فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احساسات پرقدرت و عمیق در برابر دوربین هایی ضعیف و سطحی نگر؛
📽 اولین دیدار پدر و مادر شهید مفقودالاثر با پیکر فرزندشان بعد از ۴٠ سال دوری در محاصره دوربین ها و کارگردان ها!
▫️بی شک مشاهده چنین صحنه هایی دل هر بیننده ای را متأثر خواهد کرد اما وقتی بنا باشد همه ساحت های زندگی، عمومی و رسانه ای شود، می شود همین که حتی اجازه ندهیم پدرومادری بعد از چهل سال دوری، بدون مزاحمت دوربین ها و نمایشی شدن این صحنه ها، با دلبندشان دیدار کنند.
🔹البته این رویه برای الان نیست اما اینکه جنازه شهید را روی استیج یک برنامه تلوزیونی به دست والدین دلشکسته انها بدهند، ثبت رکوردی جدید و غیرقابل افتخار در تولیدات رسانه ای می تواند باشد!
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
🌸 گلی گم کردهام ... 🌸
زمین کربلا ای کعبه ی دل !
به سویت آمدم منزل به منزل
به هر منزل رسیدم با عزیزان
غمی آمد به استقبال محمل
سفر پایان گرفت اما ، الهی
نشیند گلبن صبرم به حاصل
مکن حیرت اگر روز جدایی
شود دامان دشت از اشک من گل
🌸 گلی گم کرده ام می جویم اورا
به هر گل می رسم می بویم اورا
از اینجا می روم با قلب خسته
به داغ یک گلستان گل نشسته
به اینجا آمدم با عزت و ناز
از اینجا می روم با دست بسته
همین جا بود کز بیداد چیدند
گل از باغ پیمبر دسته دسته
در این صحرای سوزان چون پرستو
مَنِ گم کرده راهِ پرشکسته
🌸 گلی گم کرده ام ....
از این پس کوله بار غم به دوشم
گهی آرام و گاهی در خروشم
خدا را کاروان آهسته تر رو
صدای آشنا آید به گوشم
نوای دلکش داوود زهرا
ربود از کف قرار و صبر و هوشم
اگر چه در شقایق زار یاسین
به سودای محبت گلفروشم
🌸 گلی گم کردهام .....
تمام لالهها آزرده بودند
پریشان خاطر و افسرده بودند
خودم دیدم که گلهای نبوت
ز بی آبی همه پژمرده بودند
خودم دیدم کبوترهای معصوم
همه سر زیر پرها برده بودند
همانجایی که فرزندان زهرا
به جرم عشق سیلی خورده بودند
🌸 گلی گم کرده ام .....
اگر چه ماه نو را سر بریدند
کجا یاران دل از دلبر بریدند؟
خودم دیدم که مرغان حرم را
جدا از آشیانه پر بریدند
خودم دیدم ز بالای بلندی
که محبوب خدا را سر بریدند
از آن روزی که با شمشیر بیداد
ز گلشن شاخه های تر بریدند
🌸 گلی گم کرده ام .....
خودم دیدم که صحرا لاله گون بود
خودم دیدم زمین دریای خون بود
خودم دیدم فضای آسمانها
پر از( ِانًا اِلیهِ راجعون) بود
خودم دیدم که نور چشم زهرا
جراحات تنش از حد فزون بود
خودم دیدم که بر هر برگ لاله
نوشته این سخن با خط خون بود
🌸 گلی گم کرده ام ....
خودم دیدم وداع اکبرم را
خودم دیدم گلوی اصغرم را
اگر چه در گلستان شهادت
ز گریه منع کردم خواهرم را
خودم دیدم که زهرا گریه می کرد
خودم دیدم سرشک مادرم را
مکن منعم اگر با این همه غم
زنم بر چوبه محمل سرم را
🌸 گلی گم کرده ام .....
میان این همه گلگون کفن ها
کنون من مانده ام تنهای تنها
خودم دیدم طناب ظلم بستند
به دست و بازوی آن شیر زنها
در این صحرای سوزان در شگفتم
چه می خواهد سم اسب از بدن ها
غروب است و دلم غمگین خدایا
میان این همه گل پیرهن ها
🌸 گلی گم کرده ام .....
شدم تیر بلا را تا نشانه
کشیدم کوله بار غم به شانه
خودم دیدم که از سرچشمه چشم
به جای اشک ، خون می زد جوانه
خودم دیدم که هر کس با عزیزش
جدا می شد به ضرب تازیانه
غروب است و شب شام غریبان
بیا با هم بخوانیم این ترانه
🌸 گلی گم کرده ام .....
خودم دیدم شقایق پوش ها را
سرشک آشیان بر دوش ها را
خودم از ناله ی نی ها شنیدم
نوای حسرت چاوشها را
خودم دیدم که تیغ و داس گلچین
بنفشه زار کرد آغوش ها را
خودم دیدم که دشمن کرده مجروح
برای گوشواره گوش ها را
🌸 گلی گم کرده ام .....
چنان صبری نشان دادند گلها
که دل ها را تکان دادند گلها
خودم دیدم وصیتنامه خون
به دست باغبان دادند گلها
خودم دیدم در آن دشت بلاخیز
به زیر خار جان دادند گلها
در این گلشن که دیدم بوسه از شوق
به تیغ خود نشان دادند گلها
🌸 گلی گم کرده ام .....
اگر ذکر مصیبت بر لب ماست
ولی شور حماسه مطلب ماست
زمین از نهضت ما در شگفت است
زمان در حیرت از تاب و تب ماست
خداجویان صاحبدل بدانند
تمام مقصد ما ، مکتب ماست
سرود شوق ما در سایه عشق
همان شور و نوای زینب ماست
🌸 گلی گم کرده ام .....
اگر خون دلم آمد ز دیده
ز شام موی من سر زد سپیده
من و بی طاقتی هیهات هیهات
حیات من جهاد است و عقیده
به عبدالله جعفر هم بگوئید
که ای از خون دل صد حجله چیده
اگر جویی تسلای دل من
بپرس از همرهان آیا که دیده
🌸گلی گم کرده ام میجویم او را
به هر گل میرسم میبویم او را
✍ محمد جواد غفورزاده "شفق"
حجة الاسلام والمسلمین وافی 9.mp3
43.63M
⚫️⚫️ سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی وافی از قم در سوگواره بصیرت عاشورایی روز نهم محرم مورخ 1402/5/5 آستان مقدس حضرت امامزاده جعفر(ع)یزد
🕌@Emamzade_jafar_yazd
محفل اشک9.mp3
36.09M
⚫️⚫️ محفل اشک با نوای حجةالاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی وافی از قم
ومادحین اهلبیت علیهم السلام در سوگواره بصیرت عاشورایی نهم محرم مورخ 1402/5/5 آستان مقدس حضرت امامزاده جعفر(ع)یزد
🕌@Emamzade_jafar_yazd
حجة الاسلام والمسلمین وافی 10.mp3
45.01M
⚫️⚫️ سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی وافی از قم در سوگواره بصیرت عاشورایی روز دهم محرم مورخ 1402/5/6 آستان مقدس حضرت امامزاده جعفر(ع)یزد
🕌@Emamzade_jafar_yazd
مقتل خوانی عاشورا.mp3
35.59M
⚫️⚫️ محفل اشک و مقتل خوانی با نوای حجةالاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی وافی از قم
ومادحین اهلبیت علیهم السلام در سوگواره بصیرت عاشورایی دهم محرم مورخ 1402/5/6 آستان مقدس حضرت امامزاده جعفر(ع)یزد
🕌@Emamzade_jafar_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از زیباترین و باشکوهترین مداحیهای چند سال اخیر که در یزد برگزار شد!
فقط خوب به ردیفهای بالا دقت کنید و ببینید چقدر توریستهای زیادی برای تماشا آمده و همه مات و مبهوت این نظم و شکوه شدهاند!
کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین مرتضی وافی 👇🏻
🔗 https://eitaa.com/mortezavaafi 🔗
🔗 https://eitaa.com/mortezavaafi 🔗
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #استوری_کلیپ | تو کیستی که در غم از دست دادنت، مردان ما شبیه زنان گریه میکنند...
در ماتم اسارت زینب عجیب نیست، سرها اگر به روی سنان گریه میکنند...
❤️ شعر عاشورایی آقای امیر تیموری که در سال۹۸ در دیدار شاعران با رهبر انقلاب خواند.
🖤 #از_تبیین_تا_قیام
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اندکی تأمل
❌یادتون باشه، ما در جبهه عاشقان حسینی اینجور سربازایی داریم
کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین مرتضی وافی 👇🏻
🔗 https://eitaa.com/mortezavaafi 🔗
🔗 https://eitaa.com/mortezavaafi 🔗
روزنامه اطلاعات، ۲۷ تیر ۱۳۵۵ حسینیه کنسولیار سفارت ایران در قلب واشنگتن! جواد زند (دیپلمات وزارت امور خارجه) طبقه زیرین منزل خود را در یکی از محلات آبرومند واشنگتن، شامل یک حیاط و چهار اتاق، به حسینیه تبدیل کرده است و در ایام عاشورا و تاسوعا و بطور ثابت و منظم و در مواقع دیگر بطور اتفاقی مجلس سوگواری ترتیب میدهد اردشیر زاهدی سفیر شاهنشاه آریامهر در آمریکا مبلغ پنج هزار دلار از بودجه شخصی خود به حسینیه زند کمک کرده است
کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین مرتضی وافی 👇🏻
🔗 https://eitaa.com/mortezavaafi 🔗
🔗 https://eitaa.com/mortezavaafi
#اطلاعیه
#شب_سوم
🏴هیئت رزمندگان اسلام کاشان
🎤سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی
💠مداحان:
حسن شیرخدایی _سیدعلی وکیلی
📆دوشنبه ۹ مرداد ساعت ۲۰
🌐 مجموعه فرهنگی ورزشی شهدای بسیج کاشان
💢هیئت رزمندگان اسلام کاشان
🚩 #تازنده_ایم_رزمنده_ایم
🚩 #هیئت_فرهنگی
🚩 #خدمت_محور
🚩 #رزمندگان_اسلام_کاشان
📲 @HR_Kashan
📣کانال اطلاع رسان #اخبار و #معارف مرتبط با #صحیفه_سجادیه راه اندازی شده😍📨
💛مدیریت:بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه
💚👤ادمین:
🔶🔹@mortezavafi
🔹🔶@mortezavafi
💛#امام_سجاد
🧡#صحیفه_سجادیه
❤️#بنیاد_بین_المللی_صحیفه_سجادیه
💙#پویش_تاآسمان
💜#من_صحیفه_میخوانم
💖#صحیفه_کتاب_زندگی
💚#خادمان_صحیفه
💞#هرخانه_یک_صحیفه
❤️🩹#نهضت_صحیفه_خوانی
❤️#نذر_کتاب_صحیفه
@BONYAD_SAHIFEH @BONYAD_SAHIFEH
#حداکثر_نشر_باشما♨️👇
🦋https://ssif1.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ| شب سوم مراسم دهه دوم محرم
هیئت رزمندگان اسلام کاشان
🚩 تا زنده ایم، رزمنده ایم🚩
📲 @HR_Kashan
💠 #گزارش_تصویری| دهه دوم محرم
شب چهارم مراسم - سه شنبه ۱۰ مرداد۱۴۰۲
هیئت رزمندگان اسلام کاشان
🚩 تا زنده ایم، رزمنده ایم🚩
📲 @HR_Kashan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تنها شاهد زنده قتل عام ۱۷۵ شهید غواص:
🔹"عمق فاجعه زنده به گور کردن بچهها، خیلی فجیع تر از چیزیه که شنیدیم،من دهنم بستهس"
📡 @sepah_quds
حجت الاسلام مرتضی وافی:
مشروعیتبخشی به بیحجابی در هیأتها برخورد سوپرمارکتی با دین است
❌👇👇👇👇👇❌
https://www.farsnews.ir/news/14020512000308/%D9%88%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%DB%8C%D8%A3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D9%BE%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
🔻از دانشکدهی الهیات تا مجلس اهلبیت
مهدی جمشیدی
۱. اینکه دربارۀ حضور زنانی با ظاهر بهشدت ناموجّه از قبیل «کشف حجاب» و «برهنگی» و ... در مجلس اهل بیت، گفته شود که چون این مجالس، برای خودِ اهل بیت هستند و در حکم خانه آنهایند، پس ما حق نداریم به چنین افرادی تذکر بدهیم و نهیازمنکر کنیم، یک سخن ذوقی و ناصواب است؛ چون به این معنی است که انسان فقط در «ملک خودش»، حق نهی ازمنکر دارد، درحالی که نهی ازمنکر، «مکانمند» نیست. این حق از ولایت «ایمانی» –و نه ولایت مِلکی و مالکیّتی - مؤمنان نسبت به یکدیگر برآمده که خدای متعال آن را به صورت دوسویه و متقابل قرار داده است: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُ نْکَرِ». در اینجا هیچ سخنی از «شرط مالکیّت» به میان نیامده است؛ یعنی گفته نشده که نهیازمنکر فقط در جایی که متعلّق به خود ماست، واجب است. خدای متعال برای مؤمنان، این حق و تکلیف متقابل را قرار داده است که امر و نهی کنند؛ «در هر جا».
۲. لازمه حضور در مکان و مراسم مقدس، «رعایت حداقلها» است و از آن جمله، ملاحظه اندکی از «مقدمات ظاهری» است. در غیر این صورت، اولاً مجلس اهل بیت به «محل معصیت» تبدیل خواهد شد و ثانیاً «شأن» این مجلس نیز تنزّل خواهد یافت. نمیتوان به «کمال فرد» نگریست اما هم «مصلحت جمع» را نادیده انگاشت و هم «منزلت مکان و مراسم» را. محاسبه باید برآیندی و مجموعی باشد، نه «فردگرایانه». نهیاز منکر به صورت غیرمستقیم نیز در جایی موضوعیّت و مشروعیت دارد که مفاسد جمعی و عمومی بر آن مترتّب نشود و منکر، محدود به وضع شخصی خود فرد باشد، اما در اینجا، پای مصالح مؤمنین و حرمت اولیای الهی در میان است.
۳. رعایت حداقلهای ظاهری، هیچ دشواری و مشقتی ندارد و محتاج سیر و سلوک نیست؛ آن هم برای ساعتی که فرد در مجلس اهل بیت، حاضر است. و تازه در اینجا سخن از حداقلهای ظاهری و پوششی است نه چادر. کسی که برای حضور در اینچنین مجلسی، حتی حاضر نباشد همین اندازه در وضع خود تجدیدنظر موقتی کند، باید در محبتش به اهل بیت تردید کند. حضور در مجلس اهل بیت، محتاج «ادب حضور» است و محبت بدون ادب، معنا ندارد. نمیتوان پذیرفت که کسی حتی در مجلس اهل بیت نیز همچنان به انجامِ «حرام اجتماعی»، ادامه بدهد. دستکم در اینجا باید خویشتنداری کند و بکوشد از محرّمات فاصله بگیرد نه اینکه حتی در این مجلس نیز بر ارتکاب محرّمات، اصرار بورزد.
۴. تا گفته میشود که «نهیازمنکر» کنیم، کسانی نتیجه میگیرند که قرار است «طرد» صورت بگیرد؛ درحالیکه میان «نهیازمنکر» و «طرد»، هیچگونه تلازمی وجود ندارد. نباید تصور کنیم که «نهیازمنکر»، به معنی «طرد» است. میتوان با بهترین روشها و حکیمانهترین سازوکارها، در همان محل ورود به مجلس اهل بیت، اقدام کرد و موجبات و بسترهای رعایت حداقلهای ظاهری را فراهم نمود؛ بدون آنکه کسی طرد و گریزان شود. اما از آنجا که ما دچار فقر طراحیهای خلاقانه و هنرمندانه هستیم، صورت مسأله را پاک میکنیم و میگوییم در مجلس اهل بیت به روی همه و با هر ظاهر و رفتاری باز است. به بیان دیگر، به جای اینکه برای نهیازمنکر، «شکل اثربخش» و «قالب کارآمد» بیافرینیم، اصل این واجب الهی را کنار میگذاریم. وظیفۀ مؤمنین این نیست که در انتظار تحققیافتن شرایط تأثیر نهیازمنکر بنشینند، بلکه باید فاعلانه و مسئولانه، این شرایط را پدید بیاورند و این از طریق « تجدیدنظر در روشها » ممکن است نه « تعطیلکردن نهیازمنکر». در زمان طاغوت که استاد مطهری در دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران تدریس میکرد، قرار شد آزمون وروی برای داوطلبان در خود دانشکده الهیات برگزار شود. استاد مطهری معتقد بود که چون این دانشکده، مقدس است باید داوطلبان خانم، باحجاب وارد شوند. ازاینرو، تعدادی روسری تهیه کرد و در جلوی در ورودی دانشکده، به دختران مکشفه داده شد تا حجاب را در این مکان رعایت کنند. از قضا، طرح استاد مطهری با استقبال داوطلبان نیز مواجه شد. او در زمانه طاغوت نسبت به دانشکده الهیات، اینچنین حساسیت داشت و ما در زمانه حکومت اسلامی نسبت به مجالس اهل بیت، بیتفاوت هستیم.
۵. «جذب حداکثری» نیز به معنی نفی نهیازمنکر نیست. قرار نیست فقط جذب کنیم، بلکه بناست به «ارزشها» جذب کنیم. جذب، برای جذب نیست، بلکه وسیله است برای تحقق خیرات و برکات معنوی در فرد. در این صورت، تنها جذبی مطلوب است که حاصلش، «نزدیکشدن فرد به ارزشها» باشد، نه جذبی که در اثر تساهل و مداهنه و مصانعه صورت میگیرد. جذب حداکثری، هم به معنی تنگنظر و سختگیر نبودن است و هم به معنی استفاده از روشها و قالبهای نو، اما هرگز به معنی عبور از ارزشها برای پُر تعداد شدن نیست. کثرت مؤمنان باید بر مدار حقّ باشد، نه به واسطه تضییع ارزشها.
🖇 منتشرشده در:
http://fna.ir/3e2b3h
هدایت شده از آیت الله علیدوست
باسمه تعالی
دفاعی عقیم و پرهزینه / حکومت علوی : بعثت عدالت
مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیه السلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیه السلام – مقایسه می کنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (1402) انجام داد. در گذشته هم طلبهای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است. دیگری در مشهد مقدس مطرح کرد که حدود سی فساد در حکومت امام – علیه السلام – بوده است که امام نتوانستهاند آن ها را معالجه کنند. چنان که واعظ دیگری در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه که مطرح کرد (بدین مضمون): به نظر شما، امام خمینی و رهبران انقلاب ایران تا چه حد در پیاده کردن اهداف خود موفق بوده اند؟ پاسخ داد: من سوال را به شما برمیگردانم و میپرسم: اصولا پیامبران و پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله- تا چه پایه موفق بودهاند؟(استفهام انکاری)
طبیعی است که این حضرات، خود را موظف به دفاع از عملکردها و وضعیت موجود دانسته و به گمان خویش، تکلیف خود را انجام دادهاند و از نظام، انقلاب و مسئولان دفاع جانانه کردهاند؛ قهرا در آینده هم شاهد ادامه این حرکت خواهیم بود. و از آن جا که عموم این آقایان، از چهرههای انقلابی و از موقعیت قوی در امر تبلیغ برخوردار و صاحب تریبونهای حساساند (و اگر چنین نبود این جانب ورود نمیکردم) حقیر به تحلیل و بررسی این حرکت میپردازم. حاصل پرداختن به ادله ذیل، چیزی جز اثبات عقیم بودن این نوع دفاع (توهم دفاع) و پرهزینه بودن آن نیست؛ بدین قرار:
1. آن چه این آقایان بیان میکنند یا در اصل خلاف واقع، یا غیر ثابت، یا راست ناقص و یا به قدری آمیخته به مبالغه است که هیچ کم از کذب ناموجه ندارد. با پوزش از اطاله نوشته، ناچارم توضیح کوتاهی در این باره داشته باشم.
نهج البلاغه شریف – طبق برخی شمارشها- دارای 241 خطبه، 79 کتاب و نامه و 480 حکمت است.(مطابق نهج البلاغه فیض الاسلام) در نامه 20، 40، 41، 43، 45 و71 اشاره به تخلفهایی شده است. این احتمال بسیار موجه است که مخاطب نامه 40 و 41 یک نفر (عبیدالله بن عباس) است. چنان که در نامه 43 صرفا اشاره به گزارشی علیه مصقلة بن هبيره شیبانی است که با توجیه وی، امام – علیه السلام – دفاع او را میپذیرند. همچنین نامه 45 راجع به عثمان بن حنیف است که کار ناروای او صرفا نشستن بر سر سفرهای بود که اغنیا بر آن حاضر و فقرا غائب بودند. (وَ مَا ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُجِيبُ إِلَى طَعَامِ قَوْمٍ عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّ وَ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوٌّ)
این جانب هیچ توجیه نیستم که با این وضعیت، با گفتهای که ثلث نهج البلاغه را راجع به برخورد با کارگزاران فاسد میداند، چه برخوردی باید داشت؟!!
حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات، جسیم میکنند؛ از برخورد قاطع، روشن، سریع و عبرتآموز حضرت هم بگویند تا معلوم شود بیان ها تا چه پایه ناقص است!! برای نمونه خوانندگان محترم رفتار امام را با ابن هرمه (دعائم الاسلام ، ج2 ص 532) مطالعه کنند تا معلوم شود برخی نقلها تا چه پایه راست ناقصی است که هیچ کم از خلاف واقع گفتن ندارد.
در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه، توجه کرد. حکومت امام علی – علیه السلام – در طول چهار سال و چند ماه بر سرزمین پهناور اسلام که عراق و ایران بخشی از آن است بعثت عدالت بود که هرگز – هرگز – نباید رفتاری این چنینی با آن داشت!
نسبت به سخنی که به حدود 30 فساد در زمان حکومت امام علی علیه السلام اشاره میکند، باید توجه کرد که این فسادها، هیچ ربطی به امام نداشته و میراثی بوده که از حاکمان و حاکمیت ناتوان و فاسد قبل به ارث رسیده بود. (قد عملت الولاة قبلي أعمالا خالفوا فيها رسول الله صلى الله عليه وآله...)و حضرت نمیتوانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشهکن کنند (وَ لَوْ حَمَلْتُ النَّاسَ عَلَى تَرْکِهَا وَ حَوَّلْتُهَا إِلَى مَوَاضِعِهَا .... لَتَفَرَّقَ عَنِّی جُنْدِی حَتَّى أَبْقَى وَحْدِی....) و این چه ربطی به کژیها و ناراستیهای مورد نظر دارد؟ ضمن این که مبنای این گفته، روایتی است که فاقد سند معتبر است؛ هر چند اگر واجد سند معتبر هم بود، برای اثبات مطلب کافی نبود؛ زیرا خبر واحد هر چند واجد سند معتبر باشد، برای اثبات غیر احکام شرعی کافی نیست.
سند روایت این است: «علی بن ابراهیم عن ابیه عن حماد بن عیسی عن ابراهیم بن عثمان [عمر] عن ابان بن ابی عیاش عن سلیم بن قیس اسدی (روضه کافی ، ص 58، ح 21) این سند به دلیل اشتمال بر ابان بن ابی عیاش ضعیف است. البته در روضه کافی از ابان یاد نشده است ، لکن مطابق موازین رجال بین ابراهیم بن عثمان [عمر] و سلیم بن قیس ، این شخص واسطه در نقل است.
@salsabeal