🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه ششم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔴 این جلسه از سخنرانی استاد، پاسخی است برای کسانی که میگویند : تعالیم پیامبر اسلام (ص)، برای همان زمان خودشان بوده
🔸دقیقه 3
توحید بر همین چهار امر استوار است، این که اولاً، انسان به ربوبیت خدا اعتقاد داشته باشد،نه به اصل وجود خدا، چه بسا که انسان به اصل وجود خدا اعتقاد دارد و می گوید : خدا هست، خدا خالق ما هست، اما اینها کافی نیست. اینها انسان را به سوی خدا حرکت نمی دهد، انسان باید به ربوبیت خدا هم اعتقاد داشته باشد.
🔸 دقیقه 5
چه کسی راهنمای ما است؟ باید کسی باشد که به آنجا رفته باشد و آمده باشد و بگوید : من بلدم، دست تان را بدهید تا شما را به آنجا برسانم. این شخص پیامبر هست.
🔸 دقیقه 6
آن دوازده امامی که آمدند، دوازده ولی خاص بودند که آمدند و دین پیامبر اسلام را تبیین کردند.
🔸 دقیقه 7
انسان همیشه در حرکت های خودش، رب را هدف قرار می دهد. اگر انسان معتقد به ربوبیت خدا نباشد، خدا را هدف زندگی خودش قرار نمی دهد...
خیلی ها معتقد به خدا هستند، اما معتقد به ربوبیت خدا نیستند.
🔸دقیقه 12
این اوامر و نواهی باعث می شود که انسان بر جاذبه ی عالم ماده غلبه کند، از جاذبه ی ماده کنده شود و به بالا رود تا اینکه به خدا برسد.
🔸 دقیقه 13
در جوار خودش قرار می دهد این یعنی چی؟
در عرفان بحثی مطرح است به نام مسئله قرب
✨قرب را عرفا به دو قسمت تقسیم می کنند. قرب فرائض و قرب نوافل
🔸 دقیقه 14
آن قربی که از واجبات برای انسان به دست می آید،(قرب فرائض) قویتر است از قربی که از مستحبات برای انسان به دست می آید.... (قرب نوافل)
🔸 دقیقه 16
هرچه که این روح بالاتر رود، اتصالش با خدا قویتر می شود.
✨ خداوند یک موجود ملکوتی است، روح انسان هم یک موجود ملکوتی است. خداوند نور است، انسان هم روحش نور است، بنابراین این نور همین جور که بالا رود، بیشتر در خدا هضم می شود و بیشتر اتصال برقرار می کند.
🔸 دقیقه 21
در قرب نوافل، انسان یک مقداری با ذات خدا اتصال برقرار می کند، مثلاً دو درجه، سه درجه ده درجه، مثل چشمه ای که ده متر داخل دریا برود.
و قرب فرائض نه، خیلی ده هزار کیلومتر این چشمه در دریا برود. (این یک فرق)
یک فرق دیگر هم بین قرب نوافل و قرب فرائض هست. این که در قرب نوافل شخصیت انسان شکسته نمی شود، اما در قرب فرائض، اصلاً شخصیتش به کلی شکسته می شود، انسان هویت خودش را به کلی از دست می دهد، یک هویت کامل خدایی پیدا می کند.
🔸 دقیقه 27
یک قاعده :همیشه موجودی که سهم بیشتری از وجود دارد، موجودی را که ضعیف تر است، جذبش می کند. یعنی موجودی که تراکم وجودیش بیشتر است، قویتر است، چرا خورشید زمین را جذب می کند؟ چون خورشید تراکم وجودیش بیشتر است، جرم بیشتری از زمین دارد، لذا زمین را جذب می کند....
🔸 دقیقه 30
یکی از قوانین جاذبه ی عمومی نیوتن هم همین بود، منتهی نیوتن فقط در قسم مادیات این قانون را گفت، که هر ماده ای جرمش بیشتر باشد، آن ماده ای را که جرمش کمتر است، جذبش می کند. ...
این قانون از آنچه که نیوتن گفت خیلی بیشتر عمومیت دارد. هم جسم قوی جسم ضعیف را جذب می کند، هم خیال قوی خیال ضعیف را جذب می کند، هم عقل قوی عقل ضعیف را جذب می کند، هم روح قوی روح ضعیف را جذب می کند.
🔸 دقیقه 37
چرا خدا ما را جذب نمی کند؟ خیلی از مردم دنیا اصلاً برعکس هستند، نه تنها به طرف خدا بالا نمی روند بلکه در دنیا دارند فرو می روند، چرا اینگونه است؟ تا انسان در حوزه ی وجودی کامل قرار نگیرد، آن موجود کامل جذبش نمی کند.
🔸 دقیقه 46
در اثر نافله، خدا در تمام وجود انسان نفوذ می کند، اما شخصیت انسان نمی شکند. انسان خدا را به نحو ساختمان وجودی خودش شکل می دهد. منتهی یک نکته را عنایت بفرمایید.
اگر این انسان حالا از داخل دریا برگشت و میان مردم آمد، حالا از خدا پُر شده و آمده، اینجا آیا آن حقایقی که از دریای وجود خدا گرفته برای مردم حجت است یا نه؟ خیر، حجت نیست. این جور عرفا همان انبیایی بودند که فقط نبوتشان برای خودشان بود یا برای خانواده شان بود یا برای شهرشان بود.
🔸 دقیقه 48
در قرب نوافل خدا، انسان می شود، یعنی خدا، این انسان را پُر می کند..
یعنی می آید و در درون انسان تجلی می کند. اما در قرب فرائض، بر عکس است.
✨ پیامبر اسلام چنین انسانی هست، یعنی آن قدر در ذات خدا فرو رفت که اصلاً شکست و خُرد شد، اصلاً این انسان خدا شد، وقتی که بین مردم برگشت، یک خدای مطلق برگشت نه یک خدای مقید
لذا تعالیمش برای همه ی زمان ها و مکان ها حجت می شود.
🔸 دقیقه 50
آن کسانی که میگویند : تعالیم پیامبر، برای آن زمان بوده، اینها بین قرب فرائض و قرب نوافل اشتباه می کنند. خیال می کنند، پیغمبر ما در مرحله ی قرب نوافل بودند.
#فلسفه_عرفان ۸
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3792
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 سنخیت روحانی
🔹 ما در عالم اسماءالله که بوديم، در عالم عرش که بوديم، همه شاکله وجودی مان يکی بوده،خیلی به هم نزدیک بوده و لذا،اينجا همدیگر را پیدا کرديم.
در محضر#علامه_مروجی_سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3796
#اپلیکیشن
توضیحاتی برای موبایلهای ایفون، اپل و سیستم ios
سه سایت ایرانی مثل اناردونی، سیب ایرانی و آی اپس در سایت مروج توحید قرار داده شده که اپلیکیشن مروج توحید در آن بارگزاری شده واسه ی موبایلهای با سیستم ios
🌸چرا اونجا ؟
چون اپ های ایرانی برای شرکت گوگل تحریم هستند و من باید هزینه ی زیادی انجام بدم و همچنین کل ساختار اپلیکیشن رو شرکت طراح به زبان انگلیسی بکند . یک سری کارهای بانکی خارجی دارد تا اپلیکیشن مروج توحید برود برای مثلا app store گوگل و شما به راحتی و مجانی دانلود کنید. فعلا کارهای مهمتری برای مازولهای متنی داریم.
این سایتها خدمات دهنده مثل اناردونی و سیب ایرانی و آی اپس گویا یک حق اشتراک ماهیانه و یا سه ماهه دارد. که اصلا به جیب هیچ اپلیکیشنی نمیرود جز خودشان. شماها فقط یک بار خرید ماهیانه دارید تا اپ مجانی مروج توحید را داشته باشید. بقیه وقت ها به طور همزمان از درون برنامه خودتان آپدیت میکنید.
این قدر دلم میخواد که خرید یک ماهه آن سایتها را داشته باشید. ( اونم فقط یک بار ) تا بتونید اپ رو دانلود و نصب کنید و از ۲۰۰۰ ساعت درس علم توحید محروم نشوید. زمان تیز میگذرد و ما برای دنیاهای دیگرمان و مخصوصا همین دنیا به علم و معرفت توحید نیاز داریم نه معماری و بازاریابی و علم اقتصاد و تربیت بدنی و طراحی فرش !
امیدوارم مشکلات اپ های فرهنگی و مذهبی ایرانی تازه کار رو درک کنید. و خودتان تلاش کنید به دیگران و موبایلهای بدون سیستم اندروید توضیح بدید. و کمک شان کنید تا آنها هم نصب کنند و بدونند هیچ پولی، هیچ سودی از آن پرداخت یک ماهه ی آن سایتها به جیب مروج توحید نمیرود چون اصلا مال ما نیست. آنها فقط هستند مثل یک سبد که ما اپ رو توی آن قرار بدیم. خوب پول نگهداری آن سبد را شما پرداخت میکنید. خود سیب ( مروج توحید) رایگان است.
زنده باشید و پایدار.
🌸 تلگرامی ها در نشر این پیام واسه دوستان خارج نشین. ایتا. بله. واتس اپ کمک کنید.... ممنونم از همه ی شما
✍آدرس تلگرام:
@Appmt
✍دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید
http://moravejtohid.com/app
🎙#فقه_استدلالی جلسه هجدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۲
این دو رکعت نماز وتیره، به اصطلاح نافله عشاء، در واقع جزء پنجاه رکعت حساب نمی شود. از این پنجاه رکعت، هفده رکعت نمازهای فرائض(واجب )است، بقیه نمازهای نافله است که سی و سه رکعت می شود. پس يک رکعت کم است، یعنی نسبت به روايت هایی که فرمودهاند، مجموع فرائض و نوافل پنجاه و يک رکعت است، اينجا جور در نمی آید. منتهی می فرمايد، که اين غیر از آن پنجاه رکعت هست، یعنی داخل آن پنجاه رکعت نیست.
🔸 دقیقه ۴
امام باقر(ع)فرمودند: کسی که اعتقاد به خدا و روز آخرت دارد، شب نکند مگر اینکه این نماز وتیره را خوانده باشد. (یعنی اگر کسی نخواند، در ایمانش نقص است )
🔸 دقیقه ۶
زراره می گوید: از امام باقر(ع)سئوال کردم، من مردی تاجر هستم، رفت و آمد می کنم، چگونه نمازهایم را بخوانم؟ فرمود: هشت رکعت می خوانی، وقتی که خورشيد زائل می شود. (یعنی وقت نماز ظهر که شد، هشت رکعت می خوانی )
دو رکعت بعد از ظهر می خوانی و دو رکعت قبل از عصر می خوانی، یعنی به جای اینکه بفرمایند: هشت رکعت نماز نافله عصر، قبل از عصر خوانده می شود، می فرمايند: دو رکعت بعد از ظهر، دو رکعت قبل از عصر
🔸 دقیقه ۹
از نمازهای نافله، از امام صادق(ع)سئوال کردم، امام می فرمايند: آن چیزی که مستحب است که آن را کم نکند، يکی هشت رکعت وقت زوال شمس(همان هشت رکعت نماز نافله ظهر ) و بعد از ظهر دو رکعت بخوان ولی به عنوان نافله عصر و قبل از عصر هم دو رکعت بخوان، باز هم به عنوان نافله عصر ،دو رکعت هم بعد از نافله مغرب(اينجا باز هم نافله مغرب را کم کرده است )
🔸 دقیقه ۱۱
در بعضی از اخبار وارده در مقام این است که مجموع فرائض و نوافل، چهل و چهار رکعت است. یعنی از پنجاه و يکی هفت رکعت کم کرده، این يک دسته از روايات است. يک گروه دیگر از روايات فرمودند که مجموع فرائض و نوافل، چهل و شش تا است. اینها سرّش چيست؟سرّش این است، آنهایی که گفتند: چهل و چهار رکعت، آنها چهار رکعت از هشت رکعت عصر کم کردند، دو رکعت از چهار رکعت مغرب کم کردند.
🔸 دقیقه ۱۴
رواياتی که می گویند،چهل و شش رکعت است، فقط نماز عصر را چهار رکعت کم کردند....
در بعضی روايات از نماز عصر، چهار رکعت کم کردند، از نماز مغرب دو رکعت کم کردند. آيا بين اين روايات تناقض هست؟
✨ تعبیر امام
آن مقداری که از آن کمتر نباید شود، یعنی منظور نماز نافله عصر همان هشت رکعت است، منتهی اگر کسی کار داشت، عجله داشت و...از نماز عصر می تواند، چهار رکعت کم کند. می خواهد بفرماید ، آن مقداری که اهمیتش زیاد است، نبايد کمتر از آن شود و نبايد ترک شود، هشت رکعت ظهر است. اما از عصر میشود کم شود. چهار رکعت إز عصر کم شود، دو رکعت از مغرب کم شود، پس تناقض نیست. با روايت هايي که میفرمایند نافله عصر هشت رکعت است.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3799
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) ،تسليت باد.
✨ فراری از خطبه حضرت فاطمه (س) در مسجد النبی
#ولایت
🆔 @moravej_tohid
نیاز سالک به ولایت شیخ....mp3
2.05M
💿#فایلصوتیکوتاه
...یعنی در حالاتی که برایش پیش میاید ، آن اتصالاتی که با عالم ملکوت پیدا میشود خودش را متهم کند که معلوم نیست که اینها رحمانی باشد ، اینها ملکی باشد ، چه بسا شیطانی باشد(اینها از ناحیه اجنه باشد)...این راه یک راهی هست که انسان از اول منزلی که قدم میگذارد(از منزل یقظه)و منزل بعد میشود عزم و توبه...تا آخرین منزل که نور هست "توحید هست" تمام اینها را شیطان بدلش را دارد(همه را)همه همین صد منزلی را که ایشان...همه این صد منزل را شیطان بدلش را دارد ، خیلی ریز هست ، خیلی دقیق هست)اصلا انسان نمی تواند متوجه بشود که این حالی که به من دست داد ، این از سوی ملکی هست و یا از سوی شیطان هست...وسوسه هست و یا الهام هست...
اینکه میگویند انسان در این راه استاد لازم دارد برای همین هست ، تشخیص بدهد...
...فهمیده بود که اجنه او را اینجا میاوردنش ، منتها در خیال اینطوری سیرش میدادند که به بهشت میبرندش و غذاهای لذیذ بهشتی...
...ولایت شیخ همین هست ، یعنی آن قدرت روحانی هست که نگه میدارد و نمیگذارد که شیاطین و اَجنه ... مثلا مثل یک کبوتر که چطور بچه اش را زیر بال و پرش...
#علامهمروجیسبزواری
#منازل_السائرین 62
🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇