eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
768 دنبال‌کننده
153 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آیه‌ای که امام حسن علیه‌السلام در زمان حیات خویش بر آن تأکید داشتند: وَ لِلّٰهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهٖ وَ لِلمُؤمِنينَ (منافقون/8) 👈 عزت، تنها برای خدا و پیامبرش و برای مؤمنان است. ✅ معاویه با تبلیغات گسترده علیه امام حسن مجتبی (ع)، اطراف ایشان را خلوت کرد و پشتوانه اجتماعی امام حسن (ع) را تضعیف نمود تا جایی که امام مجبور به پذیرش صلح شدند. منافقان و دوستان نادان به امام طعنه زده و به ایشان می‌گفتند: یا مُذِلَّ المؤمنین (ای کسی که مؤمنین را خوار کردی)... ✅ ... وقتی به امام گفته شد: فتنه بزرگی شما را فراگرفته است؛ فرمود: «نه، این‌گونه نمی‌باشد! در شأن من، عزت است، چنانچه خداوند می‌فرماید: و لله العزة و لرسوله و للمؤمنین.» ✅ گفتنی است حتی روی نگین انگشتر امام حسن (ع) این عبارت نوشته شده بود: «العزة لله» ✅ بعد از غزوه بنی المصطلق، دو نفر از مسلمانان (یکی از انصار و دیگری از مهاجرین) به هنگام کشیدن آب از چاه، با هم اختلاف پیدا کردند. عبدالله‌بن‌اُبَیّ که از سرکرده‌های منافقان و از انصار بود به یاری مرد انصاری شتافت و گفت: «به خدا سوگند اگر به مدینه بازگردیم، عزیزان؛ ذلیلان را بیرون خواهند کرد.» سپس رو به اطرافیان کرد و گفت: «اگر باقیمانده غذای خودتان را به امثال این مرد (مهاجرین) نمی‌دادید بر گردن شما سوار نمی‌شدند.» از این‌رو آیه 5 تا 8 سوره منافقون نازل شد و خداوند فرمود: «عزت تنها برای خدا و پیامبرش و برای مؤمنان است.» 🔹 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص555، کشف الغمة، ج2، ص 196 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 برخی از اشارات قرآنی حضرت زینب کبری «س» در کاخ یزید ✅ 1- ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ اَسآءُوا السّوٓایٰٓ اَن كَذَّبوا بِـٔايٰتِ اللهِ وَ كانوا بِها يَستَهزِءونَ (روم/10) بدترین (مجازات و سرنوشت)، عاقبت کسانی شد که مرتکب کارهای بد شدند؛ زیرا آیات و نشانه‌های خدا را دروغ شمردند و آن را به مسخره گرفتند. ✅ وقتی حضرت زینب کبری «س» مشاهده کرد که یزید بن معاویه با گفتن کلمات و اشعار کفرآمیزی که بیانگر ایمان نداشتن او به اساس اسلام بود همه چیز را به مسخره گرفته، بعد از حمد الهی و درود بر پیامبر، این آیه شریفه را تلاوت فرمودند. ✅ 2- وَ لا‌تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا فی سَبيلِ اللهِ اَمواتًا بَل اَحيآءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ (آل عمران/169) به هیچ وجه، کشتگان در راه خدا را مرده (و نابودشده) نپندار؛ بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. ✅ یزید بن معاویه آرزو کرد که ای کاش پیران قریش در مجلس حاضر بودند و پیروزی من را می‌دیدند و شادی‌کنان به من تبریک می‌گفتند. حضرت زینب «س» فرمودند: «غرور و شادمانی مستت نکند.» سپس آیه 169 سوره مبارکه آل عمران را تلاوت فرمودند. ✅ 3- اَفَتَتَّخِذونَه وَ ذُرِّيَّتَه اَولِيآءَ مِن دونی وَ هُم لَكُم عَدُوٌّ بِئسَ لِلظّٰلِمينَ بَدَلًا (کهف/50) آیا ابلیس و فرزندانش را سرپرستانی به جای من قرار می‌دهید در حالی که آنان دشمنی برای شما هستند؟ (شیطان و فرزندانش) چه بدجایگزینی برای ستم‌کاران هستند. ✅ حضرت زینب کبری «س» خطاب به یزید فرمودند: به‌زودی کسی که تو را به مقام ریاست بر مسلمانان رساند خواهد دانست چه بدجایگزینی را انتخاب کرده است و بخشی از این آیه شریفه را تلاوت فرمودند و گفتند: «بِئسَ لِلظّٰلِمينَ بَدَلًا». 🔸منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، صص 169، 299 و 405؛ بحارالانوار، ج45، ص157 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
. 💢 پیرو انتشار اطلاعیه دعوت به همکاری واحد #تصحیح مرکز، شما را به مطالعه این مطلب، دعوت می‌کنیم: ❓
. 💢 در پیام قبلی به آدرس: https://eitaa.com/moshaf_org/57 برای آشنایی بیشتر با قرآن و متون دینی، نمونه‌ای از متن دارای اشکال و الگوی آن، ارائه شد. ✅ و اما فهرست اشکالاتی که در متن ایجاد شده بود: ۱. در کلمه «الذین»: کسره ذال، زائد است. ۲. در کلمه «آمنوا»: شکل «آ» باید تغییر کند به «ءا» ۳. در کلمه «عملو»: الف پس از واو آخر، حذف شده است. ۴. در کلمه «الصلحات»: حا باید با الف مقصوره نوشته شود نه با الف کشیده: حٰـ ۵. در کلمه «ٱلانهر»: صاد وصل روی الف، باید حذف شود. ۶. در کلمه «فیها»: مد روی الف نوشته شود. ۷. در کلمه «و عد»: فاصله میان واو و عین، حذف شود، «وعد» یک کلمه است و نباید میان حروف آن، فاصله‌ای وجود داشته باشد. ۸. در کلمه «اصدق»: فتحه دال گذاشته شود. ۹. در کلمه «قیلا»: تنوین باید از روی الف به روی لام منتقل شود. ❗️ توجه: اغلاط فوق، نسبت به الگوی ارائه‌شده، استخراج شده است. ⁉️ مگر قرآن، غلط دارد؟!!! چه ضرورتی دارد قرآن را کنیم؟ مگر همان قرآنهای قبلی، چاپ نمی‌شود؟ ان شاء الله در پیام بعدی، به این سؤال پرتکرار، پاسخ خواهیم داد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 اشاره قرآنی امام زین‌العابدین علیه‌السلام در مسجد شام وَ هُوَ بِالاُفُقِ الاَعلیٰ، ثُمَّ دَنا فَتَدَلّیٰ، فَكانَ قابَ قَوسَينِ اَو اَدنیٰ، ... وَ لَقَد رَءاهُ نَزلَةً اُخریٰ، عِندَ سِدرَةِ المُنتَهیٰ (نجم/7 تا 9، 13و 14) درحالی‌که در اوج آسمان قرار داشت. آنگاه نزدیک شد؛ بدین صورت که پایین آمد. (پس فاصله او با پیامبر،) به‌اندازه (طول) دو کمان یا کمتر از آن شد.../ حال آن‌که به‌راستی در یک مرتبه دیگر، که آن فرشته (جبرئیل) فرود آمده بود، (پیامبر،) او را دیده است. کنار (آن) تک‌درخت سِدر که در انتهای راه قرار دارد. ✅ امام سجاد علیه‌السلام در مسجد شام در مقابل یزیدیان بر فراز منبر رفتند و با استناد به آیات قرآن، خود را اینچنین معرفی کردند: «اَنَا ابنُ مَن بَلَغَ بِهٖ جَبرَئیلُ اِلیٰ سِدرَةِ المُنتَهیٰ. اَنَا ابنُ مَن دَنا فَتَدَلّیٰ فَکانَ قابَ قَوسَینِ اَو اَدنیٰ.» یعنی من فرزند کسی هستم که جبرئیل او را به سدرة‌المنتهی برد و به مقام قرب ربوبی و نزدیکترین جایگاه مقام باری‌تعالی رسید. ✅ آیات 7 تا 18 سوره مبارکه نجم، اشاره به یک قِسم از وحی خاص دارد که به‌صورت رو در رو، میان پروردگار متعال با رسول گرامی‌اش بوده است. در آیه هفتم آمده است: «او در کرانه برتر (از زمین) بود.» افق به معنای ناحیه است و منظور از افق اعلی، بالاترین نقطه آسمان است. ✅ در آیه سیزدهم، به دیدار دیگر پیامبر با جبرئیل در کنار «سِدرة المنتهیٰ» اشاره شده است. «سِدر» درخت معروفی است و «منتهیٰ» اسم مکان است و گویا منظور از آن، انتهای آسمان‌هاست. در روایات بیان شده که سِدر، درختی بر بالای آسمان هفتم است که اعمال انسان‌ها به آن منتهی می‌شود. پیامبر اکرم می‌فرماید: «من به سدرة‌المنتهیٰ رسیدم و دیدم در سایه هر برگی از آن، امتی قرار گرفته است.» ✅ شامیان در زمان حاکمیت معاویه، اسلام را فقط در چهره امویان دیده بودند و تنها آنان را بازماندگان و خاندان پیامبر می‌دانستند. امام سجاد علیه‌السلام با بیان این آیه و آیات دیگر، تصویرسازی چندده‌ساله معاویه را بر اساس آیات شریفه قرآن بر هم زد. 🔸منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص526 و قرآن حکیم (ویژه دانش‌آموزان)، ص526 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 صحیفه سجادیه مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✅ با شیوه علامتگذاری مرکز طبع و نشر ✅ و ترجمه زیرنویس استاد شیخ حسین انصاریان 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین 🔸 باشیوه «علامتگذاری» مرکز طبع و نشر قرآن و حروف ناخوانا بارنگ متمایز (ترام). 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
زیارت اربعین.pdf
311K
🔰 فایل «pdf» زیارت اربعین 🔸باشیوه «علامتگذاری» مرکز طبع و نشر قرآن و حروف ناخوانا بارنگ متمایز (ترام). 💠کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 حضور مرکز در نمایشگاه بین‌المللی مصحف‌الشریف کشور عراق ✅ در این نمایشگاه، عتبات مقدسه علویه، حسینیه، عباسیه، کاظمیه و رضویه به همراه مجموعه‌هایی از کشورهای عراق، ایران و سوریه حضور داشتند. ✅ نمایش سیر تطور کتابت کریم از قرن اول تا قرن چهاردهم هجری، نمایش مصاحف معتبر جهان اسلام و نمایش محصولات برگزیده مرکز طبع و نشر قرآن کریم، برخی از فعالیت‌های مرکز در نمایشگاه عراق محسوب می‌شد. ✅ گفتنی است بیش از 45 جلد قرآن، مربوط به کشورهای مختلف از شرق تا غرب عالم اسلام مانند ایران، سوریه، ترکیه، پاکستان، هند، مالزی، اندونزی، برونئی، مصر و سودان با ویژگی‌های متنوع در حوزه رسم، ضبط، قرائت و خوشنویسی، توسط مرکز طبع و نشر در معرض دید عموم قرار گرفت. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 کاتبان شیعه قرآن کریم 🔶 قرآن ابو جعفر موسوی ✅ ابوجعفر موسوی از نسل امام موسی کاظم علیه‌السلام، ادیب و عالم شیعی ساکن طوس و نیشابور، و نقیب سادات در طوس بوده است. ✅ در سال 402 هجری، ابوجعفر، قرآنی 30 پاره وقف حرم امام رضا علیه‌السلام نمود. اکنون 5 پاره از این قرآن در کتابخانه آستان قدس رضوی باقی مانده است. ✅ قرآن‌های 30 پاره معمولا برای وقف در مساجد، مقابر و مدارس، کتابت می‌شده است از این رو این قرآن نه خط، نه تذهیب و نه ظرافت فوق‌العاده‌ای دارد. این در حالی است که در مصاحف سفارش‌داده‌شده از سوی امیران، با خط و تذهیب بسیار و غلط کمتر مواجه هستیم. ✅ این نسخه، یکی از کهن‌ترین نمونه‌های نسخ ایرانی است. 🔸 در پیامهای بعدی، مطالب جذاب بیشتری از این قرآن در اختیار شما قرار خواهیم داد ان شاء الله. 🔸 برگرفته از کتاب 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🔰 صلوات بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله در هر صبح و شب 🔸 در بعضی کتب معتبر روایت شده: هرکس در بامداد، سه مرتبه و در پايان روز، سه مرتبه اين صلوات را بخواند، گناهانش آمرزيده می‌شود، شادی او دوام می‌‏يابد، دعايش به اجابت می ­رسد، روزی‌‏اش گسترده می‌‏شود، بر دشمنش ياری می‌‏گردد و در بهشت از همنشينان حضرت محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله باشد. 🔸منبع: مفاتیح الجنان (با شیوه علامتگذاری مرکز طبع و نشر قرآن) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
اوصاف بی‌نظیر «رحمةٌ للعالمین» خداوند در این آیه شریفه، خاتم انبیاء محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله را با چهار صفت به امت ایشان معرفی می‌نماید: 1- پاره‌ای از جان مردم (مِن اَنفُسِكُم) خداوند در این آیه به جای «منکم»، از تعبیر «من انفسکم» استفاده کرده است تا به شدت ارتباط پیامبر با مردم اشاره کند؛ گویی پاره‌ای از جان مردم و از روح جامعه، در شکل پیامبر ظاهر شده است. 2- رنج‌های شما بر او سخت است (عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم) زیانی که به سبب ترک ایمان به شما می‌رسد، یا گناهانی که شما مرتکب می‌شوید، یا هرچیزی که مایه رنج و زیان شماست، برای پیامبر، دشوار و ناگوار است. 3- او در خیرخواهی و نجات شما (مؤمن و غیرمؤمن) حریص است (حَريصٌ عَلَيكُم) حرص در لغت به معنای شدت علاقه به چیزی است. در این آیه به صورت مطلق آمده است که پیامبر بر شما حریص است؛ یعنی اینکه او به هرگونه خیر، سعادت، پیشرفت و ترقی و خوش‌بختی شما عشق می‌ورزد. 4- او با مؤمنان، رئوف و رحیم است (بِال‍مُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحیمٌ) در تاریخ نقل شده است که پیامبر اگر سه روز یکی از مسلمانان را نمی‌دید، سراغش را می‌گرفت؛ اگر به مسافرت رفته بود برایش دعا می‌کرد، و اگر حاضر بود به دیدارش می‌شتافت، و اگر بیمار بود به عیادتش می‌رفت... منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان) و قرآن حکیم (ویژه دانش‌آموزان)، ص 207، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 صلوات بر امام رضا علیه السلام 🔸 با شیوه «علامتگذاری» مرکز طبع و نشر قرآن 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
. 💢 در پیام قبلی به آدرس: https://eitaa.com/moshaf_org/57 برای آشنایی بیشتر با #تصحیح قرآن و متون
💢 در پی انتشار اطلاعیه دعوت به همکاری واحد تصحیح مرکز و پاسخ به سؤالات مخاطبان محترم، اکنون جواب یک پرسش دیگر را با هم می‌بینیم: ⁉️ مگر قرآن، غلط دارد؟!!! چه ضرورتی دارد قرآن را کنیم؟ مگر همان قرآنهای قبلی، چاپ نمی‌شود؟ 🔰 🔰 ✅ سؤالات بالا، سؤالات پرتکرار افرادی است که با فعالیتی با عنوان «تصحیح قرآن» آشنا می‌شوند. 💢 برخی از دلایلی که انجام تصحیح بر روی قرآن و کتب دینی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد: ❇️ کارها بر چند دسته هستند: ۱. کارهایی که به‌تازگی تولید می‌شوند. ۲.کارهایی که قبلا هم چاپ شده‌اند و ناشر تصمیم دارد با استفاده از همان زینک سابق، مجددا کار را چاپ کند. ۳. کارهایی که قبلا چاپ شده‌اند اما به دلیل خرابی و غیرقابل‌استفاده‌شدن زینک بر اثر چاپ مکرر، تصمیم دارند برای چاپ مجدد، از زینک جدید استفاده کنند. 🔸 دسته اول: اغلب کارهای از این دسته هستند و چند نوع کار را شامل می‌شود: _الف._ کارهایی که به‌تازگی توسط خطاط نوشته شده‌اند. _ب._ کارهایی که بناست ترجمه یا کار پژوهشی جدیدی همراه آن چاپ شود. _ج._ کارهایی که فونت جدیدی برای آن طراحی شده است. _د._ کارهایی که صفحه‌بندی و صفحه‌آرایی جدیدی دارند و اجرای این تغییرات، ممکن است موجب بروز اشکالات متعددی حین انجام کار بر روی متن مورد نظر شده باشد. تمامی کارهای فوق، نیازمند تصحیح هستند. 🔹 دسته دوم: با توجه به اشکالاتی که حین چاپ رخ می‌دهد قطعا و حتما، کارهای پس از چاپ هم باید تصحیح شوند، حتی چاپ نوبتهای دوم به بعد. ❗️نکته: این قاعده، همه کتابها و چاپها را شامل می‌شود و حتما بارها و بارها با اشکالات متعدد در کارهای چاپی گوناگون مواجه شده‌اید اما به‌دلیل اهمیت قرآن و متون دینی، نمی‌توان با اغماض از کنار این اشکالات به ظاهر متداول گذر کرد و ضرورت صدور مجوز برای قرآنها نیز از همین‌جا ناشی می‌شود و باید حتما پس از چاپ قرآن، حداقل یک نسخه از آن نوبت چاپ، تصحیح و بازبینی شود. 🔸 دسته سوم: درصورتی‌که زینک استفاده‌شده در چاپ، به دلیل ریختگی و... قابل استفاده برای چاپ جدید نباشد لازم است زینک جدیدی آماده شود، این زینک جدید از روی فایلی که در اختیار چاپخانه قرار دارد تهیه می‌شود که به‌دلیل گذشت زمان، فرم‌بندی مجدد توسط چاپخانه و... لازم است قبل از گرفتن زینک، تصحیح و بررسی‌های لازم انجام شود تا در صورت وجود هرگونه اشکال، پیش از مصرف زینک و کاغذ -که هزینه بسیار بالایی دارد- جلوی بروز آن اشکال گرفته شود. ❓❓ مصحف چیست و این الگو بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟ این هم پرسشی است که در مطلب آینده به آن، پاسخ خواهیم داد ان شاء الله. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
💢 در پی انتشار اطلاعیه دعوت به همکاری واحد تصحیح مرکز و پاسخ به سؤالات مخاطبان محترم، اکنون جواب یک
💢 در ادامه روند پاسخ به سؤالات مخاطبان درباره فعالیت قرآن و متون دینی، این‌بار به سؤالی که در پیام قبلی به آن اشاره کردیم پاسخ می‌دهیم:مصحف چیست و این الگو بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟ ❇️ قرآن الگو، قرآنی است که یک بار با دقت از جهات مختلف بررسی شده و پس از تأیید کامل در اختیار کارشناسان تصحیح قرار می‌گیرد تا با ملاک قرار دادن جزئیات آن از جمله، حرکات، املای کلمات، علائم وقف و ابتدا و سایر نکات ضروری، اشکالات متن را استخراج و اعلام کنند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 کاتبان شیعه قرآن کریم 🔸 ابوالبرکات حسینی ✅ ابوالبرکات حسینی در سال 421 هجری قمری، قرآنی سی‌پاره و با خط خود را برای حرم امام رضا علیه‌السلام وقف نمود. ✅ در حال حاضر 18 جزء از این قرآن در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد. در برگ پایانی همه آن‌ها عبارت «کتبه ابوالبرکات علی بن الحسین الحسینی» وجود دارد که نشانی صریح از نام کاتب دارد. ✅ این جزوات با خط کوفی متأخر و متمایل به نسخ و با علامت‌گذاری کامل در اوراقی از جنس کاغذ، به رنگ حنایی، حاوی شش سطر کتابت شده‌اند. ✅ گفتنی است ابوالبرکات از شاگردان شیخ صدوق و از هم‌عصران شیخ مفید و سید مرتضی بوده است. 🔹 منبع: و دیگر پاره‌های آن در جهان، صص441 تا 443 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 متوقف نشدن راه خداوند در صورت کوتاهی مسلمانان يٰٓـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهٖ فَسَوفَ يَأتِی اللهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَ يُحِبّونَه اَذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنينَ اَعِزَّةٍ عَلَی الكٰفِرينَ يُجٰهِدونَ فی سَبيلِ اللهِ وَ لايَخافونَ لَومَةَ لآئِمٍ (مائده/54) ✅ ای مسلمانان! هر کس از دینش برگردد (به خدا زیانی نمی‌رساند و بداند که) به‌زودی خداوند مردمی را می‌آورد که صفات زیر را دارند: ۱. خداوند دوستشان دارد و آنان نیز دوستش دارند. ۲. در برابر مؤمنان، نرم و فروتن و در برابر کافران، سخت‌گیر و مقتدرند. ۳. در راه خدا تلاش می‌کنند و از سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‌ای نمی‌ترسند. ✅ مقام معظم رهبری: اگر ما خوب حرکت بکنیم این بیداری عمومی مسلمین، زودتر انجام خواهد شد. اگر ما هم به‌فرض نتوانیم راه خودمان را ادامه بدهیم پروردگار در جای دیگری، ملت دیگری را برخواهد انگیخت که اسلام و قرآن را آنها بلند خواهند کرد، فَسَوفَ يَأتِی اللهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَ يُحِبّونَه ❓این آیات به چه کسانی اشاره دارد؟ روایات و مفسران در این خصوص می‌گویند: ۱. این آیه درباره امام علی علیه‌السلام در فتح خیبر نازل شده است. ۲. وقتی از پیامبر درباره این آیه سؤال شد دست خود را بر شانه سلمان فارسی زدند و فرمودند: «این شخص و یاران هم‌وطنان او هستند.» پیامبر اکرم، اسلام آوردن ایرانیان و تلاش‌های آنان را برای پیشرفت اسلام، پیش‌گویی کرده است. ۳. این افراد، یاران حضرت مهدی «عج» هستند که با تمام قدرت می‌ایستند و جهان را پر از ایمان و عدل می‌کنند. 🔸 منبع: قرآن حکیم(ویژه عموم مردم)، ص١١٧. سایت مقام معظم رهبری، فیش مرتبط با آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 آموزش روخوانی قرآن کریم 🟢 برخی از ویژگی‌ها: ✅ این کتاب برای مبتدیان تألیف شده است. ✅ در حروف‌چینی متن قرآن، برای قرائت آسان‌تر، حروف به صورت بازتر نوشته شده است. ✅ حروف ناخوانا به صورت رنگی چاپ شده تا مبتدیان آن را بهتر تشخیص دهند. ✅ بر خلاف قرآن‌هایی با ضبط مصری و هندی، این قرآن به شیوه کم‌علامت و بر اساس مصحف جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🔰 آشنایی با کاتبان وحی ✅ در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) نگهداری از قرآن به دو طریق صورت می‌گرفت، یکی از راه حفظ کردن قرآن و دیگری نوشتن آن. ✅ اولین کسی که در مدینه، نوشتن قرآن را بر عهده گرفت «ابی‌بن‌کعب» بود. ✅ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «ما اهل‌بیت، قرآن را به روش ابی‌بن‌کعب قرائت می‌کنیم.» ✅ گفتنی است ابی‌بن‌کعب، جزء هفتاد نفری است که در پیمان عقبه دوم با پیامبر اکرم (ص) بیعت کرده است. ♻️ منبع: کتاب بررسی علمی تطبیقی شیوه نگارش و علامتگذاری قرآن کریم. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم: 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🔰 اطلاعیه 👈 مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با استمداد از پروردگار متعال از شنبه (سی و یکم شهریورماه) مصادف با ولادت باسعادت حضرت رسول اکرم «ص» و امام صادق «ع» در حال اجرای طرحی با عنوان «بر کرانه آیه‌ها»، در کانال مرکز طبع و نشر قرآن کریم می‌باشد. 🔸 این طرح به‌صورت به شرح و تفصیل «یک آیه» از قرآن کریم، در زوایای مختلف و از «ابتدای قرآن» خواهد پرداخت. محورهای مورد توجه طرح «بر کرانه آیه‌ها» عبارتند از: ✅ 1. نمایش آیه روز از مصاحف کهن، نمونه خط‌های اساتید برجسته دارالکتابه، قرآن‌های منسوب به اهل‌بیت «ع» و... ✅ 2. تصویری از آیه شریفه با شیوه علامت‌گذاری مصحف جمهوری اسلامی ایران ✅ 3. ترجمه آیه با بهره‌مندی از ترجمه مترجمان و محققان مرکز ✅ 4. بیان نکات لغوی-ادبی آیه روز از کتاب در محضر قرآن دکتر حمیدرضا مستفید ✅ 5. شرح تفسیری آیه روز از قرآن‌های سه‌گانه حکیم مرکز (دانش‌آموزی، دانشجویی و عموم مردم) ✅ 6. اشاره روایی با بهره‌گیری از تحقیقات کارشناسان مرکز ✅ 7. نکات نگارشی و علامت‌گذاری برای علاقه‌مندان به مباحث آموزشی، رسم‌المصحف و ضبط‌المصحف 🙏 از عموم عزیزان جهت استفاده حداکثری از طرح «بر کرانه آیه‌ها» خواهشمند است که این اطلاعیه را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
وحدتِ دیدگاه بسیاری از علمای شیعه و دانشمندان اهل تسنن در خصوص نگارش قرآن در زمان پیامبر اکرم «ص» به ترتیب بخوانید: 1. نگارش و تدوین قرآن در زمان پیامبر اکرم «ص» یکی از مسائل مهم در تاریخ قرآن است. در این میان، ادله فراوانی وجود دارد که می‌توان بر اساس آنها نگارش و تدوین قرآن در زمان پیامبر را اثبات کرد. در کتاب کافی در روایتی آمده که از امام صادق «ع» در مورد خرید و فروش مصحف سؤال شد که حضرت در جواب فرمودند: «در زمان رسول خدا رسم بر این بود که مصحف را در کنار منبر می‌گذاشتند و هر که می‌خواست می‌آمد و از روی آن می‌نوشت.» این روایت به‌طور ضمنی بر این دلالت دارد که قرآن در زمان پیامبر، نگارش یافته بود و در دسترس مردم قرار داشت. 2. گفتنی است که بسیاری از علمای شیعه، قائل به جمع‌آوری و تألیف قرآن در زمان حیات مبارک پیامبر اکرم «ص» هستند. دکتر الصغیر، عالم شیعی عراقی و از شاگردان آیت‌الله خویی در خصوص نگارش و تدوین قرآن در زمان حیات پیامبر می‌گوید: «تحقیق علمی اقتضا می‌کند که قرآن، تماماً در زمان پیامبر نوشته و جمع‌آوری شده باشد.» 3. از سوی دیگر، بسیاری از علما و محققان اهل سنت نیز بر نگارش و جمع‌آوری قرآن در زمان پیامبر اکرم تأکید کردند که برخی از آنها عبارتند از: حارث محاسبی، باقلانی، حاکم نیشابوری، ابن حجر عسقلانی، زنجانی، محمد غزالی و... علاقه‌مندان برای مطالعه تفصیلی مطلب می‌توانند به کتاب پژوهشی در رسم، صفحات 22 الی 25 مراجعه کنند. منبع: کتاب ، ص22 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 تأکید پیامبر گرامی اسلام بر کتابت قرآن 🌹 ولادت حضرت رسول اکرم «ص» و امام صادق «ع» مبارک باد. ✅ 1. با وجود اینکه در آغاز اسلام، افراد کمی با خواندن و نوشتن آشنا بودند، اما پیامبر گرامی اسلام «ص» بر کتابت قرآن کریم تأکید داشتند، از این‌رو عده‌ای را به‌تدریج برای کتابت وحی انتخاب کردند که به این افراد، کاتبان وحی می‌گویند. ✅ 2. حضرت علی علیه‌السلام به عنوان اولین کاتب وحی می فرماید: « تمام آیه‌هایی را که خداوند متعال بر پیامبر نازل فرمود نزد من موجود است و پیامبر، آنها را بر من املا فرموده و من نوشته‌ام.» ✅ 3. همچنین اولین کسی را که در مدینه، نگارش وحی را بر عهده گرفت، اُبَیِّ ابنِ کَعب قیس انصاری دانسته‌اند.» ✅ 4. زید بن ثابت به عنوان یکی دیگر از کاتبان وحی می‌گوید: «من همسایه حضرت رسول «ص» بودم و هر وقت وحی نازل می‌شد، مرا احضار می‌فرمود و من آن را می‌نوشتم.» ✅ 5. در احوال عبدالله بن ابی آمده است: «هر وقت بر پیامبر، وحی نازل می‌شد، او را فرا می‌خواند و وحی را بر او املا می‌کرد و او می‌نوشت.» ✅ 6. همچنین از سایر کاتبان وحی -که تعداد آنها را 43 نفر نیز برشمرده‌اند این عبارت نقل شده است: «هر وقت بر پیامبر، وحی نازل می شد، ما را احضار می‌فرمود و ما آیات قرآن را می‌نوشتیم.» ✅ 7. تأکید رسول مکرم اسلام بر نوشتن قرآن سبب شد کتابت قرآن پس از رحلت ایشان به شکل گسترده‌تری ادامه یابد، تا آنجا که امروزه هزاران نسخه کتابت‌شده از قرآن در سراسر جهان وجود دارد. 🔸منبع: ، صص 18-19 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 31 شهریور 1403 📝 فهرست نکات 1️⃣ نکات لغوی - ادبی 2️⃣ شرح تفسیری 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری