eitaa logo
مروج توحید
7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
432 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه هشتم در محضر 🔸دقیقه 1 عذر بط (مرغابی) 🔸دقیقه 3 «خذوه فغلوه، ثم الجحیم صلوه» «آیات 30 و 31 سوره الحاقه» این زنجیر، در واقع تمثل همان عاملی هست که ما را به این دنیا بسته نگه داشته است. 🔸دقیقه 4 سکرات مرگ 🔸دقیقه 7 مرغابی خیلی به زهد خودش مطمئن بود. (گفت : از من پاک تر هیچ کس نیست.) 🔸دقیقه 14 کسانی که آگاه به سرالقدر هستند، آینده را می بینند، باطن انسان ها را می بینند. 🔸دقیقه 15 انسان باید همیشه بین خوف و رجا زندگی کند، یک حزن و غمی داشته باشد که آخر کار من چه می شود. 🔸دقیقه 17 مسئله مرگ و قیامت خیلی برای مردم ملموس نیست، در حالی که جدی ترین مسئله همین است. 🔸دقیقه 20 یک زمانی می رسد که حکومت جسم کنار می رود و حکومت با روح است و نمی دانم در باطن خودم چه کرده‌ام؟ ...... نور و ظلمت را از همین جا با خودمان می بریم. 🔸دقیقه 22 ظلمت شب اول قبر، ظلمت درون خودمان هست که بر خودمان کشف می‌شود. 🔸دقیقه 23 کسانی که تازه پا در این راه می گذارند (می گویند) قبلاً حالت های خوبی داشتیم، اما حالا که پا در این راه گذاشتیم، همه ی آنها از ما گرفته شده و(دیگر) توفیق نداریم. 🔸دقیقه 26 عذر کبک (من به این جواهرات علاقه دارم) 🔸دقیقه 29 حس خودنمایی انسان هر کسی که کمالات روحانی ندارد. خیلی ها می خواهند با یک امور ظاهری خودشان را نشان دهند. (خیلی اوقات یک جوان، صدای ضبط ماشین خودش را بلند می کند. غرضش چیست؟ غرض همین است که خود را به دیگران نشان دهد.) 🔸دقیقه 31 حکایت قارون 🔸دقیقه 37 در یک لحظه ی خیلی کم دین انسان می رود. اینها راهزن انسان است، یک ذره چیزی که مردم به من توجه کنند. 🔸دقیقه 37 برای همین است که انبیا تا زمانی که به سفر دوم نرفتند و سفر دوم را تمام نکردند، به میان مردم برنگشتند. اول سفر دوم را تمام کردند، به مرتبه فنا فی الله رسیدند و همه ی شخصیت بشریشان را در خدا باختند، حالا که آمدند دیگر «من» باقی نمانده است. دیگر از «من» خبری نیست و یک جسم در اینجاست. 🔸دقیقه 39 مصیبت در آن روزی است که انسانی که خدا چشم او را پر نکرده، این آدم وارد جامعه شود و لذا خرابی کار از همین هاست. https://eitaa.com/moravej_tohid/3442 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه نهم در محضر 🔸دقیقه 3 قواعد کلی را قواعد عقلی می گویند، و ما همه ی زندگی مان بر مبنای همین قواعد عقلی هست. 🔸دقیقه 8 مقام توحید اگر انسان به مرتبه عقل بالفعل برسد خیلی چیزها را یادش می آید. 🔸دقیقه 11 البته عقل بالفعل در مقام شهود نیست. این آخر کار نیست. انسان در مقام عقل بالمستفاد است که به شهود می رسد و می بیند. 🔸دقیقه 14 مخاطب اصلی قرآن، عقل های انسان هاست. قلب های انسان هاست، ولی نه عقل حیوانی، نه این عقل معاش، آن عقل موحد. 🔸دقیقه 18 «واشرقت الارض بنور ربها» «69،زمر» (وقتی که) زمین به نور رب روشن شود. یعنی آن نوری که در باطن اشیاء هست، این ظهور کند، بعد می بینی که این عالم جماد نیست، بلکه این عالم حی است. معجزه برای چیست؟ 🔸دقیقه 22 همیشه کوه ها، پرنده ها، ذکر خدا می گویند. گوش داوودی می خواهد تا بشنود. 🔸دقیقه 30 رحمان تعلیم کرد. چه چیزی تعلیم کرد؟ هر کسی چیزی تعلیم می کند که مناسب با خودش است. «الرحمن، علم القرآن» بزرگترین مصداق رحمت خدا، قرآن است........ اما آن رحمتی که انسان ساز است، چرا در اینجا بین این همه مصادیق رحمت قرآن را آورد، چون قرآن آن رحمتی است که انسان ساز است. 🔸دقیقه 32 (تکریم، تفضیل) کرامت آن خصوصیاتی است که فقط مختص انسان است و هیچ موجود دیگری آنها را ندارد. (مثل تعلیم اسماء، مقام خلافت اللهی و همچنین انسان در باطن خودش قرآن است.) انسان از قرآن دو جور برخوردار است. یکی در مرتبه ی لفظ و یکی در مرتبه ی قلب اگر کسی توانست روخوانی قرآن را یاد بگیرد، این در مقام تفضیل است. اما اگر کسی توانست به مقام قرآنی که در قلبش هست برسد این در مقام تکریم است. تفضیل یعنی این که همه ی موجودات دارند اما آدم بیشتر دارد. تکریم آن خصوصیتی که فقط انسان دارد. 🔸دقیقه 36 «الرحمن، علم القرآن» این تعلیم، تعلیم به تجلی است. «لا یمسه الا المطهرون» «79،واقعه» 🔸دقیقه 39 ابله، دو معنا دارد. یک معنا در میان عرف و یک معنای قرآنی (معنای عرف، یعنی کسی که همین عقل دنیاییش باز نشده اما معنای قرآنی یعنی آن کسی که عقل بالفعلش باز نشده، یعنی آن لب آن عقل خدا بین، آن عقل وحدت بین باز نشده) 🔸دقیقه 41 «فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر» «55،قمر» (مقام اولوالباب) این اولین مقام انسانی است. 🔸دقیقه 45 سر اینکه انسان بتواند به آن مرتبه برسد. به آن مرتبه ای که بتواند به آن عقل دست پیدا کند، باید خودش را از دنیا ببرد. 🔸دقیقه 46 (راه به دست آوردن یقین) غذای انسان نور و حکمت و یقین است. https://eitaa.com/moravej_tohid/3448🆔 @moravej_tohid
4_5981216630875622337.mp3
3.03M
...ایمان بدون علی، خدای بدون علی قبول نمیشود... برگرفته از جلسه ۱۴۵ https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3 🆔 @moravej_tohid
32.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 علی کسی‌ست که یک ذره از ولایت او نجات بخش تمامیّ خلق به روز جزاست علی‌کسی‌ست که یک خردل از محبت‌او نکوتراست زدنیا و آن‌چه در دنیاست 👈👈 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لازمه شناخت علی به نورانیت.mp3
14.51M
...اگر بتوانی با این تصفیه، با این تزکیه، با همین سفر اول (سفر من خلق الی الحق) بتوانی از مرتبه خلقی خودت به مرتبه حقی خودت برسی، بتوانی از مرتبه حیوانیت به مرتبه روحانیت خودت برسی، از مرتبه ظلمت خودت به مرتبه نورانیت خودت برسی، به روح خودت برسی به روح علی رسیدی، منتها هر کسی روحش یکمرتبه خاص است، به اندازه همان مرتبه میتوانی علی را بشناسی، باز هم نتوانستی بشناسی، او روحش خیلی وسیع است، خیلی... ...خدا با همه اسماء اش در وجود این انسان تجلی کرده است (ممسوس فی ذات اللَّه). اگر توانستی علی را به نورانیت بشناسی و بعد به اشتباه نیفتادی که خدا که است؟ این علی است که خدای من است؟ یا خدا خدای من است؟... آنجا حتماً به اشتباه می افتی. آن بنده خدا گفت مُردم و نفهمیدم که علی خدای من است یا خدا خدای من... ...یعنی هر کاری که دیگران هم بتوانند بکنند اینها کمال نیست برای علی و خیلی ها میتوانند ایتام را سرپرستی کنند... خیلی ها میتوانند در قضاوتشان... کمال علی به این است که مثل تام خدا است، تجلی تام خدا... ...حیرت حقیقی آنجاست، اصلاً جنون به تو دست میدهد... 💿برگرفته از جلسه ۴۲ 🌷علامه مروجی سبزواری https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حقیقت توکل.mp3
4.57M
🌐حقیقت توکل 💿برگرفته از جلسه ششم شرح حدیث معراج در محضر 🆔 @moravej_tohid
علت پیشرفت بیماریها در دنیا.mp3
13.47M
🌫علت گرفتاری‌های مردم 💿برگرفته از جلسه ششم شرح حدیث معراج در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه دهم (جلسه آخر) در محضر 🔸دقیقه 3 تمام فعالیت های انسان پیرامون دو چیز خلاصه می‌شود :جذب منافع و دفع مضرات 🔸دقیقه 9 ما همه روح هستیم. ما همه موجودات مجردی هستیم. منتهی چیزی که هست نه اینکه ما استعداد کمال داریم، استعداد رسیدن به خدا داریم. این حرکت رسیدن به سوی خدا با عبادت جور در می آید.( با عمل و با علم) آنچه که می تواند عمل کند و علم یاد بگیرد جسم است. 🔸دقیقه 11 «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه» «6،انشقاق» 🔸دقیقه 16 «ان الانسان لفی خسر» «1،عصر» واقعا انسان در زیان است. (ما برای روح کاری نکردیم.) 🔸دقیقه 18 تا در عمل، انسان روی قلبش به سوی بعد الهی خودش برنگردد، این فایده‌ای ندارد. فرمایش حضرت عیسی (ع) : کسی به ملکوت آسمان ها داخل نمی شود، مگر اینکه دو بار زاییده شود. (یکبار که همه ی ما از مادرمان زاییده شدیم، بار دومش چه وقت هست؟) بار دومش وقتی هست که انسان به یک زایش روحانی برسد. (آن روح الهی از بطن نفس حیوانی زاییده شود.) 🔸دقیقه 23 هین که اسرافیل وقتند اولیا مرده را ز ایشان حیات است و نما 🔸دقیقه 25 علم حقیقی، علمی است که انسان را از دنیا بکند.... اگر علم، علمی باشد که تو را به درون دنیا ببرد، این ظلمت است. 🔸دقیقه 27 علم از مقوله ی وجود است نه ماهیت 🔸دقیقه 29 ما وجود محدود هستیم، خدا وجود نا محدود است. انسان اگر بخواهد قرب به خدا پیدا کند، باید وجود به او اضافه شود. 🔸دقیقه 31 یکی دیگر از خصوصیات علم واقعی این است که برای انسان فقر می آورد. انسان خود به خود فقیر هست. منتهی ما خودمان را فقیر نمی دانیم. (فقر که میگم یعنی فقر وجودی) 🔸دقیقه 34 یک بویی از ربوبیت در همه ی ما هست. (انسان ها به خودشان استقلال می دهند...... این انسان، انسان مشرکی هست.) انسان، زمانی می تواند سیر الی الله داشته باشد که به مقام فقرش برسد. 🔸دقیقه 35 قرب فرائض، قرب نوافل در قرب نوافل، خدا پایین می آید (پیش انسان) در قرب فرائض. انسان بالا می رود، به خدا می رسد. 🔸دقیقه 43 حجاب بزرگی که در بین خدا و انسان واسطه شده که نمی گذارد جذب خدا بر انسان برسد، همین حجاب من است. 🔸دقیقه 46 مقام فتح قریب (روی خودش از آن طرف بعد حیوانی به طرف بعد الهی خودش بچرخد.) مقام فتح مبین : مقام شهود اسماء الله است. 🔸دقیقه 49 علم به مقام نورانیت و روحانیت انسان این علم است که انسان را از دنیا جدا می کند و برای انسان عشق ایجاد می کند. (منتهی علم شهودی، روحت را ببینی) 🔸دقیقه 54 از اباالفضل ، ساقی کربلا غافل نشوید. هر کس که در کربلا مقام پیدا کرد همه از دست اباالفضل گرفتند. اینکه سقای کربلاست، در واقع ساقی کربلا بود، سقا بودنش از آن ساقی بودنش نشات گرفت. ساقی بود که عشق حسین را در کام اصحاب ریخت و چنان مستشان کرد که سر از پا نمی شناختند.... اگر سقا بودن عباس امروز دیگر نیست، اما ساقی بودنش همچنان هست و امروز هم اگر کسی واقعا از روی صدق و اخلاص عباس را بخواند، که او یک جرعه از همان شرابی که آن شب در آن خیمه در کام اصحاب ریخت، در کام تو هم بریزد. این را انسان از ایشان بخواهد. به جای اینکه از حضرت عباس (ع) پول و خانه و... بخواهیم، شراب عشق حسینی را بخواهیم. ساقی گری او امروز هم هست. به او توجه کنیم و از او بخواهیم و اگر عنایتی کرد و به ما هم داد. آن جنون مقدس وارد وجود تو هم می شود. آن عشق مقدس وارد وجود تو هم می شود. آن علمی که برکننده ی تو از دنیاست، وارد وجود تو هم می شود. https://eitaa.com/moravej_tohid/3463 🆔 @moravej_tohid
۲ ⚪️اتصال به بحر ولایت ...ما به پیغمبر که دسترسی نداریم، باید انسان جانش به پیغمبر متصل باشد، اینکه یک پیغمبری بود ۱۴۰۰ سال پیش و رفت، چرا بعد از خودش ۱۲ نفر را مشخص کرد؟ دلیل زیاد دارد، یکی اش همین است که انسانها بدون اتصال با نبوّت اصلاً نمی توانند زنده باشند، منتها تا وقتیکه پیغمبر خودش هست (با خودش) برو در بیعتش باش، برو همراهش باش، برو اطرافش باش، اما اگر او رفت برو با ولی ای که او مشخص کرده است، ۱۲ تا ولی مشخص کرده است، برو با اینها باش. اگر آمد و ما دستمان از آن ولی هم کوتاه شد، اینجا چکار کنیم؟ حالا در زمان آن ۱۱ نفر میشد انسان برود در کنار آنها باشد، همراه آنها باشد، جانش را از طریق آنها به جان پیغمبر پیوند بزند، اما اگر آمد و این ولی هم غایب شد، نبود، ما چکار کنیم؟ این کافی نیست که فقط انسان معتقد باشد که یک پیغمبری هست، الان هم امام زمانی هست و تمام. باید انسان در یک اتصال ظاهری هم باشد (اتصال روحانی کفایت نمیکند) باید یک اتصال ظاهری و جسمانی بین انسان و ولی خدا و پیغمبر باشد، حالا خودش بود با خودش، خودش نبود با آن ۱۲ نفر، آن ۱۲ نفر نبود با ولی ای که او از مراتب وجودی آن ولی مطلق و امام زمان است. باید انسان با اینها اتصال وجودی داشته باشد (نداشته باشد شیطان به سرعت میاید به سراغش) همین وضعی که در میان مردم هست. چه غفلت ها، چه گناه ها، چه معصیت ها... اینکه بارها خدمت دوستان عرض کرده ام که ارزش دارد که انسان نیمی از عمرش را {این حرف بزرگترهاست میفرمودند} که انسان نیمی از عمرش را بگذارد برای اینکه کسی را پیدا کند که او متصل با آن مقام ولایت کل باشد. به او که دست ما نمیرسد، تناسبی هم بین ما و او نیست، اما باید انسان به اینجا برسد که حتماً خودش را در حوزه وجودی کسی قرار بدهد که او یک اتصال مستقیم با آن قطب اعظم دارد، او پیغمبر ایام انسان است. اگر انسان توانست خودش را اتصال بدهد با چنین انسانی، این اگر در خواب هم باشد (خفته باشد) دارد سیر میکند، مثل کشتی. کشتی خاصیتش چیست؟ انسان در کشتی که هست اگر هم خواب هم که باشد دارد حرکت میکند، دارد راه میرود، چشمش را باز میکند میبیند رسیده است، این است که فرمود اهل بیت من مثل کشتی هستند. ...ما نمی توانیم به خودی خود راه برویم و به مقصد برسیم، نمیشود، راه سخت است، این نیست که انسان همین ۴ رکعت نماز را بخواند، ۳۰ روز روزه را بگیرد و بعد هم بگوید رسیدم، خیر اینها نیست، سیر روح به سوی خدا با این اعمالی که ما داریم انجام میدهیم نیست... عمل باید سیر بدهد انسان را، اینها همه اش توقف است، کدام یکی ماها این همه سالها نماز خواندیم در خودمان یک سیری دیدیم؟ یک حرکتی دیدیم؟ نبوده است دیگر، اینها توقف بوده، اینها اعمالی نیست که انسان بخواهد رویش حساب کند، سیر فقط، فقط در زمانی صورت میگیرد که انسان خودش را در میان رودخانه ولایت بیاندازد... ...پس سلیمان بحر آمد چو طیر در سلیمان تا ابد داریم سیر شمس چکار کرد با مولوی؟ کاری که کرد همین بود که دست او را گرفت و آورد و آورد تا رودخانه ولایت مطلق، به قول خود مولوی سلیمان. پس سلیمان هست اندر دور ما از امام زمان به سلیمان تعبیر میکند، این سلیمان حرکت است، نه اینکه در حرکت است بلکه خودش حرکت است... وقتی رسید به این سلیمان یک سیر به سوی ابدیت است... انسان وقتیکه به جوی آب وصل میشود این به درد نمیخورد، این جوی وقتیکه میرود بالاخره در یک زمینی میخشکد (فرو میرود) یعنی سیر ابدی نیست، انسان باید به یک رودخانه ای متصل بشود که این رودخانه تا ابد حرکت میکند، جاودان حرکت میکند و این رودخانه، رودخانه آن ولی الله اعظم است، منتها توسط چه کسی انسان به آنجا برسد؟ توسط آن شمس به آنجا رسید، توسط انسانی که خودش به او متصل است، در غیر اینصورت ضرر کرده ای، واقعاً ضرر کرده ای. ♡ 📝@allamedahr @moravej_tohid
کانال کشی از راه پنهان....mp3
3.01M
...این خوی و خصلتی که من در درون خودم دارم، شما در درون خودتان دارید، اینها قابل انتقال به دیگران است، یعنی انسان وقتیکه با یک نفر زیاد همنشین است، آن صفت های او، آن خوی و خصلت های او در او هم سرایت میکند. این است که انسان باید خیلی دقت کند که با که بنشیند... انسانها از راه پنهان به یکدیگر کانال کشی شده اند، اتصال دارند، بنابراین صفات اینها از راه پنهان به همدیگر سرایت میکند... حتی از انسان به حیوانات سرایت میکند... ...درست است وقتیکه ما با رفیقمان همنشینی میکنیم از سینه او به سینه من خوی و خصلت هایش منتقل میشود، اما یک سینه هایی است که این سینه ها دیگر بیشه و جنگل حیوانات وحشی نیست، بلکه بیشه انسان های الهی است، بیشه انوار الهی است، شیران الهی در آن بیشه منزل دارند. اگر یک انسانی را پیدا کردی که قلب او، سینه او بیشه ای بود که شیران الهی در آنجا خانه داشتند برو به نزد آنها که از سینه آنها در سینه تو خوی و خصلت های شیران الهی وارد بشود، انوار الهی وارد بشود (برو به پیش آنها)... ...اگر انسان بتواند از درون عارفان دزدی کند، از درون آنها... 💿برگرفته از جلسه ۳۹ 🔹در محضر 🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽