eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
920 عکس
392 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه شانزدهم در محضر 🔸دقیقه 3 فرق صبر و رضا در همین است که در صبر انسان، ظاهرش آرام است اما در باطنش ناراضی است. یعنی در دلش و در قلبش این گرفتاری را دوست ندارد. اما در ظاهر خودش را آرام نگه می‌دارد، زبانش شکایت نمی کند. اما در رضا نه تنها ظاهر، آرام است، باطن هم آرام است. یعنی قلب انسان هم آرام و خشنود است. 🔸دقیقه 4 امام حسن مجتبی (ع) فرمود : مؤمن چگونه می‌تواند مؤمن باشد، چگونه می‌تواند ادعا کند مؤمن است وقتی که از آن داده ی الهی نا خشنود است. (یعنی از آنچه که خدا به او داده ناخشنود است که چرا خدا مرا فقیر کرد؟ چرا خدا مرا مریض کرد؟) 🔸دقیقه 6 امام (ع) در ادامه می فرماید : من ضمانت می کنم برای کسی که در قلبش ذره‌ای نارضایتی از خدا خطور نکند، که هر گاه چنین شخصی دعا کرد، دعایش مستجاب شود. یعنی معلوم می شود، یکی از علت هایی که دعای ما مستجاب نمی شود، این ناخشنودی ما از خداست. 🔸دقیقه 11 بالاترین مقام در قیامت برای کسانی است که خدا از آنها خشنود است و آنها هم از خدا خشنودند. 🔸دقیقه 17 روایت : صبر و راضی بودن از خدا راس طاعت خداست. کسی که صبر کند و راضی باشد از خدا در آنچه که برایش قضا فرموده (حالا چه خوب، چه بد) اینجا خداوند جز خیر را برای او قضا نمی کند. (یعنی خداوند نسبت به انسان های راضی فقط خیر را قضا می کند.) 🔸دقیقه 20 «لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بماآتاکم....» «23،حدید» که غمگین نشوند از آنچه که از دستشان می رود و شاد نشوند به آنچه که به دست می آورند. همیشه از خدا شادند، این زهد قلبی است و عالی ترین درجه ی زهد است. 🔸دقیقه 27 «القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله» قلب حرم خداست، در حرم خدا غیر خدا را راه نده. ما عشق جماد را راه بدیم؟! این است که هر کدام از ما یک گوساله ی سامری درست کردیم، در قلب خودمان درستش کردیم و داریم آن را می پرستیم. حالا هر کسی آن گوساله ی سامری را پیدا کند، همه ی ما گرفتار این گوساله هستیم. بالاخره، کارمان، زندگی مان، آن چیزی که برایت اهمیت دارد. آن چیزی که حواس تو را به خودش جلب کرده است 🔸دقیقه 31 ببین صبح که از خواب بیدار می شوی، اول فکری که به ذهنت می رسد چی هست؟ هر چیزی که اول در دل تو خطور کرد، بت تو می شود. 🔸دقیقه 33 روزها فکر من این است و همه شب سخنم که چرا غافل از احوال دل خویشتنم این غم مبارک را احساس کند و تقویتش کند. https://eitaa.com/moravej_tohid/3511🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و پنجم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و ششم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه چهارم در محضر 🔸دقیقه 2 نماز جمعه آیا واجب است یا خیر؟ اگر امام (ع) نباشد، آیا نماز جمعه مشروع نیست؟ یا اینکه نه مشروع هست. معین نیست. (این اختلاف بین فقها در اینجاست.) 🔸دقیقه 6 واجب تعیینی در مقابل واجب تخییری است. واجب تخییری ، مثل کفاره روزه اگر کسی عمدا روزه اش را بخورد. می گویند : 60 روز، روزه بگیرد یا به 60 فقیر طعام دهد و یا بنده ای را آزاد کند. اما واجب تعیینی، واجبی است که می گوید : الان ظهر است و انسان باید معینا همین نماز ظهر را بخواند. 🔸دقیقه 11 امر، برای انجام فعل انگیزه می شود. تشریع همیشه هست چه در غیبت، چه در حضور. فقط امام که هست (چه پیامبر و چه دوازده امام، اینها که حضور داشته باشند) نماز جمعه معینا واجب می شود. حضور نداشته باشند، تعیین برداشته می شود، ولی تشریع می ماند وتخییر ثابت می‌شود، نماز می شود واجب تخییری 🔸دقیقه 13 کسانی که می گویند : ظهر را نباید بخوانیم، اینها باز یک قسم دیگر هستند. قسم سوم، آنها یی که می گویند :نماز جمعه، نماز تعیینی است. آنها می خواهند بگویند در زمان غیبت، ظهر امر ندارد. اینها قسم سوم هستند که می خواهند بگویند : اصلا امری که به نماز جمعه وارد شده مطلق است، منوط به زمان حاضر نیست. چه امام معصوم باشد چه نباشد. باید معینا جمعه خوانده شود. 🔸دقیقه 15 کسانی که قائل به وجوب تعیینی هستند، استدلال اول اینها به این آیه است: «یا ایها الذین امنوا إذا نودی للصلوت من یوم الجمعه، فاسعوا الی ذکر الله.....» «9،جمعه» https://eitaa.com/moravej_tohid/3517🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
...اگر عاشقی بود که اهل شجاعت بود (هر کسی این شجاعت را ندارد) در مقابل حرف مردم بایستد، در مقابل وسوسه های شیطان بایستد، در مقابل نفسش بایستد، بالاخره پا گذاشت مقابل همه اینها و دوباره برگشت و رفت... ...وقتی که سالک برمیگردد به سوی خدا، وقتی که به خدا رسید آنجا دیگر بیهوش میشود، فنا میشود، "فنای فی الله" همین میشود، دیگر هیچی متوجه نمیشود، یک جذبه قوی می آید او را از خودش بیرون میبرد... ...خدا که می آید عاشق دیگر فنا میشود، فانی میشود، لا میشود، هیچی میشود، دیگر هیچ خبری از خودش ندارد، اگر از او بپرسی تو کیستی؟ میگوید نمیدانم، چه بسا ممکن است خانه اش را گم کند، اینها حالت های فنا و جذب است، منتها چیزی که هست در فنا نمی ماند، دوباره خداوند او را برش میگرداند... ...عرفا برای مسئله سوز و گداز و اشک و اینها خیلی اهمیت قائلند، اما این را هم ضمناً بدانید که سوز و گداز و اشک و آه کمال مطلق انسان نیست، چون سوز و گداز، اشک، زاری، ناله، اینها مال کسانی هست که هنوز نرسیدند، وقتی که سالک میرسد به خدا و شخصیتش فانی میشود در او و حالا برمیگردد به... برگرفته از جلسه ۱۸۰ @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه دوازدهم در محضر ✨دقیقه 3 حکایت حال بوتیمار خیلی ها هستند که فقط دوست دارند جمع کنند. دوست دارند که داشته باشند. (همین) خب حالا ازش استفاده کن. نه، می ترسم کم شود. انفاق کن، نه. ✨دقیقه 4 «انمایرید الله ان یعذبهم بها فی الحیاة الدنیا» «55،توبه» خداوند می خواهد با همان مالشان عذاب کند. (یعنی همین عذاب است.) ✨دقیقه 6 سخن امام محمد غزالی در مورد مرگ و سکرات آن ✨دقیقه 9 راهش این است که انسان در این دنیا کاری کند که این تعلقات را در این دنیا از خودش ببرد. (مثلا فرض کند که این فرش نباشد هیچ فرقی برایش نکند، اینها را تمرین کنید.) ✨دقیقه 10 حدیث امام صادق (ع) در مصباح الشریعه : هر وقت که می خواهی از خانه ات بیرون بیایی، چنین فرض کن که دیگر به خانه ات بر نمی گردی. ✨دقیقه 12 صدق با خلق داشته باشید. اخلاص برای خدا، صدق با خلق ✨دقیقه 14 آیا خنده بر هر درد بی درمان دواست؟ چرا وقتی که انسان غم دارد، گریه می کند؟ علتش چیست؟ ✨دقیقه 16 برای ابدیت خودتان کار کنید، نه برای این دنیای چند روزه که بالاخره می گذرد و هیچ کدام از ما یقین نداریم که فردا صبح را بتوانیم ببینیم. ✨دقیقه 19 حضرت علی (ع) فرمودند : تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل خدا رحمت کند شما را، آماده باشید که ندا داده شما را به رحیل (الرحیل، یعنی آماده شوید) ✨دقیقه 21 خدا حضرت آقای حسن زاده آملی را حفظ شون کند، همیشه این را تأکید می کردند و می گفتند : ابد، به ابدیت بیندیشید. ✨دقیقه 22 «ولا تکن من الغافلین» «205،اعراف» شیطان می خواهد از خود حقیقی ات (یعنی خدا) غافلت کند. همین که غافل شدی، دیگر کافی هست. برای خودم، چه خدمتی کردم. برای آن خود ثابتم، ببینید، یک خود داریم که خود گذراست، خود موقتی است. من برایش لباس بدوزم، کفش بخرم. طلا بخرم. خانه خوب بخرم. خب وقتی این خود جسمانی رفت، همه ی اینها هم با او می رود. برای خود ابدیت چه کار کردی؟ برای خود جاودانیت چه کردی؟ ✨دقیقه 24 پاسخ هدهد به بوتیمار ✨دقیقه 27 عذر جغد ✨دقیقه 31 اگر توانستید، یک شب بیدار شدید و به درگاه خدا اشکی ریختید و سوزی داشتید، این معلوم است که نور جذب کردید، چون وقتی که انسان توفیق راز و نیاز از آن طرف پیدا می کند، اول آنها دعوتش کردند، بعد خودش، همچین نیست که آدم خودش برود. ✨دقیقه 35 مالکیت خدا علی الاطلاق است. «لمن الملک الیوم» «16،غافر» مالک کی هست؟ یعنی پس من هم مالک خودم نیستم، او مالک من است. یکی از راه های رسیدن به توحید، توکل و تفویض است. واگذار کردن کار است به مالک، واگذار کردن کار است به رب ✨دقیقه 41 دعا هم بکنید، اما نه به عنوان فضولی، به عنوان اینکه نظر خدا را یک جوری به خودت متوجه کنی. این جوری دعا کنید. اگر می گوییم عبد هستیم، راست بگوییم که عبدیم، لطافت ها و ظرافت های عبودیت را در خودمان پیاده کنیم. https://eitaa.com/moravej_tohid/3522🆔 @moravej_tohid
💚✨﷽ ✨💚 دینی انسان را به خدا می‌ رساند که👇👇 همه ابعادش رعایت بشود، فقهش رعایت بشود، محرمات و واجباتش رعایت بشود،حلال ها رعایت بشود، مستحبات رعایت بشود، یک فرق عارف و عامی در همین است که مردمان عامی فقط واجب و حرام را، رعایت می‌کنند اما عارف باید مستحبات و مکروهات را هم رعایت کند، هر چه که انسان بالاتر می‌رود، بیشتر از او انتظار دارند، بنابراین اگر انسان بگوید ولش کن هر چه شد... نماز را فارسی خواندی هم خواندی، عربی هم خواندی خواندی، رو به قبله خواندی، پشت به قبله خواندی (این نمیشود) این نماز نمازی نیست که انسان را به معراج برساند، این عمل عملی نیست که روح انسان را به خدا برساند. هر کسی هم اینجوری خواست تو را پیش ببرد که، هر کاری کردی مهم نیست، دلت درست باشد، اینجوری خواست راهنمایی ات کند که هر جوری که دلت خواست، نماز بخوان‌ عیبی ندارد، روزه را هر جوری خواستی بگیر، اگر کسی اینجوری گفت، نرو پشت سرش او خودش به جهنم می‌رود ‌،تو را هم به جهنم می‌برد.. 🌷در محضر علامه‌مروجی‌سبزواری https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و هفتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و هشتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
⬛️امام سجاد «ع»: ‌ پسر زیاد! آیا ما را به قتل تهدید مى کنى؟ مگر نمى دانى که کشته شدن [در راه خدا]، عادت [دیرین] ما و شهادت، مایه کرامت و افتخار ماست؟! ‌ لهوف، ص ۲۰۲ @moravej_tohid
شهادت امام زین العابدین تسلیت باد🏴🏴🏴🏴 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه پنجم در محضر ✨دقیقه 1 آیا اصل اقامه نماز جمعه واجب است یا نه؟ سرعت، متفرع بر اقامه است. اگر اقامه شد، شما هم بشتابید. اقامه اش چی؟ آیا اقامه آن هم واجب است یا نه؟ این دیگر از آیه در نمی آید. ✨دقیقه 2 «اسعو» اینجا، دلالت بر وجوب نمی کند. (در آیه مذکور) دلالت بر استحباب می کند. ✨دقیقه 3 «اذا نودی فاسعوا» هرگاه ندا داده شد، شما سرعت کنید. ما می دانیم، به محض اینکه ندا داده شد و به محض اینکه اذان گفته شد، واجب نیست. چون چنانکه عرض کردیم، بعد از اذان خطبه ها هست و در خطبه، حضور واجب نیست. سعی واجب نیست. (سعی به معنی حرکت با سرعت را می گویند.) پس سرعت، هم مستحب است. ✨دقیقه 7 یک مؤید هم اینجا داریم، «ذلکم خیر لکم» آیه «یا ایها الذین امنوا، إذا نودی للصلاه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع، ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون» «9،جمعه» این بهتر است برای شما (یعنی این سرعت کردن برای شما بهتر است.) ✨دقیقه 9 در قرآن خیر، به هردو معنا استعمال شده، هم به معنی مقابل شر، هم به معنی افضلیت ✨دقیقه 14 «واذا راوا تجاره او لهوا انفضوا الیها و ترکوک قائما قل ما عند الله خیر من اللهو و من التجاره والله خیر الرازقین» «11،جمعه» در آخر آیه، یک مطلبی دارد که می فرماید : بگو، آنچه نزد خداست بهتر است از این تجارت https://eitaa.com/moravej_tohid/3531🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا