eitaa logo
مروج توحید
7.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
442 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5789767471518975899.mp3
1.37M
در محضر امام صادق (ع): وَجَدَتُ النُّورَ في الْبُکاءِ وَالسَّجْدَة 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیستم تفسیر منطق الطیر
4_5785405824855705714.mp3
13.16M
🎙 جلسه شصتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5787131903492491231.mp3
7.1M
...حاجت های دنیایمان را عرضه میکنیم ، عقل مان نمیرسد که بگوییم ما را از ظلمت درون خودمان نجاتمان بدهید ، چون آشنایی با ظلمت درون خودمان نداریم. خیال میکنیم من آدم خوبی هستم"همین"اعمال گولمان میزند و میگوییم من گناهی مرتکب نشده ام(واقعاً هم نشده است)من عبادت هایم را انجام داده ام ، من همه نمازهایم را خوانده ام ، حجّمْ را رفته ام ، دروغی نگفته ام ، غیبتی نکرده ام ، همین اعمال ما را گول میزند ، در حالی که... قلب مهم است ، آیا در قلبت هیچکس را راه نداده ای ، محبّت هیچکس را راه نداده ای ، هیچ بُتی را در قلب خودمان وارد نکرده ایم که بپرستیم و قلبمان را نتوانیم از آن بکنیم. خداوند به اعمالمان نگاه نمیکند ، به نیّت هایمان نگاه میکند و نیّت جایش در قلب است و اینکه قلب واقعاً کنده بشود کار نیروی ولایت است. در درگاه اولیاء بزرگ خدا و حرم هایی که تشریف میبرید ، توسّلات شدید داشته باشید و از آنها بخواهید که قلبتان را پاک... (میگویند خدایا توفیق عبادت به ما بده، توفیق اعمال خیر به ما بده و...)باز هم میبینید که روی عمل دور میزنند ، قلبت را درست کن ، بقیّه هم... برگرفته از جلسه ۲۷ مثنوی @moravej_tohid
4_5785142908432680983.mp3
3.94M
... نگاه نکنید که در کشور های غربی چه خبر هست ، چه کشفیاتی میشود ، چه اختراعاتی میشود ، علم در آنجا اینطوری هست ... اینها به اوج کهکشانها رفتند ، چه و چه کردند ... هر چه کردند در دنیای مادی کردند ، هر چه کردند نیروهایشان را هدر دادند ، اینکه دنیا را آبادتر کنند و فردا وقتی که از این دنیا بروند به آنجا ، همه این زحمت ها را به هیچ در آنجا نمیخرند ... یکوقتی گول نخوری که در آنجا اینطوری ، گول نخوری یکوقتی که ... اینهایی که زحمت کشیدند که دنیای خودشان را ... آن نیروی شگرفی که خداوند در ... این را دارند مصرف میکنند که بتوانند در دنیا حرکت بکنند ... برگرفته از جلسات مثنوی @moravej_tohid
4_5787343185818683196.mp3
2.98M
آن کسانی که به مرتبه رضا میرسند و اراده شان فانی در اراده خدا میشود که دیگر دعا نمیکنند ، این آخر کار نیست ، این در بین راه هست که دارد بالا میرود ، اینها را نباید قاطی کرد ، الان فرض کنید که سکوت خوب هست و یا حرف زدن خوب هست ؟ ... ... اکر سالک در قوس صعود هست ، به طرف بالا میرود ، سکوت خوب هست ، اما اگر آمد و رفت به خدا رسید و فانی در خدا شد و اسماء در او تجلی قوی پیدا کرد و برگشت ، آمد به اینجا برای هدایت مردم ... ... الان بر روی همین مسئله خلوت ، یکسری از عرفا خیلی سفت و سخت چسبیده اند که خلوت خوب هست ( باید انسان به خلوت برود ) ، آنهایی که مخالف عرفان هستند میگویند خلوت چیست ، در اسلام رهبانیت نداریم ) ، در اسلام خلوت نشینی و غار نشینی نداریم ..‌. ... باید دید سالک در کجای راه است ، اگر سالک دارد میرود به بالا ، خلوت خوب هست ( باید در خلوت باشد ، بیاید در جامعه ضرر ..‌. ) ، اگر رفت به آنجا و در آنجا فانی در خدا شد " فانی در اسماء خدا شد " و این انسان شد حق ..‌. ، او دیگر به بدترین مجلس فساد هم برود ، بر رویش تأثیر نمیگذارد ... برگرفته از جلسه ۶۵ منازل_السائرین @moravej_tohid
مروج توحید
آن کسانی که به مرتبه رضا میرسند و اراده شان فانی در اراده خدا میشود که دیگر دعا نمیکنند ، این آخر کا
.‌‌.. حضرت مریم یک مدتی را به خلوتش در بیت المقدس رفت ، بعد آمد به میان مردم ، کی آمد ؟ وقتی که رسید به مقام جبرئیلی ، شد عقل فعال ، یعنی عقلی که تأثیر میگذارد ، یعنی تا قبلش حضرت مریم از یک وجود انفعالی برخوردار بود ( یعنی میپذیرفت ) ، یعنی مثلاً فرض کنید که اگر وارد یک مجلس گناه میشد ، گناه بر رویش تأثیر میگذاشت ( ظلمت در او ایجاد میکرد ) ، الان که به مرحله جبرئیلی رسیده است و جبرئیلی میشود عقل فعال ، حالا اینجا دیگر او تأثیر گذار هست . و یا مثلاً دعا نکردن خوب هست و یا بد هست ؟ ... یکی میگوید خوب هست و یکی میگوید بد هست ، سالک در کجای راه هست ؟ اگر دارد بالا میرود ، به یک مرتبه ای که رسید ، به مرتبه فنای اراده خودش در اراده خدا که رسید ، دیگر دعا نمیکند ، چون وقتی که نگاه میکند میبیند همه عالم تحت یک اراده دارد اداره نمیشود و اصلاً اراده خودش را نمیبیند ، اما وقتی که به آنجا رفت و برگشت ، اینجا دعا میکند ، اینجا وقتی که به خودش نگاه میکند ، خودش را عبد میبیند ، یعنی در اینجا دیگر خودش را کسی نمیبیند ، خودش را عبد میبیند ، عبد کیست ؟ عبد کسی هست که سراپا ، همه وجودش نیاز هست ، یعنی اگر دعا هم نکند ، وجودش دارد دعا میکند ، مثل یک صورتی که در آینه افتاده است ، شما وقتی که جلو آینه می ایستید و نگاه میکنید ( صورت در آینه همه وجودش دعاست ، همه وجودش نیاز هست ) ، یعنی با همه وجود میگوید ای کسی که در مقابل آینه ایستاده ای ، نرو کنار ، من به تو نیاز دارم " برای بقای خودم ، برای وجود خودم به تو نیاز دارم " من سراسر نیازم ، حتی اگر به زبان هم حرف نزند ... بنابراین ما عبد هستیم ، در یک مرحله موقت هست که به قول مولوی من گروهی میشناسم که زبانشان بسته باشد از دعا ، همان حکایت کشتی را نقل میکند که او دعا کرد و کشتی نجات پیدا کرد ، بعد گروهی گفتند که او در کار خدا فضولی کرد و رفتند از او دور شدند ، خُب اینها در چه مرحله ای بودند ؟ در مرحله فنای اراده بودند ، منتها باید سالک از این مرحله بگذرد . اینها را دقت بفرمائید ، خیلی ها میایند و میگویند ائمه ما کار و کسب میکردند ، در جامعه بودند ، حکومت میکردند ، جنگ میکردند ... بعد شما میگوئید که انسان باید در خلوت بنشیند و گوشه نشینی ... آنها برگشته اند ، رفته اند و برگشته اند ... وقتی که برگشتی میتوانی حکومت هم تشکیل بدهی ، جنگ هم بکنی ، امر به معروف بکنی ، نهی از منکر بکنی ، تبلیغ بکنی ... هر طوری که از دستت برمیاید ( چون این انسان دیگر حق هست ) ، یعنی دیگر چیزی از حیوانیت و بشریت در او نمانده است " همه اش حق شده است " ، این خداست که به میان مردم برگشته است ، به خدا که نمیشود بگوئی در میان مردم نرو ... خلاصه اینکه میخواهیم بگوئیم انسان دعا بکند ، نه اینکه دعایش به عنوان این باشد که برای خدا تکلیف معلوم کند ( قرض دارم ، حتماً قرضم را بده ) ، دعا کند ، چون عبد هست " همین " . برگرفته از جلسه ۶۵ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5789381525757757408.mp3
25.63M
🎙 جلسه نهم بقره ۴: وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5789381525757757411.mp3
25.6M
🎙 جلسه دهم بقره ۴: وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5796618120449755408.mp3
2.26M
در محضر حجرات ۱۱: وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیستم تفسیر منطق الطیر
4_5785405824855705715.mp3
14.84M
🎙 جلسه شصت و یکم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5897797418115664357.mp3
28.07M
🎙 جلسه هفتادم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5798546036779648816.mp3
1.93M
در محضر از بتان آن طلب ار حسن شناسی ای دل کاین کسی گفت که در علم نظر بینا بود 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیست و یکم تفسیر منطق الطیر
4_5796448533666072832.mp3
4.5M
ناله روح تو ! آن شب صدای روحم را شنیدم. پیچیده شده بودم توی خودم، روحم داشت در درون گریه می‌کرد. صداش اما در نمی آمد. روح آدم که گریه می کند کسی صدای او را نمی شنود که بیاید دلداری بدهد یا که نوازشی کند. تو در بیرون حرف می زنی، کار می کنی، حتی می خندی و روح تو در درون دارد زجه می زند. کسانی هستند اما که صدای زجه روح تو را می شنوند. صدای زجه روح تو را از درون قبر می شنوند، اگر هنوز زنده باشد و رمقی داشته باشد برای زجه زدن. ناله ای که گفت به فریادم برس و من را نجات بده، آن روح الله، آن نور الله، آن وجه الله که دفن شده است اگر هنوز زنده باشد و رمقی مانده باشد. رستاخیز تو برپا می شود و تو دیگر یک چیز دیگری می شوی. همان که گفت تو را یک چیز دیگری می کند ! وقتی خودت را در یک خود جدید یافتی، وقتی خودت را در یک خود روحانی دیدی، وقتی که خودت را در یک خود نورانی دیدی بدان که رستاخیز تو به پا شده است. تو دیگر راست خیز شدی ! اکنون تو چیز دیگری شده ای. اینک تو انسان شدی. عاشق شده ایی ای دل سودات مبارک باد ! از جا و مکان رستی ، آن جات مبارک باد ! 🆔 @moravej_tohid
4_5798812092823767120.mp3
3.67M
... ۲ خُلق هست ، یکی مروت و یکی فتوت ، مروت اینست که هر چه را برای خود نمیپسندد برای دیگران هم نپسندد ، من خوشم نمایید مردم از من غیبت کنند ، من هم از کسی غیبت نکنم ، من خوشم نمیاید مردم به من ظلم بکنند ، من هم به کسی ظلم نکنم ... هر چه را برای خودم نمیپسندم ، برای دیگران هم نپسندم ، این مروت هست ، این مروت خودش یک جامعیتی دارد ، اگر کسی به این اخلاق برسد ، به اوج اخلاق رسیده است ، اما بالاتر از مقام مروت ، مقام فتوت هست ، مقام فتوت را در اصطلاح اخلاق و یا در اصطلاح قرآن ، ایثار میگویند ، ایثار یعنی ترجیح دادن ، یعنی برگزیدن ، برگزیدن دیگران بر خودم ، ولو اینکه خودم محتاجم ، خودم گرفتارم ... برگرفته از جلسه ۸۵ مثنوی @moravej_tohid
4_6010247113693201969.mp3
6.5M
🎙 جلسه هشتاد و هفتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5985419561317434565.mp3
4.19M
...تا زمانی که تمامی نشانه ها و آثار بت پرستی انسان از وجودش پاک نشود ، به عالَم نور راهش نمیدهند ، مگر ما بت پرستیم ؟ بله ، ما دنیایمان را میپرستیم ، ما پولمان را میپرستیم ، هر چه را که رب خودت بدانی ( غیر از خدا ) ، یعنی همین که انسان معتقد هست که اگر به مغازه نروم از کجا بخورم ( این بت پرستی هست ، گوساله پرستی هست ) ، همین که انسان میگوید اگر به اداره نروم از کجا بخورم ، اگر حقوق من قطع... ...منتها چیزی که هست در طی این سفر( همانطور که در آن سفر از ظاهر به ظاهر ، یعنی جسممان از اینجا به کعبه میرود )همانطور که در آنجا یک کاروانسالار میخواییم ، در این سیر باطنی هم یعنی ... که باید حضرت مرتضی علی " علیه السلام " مولا امیرالمؤمنین و یا یکی از مراتب وجودی ایشان که اینها را اولیاء علویون( اولیاء مهدویون )در زمان ما وجود مقدس امام زمان " علیه السلام " و اولیایی که تحت قبای ایشان ... اولیایی که در تحت کساء ایشان قرار ... ...در این سفر هم چاره ای نیست جز اینکه نبی ای و یا ولی ای دست انسان را بگیرد " چون اولیاء هستند که... برگرفته از جلسات مقامات_انسان @moravej_tohid
... تا زمانی که تمامی نشانه ها و آثار بت پرستی انسان از وجود او پاک نشود به عالم نور راهش نمیدهند . مگر با بت پرستیم ؟ بله ما دنیایمان را میپرستیم ، ما پولمان را میپرستیم ، هر چه را که ...
4_5803044452381493682.mp3
5.59M
... شما بیا بشر حافی یک ساعت پیش را با الان مقایسه اش بکن ، یعنی هر کس او را ببیند ، نمیشناسد ( تدریجی که نبوده ) ، در یک آن بوده ... یکساعت پیش اگر کسی میامده خانه بشر حافی میدید که بر سر سفره شراب نشسته است ( رقص و آواز و ... ) ، الان که آمده است میبیند ، ای بابا بر سر سجاده نشسته است ، اشک میریزد " چه خبر هست " ... به نظر شما طی این فاصله " این مرحله " از سر بساط شراب " در رقص و آواز " تا اینجا چقدر راه هست ؟ بی نهایت راه هست ( هزاران سال راه هست ) ، چطور میشود که زمان درنوردیده میشود ! زمان کوچک میشود ، همه این میلیون ها ، میلیون ها سال " یک فاصله از زمین تا آسمان " چنان درهم نوردیده میشود که تبدیل به ۲ ثانیه ... ... برگرداندن قلب خیلی کار هست آقا ( خیلی کار هست ) ... ... قلب انسان به دنیا جوش خورده است ، تمام آلودگیهای دنیا ، محبت مغازمان ، محبت پولمان ، محبت چِه و چِه ، همه اینها چنان سخت ... ... چه قدرتی میخواهد که این قلب را به طرف خدا برگرداندش و همه این زنگارها را بریزد و صافش کند ، این از عهده بشر خارج هست آقا ، این معجزه هست ... برگرفته از جلسه ۸۶ مثنوی @moravej_tohid
4_5886216300795004939.mp3
12.12M
... عشق از اول سرکش و خونی بود ... ... در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود ... ... انسان سالک در اول باید از فرعون نَفْسش خلاص بشود ( به مدد یک انسان کامل ) ... ... این وادی ، وادی هست که هر کسی از این وادی جان سالم به در نمیبرد ( اینجا مرحله دوم هست ) که شدتها و مصیبتها ... ... وقتی که انسان میرود پیش خدا مینشیند ، خدا میگوید حالا که آمدی اینجا ، یک چیز از تو میپرسم ، یک نامه دارم ، همین نامه را بردار و بخوان و بعد ... برگرفته از جلسه ۷ زبدة_الاسرار @moravej_tohid
هوالحکیم ☆جمال در پسِ جلال☆ ... در هر مرتبه ای که سالک میخواهد یک پله بالاتر برود ، اول با جلال از او پذیرایی میکنند ، یعنی این یک صاحبخانه ای هست که اول با عصبانیت و وحشت و اینها از آدم ... و بعد یک مهمان میگوید که عطایش را به لقایش بخشیدم ، نمیخواهم ... اما نمیدانند که اگر مقاومت بکنند ، در پس این جلال ، چه جمالی خواهد بود ، چه لطفی خواهد بود ، چه احسانی خواهد بود ، عمداً این صاحبخانه ابتدا با جلال از انسان پذیرایی میکند ... انسان در هر جایی یک مصیبتی بر او وارد شد ، بداند که او را به یک مقام بالاتر برده اند ، میخواهند ببینند که او چطور ... مثلاً با صبر و رضا و توکل و تسلیم و تفویض مقابله میکند و یا اینکه خیر ، با اعتراض و اینکه چرا اینطور شد و ..‌. یعنی اینها علامت هست ( این مصبیت ها علامت ترفیع درجه هست ) ... اگر در اینجا بگوید که راضی هستم ، هر چه خداوند بخواهد ( برایم فرقی نمیکند و ... ) ، بعد اینجاست که جمال چهره اش را باز میکند . ممکن هست که در اینجا خیلی برای انسان معلوم نشود ، اما در قیامت این مقام ها را ... یعنی مثل اینکه در یک آسانسور قرار گرفته ایم و این آسانسور هِی طبقه ها را بالا میرود و ما نمی دانیم طبقه چندم هست ، بعد حالا یا در این دنیا برای انسان منکشف میشود و یا اگر در این دنیا منکشف نشد ، در آخرت در این آسانسور باز میشود ، بعد انسان میبیند که : چقدر بالا آمده است ، بعضی ها متوقف بوده اند ، بعضی ها هم پایین حرکت کرده اند ... برگرفته از جلسه ۶۱ منطق_الطیر @moravej_tohid
4_5803044452381493700.mp3
8.02M
... اینها کریم هستند ، اینها در خانه شان را باز کرده اند و ندا در داده اند که مردم بیایید ... اما بحث اینست که چند نفر را عاشقانه خودش طلب کرده ، خودش دوست دارد که بیاید و اگر این عاشق به درگاه او نرود ، امام منتظرش هست که چرا نیامد ؟ چه شد که نیامد ؟ ... امام اینطور تو را بخواند . هر که به زیارت امام رضا میرود ، امام او را خوانده است ( ما عقیده داریم ، این اعتقاد ما هست که هر کس به زیارت امام رضا میرود ، امام رضا او را خوانده است ، دعوت کرده است ) اما یک کاری کن ، یکطور دیگر برایت دعوتنامه بفرستد ، گاهی وقت ها یک نفر یک عده ای را دعوت میکند ( مثلاً ساعت ۶ تا ۸ به صرف شام تشریف بیاورید ) ، اما بعضی ها را در گوششان هم میگوید که ساعت ۸ که مهمان ها رفتند تو بمان " مجلس خصوصی میشود " ، مجلس خاص میشود ( این را دیگر در گوشش میگوید ) ... ... یک کاری کن امام رضا ، این بزرگان ، یک دعوت خاص از تو بکنند ، خودت میفهمی ( اگر دعوت خاص شدی ، خودت میفهمی ) ... یک کم قلبت را باز کن ، خیلی از پیام های اینها ... ... یک کاری کن امام رضا دلش برایت تنگ بشود ... برگرفته از جلسه ۸۷ مثنوی @moravej_tohid
4_5800711920067545174.mp3
2.04M
در محضر رسول اکرم (ص): نَوْمُ العَالِمِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الجَاهِلِ 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیست و یکم تفسیر منطق الطیر
4_5807646174831707966.mp3
2.48M
در محضر آب دریا مرده را بر سر نهد ور بود زنده ز دریا کی رهد چون بمردی تو ز اوصاف بشر بحر اسرارت نهد بر فرق سر 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیست و یکم تفسیر منطق الطیر