eitaa logo
مروج توحید
7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
433 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه اول در محضر 🔹 دقیقه ۴ انسان هایی که رفتند و به منازل اعلی رسيدند، می بینند هر نَفَسی را که بدون یاد خدا می کشند،این گناه است. یعنی غفلت بزرگترین گناه‌ انسان است. 🔹 دقیقه ۱۱ قرآن یک ریشه اش در عالم واحدیت و اسماءو صفات خداست، یک ریشه اش در مقام احدیت است. 🔹 دقیقه ۱۲ در قيامت بُعد مادی قرآن از بين می رود،ابعاد عقلی قرآن ظهور می کند و از آنها هم ما در حجاب هستيم. 🔹 دقیقه ۱۷ يک سری روایات هست که قبل از خلقت آدم بر روی زمین دو طایفه زندگی می‌کردند. طایفه‌ی جن،طایفه‌ی نسناس طایفه‌ی نسناس چه کسانی هستند؟احتمالا همان حیوانات انسان نما هستند. 🔹 دقیقه ۲۰ شیطان جن است، شیطان از آتش است، پس جن از آتش است. ‌.. بنابراین، خلقت جن از آتش‌ است. خلقت، خلقت مادی است،اما چه نوع مادی، ما اين را نمی توانیم بفهميم. 💦 شیطان و جن دارای ذُریه و اولاد هستند، دارای ازدواج هستند. " افتتخذونه و ذریته اولیاء من دونی"۵۰،کهف 🔹 دقیقه ۲۲ اگر کسی بخواهد بگويد: جن وجود ندارد، باید برهان عقلی بر نفی وجود جن بیاورد و کسی نمی‌تواند برهان بیاورد،بله عقل بخواهد اثبات کند،نمی‌تواند اثبات کند یا مثلا تجربه‌ی علمی نمی‌تواند اثبات کند. این چیزی است که فقط وحی، برای ما از آن خبر داده 💦 قرآن می فرمايد: قبیله قبیله هستند، همان طور که ما هستیم،شیطان و قبیله اش شما را می بینند، به جوری که شما خودتان متوجه نشوید. 💦 شیطان جزو ملائکه نیست، اما در مقام ملائکه وارد شد. 🔹 دقیقه ۲۵ وقتی که شیطان سجده نمی کند، خداوند به‌ شیطان می فرمايد:"فاهبط منها"از آن‌ هبوط کن،.. اینجایی که تو هستی، جا برای تکبر نیست. یعنی جای رذائل اخلاقی نیست. این ضمیر منها، به کجا برمی‌گردد. این ضمیر منها و فیها به مقام و مرتبه برمی‌گردد. یعنی تو در مرتبه‌ی ملائکه هستی. 💦 حالا ملائکه در چه مرتبه ای هستند؟مقام ملائکه، مقام تسبیح و تقدیس است. تسبیح و تقديس چه فرقی دارند؟اصل هردو به معنای تنزیه است، به معنای پیراسته کردن از عیب است. 💦 تقدیس،پیراسته کردن اسماء و صفات خداست از نقص 🔹 دقیقه ۲۸ تسبیح به معنی تطهیر اصل ذات است،یعنی ذات از نقص خالی شود. 🔹 دقیقه ۳۰ اینکه ملائکه گفتند:"نحن نسبح بحمدک و نقدس لک"۳۰،بقره از اینجا برمی‌آید که بعضی از ملائکه در مقام واحدیت هستند، بعضی در مقام احدیت هستند. مقام واحدیت، اسماء و صفات خداست. اينها به شهود می بينند که در صفات خدا هیچ نقصی نیست. 🔹 دقیقه ۳۶ آيا شیطان تا مقام ملائکه بالا رفت؟معلوم نیست،اما اجمالا بخواهیم عرض کنیم، خداوند شیطان را از لحاظ معنوی و روحانی بالا برد،البته بالا آمدن از لحاظ مکانی نیست.ترفیع معنوی است. یعنی خداوند شیطان را از لحاظ روحانی صعود داد(تا حد ملائکه ) 🔹 دقیقه ۴۱ شیطان در زمین بود، به جایی نرفت.همین اشتباه در مورد حضرت عيسی(ع)هم هست که می‌گویند:حضرت عيسی(ع)به آسمان چهارم رفته، نه حضرت عيسی(ع)روی کرهٔ زمین است....حضرت عیسی از لحاظ روحانی، تا فلک چهارم عروج کرد. 💦 ما به این عالم دنیا آمدیم، برای همین که ذاتمان را مشخص کنیم، آيا نورانی هستيم یا ظلمانی؟ هدف از خلقت همین است، اما خداوند چگونه باطن انسان ها را ظهور می دهد که آيا اينها نورانی هستند یا ظلمانی؟ با سنت ابتلاء و امتحان 💦 دقیقه ۴۸ امر سجده به آدم، امری امتحانی بود،برای اینکه گوهر ذات شیطان را مشخص کند،ملائکه را هم مشخص کرد. 💦 دقیقه ۵۰ آدم مِلاک جدا شدن خیر از شر است، انسان ملاک است،یعنی همه‌ی موجودات عالم به آدم امتحان می شوند. 🔹 دقیقه ۵۳ ملاک سعادت و شقاوت انسان چيست؟ولایت است،انسان کامل است. امام ملاک است. 💦 علت نزول قرآن، همين جداسازی است. دين برای همین آمده 💦 این است که پیامبر خدا می شود یک امتحان، ائمه اطهار می شوند یک امتحان، انسان های کامل می شوند یک امتحان، چه کسی اقرار می کند و چه کسی انکار می کند؟ 🔹 دقیقه ۵۵ آیا انسان های کامل همان چهارده نفر هستند؟نه، پس به هر دوری ولیی قائم است 💦 اینها چه کسانی هستند که مايه‌ی امتحان انسان ها هستند؟اینها میزان هستند. 💦 ميزان فقط همان چهارده نفر نیستند، بعضی از شاگردان مکتب اينها هم هستند.... اینها چه کسانی هستند؟حضرت علی(ع)می فرمايند:اینها خیلی کم هستند. 🔹دقیقه ۶۱ شیطان خودش گفت:قسم به عزتت همه‌ی آنها را گمراه می کنم، مگر بندگان تو را که مخلَص باشند.مخلَص یعنی کسی که ذاتش خالص است. 🔹 دقیقه ۶۸ اگر توانستی از منطقه‌ی ظلمات خودت عبور کنی و به نور برسی،آنجاست که تو با امام آشتی کردی، آنجاست که تو با امام بیعت کردی 🔹 دقیقه ۷۱ در حج اگر توانستی به این نور برسی، خیلی کار کردی اينجا حج تو قبول می شود. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3976
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 هدیه کردن ثواب نماز به آن حضرت(ع) 💥 دلیل بر این روایتی است که سید بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع آورده، وی گوید: ابو محمد صمیری حدیث آورد، گفت:حدیث کرد ما را ابو عبدالله احمد بن عبدالله بجلی به سندی که به امامان(ع)بالا برده که فرمودند: هر کس ثواب نماز خود را برای رسول خدا و امیرالمؤمنین و اوصیای بعد از آن حضرت(ع)قرار دهد،خداوند ثواب نمازش را آن قدر افزایش می دهد که از شمارش آن نَفَس قطع می گردد و پیش از آن که روحش از بدنش برآید به او گفته می شود: ای فلان!هدیه تو به ما رسید،پس امروز روز پاداش و تلافی کردن (نیکی های)تو است، دلت خوش و چشمت روشن باد به آنچه خداوند برایت مهيا فرموده،و گوارایت باد آنچه را به آن رسیدی. 📚 مکیال المکارم، جلد دوم ص۳۳۸ 🆔 @moravej_tohid
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_سوم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... یک علت مهم که باعث شده است این سلسله‌ی جلیله‌ی شوشتریه در میان سلاسل عرفانی گمنام بماند و فاقد شناسنامه‌ی طریقتی باشد، این است که اگر در نجف اشرف (علی المدفون به الاف التّحیّة و الثَّنا) مى‌فهمیدند که این عده، یعنی از آقا سیدعلی شوشتری به بعد، دنباله‌ی سلسله‌ای هستند که یکی از سلاسل صوفیه است، حتما با آن‌ها مقابله نموده و کاری می‌کردند که خود این بزرگان و سلسله‌شان از لابه‌لای صفحات تاریخ محو گردند و امروز ما نه از قاضی خبری داشته باشیم، نه از سید احمد کربلایی، نه ملاحسین‌قلی همدانی، و نه سیّدِ شوشتری. این بود که این‌ها به شدت مسئله‌ی سلسله‌ی خود را پنهان می‌کردند‌. نقل است از مرحوم شیخ محمدجواد انصاری همدانی که کسی از او می‌پرسد: آقای حداد شاگرد کیست؟ می‌گوید: «آقای قاضی». می‌پرسد: آقای قاضی شاگرد کیست؟ می‌گوید: «شاگرد سید احمد کربلایی». می‌پرسد: کربلایی شاگرد کیست؟ در این‌جا مرحوم همدانی برافروخته شده و می‌گوید: «می‌خواهی برایت سلسله درست کنم»؟ لذا به‌خاطر همین تقیّه‌ی شدیدی که این بزرگان از زمان مرحوم شوشتری تا زمان مرحوم پهلوانی می‌کردند در هیچ‌جا برای این بزرگان، سلسله‌ای ثبت نشده است، و البته بعضی‌ها احتمالاتی داده‌اند که نسبت این‌ها به مرحوم بیدآبادی می‌رسد و از بیدآبادی به بعد هم معروف است. ولی این بنده در همان رساله، عدم صحّت این مطلب را آورده‌ام. حتّی شخصیّت بزرگی مثل نایب‌الصّدر شیرازی در کتابِ بسیار باارزش خود، «طرائق الحقائق»، که کتاب بسیار جامعی است در شرح سلاسل بیست‌وپنج گانه‌ی عرفانی، در شرح حال مرحوم شوشتری، فقط ملاقلی جولا را ذکر کرده که آمد و سید شوشتری را دستگیری نمود و در رابطه با این‌که این ملاقلی کیست و استادش که بوده، هیچ مطلبی نمی‌گوید. ولی طبق تحقیقاتی که این بنده‌ی حقیر نموده‌ام چنین به‌دست آورده‌ام که ملاقلی جولا شاگرد سیّد کاشف دزفولی است و حتی وقتی جناب شیخ مرتضی انصاری (اَعلَی الله مَقامه الشَّریف) می‌خواهد برای تحصیل از شهر خودش دزفول، به نجف اشرف برود، ابتدا در دزفول به نزد سیّد کاشف که عالِمی برجسته و عارفی وارسته بوده و مردم دزفول بسیار به او معتقد بوده‌اند می‌رود تا با او هم خداحافظی کند و هم نصیحتی از او بشنود. سیّد او را دعا کرده و می‌گوید: «چون به نجف رفتی، به نزد سیدعلی شوشتری برو که او از ماست»، و علت این‌که مرحوم شیخ انصاری هر چهارشنبه بعد از اتمام درس، عبایش را بر سرش می‌کشیده و به منزل سیدعلی شوشتری می‌رود تا شاید کسی نفهمد که فقیه بزرگ شهر و بزرگترین فقیه جهان تشیّع به منزل عارفی آمدوشد دارد. همین، نصیحت سید کاشف دزفولی بوده است ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3979 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_چهارم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... چون معلوم شد که ملاقلی جولا شاگرد سید کاشف دزفولی بوده است، از سید کاشف به بعد وضعیت سلسله مشخص می‌شود. بنابراین ما می‌توانیم این سلسله‌ی جلیله را بدین ترتیب تصویر نماییم: شیخ علی پهلوانی شاگرد و خلیفه‌ی سید محمدحسین طباطبایی است و از او اجازه‌ی دستگیری نفوس مستعده را داشت، و سید محمدحسین طباطبایی از سید علی قاضی ، و او از سید احمد کربلایی تهرانی ، و او از ملاحسین‌قلی همدانی ، و او از سید علی شوشتری ، و او از ملاقلی جولا ، و او از سید کاشف دزفولی ، و او از سید قطب‌الدین نیریزی فارسی ، و او از شیخ علی‌نقی اصطهباناتی ، و او از شیخ نجیب‌الدین رضا تبریزی ، و او از شیخ محمدعلی مؤذن سبزواری ، و او از شیخ حاتم زراوندی ، و او از شیخ درویش مُذهّب‌کار ، و او از شیخ تاج‌الدین حسین ، و او از شیخ غلامعلی نیشابوری ، و او از شیخ محمد خبوشانی (قوچانی) ، و او از شیخ‌ شاه‌علی اسفراینی ، و او از شیخ رشیدالدین محمد بیدوازی‌‌ و او از سید عبدالله مشهدی ، و او از شیخ خواجه اسحاق ختلانی ، و او از سید علی همدانی ، و او از محمود مزدقانی ، و او از علاءالدوله سمنانی ، و او از شیخ عبدالرحمن کسرقی ، و او از شیخ احمد ذاکر ، و او از شیخ رضی‌الدین علی لالا ، و او از شیخ نجم‌الدین کبری ، و او از شیخ عمار بدلیسی ، و او از شیخ ابونجیب سهروردی ، و او از شیخ احمد غزّالی ، و او از شیخ ابوبکر نسّاج ، و او از شیخ ابوالقاسم کُرّگانی ، و او از ابوعثمان مغربی ، و او از شیخ ابوعلی کاتب ، و او از شیخ ابوعلی رودباری ، و او از شیخ جنید بغدادی ، و او از شیخ سریّ سقطی ، و او از شیخ معروف کرخی ، و او از مولایمان و اماممان حضرت امام ثامن علی ابن موسی الرضا (علیه الاف التحيّة و الثّنا)، و ایشان از آباء طاهرینشان تا حضرت قطب العارفین حضرت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب و بالاخره رسول مکرم اسلام حضرت محمد ابن عبدالله (علیهم صلوات الله و صلوات المصلّین الی یوم لقاء رب العالمین) ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3980 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸 🌿 آداب زندگی پیامبر (ص) 📖 باب دوم، آداب معاشرت 💦 پیامبر(ص)اکثر اوقات رو به قبله می نشست،هرگاه‌ فردی نزد ایشان شرفیاب می شد،به او احترام می گذاشت و حتی گاهی اوقات لباس‌ خود را زیر او پهن می کرد و يا اين که او را بر روی تشک خود می نشاند. حالت ايشان در خشنودی و خشم یکسان بود و چیزی به جز حق نمی گفت. 💦 خیار را با خرما و نمک میل می نمود و در میان میوه‌های تازه خربزه و انگور را دوست می داشت و بیشترین غذايش آب و خرما بود.شیر را با خرما میل می نمود و آنها را دو غذای پاک اسم گذارده بود. 💦 پیامبر(ص)در دعایی فرمود:بارالها!زندگی ام را با تهی دستی اداره کن و مرا تهی دست بمیران و جزو تهی دستان محشور بفرما. 📚 سنن النبی (ص)،علامه طباطبایی (ره)ص۱۲۹ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3981
«بسم الله الرحمن الرحیم»تفاوت ذکر حی با ذکر میت مردم خیلی ذکر می گویند. ذکر می گوید و شراب هم می خورد. دروغ هم می گوید. ربا هم می خورد. این ذکر، در درون وجود این انسان ذکر میت و مرده است. چرا؟ چون ذکر را به تلقین از یک ولی نگرفته است. گفتم ولایت روح نبوت است. این نمازی که مردم می خوانند. این روزه ای که می گیرند این ذکری که می گویند. اینها همه اش در واقع مرده است. فقط همین اندازه است که خدا اگر در قیامت به انسان بگوید :نماز خواندی. بگوید :بله، به همین اندازه تا خدا او را به جهنم نبرد. اما مقام به او نمی دهد. ذکر میت به درد نمی خورد. اگر شما دیدید انسانی نماز می خواند و ربا هم می خورد. بدانید که این نمازش نماز میت است. در درونش یک نماز بی جان است. اگر می بینید با تسبیح داره ذکر می گوید و از آن طرف هم غیبت مردم را می کند. این را بدانید ذکری که می گوید ذکر بی جان و مرده است. «این است که حتما باید انسان جان خودش را با جان یک ولی بپیوندد تا نمازش بشود نماز حی، حجش بشود حج حی، ذکرش بشود ذکر حی.» ۱۳ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3982
🎙 جلسه یازدهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ مناسبت شهادت امام کاظم(ع)و وفات حضرت ابوطالب(ع) امام صادق(ع):اگر ايمان ابوطالب در یک کفه ی ترازو گذاشته شود و ايمان همه‌ی خلق عالم تا قیامت در کفه ی دیگر ترازو گذاشته شود، باز ايمان ابوطالب غلبه دارد. 🔸 دقیقه ۳ ما برای اسلام چه کار کردیم؟برای تشيع چه کار کردیم؟برای اینکه دین خدا پرورش‌ پیدا کند چه کار کردیم؟ 🔸 دقیقه ۵ شکنجه‌های مسلمانان صدر اسلام 🔸 دقیقه ۹ امام صادق(ع):هر کس در یک روز بگويد:"اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له الها واحدا احدا صمدا،لم یتخذ صاحبه و لا ولدا" یعنی هر روز یک بار این جمله را بگويد. خداوند برايش ۴۵ میلیون حسنه می نویسد، ۴۵ میلیون گناه‌ را از او دفع می کند،مقام او را در بهشت ۴۵ میلیون درجه بالا می برد و مثل کسی می ماند که دوازده دور قرآن را خوانده‌ و خداوند خانه‌ ای در بهشت برای این آدم می سازد. 🔸 دقیقه ۱۱ عدد ۴۵ از لحاظ حروف ابجد، عدد آدم هست. کاملترین حروف ۴۵ است. 🔸 دقیقه ۱۲ به‌ آدم همه‌ی اسماء را آموخت، آموخت نه اینکه این فرش هست، این منبر هست و.... این نه،چون بعد که خداوند به ملائکه گفت:شما اسماء را بگویید، آنها نتوانستند. مگر ملائکه نمی دانند، این فرش هست، این منبر هست و.... 🔸 دقیقه ۱۳ اسماء آن صفاتی هستند که در ذات خدا مستقر هستند، مثلأ خداوند دارای صفت علم است، خداوند را وقتی که با صفت علم در نظر بگیرید، یک اسم می شود، یعنی عالم... لذا اسماء آن کمالات خدا هستند. این‌که خداوند می فرماید:همه‌ی اسماء را آموخت، یعنی خداوند در آدم تجلی کرد. 🔸 دقیقه ۱۴ خداوند با همه‌ی اسماء در آدم تجلی کرد،یعنی آدم مظهر تام خدا شد،اگر خدا عالم است، آدم عالم هست، خدا قادر است، آدم قادر هست.... 🔸 دقیقه ۱۶ آدم چنان بی رنگ بود،چنان بی نقش بود که همه‌ی اسماء خداوند در او تابید و مظهر اسم اعظم وخلیفه الله شد. 🔸 دقیقه ۱۷ این که می فرمايد:خداوند ۴۵ میلیون ثواب به انسان می دهد، ۴۵ میلیون گناه‌ از انسان دفع می کند. کنايه از این است که اگر کسی این جمله‌ را بگويد، به مقام کمال می رسد. هر کس لا اله الا الله را بگويد، به کمال حوا می رسد. ✨ حالا این جمله چه جمله ای هست؟ این جمله جمله‌ ای است که توحید را به تمام و کمال نشان می‌دهد. 🔸 دقیقه ۱۹ ما آثار را از اشیاء می گیریم و کامل می شویم. 🔸 دقیقه ۲۱ شریک ندارد یعنی چی؟ یعنی یک شیء دیگری که در کنار خدا باشد و او هم رب باشد،اله باشد و آثارش را از خودش بروز بدهد نیست. 🔸 دقیقه ۲۵ همه‌ی موجودات عالم را که نگاه کنید، می بینید که در بطن خودشان‌ یک فقری نسبت به خدا دارند،در عمق وجودشان نسبت به خدا نیاز دارند. 🔸 دقیقه ۲۶ گناه یعنی همين چون‌ اصل گناه به معنی نقص است، اصلا من، وجودم نقص است، وجودم حاجت است، وجودم فقر است، من وجودم گناه است. وقتی این جوری هستم، چگونه می توانم بگویم، من وجودم مستقل مال خودم هست؟! اصلا نمی توانم بگویم.... ✨ هر موجود محدودی این جوری هست، مگر یک موجود نا محدود پیدا شود، اگر یک موجود نامحدود پیدا شد،هم وجودش از خودش هست، هم صفاتش از خودش هست. ما چند تا وجود نامحدود در عالم داریم؟یکی،یعنی اصلا در عالم یک نامحدود بیشتر تصور نمی شود... ✨ نا محدود یعنی چی؟یعنی شما هر جا که بروید خدا هست،پايان ندارد،نهایت ندارد. پس این خدا جا برای موجود نا محدود دیگر نگذاشته است، وقتی که موجود نا محدود دیگری نبود، پس موجود دیگری نیست که صفاتش را از خودش داشته باشد، این می شود، خدا، لا شریک له 🔸 دقیقه ۲۸ فرق بین واحد بودن من و واحد بودن خدا چيست؟من واحدی هستم که در کنار من یک واحد دیگر هم می شود تصور شود. 🔸 دقیقه ۳۰ واحد عددی واحدی است که جا برای یک واحد دیگر می گذارد، دلیلش هم این است که این واحد عددی یک واحد محدود است. ✨ خدا وحدتش، وحدت حقیقی است. 🔸 دقیقه ۳۴ خداوند آن واحد و آن یگانه و آن بی نظیری است که نظیرش، مثلش، اصلا محال است که بیاید،باز هم علت چيست؟علت نامحدودی خداست. 🔸 دقیقه ۳۶ الف و لام الصمد را دقت کنید، یعنی خداوند قبله گاه تمامی موجودات عالم است. 🔸 دقیقه ۳۹ خداوند همسر برای خودش نگرفته،چه کسی همسر می گیرد؟کسی که ناقص است. ✨برهنگی خودش یک نقص است و لذا این است که انسان ها دوست ندارند،برهنه باشند. ✨ چرا خداوند نقص ندارد؟چون نامحدود است، موجود محدود نقص دارد،کم و کمبود دارد. 🔸 دقیقه ۴۱ فرزند هم ندارد.... ✨ مادر یک موجود مرکب است، می تواند بچه را که جزئی از خودش هست، جدا کند،اما خدا مرکب نیست، بسیط است، بسیط یعنی اصلا جزء ندارد. 🔸 دقیقه ۴۶ اگر کسی به مقام شهود این حقایق در مورد خدا برسد،حالا به مقام کمال رسیده است. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3984
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه سی و پنجم در محضر 🔸 دقیقه ۱ ای احمد! اول عبادت سکوت است و روزه اول عبادت یعنی اولین چیزی که برای سیر عبودی لازم داریم. 🔸 دقیقه ۳ سکوت موجب می‌شود که حکمت در قلب انسان ایجاد می‌شود. ✨ صحبت کردن یک حجاب خیلی غلیظی بر روی قلب ایجاد می‌کند. ✨ حکمت همان قوه‌ی باطن بینی است. ✨ اگر به کسی حکمت داده‌ شود،خیر کثیر به او داده‌ شده... چه نعمتی بالاتر از این که انسان قوه‌ی باطن بینی داشته باشد. ✨ سکوت، حکمت را به جا می اورد،و حکمت برای انسان معرفت می آورد. یعنی انسان یک معرفت توحیدی پیدا می کند. اين حکمت، نور است. این نور از کجا تابیده؟از خدا تابیده، وقتی که این نور وارد قلب انسان می‌شود، انسان خودش را نور می بیند و این نور در واقع نورِ الله است. انسان یک معرفت شهودی و حضوری نسبت به خدا در خودش می بیند. 🔸 دقیقه ۶ وقتی که انسان یک معرفت حضوری نسبت به خدا پيدا کرد،یقین هم پيدا می کند. اين معرفت حضوری همان نوری است که انسان در خودش می یابد، در خودش می بیند.این نور ،نور الله است و لذا وقتی که در قلب من حاضر می شود، من الله را در خودم حاضر می بینم و این معرفت یقین می آورد. ✨ هیچ وقت در معرفت حضوری شک وجود ندارد،معرفت حضوری با یقین همراه است. مثل غم و شادی، تشنگی، گرسنگی اينها چیز هايی هست که ما به علم حضوری در خودمان پيدا می کنیم، تشنگی در وجود من حاضر است. گرسنگی غم،شادی در وجود من اصلا حاضر هستند، این معرفت حضوری می‌شود، همين معرفت حضوری یقین هم می آورد. 🔸 دقیقه ۱۰ یقین لشگریانی دارد،لشگریان یقین چيست؟ از امام رضا(ع)سؤال کردند که ايمان چيست؟فرمودند:ايمان در مرتبه‌ی اول اسلام است، انسان تسلیم شود.... بالاتر از آن ايمان است، یعنی قلب ايمان می آورد. بالاتر از ايمان، تقواست، یقین بالاتر از تقوا هست. از اسلام و ايمان و تقوا،یقین بالاتر است و هیچ چیزی کمتر از یقین بین مردم پخش نشده. 🔸 دقیقه ۱۱ از کجا بدانم که یقین دارم؟فرمود:علامتش این است که انسان توکل بر خدا می کند.اسلام اکبر: فنای اراده‌ی انسان در اراده‌ی خدا،که اصلا انسان در مقابل خدا اراده و خواست نداشته باشد. 🔸 دقیقه ۱۵ رضا یعنی خشنودی، خوشحالی ✨ رضا عبارت است از بهجت و خوشحالی به آنچه که خدا داده‌، یعنی انسان در فقر به همان اندازه خوشحال باشد که در غنا خوشحال است. ✨ فرق توکل و تفويض: در توکل من خودم را می بينم و در کارهایی که مطابق میل من است، اینها را به خدا واگذار می کنم.... اما در تفويض انسان دیگر نمی بیند که آيا اين خوب است یا بد؟ کلا همه‌ی امورش را به خدا واگذار کرده ✨ این قدر مقام تفويض بالاست که فرمود:"اول الدین معرفة الجبار و آخره تفويض الامر الیه" اول دين معرفت خداست و آخرش این است که واگذار کنی. منتهی چه معرفتی باعث می‌شود که انسان به مقام توکل، تسلیم و رضا و تفويض برسد؟آن معرفتی که از حکمت قلب ناشی می شود و آن‌ حکمتی که از سکوت و روزه داری حاصل‌ می‌شود. 🔸 دقیقه ۱۸ حضرت علی(ع): انسان طعم ايمان را نمی چشد، مگر اینکه به این یقین برسد که، هر چه برای من آمده، این مقدر بوده‌ که بیاید. هر چه هم برای من نیامده، مقدر نبوده که بيايد. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3987
🌸 حلول ماه رجب، ماه عاشقی و بندگی ومیلاد با سعادت امام محمد باقر(ع)را بر شما عاشقان کوی دوست تبریک و تهنیت عرض می کنیم. @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5846032299010820203.mp3
23.76M
🎙 جلسه هفتاد و هفتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5846032299010820212.mp3
27.99M
🎙 جلسه هفتاد و هشتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه بیست و چهارم در محضر 🔸 دقیقه ۱ یکی از مشکلات مجاری اصول است؟ کدام اصل در کجا جاری می شود؟ ✨ برائت عقلی این است، اگر شبهه ی ما شبهه ی وجوبیه باشد(یعنی شک در وجوب داشته باشیم) سوره در نماز واجب است يا نه؟صلوات در تشهد واجب است یا نه ؟قنوت در رکعت دوم واجب است يا نه؟ و امثال اينها برائت جاری می کنیم. اینجا عقل می گوید:چون دلیلی از شرع نیومده، اگر شارع بخواهد در قيامت عقاب کند، بر شارع قبیح است. چون شارع حکیم است و از حکیم کار لغو سر نمی زند.این است که قبح عقاب بلا بیان جاری می کنیم و می گوییم: سوره واجب نیست، صلوات واجب نیست، قنوت واجب نیست. 🔸 دقیقه ۳ آیا می توانیم برائت از جزئیات رکعت دوم جاری کنیم؟ یعنی مثلا نافله را شروع کردم،رکعت اول را خواندم و می خواهم رکعت دوم را بخوانم شک می کنم که آيا رکعت دوم جزء هست که واجب باشد بخوانم یا جزء نیست؟ اینجا برائت از جزئیت رکعت دوم جاری می کنیم. آیا این برائت در اينجا جاری می شود؟ ✨ اشکالی که در اينجا بر برائت عقلی وارد کردند، می گویند:برائت عقلی در جايی جاری می شود که پای یک تکلیف در میان باشد، تازه اصل نافله واجب نیست. 🔸 دقیقه ۵ برائت شرعی، برائتی است که دليلش را ما از شرع گرفتیم، نه از عقل و دليلش بعضی روايات است. مثلا،"مردم‌ نسبت به آنچه که نمی دانند در وسعت هستند." مثلا من نمی دانم که سوره‌ در نماز واجب است يا نه؟ دلیلی هم از شارع نداریم، در وسعت هستم، نمی خوانم. 🔸 دقیقه ۷ آیا در مورد بحث ما که رکعات نافله هست، برائت شرعی جاری می شود یا نه؟اینجا را هم می خواهند بگویند: برائت جاری نمی شود. به خاطر این که باز هم همان حرف است، در اينجا می خواهند بگويند، برائت شرعی یک حکم امتنانی است، یعنی شارع خواسته یک منتی بر سر ما بگذارد و کار ما را راحت کند. حالا در جایی که اصل نافله مستحب است چه منت گذاری؟نمی خوانی. حکم امتنانی در جایی معنی دارد که یک زحمتی باشد، یک مشقتی باشد،شارع آمده از باب امتنان و منت گذاری این را برداشته،گفته:نمی خواهد سوره را بخوانی. این است که می خواهند بگویند:برائت شرعی در اینجا جاری نمی شود. 🔸 دقیقه ۸ برائت در جايی جاری می شود که اولا حکم شرعی برای ما مسلم باشد، منتهی ما در اجزاء و شرایطش شک داریم،مثلأ نماز ظهر بر ما واجب است و ما در این هیچ شکی نداریم.... ما در جزءش شک داریم،مثلأ سوره واجب است یا نه؟اينجا برائت را جاری می کنیم، اما در مورد مسئله‌ی ما،نمی دانیم که نافله یک رکعت است یا دو رکعت است یا سه رکعت؟ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3993
امام صادق(ع) به يارانش می‌فرمود:از خدا پروا کنید و برادران نیکوکار و دوستدار هم در راه خدا باشید،و با یکدیگر پیوند برقرار کنید و به هم مهر بورزید، به‌ زیارت و ديدار هم بروید و درباره ی امر ما مذاکره کنید و آن را زنده‌ بدارید.امام صادق(ع)فرمود:بر مسلمانان لازم است که در پیوند با یکدیگر بکوشند، و بر دوستی با یکدیگر یاری رسانند، و با نيازمندان مواسات کنند، و با هم مهر بورزند، تا همان گونه که خدای بزرگ به شما فرمان داده و فرموده:"نسبت به هم مهربان اند."به هم مهر بورزید و در آن امور آنان که از دست شما خارج است، غمگین و نگران باشید،بر همان روشی که گروه انصار در زمان رسول خدا(ص)عمل کردند. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۳۷۰ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 باید برای غربت تو بی‌امان گریست با ناله‌های حضرت صاحب زمان گریست @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه سی ام در محضر 🔸 دقیقه ۲ محبت ها فرق می کند، کدام مرتبه از وجود عاشق با وجود معشوق یکی شود؟ در عشق های مجازی و دنيايی آن مرتبه‌ی خيال با هم یکی می شود،یعنی اینها در مرتبه‌ی خيال با همدیگر وحدت دارند....اينها خيلی اعتبار ندارد و بالاخره یک روزی از هم جدا می شوند، خيال حکمش دائمی نیست و موقت است. ✨ اما یک عشق هايی هست که در بُعد روح انسان است، نه در مرتبه‌ی خیالش، بلکه در مرتبه‌ی روحش بین دو نفرایجاد می‌شود، این عشق ها به خاطر آب و رنگ نیست، مثل آن عشقی که رسول خدا(ص) به فاطمه زهرا(س) داشتند. ✨ اينها عشق به تجلی اعظم خداست، عشق به تجلی نور خداست، که‌ این نور را مثلأ در فاطمه زهرا(س) پيدا کرده‌، لذا عاشق او می شود. این عشق ها پایدار هستند. 🔸 دقیقه ۶ حضرت عيسی(ع): انسان به ملکوت عالم نمی تواند، وارد شود، مگر اینکه دو بار زاییده شود. ✨ این کار هر کسی نیست و ماما می خواهد. ✨ علم نظر 🔸 دقیقه ۹ آن زايش روحانی باید در انسان ایجاد شود،این زايش جسمانی‌ را که ما همه داریم،متأسفانه همین جسم را هم مرتب داریم پرورش‌ می دهیم. پرورش‌ جسم همه‌اش از آب و نان نیست، یک مقدار زیادی از همین علومی است که ما داریم از دنیا یاد می گیریم. 🔸 دقیقه ۱۱ باید قرآنی شوید. ✨ جان پر از آلودگی هاست،ظلمت دارد،این علوم هم که در آن ریخته می شود، سیاه می شود.یعنی حتی علم دین در آن می ریزی، سیاه می شود. ✨ فرمود:"یزکیهم و یعلمهم الکتاب "۲،جمعه اول آنها را تزکیه کن، پاک کن،این کوزه را بشور،بعد علم در آن بریز،بعد آنها را تعليم کن،بعد علم به اینها یاد بده. 🔸 دقیقه ۱۳ شیطان یکی از جاهایی که به انسان امید بسته،همان لحظه‌ی مرگ انسان است. ✨ به عمل نیست، اصل معرفت است، اصل و اساس آنچه که شخصیت انسان را تشکیل می دهد، معرفت توحید است، به شرط اینکه این معرفت با تزکیه همراه شود،یعنی حجاب های روی قلب کنار رود که این معرفت وارد قلب شود. 🔸 دقیقه ۱۷ حضرت علی(ع)به پسرش محمد حنفیه فرمود: قرآن بخوان و بالا برو. این قرآن این جوری هست، سالها ما قرآن خوانديم و تکانی نخوردیم. ✨ نماز انسان حجاب سوز باشد، این ارزش دارد. ✨ عبادت باید انسان را بالا ببرد،باید به مسجد که می رود،نماز جماعت می خواند و برمی‌گردد، احساس کند که بالا رفت، احساس کند که سبک شد. ✨ عبادت باید انسان را در محبت سیر بدهد. 🔸 دقیقه ۲۱ باید تا در دنیا هستيد، بتوانید ايمان را وارد قلب خودتان کنید. ✨ شیطان می داند که چه چیزهایی در زندگی من با قلبم وحدت پیدا کرده، آنها را او می داند، من نمی دانم. ✨ راه سلوک الی الله، یک راه جنگ است، یک راه جهاد است با گوساله هایی که در درون وجود ما هستند تعلق هايی که در درون وجود ما هستند. 🔸 دقیقه ۲۴ شهوات باید کّنده شود. "ومن یوق شُح نفسه فاولئک هم المفلحون "۱۶،تغابن ببین می فرمايد:کسانی که شُح نفسشان را،(شح یعنی آن تیزی،تندی) کسانی که تندی و تیزی نفسشان را بتوانند جلو بگیرند،آنها به فلاح و رستگاری می رسند،یعنی به آزادی می رسند. 🔸 یک دوستی پیدا کن ،که هرگز نمیرد. راه عرفان راهی است که می خواهد تو را به بُعد ثابت عالم متصل کند نه به بُعد متغیر. ✨ خودت را با اسم رزاق اتصال بده تا همیشه رزقت مهیا باشد، خودت را با اسم عزیز اتصال بده تا همیشه آن مقامت آن عزتت در جامعه برقرار باشد. 🔸 دقیقه ۳۸ ما همه ذره هستيم بیچاره هستیم،خاک هستيم.... وقتی که یک نظر از آنجا می شود، این به آسمان می رود. ✨ منتهی باید آدم عقل و معرفت داشته باشد، خودش را در آن ستون نور قرار بدهد،خودش را در تاريکی و سردی قرار ندهد. 🔸 دقیقه ۴۲ باید اینجا خودش را آماده کند تا آن سرِحيوانی اش را ببرند. ✨ انسان بايد به اين راه که می آید، اجازه دهد شمشیر قهر آنها حيوانيت این انسان را بکشد،مقاومت‌ نکند بهانه نیاورد. آدم وقتی که در راه عشق وارد شد، باید بگذارد،رضا دهد،راضی باشد... یعنی اگر واقعا در مقابل آن خنجر، تسلیم باشد که مرتب بیاید گردنش را ببرد،از آن طرف یک جانی دیگر به او می دهند،یعنی این جان حیوانی را از او می گیرند و جان دیگر به او می دهند. 🔸 دقیقه ۴۴ تا می توانی خودت را ریاضت بده و این نفس حیوانی را بکش،اگر نمی‌توانی بگذار آنها تو را رنج دهند. که بلای دوست تطهیر شماست. ✨ وقتی که خودش را کشت به مقام "موتوا قبل ان تموتوا "می رسد. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3998
4_5949655905514556108.mp3
9M
...یعنی توسل در این شبها از توسل در شبهای دیگر خیلی راحت تر و آسان تر است، چون در شبهای دیگر امام در استغراق در ذات خدا، فانی در ذات خدا است، لذا برقراری اتصال با ارواح ائمه مشکل تر است، اما در چنین ایامی آسان تر است، چون خود این روح از مقام استغراق و فنای کلی خارج شده است و توجه کرده است به عالم دنیا، در اثر این توجه اگر انسانی بتواند یک اتصال درست قلبی با این روح مقدس برقرار کند حتما می تواند چیزی... ...روزی که امام به دنیا آمده است یک روز خاصی است، امام در آن روز عنایت میکند به این دنیا، برمیگردد به این دنیا، چنان که در مکانی که امام دفن شده است، در آن مکان بیشتر عنایت دارد، مثلاً در حرم های ائمه انسان بهتر می تواند ارتبا ط برقرار... ...انسان در هر مرتبه ای از ارتقاء روحانی که باشد وقتی که به آنجاها میرود همان مرتبه قوی تر میشود، کسانی که در مرتبه عقل هستند، عقلشان قوی میشود، کسانی که در مرتبه وهم هستند وهم شان قوی میشود، حتی اگر یک دزد برود و در حرم ائمه بنشیند، نقشه دزدی اش را بهتر می تواند بکشد، در همان جهت وجود انسان قوت پیدا... برگرفته از جلسه ۳۷ @shams_sabzevari