eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
926 عکس
395 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه اول در محضر 🔶دقیقه 9: سیر الی الله :ما اگر بخواهیم به سوی خدا حرکت کنیم، باید به سوی روح خودمان حرکت کنیم، سیر الی الله یعنی همین، یعنی سیر از ظاهر به باطن، سیر از مقام شهادت خودمان به مقام غیب خودمان، سیر به مقام ملکوت خودمان، اگر ما توانستیم به آن منطقه روح خودمان برسیم و خودمان را یک حقیقت روحانی و نورانی ببینیم که از خدا صادر شده، اینجا ما به خدا رسیدیم که اصلاً سفر اول سالک همین است. 🔶دقیقه 12: سفر دوم:کسی که به روح خودش می رسد به خدا رسیده، خدا را در خودش می یابد. خودش را خدا می بیند که می گوید :اناالحق، می گوید :لیس فی جبتی الا الله، در لباس من جز خدا کسی نیست. امثال اینها در زمانی بوده که این سفر اول را طی می کردند به آن مقام روحانیت خودشان می رسیدند و خدا را در خود می دیدند. این نکته را دقت کنید که خداوند بدون مظهر نیست. (این را خیلی دقت داشته باشید) 🔶دقیقه 24: معنای سلوک :سلوک الی الله معنایش این است که انسان ادراکش عوض شود. این نگرشی که به خود دارد (این نگرش به خود) عوض شود. یعنی بفهمد که من جسم نیستم، من روح هستم، اصل و حقیقت وجود من روح است واین جسم عاریه است. یک چند سالی خداوند به من داده که با این جسم کمالات روحانی خودم را به دست بیاورم. این جسم ابزار است. 🔶دقیقه 32: ادراک قلبی : اینکه میگم، ادراک جدید در انسان پیدا شود. این ادراک را ما همه داریم، منتهی ادراک مون در حد ادراک عقلی هست و ادراک عقلی فایده ندارد. 🔶دقیقه 33: علامت ادراک قلبی : ادراک باید قلبی بشه،که به آن عمق قلبش برسد و علامتش یکی همین درد است. دردی است که در انسان ایجاد می شود و اینکه از اهل دنیا کناره می گیرد. دنیا و زیبایی های دنیا برایش سرد می شود. منتهی این دیگر دست خود انسان نیست. این یا باید بالاخره یک ولی پیدا شود. همان جور که حضرت موسی بن جعفر که از آن کوچه می گذشتند. از کنار خانه بشر حافی (جوان عیاشی بود و اهل شراب و قمار بود) که بهش فرمودند : اگر این آدم عبد می بود این کارها را نمی کرد. عوض شد. منتهی این حرف باید از زبان یک ولی در بیاید. 🔶دقیقه 41: الناس نیام واذا ماتوا انتبهوا انسان ها خوابند وقتی که بمیرند از خواب بیدار می شوند. این مرگ، برای عموم انسان ها همان زمان مرگ است که از خواب بیدار می شوند، یعنی می فهمند که بیخود بوده و همه عمرشان هدر رفته، عمرشان را دادند چی گرفتند؟ دنیا گرفتند. 🔶دقیقه 44: موتوا قبل ان تموتوا : مرگ از چی؟ مرگ از آن نفس حیوانی، یعنی از خواب بیدار شود. یعنی به این ادراک جدید برسد که من فقیر هستم، من هیچی ندارم. https://eitaa.com/moravej_tohid/3332🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه دهم در محضر 🔶دقیقه 2: فرق مقام صبر و رضا : فرق مقام صبر و رضا، در همین است که در صبر انسان ناراحتی خودش را بروز نمی دهد. آدم وقتی این را می بیند، می بیند که خیلی آرام است. حالا در باطنش یک غلغله ای و یک اضطرابی هست، ناراحتی هست ولی در ظاهر بروز نمی دهد، خیلی آرام هست. شکایت نمی کند. اصلا چه بسا در جایی هم مطرح نمی کند که من این گرفتاری را دارم. هیچی، اصلا ساکت و آرام است. اما در رضا، وقتی گرفتاری و ناراحتی برایش پیش می آید ظاهر و باطنش هر دو آرام است. نه اینکه ظاهرش آرام باشد باطنش مضطرب باشد. یعنی در باطنش هم یک جوری هست که انگار هیچ حادثه ای برایش اتفاق نیفتاده و بلکه بالاتر از این حتی در باطن خودش شاد و خوشحال است. 🔶دقیقه 6: مقام رضا : در مقام رضا، انسان تسلیم محض است که مقام اسلام اکبر هم به آن می گویند. (داستان ملاقات امام محمد باقر (ع) با جابر بن عبدالله انصاری) 🔶دقیقه 12: ویژگی مقام رضا : در مقام رضا، عقل انسان نعطیل می شود. مقام رضا، مقامی است که انسان باید به حب و عشق خدا رسیده باشد چون تا وقتی که عقل در کار است، عقل محاسبه می کند. انسان را ملاک قرار می دهد و می گوید :هرچه با من سازگار است خوب است، هر چه با من سازگار نیست بد است. 🔶دقیقه 21: سه مقام : سه مرتبه هست در قیامت :یکی جهنم، یکی بهشت و یکی مقام رضا (مقام رضوان) همان سه مرتبه که در سوره واقعه هست. 🔶دقیقه 25: جهنم، دار الفراق : ائمه جهنم را به چشم دار العذاب نگاه نمی کنند. به این چشم نگاه می کنند که جهنم دار الفراق است، یعنی اگر از جهنم رنج می‌برند به این خاطر است که در جهنم در فراق از خداست و دور از خداست. ما ناراحت هستیم، چون در آن (جهنم) آتش هست و مار و عقرب هست. آنها ناراحت هستند چون که در جهنم در فراق از محبوب هستند. 🔶دقیقه 26: مقام رضوان : آن مقامی است که انسان از مشاهده خدا لذت می برد و این مقام برای کسانی است که در این دنیا به مقام رضا رسیده باشند. یعنی دیگر اینها اصلا از خودشان اراده‌ای ندارند. چنان غرق شده‌اند در ذات خدا، چنان فانی شده‌اند در ذات خدا که اگر ازشون بپرسی چی خوب است و چی بد است؟ می گویند : ما نمی دانیم. (باید ببینم خدا در حق من چه می خواهد.) 🔶دقیقه 31: ان الانسان لفی خسر 🔶دقیقه 35: یاد مرگ : این اندیشه مرگ در اصلاح انسان خیلی مؤثر است. واقعا اگر من امروز صبح بیدار شوم و یقین داشته باشم به این معنا که شاید امروز آخرین روز من باشد، اینجا دیگر در مغازه که می روم، با مشتری هر جوری که دلم می خواهد رفتار نمی کنم. 🔶دقیقه 36 تاثیر یاد مرگ : انسان اگر با یاد مرگ زندگی کند در اخلاقش خیلی تفاوت ایجاد می‌شود. انسان دغدغه اش به این طرف می شود که هرچه زودتر کمالات الهی را در خودم پیاده کنم، روحم را بالا ببرم. 🔶دقیقه 39: اینکه در شریعت گفته اند، انسان قبر خودش را بکند و لا اقل هفته ای یک بار برود در قبر خودش بخوابد. کفن خودش را آماده کند و هفته ای یک بار، ماهی یک بار حداقل در کفن خودش بخوابد، اینها همه برای این است که یاد مرگ در انسان قوی باشد. 🔶دقیقه 40 غفلت از یاد مرگ : غفلت از قیامت و معاد و مرگ، این جور اخلاق مردم را بد کرده، خیال می کنم که هستم. تازه که خیلی آدم خوبی باشم میگم حالا انشاءالله توبه می کنم. حالا وقت هست. 🔶دقیقه 42 ما نسبت به توبه سهل انگاریم و به تأخیر می اندازیم. https://eitaa.com/moravej_tohid/3339🆔 @moravej_tohid
آسمان شو ابر شو باران ببار ناودان بارش کند ناید بکار آب باران باغ صد رنگ آورد ناودان همسایه در جنگ آورد 🌧دنبال آب باران باش همه علومی که امروز در مراکز علمی دنیا بحث می شود همه آب ناودانند حتی همان علوم الهی آنهایی که از علم برخوردارند در گوشه خانه هاشان نشسته اند اگر توانستی آنها را پیدا کنی و از آن ها بگیری، برو به سراغ آنها دنبال کسی باش که خودش توحید را با قلبش گرفته و این قدرت را دارد که علم را به قلب تو برساند . 🔹در محضر علامه مروجی سبزواری 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه دوم در محضر 🔶دقیقه 3 شهر سبا و هدهد : در عرفان شهر سبا مظهر آن بارگاه الهی است، آن مقام قدس است، آن مقام اسماء و صفات است. هدهد آن کسی است وآن سالکی است که خودش راه را رفته، به آن عالم قدس رسیده، به نزد خداوند رسیده و حالا برگشته اینجا، و اخبار یقینی دارد اخبار شک و اینها ندارد. چرا؟ به خاطر اینکه دیده، به آنجا رفته و به مقام شهود رسیده و حقایق لسمایی را به شهود دیده، خدا را دیده و الان برگشته. 🔶دقیقه 4 سالکانی که رفتند سفر اول و دوم را طی کردند و رسیدند به ذات حق و ذات حق را شهود کردند، حالا اینها دو دسته می شوند. یک دسته در همان مقام می مانند. در همان مقام فنا و استغراق در ذات خدا می مانند و از همان مقام فنا لذت می برند...... اما بعضی از این سالکانی که می روند به آنجا می رسند و در مقام استغراق و فنا وارد می شوند و به مقام ولایت می رسند یعنی به آن مقام اتحاد با اسماء الله می رسند و خودشان مظهر اسماء می شوند، بعضی هاشون فرمان می رسد که برگردید و قومتان را هدایت کنید. 🔶دقیقه 7 اولیاء : اولیاء دو دسته هستند. یک اولیایی که صاحب ولایت مطلقه هستند که اینها 12نفر بیشتر نیستند، اینها می آیند که در دو جهت کار کنند. یکی اینکه تعالیم دین پیامبر اسلام را برای مردم باز کنند و شرح بدهند و..... اما این اولیای دوازده گانه یک ماموریت دیگر هم دارند که برای بعضی ها هست و برای همه نیست. آن کسانی که یک استعداد هایی دارند که در باطن دین یک سیری کنند که از مقام ظاهر شریعت می توانند به باطن شریعت وارد شوند. 🔶دقیقه 12 این 12ولی که دارای ولایت مطلقه هستند اینها خودشان باز دو گروه اولیای زیر مجموعه خودشان را دارند. یک گروه کسانی که اینها همان روایت های ظاهر که ائمه فرمودند. آنها را در اختیار مردم می گذارند که به اینها می گوییم : فقها اما یک دسته دیگر هم خلفا داشتند، یعنی این 12 امام دو دسته خلیفه دارند. یک خلفایی که (جانشینانی) که اینها ظاهر شریعت را برای مردم می رسانند و یک خلفایی که اسرار ائمه را به بعضی ها می رسانند. اینها را می گوییم : ولی (اولیاء الله) فقها سفری که مردم را می دهند سفری است از این دنیا تا بهشت اما اولیاء سفری که انسان را می برند تا خود خدا می برند. 🔶دقیقه 16 سیمرغ و کوه قاف : سیمرغ مظهر خداست و کوه قاف علامت عالم قدس و عالم اسماء و صفات است که سیمرغ در آنجا منزل دارد. 🔶دقیقه 21 عذاب مرگ : عذاب مرگ همین است که انسان می خواهد از همه اینها (تعلقات) بکند، اما، انسان نمی تواند. 🔶دقیقه 23 لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتا کم از آنچه که به زندگی تان می آید خوشحال نشوید و از آنچه که از زندگی تان می رود ناراحت نشوید. 🔶دقیقه 29 خواندن اصول کافی : دوستان اصول کافی را حتما در برنامه خودشان قرار بدهند. ما هر کسی را که در این جلسات می پذیریم شرط مان همین است که اصول کافی را حتما بخواند. اصول کافی را از اول تا آخرش یک دور کامل بکند. 🔶دقیقه 35 آب حیات : در درون وجود انسان یک آب حیات هست که اگر بخواهد به آن برسد باید از ظلمات نفس حیوانیش عبور کند. 🔶دقیقه 38 حیوانات، همه مظاهر نفس انسان هستند. مورچه همان صفت طمع انسان است که در بیرون آشکار شده است. گرگ صفت ظلم انسان است. میمون آن صفت مسخره کنندگی انسان است. روباه صفت حیله گری انسان است. 🔶دقیقه 46 کمال انسان : اینجا معلوم می شود انسان می تواند به مقامی برسد که صداهایی را از عالم غیب بگیرد، معارفی را از آن عالم بگیرد که بی صدا هستند، از زبانی صادر نمی شوند از دهانی بیرون نمی آیند. اینها کمال انسان است. https://eitaa.com/moravej_tohid/3342🆔 @moravej_tohid
🎊ولادت امام 🎉جواد (ع) مبارک باد🎉 ─━━━━⊱🎁⊰━━━━─
🎙 جلسه پنجم در محضر 🔶دقیقه 2 خدواند وجودی است که قابل شک نیست اگر انسان شک می‌کند در حقیقت شک ندارد. بلکه نسبت به علم خودش جهل دارد. نسبت به یقین خودش جهل دارد. 🔶دقیقه 9 ما نهایت حرفی که در مورد فلسفه می توانیم بزنیم همین است که بگوییم :اینها با برهان هایی که آوردند می خواهند انسان را از غفلت بیرون بیاورند، نه اینکه برای انسان خدا را ثابت کنند. برای انسان خدا ثابت شده است. اما یک روش دیگر هم هست برای اینکه انسان را از غفلت در بیاری و او را به علم خودش متوجه کنی و آن کاری است که در عرفان انجام می‌شود. اینها می گویند که انسان، خدا را درک می کند، شهود می کند. دارد ملاقاتش می کند و یقین هم دارد نسبت به خدا، منتهی آن مرتبه ای از وجود انسان که خدا را ادراک می کند، به یک ادراک یقینی و قطعی آن قلب انسان است. 🔶دقیقه ۱۲ «لهم اعین لایبصرون بها» اینها چشم دارند ولی نمی بینند. منظور این چشم نیست. چون ما با این چشم داریم می بینیم. یعنی منظور یک چشم دیگر است و یک چیز دیگر است که با آن چشم دیگر دیده می شود. 🔶 دقیقه ۱۵ فیلسوف می‌خواهد ازراه توجه دادن انسان به خصوصیات موجودات خارجی انسان را به خدا متوجه کند. اما، عارف می خواهد، ازراه سیر دادن انسان در مراتب وجودی خودش ورساندن او به مقام قلب، انسان را از غفلت در بیاورد. یعنی وقتی انسان به مقام قلب برسد می گوید : حالا یافتم، حالا فهمیدم. عارف، وقتی به مقام قلبش می رسد، می گوید : غیر خدا کو؟! به قول آن عارف گفت :خدایا! همه می گویند : کو، کو؟ حسن می گوید : هو، هو 🔶دقیقه ۱۷ رب تو در باطن خودت هست. شما همین آیه را در قرآن ملاحظه بفرمایید : «واذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهور هم.....» 🔶دقیقه ۲۵ اینجاست که عارف به این آیه نگاه می‌کند، که این آیه دارد می گوید : خدا در خودت هست. می خواهد چی کار کند؟ می خواهد انسان را یک سیری بدهد از خود حیوانی به خود خدایی .اصلا سلوک الی الله  عبارتست از سیرانسان از خود حیوانی به خود الهی .از خود ظلمانی به خود نورانی . از خود جهنمی به خود بهشتی این سیر را در عرفان می‌گویند سلوک الی‌الله 🔶دقیقه 26 ما دین خودمان را از کتاب آسمانی می گیریم، از اولیای دین می گیریم، اما بنابر فرمایش قرآن دین تو، هم در درون توست. همان دین را هم باید از درون خودت بگیری، مگر نمی فرماید : فاقم وجهک للدین حنیفا، ای انسان روی خودت را به سوی دین کن. 🔶دقیقه ۳۰‌ انسان در درون وجود خودش، در آن عمق لایه های وجودی خودش یک گنجی هست که همان هم امانت هست، که بهش می‌گوییم :روح، روح انسان همان روح خداست. همین هم امانت وجود انسان است که می فرماید : «انا عرضنا الامانه علی السموات والارض......» 🔶دقیقه 33 «ونفس وما سوئها * فالهمها فجورها و تقوئها» من در نفس تو الهام کردم یعنی همان وقتی که از روح خودم در تو دمیدم. در همین روح الهام کردم فجور تورا وتقوای تورا یعنی من درباطن تو یک سری دستور العمل ها را وارد کردم . 🔶دقیقه ۴۰ دین انسان آن مجموعه دستورالعمل هایی است که انسان را در سیراز مرتبه حیوانی به مرتبه روحانی خودش واز مرتبه روحانی اش به مرتبه ذات خدا انسان را هدایت می‌کند. این مجموعه دستورالعمل ها از ازل در فطرت انسان قرار داده شده است. یعنی علم به دو تا سفر، یکی سفر از آن بعد حیوانی به بعد روحانی خودم و سفر دوم از بعد روحانی خودم به خدا. 🔶دقیقه ۴۲ انسان یک قرآنی در درون خودش دارد این قرآن بیرونی قرآن لفظی است سایه این قرآن درونی است ظل این قرآن است .قرآن اصلی دردرون توست. پس شما وقتی در عرف قرآن نگاه می کنی، برای رسیدن به رب باید به درون خودت حرکت کنی، برای رسیدن به دین باید به درون خودت حرکت کنی و اگر انسان به واقع توانست به آن رب خودش برسد به دینی که در باطن خودش هست به قرآن برسد آنجا به مقام انسانیت رسیده است. 🔶دقیقه ۴۶ قرآن برای خلقت انسان دو مرتبه قائل می‌شود. یکی آن مرتبه ای که سیر در ماده بود، گل بود، نطفه بود، علقه بود، مضغه بود، استخوان بود. جسم کامل شد. (این یک مرحله) مرحله بعد آن مرحله ای است که می فرماید : یک خلقت دیگر به او عطا کردیم که خلقت روحانی است. خداوند به خاطر این خلقت دوم به خودش تبریک گفت. «فتبارک الله احسن الخالقین» 🔶دقیقه 52 «الرحمن، علم القرآن، خلق الانسان» وقتی که تعلیم قرآن کرد یعنی از روح خودش در او دمید. یعنی روح انسان همان قرآن است. وقتی که در انسان روح دمید یعنی قرآن را در انسان وارد کرد. 🔶دقیقه 53 و به راستی مادامی که انسان به آن مرتبه قلب خودش نرسد، نه خدا پرست می‌شود، نه دیندار می‌شود، نه علم قرآن پیدا می کند، نه انسان می شود. چون انسانیت متوقف بر این است که تو به آن قرآن باطنی خودت برسی. https://eitaa.com/moravej_tohid/3347🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه یازدهم در محضر 🔶دقیقه 1 امام صادق (ع) : رأس طاعت خدا، رضایت به آن چیزی است که خداوند برای بنده، مقدر کرده و اراده فرموده است، در آنچه که عبد دوست دارد یا دوست ندارد و البته خداوند هم کاری برای عبد نمی کند مگر اینکه خیری برای او باشد. ببینید، رضا، را رأس طاعت و عبادت قرار داده است. 🔶دقیقه 8 سر اینکه رضا، قرب می آورد. یعنی انسان های راضی به مقام قرب می رسند همین است که اصلا خداوند و طبیعت هر اربابی، هر مالکی، این است که آن کارگر و آن زیر دستی را که راضی هست، آن را بیشتر دوست دارد و آن را بیشتر به خودش نزدیک می‌کند. 🔶دقیقه 9 رضا، باعث می شود که انسان به مقام مقربین برسد که مقربین بالاترین مرتبه در عبودیت است. 🔶دقیقه 10 این صفات قلبی اگر در قلب انسان پیدا شود از هزاران رکعت نماز بهتر است. 🔶دقیقه 12 عبودیت آن منطقه صفر وجودی انسان است. 🔶دقیقه 13 انسان مادامی که خودش را چیزی احساس می کند، این هیچی نیست. نکته دقیق را عنایت بفرمایید. می گوید : من ده هستم، من بیست هستم، من هزارم و..، ابن هیچی نیست. اگر انسان خودش را هیچ دید، همه چیز است. بندگی یعنی این، خودت را چیزی دیدی، هیچی نیستی، اگر خودت را هیچ دیدی همه چیز هستی. 🔶دقیقه 15 «العبودیه جوهره کنهه الربوبیه» عبودیت، یک جوهری است، یک گوهری است که کنهش ربوبیت است. یعنی اگر انسان به آن منطقه عبد بودن خودش رسید، یعنی به آن منطقه صفر بودن، عبد یعنی هیچ، صفر، اگر انسان به این منطقه صفر خودش رسید. این انسان همه چیز است. نقطه تلاقی انسان با خدا در همین منطقه عبودیتش است. 🔶دقیقه 18 البته ما علمش را داریم. الان همه می دانیم که عبد خداییم. ما هیچی نیستیم، هیچی هم نداریم. بله، اما، انسان این را ببیند. 🔶دقیقه 33 قارون علم خودش را دید و همین علمش حجابش شد وقتی که حضرت موسی به او فرمان داد که برو انفاق کن، گفت : نمی کنم. (حجاب شد.) یا فرعون، رب بودن خودش را دید ولذا امر حضرت موسی را اطاعت نکرد، مسلمان نشد، ایمان نیاورد. علت اینکه شیطان، رانده شد از درگاه خدا به خاطر اینکه، این آتش بودن یک شخصیتی برایش شد، آتش بودن خودش را دید و این من او شد...... لذا، هر کس دور می شود از خدا آن خصوصیت کمالی خودش را می بیند، بالاخره هر انسانی یک خصوصیت کمالی دارد. 🔶دقیقه 26 همه ما یک رگه هایی از فرعونیت در خودمان داریم. 🔶دقیقه 31 «تلک الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا و العاقبه للمتقین» خیلی آیه عجیب است که تلک الدار الاخره، آن، با تلک می آورد. تلک ضمیر اشاره دور است. یا آن دار آخرت است. می خواهد عظمت را برساند. برای چه کسی قرارش دادیم؟ برای کسانی که علو را اراده نمی کنند. یعنی منیت را اراده نمی کنند. 🔶دقیقه 34 انسان نا متعادل را که به بهشت نمی برند. انسانی که عدل بر مزاجش حاکم شده باشد به بهشت می برند. 🔶دقیقه 37 زن مظهر اسم لطیف است. وجودش یک لطافتی دارد. همین که از کنار یک مرد عبور کند که این مرد یک مرد ظلمانی باشد در نفس آن زن تاثیر می کند و نفسش ظلمانی می شود. 🔶دقیقه 40 توصیه به خلوت داشتن https://eitaa.com/moravej_tohid/3350 🆔 @moravej_tohid
کس را چه زور و زهره که وصف علی کند جبار در مناقب او گفته هل اتی شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود جانبخش در نماز و جهانسوز در وغا فردا که هرکسی به شفیعی زنند دست ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی سعدی
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سیزدهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه چهاردهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه پانزدهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه شانزدهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سوم در محضر 🔶دقیقه 4 اولیا هستند که انسان ها را از شرک خفی باز می دارند. انبیا، انسان ها را از شرک جلی باز می دارند، همین اندازه که انسان بگوید : خدا هست و یکی است. 🔶دقیقه 6 ما در درون همان ظلمت های خودمان در عالم بعد اسیر می شویم، ظلمت ها از ناحیه همین توجه به دنیاست. بالاخره توجه دارم به این که مثلا این فرش، این جوری باشد مدلش این جوری باشد و این جوری نباشد و...... همین توجهات به دنیا باعث می شود که روی قلب به طرف دنیا قرار بگیره و ظلمت هایی را در انسان ایجاد می کند. شیطان در همین منطقه ظلمت زندگی می کند و معمولاً برای اینکه جایگاهش را در وجود انسان از دست ندهد می خواهد که این منطقه ظلمت همواره در انسان باشد و چه بسا که غلیظ تر و بیشتر شود. 🔶دقیقه 7 شیطان با ما دارد زندگی می کند، در وجود ما دارد زندگی می کند و البته جوری هم ما را وسوسه می کند که نمی فهمیم، خیال می کنیم که ما هستیم و علتش هم این است که چون شیطان در مرتبه وهم است از تجرد وهمی و خیالی برخوردار است.. (به قول فلاسفه) می آید وارد وهم انسان می شود. وقتی وارد وهم انسان شد اینجا انسان خیال می کند که شیطان خود اوست. 🔶دقیقه 13 داستان فضیل عیاض 🔶دقیقه 14 درد طلب، به قول حافظ می گوید : دست از طلب ندارم تا کام من بر آید یا تن رسد به جانان، یا جان ز تن بر آید اینجاست که یک عزمی در انسان ایجاد می شود وتا البته درد طلب برای انسان ایجاد نشود، این سلوک الی الله، خیلی برای انسان فایده ای ندارد. 🔶دقیقه 16 اولیا هستند نه اینکه نیستند، اما در مردم درد طلب نمی بینند. این است که پنهان شدند. 🔶دقیقه 19 برای رسیدن به خدا باید به درون خودمان برویم، خداوند آن مرتبه مطلق وجود انسان است. در باطن انسان خیلی خبرهاست. از ناحیه خداوند هم خیلی خبرهاست. می گوید : من هم از ناحیه خدا آمده‌ام و خبرهای بسیاری براتون دارم و هم از باطن شما خیلی اسرار را یاد دارم. 🔶دقیقه 21 این اولیا یک خصوصیتی که دارند از خلق آزاد هستند، راحتند. هیچ کاری اصلا به خلق ندارند. «قطع الطمع عما فی ایدی الناس» هیچ گاه حاجت به نزد مردم نمی برند. این از کرامات انسان است که اگر بتواند توکل یا تفویض (مرتبه بالای توکل، تفویض است.) که انسان به کلی کارش را به خدا واگذار کند و از هیچ کس طمعی نداشته باشد، از هیچ کس حاجتی نخواهد. 🔶دقیقه 25 کسانی که در مقام انس هستند و در مقام محبت خدا هستند این جوری هستند، هر دردی که از ناحیه مردم به اینها می رسد، این درد در جوار محبت خدا هیچ می شود. ناراحت شان نمی کند، غمگین شان نمی کند. 🔶دقیقه 31 مرگ در نظر ما ضعیف است. مرگ را نمی بینیم یا مرگ را برای خودمان نمی بینیم، برای دیگران می بینیم. 🔶دقیقه 35 ولا تکن من الغافلین 🔶دقیقه 41 درسته که پیامبر اکرم 12 ولی مطلق داشت که این اولیا را برای تفسیر و تبیین دینش فرستاد اما در باطن اولیای دیگری هم دارد، اولیایی که صاحبان ولایت مقیده هستند که در باطن آنها را هم به رسالت می فرستد. می فرماید، بروید پیش مردم و جانهای مستعد را بیدار کنید. 🔶دقیقه 45 هوای نفس یعنی چه؟ https://eitaa.com/moravej_tohid/3360🆔 @moravej_tohid