فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تجلی عشق بر طور وجود ما 🔸
در محضر علامه مروجی سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
@moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
حدیث معراج جلسه ۷.mp3
19.94M
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه هفتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 1
رسول الله (ص) فرمودند : خداوند به من فرمود که حتما قطع می کنم امید هر مومنی را که به غیر من از مردم امید ببندد.....
🔸دقیقه 8
اگر بینش توحیدی در زندگی مردم باشد، مردم راحت زندگی می کنند.
🔸دقیقه 9
خداوند دو تا راه برای روزی دارد، یکی همین راه هایی که ما می دانیم و یک راه هایی که ما نمی دانیم. (برای کسانی که اهل توکل هستند.)
🔸دقیقه 13
ای پیغمبر در جنگ وقتی که تیر می اندازی، تو نیستی که تیر می اندازی، خداست که تیر اندازی می کند.
این را بیاییم همین جور سرایت دهیم. در دادگاه وقتی که وکیل از من دفاع می کند. این وکیل نیست که دفاع می کند، خداست دفاع می کند.
🔸دقیقه 16
چرا شما می بینید الان در زمان انتخابات می آیند و می گویند : به این شخص رأی بدهیم، چون این می تواند مسائل اقتصادی را حل کند.
دیگری می گوید : نه، به او رأی بدهیم، می تواند حل کند.
اینها شرک است. یعنی امیدشان به انسان است، به یک بشر است.
🔸دقیقه 22
چرا اسلام در مورد علم مدیریت هیچ طرحی ندارد؟ چون اسلام می خواهد، قلب ها را آباد کند.
بیرون عکس درون ماست.
🔸دقیقه 24
این را همیشه بدانیم که سیستم اقتصادی کشور بازتاب درون انسان هاست.....(بیخود از زید و عمر شکایت نکنیم.)
🔸دقیقه 26
یقینی به من بده که بدانم هر چه به من می رسد از تو می رسد. (فرازی از دعای ابو حمزه ثمالی)
🔸دقیقه 27
دعاهای ائمه را یاد بگیرید. (و دعاهای انبیاء را در قرآن)
🔸دقیقه 29
شرک محصول نبودن خداست در قلب انسان.
@moravej_tohid
حدیث معراج جلسه ۸.mp3
18.4M
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 7
سجده، هر عملی است که انسان را به خدا نزدیک کند.
و هر محلی که انسان را به خدا نزدیک کند این مسجد می شود.
🔸دقیقه 11
انسان، در مرحله توکل حتی یک سخن برای جلب روزی نباید بگوید.
🔸دقیقه 13
ما عبدیم، عبد یعنی چه؟
🔸دقیقه 16
چه کاری عبادت است؟
🔸دقیقه 20
( آداب قرضالحسنه)
اگر می خواهی، قرض بدهی، کاری کن که همین قرض دادن برای شما سجده شود. باعث تقرب شما به خدا شود.
🔸دقیقه 22
توکل، نعمتی است که اگر در قلب کسی قرار بگیرد واقعا آرامش می یابد.
🔸دقیقه 23
«ویوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه» «9،حشر»
🔸دقیقه 26
قرآن میفرماید که اگر خودت هم مشکل داری اما دیگران را بر خودت ترجیح بده. (مسلمان این است)
🔸دقیقه 31
ایثار و از خودگذشتگی مردم مدینه در صدر اسلام
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
#مقامات_حضرت_زهرا(س)
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه نهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶دقیقه 12:
بلاها، مصیبت ها باعث می شود که انسان پاک شود. اگر انسان حقیقت بلا را درک کند که این بلاها، این مصیبت ها، این فقرها، این مریضی ها، اینها چه قدر در حق ما... اصلاً روایتی از امام صادق (ع) قریب به این مضمون هست که «مومن وقتی می بیند، در قیامت، به ازای هر بلایی که در دنیا کشید. چه قدر اجرش دادند. آرزو می کند، ای کاش، بدنم را با قیچی، قطعه قطعه می کردند و من راضی می بودم. صبر می کردم.»
این قدر بلاها در قیامت برای انسان درجه دارد.
خیلی وقت ها بعضی می آیند، از مسائل خانوادگی شکایت می کنند. حالا یک آقایی از دست خانمش شکایت می کند یا خانمی از دست شوهرش شکایت می کند که مثلا این بد اخلاق هست، نمی دانم چی هست.
من می گویم :ببین، اصلاً خدا یک لطفی کرده برای تو، مقام صبر به قدری مهم و والا هست که خداوند در وصف صابرین می فرماید : «ولنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال والانفس والثمرات و بشر الصابرین»
که ما شما را امتحان می کنیم به چیز هایی از قبیل ترس، گرسنگی، مریضی، خشکسالی و بشر الصابرین، صابرین را بشارت بده.
صابرین چه کسانی هستند؟ صابرین، «الذین اذا اصابتهم مصیبتهم قالوا انا لله و انا الیه راجعون» اینها کسانی هستند که وقتی مصیبتی بهشون می رسد. خیلی آرام، خیلی آرام می گویند : ما از خداییم و به سوی خدا هم می رویم. «اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه» می فرماید :اینها کسانی هستند که خداوند دارد بر اینها صلوات می فرستد، درود می فرستد. یعنی اینها در این جهت هم شأن پیامبر هستند. چون رسول خدا را می فرماید که خداوند بر او درود می فرستد. می گوید :بر صابرین هم درود می فرستد.
یعنی انسان هایی که صبر می کنند در این جهت با پیغمبر اکرم (ص) یکی هستند. خداوند بر هر دوی اینها صلوات و درود می فرستد.
این مقام صبر را با همه عظمتش انسان در کجا می تواند به دست آورد؟ در مصیبت ها و گرفتاری ها.
🔶دقیقه 17:
یعنی در مقابل هر بد اخلاقی که می بیند، بگوید :خدایا!
برای رضای تو صبر می کنم و هیچی نمی گویم. این یک درجه روحش بالا می رود. بار دیگر یک بد اخلاقی دید. بگوید :خدایا! به خاطر رضای تو صبر می کنم و هیچی نمی گویم و هیچ اکثر العمل نشان نمی دهم، دوباره روح بالا میرود. همین جور رفیع الدرجات، پله پله می رود بالا
بعد انسان وقتی که وارد قیامت میشود و با باطن خودش رو به رو می شود، می بیند که باطنش پیش خداست. در عالی ترین درجات قرب قرار دارد. از همین راضی بودن و از همین صابر بودن، اینها
چیز هایی است که قلب انسان را آباد می کند. روح انسان را نورانی می کند.
هر درجه که روح بالاتر میرود. به خدا، به منبع نور نزدیک تر می شود، نورانی تر می شود.
این است که یک مقداری دوستان در این مسائل دقت بفرمایند که زیاد شکایت نکنند، زیاد اهل بی تابی و اهل شکایت و اهل این، این جوری هست و اون جوریه، نه،
یک مقدار بینش قیامتی داشته باشیم و بدانیم که در همین مصیبت هاست که انسان به مقام صبر می رسد، به مقام رضا می رسد. این است که خیلی از عارفان الهی بودند که وقتی اینها سه روز براشون مصیبتی نمی رسید ناراحت می شدند و می گفتند :نکند خدا ما را فراموش کرده، خدا وقتی به یاد کسی هست بهش مصیبت وارد می کند. این مصیبت ها باعث بالا رفتن درجه انسان می شود، خب خدا کسی را که دوست دارد می خواهد پیش خودش ببرد.
چه جوری پیش خدا برویم؟ با صبر در مصائب و با راضی بودن به آنچه که خداوند در حق ما قضا فرموده است.
🔶دقیقه 42:
عظمت دین ما در این است که انسان را تا جایی پیش می برد که انسان وجودش فانی در وجود خدا و فانی در فعل خدا بشود. دین ما یک چنین دین عجیبی هست و بعد ما از این دین چه بهره ای داریم؟
https://eitaa.com/moravej_tohid/3329🆔 @moravej_tohid
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه اول
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶دقیقه 9:
سیر الی الله :ما اگر بخواهیم به سوی خدا حرکت کنیم، باید به سوی روح خودمان حرکت کنیم، سیر الی الله یعنی همین، یعنی سیر از ظاهر به باطن، سیر از مقام شهادت خودمان به مقام غیب خودمان، سیر به مقام ملکوت خودمان، اگر ما توانستیم به آن منطقه روح خودمان برسیم و خودمان را یک حقیقت روحانی و نورانی ببینیم که از خدا صادر شده، اینجا ما به خدا رسیدیم که اصلاً سفر اول سالک همین است.
🔶دقیقه 12:
سفر دوم:کسی که به روح خودش می رسد به خدا رسیده، خدا را در خودش می یابد. خودش را خدا می بیند که می گوید :اناالحق، می گوید :لیس فی جبتی الا الله، در لباس من جز خدا کسی نیست. امثال اینها در زمانی بوده که این سفر اول را طی می کردند به آن مقام روحانیت خودشان می رسیدند و خدا را در خود می دیدند.
این نکته را دقت کنید که خداوند بدون مظهر نیست. (این را خیلی دقت داشته باشید)
🔶دقیقه 24:
معنای سلوک :سلوک الی الله معنایش این است که انسان ادراکش عوض شود. این نگرشی که به خود دارد (این نگرش به خود) عوض شود. یعنی بفهمد که من جسم نیستم، من روح هستم، اصل و حقیقت وجود من روح است واین جسم عاریه است. یک چند سالی خداوند به من داده که با این جسم کمالات روحانی خودم را به دست بیاورم. این جسم ابزار است.
🔶دقیقه 32:
ادراک قلبی : اینکه میگم، ادراک جدید در انسان پیدا شود. این ادراک را ما همه داریم، منتهی ادراک مون در حد ادراک عقلی هست و ادراک عقلی فایده ندارد.
🔶دقیقه 33:
علامت ادراک قلبی : ادراک باید قلبی بشه،که به آن عمق قلبش برسد و علامتش یکی همین درد است. دردی است که در انسان ایجاد می شود و اینکه از اهل دنیا کناره می گیرد. دنیا و زیبایی های دنیا برایش سرد می شود.
منتهی این دیگر دست خود انسان نیست.
این یا باید بالاخره یک ولی پیدا شود.
همان جور که حضرت موسی بن جعفر که از آن کوچه می گذشتند. از کنار خانه بشر حافی (جوان عیاشی بود و اهل شراب و قمار بود) که بهش فرمودند : اگر این آدم عبد می بود این کارها را نمی کرد. عوض شد.
منتهی این حرف باید از زبان یک ولی در بیاید.
🔶دقیقه 41:
الناس نیام واذا ماتوا انتبهوا
انسان ها خوابند وقتی که بمیرند از خواب بیدار می شوند.
این مرگ، برای عموم انسان ها همان زمان مرگ است که از خواب بیدار می شوند، یعنی می فهمند که بیخود بوده و همه عمرشان هدر رفته، عمرشان را دادند چی گرفتند؟ دنیا گرفتند.
🔶دقیقه 44:
موتوا قبل ان تموتوا :
مرگ از چی؟ مرگ از آن نفس حیوانی، یعنی از خواب بیدار شود. یعنی به این ادراک جدید برسد که من فقیر هستم، من هیچی ندارم.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3332🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه دهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶دقیقه 2:
فرق مقام صبر و رضا : فرق مقام صبر و رضا، در همین است که در صبر انسان ناراحتی خودش را بروز نمی دهد. آدم وقتی این را می بیند، می بیند که خیلی آرام است. حالا در باطنش یک غلغله ای و یک اضطرابی هست، ناراحتی هست ولی در ظاهر بروز نمی دهد، خیلی آرام هست. شکایت نمی کند. اصلا چه بسا در جایی هم مطرح نمی کند که من این گرفتاری را دارم. هیچی، اصلا ساکت و آرام است.
اما در رضا، وقتی گرفتاری و ناراحتی برایش پیش می آید ظاهر و باطنش هر دو آرام است. نه اینکه ظاهرش آرام باشد باطنش مضطرب باشد. یعنی در باطنش هم یک جوری هست که انگار هیچ حادثه ای برایش اتفاق نیفتاده و بلکه بالاتر از این حتی در باطن خودش شاد و خوشحال است.
🔶دقیقه 6:
مقام رضا : در مقام رضا، انسان تسلیم محض است که مقام اسلام اکبر هم به آن می گویند. (داستان ملاقات امام محمد باقر (ع) با جابر بن عبدالله انصاری)
🔶دقیقه 12:
ویژگی مقام رضا : در مقام رضا، عقل انسان نعطیل می شود. مقام رضا، مقامی است که انسان باید به حب و عشق خدا رسیده باشد چون تا وقتی که عقل در کار است، عقل محاسبه می کند. انسان را ملاک قرار می دهد و می گوید :هرچه با من سازگار است خوب است، هر چه با من سازگار نیست بد است.
🔶دقیقه 21:
سه مقام : سه مرتبه هست در قیامت :یکی جهنم، یکی بهشت و یکی مقام رضا (مقام رضوان) همان سه مرتبه که در سوره واقعه هست.
🔶دقیقه 25:
جهنم، دار الفراق : ائمه جهنم را به چشم دار العذاب نگاه نمی کنند. به این چشم نگاه می کنند که جهنم دار الفراق است، یعنی اگر از جهنم رنج میبرند به این خاطر است که در جهنم در فراق از خداست و دور از خداست.
ما ناراحت هستیم، چون در آن (جهنم) آتش هست و مار و عقرب هست. آنها ناراحت هستند چون که در جهنم در فراق از محبوب هستند.
🔶دقیقه 26:
مقام رضوان : آن مقامی است که انسان از مشاهده خدا لذت می برد و این مقام برای کسانی است که در این دنیا به مقام رضا رسیده باشند. یعنی دیگر اینها اصلا از خودشان ارادهای ندارند. چنان غرق شدهاند در ذات خدا، چنان فانی شدهاند در ذات خدا که اگر ازشون بپرسی چی خوب است و چی بد است؟ می گویند : ما نمی دانیم. (باید ببینم خدا در حق من چه می خواهد.)
🔶دقیقه 31:
ان الانسان لفی خسر
🔶دقیقه 35:
یاد مرگ : این اندیشه مرگ در اصلاح انسان خیلی مؤثر است. واقعا اگر من امروز صبح بیدار شوم و یقین داشته باشم به این معنا که شاید امروز آخرین روز من باشد، اینجا دیگر در مغازه که می روم، با مشتری هر جوری که دلم می خواهد رفتار نمی کنم.
🔶دقیقه 36
تاثیر یاد مرگ : انسان اگر با یاد مرگ زندگی کند در اخلاقش خیلی تفاوت ایجاد میشود. انسان دغدغه اش به این طرف می شود که هرچه زودتر کمالات الهی را در خودم پیاده کنم، روحم را بالا ببرم.
🔶دقیقه 39:
اینکه در شریعت گفته اند، انسان قبر خودش را بکند و لا اقل هفته ای یک بار برود در قبر خودش بخوابد. کفن خودش را آماده کند و هفته ای یک بار، ماهی یک بار حداقل در کفن خودش بخوابد، اینها همه برای این است که یاد مرگ در انسان قوی باشد.
🔶دقیقه 40
غفلت از یاد مرگ : غفلت از قیامت و معاد و مرگ، این جور اخلاق مردم را بد کرده، خیال می کنم که هستم. تازه که خیلی آدم خوبی باشم میگم حالا انشاءالله توبه می کنم. حالا وقت هست.
🔶دقیقه 42
ما نسبت به توبه سهل انگاریم و به تأخیر می اندازیم.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3339🆔 @moravej_tohid
آسمان شو ابر شو باران ببار
ناودان بارش کند ناید بکار
آب باران باغ صد رنگ آورد
ناودان همسایه در جنگ آورد
🌧دنبال آب باران باش
همه علومی که امروز در مراکز علمی دنیا بحث می شود همه آب ناودانند حتی همان علوم الهی
آنهایی که از علم برخوردارند در گوشه خانه هاشان نشسته اند
اگر توانستی آنها را پیدا کنی و از آن ها بگیری، برو به سراغ آنها
دنبال کسی باش که خودش توحید را با قلبش گرفته و این قدرت را دارد که علم را به قلب تو برساند .
🔹در محضر علامه مروجی سبزواری
#عکس_نوشته
🆔 @moravej_tohid
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶دقیقه 3
شهر سبا و هدهد : در عرفان شهر سبا مظهر آن بارگاه الهی است، آن مقام قدس است، آن مقام اسماء و صفات است.
هدهد آن کسی است وآن سالکی است که خودش راه را رفته، به آن عالم قدس رسیده، به نزد خداوند رسیده و حالا برگشته اینجا، و اخبار یقینی دارد اخبار شک و اینها ندارد. چرا؟ به خاطر اینکه دیده، به آنجا رفته و به مقام شهود رسیده و حقایق لسمایی را به شهود دیده، خدا را دیده و الان برگشته.
🔶دقیقه 4
سالکانی که رفتند سفر اول و دوم را طی کردند و رسیدند به ذات حق و ذات حق را شهود کردند، حالا اینها دو دسته می شوند.
یک دسته در همان مقام می مانند. در همان مقام فنا و استغراق در ذات خدا می مانند و از همان مقام فنا لذت می برند......
اما بعضی از این سالکانی که می روند به آنجا می رسند و در مقام استغراق و فنا وارد می شوند و به مقام ولایت می رسند یعنی به آن مقام اتحاد با اسماء الله می رسند و خودشان مظهر اسماء می شوند، بعضی هاشون فرمان می رسد که برگردید و قومتان را هدایت کنید.
🔶دقیقه 7
اولیاء : اولیاء دو دسته هستند. یک اولیایی که صاحب ولایت مطلقه هستند که اینها 12نفر بیشتر نیستند، اینها می آیند که در دو جهت کار کنند. یکی اینکه تعالیم دین پیامبر اسلام را برای مردم باز کنند و شرح بدهند و.....
اما این اولیای دوازده گانه یک ماموریت دیگر هم دارند که برای بعضی ها هست و برای همه نیست. آن کسانی که یک استعداد هایی دارند که در باطن دین یک سیری کنند که از مقام ظاهر شریعت می توانند به باطن شریعت وارد شوند.
🔶دقیقه 12
این 12ولی که دارای ولایت مطلقه هستند اینها خودشان باز دو گروه اولیای زیر مجموعه خودشان را دارند. یک گروه کسانی که اینها همان روایت های ظاهر که ائمه فرمودند. آنها را در اختیار مردم می گذارند که به اینها می گوییم : فقها
اما یک دسته دیگر هم خلفا داشتند، یعنی این 12 امام دو دسته خلیفه دارند. یک خلفایی که (جانشینانی) که اینها ظاهر شریعت را برای مردم می رسانند و یک خلفایی که اسرار ائمه را به بعضی ها می رسانند. اینها را می گوییم : ولی (اولیاء الله)
فقها سفری که مردم را می دهند سفری است از این دنیا تا بهشت
اما اولیاء سفری که انسان را می برند تا خود خدا می برند.
🔶دقیقه 16
سیمرغ و کوه قاف : سیمرغ مظهر خداست و کوه قاف علامت عالم قدس و عالم اسماء و صفات است که سیمرغ در آنجا منزل دارد.
🔶دقیقه 21
عذاب مرگ : عذاب مرگ همین است که انسان می خواهد از همه اینها (تعلقات) بکند، اما، انسان نمی تواند.
🔶دقیقه 23
لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتا کم
از آنچه که به زندگی تان می آید خوشحال نشوید و از آنچه که از زندگی تان می رود ناراحت نشوید.
🔶دقیقه 29
خواندن اصول کافی : دوستان اصول کافی را حتما در برنامه خودشان قرار بدهند. ما هر کسی را که در این جلسات می پذیریم شرط مان همین است که اصول کافی را حتما بخواند. اصول کافی را از اول تا آخرش یک دور کامل بکند.
🔶دقیقه 35
آب حیات : در درون وجود انسان یک آب حیات هست که اگر بخواهد به آن برسد باید از ظلمات نفس حیوانیش عبور کند.
🔶دقیقه 38
حیوانات، همه مظاهر نفس انسان هستند. مورچه همان صفت طمع انسان است که در بیرون آشکار شده است. گرگ صفت ظلم انسان است. میمون آن صفت مسخره کنندگی انسان است. روباه صفت حیله گری انسان است.
🔶دقیقه 46
کمال انسان : اینجا معلوم می شود انسان می تواند به مقامی برسد که صداهایی را از عالم غیب بگیرد، معارفی را از آن عالم بگیرد که بی صدا هستند، از زبانی صادر نمی شوند از دهانی بیرون نمی آیند. اینها کمال انسان است.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3342🆔 @moravej_tohid