💥 امام باقر(ع)فرمود: هر گاه دو نفر مؤمن با هم دیدار کنند و دست دهند،خداوند دست خود را میان دست های آنان گذارد و با هر کدام که رفیقش را بیشتر دوست دارد، دست می دهد.
💥 امام باقر(ع)فرمود: هر گاه دو نفر مؤمن با یکدیگر دیدار کنند و دست دهند،خدای بزرگ به آن دو رو کند و گناهان مانند برگ درخت از آنان فرو می ریزد.
💥 امام صادق(ع)فرمود: با هم دست بدهید،زیرا دست دادن کينه را از بین می برد.
📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۳۷۸
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه بیست و ششم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
یک اشکال مهم، این است که، ما با اصول نمیتوانیم،حکم شرعی درست کنیم،و نمی توانیم یک عملی را شرعی کنیم.
🔸 دقیقه ۳
در استصحاب باید سابقه باشد، سابقهی قبلی باشد.
🔸 دقیقه ۴
استصحاب یک اشکال دیگر هم دارد. استصحاب در اینحا معارض دارد.چون الآن این شک ما ،شک در اقلّ و اکثر است. به این معنا که من نمی دانم، نماز نافله یک رکعت یا دو رکعت است؟(یک رکعت اقلّ است، دو رکعت اکثر است)
✨ ما نمی دانیم که نماز نافله چطوری هست؟اقلِ یک رکعتی است یا اکثرِ دو رکعتی هست؟
✨ حالا اگر ما استصحاب را در یک طرف جاری کنیم، یعنی بگوییم که مثلأ قبل از شریعت آن دو رکعت نبود، الان هم نیست. پس اقل ثابت می شود، پس يک رکعتی هست.
از آن طرف هم می شود بگوییم: که اصلا قبل از شریعت، یک رکعتش هم نبود.پس دو رکعت است، یعنی شما در هر طرف که جاری کنی،در طرف دیگر هم استصحاب جاری می شود.
🔸 دقیقه ۶
در اصطلاح می گویند: دَوَران امر بین اطلاق و تقیید، یعنی ما نمی دانیم که شارع نماز نافله را برای ما مقید به رکعت دوم جعل کرده، یا مطلق جعل کرده، گفته: هر جوری که دوست داری
✨ در استصحاب باید حالت سابقه باشد،حالت سابقه نباشد، نمی شود. استصحابی که حالت سابقه ندارد،به آن استصحاب ازلی می گویند.
🔸 دقیقه ۱۲
در مستحبات هم زحمت و سختی هست، آدم نمیخواهد، اصل عمل را ترک کند،بگوییم: شما اصل زيارت را ترک کن،نمیخواهد ترک کند، منتهی شک می کند، که الآن میخواهم بروم، امام حسین را زيارت کنم،غسل کنم یا نه؟ خب برائت جاری کن،نمی شود بگوییم، به صرف اینکه عمل مستحب است، برائت قابل اجرا نیست.
✨ آیا برائت جاری می شود یا نه؟بله می شود، به هر حال مستحبات را آدم درسته می تواند، به جا نیاورد،اما اگر به جا آورد، می بینی، بعضی شرایط هست که کار را مشکل می کند، الآن بسیاری از مستحبات هست، که اگر بخواهیم آن جوری که وارد شده، به جا آوریم،برای ما واقعا مشکل هست، پس اينها را می توانیم، اصل برائت جاری کنیم و آن زحمتش را برداریم.
🔸 دقیقه ۱۴
بعضی ها در همین جا قائل به اجرای برائت شدند...
اينجا تنها اصلی که می شود، جاری شود ،اصل برائت است.
✨ اگر قرار باشد، فتوا داده شود،می گوییم: نماز نافله را یک رکعت هم میشود، خواند. دو رکعت هم می شود، سه رکعت هم می شود، چهار رکعت هم می شود، این را می شود، خواند. اگر قرار به فتوا باشد، منتهی اگر قرار به احتیاط باشد، می گوییم: به خاطر سنت متشرعه، همان دو رکعتی خوانده شود.
✨ چون سنت دو جور است، یا سنت شرعی هست، یا سنت متشرعه
سنت شرعی آن هست که خداوند یا پیامبر فرموده،(مثل) نماز صبح دو رکعت است، نماز ظهر چهار رکعت است.
✨ سنت متشرعه چیزی است که در بین اهل شرع و در بین مسلمانان رایج شده، اين را سنت متشرعه می گویند.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4064
42.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌒 پشت پرده دنیای مدرن غرب
✨ میشل فوکو: دموکراسی دروغ بزرگی بود،که ما اين دروغ را چنان محکم گفتیم، که شرقی ها باور کردند. شرقی ها هم چنان محکم باور کردند، که خود ما هم باور کردیم.
✨ مدرن بودن انسان را در چه می دانید؟
اگر از لحاظ اکتشافات و اختراعات علمی می گویید، اينها برای انسانیت انسان چیزی نمی آورد،انسان را از بُعد حیوانی خودش بیرون نمی آورد،از ظلم بشر نمی کاهد،بلکه بر عکس از آنجا که عقل جزئی (در آن کشورها)حاکم است،تمام اختراعات و اکتشافات اينها همه در خدمت قدرت های بزرگ می رود.
✨ چرا آمریکا ژاپن را بمباران کرد؟
✨ بحث پلورالیسم را مطرح کردند، که همهی اديان حق است، خب اگر حق است ،تو هم حقی،کمونیست هم حق است،تو چه کار داری دیگه؟
فوکو می گوید:حقیقت آينه ی شکسته ای است که هر تکه اش دست کسی است.
خب تو هم یک تکه از حقیقت را داری،او هم یک تکه،چرا دعوا می کنید؟!
پس معلوم میشود، این حرفها نیست، اینها دروغ است، پلورالیسم دروغ است.
📀 برگرفته از جلسه دوم پرسش و پاسخ
#علامه_مروجی_سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4065
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه سی و یکم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
عذر مرغی ديگر، از مرگ می ترسم.
🔸 دقیقه ۴
بیشتر ترس از مرگ،این است که ما نسبت به عالم بعد از مرگ یقین نداریم.
✨ "فتمنوا الموت ان کنتم صادقین"۹۴،بقره
🔸 دقیقه ۷
"زین للناس حب الشهوات من النساء والبنین و.."۱۴،آل عمران
پول و اسب ها و مساکن برای شما زینت داده شد.
✨ چه چیزی را زینت می دهند؟ چیز زشت را زینت می دهند.
می فرمايد: حب اينها برای شما زینت داده شد، یعنی خود همسر، طلا،خانه و...اينها ذاتا بد نیستند، آن تعلقی که انسان به اينها پیدا می کند، آن بد است...
✨ این حب صورت باطنی اش جهنم است.
✨ آن حب و میل ،آن تعلقی که به این طلا دارم، به این خانه دارم، که نمی خواهم، از دستم برود.چون می فرمايد: حب اينها زینت داده شد.
از اینجا معلوم می شود، این حب زشت است، باطن این حب زشت است.
🔸 چرا خودمان را به جای رب می گذاریم؟فرعون هم می گفت:" انا ربکم الاعلی "۲۴،نازعات
ما هم می گوییم. منتهی او به کل کشور مصر می گفت: من رب هستم.
ما نسبت به خانواده مان می گوییم:رب هستيم
🔸 دقیقه ۱۲
مخصوصا این راه سلوک الی الله، بنای انسان ها در این راه، قطع همین حب است، بنا بر قطع همین تعلقات است.
✨ وقتی می گوییم: حب را از بین ببرد، نه اینکه انسان بی تفاوت باشد، منظور این نیست. منظور این است که این وابستگی، انسان را در این دنیا نگهدارد،این بد است.
🔸 دقیقه ۱۵
همهی زندگی ما بر مبنای دنیا دارد، تنظیم می شود، این دنیا هم سراب است و می گذرد.
🔸 دقیقه ۱۷
یکی از چیزهایی که سالک خیلی باید دقت کند،تفکر مرگ است. این را حتما داشته باشید، هفته ای یک ساعت قبرستان بروید،یک ساعتی وقت خلوت آنجا بروید،بنشينيد، در احوال مردگان فکر کنید.
🔸 دقیقه ۱۹
جماعت های مسلمین محل رحمت خداست، برکت خداست.
🔸 دقیقه ۲۰
انسان یک حقیقت دیگری به نام روح دارد،که آن روح هدفش چیز دیگر است. او تشنه است، دردمند است، از این که در فراق از اصل خودش هست.
✨ بعضی ها خدا به آنها عنایتی می کند، که متوجه این مسئله می شوند، که حقیقت من چیست؟
🔸 دقیقه ۲۶
"الناس نیام واذا ماتوا انتبهوا"
مردم خوابند، وقتی که عزرائیل می آید و..
آن موقع بیدار می شوند، آن موقع هم که فایده ای ندارد.
✨ خوش به حال کسی که بیدارش کنند، خوش به حال کسی که بمیرد، قبل از آنکه بمیرانند.
✨ منطقهی روح انسان مال خود انسان نیست، امانت همان است.
🔸 دقیقه ۲۸
درد مقدس
و این درد ،درد یقظه است...
حالا به وادی طلب می افتد.
🔸 دقیقه ۳۳
روح حج به ولایت است. روح حج به این است که انسان، در آنجا اعمالش را انجام دهد و به امامش برسد،امامش را ملاقات کند.
🔸 دقیقه ۳۷
مقام حریت همین است که انسان حب اينها را از خودش کَنده،آزاد است.
✨ انسان منتظر باشد، منتظر مرگ باشد. به هر حال این پرواز را باید داشته باشیم،این کَندن را باید داشته باشیم.
🔸 دقیقه ۳۸
اينها را با خودتان بشینید،مراقبه کنید،بگویید: الآن من به چی علاقه دارم؟ در مورد همان فکر کنید.
✨ فکر، ذکر، خلوت
🔸 دقیقه ۴۰
احوال مرگ بر ما پوشیده است، ما نمی فهمیم، از اينجا به آنجا که می رويم، چه خبر است؟
✨ انسان ها در غفلت محض هستند.
🔸 دقیقه ۴۲
من کیستم؟ روح من نیازش چيست؟وطنش کجاست؟
✨ ترس از مرگ، يکی از موانع بزرگ سلوک، در راه انسان است.
🔸 دقیقه ۴۵
دعا کن،خدايا! این یقظه و بیداری را در من ایجاد کن
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4069
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ دعوت کردن مردم به آن حضرت
💥 و این کار از مهمترین طاعات و واجب ترین عبادات است، و بر فضيلت آن دلالت می کند،تمام آنچه در فضيلت امر به معروف از آیات و روایات آمده،و تمام آنچه در فضيلت هدایت و ارشاد مردم به راه حق وارد گردیده، اضافه بر اینکه بهترین خلایق پس از ایشان(ع)کسی است که آنان را دوست بدارد و مردم را به ایشان دعوت کند،چنان که در روایت آمده: و همانا عالِمی که به مردم ،معارف دينشان را بیاموزد و آنان را به امامشان دعوت کند از هفتاد هزار عابد بهتر است. ص۳۵۰
💥 امام صادق(ع): همانا کسی که به سایر امامان اقرار کند و دوازدهمین امام را انکار نماید. همچون کسی است که به سایر پيامبران معتقد باشد و حضرت محمد(ص) را انکار نماید.
لذا منصب شفاعت به مولایمان حضرت حجت(ع) اختصاص یافته ،" والمهدی شفیعهم" و مهدی (ع)شفاعت کننده ایشان است. با اینکه امامان و پيامبران(ص) نیز شفعای روز قیامت هستند. ص۳۵۷
📚 مکیال المکارم، جلد دوم
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴من حکمِ گل که ندارم
ای کاش خارِ تو نباشم😔
دست مرا بگیر،بابای مهربان
یا ايها العزیز، یا صاحب الزمان
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_سی_سوم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«آری فقط یک راه برای درمان دردهای روحی انسان و رساندن انسان به آرامش وجود دارد و آن اینکه انسان را بهطور کلی از مرتبۀ طبیعت وجودش که مرتبۀ ادنی و دنیای وجودش است خارج کرده و به مراتب نور و قدس وجودش وارد ساخت، و برای این کار باید قلب او را از مرتبۀ طبیعت خارج نمود. اگر ما وجود انسان را مثل یک ستون در نظر بگیریم که این ستون طبقه طبقه است، نازلترین مرتبۀ این ستون، مرتبۀ دنیا و طبیعت وجود آدمی است. مرتبۀ بالاترش، مرتبۀ عقل قدسی است، و بالاتر، روح قدسی، و بالاتر، مرتبۀ سرّ است که مقام اسمائی انسان است و اگر انسان به سرّ خود برسد خودش را اسماء الله میبیند، و بالاخره مرتبۀ بالاتر، مرتبۀ خفی است که چون انسان بدانجا برسد، خودش را وجود مطلق میبیند و هو میبیند.
حال عروج انسان و به معراج رفتنش همین است که قلبش را در این مراتب، سیر دهد و قلب را که جوهر سیال وجود اوست، در آن مراتب مذکور، که جواهر ثابت وجود آدمی هستند سیر دهد.
ولی بین مرتبۀ طبیعت و مراتب فوقانی، حجابهای بسیار ضخیمی است که این حجابها از ماهیتهای مختلفی برخوردارند که ماهیت این حجابها را در نوشتهجاتم به تفصیل شرح دادهام و قلب برای ایجاد روزنهای در این حجابها و رسوبات سخت، با مشکل بسیاری روبروست و این گذشتن از حجاب برای قلب که در اوایل کار بانویی ضعیف البنیه است بسیار دشوار است، مگر اینکه ولیّی از اولیاء حق به یاری او آمده و این سیر و این معراج بدون کمک این ولی محال است و محال است و محال. بزرگترین حجاب قلب، جذبی است که مرتب از سوی مظاهر طبیعت از قبیل پول و ثروت و مقام و شهرت و خانه و اثاث البیت و امثالهم بر قلب میرسد و قلب را به شدت مجذوب نموده و در تحت جذب خود نگه داشته است، و قبلا گفتم که نتیجۀ جذب، حب است و اگر طبیعت، قلب را جذب خود کرده، و قلب مجذوب طبیعت شده، از سوی دیگر قلب هم حبّ طبیعت را دارد و طبیعت محبوب او گشته است. قطع این ارتباط جذبی و حبّی بین قلب و طبیعت بسیار دشوار و نزدیک به محال است و خودش یک نوع معجزه است و جز با نیروی ولایت ممکن نیست، و بزرگترین کرامت اولیا همین قطع ارتباط جذبی و حبّی بین قلب و طبیعت است، بهطوری که این بانو، دیگر پول را دوست نداشته باشد، جواهرات، مقام و شهرت و مسکن و مرکب را دوست نداشته باشد و بودن و نبودن اینها در زندگیش هیچ تفاوتی برای او نداشته باشد. «ولی» برای این کار، جذبی قویتر از جذب طبیعت را از سوی مراتب بالای ستون وجود انسان بر قلب او وارد میکند و قلب را برای یک لحظه بالا کشیده و در عوالم نوری وجود آدمی او را سیر میدهد و ناگاه برای قلب خاطرات عالم اطلاق و عالم اسماء و عوالم میثاق و ارواح قدسی و عقول نوری و انوار اسپهبدی را به یاد میآورد که در طی میلیاردها سال از آن عوالم نزول میکرد تا به طبیعت برسد، و چه عوالم زیبا و روحانگیز و دلانگیزی بودند و چه آرامشی در آن بهشتها وجود داشت، و اینک در این مزبلۀ طبیعت افتاده و به طلا و جواهراتی که مشتی فلزاتند خوش است، و به خانهای که مشتی خاک و گل است خوش است، و به میزی که تکهای چوب است دلگرم است، و به جوانی و شادابی که در پی آن پیری و چروکیدگی پوست است خوش است. آری قلب با یک لحظه چرخش و مشاهدۀ آن عوالم و مشاهدۀ خودش در این عالم طبیعت در یک التهاب و اضطراب شدید واقع میشود و ناگهان عشقی شدید به رفتن به سوی آن عوالم و ترک این عالم طبیعت در او پیدا میشود.
یادش آمد که در آن اوج سپهر
هست پیروزی و زیبایی و مهر
شادی و نصرت و فتح و ظفر است
نفس خرم باد سحر است
عمر در اوج فلک برده به سر
دم زده در نفس باد سحر
ابر را دیده به زیر پر خویش
حَیَوان را همه فرمانبر خویش
بارها آمده شادان ز سفر
بر رهش بسته فلک طاق ظفر
چشم بگشود و به هرجا نگریست
دید گردش اثری زینها نیست
هرچه بود از همه سو خواری بود
نکبت و نفرت و بیماری بود
و بانوی قلب در ورای همۀ آن عوالم نور و قدس و زیبایی و طهارت، ولیّ حق را میبیند که او را نگاه میکند و آرام به سوی او اشارت میکند که: «هین عزم سوی ما کن»:
در خواب دوش پیری در کوی عشق دیدم
با دست اشارتم کرد که عزم سوی ما کن
گر اژدهاست بر ره، عشق است چون زمرد
از برق این زمرد هین دفع اژدها کن»
◀️ ادامه دارد...
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4073
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿