eitaa logo
مُستَبین
1.2هزار دنبال‌کننده
120 عکس
32 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 روضه عبدالله بن حسن 📅 امام حسن مجتبی(ع) حدود سال ۵۰ به شهادت رسید و فرزندان او با سنین بالای ده سال در کربلا (ابتدای سال ۶۱) حضور داشتند. سنّ دقیق آنها معلوم نیست و مطالبی که گفته می‌شود حدس و گمان است. اینکه در منابع از قاسم و عبدالله به «غلام» تعبیر شده است یعنی نوجوان. 5️⃣ قاسم، ابوبکر، عبدالله، حسن و عَمرو فرزندان امام حسن(ع) همراه عمویشان به کربلا آمدند، سه نفر آنها شهید شدند و عَمرو جزء اسیران بود. حسن بن حسن مجروح شد و زنده ماند. این احتمال هم هست که ابوبکر کنیه عبدالله بوده و هر دو یکی هستند. ☑️ ابومخنف درباره عبدالله می‌نویسد: وقتی امام را محاصره کردند، نوجوانی از خانواده حسین(ع) سوی خیمه‌ها آمد. زینب(س) دست او را گرفت و امام به خواهر توصیه کرد او را نگه دارد، اما او از دست عمه گریخت و نزد عمو آمد. بحر بن کعب شمشیر را بالا برده بود تا به امام بزند، عبدالله دستش را جلو آورد و دستش به پوست آویزان شد. صدای مادر زد و عمو او را به سینه چسباند و فرمود صبر کن پسر برادر، يَا ابْنَ أَخِي اصْبِرْ عَلَى‏ مَا نَزَلَ‏ بِكَ‏ وَ احْتَسِبْ فِي ذَلِكَ الْخَيْرَ فَإِنَّ اللَّهَ يُلْحِقُكَ بِآبَائِكَ الصَّالِحِينَ. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 آثار عاشورائی ۱۱ 📙 تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی از سری کتاب‌های سرو: مطالعات فرهنگی شیعی نشر آرما ۱۳۹۶ ✅ در فصول بیست گانه این اثر درباره نقش و تاثیر صوفیه در آئین‌های عزاداری سخن گفته شده است. ✂️ برشی کوتاه از کتاب «فصل ۱۵- خودآزاری آئینی و قمه‌زنی: ص۲۹۷ خودآزاری‌های آئینی در حوزه فرهنگ اسلام بیشتر به صوفیه مربوط است و در عصر حاضر از سوی قادریه در مجالس سماع انجام میگیرد. ابن بطوطه (جهانگرد) در خصوص عبور از ذغال گداخته و گذاشتن آن در دهان گزارش داده که با فرهنگ هندی مربوط است. شاید دراویش و قلندران انتقال دهنده اینگونه آئین‌ها به حوزه فرهنگی ایران و اسلام باشند.» https://eitaa.com/Mostabin/64 https://t.me/AlMostabin/54
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرتبط با پیام پیشین و نقش و نقد تصوف در عزاداری
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۲ دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی از اساتید مبرّز و محقق و تحلیل‌گر تاریخ اسلام و تشیع و تاریخ اهل‌بیت(ع) است. 📗 کتاب «کوفه از پیدایش تا عاشورا» تحقیقی درباره زمینه‌های حادثه عاشوراست. برخی فصول آن عبارتند از: جغرافیای طبیعی کوفه، شهرسازی و معماری، مردم شناسی و روانشناسی کوفه، وضعیت اقتصادی کوفه، مسائل فرهنگی و تعلیم و تربیت، آداب و رسوم، نوع تغذیه، نظام قضایی و انتظامی. وی مقاله «مردم‌شناسی کوفه» را نیز با همین نگاه نوشته و اوضاع اجتماعی این شهر را در آستانه قیام حسینی تصویر می‌کند. 📃 مقاله «عزت‌طلبی در نهضت امام حسین(ع)» نقدی بر نگاه‌های عاطفی و برخی تحریفات عاشوراست. 📝 در چکیده مقاله می‌خوانیم: «بايد امام حسين (ع) را حسين عزيز بناميم. عنصر عزت آن‌چنان در قيام امام حسين (ع) حضور دارد كه مى‌‌توان آن را به‌عنوان يك ملاك و اصلى کلی در نظر گرفته و گزارش‌‌هاى مورخان درباره اين نهضت را با اين ترازو سنجيد و هر گزارشى را كه كمترين شائبه ذلت در آن باشد مردود شمرد.» این مقاله در سایت ایشان به آدرس (متن شماره 3 مستبین) قابل دسترسی است. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی مورخ و محقق پیش‌کسوت را تسلیت عرض می‌نماییم و از خدای متعال رحمت و مغفرت برای او مسئلت داریم. ضایعه‌ای سنگین برای اهل تاریخ. خداوند او را با انبیاء و اولیاء خود و اهل‌بیت عصمت و طهارت محشور بگرداند. تصویر ایشان با کتاب گزیده مقتل جامع که زیر نظر آن مرحوم نوشته شد و نخستین اثر عاشورائی در این کانال معرفی شد.
سعید حنفی 🚩 سعید بن عبدالله حنفی از شهدای کربلاست که نسبت به دیگر شهیدان اطلاعات بیشتری از او در دست است. وی یکی از پیک‌های کوفیان به مکه جهت رساندن نامه و دعوت از امام حسین(ع) بود. 🔥 همو بود که در شب عاشورا اعلام وفاداری کرد و به پیشوای خود گفت: اگر بدانم که هفتاد بار کشته و دوباره زنده و سوزانده می‌شوم و خاکسترم به باد داده می‌شود، تو را رها نمی‌کنم. 🏹 بنا به نقل مقتل خوارزمی، سعید هنگام نماز ظهر عاشورا برابر امام ایستاد و هدف تیرها قرار گرفت و از امام دفاع می‌کرد تا آنکه جراحت‌هایی برداشت. 🏴 بنا به نقل مقتل ابومخنف در مبارزات پایانی روز عاشورا که دشمن حمله شدیدی را به سوی امام آغاز کرد و به آن‌حضرت نزدیک شد، سعید روبروی امام ایستاد و تیراندازی می‌کرد و دفاع می‌کرد و هدف تیرها قرار گرفت تا آنکه بر زمین افتاد و به شهادت رسید. ☑️ و سَيَعْلَمُ‏ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون‏. (ع) کانال مُستَبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin واتس‌آپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری: ✅ منبری یا مداح خطاب به امیرمؤمنان می‌گوید هر چه داری از امام حسین(ع) داری! چرا نمی‌فهمند؟! مگر به هر قیمتی باید اشک گرفت؟ حادثه را بیان کنید، با هنرمندی. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۳ 📌 رنج عرفانی و شور اجتماعی: کارکردهای یاد واقعه عاشورا در جهان امروز این کتاب با نگاهی الهیاتی ـ تمدنی به موضوع عاشورا به قلم دکتر حبیب الله بابائی نوشته شده است. فصل اول آن در باره "رنج از" و "رنج برای" و پیامدهای اجتماعی آن است که در دانشگاه تمپل و در مجله Ecumenical Studeis منتشر شده است. فصل دوم کتاب در مورد "عزت نفس" و "حرمت غیر" در لندن در مجله Journal of Shia Islamic Studies چاپ شده، و مقاله سوم نیز در موضوع "انسجام و هویت اسلامی بعد از عاشورا" در صربستان در مجله Kom انتشار یافته است. 3️⃣ هر سه مقاله به ضمیمه فصل و مقدمه جدیدی توسط خود مولف (حبیب‌الله بابائی) ترجمه و تدوین شده و با مقدمه دکتر لگنهاوزن از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است. ✂️ برشی از کتاب: «در نگرش فدیه‌ای، فرد متعهد، آن امام یا آن پیامبر کشته‌شده است و مردم در برابر آن رنج و مصیبت و درد و کشته‌شدن تعهدی و مسئولیتی ندارند، در حالی که در نگرش تعهدآورانه از «رنج متعالی»، وجود مسئولیت و تعهد امام، تعهد امت را زائل نمی‌کند. هر میزان امام تعهد بیشتری پیدا می‌کند، امت نیز به همان اندازه متعهد می‌شود. عدم تعادل و توازن بین تعهد امام و تعهد امت موجب شکاف بین امت و امام و جدایی امت از امام و انحراف و گمراهی امت از مسیر امام می‌گردد.» ◀️ معرفی تفصیلی‌تر این کتاب را در این آدرس ( متن شماره ۴ مستبین) مطالعه کنید. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📣 درباره فایل pdf کتاب‌ها همراهان گرامی که از فایل‌ کتاب‌های معرفی‌شده سراغ می‌گیرند؛ علت اینکه فایل آثار در کانال مستبین قرار داده نمی‌شود این است که بنده از اجازه ناشر و مؤلف برای انتشار الکترونیکی آثار خبر ندارم؛ بلکه اطلاع دارم که برخی مراکز داخلی و خارجی بدون اجازه اقدام به این کار کرده‌اند و ناشر یا مؤلف استفاده از آن را ممنوع می‌دانند. شخصاً از برخی مؤلفان و ناشران پرس‌وجو کرده‌ام. ✅ البته فایل مقالات چنین مشکلی ندارد و تا آنجا که امکان داشته باشد به سایت مجله ارجاع خواهد شد تا عزیزان از آنجا دانلود نمایند.
روضه قاسم 🏴 بنا به خبر ابومخنف از یک شاهد واقعه کربلا، نوجوانی از سوی خیمه‌های حسین(ع) بیرون شد و شمشیری در دست داشت. پیراهن و شلوار پوشیده بود و راوی دقیق ضبط کرده که گوید یادم هست بند کفش پای چپیش هم پاره بود. عَمرو بن نُفَیل گفت به او حمله می‌کنم؛ راوی که در لشکر عمر سعد حضور داشت او را منع کرد اما او به قاسم حمله کرد و به سر او ضربه‌ای زد که افتاد و عمویش را صدا زد. امام حسین(ع) به سرعت بر بالین پسر برادر حاضر شد و قاتل با یک ضربه امام فرار کرد و زیر دست و پای لشکر خود افتاد و به هلاکت رسید. غبار که بر زمین نشست دیدند حسین(ع) بالای سر نوجوانی نشسته که در حال جان دادن پاهایش را روی زمین می‌کشد. ☑️ امام فرمود از رحمت خدا دور باد گروهی که تو را کشتند و در قیامت خصم آنان پیامبر خواهد بود. چه سخت است بر عموی تو که در این شلوغی دشمن نتواند پاسخ تو را بدهد... آنگاه او را بر سینه چسباند و پیش جنازه پسرش علی اکبر برد. راوی گوید: دیدم که پاهای او بر زمین کشیده می‌شد. پرسیدم این نوجوان که بود؟ گفتند قاسم فرزند حسن بن علی(ع). ❌ با آنکه همین روایت به اندازه کافی مصائب امام و اهل‌بیت را نشان می‌دهد؛ هنوز عده‌ای مایلند دروغ آشکارِ عروسی قاسم را برای عاطفی کردن حادثه، نقل کنند. این داستان برای اولین بار در روضة الشهدا آمده و سال‌ها پس از او علامه مجلسی در جلاء العیون گوید: «قصّه دامادى در كتب معتبره به نظر فقير نرسيده است‏.» ✍️ گویا از آنجا که حسن بن حسن(ع) برادر قاسم در زمان واقعه کربلا؛ داماد امام حسین(ع) بود؛ برای عاطفی کردن واقعه، این نسبت را به برادرش منتقل کرده‌اند! (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار عاشورائی ۱۴ 📕 جريان‌شناسي تاريخي قرائت‌ها و رويكردهاي عاشورا از صفويه تا مشروطه (با تأكيد بر مقاتل) محسن رنجبر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛ 1389 🔗 این کتاب حاصل رساله دکتری یکی از عاشوراپژوهان و محققان این عرصه است. نویسنده پس از بیان چشم‌اندازی از تاریخ صفویه تا مشروطه و معرفی مقاتل این دوره، به بررسی و جريان‌شناسی تاريخی قرائت‌ها و برداشت‌های موجود از واقعه‌ عاشورا در این دوره می‌پردازد و ويژگی‌های هر یک را بيان مي‌كند و نمونه‌هایی از تحریفات ایجاد شده بدین منظور را یادآور می‌شود. قرائت سوگوارانه و تراژیک یا احساسی عاطفی؛ قرائت حماسی اسطوره‌ای؛ قرائت عرفانی، تعبد به شهادت؛ قرائت مسیحیانه یا بخشایش؛ قرائت تقدیر گرایانه از مباحث و فصول این کتاب است. ✅ دعوت به کانال مُستَبین ایتا https://eitaa.com/Mostabin تلگرام https://t.me/AlMostabin واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO بخاطر محدویت‌های واتساپ، ترجیحاً در ایتا یا تلگرام عضو شوید.
سر به محمل زدن حضرت زینب(س) 2️⃣ مرحوم محدث قمی صاحب مفاتیح الجنان در دو کتاب نَفَس المهموم و منتهی الآمال روایات حادثه کربلا را به تفصیل ذکر می‌کند. بخشی از گزارش وی از منابع کهن و معتبر مانند ابومخنف و امالی صدوق و شیخ مفید نقل شده و برخی که از هم‌عصران خود آورده، محل بررسی است. 🔍 در عین حال وی شخصیتی دقیق و نقّاد بوده و از جمله داستان مشهور سر به محمل زدن حضرت زینب هنگام دیدن سر بریده برادرش را ردّ کرده است. 🖋 در منتهی الآمال می‌نویسد: «ذكر محامل و هودج در غير خبر مسلم جصّاص نيست، و اين خبر را گرچه علامه مجلسى نقل فرموده لكن مأخذ نقل آن منتخب طريحى و كتاب نور العين است كه حال هر دو كتاب بر اهل فنّ حديث مخفى نيست، و نسبت شكستن سر به جناب زينب عليهاالسّلام و اشعار معروفه نيز بعيد است از آن مخدّره كه عقيله هاشميّين و عالمه غير معلّمه و رضيعه ثدى نبوّت، و صاحب مقام رضا و تسليم است. و آنچه از مقاتل معتبره معلوم می‌شود حمل ايشان بر شتران بوده كه جهاز ايشان پلاس و روپوش نداشته‏» ✅ همان‌گونه که این عالم بزرگوار گفته، دو کتاب منتخب طریحی و نورالعین از کتب تحریف‌گستر و غیر معتبر است. البته آنچه از منابع معتبر نقل کرده‌اند اشکالی ندارد ولی مطالبی که از جاهای نامعلوم افزوده‌اند، اعتباری ندارد. 📌 گفتنی است این داستان مستند برخی برای قمه‌زنی شده است. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO