و طهارت و وحدت و کلیّت و اطلاق گردد، و برای این کار باید روزنهای بین این عالم طبیعت و آن عوالم نور ایجاد شود و این شعر مولانا به حقیقت، تمام وظیفۀ انسان را در این عالم دنیا بیان داشته و حقیقت دینداری و شریعتمداری را تعریف نموده است که:
دوزخ است آن خانه کان بی روزن است
کار دین ای خواجه روزن کردن است
آری باید توجه داشت که دینداری این نیست که انسان نماز بخواند و روزه بگیرد و صدقه بدهد و حج برود. زیرا هیچ منافاتی نیست بین اینکه انسان در مرتبۀ طبیعت خود متوقف باشد ولی نماز هم بخواند و روزه هم بگیرد و در قیامت هم به بهشت برود. اما این بهشت یک بهشت حیوانی است که انسان فقط در آن از لذات حیوانی برخوردار است. در حالیکه نماز واقعی آن است که بین مرتبۀ ظلمت و نور انسان روزنه ایجاد کند. باید روزهای بگیرد که حجابهای روی قلب را بشکند. باید حجی برود که قلب را از زندان طبیعت خارج نماید. باید معرفتی را نسبت به مبدا و معاد بهدست آورد که حجاب شکن باشد و راهی برای این بانوی قلب باز کند و او را از این ظلمات خارج نموده و او را به ینبوع الحکمه و چشمۀ آب حیات و منبع نور برساند، و چنین عملی و چنین علمی حاصل نمیشود مگر از ناحیۀ اولیاء حق. چرا که علم و عملی میتواند انسان را از مرتبۀ طبیعت خارج سازد که حیّ و زنده باشد و لذا حکمت عملی حیّ و حکمت نظری حیّ میتوانند این کار را بکنند و این نوع حکمت را انسان فقط میتواند از کسی بگیرد که خودش این راه را طی کرده و به نور و حیات رسیده است و اکنون هم اعمال او زنده و نورانی هستند و هم علومش، و چون تو علمی را از او گرفتی این علم، حیّ است، و چون اعمال شرعی خود را به تلقین او و امر او بهجا آوردی، این اعمال هم حیّ و زنده و نورانی میباشند، و چون این اعمال و علوم حیّ و زنده و نورانی وارد قلب شدند و قلب در منطقۀ ظلمات وجود انسان است و اینها با ظلمت خو ندارند و با عالمی که سراسر آن را مرگ و تاریکی در برگرفته انس ندارند از اینرو بر قلب فشار میآورند که آن را از مرتبۀ طبیعت خارج سازند و وارد عوالم نور نمایند و اینجاست که قلب یک سیر نوری به سوی عوالم بالا را در پیش میگیرد».
◀️ ادامه دارد...
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4074
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_سی_پنجم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«... از اصل مطلب بسیار دور افتادم. البته درمورد مطلبی که وارد آن شدم رسالهای مفصل به نگارش درآوردهام به نام «حکمت حیّ» که در آنجا به بررسی و تحلیل علم حیّ و عمل حیّ پرداختهام و تاثیرگذاریِ آنها را بر روی قلب نیز به تفصیل یادآور شدهام. اکنون مطلب را همینجا رها کرده و بر سر اصل مطلب بازمیگردم. نکاتی را درمورد سلسلۀ جلیلۀ شوشتریه متذکر شدم و دو نکته را بیان داشتم اکنون به بیان بعضی نکات دیگر میپردازم و این بحث درمورد سلسله را نیز به پایان میرسانم، اگرچه قبلا متذکر شدم که رسالهای مفصل نیز درمورد شرح احوال این سلسلۀ جلیله به نگارش درآوردهام.
نکتۀ سوم: اینکه ما این سلسله را سلسلۀ مرتضویۀ رضویۀ شوشتریه نامیدهایم، وجه تسمیۀ آن روشن است.
مرتضویه است برای اینکه این سلسله نیز مثل بیست و چهار خواهر دیگرش، به حضرت قطب العارفین و یعسوب الدین و خلیفة رسول رب العالمین، علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) میرسد، و در اسلام تمامی سلاسل طریقتی ناچار باید به این بزرگوار ختم شده و سرّ ولایت را از او بگیرند، و روح ولایت از طریق اوست که در جسم تمامی سلاسل دمیده شده است و همۀ سلسلههای عرفانی در اسلام از ناحیۀ روحانیت آن حضرت زندهاند، و از طریق ایشان به نقطۀ حقیقت اتصال مییابند که روحانیت رسول اعظم اسلام، حضرت محمد بن عبدالله (صلوات الله علیه و آله) است.
اینکه این سلسله را رضویه نامیدهایم، بهخاطر این است که این سلسله مثل سیزده سلسلۀ دیگر، به معروف کرخی ختم شده و از طریق معروف به مولایمان، حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثنا) اتصال مییابند.
از بیست و پنج سلسلۀ عرفانی که در اسلام وجود دارد چهارده سلسلۀ آن به سلاسل معروفیه موسومند چرا که آخرین حلقۀ اتصال آنها به امام معصوم، معروف کرخی است.
بالاخره این سلسله را شوشتریه مینامیم برای اینکه این سلسله از قطب الدین نیریزی فارسی دو شعبه میشود. یکی سلسلهای است که از سوی شاگردش سید محمد بیدآبادی ادامه یافت، و دیگر سلسلهای که از سوی شاگرد دیگرش، یعنی ملاقلی جولا ادامه پیدا کرد، و از آنجا که ملاقلی شخصی گمنام است و اولین و شاخصترین شخص بعد از سید کاشف، سید علی آقا شوشتری است، لذا این سلسله را به اعتبار وجود ایشان، شوشتریه مینامیم.
مطلب را درمورد سلاسل به پایان میرسانم و موکول مینمایم به جای خودش، و شرح زندگی خود را پی میگیرم».
◀️ ادامه دارد...
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4075
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_سی_ششم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«نحوۀ آشنایی خودم با مرحوم پهلوانی را توضیح دادم که در سال ۶۱ که من به تهران رفته، و دو تن از دوستانم که باهم از سبزوار خارج شدیم به قم رفتند، آن دو نفر به نزد حضرت علامه حسنزادۀ آملی رفته و از ایشان طلب دستگیری نموده بودند. ولی حضرت علامه، خودش نپذیرفته و ایشان را احاله به مرحوم پهلوانی داده و گفته بود: «به نزد آقا شیخ علی پهلوانی بروید، و اگر از در بیرونتان کرد از پنجره وارد شوید».
به هر حال معرفی پهلوانی از سوی حسنزادۀ آملی کافی بود که برای ما امنیت خاطر و آرامش قلب حاصل نماید، که به نزد او رفته و همه چیزمان را در پای او ریخته، و جان و دل را فدای او سازیم.
آن دو دوست به نزد او رفته بودند و من در سال بعد یعنی سال ۶۲ به قم مشرف شدم در همان ابتدای کار به حرم بانوی بزرگ و خاتون عظیم الشأن، حضرت فاطمه معصومه (علیها الاف التحیة و الثناء) رفتم و گفتم: یا فاطمه معصومه! تو مرا در نزد خودت نگه دار و نگذار از حوزه بیرون روم و مثل بسیاری از طلاب که به دانشگاه یا قوۀ قضاییه و یا سایر دوایر و سازمانها میروند، من هم به سراغ آن مشاغل بروم، و بلکه به همان نحو سنتی که علمای سلف ما داشتهاند تحصیل کرده، و من هم عهد میبندم که هر معرفتی که آموختم و هر کمالی که کسب کردم، بدون مضایقه و هیچ چشمداشتی به بندگان خدا برسانم، و محبت شما اهل بیت را در دلهای آنها بنشانم.
سپس به سراغ یکی از آن دو دوست رفتم و از او پرسیدم که: بالاخره با مسئلۀ استاد سلوک چه کردید؟ او گفت: از طریق آقای حسنزادۀ آملی کسی را یافتیم بهنام آقای پهلوانی و اکنون یک سال است که در نزد او هستیم، و من دربارۀ تو با او صحبت کردهام و او قبول کرده است که تو را بپذیرد. اما چیزی که هست این است که او هرکس را میخواهد بپذیرد ابتدا حدود یک ساعتی با او صحبت نموده و از او سوالاتی را میپرسد و اگر در حین این سوال و جوابها تشخیص دهد که اهلیت برای این راه را دارد او را میپذیرد و الّا عذرش را میخواهد. پرسیدم که آیا از تو و آن دوست دیگرمان هم همین سوالات را کرد؟ گفت: بله، و من مضمون آن جلسۀ اولی را که با او داشتیم، و مطالبی را که در آن جلسه به ما گفت و سوالاتی را که از ما نمود، برای تو شرح میدهم تا با آمادگی به محضرش وارد شوی. سپس با هم قرار گذاشتیم که یک روز عصر یکدیگر را در حرم ملاقات نموده و او مطالب مطروحه را برایم بگوید و شرط و شروطی را که آقای پهلوانی با آنها نموده برایم بیان بدارد، و نیز سوالاتی را که از آنها پرسیده، خودش از من بپرسد و من هم پاسخ دهم.
چون وقت ملاقات فرارسید برای دیدن آن دوست به حرم رفتم، و بعد از زیارتی قرار شد در خیابانهای اطراف حرم قدم بزنیم و صحبت کنیم. شاید حدود دو ساعتی قدم زدیم و او مطالبی را که حضرت شیخ به آنها گفته بود برایم گفت و سوالاتی را که از آنها پرسیده بود از من پرسید و من هم جواب میدادم تا آمادگی لازم را بهدست آورم. چون این گفتگو تمام شد به من گفت برای فردا عصر یک ساعت مانده به اذان مغرب، ایشان وقت داده است که تو را بپذیرد.
نماز مغرب و عشا را در حرم خواندیم و از یکدیگر جدا شدیم...»
◀️ ادامه دارد...
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4076
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بیانات علامه حمیدرضا مروجی سبزواری در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۵ در خصوص عرفان های کاذب، انواع مدیتیشن و عرفان های غربی و شیاطین و اجنه
قسمت چهارم و پایانی
🔴 دقیقه ۷۱
وقتی تحت نظر استاد به عالم مثال رسید و از اینجا می خواهد بالا رود،شیطان از اینجا باز نمی گذارد، بالاتر رود.اجنه نمی گذارند بالا برود.چون همان طور که گفتم، این آدم بخواهد، به عالم نور برسد،تا اینجا که نور نیست، تا عالم مثال نورانیتی نیست، نورانیت از بعد عالم مثال است، این بخواهد وارد عالم نور شود،برای شیاطین گرفتاری و دردسر دارد،قلمرو آنها کوچکتر می شود. بنابراین این آدم را نمی گذارند، تنها نیرویی که می تواند، سالک را از عالم مثال بکَند و به عالم نور و عالم عقل قدسی ببرد،نیروی ولایت است، هیچ نیروی دیگری نمی تواند، این کار را انجام دهد.
☄ تمامی عرفان های هندی ،اروپایی، عرفان حلقه، ذهن خوانی، تمرکز ذهن، مدیتیشن های اروپایی، اينها نهایت بُردشان تا عالم مثال است، ولی عالم مثالی که تحت تصرف اجنه است.
☄ وقتی که استادی خودش دارد، می گوید:من اصلا هیچ سابقهای نداشتم،نه تفسیر قرآن خوانده بودم نه فلسفه خوانده بودم،نه عرفان خوانده بودم،نه یک روز پیش یک عارف کار کرده بودم.یک مرتبه کمی خودم را جمع و جور کردم،با شعور کیهانی متصل شدم،این حرف، حرفی نیست که قابل قبول باشد.
🔴 دقیقه ۷۳
جبرئیل همان مرتبهی عقل قدسی انسان است.برای رسيدن به جبرئیل بايد دو مرحله طی شود،از طبیعت کَنده شود و به عالم مثال بیاید،و از مثال به عالم قدسی برود.
☄ شعور کیهانی که می گویند:منظور همان جبرئیل است.
🔴 دقیقه ۷۵
"لاقعدن لهم صراطک المستقیم "
۱۶،اعراف
صراط مستقیم از عالم مثال به بعد شروع میشود. تا عالم مثال صراط مستقیم نیست. چون عرض کردم، هم طبیعت در تحت تصرف شیاطین و اجنه است، هم عالم مثال در تحت تصرف شیاطین و اجنه است.
☄ من در صراط مستقیم نشستم، که اگر سالکی تا اینجا آمد، از اينجا به بعد دیگر نگذارم برود.
🔴 دقیقه ۷۸
خداوند حق را در اختیار کافر نمی گذارد.
"ان عبادی لیس لک علیهم سلطان "
۶۵،اسراء
تو ای شیطان بر بندگان من تسلطی نداری.
این بندگان من چه کسانی هستند؟آنهايی هستند که تحت نظر آن استاد نوری حرکت کردند و به عالم مثال رسيدند، الآن تو قدرت نداری که اينها را نگه داری،چون یک قدرت ماورای قدرت تو ،قدرت ولایت قدرتی که مجهز به نورانیتی است که از ولایت گرفته، این می خواهد، این سالک را به عالم بالاببرد و وارد صراط مستقیمش کند و تو ای شیطان به اينها تسلط نداری.
🔴 دقیقه ۸۱
تمامی ناراحتی انسان از ضیق و زندان و تنگنا است، وقتی که وسعت وجودی پیدا می کند، حالا وسعت وجودی یک وقت هست که وسعت جسمانی پیدا می کند، مثل این که وارد یک صحرا می شود و آنجا آرامش پیدا می کند.
وسعت وهمی پیدا می کند، مثل این که جنی وارد وهمش می شود، آرامش پیدا می کند.
آرامش عقلی هم می تواند پیدا کند، زمانی که از عالم مثال بگذرد و در آنجا ملائکه وارد عقلش شوند.
🔴 دقیقه ۸۹
ادراکات را عوض کردند، ادراک سیاستمداران، ادراک دانشمندان را و...
حالا آثارش را داریم ،می بینیم..
همهی کشورهای دنیا درگیر این جنود شیطان هستند.
🔴 دقیقه ۹۰
تنها نیرویی که امروز در دنیا می تواند، در مقابل این موجود و جنودش ،معاونینش، لشگریانش بایستد،قدرت ولایت هست.
#علامه_مروجی_سبزواری
#فلسفه_عرفان ۱۷
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4077
🌸🌸🌸🌸🌸
🌿 آداب زندگی پیامبر(ص)
📖 باب سوم،آداب نظافت وزینت نمودن
💥امام صادق(ع)فرمود:پیامبر(ص)
مشکدانی داشت که پس از وضو و با دست تر آن را می گرفت و خود را معطر می نمود،و چون از خانه خارج می شد، به خاطر بوی خوش آن دیگران می فهمیدند، که ایشان از اینجا عبور کرده است.
ص۱۴۹
💥 پیامبر(ص)فرمود: حبیبم جبرئیل به من گفت:یک روز در میان خود را معطر کن و در روز جمعه این عمل را هرگز ترک نکن. ص۱۵۸
📚 سنن النبی(ص)علامه طباطبایی (ره)
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 @moravej_tohid
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه چهاردهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
مراتب ادراکی انسان، یکی همان حواس ظاهری هستند. مثل چشم، گوش...
از این بالاتر ادراک خيالی هست.
🔸 دقیقه ۳
قوهی خيال صورتگر است،نقاش است.
عالم خيال انسان، مثل آیینه نیست، که من وقتی نگاه می کنم،عکسش در خيال من بیفتد. نه خودش اصلا ایجاد میکند، مثل یکنقاش می ماند،که وقتی به یک درخت نگاه می کند، بعدأ روی بوم نقاشی آن عکس درخت را می کشد.
قوهی خيال انسان این جوری است، به هر چه که نگاه می کند، عین آن را در خيال خودش ایجاد میکند.
✨ گاهی وقت ها چیزهایی که خيال انسان نقشی از آن را ایجاد می کند،مادی هستند، گاهی مجردند.
✨ حقایق ملکوتی را هم می تواند، نقش کند، یعنی حقایقی که شکل ندارند، صدا ندارند، بو و مزه ندارند.
✨ عقل ما خودش یک ملک و یک فرشته است،الآن مگر عقل ما شکل دارد،بال دارد؟
منتهی دو جور هستند. بعضی عقل ها همراه جسم نیستند. مثل ملائکه، جبرئیل میکائیل و..اينها همراه جسم نیستند.
اما عقل ما يک ملکی است، یک فرشته ای هست، که با جسم همراه است.
🔸 دقیقه ۷
دانش آموز علم را هیچ وقت از الفاظ معلم نمی گیرد،از روح معلم می گیرد. الفاظ فقط روح این دانش آموز را قوی می کنند.
✨ پیامبر اکرم(ص)چگونه قرآن را از جبرئیل می گیرد؟پیامبر(ص)این قدر روحش تقویت می شود، قدرت می گیرد،وسعت پیدا می کند، که با مقام جبرئیلی عالم اتحاد برقرار می کند و چون جبرئیل همان قرآن است، بنابراین قرآن را پیامبر(ص)از آنجا می گیرد.
🔸 دقیقه ۱۳
هر چیزی وارد عالم خيال شود،چه از عالم طبیعت و ماده در خيال ما بتابد،چه از عالم ملکوت بیاید و تنزل پیدا کند و وارد عالم خيال شود،بالاخره خيال این را به یک شکل مادی و محدودی در می آورد...
می فرمايد: خداوند با علم خيالی درک نمی شود، چون هر چه که وارد عالم خيال شود،خيال آن را محدود تصورش می کند.
🔸 دقیقه ۱۶
خداوند هیچ وقت با چشم دیده نمیشود.
✨ دليلش این است که شما محدود هستید. ماده خاصیتش این جوری است که الآن آن ستون را نگاه می کنم، وقتی صورتم را برمیگردانم، آن ستون را نمی توانم ببینم.چرا؟چون ستون یک جای محدودی دارد،در همان جا هست.
✨ ماده محدود است و متمکن،یعنی مکان دارد،یک مکان خاصی دارد.
✨ اگر قرار بود که خداوند را با چشم ببینیم، مسلّما لازمهاش این بود که خداوند يک امر مادی و محدود و در یک مکان خاص باشد و حال آنکه این طور نیست.
🔸 دقیقه ۲۳
خداوند اول ندارد یعنی علت ندارد، نهتنها اول زمانی ندارد...
اول عِلّی هم ندارد،یعنی بخواهیم بگوییم که خداوند يک علت دارد،نه این جوری هم نیست.
🔸 دقیقه ۲۶
خداوند اولیّتش حدی ندارد،...
از لحاظ آخريت هم حد ندارد...
از لحاظ اول و آخر بی نهایت است.
✨ اول آب خداست، نه آن اتم های هیدروژن و اکسیژن، خدا اول آب است، علت آب است، والآخر، خداوند آخر آب است، آخر هر شیء صفات آن شیء هستند. خصوصیات آن شیء هستند.
🔸 دقیقه ۲۹
ظاهر نمک چيست؟ظاهر نمک همین چیزی که می بینید، پودر سفید رنگ،می گوید: همین ظاهر خداست. باطن نمک چيست؟باطنِ نمک،ملکوت آن هست،که حضرت علی(ع)می فرمايند:"بیده ملکوت کل شیء" ملکوت هر چیزی دست خداست. ملکوت هر چیز آن حقیقتش، باطنش هست. آن جوهرِ نمک که آن مادی نیست، آن هم خداست.
✨ این هو الاول و الآخر والظاهر والباطن ،این چهار تا روی هم بذارید،هو المحیط می شود.
🔸 دقیقه ۳۲
مَنیت انسان شکسته میشود. من چنین، من چنان، کسی که اولش خداست، آخرش خداست، ظاهرش خداست،باطنش خداست. پس کو من؟
من این وسط نیست، تو در این وسط نیستی.
🔸 دقیقه ۳۴
یکی از اسماء خدا قدیر یا قادر است. "و هو علی کل شیء قدیر"
✨ خداوند زنده می کند و می میراند،اگر بپرسیم، چرا و چطوری خدا زنده می کند و میمیراند؟می گوید: "و هو علی کل شیء قدیر"
خداوند زنده می کند و می میراند، چون قدرت مطلق است.
🔸 دقیقه ۳۹
این ساختمان، علمِ بنّا هست، این منبر،علم نجار است. یعنی اول نجار در علم خودش صورت این منبر را داشته،بعد در بیرون ایجادش کرده..
این منبر که علم نجار است، با من وشما که علم خدا هستيم، یک فرقی دارد.فرق این است که نجار اول صورت این منبر در ذهنش هست، بعد که می خواهد، در بیرون ایجادش کند،مصالحش از بیرون است.
اما در خداوند این جوری نیست، خدا علم به ما دارد،اما مصالح ما را از بیرون نمی آورد، از هم وجود خودش تنزل می دهد.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4080
سومین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند .
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید .
@moravej_tohid
Www.moravejtohid.com
جهت دانلود و یا مشاهده در آپارات به لینک ذيل مراجعه شود:
https://aparat.com/v/0e5NE
عناوین جلسه :
🔸 معرفی کتاب مثنوی
🔸 مثنوی پرفروشترین کتاب در میان کتاب های ترجمه شده در آمریکا
🔸 بشر فطرتا علاقه به عرفان دارد
🔸 مثنوی کتاب علمی و عملی
🔸 حق کتاب مثنوی در این هفتصد سال واقعا ادا نشده
🔸 پادشاه و وزیر مملکت وجود انسان
پادشاه:روح وزیر:عقل
🔸 روح چيست؟
🔸 حقیقت عقل
🔸 فلسفهی وجودی انبیاء
🔸 عقل جزئی و آفت های آن
🔸 در فلاسفه ی غرب حیرت فلسفی زیاد هست.
🔸 تفاوت حیرت عارف با حیرت فیلسوف
🔸 مولوی: اصل علوم از انبیاء هست.
🔸 سؤالاتی که همیشه بشر را آزار می دهد.
زکجا آمدهام؟آمدنم بهر چه بود؟به کجا می روم؟
🔸 نظریه ی تکامل
🔸 مسئلهی اعتقاد به معاد فطری هست.
🔸 عقل جزئی نمیتواند شهود کند.
🔸 مهدویت، وجود مقدس امام زمان(ع)
🔸 بشر هزاران سال است که اندیشهی یک منجی را دارد.
🔸 نقد نظریهی عقلانیت
🔸 عقل و جهل در کتاب اصول کافی
🔸 تناقض در نظریهی عقلانیت
🔸 مسئلهی ظهور منجی فقط برای ادیان الهی نیست، حتی ادیان بشری مثل بودا معتقدند که بالاخره یک روز منجی بشر می آید.
🔸 صراط مستقیم یا صراط های مستقیم
🔸 کوروش شخصیت الهی است
🔸 آقای سروش مقام ائمه(ع) را خیلی تنزل می دهد.
🔸 ما روایات زیادی بر اثبات وجود امام زمان(ع)داریم،و هم برهان عقلی داريم، هم اجماع چند هزار ساله
🆔 @moravej_tohid
porsesh va pasokh3.mp3
22.99M
سومین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند .
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید .
#علامه_مروجی_سبزواری
#پرسش_و_پاسخ
@moravej_tohid
Www.moravejtohid.com
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه سی و هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۲
علم دیگری هم هست که انسان بدون وسیله،کتاب و مدرسه می تواند،بیاموزد.
🔸 دقیقه ۴
یک روش دیگری هم برای تعلیم هست.
امام سجاد(ع)به حضرت زینب(س) می فرمودند:"عالمهی غیر معلمه"
✨ راهش اين است که انسان از دنیا فاصله بگیرد، و بر طبق رضای خدا عمل کند،تقوا پیشه کند.
تقوا یعنی پرهیز، خودنگهدادی
🔸 دقیقه ۶
در میان عالمان اسلام، تنها فرقهای که خواستند،علم را از این راه به دست آورند،فقط عارفان هستند.
🔸 دقیقه ۷
انسان اگر واقعا بتواند، قلبش را پذیرا کند،که از آن طرف علوم را بگیرد،حتی همین علوم دنيايی را هم می تواند، بگیرد. مثلا خود حضرت داوود(ع)علم زره بافی را "و علمناه صنعه لبوس "۸۰،انبیاء
ما صنعت زره بافی را به داوود یاد دادیم .
✨ "قلب المؤمن عرش الرحمن "
"القلب حرم الله "
روایات زیادی هست که خبر می دهد،در قلب انسان خداست.
🔸 دقیقه ۹
خداوند علم است،حیات است.
اگر انسان واقعأ بتواند،به این مرتبهی قلب خودش دست پيدا کند،حجاب ها را کنار بزند، به خدا دست پيدا می کند. وقتی به خدا دست پيدا کرد،به علم و حیات هم دست پيدا میکند، به عزت به قدرت و..
🔸 دقیقه ۱۱
شرط اولش این است که در این دکان وجود بسته شود.
در دکان وجود انسان بايد بسته باشد،تا آن گنج استخراج شود.
✨ در درون هر کدام از ما يک پرتویی از عقل پیامبر اکرم(ص)وجود دارد، و اگر ما به آن عقلمان دست پيدا کنيم، به عقل نبوی دست پيدا کردیم، و ما هم از علوم نبوی چیز هايی می توانیم، به دست آوریم،البته به هر کس به همان اندازه که عقل در او تابیده است.
🔸 دقیقه ۱۵
آن عقل نبوی را باید کشف کنیم.
🔸 دقیقه ۱۷
انسانیتت را چقدر به فعلیت رساندی؟
✨ تفاوت انسان و حیوان در همین است که انسان دو تا عقل دارد،حیوان یک عقل دارد.
✨ در حیوان یک کمال بالاتر از کمال جسمانی وجود ندارد،و خداوند هم همین ها را به حیوان یاد داد.اما در انسان غیر از این عقلی که دنیایش را آباد می کند، عقل دیگری هست.
🔸 دقیقه ۲۰
مولوی: عقل، دو عقل است.
🔸 دقیقه ۲۲
ما این همه عبادات و شب زنده داری می کنیم،برای این است که به آن عقل برسیم.
✨ هر پیغمبری عقلش از همهی عقل امتش بیشتر است. (همان عقل الهی)
🔸 دقیقه ۲۵
عقل ظاهری همان وهم است.
✨ اولوالالباب، باب انسانیت است.یعنی اگر انسان توانست، به مرتبهی اولوالالباب برسد،حالا وارد انسانیت شد.
🔸 دقیقه ۲۷
در صراط انسانیت حالا جلو برو،برو به مرحلهی ابرار،مقربین،مخلِصین، مخلَصین،صدیقین، محسنین،صالحین برس، و اين راه برای انسان باز می شود.
✨ رسیدن به این عقل،علامتهایش این است که عقل جزئیش ضعیف می شود.....
علاقه به مرگ پيدا می کند.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4086