🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه بیست و هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 1
ثمرات جوع وگرسنگی، یکی حکمت است،یکی حفظ قلب و تقرب به سوی خدا است، یکی حزن دائم (غمش همیشگی است) باری بر روی دوش مردم ندارد، زحمتش روی دوش مردم نیست. فرقی هم نمی کند که زندگی سخت یا آسان بگذرد، خیلی برایش مهم نیست.
✨ خیر کثیر در قرآن به حکمت معنی شده است.
«یوتی الحکمه من یشاء و من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا» «269،بقره»
خداوند به هرکس بخواهد، حکمت می دهد....
به هر کس هم حکمت بدهد، خیر کثیر داده است.
✨ البته اینکه به حضرت فاطمه (س) کوثر گفته می شود، از باب تطبیق است نه از باب تفسیر، اینها را با همدیگر قاطی نکنیم. تفسیر «کوثر» خیر کثیر می شود.
تفسیر آیه به آیه کنیم، قرآن را به قرآن تفسیر کنیم....
لذا تفسیر کوثر، خیر کثیر می شود، حکمت می شود. اما بر حضرت فاطمه (س) تطبیق می شود، چون ایشان خیر کثیر است، از دامن ایشان یازده امام به وجود آمدند و منشاء خیر و برکت کثیری شدند.
🔸 دقیقه 4
اصل حکمت به معنی آن قوهای است در باطن انسان که انسان به واسطه ی آن می تواند، حق را از باطل تشخیص دهد، نور را از ظلمت تشخیص دهد. (این در قلب انسان است نه در عقل انسان)
🔸 دقیقه 5
ما میل به گناه می کنیم، اما اراده به گناه نمی کنیم....
آن میل اولیه اش در درون هست، دنیا را دوست داریم، پول را دوست داریم، اما چیزی که هست اراده نمی کنیم. انسانی که دارای حکمت است، اصلاً آن میل در درونش ایجاد نمی شود.
🔸 دقیقه 7
پیامبر (ص) به ابوذر فرمود : ای ابوذر!نتیجه ی زهد در دنیا چیست؟ (زهد، بی علاقگی به دنیا، نرفتن به سوی دنیاو...) نتیجه ی این زهد این است که، خداوند حکمت را در قلب انسان می رویاند.....
و بعد از قلب بر زبان جاری می کند، زبان این انسان گویای به حکمت می شود.
عیب های دنیا را به انسان نشان می دهد، یعنی انسان باطن بین می شود، دردهای دنیا را می ببیند، دوای دنیا را می ببیند، وانسان را از این دنیا به سوی بهشت، سالم بیرونش می برد.
🔸 دقیقه 9
حکایتی از عبد الرحمن جامی که در «نفحات الانس» نقل کرده است.
🔸 دقیقه 14
نمی شود که هر کسی را امتحان کرد...
شیخ را نمی شود امتحان کرد، ولیّ خداست، اولیاء خدا هستند؟ چه جوری می خواهد امتحان کند؟
🔸 دقیقه 19
خوارج نزد حضرت علی (ع) می آمدند و می گفتند : توبه کن
✨ حضرت در جنگ صفین، از معاویه شکست نخورد، از یارانش شکست خورد.
🔸 دقیقه 24
داستان هارون الرشید و شاعری که در حضورش مدح علی (ع) گفت.
✨ نبی ما فرمود : در شب معراج وقتی صعود کردم و بالا به پیش خدا رفتم، خداوند دستش را روی شانه ی من گذاشت، قلب من خنکای او را احساس کرد و علی پای خودش را در جایی گذاشت که خدا دستش را در آنجا گذاشت.
خدا دستش را روی کتف پیامبر (ص) گذاشت و علی (ع) پایش را آنجا گذاشت. می گویند :
هارونالرشید و همه ی مردم خیلی تحت تأثیر قرار گرفته بودند که مرتب کف می زدند و این (بیت از) شعر را تکرار می کردند و می خواندند.
🔸 دقیقه 29
خدایا! مصیبت ما را در دین ما قرار مده.
✨ خیلی آدم های بی سوادی هستند که اینها قلبشان باز است....
وقتی در مقابل یک انسانی (یک ولیّ) قرار می گیرد، خاضع میشود و انکار نمی کند.
✨ منظور از عوام کسانی هستند که حتی ممکن است تحصیلکرده باشند، اما قلب بسته است. قلب، حکمت ندارد....
قلب نور ندارد و سیاه است. عوام الناس اینها هستند، و انسان های حق در طول تاریخ از همین انسان های عوام چه ضربه ها خوردند!
🔸 دقیقه 31
«فوجدا عبدا من عبادنا آتیناه رحمت من عندنا و علمناه من لدنا علما» «65،کهف»
✨ در احوال شیخ عبد القاهر جرجانی
🔸 دقیقه 33
«غوث» به چه کسی گفته می شود؟
https://eitaa.com/moravej_tohid/3776
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
📖 «باب جدال و ستیزه»
✨ امیر مؤمنان فرمود : از جدال و ستیزه بپرهیزید، که دل ها را نسبت به برادران دینی بیمار می کند و بر روی این دو چیز نفاق می روید.
✨ پیامبر اکرم (ص) فرمود : سه خصلت است که هر کس خدای بزرگ را با آنها دیدار کند، از هر دری که بخواهد وارد بهشت می شود؛ کسی که اخلاقش نیکو باشد، و در حضور و غیاب دیگران از خدا بترسد، و بحث و جدل را ترک کند اگر چه حق با او باشد.
✨ امام صادق (ع) فرمود : از خصومت و جدال بپرهیزید، که دل را مشغول می کند و موجب نفاق می گردد و کینه و دشمنی فراهم می آورد.
✨ رسول خدا (ص) فرمود : هيچ گاه جبرئیل نزد من نیامد، مگر آن که مرا موعظه کرد و آخرین سخنش به من این بود که از جدال و درگیری با اشخاص بپرهیز، که عیب های نهان را آشکار می سازد و عزت و احترام را از میان می برد.
📚 اصول کافی، جلد چهارم
#حدیث
https://eitaa.com/moravej_tohid/3780
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه هفدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 2
✨نافله ها
نمازهای نافله، اهمیتشان خیلی زیاد است و به ازای هر یک رکعت نماز واجب، دو رکعت نماز نافله تشریع شده، این برای این است که اگر انسان در نمازش نقصی هست، آن نقص را از بین ببرد و کاملش کند.
🔸 دقیقه 4
مؤکد ترین نمازهای نافله، همین نمازهای نافله یومیه هستند.
🔸 دقیقه 5
ضروری دین به آن چیزی می گویند که تمام مذاهب بر آن اتفاق دارند.
✨ فرق دین و مذهب، دین آن قانون کلی است و مذهب آن شعبه هایش را می گویند. مثلاً شیعه یک مذهب است، سنی شافعی یک مذهب است.
یک ضروری دین داریم، یک ضروری مذهب، ضروری دین آن عملی را می گویند که همه ی مذاهب بر آن متفق هستند. مثل حرمت شراب، حرمت گوشت خوک، مثلاً هیچ مذهبی را در مذاهب اسلام نداریم که بگوید، شراب حلال است یا گوشت خوک حلال است. این را می گویند : ضروری دین.....
ضروری دین چیزی است که اگر کسی انکار کند، مرتد میشود.
🔸 دقیقه 6
معنی ارتداد
🔸 دقیقه 7
ضروری مذهب، آن چیزی است که در یک مذهب خاص، مسلّم است، جزو مسلّمات است. مثلاً عصمت امام جزو ضروریات مذهب شیعه است.
🔸 دقیقه 8
اما در نافله ها یک اختلافی هست، البته اختلاف در ظاهر امر هست، در باطن نیست.
✨ در روایات داریم که نوافل دو برابر فرائض هستند، یعنی اگر فرائض ١٧ رکعت هستند، نوافل ٣۴ رکعت میشوند.
🔸 دقیقه 9
بعضی روایات فرمودند که مجموع فرائض و نوافل ۵٠ رکعت هستند، بعضی روایات فرمودند، مجموع نوافل و فرائض ۵١ رکعت هستند، این اختلاف در روایات هست.
✨ اصل نافله ها به این ترتیب هست که نماز صبح دو رکعت نافله دارد که قبلش خوانده می شود، نماز ظهر ٨ رکعت نافله دارد که آن هم قبلش خوانده می شود. نماز عصر ٨ رکعت، آن هم قبل خوانده می شود، نماز مغرب ۴ رکعت که بعدش خوانده می شود.
نماز عشاء در واقع نافله ندارد، یعنی نافله ی بالذات ندارد، بنابراین مجموع نوافل ٣٣ رکعت می شود. ظهر و عصر ١۶ رکعت میشود، مغرب هم ۴ رکعت، ٢٠ رکعت می شود. صبح ٢ رکعت، ٢٢ رکعت، ١١ رکعت هم نوافل شب (به اصطلاح نماز شب می گویند) روی هم رفته، ٣٣ رکعت می شود.
🔸 دقیقه 16
آنهایی که می گویند : (مجموع فرائض و نوافل) ۵٠ رکعت هست، بدون احتساب آن یک رکعت عشاء است. آنهایی که می گویند، ۵١ رکعت است، با احتساب آن یک رکعت نماز عشاء است و لذا تناقض بین این دو دسته روایت نیست.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3782
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐نام زینب خاک را زر می کند
🎊دخت حیدر کار حیدر می کند
💐نام زینب دلنشین و دلرباست
🎊دختر مشکل گشا، مشکل گشاست
💐میلاد
🎊حضرت زینب کبری
💐سلام الله علیها و
🎊روز پرستـار مبارک 🎉💐
@moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 مشکل امر فرج با دست او وا می شود
بر خود مهدی قسم این کار، کار زینب است
اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
@moravej_tohid
«بسم الله الرحمن الرحیم»
📖 «برگی از کتاب حکمت ابراهیمی»
«علامه مروجی سبزواری»
🖌 به گفته دیگر مفسـّر در واقع معبّر است یعنی عبور دهنده، زیرا مفسر دست انسان را می گیرد و او را از ظاهر عبور داده و به باطن می رساند.
در حج نیز چون حقایق الهی و ملکوتی در لباس ظواهر مادی معرفی شدهاند پس باید یک مفسر یا معبّر همراه انسان باشد که اعمال ظاهری را برای او تفسیر کند، یعنی این ظاهر را که پرده ای است بر روی حقیقت کنار بزند و حقیقت را برای حاجی بنمایاند. یا دست او را بگیرد و از ظاهر او را عبور داده تا به حقیقت برساند.
بنابراین همچنان که در مورد قرآن، انسان دو معلّم نیاز دارد، یکی آنکه ظاهر قرآن و الفاظ آن و قرائت و تجوید آن را به او بیاموزد، و دیگری کسی که او را از ظاهر به باطن هدایت کند و حقایق او را برایش منکشف سازد، در حج نیز انسان محتاج دو راهنما است. یکی آنکه مناسک و اعمال ظاهری را به او یاد دهد که این معلم و راهنما همان فقهای عظام هستند که با نوشتن مناسک حج اعمال ظاهری آن را به مردم یاد می دهند، و یکی آنکه مناسک و حقایقی را که در پشت این ظواهر پنهانند به مردم یاد دهد.
📝 فصل اول، ص ٢٠
#فلسفه_عرفان ۷
https://eitaa.com/moravej_tohid/3785
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛅️ قال مولانا المهدی علیه السّلام :
لا یُنازِعُنا مَوْضِعَهُ إلاّ ظالِمٌ آثِمٌ، وَ لا یَدَّعیهِ إلاّ جاحِدٌ کافِرٌ.
امام مهدی ع : کسی با ما، در رابطه با مقام ولایت و امامت مشاجره و منازعه نمی کند مگر آن که ستمگر و معصیت کار باشد، همچنین کسی مدّعی ولایت و خلافت نمی شود مگر کسی که منکر و کافر باشد.
📖 بحار الانوار: ج 53، ص 179
#حدیث
https://eitaa.com/moravej_tohid/3786
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌾 هزار دشمنم ار می کنند قصد هلاک
گَرَم تو دوستی از دشمنان ندارم باک
#مهدی_بیا
https://eitaa.com/moravej_tohid/3787
🆔 @moravej_tohid
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_نهم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
اما این که آن پیر که بود که شیخ ما را چنین مفتون خود ساخته بود حضرت شیخ چنین مینویسد: "در سال چهارم دبیرستان، دبیری داشتم به نام آقای حسن عارفی که بعد از فارغالتحصیلی از دبیرستان که مصادف با وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیز بود، با او دوستی صمیمانهای پیدا کردم. او مردی بود بسیار دانا و با مطالعات وسیع که بسیاری از آیات قرآن و اشعار جناب ملّا را نیز از حفظ داشت. او رشتهاش ادبیات فارسی بود و با کثیری از بزرگان شعر و ادب فارسی که شهرت بینالمللی داشتند آشنا و دوست بود و با آنها مراودات بسیار داشت، و در جلسات عمومی و خصوصی آنها که در شهرهای مختلف ایران برگزار میشد از او دعوت به عمل میآوردند. او تمام خاندانهای اعیان و اصیل سبزوار را میشناخت و با آنها مراودت داشت. روزی از او در مورد آن پیر سؤال کردم و او برایم توضیح داد که: او سید عبدالغفور واصلی است، و اگرچه از لحاظ قد و قامت، کوتاه و نحیف و لاغر است، ولی از لحاظ روحی دریایی است که هرچه در آن شنا کنی به ساحل آن نمیرسی".
استاد در ادامه چنین مینویسد: "او را هیچ کس در سبزوار به درستی نشناخت و شاید به اندازهی من کسی به عوالم درونی او واقف نشد او تنها زیست و در جریان سلوکش نیز تنها بود و تنها از این جهان به جهان دیگر رحلت نمود. در مجلس ختمش نیز عدهای بسیار قلیل شرکت داشتند.
به هر حال آن روزی که من باب آشنایی را با او باز کردم روز بعد، دیگر به منزل حاج آقا فخر نرفتم، بلکه طرف عصر به منزل خودش رفتم و در حالیکه هنوز کمی بیم و ترس در دلم بود، دقالباب نمودم. دختری در را گشود و گفتم حاجآقا تشریف دارند؟ گفت بله، و در حالی که با نگاهی خاص مرا ورانداز میکرد که شاید معنی نگاهش این بود که این بچه با پدربزرگ من چه کار دارد، رفت و سید را خبر نمود. سید آمد و مرا دید و احوالپرسی نمود. گفتم برای سؤالی آمدهام. گفت بپرس. مسئلهای عرفانی را پرسیدم. او شروع به جواب نمود و این دیدار در جلوی در منزل او حدود دو ساعت طول کشید. من سراپا خجالت شده بودم که پیرمردی بهخاطر من دو ساعت است که سرپا ایستاده و به سؤال من ناقابل پاسخ میدهد.
آن روز گذشت، دو سه روز و شاید یک هفته خودم را با چه فشاری نگه داشتم که به در خانهاش نروم تا این که نتوانستم تحمل کنم و حدود ساعت چهارِ بعدازظهری تابستانی به در خانهاش رفتم. در خانه را گشود و تا چشمش به من افتاد بهسرعت گفت بیا داخل..."
◀️ ادامه دارد ...
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3788 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_دهم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
"... در خانه را گشود و تا چشمش به من افتاد به سرعت گفت بیا داخل. مرا وارد منزلش نمود. منزلی قدیمی بود، از حیاطش گذشتیم و وارد ساختمان شدیم، از پلهها بالا رفته و به طبقه ی بالا رسیدیم. ناگهان با صحنه ای شگفت آور مواجه شدم. آن طبقه تشکیل شده بود از راهروی به طول حدود ده متر و دو اتاق بزرگ بیست متری در دو طرف آن که تمام اطراف این راهرو و اتاقها پر از قفسههای کتاب بود و انسان را بهتی همراه با وحشت فرا میگرفت، و ای عجب که تمام این چند هزار جلد کتاب را خوانده بود به طوریکه یک چشمش را از دست داده و مصنوعی بود.
در میان راهرو میزی قرار داشت و دو صندلی در دو طرفش نهاده بود، مرا روی صندلی نشاند و دو فنجان به همراه یک قوری چای آورد و خودش هم نشست برای خودش و من چای ریخت و شروع به صحبت کرد. او همچون دریایی شده بود و سخنان و حکمتهایی که بیان میکرد همچون امواجی بودند که از این دریا برمیخاستند و بر ساحل قلبم فرو مینشستند.
اگر بخواهم تصویری از خودم در آن لحظات به دست دهم بهتر از این بیت حضرت لسانالغیب نیست که:
ساقی سیم ساق من گر همه درد میدهد
کیست که تن چو جام می جمله دهن نمیکند
آری، جام فقط یک عضو دارد و آن دهان است و چون ساقی شراب در جام میریزد تمامی جام، دهان است تا شراب را به تمامی در خود بگیرد. من هم در آن لحظات تمامی اعضایم دهانی شده بود تا ذرهای از شرابهای حکمت که بر من فرو میریخت ضایع نشود. چون سخنانش تمام شد و من از آن فضا بیرون آمدم دیدم حدود چهار ساعت گذشته و با توجه به عصرهای بلند تابستان، اگر ساعت سه آمده بودم الان نزدیک اذان مغرب است".
◀️ ادامه دارد...
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3789🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸
🌴 آداب زندگی پیامبر (ص)
«باب دوم، آداب معاشرت»
✨ غزالی در احیاء العلوم روایت کرده که : پیامبر (ص) به یاران خود می فرمود : شایسته نیست که چیزی از اصحاب، نزد من بگویید چرا که دوست دارم با دلی آرام و خالی از میان شما بروم.
✨ پیامبر (ص) فرمود : از اخلاق پیامبران و صدیقین آن است که هرگاه یکدیگر را می بینند، بشّاش و شادمان هستند و زمانی که به یکدیگر می رسند، مصافحه می نمایند.
📚 سنن النبی (ص)، علامه طباطبایی (ره)، ص ١١۵
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 @moravej_tohid
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه ششم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔴 این جلسه از سخنرانی استاد، پاسخی است برای کسانی که میگویند : تعالیم پیامبر اسلام (ص)، برای همان زمان خودشان بوده
🔸دقیقه 3
توحید بر همین چهار امر استوار است، این که اولاً، انسان به ربوبیت خدا اعتقاد داشته باشد،نه به اصل وجود خدا، چه بسا که انسان به اصل وجود خدا اعتقاد دارد و می گوید : خدا هست، خدا خالق ما هست، اما اینها کافی نیست. اینها انسان را به سوی خدا حرکت نمی دهد، انسان باید به ربوبیت خدا هم اعتقاد داشته باشد.
🔸 دقیقه 5
چه کسی راهنمای ما است؟ باید کسی باشد که به آنجا رفته باشد و آمده باشد و بگوید : من بلدم، دست تان را بدهید تا شما را به آنجا برسانم. این شخص پیامبر هست.
🔸 دقیقه 6
آن دوازده امامی که آمدند، دوازده ولی خاص بودند که آمدند و دین پیامبر اسلام را تبیین کردند.
🔸 دقیقه 7
انسان همیشه در حرکت های خودش، رب را هدف قرار می دهد. اگر انسان معتقد به ربوبیت خدا نباشد، خدا را هدف زندگی خودش قرار نمی دهد...
خیلی ها معتقد به خدا هستند، اما معتقد به ربوبیت خدا نیستند.
🔸دقیقه 12
این اوامر و نواهی باعث می شود که انسان بر جاذبه ی عالم ماده غلبه کند، از جاذبه ی ماده کنده شود و به بالا رود تا اینکه به خدا برسد.
🔸 دقیقه 13
در جوار خودش قرار می دهد این یعنی چی؟
در عرفان بحثی مطرح است به نام مسئله قرب
✨قرب را عرفا به دو قسمت تقسیم می کنند. قرب فرائض و قرب نوافل
🔸 دقیقه 14
آن قربی که از واجبات برای انسان به دست می آید،(قرب فرائض) قویتر است از قربی که از مستحبات برای انسان به دست می آید.... (قرب نوافل)
🔸 دقیقه 16
هرچه که این روح بالاتر رود، اتصالش با خدا قویتر می شود.
✨ خداوند یک موجود ملکوتی است، روح انسان هم یک موجود ملکوتی است. خداوند نور است، انسان هم روحش نور است، بنابراین این نور همین جور که بالا رود، بیشتر در خدا هضم می شود و بیشتر اتصال برقرار می کند.
🔸 دقیقه 21
در قرب نوافل، انسان یک مقداری با ذات خدا اتصال برقرار می کند، مثلاً دو درجه، سه درجه ده درجه، مثل چشمه ای که ده متر داخل دریا برود.
و قرب فرائض نه، خیلی ده هزار کیلومتر این چشمه در دریا برود. (این یک فرق)
یک فرق دیگر هم بین قرب نوافل و قرب فرائض هست. این که در قرب نوافل شخصیت انسان شکسته نمی شود، اما در قرب فرائض، اصلاً شخصیتش به کلی شکسته می شود، انسان هویت خودش را به کلی از دست می دهد، یک هویت کامل خدایی پیدا می کند.
🔸 دقیقه 27
یک قاعده :همیشه موجودی که سهم بیشتری از وجود دارد، موجودی را که ضعیف تر است، جذبش می کند. یعنی موجودی که تراکم وجودیش بیشتر است، قویتر است، چرا خورشید زمین را جذب می کند؟ چون خورشید تراکم وجودیش بیشتر است، جرم بیشتری از زمین دارد، لذا زمین را جذب می کند....
🔸 دقیقه 30
یکی از قوانین جاذبه ی عمومی نیوتن هم همین بود، منتهی نیوتن فقط در قسم مادیات این قانون را گفت، که هر ماده ای جرمش بیشتر باشد، آن ماده ای را که جرمش کمتر است، جذبش می کند. ...
این قانون از آنچه که نیوتن گفت خیلی بیشتر عمومیت دارد. هم جسم قوی جسم ضعیف را جذب می کند، هم خیال قوی خیال ضعیف را جذب می کند، هم عقل قوی عقل ضعیف را جذب می کند، هم روح قوی روح ضعیف را جذب می کند.
🔸 دقیقه 37
چرا خدا ما را جذب نمی کند؟ خیلی از مردم دنیا اصلاً برعکس هستند، نه تنها به طرف خدا بالا نمی روند بلکه در دنیا دارند فرو می روند، چرا اینگونه است؟ تا انسان در حوزه ی وجودی کامل قرار نگیرد، آن موجود کامل جذبش نمی کند.
🔸 دقیقه 46
در اثر نافله، خدا در تمام وجود انسان نفوذ می کند، اما شخصیت انسان نمی شکند. انسان خدا را به نحو ساختمان وجودی خودش شکل می دهد. منتهی یک نکته را عنایت بفرمایید.
اگر این انسان حالا از داخل دریا برگشت و میان مردم آمد، حالا از خدا پُر شده و آمده، اینجا آیا آن حقایقی که از دریای وجود خدا گرفته برای مردم حجت است یا نه؟ خیر، حجت نیست. این جور عرفا همان انبیایی بودند که فقط نبوتشان برای خودشان بود یا برای خانواده شان بود یا برای شهرشان بود.
🔸 دقیقه 48
در قرب نوافل خدا، انسان می شود، یعنی خدا، این انسان را پُر می کند..
یعنی می آید و در درون انسان تجلی می کند. اما در قرب فرائض، بر عکس است.
✨ پیامبر اسلام چنین انسانی هست، یعنی آن قدر در ذات خدا فرو رفت که اصلاً شکست و خُرد شد، اصلاً این انسان خدا شد، وقتی که بین مردم برگشت، یک خدای مطلق برگشت نه یک خدای مقید
لذا تعالیمش برای همه ی زمان ها و مکان ها حجت می شود.
🔸 دقیقه 50
آن کسانی که میگویند : تعالیم پیامبر، برای آن زمان بوده، اینها بین قرب فرائض و قرب نوافل اشتباه می کنند. خیال می کنند، پیغمبر ما در مرحله ی قرب نوافل بودند.
#فلسفه_عرفان ۸
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3792
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 سنخیت روحانی
🔹 ما در عالم اسماءالله که بوديم، در عالم عرش که بوديم، همه شاکله وجودی مان يکی بوده،خیلی به هم نزدیک بوده و لذا،اينجا همدیگر را پیدا کرديم.
در محضر#علامه_مروجی_سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3796
#اپلیکیشن
توضیحاتی برای موبایلهای ایفون، اپل و سیستم ios
سه سایت ایرانی مثل اناردونی، سیب ایرانی و آی اپس در سایت مروج توحید قرار داده شده که اپلیکیشن مروج توحید در آن بارگزاری شده واسه ی موبایلهای با سیستم ios
🌸چرا اونجا ؟
چون اپ های ایرانی برای شرکت گوگل تحریم هستند و من باید هزینه ی زیادی انجام بدم و همچنین کل ساختار اپلیکیشن رو شرکت طراح به زبان انگلیسی بکند . یک سری کارهای بانکی خارجی دارد تا اپلیکیشن مروج توحید برود برای مثلا app store گوگل و شما به راحتی و مجانی دانلود کنید. فعلا کارهای مهمتری برای مازولهای متنی داریم.
این سایتها خدمات دهنده مثل اناردونی و سیب ایرانی و آی اپس گویا یک حق اشتراک ماهیانه و یا سه ماهه دارد. که اصلا به جیب هیچ اپلیکیشنی نمیرود جز خودشان. شماها فقط یک بار خرید ماهیانه دارید تا اپ مجانی مروج توحید را داشته باشید. بقیه وقت ها به طور همزمان از درون برنامه خودتان آپدیت میکنید.
این قدر دلم میخواد که خرید یک ماهه آن سایتها را داشته باشید. ( اونم فقط یک بار ) تا بتونید اپ رو دانلود و نصب کنید و از ۲۰۰۰ ساعت درس علم توحید محروم نشوید. زمان تیز میگذرد و ما برای دنیاهای دیگرمان و مخصوصا همین دنیا به علم و معرفت توحید نیاز داریم نه معماری و بازاریابی و علم اقتصاد و تربیت بدنی و طراحی فرش !
امیدوارم مشکلات اپ های فرهنگی و مذهبی ایرانی تازه کار رو درک کنید. و خودتان تلاش کنید به دیگران و موبایلهای بدون سیستم اندروید توضیح بدید. و کمک شان کنید تا آنها هم نصب کنند و بدونند هیچ پولی، هیچ سودی از آن پرداخت یک ماهه ی آن سایتها به جیب مروج توحید نمیرود چون اصلا مال ما نیست. آنها فقط هستند مثل یک سبد که ما اپ رو توی آن قرار بدیم. خوب پول نگهداری آن سبد را شما پرداخت میکنید. خود سیب ( مروج توحید) رایگان است.
زنده باشید و پایدار.
🌸 تلگرامی ها در نشر این پیام واسه دوستان خارج نشین. ایتا. بله. واتس اپ کمک کنید.... ممنونم از همه ی شما
✍آدرس تلگرام:
@Appmt
✍دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید
http://moravejtohid.com/app
🎙#فقه_استدلالی جلسه هجدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۲
این دو رکعت نماز وتیره، به اصطلاح نافله عشاء، در واقع جزء پنجاه رکعت حساب نمی شود. از این پنجاه رکعت، هفده رکعت نمازهای فرائض(واجب )است، بقیه نمازهای نافله است که سی و سه رکعت می شود. پس يک رکعت کم است، یعنی نسبت به روايت هایی که فرمودهاند، مجموع فرائض و نوافل پنجاه و يک رکعت است، اينجا جور در نمی آید. منتهی می فرمايد، که اين غیر از آن پنجاه رکعت هست، یعنی داخل آن پنجاه رکعت نیست.
🔸 دقیقه ۴
امام باقر(ع)فرمودند: کسی که اعتقاد به خدا و روز آخرت دارد، شب نکند مگر اینکه این نماز وتیره را خوانده باشد. (یعنی اگر کسی نخواند، در ایمانش نقص است )
🔸 دقیقه ۶
زراره می گوید: از امام باقر(ع)سئوال کردم، من مردی تاجر هستم، رفت و آمد می کنم، چگونه نمازهایم را بخوانم؟ فرمود: هشت رکعت می خوانی، وقتی که خورشيد زائل می شود. (یعنی وقت نماز ظهر که شد، هشت رکعت می خوانی )
دو رکعت بعد از ظهر می خوانی و دو رکعت قبل از عصر می خوانی، یعنی به جای اینکه بفرمایند: هشت رکعت نماز نافله عصر، قبل از عصر خوانده می شود، می فرمايند: دو رکعت بعد از ظهر، دو رکعت قبل از عصر
🔸 دقیقه ۹
از نمازهای نافله، از امام صادق(ع)سئوال کردم، امام می فرمايند: آن چیزی که مستحب است که آن را کم نکند، يکی هشت رکعت وقت زوال شمس(همان هشت رکعت نماز نافله ظهر ) و بعد از ظهر دو رکعت بخوان ولی به عنوان نافله عصر و قبل از عصر هم دو رکعت بخوان، باز هم به عنوان نافله عصر ،دو رکعت هم بعد از نافله مغرب(اينجا باز هم نافله مغرب را کم کرده است )
🔸 دقیقه ۱۱
در بعضی از اخبار وارده در مقام این است که مجموع فرائض و نوافل، چهل و چهار رکعت است. یعنی از پنجاه و يکی هفت رکعت کم کرده، این يک دسته از روايات است. يک گروه دیگر از روايات فرمودند که مجموع فرائض و نوافل، چهل و شش تا است. اینها سرّش چيست؟سرّش این است، آنهایی که گفتند: چهل و چهار رکعت، آنها چهار رکعت از هشت رکعت عصر کم کردند، دو رکعت از چهار رکعت مغرب کم کردند.
🔸 دقیقه ۱۴
رواياتی که می گویند،چهل و شش رکعت است، فقط نماز عصر را چهار رکعت کم کردند....
در بعضی روايات از نماز عصر، چهار رکعت کم کردند، از نماز مغرب دو رکعت کم کردند. آيا بين اين روايات تناقض هست؟
✨ تعبیر امام
آن مقداری که از آن کمتر نباید شود، یعنی منظور نماز نافله عصر همان هشت رکعت است، منتهی اگر کسی کار داشت، عجله داشت و...از نماز عصر می تواند، چهار رکعت کم کند. می خواهد بفرماید ، آن مقداری که اهمیتش زیاد است، نبايد کمتر از آن شود و نبايد ترک شود، هشت رکعت ظهر است. اما از عصر میشود کم شود. چهار رکعت إز عصر کم شود، دو رکعت از مغرب کم شود، پس تناقض نیست. با روايت هايي که میفرمایند نافله عصر هشت رکعت است.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3799