eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
926 عکس
395 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆پیغمبر ایام انسان ...ما به پیغمبر که دسترسی نداریم، باید انسان جانش به پیغمبر متصل باشد، اینکه یک پیغمبری بود ۱۴۰۰ سال پیش و رفت، چرا بعد از خودش ۱۲ نفر را مشخص کرد؟ دلیل زیاد دارد، یکی اش همین است که انسانها بدون اتصال با نبوّت اصلاً نمی توانند زنده باشند، منتها تا وقتیکه پیغمبر خودش هست (با خودش) برو در بیعتش باش، برو همراهش باش، برو اطرافش باش، اما اگر او رفت برو با ولی ای که او مشخص کرده است، ۱۲ تا ولی مشخص کرده است، برو با اینها باش. اگر آمد و ما دستمان از آن ولی هم کوتاه شد، اینجا چکار کنیم؟ حالا در زمان آن ۱۱ نفر میشد انسان برود در کنار آنها باشد، همراه آنها باشد، جانش را از طریق آنها به جان پیغمبر پیوند بزند، اما اگر آمد و این ولی هم غایب شد، نبود، ما چکار کنیم؟ 《این کافی نیست که فقط انسان معتقد باشد که یک پیغمبری هست، الان هم امام زمانی هست و تمام.》 باید انسان در یک اتصال ظاهری هم باشد (اتصال روحانی کفایت نمیکند) باید یک اتصال ظاهری و جسمانی بین انسان و ولی خدا و پیغمبر باشد، حالا خودش بود با خودش، خودش نبود با آن ۱۲ نفر، آن ۱۲ نفر نبود با ولی ای که او از مراتب وجودی آن ولی مطلق و امام زمان است. باید انسان با اینها اتصال وجودی داشته باشد (نداشته باشد شیطان به سرعت میاید به سراغش) همین وضعی که در میان مردم هست. چه غفلت ها، چه گناه ها، چه معصیت ها... اینکه بارها خدمت دوستان عرض کرده ام که ارزش دارد که انسان نیمی از عمرش را {این حرف بزرگترهاست میفرمودند} که انسان نیمی از عمرش را بگذارد برای اینکه کسی را پیدا کند که او متصل با آن مقام ولایت کل باشد. اما باید انسان به اینجا برسد که حتماً خودش را در حوزه وجودی کسی قرار بدهد که او یک اتصال مستقیم با آن قطب اعظم دارد 《او پیغمبر ایام انسان است.》 اگر انسان توانست خودش را اتصال بدهد با چنین انسانی، این اگر در خواب هم باشد (خفته باشد) دارد سیر میکند، مثل کشتی. کشتی خاصیتش چیست؟ انسان در کشتی که هست اگر هم خواب هم که باشد دارد حرکت میکند، دارد راه میرود، چشمش را باز میکند میبیند رسیده است، این است که فرمود اهل بیت من مثل کشتی هستند. ...ما نمی توانیم به خودی خود راه برویم و به مقصد برسیم، نمیشود، راه سخت است، این نیست که انسان همین ۴ رکعت نماز را بخواند، ۳۰ روز روزه را بگیرد و بعد هم بگوید رسیدم، خیر اینها نیست، سیر روح به سوی خدا با این اعمالی که ما داریم انجام میدهیم نیست... عمل باید سیر بدهد انسان را، اینها همه اش توقف است، کدام یکی ماها این همه سالها نماز خواندیم در خودمان یک سیری دیدیم؟ یک حرکتی دیدیم؟ نبوده است دیگر، اینها توقف بوده، اینها اعمالی نیست که انسان بخواهد رویش حساب کند، سیر فقط، فقط در زمانی صورت میگیرد که انسان خودش را در میان رودخانه ولایت بیاندازد... ...پس سلیمان بحر آمد ما چو طیر در سلیمان تا ابد داریم سیر شمس چکار کرد با مولوی؟ کاری که کرد همین بود که دست او را گرفت و آورد و آورد تا رودخانه ولایت مطلق، به قول خود مولوی سلیمان. پس سلیمان هست اندر دور ما از امام زمان به سلیمان تعبیر میکند، این سلیمان حرکت است، نه اینکه در حرکت است بلکه خودش حرکت است... وقتی رسید به این سلیمان یک سیر به سوی ابدیت است... انسان وقتیکه به جوی آب وصل میشود این به درد نمیخورد، این جوی وقتیکه میرود بالاخره در یک زمینی میخشکد (فرو میرود) یعنی سیر ابدی نیست، انسان باید به یک رودخانه ای متصل بشود که این رودخانه تا ابد حرکت میکند، جاودان حرکت میکند و این رودخانه، رودخانه آن ولی الله اعظم است، منتها توسط چه کسی انسان به آنجا برسد؟ توسط آن شمس به آنجا رسید، توسط انسانی که خودش به او متصل است، در غیر اینصورت ضرر کرده ای، واقعاً ضرر کرده ای. @hamidmirzaaaaa 🔆باید انسان در یک اتصال ظاهری هم باشد[اتصال روحانی کفایت نمیکند] پ ن ادمین: سیر بدون استاد در قید حیات (هم جسمی و هم روحی) ممکن نیست. ۱۵ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4045
https://aparat.com/v/mRLdG دومین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid Www.moravejtohid.com جهت دانلود و مشاهده از طریق لینک ذيل اقدام بفرمایید: https://aparat.com/v/mRLdG
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و هفتم در محضر 🔸 دقیقه ۱ کسی که‌ برای‌ رضای من کار کند،عقل او را در شناخت خودم غرق خواهم کرد و خودم جای عقل او می نشینم. ✨ امام کاظم (ع): ای هشام! خداوند انبیاء و رسولان را به سوی بندگانش مبعوث نکرد،مگر برای اینکه تعقل عن الله کنند. ✨ انسان تعقل عن الله کند،این خیلی مقام است،به طور کلی انسان یک قوه‌ای دارد،که‌ این قوه یک کارش سنجیدن است و يکی هم حکم دادن است. 🔸 دقیقه ۴ این قوه دو مرتبه دارد، یک مرتبه اش،مرتبه‌ی ضعیف هست، این را اصطلاحا به آن عقل می گویند. این عقل خودش دو مرتبه دارد، یک مرتبه‌ی ضعیف دارد،که به آن وهم می گوییم. مرتبه‌ی قوی آن را قرآن می فرمايد:لُب (یعنی مغز،باطن) چون آن قوه‌ی برتر مثل مغز و باطن وهم می ماند.وهم ،هم عقل است. اکثر مردم دنیا با وهمشان زندگی می کنند. ✨ وهم آن مرتبه از عقل‌ است که انسان به وسیله‌ی آن دنيا را به سوی خود می کشد،گرچه اينها هم دو دسته هستند. یک عده وهمشان تربیت نشده است، یک عده وهمشان تربیت شده‌ است. ✨ بعضی ها وهمشان قوی است، حالا یا با درس خواندن یا با تجربه آموختن 🔸 دقیقه ۷ آنهایی که وهمشان ضعیف است، قابل سرزنش نیستند، چه بسا بهتر هم باشند. ✨ آن عقل‌، عقلی است که قرآن توصیفش را می کند که "ان فی خلق السماوات و الأرض واختلاف الیل و النهار لآیات لاولی الالباب"۱۹۰،آل عمران ✨ اولی الالباب کسانی هستند، که‌ چشم آيت بین دارند،یعنی به هرچه‌ نگاه می کنند، به یاد خدا می افتند.البته چشم خدابین ندارند،چشم آيت بین دارند. ✨ این عقل باطنی ما( لُب) ،همان پرتویی است از عقل کل ،از عقل‌ اول 🔸 دقیقه ۱۰ ما که اينجا هستيم، یک وجودی هم در ذات خدا داریم،همه‌ی موجودات از ازل تا ابد در ذات خدا یک وجودی دارند. ✨ این عقل به اينجا آمده،این عقل در پوشش‌ رفته ،این جسم و نفس حیوانی، وهم و قوای شهوت و غضب، اينها همه روی آن عقل را گرفته اند.لذا این است که به‌ خدا جهل داریم.در مرتبه‌ی وهم هستيم، وهم نسبت به خدا جهل دارد. 🔸 دقیقه ۱۲ عقل کل نسبت به خدا جهل ندارد،از پيش خدا و از مقام قرب آمده. 🔸 دقیقه ۱۴ داستان پيرزن و چرخ نخریسی ✨ پیامبر (ص)فرمود:بر شما باد به دین پیرزنان ✨ این پيرزن، عقل فطریش، تعقل عن الله می کند. تعقل الله یعنی همين، عقل فطریت باز باشد، آن عقل باطنی تو که یک پرتویی از عقل کل است، آلوده‌ نشده‌ باشد. 🔸 دقیقه ۱۷ استدلال های پيرزن استدلال های فلسفی بود.اینکه دستش را از روی چرخ نخریسی برداشت،یکی از برهان حرکت استفاده کرد،که حرکت محتاج محرِک است. ✨ یکی هم از راه برهانِ حکم الامثال فیما یجوز و فیما لایجوز یعنی عالم مثل این چرخ است، اين می چرخد،آن هم می چرخد. حکم امثال، دو چیز که‌ مثل هم هستند، حکمشان هم یکی است. بنابراین هر حکمی که این دارد،آن هم دارد. ✨ دو تا برهان فلسفی‌ آورد،در حالی که فلسفه هم نخوانده بود. مدرسه هم نرفته، فیلسوف هم نیست، اصلا سواد هم شاید ندارد،ولی از کجا این قواعد فلسفی را به کار می برد. این اگر همان عقل فطری باز باشد،همه‌ی این برهان ها در آن هست. ✨ این را تعقل عن الله، می گویند. یعنی خدا به جای او تعقل کند.این برای انسان مقام است. 🔸 دقیقه ۲۳ انبیاء آمدند که به انسان تعقل عن الله را یاد دهند.آن عقل‌ باطنی را کشف کن و عقل‌ باطنی راه بازشدنش این نیست که آن را به مدرسه ببری. راه کشف شدنش این است که، ای هشام! باید بر تنهایی صبر کنی،اين یک راهش هست. ✨ اينجا خدا انیس او در وحشت تنهایی هست. در همان تنهایی خودش، خدا رفیقش می شود. 🔸 دقیقه ۲۵ خداوند بدون عشیره و قوم و خويش، این را عزیزش می کند. ✨ اگر این عقل(لب)باز شود،آن عقل‌ دنيايی می رود. ✨ عقل‌ کلی بیشتر نیروی انسان را صرف این می کند که روح انسان را به خدا برساند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4052
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداحافظ ای جوانی زینب ..... خدارا از این غم چه چاره کنم ... وفات جانسوز عقیله بنی هاشم و عالمه بدون معلم، حضرت زینب کبری(س) تسلیت باد . 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر با اخلاص خدا را  بخوانیم، خداوند حتماً، نجاتمان می دهد؟... 🆔 @moravej_tohid
بیانات علامه حمیدرضا مروجی سبزواری در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۵ در خصوص عرفان های کاذب، انواع مدیتیشن و عرفان های غربی و شیاطین و اجنه قسمت سوم 🔴 دقیقه ۴۹ این سرّش این است که آن نوری که در ذات و باطن انسان هست، آن همان نور ولایت است، نور امام است که فرمود:"ارواحکم فی الارواح و انفسکم فی النفوس" یعنی يک نور واحد است که نور انسان کامل است، نور امام است که این در تمامی موجودات عالم سریان دارد، که ما در عرفان اسلامی می خواهیم به این نور برسیم. ☄ یعنی اگر من توانستم،به نورانیت خودم برسم،به نورانیت امام زمان(ع)رسیدم،از طريق استادم هم به نورانیت امام رضا(ع)رسیدم. آن هم وصل هست، این دو تا نور يکی است. ☄ این است که در مجموعه های عرفانی، مسئله‌ای که خیلی به دوستان تاکید می کنم، این است که استاد باید شناسنامه‌ی طریقتی داشته‌ باشد. 🔴 دقیقه ۵۲ در دو مرحله وجود استاد بسیار اهمیت دارد و لازم هست. یکی در زمانی که می خواهد از عالم طبیعت جدا شود و به‌ عالم مثال‌ برسد،و دیگری آن وقتی که به‌ عالم مثال رسید و می خواهد از آنجا جدا شود، و به‌ عالم عقل قدسی خودش برسد.طی این مراحل‌ همچین به‌ این آسانی نیست که امروز رفته، شب بیاد و بگوید،که من درمان می کنم، من طی الأرض می کنم،... اصلا اينها هنر نیست. 🔴 دقیقه ۵۵ شیطان حاضر نیست، حتی یک نفر به عالم نور برسد، به دلیل اینکه رسیدن یک آدم به‌ عالم نور،این باعث می‌شود که قدرت شیطان تضعیف شود... لذا از همان اول راه می خواهد، منحرفش کند. ☄ مگر شما یقین داری که قوه‌ی خيال شما از دستبرد شیاطین محفوظ است؟ از کجا این مسئله را بداند؟ مسئله‌ی عصمت در خيال زمانی است که انسان به‌ آن مراتب عقل قدسی خودش برسد،که آن عقل‌ از بالا بر خيال اشراف دارد و خيال را تحت حفاظ خودش می گیرد. والا مادام که انسان سیری نکرده‌، حرکتی نکرده و قدمی برنداشته،این عصمت در خيال ندارد. ☄ اگر آمد و شیطان یک صورتی را در قوه‌ی خيال من تصویر گری کرد و بعد به‌ من القاء کرد، که‌ این صورتِ امام رضا(ع)هست، درسته که در روایت داریم،اجنه و شیاطین به‌ صورت‌ ائمه در نمی آیند.این را داریم،اما ما که‌ امام رضا(ع) را نديديم، ما که نمی دانیم، ایشان به‌ چه شکلی هستند؟ 🔴 دقیقه ۵۸ یک جا که استاد وجودش لازم است، استادی که به نورانیت ولایت دست پيدا کرده، وقتی به شاگردی دستور می‌دهد، که‌ این ذکر را بگو ،یک حفاظ نوری اطراف این ایجاد می‌کند، که شیاطین و اجنه نتوانند، به سراغ این آدم بيايند. ☄ تمامی اساتید عرفان اين را دارند، کسی که وارد این راه شده، به هیچ وجه به خوابها و مکاشفاتش و ..اصلا اعتنا نکند،کاری نداشته باشد. حتی اگر قدرتی در انسان به وجود آمد،اعتنا نکند. 🔴 دقیقه ۶۱ خدا در همين عالم طبیعت با همین اسباب کار کرده و ما هم وظیفه داریم،یکی از علت هايی که عرفا به طرف این قدرت های ماورایی نمی روند،با اینکه می توانند، این کارها را انجام دهند،ولی اصلا روی نمی آورند. به خاطر این است که اهانت به سنت های خداوند در عالم طبیعت است. 🔴 دقیقه ۶۳ در عالم مثال، علوم بسیاری هست. علم اعداد وتسخیر اجنه و.... ☄ ما در عالم طبیعت زندگی می کنیم، و در عالم طبیعت ما امر شدیم، که از اسباب پیروی کنیم. کار باید از مجرای طبیعی خودش بگذرد. 🔴 دقیقه ۶۵ ما تسلیم امر خدا هستيم. عارف وقتی از عالم مثال می گذرد، به خيلی از این قدرت ها دست پيدا می کند. ولی حق ندارد،این کارها را انجام دهد. ☄ همین که وارد شده،می گوید: من می توانم درمان کنم!!! چه کار داری به کار خدا؟خدا سنت قرار داده، که اگر کسی بیمار شد ،به پزشک مراجعه کند،دارو بخورد، اگر می‌خواهد، از اسباب ماورایی استفاده کند ،دعا کند،توسل کند، صدقه بدهد. اينها راه‌هایی است که برای ما مجاز شده، اما اینکه من بیایم، انرژی درمانی کنم، اينها به ما اجازه داده نشده ☄ عرفان یک چیزی است که باید دقیقا منطبق بر شرع باشد... اصلا طریقت همان شریعت است،... طریقت نماز است، ولی نمازی که بتواند، تو را از این عالم جدا کند و جلو ببرد. نماز را باید طوری بخوانی، که یک روزنه‌ای در این عالم ایجاد کند. ☄ شریعت به‌ هیچ وجه از طریقت جدا نیست، طریقت به هیچ وجه از شریعت جدا نیست. ۱۶ 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4055
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دومین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ 🔹 آزادی از دنیا ،آزادی در دنیا 🔹 آیا نیازی به وجود انسان کامل هست؟ 🔹 جهان بینی مادی ،جهان بینی الهی 🔹 فلاسفه ی غرب، غرور علمی غربی ها 🔹 خدا یا انسان‌؟ 🔹 عقل جزئی، عقل کلی 🔹 عقل جزئی، انسان را یک حیوان می بیند. عقل جزئی دانشمندان غرب را به شدت فریب داده 🔹 تفاوت فلسفه با وحی 🔹 روانشناسی غربی ،روانشناسی مولوی 🔹 اعتقاد به قيامت فطری است 🔹 میشل فوکو: یکی از اشتباهات ما اين بود، که دين را از جامعه جدا کردیم 🔹 پلورالیسم، دروغ است 🔹 هوش مصنوعی 🔹 آزادی یعنی چی؟گذشتن از تقیید و ورود به اطلاق 🔹 سقوط تمدن‌ غرب 🔹 ندای درون؟ 💦💦💦💦💦 مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid Www.moravejtohid.com https://aparat.com/v/mRLdG
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه هشتاد و یکم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه هشتاد و دوم در محضر 🆔 @moravej_tohid
💥 مسئله‌ی سوفسطاایی گری که در دو هزار سال پیش ،در یونان بود، امروز به صورت جدیدش دارد مطرح می‌شود. پلورالیسم همان صورت جدید سوفسطایی گری هست، یعنی شیطان یک چیزی را در قالب جدید آورده، همان است. منتهی در قالب جدید مطرح کرده است. 🆔 @moravej_tohid
💥 امام باقر(ع)فرمود: هر گاه دو نفر مؤمن با هم دیدار کنند و دست دهند،خداوند دست خود را میان دست های آنان گذارد و با هر کدام که رفیقش را بیشتر دوست دارد، دست می دهد. 💥 امام باقر(ع)فرمود: هر گاه دو نفر مؤمن با یکدیگر دیدار کنند و دست دهند،خدای بزرگ به آن دو رو کند و گناهان مانند برگ درخت از آنان فرو می ریزد. 💥 امام صادق(ع)فرمود: با هم دست بدهید،زیرا دست دادن کينه را از بین می برد. 📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۳۷۸ 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه بیست و ششم در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه بیست و ششم در محضر 🔸 دقیقه ۱ یک اشکال مهم، این است که، ما با اصول نمی‌توانیم،حکم شرعی درست کنیم،و نمی توانیم یک عملی را شرعی کنیم. 🔸 دقیقه ۳ در استصحاب باید سابقه باشد، سابقه‌ی قبلی باشد. 🔸 دقیقه ۴ استصحاب یک اشکال دیگر هم دارد. استصحاب در اینحا معارض دارد.چون الآن این شک ما ،شک در اقلّ و اکثر است. به این معنا که من نمی دانم، نماز نافله یک رکعت یا دو رکعت است؟(یک رکعت اقلّ است، دو رکعت اکثر است) ✨ ما نمی دانیم که نماز نافله چطوری هست؟اقلِ یک رکعتی است یا اکثرِ دو رکعتی هست؟ ✨ حالا اگر ما استصحاب را در یک طرف جاری کنیم، یعنی بگوییم که مثلأ قبل از شریعت آن دو رکعت نبود، الان هم نیست. پس اقل ثابت می شود، پس يک رکعتی هست. از آن طرف هم می شود بگوییم: که اصلا قبل از شریعت، یک رکعتش هم نبود.پس دو رکعت است، یعنی شما در هر طرف که جاری کنی،در طرف دیگر هم استصحاب جاری می شود. 🔸 دقیقه ۶ در اصطلاح می گویند: دَوَران امر بین اطلاق و تقیید، یعنی ما نمی دانیم که شارع نماز نافله را برای ما مقید به رکعت دوم جعل کرده، یا مطلق جعل کرده، گفته: هر جوری که دوست داری ✨ در استصحاب باید حالت سابقه‌ باشد،حالت سابقه نباشد، نمی شود. استصحابی که‌ حالت سابقه ندارد،به آن استصحاب ازلی می گویند. 🔸 دقیقه ۱۲ در مستحبات هم زحمت و سختی هست، آدم نمی‌خواهد، اصل عمل را ترک کند،بگوییم: شما اصل زيارت را ترک کن،نمی‌خواهد ترک کند، منتهی شک می کند، که الآن می‌خواهم بروم، امام حسین را زيارت کنم،غسل کنم یا نه؟ خب برائت جاری کن،نمی شود بگوییم، به صرف اینکه عمل مستحب است، برائت قابل اجرا نیست. ✨ آیا برائت جاری می شود یا نه؟بله می شود، به هر حال مستحبات را آدم درسته می تواند، به جا نیاورد،اما اگر به جا آورد، می بینی، بعضی شرایط هست که کار را مشکل می کند، الآن بسیاری از مستحبات هست، که اگر بخواهیم آن جوری که وارد شده، به جا آوریم،برای ما واقعا مشکل هست، پس اينها را می توانیم، اصل برائت جاری کنیم و آن زحمتش را برداریم. 🔸 دقیقه ۱۴ بعضی ها در همین جا قائل به اجرای برائت شدند... اينجا تنها اصلی که می شود، جاری شود ،اصل برائت است. ✨ اگر قرار باشد، فتوا داده شود،می گوییم: نماز نافله را یک رکعت هم می‌شود، خواند. دو رکعت هم می شود، سه رکعت هم می شود، چهار رکعت هم می شود، این را می شود، خواند. اگر قرار به فتوا باشد، منتهی اگر قرار به احتیاط باشد، می گوییم: به خاطر سنت متشرعه، همان دو رکعتی خوانده شود. ✨ چون سنت دو جور است، یا سنت شرعی هست، یا سنت متشرعه سنت شرعی آن هست که خداوند یا پیامبر فرموده،(مثل) نماز صبح دو رکعت است، نماز ظهر چهار رکعت است. ✨ سنت متشرعه چیزی است که در بین اهل شرع و در بین مسلمانان رایج شده، اين را سنت متشرعه می گویند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4064
42.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌒 پشت پرده دنیای مدرن غرب میشل فوکو: دموکراسی دروغ بزرگی بود،که ما اين دروغ را چنان محکم گفتیم، که‌ شرقی ها باور کردند. شرقی ها هم چنان محکم باور کردند، که‌ خود ما هم باور کردیم. ✨ مدرن بودن انسان را در چه می دانید؟ اگر از لحاظ اکتشافات و اختراعات علمی می گویید، اينها برای‌ انسانیت انسان چیزی نمی آورد،انسان را از بُعد حیوانی خودش بیرون نمی آورد،از ظلم بشر نمی کاهد،بلکه بر عکس از آنجا که عقل جزئی (در آن کشورها)حاکم است،تمام اختراعات و اکتشافات اينها همه در خدمت قدرت های بزرگ می رود. ✨ چرا آمریکا ژاپن را بمباران کرد؟ ✨ بحث پلورالیسم را مطرح کردند، که همه‌ی اديان حق است، خب اگر حق است ،تو هم حقی،کمونیست هم حق است،تو چه کار داری دیگه؟ فوکو می گوید:حقیقت آينه ی شکسته ای است که هر تکه اش دست کسی است. خب تو هم یک تکه از حقیقت را داری،او هم یک تکه،چرا دعوا می کنید؟! پس معلوم می‌شود، این حرفها نیست، اینها دروغ است، پلورالیسم دروغ است. 📀 برگرفته از جلسه دوم‌ پرسش و پاسخ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4065
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️درد مقدس ✨ 💿 بخشی از جلسه منطق الطیر ۳۱ 🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و یکم در محضر 🔸 دقیقه ۱ عذر مرغی ديگر، از مرگ می ترسم. 🔸 دقیقه ۴ بیشتر ترس از مرگ،این است که ما نسبت به عالم بعد از مرگ یقین نداریم. ✨ "فتمنوا الموت ان کنتم صادقین"۹۴،بقره 🔸 دقیقه ۷ "زین للناس حب الشهوات من النساء والبنین و.."۱۴،آل عمران پول و اسب ها و مساکن برای شما زینت داده شد. ✨ چه چیزی را زینت می دهند؟ چیز زشت را زینت می دهند. می فرمايد: حب اينها برای‌ شما زینت داده شد، یعنی خود همسر، طلا،خانه و...اينها ذاتا بد نیستند، آن تعلقی که انسان به‌ اينها پیدا می کند، آن بد است...این حب صورت باطنی اش جهنم است. ✨ آن حب و میل ،آن تعلقی که به این طلا دارم، به این خانه دارم، که‌ نمی خواهم، از دستم برود.چون می فرمايد: حب اينها زینت داده شد. از اینجا معلوم می شود، این حب زشت است، باطن این حب زشت است. 🔸 چرا خودمان را به‌ جای رب می گذاریم؟فرعون هم می گفت:" انا ربکم الاعلی "۲۴،نازعات ما هم می گوییم. منتهی‌ او به کل کشور مصر می گفت: من رب هستم. ما نسبت به خانواده مان می گوییم:رب هستيم 🔸 دقیقه ۱۲ مخصوصا این راه سلوک الی الله، بنای انسان ها در این راه، قطع همین حب است، بنا بر قطع همین تعلقات است. ✨ وقتی می گوییم: حب را از بین ببرد، نه اینکه انسان بی تفاوت باشد، منظور این نیست. منظور این است که این وابستگی، انسان را در این دنیا نگهدارد،این بد است. 🔸 دقیقه ۱۵ همه‌ی زندگی ما بر مبنای دنیا دارد، تنظیم می شود، این دنیا هم سراب است و می گذرد. 🔸 دقیقه ۱۷ یکی از چیزهایی که سالک خیلی باید دقت کند،تفکر مرگ است. این را حتما داشته باشید، هفته‌ ای یک ساعت قبرستان بروید،یک ساعتی وقت خلوت آنجا بروید،بنشينيد، در احوال مردگان فکر کنید. 🔸 دقیقه ۱۹ جماعت های مسلمین محل رحمت خداست، برکت خداست. 🔸 دقیقه ۲۰ انسان یک حقیقت دیگری به نام روح دارد،که‌ آن روح هدفش چیز دیگر است. او تشنه است، دردمند است، از این که در فراق از اصل خودش هست. ✨ بعضی ها خدا به‌ آنها عنایتی می کند، که متوجه این مسئله می شوند، که حقیقت من چیست؟ 🔸 دقیقه ۲۶ "الناس نیام‌ واذا ماتوا انتبهوا" مردم خوابند، وقتی که عزرائیل می آید و.. آن موقع بیدار می شوند، آن موقع هم که‌ فایده ای ندارد. ✨ خوش به حال کسی که بیدارش کنند، خوش به حال کسی که بمیرد، قبل از آنکه بمیرانند.منطقه‌ی روح انسان مال خود انسان نیست، امانت همان است. 🔸 دقیقه ۲۸ درد مقدس و این درد ،درد یقظه است... حالا به وادی طلب می افتد. 🔸 دقیقه ۳۳ روح حج به ولایت است. روح حج به‌ این است که انسان، در آنجا اعمالش را انجام دهد و به امامش برسد،امامش را ملاقات کند. 🔸 دقیقه ۳۷ مقام حریت همین است که انسان حب اينها را از خودش کَنده،آزاد است. ✨ انسان منتظر باشد، منتظر مرگ باشد. به‌ هر حال این پرواز را باید داشته باشیم،این کَندن را باید داشته باشیم. 🔸 دقیقه ۳۸ اينها را با خودتان بشینید،مراقبه کنید،بگویید: الآن من به‌ چی علاقه دارم؟ در مورد همان فکر کنید. ✨ فکر، ذکر، خلوت 🔸 دقیقه ۴۰ احوال مرگ بر ما پوشیده است، ما نمی فهمیم، از اينجا به آنجا که می رويم، چه خبر است؟ ✨ انسان ها در غفلت محض هستند. 🔸 دقیقه ۴۲ من کیستم؟ روح من نیازش چيست؟وطنش کجاست؟ ✨ ترس از مرگ، يکی از موانع بزرگ سلوک، در راه انسان است. 🔸 دقیقه ۴۵ دعا کن،خدايا! این یقظه و بیداری را در من ایجاد کن 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4069
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
... از روی اخلاص بخوانش ... برگرفته از جلسه ۱ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعوت کردن مردم به آن حضرت 💥 و این کار از مهم‌ترین طاعات و واجب ترین عبادات است، و بر فضيلت آن دلالت می کند،تمام آنچه در فضيلت امر به معروف از آیات و روایات آمده،و تمام آنچه در فضيلت هدایت و ارشاد مردم‌ به راه حق وارد گردیده، اضافه بر اینکه بهترین خلایق پس از ایشان(ع)کسی است که آنان را دوست بدارد و مردم را به ایشان دعوت کند،چنان که در روایت آمده: و همانا عالِمی که به مردم ،معارف دينشان را بیاموزد و آنان را به امامشان دعوت کند از هفتاد هزار عابد بهتر است. ص۳۵۰ 💥 امام صادق(ع): همانا کسی که به سایر امامان اقرار کند و دوازدهمین امام را انکار نماید. همچون کسی است که به سایر پيامبران معتقد باشد و حضرت محمد(ص) را انکار نماید. لذا منصب شفاعت‌ به مولایمان حضرت حجت(ع) اختصاص یافته ،" والمهدی شفیعهم" و مهدی (ع)شفاعت‌ کننده ایشان است. با اینکه امامان و پيامبران(ص) نیز شفعای روز قیامت هستند. ص۳۵۷ 📚 مکیال المکارم، جلد دوم 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴من حکمِ گل که ندارم ای کاش خارِ تو نباشم😔 دست مرا بگیر،بابای مهربان یا ايها العزیز، یا صاحب الزمان 🆔 @moravej_tohid
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_سی_سوم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «آری فقط یک راه برای درمان دردهای روحی انسان و رساندن انسان به آرامش وجود دارد و آن این‌که انسان را به‌طور کلی از مرتبۀ طبیعت وجودش که مرتبۀ ادنی و دنیای وجودش است خارج کرده و به مراتب نور و قدس وجودش وارد ساخت، و برای این کار باید قلب او را از مرتبۀ طبیعت خارج نمود. اگر ما وجود انسان را مثل یک ستون در نظر بگیریم که این ستون طبقه طبقه است، نازل‌ترین مرتبۀ این ستون، مرتبۀ دنیا و طبیعت وجود آدمی است. مرتبۀ بالاترش، مرتبۀ عقل قدسی است، و بالاتر، روح قدسی، و بالاتر، مرتبۀ سرّ است که مقام اسمائی انسان است و اگر انسان به سرّ خود برسد خودش را اسماء الله می‌بیند، و بالاخره مرتبۀ بالاتر، مرتبۀ خفی است که چون انسان بدانجا برسد، خودش را وجود مطلق می‌بیند و هو می‌بیند. حال عروج انسان و به معراج رفتنش همین است که قلبش را در این مراتب، سیر دهد و قلب را که جوهر سیال وجود اوست، در آن مراتب مذکور، که جواهر ثابت وجود آدمی هستند سیر دهد. ولی بین مرتبۀ طبیعت و مراتب فوقانی، حجاب‌های بسیار ضخیمی است که این حجاب‌ها از ماهیت‌های مختلفی برخوردارند که ماهیت این حجاب‌ها را در نوشته‌جاتم به تفصیل شرح داده‌ام و قلب برای ایجاد روزنه‌ای در این حجاب‌ها و رسوبات سخت، با مشکل بسیاری روبروست و این گذشتن از حجاب برای قلب که در اوایل کار بانویی ضعیف البنیه است بسیار دشوار است، مگر این‌که ولیّی از اولیاء حق به یاری او آمده و این سیر و این معراج بدون کمک این ولی محال است و محال است و محال. بزرگترین حجاب قلب، جذبی است که مرتب از سوی مظاهر طبیعت از قبیل پول و ثروت و مقام و شهرت و خانه و اثاث البیت و امثالهم بر قلب می‌رسد و قلب را به شدت مجذوب نموده و در تحت جذب خود نگه داشته است، و قبلا گفتم که نتیجۀ جذب، حب است و اگر طبیعت، قلب را جذب خود کرده، و قلب مجذوب طبیعت شده، از سوی دیگر قلب هم حبّ طبیعت را دارد و طبیعت محبوب او گشته است. قطع این ارتباط جذبی و حبّی بین قلب و طبیعت بسیار دشوار و نزدیک به محال است و خودش یک نوع معجزه است و جز با نیروی ولایت ممکن نیست، و بزرگترین کرامت اولیا همین قطع ارتباط جذبی و حبّی بین قلب و طبیعت است، به‌طوری که این بانو، دیگر پول را دوست نداشته باشد، جواهرات، مقام و شهرت و مسکن و مرکب را دوست نداشته باشد و بودن و نبودن این‌ها در زندگیش هیچ تفاوتی برای او نداشته باشد. «ولی» برای این کار، جذبی قوی‌تر از جذب طبیعت را از سوی مراتب بالای ستون وجود انسان بر قلب او وارد می‌کند و قلب را برای یک لحظه بالا کشیده و در عوالم نوری وجود آدمی او را سیر می‌دهد و ناگاه برای قلب خاطرات عالم اطلاق و عالم اسماء و عوالم میثاق و ارواح قدسی و عقول نوری و انوار اسپهبدی را به یاد می‌آورد که در طی میلیاردها سال از آن عوالم نزول می‌کرد تا به طبیعت برسد، و چه عوالم زیبا و روح‌انگیز و دل‌انگیزی بودند و چه آرامشی در آن بهشت‌ها وجود داشت، و اینک در این مزبلۀ طبیعت افتاده و به طلا و جواهراتی که مشتی فلزاتند خوش است، و به خانه‌ای که مشتی خاک و گل است خوش است، و به میزی که تکه‌ای چوب است دلگرم است، و به جوانی و شادابی که در پی آن پیری و چروکیدگی پوست است خوش است. آری قلب با یک لحظه چرخش و مشاهدۀ آن عوالم و مشاهدۀ خودش در این عالم طبیعت در یک التهاب و اضطراب شدید واقع می‌شود و ناگهان عشقی شدید به رفتن به سوی آن عوالم و ترک این عالم طبیعت در او پیدا می‌شود. یادش آمد که در آن اوج سپهر هست پیروزی و زیبایی و مهر شادی و نصرت و فتح و ظفر است نفس خرم باد سحر است عمر در اوج فلک برده به سر دم زده در نفس باد سحر ابر را دیده به زیر پر خویش حَیَوان را همه فرمانبر خویش بارها آمده شادان ز سفر بر رهش بسته فلک طاق ظفر چشم بگشود و به هرجا نگریست دید گردش اثری زین‌ها نیست هرچه بود از همه سو خواری بود نکبت و نفرت و بیماری بود و بانوی قلب در ورای همۀ آن عوالم نور و قدس و زیبایی و طهارت، ولیّ حق را می‌بیند که او را نگاه می‌کند و آرام به سوی او اشارت می‌کند که: «هین عزم سوی ما کن»: در خواب دوش پیری در کوی عشق دیدم با دست اشارتم کرد که عزم سوی ما کن گر اژدهاست بر ره، عشق است چون زمرد از برق این زمرد هین دفع اژدها کن» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4073 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿